Ja, ik vind het wel grappig dat de overheid iedere keer antirechtsstatelijke broddelwerkjes invoert die binnen de kortste keren sneuvelen bij de rechter.quote:Op vrijdag 19 december 2025 23:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En jij zou daarom juichen?
https://www.encyclo.nl/begrip/repressiequote:
Grafkop of zwarte blok?quote:Op vrijdag 19 december 2025 16:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik heb een licht vermoeden dat Mikey tegen een verbod op gezichtsbedekkende kleding is.
Geen idee waarom
Vrijheid betekent dat je geen redenen hoeft op te geven voor de dingen die je doet.quote:Op vrijdag 19 december 2025 16:48 schreef Montagui het volgende:
[..]
Neuh, over het algemeen heb je geen (gevaar voor eigen leven) reden om je gezicht te bedekken.
Dus iedereen aanhouden en beboeten. Dat ze dan zelf maar reclameren of een rechtszaak aanspannen.
Dit dus. In de praktijk gewoon waardeloos.quote:Op vrijdag 19 december 2025 16:45 schreef Mikeytt het volgende:
Verder sneuvelt dit bij de eerste die naar de rechter stapt
Vrijheid betekent ook dat men een gemaskerd iemand de toegang tot het huis mag ontzeggen.quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:11 schreef ricky3 het volgende:
[..]
Vrijheid betekent dat je geen redenen hoeft op te geven voor de dingen die je doet.
Check de eerste pagina eens?quote:Op zaterdag 20 december 2025 09:43 schreef sp3c het volgende:
Ja dat zeg je nu al de hele tijd maar beargumenteer het nu eens?
Dat mag ook? Je mag iederen de toegang tot het huis ontzeggen.quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:19 schreef torentje het volgende:
[..]
Vrijheid betekent ook dat men een gemaskerd iemand de toegang tot het huis mag ontzeggen.
Ja, Of je zet gewoon een emmer op je kop voorzien van kijkgaten. Aangezien er uitsluitend word gesproken over kledingstukken... vul de rest zelf maar in!quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:22 schreef Leandra het volgende:
Dat wordt in een burka demonstreren, ik kan niet wachten op de eerste die dat doet om deze wetgeving door de rechter te laten toetsen, want als het religieuze kleding is dan wordt het een stuk lastiger het te verbieden, ook als het gezichtsbedekkend is, ook bij demonstraties.
Staat ook in het oordeel van het College voor de REchten van de Mens ja.quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:22 schreef Leandra het volgende:
Dat wordt in een burka demonstreren, ik kan niet wachten op de eerste die dat doet om deze wetgeving door de rechter te laten toetsen, want als het religieuze kleding is dan wordt het een stuk lastiger het te verbieden, ook als het gezichtsbedekkend is, ook bij demonstraties.
quote:Gezichtsbedekking en de vrijheid van meningsuiting en het recht op
eerbiediging van het privéleven
Een demonstrant kan ervoor kiezen om gezichtsbedekking te gebruiken wegens
medische redenen, om specifieke meningen of religieuze overtuigingen op
bepaalde symbolische wijze te uiten en/of om zichzelf tegen represailles te
beschermen. Het gebruik van vermommingen mag op zichzelf niet worden
beschouwd als een teken van gewelddadige bedoelingen.5 Een individu is
bovendien enkel verplicht de gezichtsbedekking te verwijderen als er sprake is van
een mogelijke arrestatie van de demonstrant en de gezichtsbedekking diens
identificatie in de weg staat.6
Juist in de huidige context, waarbij nieuwe surveillance technologieën gebruikt
worden om demonstranten in de gaten te houden, kan gezichtsbedekking extra
relevant zijn om de privacy van demonstranten te beschermen. Mensen kunnen
zich ontmoedigd voelen om op openbare plaatsen te demonstreren en vrijelijk hun
mening te uiten als ze bang zijn om herkend te kunnen worden en hier negatieve
gevolgen van te kunnen ondervinden.7 Een algeheel verbod op gezichtsbedekking
bij demonstraties kan derhalve een inbreuk zijn op het recht op eerbiediging van
het privéleven van deelnemers, ook als het gaat om aanwezigheid bij een
demonstratie op openbaar terrein.8
En is het nou net zo dat het eigen onderzoek van dezelfde overheid aantoont dat er geen aantoonbaar bewijs is van dreigend geweldquote:hierna: het
demonstratierecht) en het recht op eerbiediging van het privéleven. Uit deze
fundamentele mensenrechten, waaraan de Nederlandse Staat gebonden is, volgt
dat het dragen van maskers of andere gezichtsbedekking tijdens een vreedzame
bijeenkomst niet mag worden verboden als er geen aantoonbaar bewijs is van
dreigend geweld.1
In plaats van huis moet je land lezen.quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:21 schreef ricky3 het volgende:
[..]
Dat mag ook? Je mag iederen de toegang tot het huis ontzeggen.
Dat laatste is helemaal niet overduidelijk. Het komt enkel af en toe wat groter in het nieuws. Zoals het onderzoek van de overheid aantoont, is het zeer sporadisch het geval dat er uberhaupt een incident is. (Stuk minder dan in vergelijkbare landen) Privacy is dusdanig uitgehold in naam van veiligheid, dat mensen juist het gevoel hebben dat ze zich onherkenbaar moeten maken, zoals ook in het advies van het College staat.quote:Op vrijdag 19 december 2025 17:56 schreef Straatcommando. het volgende:
Als je een masker nodigt meent te hebben weet je dat je daar of niet hoort te staan, of je hebt verkeerde intenties.
Vooral dat laatste is erg overduidelijk het geval de laatste jaren
Weetje, sure, uitzondering voor medische noodzaak.quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Staat ook in het oordeel van het College voor de REchten van de Mens ja.
https://publicaties.mense(...)91-915f-e984347c1a13
[..]
Klopt. En de huidige wetgevers maken de keuze deze te behouden. Het is natuurlijk niet zo dat elke verkiezingsperiode het volledige wetboek wordt vernieuwd.quote:Op vrijdag 19 december 2025 17:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Correct, maar dan gaat het dus wel om het EVRM zoals dat destijds door die verkozen wetgevers bedoeld was.
Als je intentie is om iets te verbouwen, is het je niet om demonstreren te doen.quote:Op vrijdag 19 december 2025 19:23 schreef viagraap het volgende:
[..]
Ook die malloten hebben het recht om onherkenbaar te demonstreren.
Dit, ben helemaal klaar met wereldvreemde rechters, er moet een instrument komen om die met politieke(?) middelen te kunnen overrulen. Bijsturen, maar indien bijzonder wereldvreemd, allicht ook gewoon voor de tuchtrechter.quote:Op vrijdag 19 december 2025 16:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Gaan de rechters alweer op de stoel van de democratisch verkozen wetgever zitten en die overrulen?
https://www.wodc.nl/actue(...)ig-en-niet-effectiefquote:Op vrijdag 19 december 2025 18:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat komt vooral door figuren die elke keer weer dingen slopen of agenten belagen/bedreigen..en daar ook mee weg komen door die bedekking.
Ook hier lijden de goede weer onder de kwaden, maar van enig zelfreinigend vermogen is ook geen sprake geweest.
quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:51 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Klopt. En de huidige wetgevers maken de keuze deze te behouden. Het is natuurlijk niet zo dat elke verkiezingsperiode het volledige wetboek wordt vernieuwd.
Je mist het punt nogal.quote:maar dan gaat het dus wel om het EVRM zoals dat destijds door die verkozen wetgevers bedoeld was.
Ergens ben ik het wel mee eens met je. Alleen we moeten er wel voor zorgen dat de trias politica intact blijft. Dus eerder van binnenuit moeten de rechters veranderen.quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dit, ben helemaal klaar met wereldvreemde rechters, er moet een instrument komen om die met politieke(?) middelen te kunnen overrulen. Bijsturen, maar indien bijzonder wereldvreemd, allicht ook gewoon voor de tuchtrechter.
Ok, maar dat moeten we in jouw linkje teruglezen?quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:54 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
https://www.wodc.nl/actue(...)ig-en-niet-effectief
De hoeveelheid dat dit gebeurd is procentueel exact hetzelfde als vroeger
In principe wel ja. In Noorwegen zijn de regels daarin veel strenger en zie je tegelijkertijd dat het aantal incidenten door de politie nihil is.quote:Op vrijdag 19 december 2025 18:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Wat?
Jij wil dat agenten die tegenover de demonstranten staan herkenbaar zijn voor iedereen?
Dat meen je hopelijk niet echt.
Natuurlijk moet de trias politica in stand blijven. Ik merk alleen op dat die uit verband wordt getrokken, door dubieuze rechterlijke uitspraken.quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ergens ben ik het wel mee eens met je. Alleen we moeten er wel voor zorgen dat de trias politica intact blijft. Dus eerder van binnenuit moeten de rechters veranderen.
In het vakblad binnenlands bestuur van afgelopen week staat zelfs een hoop hier over. Teken aan de wand dat het echt niet goed gaat
Het College heeft daar zelf niet echt een mening over... Die kijken enkel wat wel en niet een schending is van de verdragen. Je moet niks van het college, enkel je aan de verdragen houden, en als je het daar niet mee eens bent, voet bij stuk houden en de verdragen aanpassen.quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Weetje, sure, uitzondering voor medische noodzaak.
Religie kan de tifus krijgen, vooral de islam.
Maar wat moet je dan volgens dit college? Vanaf het moment dat het niet vreedzaam meer genoemd kan worden eerst de politie laten oproepen en vervolgens? Dan houden ze zich er niet aan heb je nog geen gezicht gespot.
Endgame blijft gewoon dat zo een college de tering mag krijgen.
Het grote probleem is dat we een Europees hof hebben voor mensenrechten die er allicht op dezelfde manier instaat.
Ook hier is het allicht meer de jurisprudentie uit de verdragen dan de verdragen zelf die het probleem vormen.quote:Op zaterdag 20 december 2025 11:00 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Het College heeft daar zelf niet echt een mening over... Die kijken enkel wat wel en niet een schending is van de verdragen. Je moet niks van het college, enkel je aan de verdragen houden, en als je het daar niet mee eens bent, voet bij stuk houden en de verdragen aanpassen.
Rechters zijn niet wereldvreemd. Die zijn gewoon gebonden aan de wet en oordelen wat daar kan...quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dit, ben helemaal klaar met wereldvreemde rechters, er moet een instrument komen om die met politieke(?) middelen te kunnen overrulen. Bijsturen, maar indien bijzonder wereldvreemd, allicht ook gewoon voor de tuchtrechter.
Het is de taak van de wetgever om wetten duidelijk te formuleren. De Tweede Kamer schuift adviezen van ambtenaren tegenwoordig veel te vaak weg met alle gevolgen van dien.quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Natuurlijk moet de trias politica in stand blijven. Ik merk alleen op dat die uit verband wordt getrokken, door dubieuze rechterlijke uitspraken.
Als de rechter de wet niet goed toetst, in welke mate staat de wet dan zoals beoogd door de wetgever? Niet natuurlijk.
Doch als een meerderheid van politici de interpretatie van feiten en omstandigheden door een rechter dubieus vinden, wordt de wet blijkbaar toch verkeerd geïnterpreteerd, en dat dwalen is mogelijk t/m de Hoge Raad.
Nu moet ik daarin zeggen dat politici natuurlijk ook in de waan van de dag leven en ik in die zin meer vertrouwen heb in rechters, maar we praten hier over een corrigerende functie.
Ik zie ook niet helemaal hoe dat voldoende conservatief ingegoten kan worden, maar er moet toch wel een instrument zijn om jurisprudentie bij te schaven, de wet an sich is soms namelijk niks mis mee.
Natuurlijk zijn er wereldvreemde rechters, wil je stellen dat de diversiteit aan opvattingen niet bestaat onder rechters?quote:Op zaterdag 20 december 2025 11:03 schreef Mikeytt het volgende:
Rechters zijn niet wereldvreemd. Die zijn gewoon gebonden aan de wet en oordelen wat daar kan...
Ik zie daarin wel dat de wens van de wetgever is veranderd en dat ze niet aan het framework willen zagen wat daarin frustreert.quote:Het is de politiek die de afgelopen jaren geen werk wil leveren om houdbare wetten in te voeren/aan te passen. Vandaar de explosie in het aantal moties i.p.v. wetswijzigingen en dan verbaasd doen dat er van alles sneuvelt. We mogen echt wel kritischer zijn in hoe de politiek tegenwoordig omgaat met de invoering van wetten.
Klopt. Dan is het dus aan de wetgever om die wetten aan te passen.quote:Op zaterdag 20 december 2025 11:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ook hier is het allicht meer de jurisprudentie uit de verdragen dan de verdragen zelf die het probleem vormen.
Wordt recht op demonstreren veel te absoluut geïnterpreteerd waardoor het boven andere wetten gaat staan, raar.
De wetten zijn prima duidelijk geformuleerd?quote:Op zaterdag 20 december 2025 11:05 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Het is de taak van de wetgever om wetten duidelijk te formuleren. De Tweede Kamer schuift adviezen van ambtenaren tegenwoordig veel te vaak weg met alle gevolgen van dien.
Jurisprudentie is interpretatie met wetgevende kracht.quote:Op zaterdag 20 december 2025 11:07 schreef Mikeytt het volgende:
Klopt. Dan is het dus aan de wetgever om die wetten aan te passen.
Het percentage van rechtszaken die in hoger beroep volledig van oordeel veranderen, is nihil. Meestal slechts nog een aantal wijzigingen. En binnen dat kleine percentage hebben we de Hoge Raad nog als vangnet mocht de wet niet goed zijn toegepast.quote:Op zaterdag 20 december 2025 11:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn er wereldvreemde rechters, wil je stellen dat de diversiteit aan opvattingen niet bestaat onder rechters?
Hoger beroep op basis van dezelfde feiten en omstandigheden andere uitkomsten, en bij de Hoge Raad wordt er zelfs niet eens nieuw bewijs geaccepteerd, maar alleen getoetst of de wet juist is toegepast.
[..]
Ik zie daarin wel dat de wens van de wetgever is veranderd en dat ze niet aan het framework willen zagen wat daarin frustreert.
De zaken die onredelijk zijn vangen natuurlijk ook meer blikken.quote:Op zaterdag 20 december 2025 11:12 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Het percentage van rechtszaken die in hoger beroep volledig van oordeel veranderen, is nihil. Meestal slechts nog een aantal wijzigingen. En binnen dat kleine percentage hebben we de Hoge Raad nog als vangnet mocht de wet niet goed zijn toegepast.
En meestal heb je het dan enkel over wetten waar in principe nog wel genoeg ruimte is voor beiden interpretaties.
Blijkbaar niet. Oudere wetten vaak wel, maar zeker de laatste 15~ jaar zijn er heel vaak negatieve adviezen geweest van ambtenaren die niet meer even serieus worden genomen als vroeger, waardoor die links worden gelaten.quote:Op zaterdag 20 december 2025 11:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
De wetten zijn prima duidelijk geformuleerd?
Nee het punt is dat er altijd interpretatieruimte is maar dat als dat nogal eenzijdig / wereldvreemd geïnterpreteerd gaat worden dat de wet niet meer doet wat er beoogd wordt.quote:
de urgenda zaak is juist een goed voorbeeld van een goed werkend systeem. De kamer heeft verplichtingen omtrent het klimaat en daar is goed op ingespeeld. In hoger beroep maar kleine verschillen en de hoge raad heeft in cassatie positief geoordeeld.quote:Op zaterdag 20 december 2025 11:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
De zaken die onredelijk zijn vangen natuurlijk ook meer blikken.
Ik heb een aantal zaken voor de geest op het moment... Waarvan er eentje in hoger beroep is gecorrigeerd, en een ander juist finaal de fout in gaat (de laatste is geen hoger beroep geweest).
- klimaatzaak
- Erfvredebreuk boer
- Gebruikelijk loon
Neemt niet weg dat er jurisprudentie wordt gevormd, en daarbij de rechter op stoel van de wetgever zit, in bepaalde zin, dus waarom zou de wetgever geen meningen mogen vormen over juridische uitspraken?
Terughoudend zijn, uiteraard, maar helemaal geen middelen tot bijsturing? Zou raar zijn.
Ik denk dat ik het over Shell heb.quote:Op zaterdag 20 december 2025 11:21 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
de urgenda zaak is juist een goed voorbeeld van een goed werkend systeem. De kamer heeft verplichtingen omtrent het klimaat en daar is goed op ingespeeld. In hoger beroep maar kleine verschillen en de hoge raad heeft in cassatie positief geoordeeld.
Nee, maar we kunnen ook niet hebben dat mensen die een pretstudie van 4 jaar hebben afgerond er allerlei rechten bij kunnen verzinnen omdat ze graag wat meer politieke macht willen dan slechts 1 stem p.p. in de verkiezignen.quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:51 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Klopt. En de huidige wetgevers maken de keuze deze te behouden. Het is natuurlijk niet zo dat elke verkiezingsperiode het volledige wetboek wordt vernieuwd.
In principe zou je een wet kunnen maken die interpretatie anders dan de grammaticale, de wetshistorische en de wetsystematische verbiedt.quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dit, ben helemaal klaar met wereldvreemde rechters, er moet een instrument komen om die met politieke(?) middelen te kunnen overrulen. Bijsturen, maar indien bijzonder wereldvreemd, allicht ook gewoon voor de tuchtrechter.
Chatgpt helpt me..:quote:Op zaterdag 20 december 2025 14:54 schreef Weltschmerz het volgende:
In principe zou je een wet kunnen maken die interpretatie anders dan de grammaticale, de wetshistorische en de wetsystematische verbiedt.
quote:2. Interpretatiemethoden (Rechtsvinding)
Omdat wetteksten vaak algemeen geformuleerd zijn, gebruikt een rechter verschillende methoden om de exacte betekenis te bepalen:
Grammaticale interpretatie: Uitleg op basis van de letterlijke betekenis van de woorden in het dagelijks taalgebruik.
Wetshistorische interpretatie: Er wordt gekeken naar de bedoeling van de wetgever ten tijde van de totstandkoming van de wet, vaak via de kamerstukken of de 'Memorie van Toelichting'.
Systematische interpretatie: De bepaling wordt uitgelegd in de context van de hele wet of het volledige rechtssysteem.
Teleologische interpretatie: Uitleg op basis van het huidige doel of de strekking van de wet (wat wil men met deze regel bereiken?).
Rechtshistorische interpretatie: Een diepere blik op hoe een rechtsfiguur door de eeuwen heen is gegroeid
quote:De Wet: Hieronder vallen zowel de formele wetten (gemaakt door regering en parlement samen) als lagere regelgeving zoals gemeentelijke verordeningen.
De Jurisprudentie (Rechtspraak): Eerdere uitspraken van rechters die dienen als voorbeeld of richtlijn voor nieuwe zaken.
Het Verdrag: Internationale afspraken die bindend kunnen zijn voor burgers, zoals mensenrechtenverdragen.
De Gewoonte: Ongeschreven regels die in de praktijk algemeen aanvaard zijn als recht.
Met wat voor reden zouden agenten voor demonstranten openbaar moeten zijn?quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:58 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
In principe wel ja. In Noorwegen zijn de regels daarin veel strenger en zie je tegelijkertijd dat het aantal incidenten door de politie nihil is.
Agenten zouden ten dienste moeten staan van de demonstranten. Dan is het gek om gezichtsbedekking te dragen.
In jouw dromen…quote:Op vrijdag 19 december 2025 16:45 schreef Mikeytt het volgende:
Verder sneuvelt dit bij de eerste die naar de rechter stapt
In Nederland geen.quote:Op vrijdag 19 december 2025 18:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat voor legitieme reden zou je moeten hebben om gemaskerd te demonstreren?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |