Mogelijk. Dat zou me vooral tegenvallen van National Geographic als het die richting in blijkt te vallen.quote:Op donderdag 22 januari 2026 15:46 schreef Haushofer het volgende:
Persoonlijk vind ik James Tabor nogal eens schuren tegen het pseudowetenschappelijke. Het idee dat Maria zo'n prominente rol heeft gehad kom je inderdaad nergens in de vroege bronnen tegen. Je hebt in het boeddhisme ook allerlei legenden over Maya, de moeder van de Boeddha, die bij zijn geboorte stierf. In het christendom is dat niet anders, en dat zal ook bij gebrek aan informatie geweest zijn; zie b.v. ook het kindheidsevangelie van Thomas. Of wellicht omdat de vroege bronnen wel spreken over een aanzienlijke schare aan vrouwelijke volgelingen.
Ik vind het allemaal rieken naar crackpotterij, eerlijk gezegd.
[..]
In zekere zin is dit natuurlijk ook de functie van de "logos" als bemiddelaar tussen God en Zijn schepping.
Grotendeels mee eens, ik weet echter niets over betrouwbare sporen van Sodom en Gomorra.quote:Op donderdag 22 januari 2026 15:59 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik dacht dat ik zo'n moederfiguur van een halfgoddelijk wezen vaker was tegengekomen. Ook het verhaal van de drie wijzen, maar dat is alweer een tijd geleden dat ik erover las. Het hele verhaal van Mozes, met dat rieten mandje, komt ook in meerdere godsdiensten voor en het verhaal van Jozef die door de broers in een put werd gegooid en ergens anders tot in de top kwam. Die verhalen duiken her en der steeds weer op in een andere setting.
Daarom ben ik er ook van overtuigd dat je bij het Oude testament cultuur- en mythische invloeden niet kunt ontkennen. Omdat de hele uittocht uit Egypte helemaal haaks staat op wat historici nu weten uit die tijd, begint me het vermoeden te bekruipen dat 2.000 tot 3.000 jaar geleden er een paar goede schrijvers waren die met mythes en cultuur een godsdienst optuigden. Wel zijn er sporen gevonden van Sodom en Gomorra en was er sprake van een natuurramp. Ook de grote vloed kan herleid worden, een logisch gevolg van het eindigen van de ijstijd. Dat er in de bijbel gesproken wordt van regen, is wonderlijk, want een groot deel van de Zwarte Zee ontstond door smeltwater.
Tall el-Hammam zou een kandidaat zijnquote:Op donderdag 22 januari 2026 16:28 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Grotendeels mee eens, ik weet echter niets over betrouwbare sporen van Sodom en Gomorra.
Is ook weer een tijd geleden dat ik het ergens heb gelezen, moet weer eens opzoeken. Noach en zijn boot komt ook voor in de Hindoestaanse heilige boeken, maar dan als iemand anders en in een Indiase locatie.quote:Op donderdag 22 januari 2026 16:28 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Grotendeels mee eens, ik weet echter niets over betrouwbare sporen van Sodom en Gomorra.
Logisch denken... als Jezus als mens zondevrij geboren werd, moet zijn moeder dat ook zijn geweestquote:Op donderdag 22 januari 2026 23:02 schreef -Sigaartje het volgende:
Onbevlekte Ontvangenis (1854): Paus Pius IX verklaarde dat Maria vrij was van erfzonde bij haar ontvangenis.
Tenhemelopneming (1950): Paus Pius XII verklaarde dat Maria met lichaam en ziel in de hemel werd opgenomen.
Wonderlijk dat deze mannen dit weten.
Omdat de protestanten 1 en 2 Makkabeeën uit de bijbel gehaald hebben.quote:Op donderdag 22 januari 2026 15:02 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik begrijp nog steeds niet wie op dit idee is gekomen. Ik haal nergens uit de bijbel dat Maria heeft gezegd dat we naar haar konden bidden, noch Jezus, noch de briefschrijvers hebben dit ooit gemeld. Ik ben wel gelovig, maar één van de dingen die me tegenstaat in het geloof is dat er veel dingen om heen zijn, laat ik het netjes zeggen, bedacht, die wij klakkeloos aan moeten nemen.
Makkabeeën was voor Christus en Maria.quote:Op donderdag 22 januari 2026 23:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
1 en 2 Makkabeeën uit de bijbel gehaald hebben.
Nochtans bevat het zaken als heiligenverering en het bidden voor de doden.quote:Op donderdag 22 januari 2026 23:13 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Makkabeeën was voor Christus en Maria.
Ah ok. Ik heb de boeken nooit gelezen. Ik heb wel een bijbel met apocriefe boeken, maar heb nooit de moeite genomen om ze te lezen. My bad.quote:Op donderdag 22 januari 2026 23:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nochtans bevat het zaken als heiligenverering en het bidden voor de doden.
Geen probleem.quote:Op donderdag 22 januari 2026 23:25 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ah ok. Ik heb de boeken nooit gelezen. Ik heb wel een bijbel met apocriefe boeken, maar heb nooit de moeite genomen om ze te lezen. My bad.
Wat is hier logisch aan? Zelfs de meest "zondige " vrouw baart volstrekt onschuldige baby's.quote:Op donderdag 22 januari 2026 23:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
Logisch denken... als Jezus als mens zondevrij geboren werd, moet zijn moeder dat ook zijn geweest
Eens. Ik vraag me af of volgens diezelfde logica ook de moeder van Maria zonder zonde is geboren, en of dat dan niet zou gelden voor haar hele voorgeslacht.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 08:30 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wat is hier logisch aan? Zelfs de meest "zondige " vrouw baart volstrekt onschuldige baby's.
En nageslacht.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 11:08 schreef Tovia het volgende:
[..]
Eens. Ik vraag me af of volgens diezelfde logica ook de moeder van Maria zonder zonde is geboren, en of dat dan niet zou gelden voor haar hele voorgeslacht.
Het is een evolutie die je ook in de evangelieën ziet: bij Marcus wordt Jezus als Zoon van God geadopteerd aan het begin van Zijn prediking, bij Matteus en Lukas is dat al bij de geboorte, en bij Johannes krijgt Jezus de rol van Logos als goddelijke bemiddelaar opgelegd aan het begin van de schepping. Het is logisch dat er dus ook een bijpassende legendevorming rondom Maria ontstaat.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:51 schreef LXIV het volgende:
Dat soort gedachtenspinsels, dat de moeder van Jezus ook onbevlekt ontvangen moet zijn omdat Jezus anders niet de Zoon van God zou kunnen zijn en dat ze daarna ook altijd maagd is gebleven ondanks dat ze een goede moeder en huisvrouw voor Jozef geweest is etc etc, dat is allemaal eigenlijk muggenzifterij die afleidt van de werkelijke boodschap.
Ik ben benieuwd werkelijk boodschap jij hier bedoeld maar als ik voor mezelf spreek is eea vrij eenvoudig te herleiden tot het principe van de erfzonde waar hr Etto naar verwees.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 12:51 schreef LXIV het volgende:
Dat soort gedachtenspinsels, dat de moeder van Jezus ook onbevlekt ontvangen moet zijn omdat Jezus anders niet de Zoon van God zou kunnen zijn en dat ze daarna ook altijd maagd is gebleven ondanks dat ze een goede moeder en huisvrouw voor Jozef geweest is etc etc, dat is allemaal eigenlijk muggenzifterij die afleidt van de werkelijke boodschap.
Erfzonde bestaat niet. Dat is destijds aangeluld door de geestelijken, vergelijkbaar met die idioten uit Iran. Kan me niet voorstellen dat God zo in elkaar zit. Zou even lekker worden als hier kinderen van NSB-ouders worden aangesproken op het gedrag van hun ouders.quote:
Erfzonde zoals jij hem neerlegt is idd vrij onzinnig, het gaat dan ook om geestelijke erfzonde zoals de gehele bijbel over geestelijke zaken gaat.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 19:33 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Erfzonde bestaat niet. Dat is destijds aangeluld door de geestelijken, vergelijkbaar met die idioten uit Iran. Kan me niet voorstellen dat God zo in elkaar zit. Zou even lekker worden als hier kinderen van NSB-ouders worden aangesproken op het gedrag van hun ouders.
De stammen van Kanaän ondergingen simpelweg de gevolgen van hun eigen levensloop. Volharding in rebellie tegen God leidt tot de dood. Gods oordelen zijn niets anders dan de onthulling van wie wij in de loop van ons leven kiezen om te zijn. Geen arbitraire straffen van een wraakzuchtige God. In dit leven hebben we keuzevrijheid gekregen. Dat is een groot goed, je kunt doen in je leven wat je wilt. Maar die vrijheid gaat ook gepaard met verantwoordelijkheid. En net zoals in elke beschaafde maatschappij er een rechtssysteem is om het kwaad in te dammen en de onschuldigen te beschermen, handhaaft God ook Zijn wetten om hetzelfde te doen.quote:Op vrijdag 23 januari 2026 19:41 schreef -Sigaartje het volgende:
Als het waar is dat God echt die erfzonde toepast en dat hij echt degene was die al die Kanaän-stammen heeft uitgeroeid en al die discrimerende weten heeft gezegd in het oude testament, dan wil ik helemaal niets, maar dan ook helemaal niets met die gast te maken hebben. Dan is hij nog minder dan satan.
Dan ga ik maar naar de hel (waar ze bier hebben).
Daarom geloof ik geen seconde dat wat er in OT wordt gezegd dat God het heeft gezegd.
Dit is niet logisch. Het zou Gods macht beperken tot iets wat God aan Maria heeft gegeven. En dan zou Maria vanaf dat moment groter zijn dan God. Dat is eerder absurd dan logisch.quote:Op donderdag 22 januari 2026 23:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Logisch denken... als Jezus als mens zondevrij geboren werd, moet zijn moeder dat ook zijn geweest
Er staat ook niet beetje vol genade, of halfvol genade, er staat vol genade.
Dwaalleer was inderdaad al meteen aanwezig, de bijbel beschrijft dat ook.quote:Op donderdag 22 januari 2026 23:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geen probleem.
Maria-verering is verder ook niet onbijbels. Dit boek geeft precies aan waarom katholieken en orthodoxen Maria vereren en dat heel simpel herleiden tot bijbelse principes:
[ afbeelding ]
Men mag er van alles van vinden, het onbijbels noemen klopt niet. Het is niet door een paar bisschoppen en pausen bekokstoofd, het is een proces van eeuwenlange traditie geweest.
Ik herhaal overigens: de RKK en OOK zijn de oudste christelijke kerken. Luther kwam 1500 jaar later met z'n sola gebrabbel.
Over logisch gesproken, acties die je zelf doet hebben vaak gevolgen. Als je verkeerde keuzes maakt, bijvoorbeeld je steelt in een supermarkt, is het niet gek dat je even later in de boeien wordt geslagen. En als je 's avonds hard zit te studeren, is de kans groot dat je gaat slagen voor een examen. Daar heeft een God helemaal niets mee te maken. Wat je bent en wat je doet, bepaalt voor een belangrijk deel de loop van je leven. Wat er destijds in Kanaän gebeurde was waarschijnlijk niets meer dan een ordinaire landjepik-oorlog en dat gewoon door de machthebbers op conto van God schrijven. Hetzelfde zien we nog steeds, in Iran, waarin betogers "Vijanden van God" worden genoemd. En waar een middeleeuwse wet is verheven tot huidige wetgeving onder naam van God. Dus ergens een God-stempel op drukken is van alle tijden. Voordeel van nu is, dat we het nu zien gebeuren.quote:Op woensdag 28 januari 2026 02:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De stammen van Kanaän ondergingen simpelweg de gevolgen van hun eigen levensloop. Volharding in rebellie tegen God leidt tot de dood. Gods oordelen zijn niets anders dan de onthulling van wie wij in de loop van ons leven kiezen om te zijn. Geen arbitraire straffen van een wraakzuchtige God. In dit leven hebben we keuzevrijheid gekregen. Dat is een groot goed, je kunt doen in je leven wat je wilt. Maar die vrijheid gaat ook gepaard met verantwoordelijkheid. En net zoals in elke beschaafde maatschappij er een rechtssysteem is om het kwaad in te dammen en de onschuldigen te beschermen, handhaaft God ook Zijn wetten om hetzelfde te doen.
Ik zie dat de termen absurd en logisch worden uit de kast getrokken worden..quote:Op woensdag 28 januari 2026 02:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit is niet logisch. Het zou Gods macht beperken tot iets wat God aan Maria heeft gegeven. En dan zou Maria vanaf dat moment groter zijn dan God. Dat is eerder absurd dan logisch.
Het enige wat we weten is dat Maria de moeder van Jezus was. En de rest is er gewoon bij verzonnen. Alleen een paar Roomse bobo's hebben gezegd dat we naar Maria moeten bidden. In de bijbel staat het nergens.quote:Op woensdag 28 januari 2026 03:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dwaalleer was inderdaad al meteen aanwezig, de bijbel beschrijft dat ook.
Het feit dat kerken bepaalde praktijken erop nahielden, wil niet zeggen dat dat ook van God kwam. Ik zie in de bijbel geen enkele aanwijziging van Maria-verering, 'heiligen'-verering of dodenverering. Maria verdwijnt uit zicht, in Handelingen en de apostolische brieven lezen we er niets over. In de bijbel zijn de 'heiligen' simpelweg alle gelovigen, geen speciale categorie gelovigen met speciale eigenschappen. Dodenverering wordt ook niet genoemd, het OT wijst contact met de doden sterk af en het bidden te midden van de doden ook. Er is geen enkel voorbeeld in het NT waarin Jezus of een apostel of een ander volger van Christus voor of tot de doden bidt. Dit zijn allemaal praktijken die van andere religies en culturen zijn overgenomen, niet die door Jezus, Petrus, Paulus of iemand anders van de vroege kerk Zijn onderwezen.
God heeft de wereld zo gemaakt dat acties inderdaad gevolgen hebben... Daarom kan de mens ook niet zomaar even vergeven worden, maar was de dood van Jezus Christus daar eerst voor nodig. Er moest een morele schuld worden betaald.quote:Op woensdag 28 januari 2026 09:41 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Over logisch gesproken, acties die je zelf doet hebben vaak gevolgen. Als je verkeerde keuzes maakt, bijvoorbeeld je steelt in een supermarkt, is het niet gek dat je even later in de boeien wordt geslagen. En als je 's avonds hard zit te studeren, is de kans groot dat je gaat slagen voor een examen. Daar heeft een God helemaal niets mee te maken.
Dat is speculatie, maar als we zin willen maken van de bijbelteksten, kun je alleen daar op afgaan. En die teksten onthullen dat God zeer geduldig is geweest met die volkeren voordat zij werden veroordeeld.quote:Wat je bent en wat je doet, bepaalt voor een belangrijk deel de loop van je leven. Wat er destijds in Kanaän gebeurde was waarschijnlijk niets meer dan een ordinaire landjepik-oorlog en dat gewoon door de machthebbers op conto van God schrijven. Hetzelfde zien we nog steeds, in Iran, waarin betogers "Vijanden van God" worden genoemd. En waar een middeleeuwse wet is verheven tot huidige wetgeving onder naam van God. Dus ergens een God-stempel op drukken is van alle tijden. Voordeel van nu is, dat we het nu zien gebeuren.
Ik was er niet bij, zoveel duizenden jaar geleden. Dus ik schrijf hier gedachten op die in me opkomen, die hoeven natuurlijk waar te zijn. Het is en blijft schipperen tussen vermoedens. Dus we kunnen ook niet zeggen wie er gelijk heeft. Waarschijnlijk weet ik het allemaal na mijn sterfmoment.
Heel veel elementen van de Maria-cultus zijn simpelweg overgenomen van de moedergodin-cultus die in praktisch elke heidense religie op aarde aanwezig was. Het is een vorm van syncretisme: vermenging van religies. Maar op basis van de bijbel is het inderdaad niet te verdedigen.quote:Op woensdag 28 januari 2026 10:56 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Het enige wat we weten is dat Maria de moeder van Jezus was. En de rest is er gewoon bij verzonnen. Alleen een paar Roomse bobo's hebben gezegd dat we naar Maria moeten bidden. In de bijbel staat het nergens.
Het enige dat verdedigbaar is, is dat het christendom geleidelijk is ontstaan en dat er van een doodeenvoudig mens een mythisch figuur is gemaakt.quote:Op woensdag 28 januari 2026 17:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Heel veel elementen van de Maria-cultus zijn simpelweg overgenomen van de moedergodin-cultus die in praktisch elke heidense religie op aarde aanwezig was. Het is een vorm van syncretisme: vermenging van religies. Maar op basis van de bijbel is het inderdaad niet te verdedigen.
Dat er uit doodeenvoudige mens(en) die als profeet handelden een composiet is vormgegeven en dat tot een mythisch figuur is gemaakt is een andere uitleg. De vorm doet trouwens weinig af van de inhoud, waar het om zou moeten gaan.quote:Op donderdag 29 januari 2026 10:45 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Het enige dat verdedigbaar is, is dat het christendom geleidelijk is ontstaan en dat er van een doodeenvoudig mens een mythisch figuur is gemaakt.
Een andere uitleg inderdaad. Maar wel de enige die verdedigbaar is.quote:Op donderdag 29 januari 2026 10:52 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat er uit doodeenvoudige mens(en) die als profeet handelden een composiet is vormgegeven en dat tot een mythisch figuur is gemaakt is een andere uitleg. De vorm doet trouwens weinig af van de inhoud, waar het om zou moeten gaan.
Zo is dat.quote:Op woensdag 28 januari 2026 17:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Heel veel elementen van de Maria-cultus zijn simpelweg overgenomen van de moedergodin-cultus die in praktisch elke heidense religie op aarde aanwezig was. Het is een vorm van syncretisme: vermenging van religies. Maar op basis van de bijbel is het inderdaad niet te verdedigen.
Misschien omdat Europa ooit christelijk was en de islam nog tamelijk nieuw is?quote:Op woensdag 21 januari 2026 21:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
Snap ik ook, trouwes.
Doorgaans leidt diezelfde kritische blik op de fantasie van Mo op een scheiding van hoofd met romp.
Alsnog, tenenkrommend hoe doorgaans religie-kritisch NL haar pijlen blijft richten op het karkas dat gristendom heet.
Grappig dat je de waarheid wel ziet bij de ander (RK) maar niet bij jezelf en bij de Bijbel. Dat het een groot overnemen van andere religies is.quote:Op woensdag 28 januari 2026 17:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, maar dat staat in de Bijbel, hé. En dan is het het woord van God.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:36 schreef Janus1986II het volgende:
[..]
Grappig dat je de waarheid wel ziet bij de ander (RK) maar niet bij jezelf en bij de Bijbel. Dat het een groot overnemen van andere religies is.
Zoals het verhaal van Noach bijvoorbeeld.
Of dat Jezus geboren was uit een mens en een God/Heilige Geest. Wat doet denken aan de halfgoden en helden van de Grieken.
mijn hemel antideeltjequote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:36 schreef Janus1986II het volgende:
[..]
Grappig dat je de waarheid wel ziet bij de ander (RK) maar niet bij jezelf en bij de Bijbel. Dat het een groot overnemen van andere religies is.
Of dat Jezus geboren was uit een mens en een God/Heilige Geest. Wat doet denken aan de halfgoden en helden van de Grieken.
ja... zo kritisch zal je nooit zijn op de koran.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, maar dat staat in de Bijbel, hé. En dan is het het woord van God.
Je blijft jezelf voor schut zetten.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
ja... zo kritisch zal je nooit zijn op de koran.
begrijp ik. de kans dat een sgp'er je de hals afrijgt is nul.
maar gut wat ben je een kritische denker enzo, zolang het maar die achterlijke grrrrrrrrristenen betreft
wat een intense lafbekkerij
integendeel, ik spreek me nl al jaren uit tegen conservatief religieuze waanzin waar het ook vandaan komt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je blijft jezelf voor schut zetten.
De Joden en de Moslims hebben dan ook geen mens-god die ze verdedigen en waar ze drie-eenheden voor opgericht hebben. Dat maakt het al minder half-half.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
Kritiek op jodendom en christendom MOET, aldus onze profeten Haushofer, hoatzin en al die andere intersectionele profeten, maar kom niet aan de islam, want dáár kritiek op hebben is facistisch en racistisch.
Wat een enorme helden.
Trappen tegen die ene Jood en drie grrrrrrrrrrrristenen die we nog hebben in Nederland, onderwijl dat achterlijke islamisme bagatelliserende.
Linkse helden... chapeau.
De vraag was simpel.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 23:11 schreef Haushofer het volgende:
"Ik ga me eerst als een totale debiel gedragen, allerlei insinuaties maken op basis van wat ze niet zeggen en mensen daarom zelf maar woorden in de mond leggen, en als ze dan geen zin hebben om hier serieus op in te gaan doe ik net alsof die onwil precies mijn punt bevestigt!!!"
Jezus Christus Etto, hoe oud ben jij? 12?
quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, maar dat staat in de Bijbel, hé. En dan is het het woord van God.
Je kunt wel van die sokpoppetjes om je handen doen en met jezelf in discussie gaan over de Islam als cultuurchristen.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 23:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Is een vrij simpele vraag.
"Staat in de Koran dus het is waar"
Waar kunnen we dit soort schijtlollig bedoelde reacties vinden wanneer 't de islam aangaat? Snap het wel, ook ik weet dat ik dmv mijn religiekritiek meer kans loop dat mijn visage van mijn romp gesneden wordt wanneer ik de sekte van Mo bekritiseer itt wanneer ik dat doe met die van calvijn, maar je hebt ook zoiets als principe.
quote:Op zaterdag 31 januari 2026 23:40 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je kunt wel van die sokpoppetjes om je handen doen en met jezelf in discussie gaan over de Islam als cultuurchristen.
Nou, zo sterk is die case niet hoor. 'Wat doet denken aan' is natuurlijk geen bewijs voor wat dan ook. Vage overeenkomsten ook niet. Al helemaal niet als de bijbelversie van de vertalen vele malen steekhoudender is dan de alternatieve versies, ongeacht de chronologie, die is niet relevant gezien mondelinge overlevering die voorafging aan schriftelijke overlevering.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 21:36 schreef Janus1986II het volgende:
[..]
De case dat er een mens heeft bestaan die op water kon lopen, eten toverde en na z'n dood rond bleef lopen om daarna in een soort van wolk op te stijgen is minder sterk. Bewijs ontbreekt. De belofte dat die binnen een generatie terug zou komen had ons allen kunnen doen zwijgen. Het bleek uit de lucht gegrepen te zijn.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 23:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou, zo sterk is die case niet hoor. 'Wat doet denken aan' is natuurlijk geen bewijs voor wat dan ook. Vage overeenkomsten ook niet. Al helemaal niet als de bijbelversie van de vertalen vele malen steekhoudender is dan de alternatieve versies, ongeacht de chronologie, die is niet relevant gezien mondelinge overlevering die voorafging aan schriftelijke overlevering.
de echte reden dat er weinig inhoudelijke korankritiek is is heel simpel. niet omdat mensen bang zijn voor geweld en/of willen deugen... maar omdat weinig mensen hier genoeg geven om de koran om het uberhaupt te gaan lezen en om te zoeken naar shit die niet klopt.quote:Op zaterdag 31 januari 2026 22:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
ja... zo kritisch zal je nooit zijn op de koran.
begrijp ik. de kans dat een sgp'er je de hals afrijgt is nul.
maar gut wat ben je een kritische denker enzo, zolang het maar die achterlijke grrrrrrrrristenen betreft
wat een intense lafbekkerij; je weet epistels vol te kladden met kritiek op christendom, maar zodra het de islam betreft ben je nergens te vinden.
weet je wat je voor die haatbaarden bent? een heel useful idiot.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |