quote:Veel vrouwen willen geen man meer, want wat moet je met ‘een kamerplant met rijbewijs’?
Veel vrouwen hoeven geen emotioneel onvolwassen man meer. Hij vergt te veel onderhoud en levert te weinig op. Daardoor is de ‘echte’ man de weg kwijt, merkt Debby Gerritsen. Want wat moet hij nu precies doen? Zijn spierballen laten zien, over zijn gevoel praten of juist zijn feministische kant ontwikkelen? Alledrie tegelijk lijkt onmogelijk.
Het aantal hetero single vrouwen groeit, blijkt uit cijfers. Een belangrijke reden: ze hebben geen zin meer in een relatie met een emotioneel onvolwassen partner. „Veel vrouwen zijn de hoofdhuishouding, hoofdcommunicatie, crisismanager, therapeut én agenda-beheerder van hun man. Op TikTok wordt hij een ‘kamerplant met een rijbewijs’ genoemd - weinig functies, veel onderhoud’’, zegt Elles Beijers, managing editor van Elle, in de nieuwste aflevering.
Dat fenomeen heet mankeeping en is schadelijker dan je denkt. Voor vrouwen, omdat zij structureel de emotionele last dragen. Voor mannen omdat zij aantoonbaar gelukkiger zijn in een relatie, juist vanwege die emotionele steun, maar tegelijkertijd steeds moeilijker relaties en vriendschappen aangaan. Inmiddels heeft 15 procent van de mannen geen hechte vriendschappen; in 1990 was dat nog 3 procent.
Diep in onze cultuur
Dat mannen niet praten over gevoelens zit diep in onze cultuur. Terwijl die behoefte er wél is. Mannen en vrouwen hebben dezelfde hersenen: ze voelen hetzelfde. Toch woedt online een felle strijd over wat ‘mannelijk’ zou zijn, aangevoerd door Andrew Tate en zijn toxic masculinity-wannabe’s. Mannen die doodsbang zijn voor vrouwelijke kracht en veranderende gendernormen.
Types als fitfluencer Joel Beukers, die uren in de sportschool doorbrengt en opgewonden raakt van zijn eigen spiegelbeeld. De halfnaakte badkamer- en gymselfies worden gretig gedeeld op sociale media, omlijst met lange betogen over wat een ‘echte man’ zou moeten zijn. Gevoeligheid en empathie horen daar niet bij.
En dan is er de tegenreactie: de performative man. Ook wel de Matcha Man. „De man met een linnen tasje en een feministische klassieker onder zijn arm – het liefst uit tweedehands winkels’’, zegt Elles. „Hij heeft tampons voor zijn vriendinnen en plakt menstruatiekrampstickers op zijn buik om te laten zien dat hij ‘precies weet hoe het voelt’.’’
Het oogt als het perfecte tegenwicht van de Andrew-Tate-bro’s. Maar ook dit is vaak een rol. „Een manier om te zeggen: ik ben niet toxic’’, zegt Elles. „Maar ook gebruikt om makkelijk een date te scoren. Want: oh my god, hij snapt haar zó.’’
Ik weet niet hoor, maar mijn jongste (15) kreeg zeker geen telefoon in zijn handen geduwd als hij aandacht nodig had, en ik zie het bij mijn kleinzoons (7 en 2) ook niet.quote:Op zondag 28 december 2025 12:15 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan geef je ze juist toch een telefoon?
Met die slappe vaatdoekenopvoeding van tegenwoordig, haal je het ook niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ben een service top, he likes the face.quote:Op zondag 28 december 2025 12:18 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Mijn vader zij nog zo; beter de onderbuik. Geen blauwe plekken
Mijn vrouw zou maar op 2 vragen nee antwoordenquote:Op zondag 28 december 2025 12:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Onderdeel van een lijstje misschien?
Dop op de tandpasta? Ja/Nee
Zittend plassen? Ja/Nee
Corrigerende tik bij kinderen? Ja/Nee
Afwas direct in de vaatwasser? Ja/Nee
Hou je van koken? Ja/Nee
Dat zijn toch wel belangrijke vragen
Zij hij dat ja?quote:Op zondag 28 december 2025 12:18 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Mijn vader zij nog zo; beter de onderbuik. Geen blauwe plekken
Ik ookquote:Op zondag 28 december 2025 12:19 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Mijn vrouw zou maar op 2 vragen nee antwoorden
Gelukkig kan mijn vrouw staand plassenquote:Op zondag 28 december 2025 12:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ook![]()
Gelukkig houdt mijn man van koken
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 28 december 2025 12:31 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Gelukkig kan mijn vrouw staand plassen
Heb ik eergisteren nog gedaan, onderweg naar huis van het bezoek aan mijn schoonvader, bij een parkeerplaats, waar ik geen moed meer had om onder de snelweg door te lopen naar de LaPlace...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar dat was buiten, dan maakt het weinig uit waar het spettert.
Gelukkig had ik mijn Liberpee in m'n tas zitten
Dit ja.quote:Op zondag 28 december 2025 13:04 schreef miss_sly het volgende:
Voor ik een kind had, had ik helemaal nog niet echt nagedacht over de corrigerende tik. Die vraag zou ik ook niet gesteld hebben. Uiteindelijk nooit nodig gehad. En ook nooit straf hoeven geven.
Er zijn wel veel mensen die denken dat een corrigerende tik en straffen onontkoombaar zijn bij opvoeden. Kan me in dat kader ook best voorstellen dat sommige relaties op de klippen lopen als er eenmaal een kind is. Van een aantal zaken kun je helemaal niet weten hoe je dat gaat aanpakken binnen de opvoeding en daar kom je dus gaandeweg achter.
Jep. Wij zaten van te voren echt compleet op 1 lijn. Toen er eenmaal 2 kinderen waren zaten we beide niet op die lijn, maar ook niet samen op een andere lijn. De lijnen zaten best ver uit elkaar op sommige gebieden.quote:Op zondag 28 december 2025 13:04 schreef miss_sly het volgende:
Voor ik een kind had, had ik helemaal nog niet echt nagedacht over de corrigerende tik. Die vraag zou ik ook niet gesteld hebben. Uiteindelijk nooit nodig gehad. En ook nooit straf hoeven geven.
Er zijn wel veel mensen die denken dat een corrigerende tik en straffen onontkoombaar zijn bij opvoeden. Kan me in dat kader ook best voorstellen dat sommige relaties op de klippen lopen als er eenmaal een kind is. Van een aantal zaken kun je helemaal niet weten hoe je dat gaat aanpakken binnen de opvoeding en daar kom je dus gaandeweg achter.
En vertel eens, welke kleur Liberpee heb je? Ik zie op hun website dat ze in negen kleuren verkrijgbaar zijn.quote:Op zondag 28 december 2025 12:39 schreef Leandra het volgende:
Gelukkig had ik mijn Liberpee in m'n tas zitten![]()
quote:Op zondag 28 december 2025 15:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
En vertel eens, welke kleur Liberpee heb je? Ik zie op hun website dat ze in negen kleuren verkrijgbaar zijn.
De Aqua, ik had liever een roze of lila gewild maar in de ANWB-winkel lagen ze alleen in aqua en zwart.quote:Op zondag 28 december 2025 15:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
En vertel eens, welke kleur Liberpee heb je? Ik zie op hun website dat ze in negen kleuren verkrijgbaar zijn.
Grotendeels eens met je post maar je hebt gevallen ertussen zitten waar ik er eentje van was die ondanks gesprekken en regels toch de grenzen gaan opzoeken. Ik heb als resultaat heel wat corrigerende tikken gehad. Ik merk het ook bij mijn jongste die qua gedrag een mix is van mij en mijn ex. Wij waren/zijn beiden erg opstandig maar hebben eigenlijk door schade en schande geleerd hoe je het beste met andere mensen om kan gaan.quote:Op zondag 28 december 2025 20:53 schreef Ansa het volgende:
Mijn visie op de corrigerende tik is dat de corrigerende tik vaak pas een achterafmaatregel is. Kinderen die een corrigerende tik nodig hebben, hebben die nodig omdat ze niet vanaf het begin af aan hebben geleerd hoe ze zich moeten gedragen in het openbaar. Ze zijn niet al vanaf peuter af aan begrensd, hebben niet geleerd dat ze stil moeten zitten, hun stem moeten dempen en niet zomaar aan spullen van anderen mogen zitten. Thuis werden grenzen eigenlijk steeds verlegd, er was weinig structuur en ze hebben geleerd dat als ze maar lang genoeg bleven brullen, dat ze dan toch wel hun zin kregen. Daardoor is het gedrag ernstig geëscaleerd. In gesprek gaan heeft geen zin omdat dat de betekenis van correctiegesprekken is uitgegumd.
Dit zijn de kinderen die letterlijk in het lokaal met spullen gaan gooien op het moment dat de docent aangeeft dat ze op een andere plek in de plattegrond moeten gaan zitten. Kinderen die in de trein tegen andere mensen gaan uitschelden op het moment dat deze mensen ze aanspreken op het afspelen van veel te luide muziek en geschreeuw in de coupé. Dit zijn kinderen die een corrigerende tik nodig hebben van ouders om de status quo te herstellen. Het stadium van praten is voorbij en zij moeten eigenlijk hun plek leren kennen door externe dominantie en in dat geval is het een corrigerende tik.
Een goede opvoeding bestaat eigenlijk al van baby af aan uit grenzen, rekening houden met anderen, manieren en respect voor elkaars ruimte, tijd en grenzen. Als je je kind dat niet aanleert, krijg je een ongeleid projectiel dat alleen nog maar bang is voor de slipper, maar niet voor een gesprek.
Mediocre take.quote:Op zondag 28 december 2025 20:53 schreef Ansa het volgende:
Mijn visie op de corrigerende tik is dat de corrigerende tik vaak pas een achterafmaatregel is. Kinderen die een corrigerende tik nodig hebben, hebben die nodig omdat ze niet vanaf het begin af aan hebben geleerd hoe ze zich moeten gedragen in het openbaar. Ze zijn niet al vanaf peuter af aan begrensd, hebben niet geleerd dat ze stil moeten zitten, hun stem moeten dempen en niet zomaar aan spullen van anderen mogen zitten. Thuis werden grenzen eigenlijk steeds verlegd, er was weinig structuur en ze hebben geleerd dat als ze maar lang genoeg bleven brullen, dat ze dan toch wel hun zin kregen. Daardoor is het gedrag ernstig geëscaleerd. In gesprek gaan heeft geen zin omdat dat de betekenis van correctiegesprekken is uitgegumd.
Dit zijn de kinderen die letterlijk in het lokaal met spullen gaan gooien op het moment dat de docent aangeeft dat ze op een andere plek in de plattegrond moeten gaan zitten. Kinderen die in de trein tegen andere mensen gaan uitschelden op het moment dat deze mensen ze aanspreken op het afspelen van veel te luide muziek en geschreeuw in de coupé. Dit zijn kinderen die een corrigerende tik nodig hebben van ouders om de status quo te herstellen. Het stadium van praten is voorbij en zij moeten eigenlijk hun plek leren kennen door externe dominantie en in dat geval is het een corrigerende tik.
Een goede opvoeding bestaat eigenlijk al van baby af aan uit grenzen, rekening houden met anderen, manieren en respect voor elkaars ruimte, tijd en grenzen. Als je je kind dat niet aanleert, krijg je een ongeleid projectiel dat alleen nog maar bang is voor de slipper, maar niet voor een gesprek.
Dan waren de regels en straffen niet streng genoeg. Ik wist dat als ik bepaalde dingen zou flikken de straf zo ernstig was dat ik het niet eens probeerde.quote:Op zondag 28 december 2025 21:13 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Grotendeels eens met je post maar je hebt gevallen ertussen zitten waar ik er eentje van was die ondanks gesprekken en regels toch de grenzen gaan opzoeken. Ik heb als resultaat heel wat corrigerende tikken gehad. Ik merk het ook bij mijn jongste die qua gedrag een mix is van mij en mijn ex. Wij waren/zijn beiden erg opstandig maar hebben eigenlijk door schade en schande geleerd hoe je het beste met andere mensen om kan gaan.
Bij bol.com kun je ze in alle negen kleuren bestellen.quote:Op zondag 28 december 2025 19:59 schreef Leandra het volgende:
De Aqua, ik had liever een roze of lila gewild maar in de ANWB-winkel lagen ze alleen in aqua en zwart.
Thanks!!!quote:Op maandag 29 december 2025 00:12 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Bij bol.com kun je ze in alle negen kleuren bestellen.
Corrigerende tik doe je normaal gesproken alleen bij kinderen die heel klein zijn om een schrik reactie los te maken. Niet bij kinderen die kunnen praten daarmee doen je gewoon te communiceren en uit te leggen waarom ze iets niet mogen doen en indien noodzakelijk mondeling een straf op leggen.quote:Op zondag 28 december 2025 20:53 schreef Ansa het volgende:
Verbaast me niks dat het niet zo zwart wit is allemaal.quote:Op zondag 28 december 2025 11:26 schreef BlaZ het volgende:
[..]
En daarmee de wetenschap aangaande dit soort onderwerpen in de wind slaan; https://www.medischcontac(...)k-niet-per-se-slecht
Klinkt allemaal wel juist...quote:Op maandag 29 december 2025 00:45 schreef Elan het volgende:
[..]
Corrigerende tik doe je normaal gesproken alleen bij kinderen die heel klein zijn om een schrik reactie los te maken. Niet bij kinderen die kunnen praten daarmee doen je gewoon te communiceren en uit te leggen waarom ze iets niet mogen doen en indien noodzakelijk mondeling een straf op leggen.
Straf geven volstaat prima bij die groep mits je het consequent en eerlijk toe past. Het is echt ontzettend schadelijk om slecht gedrag met fysiek geweld te proberen uit te bannen. Bepaalde culturen doen dat wel (bijvoorbeeld met de riem) maar die jongens ontwikkelen allemaal issues of belanden in de zware criminaliteit GGZ of aan de drugs en alcohol.quote:Op maandag 29 december 2025 00:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Klinkt allemaal wel juist...
Maar we missen wel een instrument tegen jeugdig tuig van rond de 10-18. Politie is vaak een te grote stap
Ja, daar heb je ouders voor die falen en dan school waar het respect voor vrouwen door moslim jeugd vaak erg kut is.quote:Op maandag 29 december 2025 01:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Straf geven volstaat prima bij die groep mits je het consequent en eerlijk toe past. Het is echt ontzettend schadelijk om slecht gedrag met fysiek geweld te proberen uit te bannen. Bepaalde culturen doen dat wel (bijvoorbeeld met de riem) maar die jongens ontwikkelen allemaal issues of belanden in de zware criminaliteit GGZ of aan de drugs en alcohol.
Als jij als ouder of leerkracht graag iets wil overbrengen dien je je punt fatsoenlijk uit te leggen. En als ze fouten maken leer ze hoe ze dingen anders kunnen doen. En straf ze bijvoorbeeld door hun telefoon of spelcomputer af te nemen of met huisarrest.
Waarom zou ik ze daar bestellen terwijl ze duurder zijn dan rechtstreeks bij de producent?quote:Op maandag 29 december 2025 00:12 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Bij bol.com kun je ze in alle negen kleuren bestellen.
Zelfs de artikelen die aangeven dat een "corrigerende tik" wel binnen een opvoedmethode zou moeten kunnen passen geven heel duidelijk aan dat het, indien gebruikt, alleen voor kinderen tussen de 2 en de 6 is.quote:Op maandag 29 december 2025 00:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Klinkt allemaal wel juist...
Maar we missen wel een instrument tegen jeugdig tuig van rond de 10-18. Politie is vaak een te grote stap
Ik was extreem braaf in de klas. Durfde niet tegen docent in want ik zou klappen krijgen thuis. Nooit iets crimineels gedaan.quote:Op maandag 29 december 2025 01:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zelfs de artikelen die aangeven dat een "corrigerende tik" wel binnen een opvoedmethode zou moeten kunnen passen geven heel duidelijk aan dat het, indien gebruikt, alleen voor kinderen tussen de 2 en de 6 is.
Dus nee, niet voor "jeugdig tuig" tussen de 10 en 18.
Je faalt sowieso al als ouder als je meent die "corrigerende tik" nodig te hebben, maar als je denkt dat je het voor je kind tussen de 10 en 18 nog nodig hebt dan is de kans groter dat het zo'n stuk tuig is geworden door je falende opvoeding met "corrigerende tikken".
Dat is het punt niet.quote:Op maandag 29 december 2025 01:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Zelfs de artikelen die aangeven dat een "corrigerende tik" wel binnen een opvoedmethode zou moeten kunnen passen geven heel duidelijk aan dat het, indien gebruikt, alleen voor kinderen tussen de 2 en de 6 is.
Dus nee, niet voor "jeugdig tuig" tussen de 10 en 18.
Je faalt sowieso al als ouder als je meent die "corrigerende tik" nodig te hebben, maar als je denkt dat je het voor je kind tussen de 10 en 18 nog nodig hebt dan is de kans groter dat het zo'n stuk tuig is geworden door je falende opvoeding met "corrigerende tikken".
Want Marokkanen gedragen zich over het algemeen veel beter dan Nederlandse jongeren whahaquote:Op maandag 29 december 2025 03:28 schreef Ansa het volgende:
[..]
Ik was extreem braaf in de klas. Durfde niet tegen docent in want ik zou klappen krijgen thuis. Nooit iets crimineels gedaan.
Ik zeg niet dat mijn extreme opvoeding ok was. Maar ik teste dingen iig niet, uit angst.
Ongeveer 1% van de leerlingen js echt sociopaat en botst met macht om het principe van macht bij de ander dan henzelf. Een deel is vooral verwend en gewend dat ze altijd hun zin krijgen. Naar mijn ervaring luisteren Marokkanen sneller naar afstandelijke macht zonder emotie, praten met een kop thee herkennen ze niet als opvoeden maar als kruipen.
Al moet je bij frontale macht nooit praten of uitvogelen waarom. Dat is onderdeel van hun spel. Kil en effectief begrenzen en verwijderen en de vader bellen helpt bijna altijd bij deze jongeren. Doe pakt thuis de slipper.
De NL blagen hebben ouders die eindeloos blijven praten ipv begrenzen. In dat geval geen ouders betrekken maar deze systemisch bevriezen.
Bij frontale machtaanval alleen nog procedure dus.
Lijkt mij ook…quote:Op maandag 29 december 2025 08:36 schreef miss_sly het volgende:
Het is echt ontzettend off topic in deze reeks, dat gezeur over opvoeding en tikken.
Terug naar het onderwerp graag…quote:Op maandag 29 december 2025 08:36 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Want Marokkanen gedragen zich over het algemeen veel beter dan Nederlandse jongeren whaha![]()
Goeden garp weer.
Het probleem ligt niet bij wel of niet straffen. Het probleem ligt bij een gebrek aan positieve aandacht. Ik zie een hoop ouders die alleen aandacht voor hun kind hebben als ze iets verkeerd doen. Negativiteit leidt tot negativiteit. Het voorbeeld dat je geeft is dat agressie bij het minst en geringst toegepast mag worden.
En er is niks met met je kinderen praten. Dat kan gerust samengaan met duidelijke grenzen stellen die consequent worden aangehouden.
Het lijkt me juist wel een belangrijk onderwerp, omdat het nogal grote gevolgen heeft voor de samenleving.quote:Op maandag 29 december 2025 08:42 schreef Cockwhale het volgende:
Dat vrouwen geen mannen meer willen?
Boeiend.
Vandaar dat je geinteresseerd was over welke kleur de Liberpee van @Leandra had.quote:Op maandag 29 december 2025 09:09 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het lijkt me juist wel een belangrijk onderwerp, omdat het nogal grote gevolgen heeft voor de samenleving.
Af en toe een beetje afdwalen van het onderwerp moet toch kunnen? Als je maar weer bij het oorspronkelijke onderwerp terug komt.quote:Op maandag 29 december 2025 09:13 schreef Puzzie het volgende:
Vandaar dat je geinteresseerd was over welke kleur de Liberpee van @:Leandra had.
Ik vind opvoeding ook interessant en was het deels wel eens met jouw opmerking, maar dat is hieir het onderwerp gewoon niet. Open er een topic over in OUD of GC ofzo.quote:Op maandag 29 december 2025 08:42 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Boeiend.
Wat Cockwhale zegt klopt toch gewoon? Het gaat inmiddels over van alles wat vrij weinig met het onderwerp te maken heeft en in de TT staat wel dat vrouwen gen man meer willenquote:Op maandag 29 december 2025 09:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind opvoeding ook interessant en was het deels wel eens met jouw opmerking, maar dat is hieir het onderwerp gewoon niet. Open er een topic over in OUD of GC ofzo.
Dan moeten we dus terug naar het onderwerpquote:Op maandag 29 december 2025 09:21 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Wat Cockwhale zegt klopt toch gewoon? Het gaat inmiddels over van alles wat vrij weinig met het onderwerp te maken heeft en in de TT staat wel dat vrouwen gen man meer willen
Blijf je hier toch gewoon weg.quote:Op maandag 29 december 2025 08:42 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Boeiend.
Dat was precies het onderwerp van Cockwhalequote:Op maandag 29 december 2025 09:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan moeten we dus terug naar het onderwerp
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |