Ik heb haar reacties hier gelezen en ik kan alleen maar concluderen dat dit persoon Ansa gewoon een hele hoge geldingsdrang heeft. Ga er niet inhoudelijk op in want met alles wat ze zegt is haar enige doel zich te laten geldenquote:Op zondag 28 december 2025 09:36 schreef Ansa het volgende:
[..]
Een corrigerende tik is niet hetzelfde als een kind in elkaar slaan met een riem.
Een kind slaan omdat het een 5 haalt is ook niet hetzelfde als een tik omdat het in het openbaar de ouders schopt en uitscheldt.
Nuance is moeilijk he? Er zijn twee soorten gedrag, communicerend en ondermijnend.
Ben je dom of zo? Burgerlijk Wetboek Boek 1, Artikel 247, Lid 2. Precies wat ik zei.quote:
Nee stond geen BW in je reactie. Vond het wat vaag dat het hier zou staan, waarom geen strafrecht?quote:Op zondag 28 december 2025 10:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ben je dom of zo? Burgerlijk Wetboek Boek 1, Artikel 247, Lid 2. Precies wat ik zei.
Gewoon proberen, God heeft je een baarmoeder gegeven voor een reden, YOLOquote:Op zondag 28 december 2025 10:23 schreef Koettie het volgende:
Vraag me soms wel af hoe het ouderschap zou zijn qua verdeling. Met ex kon ik me er wel een goede voorstelling van maken. Die kan niet zoveel drukte en prikkels hebben en had weinig overzicht. Zelfs als ik kinderen gewild had was dat niet met hem geweest denk ik. Leuke vent, geen leuke ouder (voor mij).
Met huidige vriend zou het wel anders zijn, al piekert die veel en dat is ook niet altijd heel handig. Wel zorgzamer en heeft meer geduld dan ik. Denk dat dat een stuk eerlijker zou gaan. Jammer dat je niet even een week kan testen of soort van kan kijken in een soort alternative universe. Hoewel ik nog steeds geen kinderen wil maar ben wel nieuwsgierig.
https://wetboekplus.nl/bu(...)247-ouderlijk-gezag/quote:Op zondag 28 december 2025 09:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Waar kunnen we dit vinden in het wetboek
Thanks, geen lichamelijk geweld plegen lijkt me vanzelfsprekend, ik vind het woord geweld in spreektaal wel wat zwaar voor een corrigerende tik (op bijvoorbeeld de handen).quote:Op zondag 28 december 2025 10:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
https://wetboekplus.nl/bu(...)247-ouderlijk-gezag/
Onder verzorging en opvoeding worden mede verstaan de zorg en de verantwoordelijkheid voor het geestelijk en lichamelijk welzijn en de veiligheid van het kind alsmede het bevorderen van de ontwikkeling van zijn persoonlijkheid. In de verzorging en opvoeding van het kind passen de ouders geen geestelijk of lichamelijk geweld of enige andere vernederende behandeling toe.
Ja, een "corrigerende tik" is lichamelijk geweld.quote:Op zondag 28 december 2025 10:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Corrigerende tik is lichamelijk geweld? Waaruit blijkt dat?
Juridisch kan het zeker niet, daarmee is wat hier goedgepraat cq verdedigd wordt simpelweg strafbaar.quote:Op zondag 28 december 2025 10:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Thanks, geen lichamelijk geweld plegen lijkt me vanzelfsprekend, ik vind het woord geweld in spreektaal wel wat zwaar voor een corrigerende tik (op bijvoorbeeld de handen).
In de praktijk zal dat ook gewoon kunnen denk ik, alleen strikt juridisch? Allicht niet.
Nee, daarom gaan we 653x 'dat mag niet' roepen, onderhandelen en complete conventies maken met onze kleuterpubers.quote:Op zondag 28 december 2025 09:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een "corrigerende tik" is ook al een aantal jaar verboden.
Plus dat je gewoon een faalouder bent als je het niet zonder geweld afkunt.
Wat je hier zit goed te praten cq verdedigen is strafbaar.
Al? Tamelijk recent toch.quote:Op zondag 28 december 2025 10:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, een "corrigerende tik" is lichamelijk geweld.
En dat is al sinds 2007 verboden.
Nee idd, heel hard "NIET SLAAN!!!" roepen en tegelijkertijd een pets geven als je peuter je kleuter slaat is een fantastische manier.quote:Op zondag 28 december 2025 10:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, daarom gaan we 653x 'dat mag niet' roepen, onderhandelen en complete conventies maken met onze kleuterpubers.
Hou ajb op hoor, we zijn even doorgeslagen de andere kant op. Ergens daar tussenin.
Tis alleen geen strafrecht dat burgerlijk wetboek.quote:Op zondag 28 december 2025 10:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Juridisch kan het zeker niet, daarmee is wat hier goedgepraat cq verdedigd wordt simpelweg strafbaar.
Eens hoor.quote:Op zondag 28 december 2025 10:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee idd, heel hard "NIET SLAAN!!!" roepen en tegelijkertijd een pets geven als je peuter je kleuter slaat is een fantastische manier.
Mwah, de eerste kinderen geboren onder die nieuwe wetgeving zijn inmiddels meerderjarig, dat vind ik niet meer "al".quote:Op zondag 28 december 2025 10:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Al? Tamelijk recent toch.
En geweld was al strafbaar via strafrecht. De wetgever beoogde hier wat meer mee te bereiken...
Wat wel lukt als de juridische definitie van geweld ruimer is dan die van de spreektaal.
Een draai om de oren zal niet meer mogen strikt genomen vanwege dat artikel... Icm de juridische definitie van geweld die tamelijk ruim zal zijn.quote:Op zondag 28 december 2025 10:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, daarom gaan we 653x 'dat mag niet' roepen, onderhandelen en complete conventies maken met onze kleuterpubers.
Hou ajb op hoor, we zijn even doorgeslagen de andere kant op. Ergens daar tussenin.
Als het niet werkt moet je misschien een andere methode proberen, een beetje roepen vanachter je telefoon gaat het idd niet worden, je zult wel actief moeten opvoeden.quote:Op zondag 28 december 2025 10:40 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Eens hoor.
Maar een 'mag niet' is net zo nutteloos.
Burgerlijk Wetboek daarvan vinden artikelen vaak hun oorsprong uit de 19e eeuw en soms zelfs veel ouder.quote:Op zondag 28 december 2025 10:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, de eerste kinderen geboren onder die nieuwe wetgeving zijn inmiddels meerderjarig, dat vind ik niet meer "al".
Het is een averechts werkende noodrem van mensen die te lui of idd incapabel zijn om op pedagogischere wijze op te voeden.quote:Op zondag 28 december 2025 10:53 schreef Isdatzo het volgende:
Ja, laten we in dit topic vooral gaan beargumenteren dat er niks mis is met het slaan van kinderen en dat vervolgens eufemistisch 'opvoedkundige tikken' noemen.
Het is gewoon een zwaktebod waarmee je jezelf als ouder direct diskwalificeert.
Ja sla hem toch even over. Ben gewoon nieuwsgierig!!!quote:Op zondag 28 december 2025 10:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Gewoon proberen, God heeft je een baarmoeder gegeven voor een reden, YOLO
Ze wil gewoon heel erg graag indruk maken, maar heeft de sleutel tot het succes nog niet weten te vinden.quote:Op zondag 28 december 2025 10:17 schreef StarTrek het volgende:
[..]
Ik heb haar reacties hier gelezen en ik kan alleen maar concluderen dat dit persoon Ansa gewoon een hele hoge geldingsdrang heeft. Ga er niet inhoudelijk op in want met alles wat ze zegt is haar enige doel zich te laten gelden
Dit is een aanpassing van de wet uit 2007, dus leuk voor je dat sommige artikelen hun oorsprong in de 19de eeuw of eerder vinden, de wet is in 2007 bewust aangepast om ook de "corrigerende tik" strafbaar te stellen.quote:Op zondag 28 december 2025 10:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Burgerlijk Wetboek daarvan vinden artikelen vaak hun oorsprong uit de 19e eeuw en soms zelfs veel ouder.
En daarmee de wetenschap aangaande dit soort onderwerpen in de wind slaan; https://www.medischcontac(...)k-niet-per-se-slechtquote:Op zondag 28 december 2025 11:13 schreef Leandra het volgende:
Dus bla bla bla 19de eeuw..... bewust aangepast in 2007 en daarmee ook de "corrigerende tik" strafbaar gesteld.
Anders genoeg mensen hier die als kind wat harder geslagen hadden mogen worden hoor.quote:Op zondag 28 december 2025 10:53 schreef Isdatzo het volgende:
Ja, laten we in dit topic vooral gaan beargumenteren dat er niks mis is met het slaan van kinderen en dat vervolgens eufemistisch 'opvoedkundige tikken' noemen.
Of nu als volwassene...quote:Op zondag 28 december 2025 11:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Anders genoeg mensen hier die als kind wat harder geslagen hadden mogen worden hoor.
quote:Op zondag 28 december 2025 10:53 schreef Isdatzo het volgende:
Een corrigerende tik kwalificeren als "slaan" is dan ook niet correct. Je moet dit soort zaken niet uit het verband trekken en het verschil tussen een opvoedende correctie en mishandeling is er duidelijk.quote:Met de beste intenties om kindermishandeling te bestrijden, beschikken jonge ouders door het verbieden van alle vormen van lichamelijk disciplineren over minder opvoedingsvariaties. Als ouders zich aan dit verbod proberen te houden, kan het risico van opvoedingsonmacht toenemen. Hierdoor kunnen situaties onbeheersbaar worden met kindermishandeling juist als gevolg.
Het lukt anders vrij aardig. We hebben het al weer een paar posts over de corrigerende tik.quote:Op zondag 28 december 2025 11:00 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ze wil gewoon heel erg graag indruk maken, maar heeft de sleutel tot het succes nog niet weten te vinden.
Als dat verschil zo duidelijk was en corrigerend inderdaad altijd alleen maar corrigerend plaatsvond was er nooit een reden geweest het strafbaar te stellen.quote:Op zondag 28 december 2025 11:29 schreef BlaZ het volgende:
[..]
[..]
Een corrigerende tik kwalificeren als "slaan" is dan ook niet correct. Je moet dit soort zaken niet uit het verband trekken en het verschil tussen een opvoedende correctie en mishandeling is er duidelijk.
"Corrigerende tik" is wat sommige vrouwen doen. Bij voorkeur in het gezicht.quote:Op zondag 28 december 2025 11:37 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het lukt anders vrij aardig. We hebben het al weer een paar posts over de corrigerende tik.
In het gezicht van een man bedoel je dan?quote:Op zondag 28 december 2025 11:44 schreef Since2003 het volgende:
[..]
"Corrigerende tik" is wat sommige vrouwen doen. Bij voorkeur in het gezicht.
Ik voelde me op mijn twaalfde ondanks dat wel het mannetje ja.quote:Op zondag 28 december 2025 11:45 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
In het gezicht van een man bedoel je dan?
Dit is een kwestie van het correct definiëren, wat de wetgever in deze nagelaten heeft.quote:Op zondag 28 december 2025 11:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als dat verschil zo duidelijk was en corrigerend inderdaad altijd alleen maar corrigerend plaatsvond was er nooit een reden geweest het strafbaar te stellen.
Maar kennelijk hebben de meeste mensen die een "corrigerende tik" toepassen zelf wat moeite met dat verschil.
Zie de aangehaalde onderzoeken, dit is geen juiste opvatting.quote:Als je als ouder in staat bent de "corrigerende tik" toe te passen zoals omschreven, dan ben je beheerst genoeg om hem helemaal niet nodig te hebben en kun je je opvoedmethode prima aanpassen naar een methode zonder "corrigerende tik".
quote:Later opgezette studies, die wel onderscheid maakten tussen de verschillende vormen van lichamelijk straffen en de verschillende ontwikkelingsfasen van het kind, toonden bij kinderen tussen 2 en 6 jaar oud juist positieve effecten aan van een pedagogische tik op billen of ledematen, vooral als dit het uitvoeren van een andere disciplinerende maatregel ondersteunde. Deze kinderen waren minder agressief en ongehoorzaam en hadden in de adolescentie minder schooluitval en betere schoolresultaten.8 9 Echter bij kinderen jonger dan 2 en ouder dan 6 jaar werden deze positieve effecten niet gevonden. Deze kinderen vertoonden juist toegenomen agressief en antisociaal gedrag.10 11
Nee, daar is niks correctiefs aan en dit valt dus onder mishandeling en niet onder een correctieve tik. Het is dus vooral van belang om het onderscheid tussen mishandeling en de correctieve tik duidelijk te maken, dit zijn twee verschillende zaken.quote:Het gros van de ouders kan dat onderscheid niet maken en "straft" niet beheerst en/of bewust maar uit woede, en daar is niets correctiefs aan.
Ergo; het blijft een zwaktebod, en het argument in dat opinie-artikel dat het verbod tot erger zou kunnen leiden is natuurlijk helemaal bizar, alsof je je kind zou gaan mishandelen omdat je die beheerste "corrigerende tik" die je zo goed zou beheersen niet meer mag uitdelen.
Omdat er hier een aantal zijn die het niet kunnen laten om te reageren op de absurde uitspraken van een troll.quote:Op zondag 28 december 2025 11:48 schreef Richestorags het volgende:
Waarom hebben we het ineens over kinderen en tikken uitdelen in een topic over vrouwen die mannen niet meer motten?
Jouw link is nogal ambigu, er staat ook dat het leidt tot denkbeelden bij het kind dat conflicten met geweld kunnen worden opgelost en angst, verlies aan eigenwaarde en depressie.quote:Op zondag 28 december 2025 11:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit is een kwestie van het correct definiëren, wat de wetgever in deze nagelaten heeft.
[..]
Zie de aangehaalde onderzoeken, dit is geen juiste opvatting.
[..]
[..]
Nee, daar is niks correctiefs aan en dit valt dus onder mishandeling en niet onder een correctieve tik. Het is dus vooral van belang om het onderscheid tussen mishandeling en de correctieve tik duidelijk te maken, dit zijn twee verschillende zaken.
Het is een valide argument ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.
quote:Vanaf de jaren zestig is veel onderzoek gedaan naar welke ouders welke kinderen in welke situaties mishandelen. Ouders die onmachtig zijn om adequaat te reageren op ongewenst gedrag van hun kind bleken een verhoogd risico te vormen; stressvolle levenssituaties kunnen hiertoe bijdragen. Het kind met pijn straffen als opvoedmethode werd steeds meer als een bewijs van onmacht beschouwd en daarmee als een vorm van kindermishandeling.
Verschillende studies tonen aan dat lijfstraffen weliswaar op korte termijn het gewenste effect hebben, maar dat het kind zich het gewenste gedrag niet eigen maakt. Wel leert het kind dat geweld een oplossing is voor conflicten met anderen en kan het fysiek agressief gedrag ontwikkelen.2 3 Deze agressieve kinderen vertonen later een hoger risico op alcohol- en drugsmisbruik, ongelukken, delinquentie, depressie, suïcidepogingen, partner- en kindermishandeling.4 5
In de strijd tegen kindermishandeling kregen deze studies veel aandacht en hebben ze de publieke opinie beïnvloed; alle vormen van lichamelijk bestraffen, inclusief de pedagogische tik, worden nu afgekeurd.
Schade
De strekking van de wet en de dagelijkse praktijk lopen echter sterk uiteen. Veel ouders geven hun jonge kinderen nog steeds een tik op billen of ledematen als ze zich misdragen of gevaarlijk bezig zijn en niet gehoorzamen. Vaak zijn deze ouders zelf zo opgevoed en vinden ze dat ze er geen schade van hebben ondervonden. Maar de voorlichting dat het schadelijk is voor hun kind, kan hen onzeker maken. Studies in westerse landen laten zien dat een meerderheid van de jonge ouders (tot 77%) aangeeft hun jonge kind wel eens een corrigerende tik te geven.6 In Nederland zijn hierover geen studies gepubliceerd, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat dit hier anders zou zijn.
De conclusie die uit de vroegste studies werd getrokken dat elk lichamelijk bestraffen van kinderen negatieve gevolgen voor het kind heeft, blijkt door selection bias en residual confounding van deze studies niet houdbaar. De leeftijden en initiële kenmerken van de kinderen, de redenen die tot de interventies leidden, maar ook de gezinssituaties werden niet meegewogen. Bovendien werd in deze studies onvoldoende onderscheid gemaakt tussen de verschillende vormen van lichamelijke bestraffing, zoals een tik op billen of ledematen, tuchtigen of het zich met fysiek geweld op het kind afreageren.7
Positieve effecten
Later opgezette studies, die wel onderscheid maakten tussen de verschillende vormen van lichamelijk straffen en de verschillende ontwikkelingsfasen van het kind, toonden bij kinderen tussen 2 en 6 jaar oud juist positieve effecten aan van een pedagogische tik op billen of ledematen, vooral als dit het uitvoeren van een andere disciplinerende maatregel ondersteunde. Deze kinderen waren minder agressief en ongehoorzaam en hadden in de adolescentie minder schooluitval en betere schoolresultaten.8 9 Echter bij kinderen jonger dan 2 en ouder dan 6 jaar werden deze positieve effecten niet gevonden. Deze kinderen vertoonden juist toegenomen agressief en antisociaal gedrag.10 11
De mening dat elke vorm van lichamelijk disciplineren in elke ontwikkelingsfase schadelijk voor het kind is, wordt dan ook niet meer algemeen gedeeld. In de populaire pers laait de discussie hierover af en toe op en worden er Kamervragen gesteld als een dominee op grond van het Oude Testament lijfstraffen probeert te verdedigen.
Je weet wel zo'n gesprek gaat alle kanten op en wanneer het ongemakkelijk wordt voor het ene kamp, dan jankt dat kamp. Over een uurtje gaat dat weer de andere kant op. Niet huilen, doorlezen en doorposten.quote:Op zondag 28 december 2025 11:48 schreef Richestorags het volgende:
Waarom hebben we het ineens over kinderen en tikken uitdelen in een topic over vrouwen die mannen niet meer motten?
Ja, het is een complex verhaal. De voorname klacht is dan ook dat de wetgever het gesimplificeerd heeft.quote:Op zondag 28 december 2025 11:50 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jouw link is nogal ambigu, er staat ook dat het leidt tot denkbeelden bij het kind dat conflicten met geweld kunnen worden opgelost en angst, verlies aan eigenwaarde en depressie.
Edit: hier staat het wel vrij duidelijk eigenlijk:
[..]
Ik wist niet dat je kwaad werd.quote:Op zondag 28 december 2025 11:51 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Je weet wel zo'n gesprek gaat alle kanten op en wanneer het ongemakkelijk wordt voor het ene kamp, dan jankt dat kamp. Over een uurtje gaat dat weer de andere kant op. Niet huilen, doorlezen en doorposten.
Dan vallen 77% van de jonge partners al voor je af. Ik gok dat het bij oudere partners nog hoger ligt.quote:Op zondag 28 december 2025 11:54 schreef Leandra het volgende:
Het zal tegenwoordig overigens wel iets zijn dat meespeelt in de partnerkeuze, iemand die de "corrigerende tik" verdedigt of een goede opvoedmethode vindt is niet iemand waarmee ik kinderen zou krijgen.
Dus wat dat betreft is het wel goed om dat soort dingen op voorhand te weten, maar daar kom je onder normale omstandigheden pas na een flink aantal dates achter, of zelfs pas heel ver in de relatie.
Gewoon op de eerste date vragen. Heb je gelijk een gespreksonderwerp.quote:Op zondag 28 december 2025 11:54 schreef Leandra het volgende:
Het zal tegenwoordig overigens wel iets zijn dat meespeelt in de partnerkeuze, iemand die de "corrigerende tik" verdedigt of een goede opvoedmethode vindt is niet iemand waarmee ik kinderen zou krijgen.
Dus wat dat betreft is het wel goed om dat soort dingen op voorhand te weten, maar daar kom je onder normale omstandigheden pas na een flink aantal dates achter, of zelfs pas heel ver in de relatie.
quote:Op zondag 28 december 2025 11:57 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Gewoon op de eerste date vragen. Heb je gelijk een gespreksonderwerp.
Dat viel best mee. Had nog geen koffie opquote:Op zondag 28 december 2025 11:54 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik wist niet dat je kwaad werd.
Ze maakt indruk op jullie ja, maar dat is iets heel anders.quote:Op zondag 28 december 2025 11:37 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het lukt anders vrij aardig. We hebben het al weer een paar posts over de corrigerende tik.
Ik voel me niet aangesproken met jullie.quote:Op zondag 28 december 2025 12:03 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Ze maakt indruk op jullie ja, maar dat is iets heel anders.
Het geeft wel evengoed inzicht in hoe iemand in het leven staat. Voor een eerste date misschien wat te direct maar het is op zich best een goede vraag om te stellen. Misschien nog even mooi aankleden.quote:Op zondag 28 december 2025 11:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou zou het in mijn geval sowieso wel bijzonder zijn, want ik ga absoluut geen kinderen meer krijgen
Maar ja.... dat is wel een bijzondere voor de eerste date: "Hoe sta je tegenover een "corrigerende tik" in de opvoeding van kinderen?
Maar goed, dat soort dingen zijn sowieso wel bijzonder, het is niet eens zo heel lang geleden dat mannen hun vrouw nog ongestraft een "corrigerende tik" mochten geven
Verkrachting binnen het huwelijk is ook pas sinds 1991 strafbaar.....
Dan geef je ze juist toch een telefoon?quote:Op zondag 28 december 2025 10:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als het niet werkt moet je misschien een andere methode proberen, een beetje roepen vanachter je telefoon gaat het idd niet worden, je zult wel actief moeten opvoeden.
Onderdeel van een lijstje misschien?quote:Op zondag 28 december 2025 12:12 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Het geeft wel evengoed inzicht in hoe iemand in het leven staat. Voor een eerste date misschien wat te direct maar het is op zich best een goede vraag om te stellen. Misschien nog even mooi aankleden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |