quote:Op zaterdag 20 december 2025 22:21 schreef bianconeri het volgende:
Liever extra informatie van het slagveld, ook al is het (nog) niet zeker,
Zei de Jehova...quote:Dan dat constante geneuzel van de Russische trollen dan wel van betweter Achja.
En hoe zou dat nou komen he? Zie jouw eerste "extra informatie" opmerking hierboven.quote:Momenteel hodf je van een hele reeks van de Oekraine topics inhoudelijk maar 1 of 2 te lezen.
Waar je helaas wel lekker alle 13 pagina's voor door moet.
Als het huidige regime de bevolking exact geeft wat het behaagt dan vraag ik mij toch af waarom ze zoveel moeite doen om oppositieleden uit de weg te ruimen. Dan zouden ze van een echte democratie niets te vrezen hebben toch?quote:Op zondag 21 december 2025 12:18 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De overheid geeft wat het volk wil: lage energieprijzen, goedkope alcohol en tabak, geen overregulering als het gaat om verkeersregels en limieten, macho man met klassieke waarden.
Kijk of het jouw of mijn smaak is gaat het hier niet om. Maar dat is wel wat de Russische burger behaagt.
Beweer ik niet. Rusland is geen echte democratie. Maar ook geen echte dictatuur. Het is een hybride model zoals dat hier ook het geval is. Zie de ontwikkelingen onder Starmer, of de ongeldig verklaarde verkiezingsuitslag in Roemenië.quote:Op zondag 21 december 2025 12:24 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Als het huidige regime de bevolking exact geeft wat het behaagt dan vraag ik mij toch af waarom ze zoveel moeite doen om oppositieleden uit de weg te ruimen. Dan zouden ze van een echte democratie niets te vrezen hebben toch?
Of ga je ook nog hier beweren dat Rusland een echte democratie is waarin iedere burger vrijheid geniet?
En dat Russische model zie jij wel zitten. <Knip> Het is een schande dat je hier nog steeds mag posten. <Knip>.quote:Op zondag 21 december 2025 12:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Beweer ik niet. Rusland is geen echte democratie. Maar ook geen echte dictatuur. Het is een hybride model zoals dat hier ook het geval is. Zie de ontwikkelingen onder Starmer, of de ongeldig verklaarde verkiezingsuitslag in Roemenië.
Geen. Overduidelijk AI.quote:Op zondag 21 december 2025 11:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Wat voor shithole uit nl komt die knakker, dat het in Rusland allemaal beter is.![]()
Denk Enschede.
Dat je dat opschrijft geeft wel weer aan dat je of een grote trol bent of gewoon geen verstand van een democratie hebt.quote:Op zondag 21 december 2025 12:26 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Beweer ik niet. Rusland is geen echte democratie. Maar ook geen echte dictatuur. Het is een hybride model zoals dat hier ook het geval is. Zie de ontwikkelingen onder Starmer, of de ongeldig verklaarde verkiezingsuitslag in Roemenië.
Moslims die inzien dat de Nederlandse cultuur beter bij hun past dan het islamitische geloof zien islamieten ook als een gevaar voor hun gemoedelijke voortbestaan. Dus dat is best logisch.quote:Op zondag 21 december 2025 11:56 schreef Momo het volgende:
[..]
Ironisch gezien hebben best een aantal moslims op FvD gestemd de laatste jaren.
Ja, en dat is prima. Maar het zal wel mijn naïeve gedachte zijn geweest dat die discussie binnen een bepaalde bandbreedte plaatsvindt en nog enigszins op feiten gebaseerd moet zijn.quote:Op zondag 21 december 2025 12:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dit is een discussieforum. Kun je niet tegen andere meningen moet je naar bluesky gaan
Eigenlijk begeef jij je buiten die bandbreedte door te gaan schelden.quote:Op zondag 21 december 2025 12:48 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ja, en dat is prima. Maar het zal wel mijn naïeve gedachte zijn geweest dat die discussie binnen een bepaalde bandbreedte plaatsvindt en nog enigszins op feiten gebaseerd moet zijn.
Moeten we hier echt in discussie over stellingen als 'De Russische overheid geeft de burger wat het behaagt", "Rusland heeft een hybride model vergelijkbaar met Groot-Brittannië", het Oekraïense regime bestaat uit Nazi's, en "Oekraïne is de oorlog begonnen"?
Prima, dan begeef ik mij graag buiten de brandbreedte door dit soort types uit te schelden.quote:Op zondag 21 december 2025 12:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Eigenlijk begeef jij je buiten die bandbreedte door te gaan schelden.
quote:Defensie-expert Ko Colijn voorziet Nederlanders al vijftig jaar van duiding bij gewapende conflicten. Deze keer bespreekt hij hoe het Kremlin aan de lopende band overwinningen op het slagveld overdrijft óf verzint voor een sterkere positie aan de onderhandelingstafel.
Het is een beproefde tactiek van Rusland: niets toegeven en je eigen prestaties overdrijven of zelfs verzinnen. Het heeft iets belachelijks, zeker als je centrales en steden dag en nacht kunt bestoken met drones en raketten. Maar het oogt ook als een zwaktebod van een land dat net als Oekraïne naar een pauze snakt. Bluf is een instrument om je sterk te doen lijken in onderhandelingen.
De Russische bluf laat zich op drie wijzen uitleggen. Rusland overdrijft zijn militaire successen, zijn economische kracht en ruikt een vermeende diplomatieke overgave. Dat laatste is omdat Rusland nu met de Amerikaanse president Donald Trump en Steve Witkoff de bedgenoten heeft die het wenst. Met die steun kan Rusland Europa en Oekraïne tot verliezers verklaren zonder daarvoor bewijs te leveren.
Het front in Oekraïne is dit jaar ietsje opgeschoven in Russisch voordeel, maar de terreinwinst is zeer beperkt gebleven. Met het huidige tempo zou het nog meerdere jaren duren voor Rusland heel Oekraïne kan bezetten. Iets wat ze niet vol kunnen houden met de naar schatting zeshonderd doden per dag.
Het helpt ook niet dat NAVO-bazen alvast de totale oorlog rondbazuinen. Rusland is niet in staat tot een echte oorlog, laat staan een bezetting van Europa. Maar Rusland is in Oekraïne onbetwist de strijd begonnen en ook in staat gebleken tot plaagstoten, grensoverschrijdingen en sabotage in onder meer de Baltische staten en Polen.
Ook Oekraïne niet vies van wat bluf
Recent onderzoek laat zien dat economische kracht uiteindelijk doorslaggevend is. In dat opzicht is Rusland een dwerg. De enige troefkaart is incasseringsvermogen op de lange termijn.
Beide kanten zijn overigens niet vies van bluf. Moskou bazuint rond dat het Oekraïense leger op instorten staat. In de uitputtingsoorlog kan dat zeker wel gebeuren, maar er is nu geen sprake van. President Vladimir Poetin claimde op 19 december de verovering van Siversk in de regio Donetsk en Vovchansk in de regio Kharkiv, wat onzin is. Integendeel: in sommige plaatsen, zoals Kupyansk, zijn de Russen weer verjaagd.
Er is ook sprake van Oekraïense bluf. Ten oosten van Kupyansk claimden Oekraïense troepen Russische soldaten te hebben verjaagd bij Petropavlivka, Microraion en Radkivka. Bij andere steden, zoals Pokrovsk, duurt de Russische omsingeling al zeventien maanden, zonder al te veel resultaat.
Toch kan Oekraïne die bluf regelmatig waarmaken. De eerder voorspelde aanval op de Russische vluchthaven van Novorossyisk vond eerder deze week plaats. Oekraïne zegt verder dat het met een onderwaterdrone een honderden miljoenen euro's kostende Kilo-onderzeeboot heeft vernietigd. Met de vernietiging van een olietanker bij Egypte toonde Oekraïne aan dat het Rusland ook buiten de Zwarte Zee kan raken.
Partijen blijven elkaar bestoken
Ondertussen gaan de onderhandelingen door. Het grote gebied dat Rusland niet in handen heeft (ongeveer een vijfde van de Donbas) zal Volodymyr Zelensky ook niet weggeven. Een recente peiling toonde aan dat driekwart van de Oekraïense bevolking hem hierin steunt.
Wie nog twijfelde of Oekraïne eigen langeafstandsdrones op cruciale onderhandelingsmomenten kon inzetten en dus niet vooraf om Trumps toestemming hoeft te vragen, kreeg op 11 en 12 december duidelijkheid. Russische olie-installaties in de Kaspische Zee werden onder vuur genomen, op meer dan 700 kilometer van de Oekraïense grens. En met een aanval op een tanker ter hoogte van Libië toonde Oekraïne aan ook buiten de Zwarte Zee schepen te kunnen treffen.
Een ander goed getimed middel om de onderhandelingen een zetje te geven was de Oekraïense boodschap dat het binnenkort de huisgemaakte Sapsan-raket kan afvuren. Die zal een bereik van 550 kilometer hebben. Dan heeft Oekraïne geen Amerikaanse ATACMS-raketten meer nodig. Daar staat wel het Russische drone- en raketgeweld en het nietsontziende incasseringsvermogen tegenover.
Wordt Oekraïne wel of geen NAVO-lid?
Het ultieme militaire hangijzer is natuurlijk of het NAVO-lidmaatschap van Oekraïne er wel of niet komt. Rusland wil het absoluut niet en gooit er nog extra glijbommen, drones en kruisraketten tegenaan om dat te onderstrepen.
Oekraïne wil het natuurlijk wel, maar Zelensky zegt dat hij er vanaf wil zien als hij betrouwbare veiligheidsgaranties krijgt. Hij wil na een bestand de rest van Oekraïne uit handen van de Russen houden.
In mijn sombere momenten denk ik dat Zelensky die veiligheidsgaranties niet gaat krijgen. De reden daarvoor is simpel: Trump is niet geïnteresseerd. Finland kreeg die beschermde status na 1945 ook niet. Om in Top 2000-termen te spreken: Back in the USSR..
Je moet gewoon normaal doen.quote:Op zondag 21 december 2025 12:50 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Prima, dan begeef ik mij graag buiten de brandbreedte door dit soort types uit te schelden.
Nimmer gezegd dat de Oekraïense overheid uit nazi's bestaat. Geloof ik ook niet in. Of flauwe grappen over Zelensky als acteur. Ook heb ik mijn vraagtekens tegen de soms wat naïeve gedachtegang zoals bijvoorbeeld die van Ab Gietelink.quote:Op zondag 21 december 2025 12:48 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ja, en dat is prima. Maar het zal wel mijn naïeve gedachte zijn geweest dat die discussie binnen een bepaalde bandbreedte plaatsvindt en nog enigszins op feiten gebaseerd moet zijn.
Moeten we hier echt in discussie over stellingen als 'De Russische overheid geeft de burger wat het behaagt", "Rusland heeft een hybride model vergelijkbaar met Groot-Brittannië", het Oekraïense regime bestaat uit Nazi's, en "Oekraïne is de oorlog begonnen"?
Ga fietsen joh.quote:Op zondag 21 december 2025 12:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nimmer gezegd dat de Oekraïense overheid uit nazi's bestaat. Geloof ik ook niet in. Of flauwe grappen over Zelensky als acteur. Ook heb ik mijn vraagtekens tegen de soms wat naïeve gedachtegang zoals bijvoorbeeld die van Ab Gietelink.
Het feit dat Rusland geen democratie is - wij/ de eu zijn dat ook niet - betekent niet dat het Russische volk ontevreden is of dat er niet naar hen geluisterd wordt. Dat gebeurt wel degelijk natuurlijk. De mensen in Rusland zullen overwegend tevreden zijn met de enorme progressie die er is geweest sinds de 00's onder Poetin. De welvaart is spectaculair toegenomen, een functionerende markteconomie, corruptie op grote schaal is bestreden, mensen worden ouder, de wereld weet weer wie Rusland is.
Zet dat af tegen Starmer die bij de gewone Brit aanbelt als die iets onwelgevalligs op X heeft gezet.
De Russische dictatuur gelijk stellen aan de regering van Groot-Brittannië is inderdaad niet normaal. Maar ja, zeg er maar wat van.quote:
Nederlandse 'patriotten' die vervolgens schijten op Nederlandse 'bespreekbaarheid.'quote:Op zondag 21 december 2025 12:30 schreef Breekfast het volgende:
[..]
En dat Russische model zie jij wel zitten. Vuile landverrader. Het is een schande dat je hier nog steeds mag posten. Debiel.
quote:Op zondag 21 december 2025 12:51 schreef phpmystyle het volgende:
Zet dat af tegen Starmer die bij de gewone Brit aanbelt als die iets onwelgevalligs op X heeft gezet.
Bekijk deze YouTube-videoquote:A young Russian street musician, Diana Loginova (stage name "Naoko"), was repeatedly arrested and jailed in late 2025 in St. Petersburg for performing anti-Kremlin songs by exiled artists like Noize MC, leading to multiple short jail terms for charges like "petty hooliganism" and disrupting public order, highlighting Russia's crackdown on dissent, reports NBC News, The Independent, CBS News. Her viral performances, including singing "Swan Lake Cooperative," drew crowds but resulted in arrests and fines for allegedly discrediting the military, as authorities clamp down on any form of anti-war expression, say Reuters, Fox News.
Nee joh, moslims die ook van de traditionele waardes over de positie van man en vrouw etc. en ook fan zijn van het Israël standpunt van FvD.quote:Op zondag 21 december 2025 12:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Moslims die inzien dat de Nederlandse cultuur beter bij hun past dan het islamitische geloof zien islamieten ook als een gevaar voor hun gemoedelijke voortbestaan. Dus dat is best logisch.
Ze komen dan ook vaak uit landen waar ze de problemen kennen.
Wist je dat het hebben van eeen andere mening ook in Nederland mag, zonder dat iemand spreekwoordelijk uit het raam gegooid wordt.quote:Op zondag 21 december 2025 12:30 schreef Breekfast het volgende:
[..]
En dat Russische model zie jij wel zitten. Vuile landverrader. Het is een schande dat je hier nog steeds mag posten. Debiel.
FvD is helemaal niet zo traditioneel qua man vrouw verhoudingen? Eerder gewoon modern conservatief. De nr 1 is gewoon een vrouwquote:Op zondag 21 december 2025 13:40 schreef Momo het volgende:
[..]
Nee joh, moslims die ook van de traditionele waardes over de positie van man en vrouw etc. en ook fan zijn van het Israël standpunt van FvD.
Uit die Ipsos enquete bleek juist dat deze figuren juist extra vaak naar de moskee gingen die op FvD stemde.
Ze staan wel flink op winst:quote:Op zondag 21 december 2025 13:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
FvD is helemaal niet zo traditioneel qua man vrouw verhoudingen? Eerder gewoon modern conservatief. De nr 1 is gewoon een vrouw
In dat licht zouden ze eerder sgp stemmen.
of hele dure autonome drones aangedreven door kernenergie , die onfhankelijk van GPS de weg vinden via mijoenen fotos en hun doel herkennen en wachten tot er een moment of ingang ontdekt isquote:Op zondag 21 december 2025 12:29 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Gezien de strijd die nu wordt geleverd heeft het misschien wel meer zin om te investeren in productie faciliteiten van super goedkope drones ipv in dure tanks/onderzeeboten.
Waarschijnlijk effectiever en/of nuttiger tegen een fractie van de kosten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |