Met foto?quote:Op dinsdag 20 januari 2026 09:11 schreef SEMTEX het volgende:
De Runner's world marathon ranglijst 2025 is er weer! Ik ben natuurlijk alleen enthousiast omdat ik er zelf insta(met Rotterdam).
Dat lijkt me niet want het gaat volgens mij om een lijst van 1500+ namen.quote:
Ruim 10.000 zelfs.quote:Op dinsdag 20 januari 2026 17:29 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet want het gaat volgens mij om een lijst van 1500+ namen.
ik denk eerder te weinig vrouwen.quote:Op woensdag 21 januari 2026 21:50 schreef Tracksmith het volgende:
Ja, een cut-off van 3 uur voor mannen is scherp.
En de cut-off van 4 uur voor vrouwen staat niet scherp genoeg, dat zou eerder 3:30 moeten zijn om een equivalente prestatie te hebben. Maar goed, dan heb je geen rond getal.
Pakken ze dan alles wereldwijd ook? Want als ik bv kijk naar de grootste van Nederland Amsterdam was ik met 2:59:15 ergens zo rond plek 1650. Er zullen allicht nog wat mensen in de 45 seconden na me gefinisht zijn maar laten we zeggen 1750 man onder de 3:00 (waarvan ook een substantieel deel niet-Nederlands).quote:
quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:24 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Pakken ze dan alles wereldwijd ook? Want als ik bv kijk naar de grootste van Nederland Amsterdam was ik met 2:59:15 ergens zo rond plek 1650. Er zullen allicht nog wat mensen in de 45 seconden na me gefinisht zijn maar laten we zeggen 1750 man onder de 3:00 (waarvan ook een substantieel deel niet-Nederlands).
In Rotterdam finishte ik ook op tijd en een maatje in 2:59:58 op plek 975. laat daar nog 25 man (vrij positief) in die 2 seconden gefinisht zijn. Heb je de 2 grootste marathons van het land en ongeveer 2700-2800 man < 3 uur, waar wellicht nog wat overlap in zit omdat mensen vaak meerdere marathons lopen.
Komt die andere 7000+ dan uit Eindhoven Leiden Utrecht Zoutelande Apeldoorn etc?
https://www.runners.nl/ni(...)anaf-nu-te-bestellenquote:De Runner's World Marathonranglijst wordt één keer per jaar door Runner's World opgesteld en uitgegeven. In dit overzicht met bijna 10.000 namen vind je een overzicht van alle Belgische en Nederlandse hardlopers die in 2025 onder de 3 uur (mannen) of 4 uur (vrouwen) hebben gelopen. Alle marathons worden hier in meegenomen zowel in Nederland als in het buitenland, World Majors en kleinere meer bescheiden marathons. De window voor het behalen van de lijst opent op 1 januari en sluit op 31 december.
Volgens mij telden op een gegeven moment Duitse en Belgische marathons ook mee, als ze maar gelopen waren door Nederlandse vrouwen.quote:Op woensdag 21 januari 2026 22:24 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Pakken ze dan alles wereldwijd ook? Want als ik bv kijk naar de grootste van Nederland Amsterdam was ik met 2:59:15 ergens zo rond plek 1650. Er zullen allicht nog wat mensen in de 45 seconden na me gefinisht zijn maar laten we zeggen 1750 man onder de 3:00 (waarvan ook een substantieel deel niet-Nederlands).
In Rotterdam finishte ik ook op tijd en een maatje in 2:59:58 op plek 975. laat daar nog 25 man (vrij positief) in die 2 seconden gefinisht zijn. Heb je de 2 grootste marathons van het land en ongeveer 2700-2800 man < 3 uur, waar wellicht nog wat overlap in zit omdat mensen vaak meerdere marathons lopen.
Komt die andere 7000+ dan uit Eindhoven Leiden Utrecht Zoutelande Apeldoorn etc?
Ja, ook waar.quote:Op woensdag 21 januari 2026 21:51 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
ik denk eerder te weinig vrouwen.
Alle marathons tellen. Als je in Londen of Berlijn of waar dan ook sub-3 gelopen hebt, het telt mee.quote:Op donderdag 22 januari 2026 14:53 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Volgens mij telden op een gegeven moment Duitse en Belgische marathons ook mee, als ze maar gelopen waren door Nederlandse vrouwen.
Wat een werk, moet je als redacteur alle marathonuitslagen gaan opzoeken en dan hopen dat nationaliteit erbij staatquote:Op donderdag 22 januari 2026 22:20 schreef Tracksmith het volgende:
[..]
Alle marathons tellen. Als je in Londen of Berlijn of waar dan ook sub-3 gelopen hebt, het telt mee.
Ah jaen dan nog 6000 vrouwen. Wel suffe grens, 3:30 zou beter zijnquote:Sub-3 in 2025 (met tussen haakjes het aantal in 2024):
Nederlandse mannen 2356 (1870)
Belgische mannen 1907 (1415)
Succes met het oppakken van je leven! En hardlopenquote:Op zaterdag 24 januari 2026 20:52 schreef PippenScottie het volgende:
Ik heb de afgelopen maanden niet veel hardgelopen. Mijn leven lag aardig overhoop, relatie beëindigd, woning zoeken, verhuizen.
Het ergste is nu achter de rug en ik ga het sporten weer oppakken.
Vanochtend begonnen met een parkrun. Die ging best aardig, in 25 laag
Dat is dan midden op de dagquote:Op zondag 18 januari 2026 15:41 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
36 met een briesje is alsnog warm hoor
10 uur in de ochtend...quote:Op zondag 25 januari 2026 17:39 schreef core2duo het volgende:
[..]
Dat is dan midden op de dag
Lijkt me eigenlijk te veel van het goede om te lopen.
Of na 16 uur, en dan heb je reflectie/warmteuitwissseling van asfalt. Tis altijd warm. 30 vs 36 is op zich merkbaar. Maar gebrek aan wind is wat echt killing is, imo.quote:Wegwedstrijden starten heel vroeg in de ochtend en dan is het minder heet, maar nog steeds warm. Ben toch wel benieuwd wat het met de prestaties doet voor lopers die goed geacclimatiseerd zijn.
Knap! Acclimatisatie is, in dit geval, gewend zijn aan de mooie temperaturen in de tropen. Waardoor je lichaam er ook veel beter op reageert dan als je er - meestal als toerist - nog maar enkele dagen verblijft. En je op basis van ervaring beter in staat bent om je tempo aan te passen aan de warmte/hitte. In de nacht lopen is inderdaad ook niet alles.quote:Op zondag 25 januari 2026 18:20 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
10 uur in de ochtend...
[..]
Of na 16 uur, en dan heb je reflectie/warmteuitwissseling van asfalt. Tis altijd warm. 30 vs 36 is op zich merkbaar. Maar gebrek aan wind is wat echt killing is, imo.
Anyways, ik loop met 36 graden, anders kan je alleen in de nacht lopen en dat weiger ik voor normale dagen/trainingen/plezier.
Wat bedoel je met acclimatisatie? Gewend zijn aan temperaturen of dat je lichaam normaal reageert op inspanning in de tropen? Er zit volgens mij (als leek) verschil tussen...
Als je een tempo woont dat prettig is en niet meer wil nadenken over koudere temperaturen dan ben je goed geacclimatiseerd. Grootste luxe is om niet te hoeven nadenken over je kleding. Nederland beleeft een voor global warming-begrippen strenge winter, weer staat een reeks koude dagen voor de deur. Grotere kans op blessures als je geen tijd of zin hebt in een warming-up.quote:Op zondag 25 januari 2026 18:49 schreef slacker_nl het volgende:
Ah. Dan weet ik niet waar ik sta qua acclimatisering. Ik loop gewoon op een tempo wat lekker is. Al had ik laatst een loopje van 14k waar ik te snel was begonnen en niet in mn ritme kon komen. Was hel.
Ik train ook niet op snelheid meer. Ik doe gewoon schoenen aan en 2x pw lopen en soms 3x en das het. Uitlopen en koffie drinken na afloop.
In koudere temperaturen.. ik wil er niet eens over nadenken, lang/lang heb ik al in geen jaren meer over hoeven nadenken. I keep it that way. Hahaha
Ik ging met korte broek en zonder handschoenen op pad afgelopen zondag. Normaal raak ik binnen 1,5km wel warm, maar dit was een slecht planquote:Op zondag 25 januari 2026 16:06 schreef En1gma het volgende:
Het was juist heerlijk hardloopweer vandaag
Decathlon is top voor korte en lange broeken. (Lange mouwen) shirts heb ik er tientallen, dat komt altijd wel goed. Sokken ook decathlon maar had vroeger eigen merk Perry Sport en dat liep ook best.quote:Op donderdag 29 januari 2026 13:51 schreef StevenHyde het volgende:
[..]
Ik ging met korte broek en zonder handschoenen op pad afgelopen zondag. Normaal raak ik binnen 1,5km wel warm, maar dit was een slecht plan
Daarop inhakend. Waar kopen jullie je hardloopkleding? Zelf vaak bij Decathlon, maar ben wel benieuwd of fanatiekelingen hier andere (web)winkels kunnen adviseren.
Ik koop soms ook sportkleding bij Asics, laatst hadden ze bv wintersale. Kwalitatief net iets mooier dan Decathlon.quote:Op donderdag 29 januari 2026 13:51 schreef StevenHyde het volgende:
[..]
Ik ging met korte broek en zonder handschoenen op pad afgelopen zondag. Normaal raak ik binnen 1,5km wel warm, maar dit was een slecht plan
Daarop inhakend. Waar kopen jullie je hardloopkleding? Zelf vaak bij Decathlon, maar ben wel benieuwd of fanatiekelingen hier andere (web)winkels kunnen adviseren.
Ik heb bijna al mijn hardloopkleding van de Decathlon muv wedstrijdkleding.quote:Op donderdag 29 januari 2026 13:51 schreef StevenHyde het volgende:
[..]
Deze heb ik ook, inderdaad heerlijke sokken.quote:Op donderdag 29 januari 2026 20:05 schreef valleilijn het volgende:
Sokken heb ik lang mee zitten klooien maar ik heb nu die van Feetures, heel erg fijn, zitten prettig strak, niet zo dik en nergens irritante naden.
Ik heb wel lekker gelopen hoor op de 25km van Apeldoorn, eerste helft van het rondje was erg mooi, laatste deel was alleen maar rechtdoor langs een grote weg, dat vond ik wat minder.quote:Op maandag 2 februari 2026 08:00 schreef En1gma het volgende:
https://nos.nl/regio/geld(...)ld-tijdens-evenement
Iemand van jullie nog geschept door een hert gisteren?
Lekker!quote:Op zondag 8 februari 2026 21:18 schreef KapiteinIglo het volgende:
Vandaag weer voor het eerst wezen rennen sinds juli vorig jaar
Ik heb een burnout. Sinds juli afg jaar. Dus precies de laatste keer rennen was begin van burnout.quote:Op zondag 8 februari 2026 22:09 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Lekker!
Waarom was je niet wezen lopen?
Fijn dat je weer terug bent iig.
Ik heb sinds dinsdag al niet meer gelopen![]()
Nare verkoudheid met productieve hoest en verhoging. Dus niet lopen tot dat voorbij is. Stom
Beste advies: ga naar de hardloopwinkel, zoek uit welke je lekker vindt lopen. Kies die. Geef vooraf je budget.quote:Op dinsdag 17 februari 2026 17:19 schreef Robbberttt het volgende:
Netjes! Mooie tijden.
Ik ben van plan om het hardlopen weer meer op te pakken. Ik heb meegedaan met de Groet uit Schoorl 10km en had deze in 47 minuten gelopen. Ik mikte op 53 minuten, dus hartstikke blij mee.
Het volgende doel wordt een halve marathon. Daarvoor wil ik wel nieuwe hardloopschoenen kopen.
Nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Er zijn tegenwoordig trainingsschoenen, langzame schoenen, wedstrijdschoenen, superschoenen, et cetera. Hebben jullie advies? Ik wil gewoon één paar schoenen, prijs tussen de 70 en 140 euro. Halve Marathon met een snelheid van 5 min/km ongeveer.
En ik zit ook te denken aan een Garmin. Kan ik de telefoon thuis laten.
Ja in de uitverkoop, nieuwe Novablast is 150 piekquote:Op woensdag 18 februari 2026 14:37 schreef Kwalberto het volgende:
Voor onder de 140 kun je makkelijk een paar Asics Novablast vinden en die loopt prima.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |