Ergens ben ik het wel mee eens met je. Alleen we moeten er wel voor zorgen dat de trias politica intact blijft. Dus eerder van binnenuit moeten de rechters veranderen.quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dit, ben helemaal klaar met wereldvreemde rechters, er moet een instrument komen om die met politieke(?) middelen te kunnen overrulen. Bijsturen, maar indien bijzonder wereldvreemd, allicht ook gewoon voor de tuchtrechter.
Ok, maar dat moeten we in jouw linkje teruglezen?quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:54 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
https://www.wodc.nl/actue(...)ig-en-niet-effectief
De hoeveelheid dat dit gebeurd is procentueel exact hetzelfde als vroeger
In principe wel ja. In Noorwegen zijn de regels daarin veel strenger en zie je tegelijkertijd dat het aantal incidenten door de politie nihil is.quote:Op vrijdag 19 december 2025 18:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Wat?
Jij wil dat agenten die tegenover de demonstranten staan herkenbaar zijn voor iedereen?
Dat meen je hopelijk niet echt.
Natuurlijk moet de trias politica in stand blijven. Ik merk alleen op dat die uit verband wordt getrokken, door dubieuze rechterlijke uitspraken.quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ergens ben ik het wel mee eens met je. Alleen we moeten er wel voor zorgen dat de trias politica intact blijft. Dus eerder van binnenuit moeten de rechters veranderen.
In het vakblad binnenlands bestuur van afgelopen week staat zelfs een hoop hier over. Teken aan de wand dat het echt niet goed gaat
Het College heeft daar zelf niet echt een mening over... Die kijken enkel wat wel en niet een schending is van de verdragen. Je moet niks van het college, enkel je aan de verdragen houden, en als je het daar niet mee eens bent, voet bij stuk houden en de verdragen aanpassen.quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Weetje, sure, uitzondering voor medische noodzaak.
Religie kan de tifus krijgen, vooral de islam.
Maar wat moet je dan volgens dit college? Vanaf het moment dat het niet vreedzaam meer genoemd kan worden eerst de politie laten oproepen en vervolgens? Dan houden ze zich er niet aan heb je nog geen gezicht gespot.
Endgame blijft gewoon dat zo een college de tering mag krijgen.
Het grote probleem is dat we een Europees hof hebben voor mensenrechten die er allicht op dezelfde manier instaat.
Ook hier is het allicht meer de jurisprudentie uit de verdragen dan de verdragen zelf die het probleem vormen.quote:Op zaterdag 20 december 2025 11:00 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Het College heeft daar zelf niet echt een mening over... Die kijken enkel wat wel en niet een schending is van de verdragen. Je moet niks van het college, enkel je aan de verdragen houden, en als je het daar niet mee eens bent, voet bij stuk houden en de verdragen aanpassen.
Rechters zijn niet wereldvreemd. Die zijn gewoon gebonden aan de wet en oordelen wat daar kan...quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dit, ben helemaal klaar met wereldvreemde rechters, er moet een instrument komen om die met politieke(?) middelen te kunnen overrulen. Bijsturen, maar indien bijzonder wereldvreemd, allicht ook gewoon voor de tuchtrechter.
Het is de taak van de wetgever om wetten duidelijk te formuleren. De Tweede Kamer schuift adviezen van ambtenaren tegenwoordig veel te vaak weg met alle gevolgen van dien.quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Natuurlijk moet de trias politica in stand blijven. Ik merk alleen op dat die uit verband wordt getrokken, door dubieuze rechterlijke uitspraken.
Als de rechter de wet niet goed toetst, in welke mate staat de wet dan zoals beoogd door de wetgever? Niet natuurlijk.
Doch als een meerderheid van politici de interpretatie van feiten en omstandigheden door een rechter dubieus vinden, wordt de wet blijkbaar toch verkeerd geïnterpreteerd, en dat dwalen is mogelijk t/m de Hoge Raad.
Nu moet ik daarin zeggen dat politici natuurlijk ook in de waan van de dag leven en ik in die zin meer vertrouwen heb in rechters, maar we praten hier over een corrigerende functie.
Ik zie ook niet helemaal hoe dat voldoende conservatief ingegoten kan worden, maar er moet toch wel een instrument zijn om jurisprudentie bij te schaven, de wet an sich is soms namelijk niks mis mee.
Natuurlijk zijn er wereldvreemde rechters, wil je stellen dat de diversiteit aan opvattingen niet bestaat onder rechters?quote:Op zaterdag 20 december 2025 11:03 schreef Mikeytt het volgende:
Rechters zijn niet wereldvreemd. Die zijn gewoon gebonden aan de wet en oordelen wat daar kan...
Ik zie daarin wel dat de wens van de wetgever is veranderd en dat ze niet aan het framework willen zagen wat daarin frustreert.quote:Het is de politiek die de afgelopen jaren geen werk wil leveren om houdbare wetten in te voeren/aan te passen. Vandaar de explosie in het aantal moties i.p.v. wetswijzigingen en dan verbaasd doen dat er van alles sneuvelt. We mogen echt wel kritischer zijn in hoe de politiek tegenwoordig omgaat met de invoering van wetten.
Klopt. Dan is het dus aan de wetgever om die wetten aan te passen.quote:Op zaterdag 20 december 2025 11:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ook hier is het allicht meer de jurisprudentie uit de verdragen dan de verdragen zelf die het probleem vormen.
Wordt recht op demonstreren veel te absoluut geïnterpreteerd waardoor het boven andere wetten gaat staan, raar.
De wetten zijn prima duidelijk geformuleerd?quote:Op zaterdag 20 december 2025 11:05 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Het is de taak van de wetgever om wetten duidelijk te formuleren. De Tweede Kamer schuift adviezen van ambtenaren tegenwoordig veel te vaak weg met alle gevolgen van dien.
Jurisprudentie is interpretatie met wetgevende kracht.quote:Op zaterdag 20 december 2025 11:07 schreef Mikeytt het volgende:
Klopt. Dan is het dus aan de wetgever om die wetten aan te passen.
Het percentage van rechtszaken die in hoger beroep volledig van oordeel veranderen, is nihil. Meestal slechts nog een aantal wijzigingen. En binnen dat kleine percentage hebben we de Hoge Raad nog als vangnet mocht de wet niet goed zijn toegepast.quote:Op zaterdag 20 december 2025 11:05 schreef ludovico het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn er wereldvreemde rechters, wil je stellen dat de diversiteit aan opvattingen niet bestaat onder rechters?
Hoger beroep op basis van dezelfde feiten en omstandigheden andere uitkomsten, en bij de Hoge Raad wordt er zelfs niet eens nieuw bewijs geaccepteerd, maar alleen getoetst of de wet juist is toegepast.
[..]
Ik zie daarin wel dat de wens van de wetgever is veranderd en dat ze niet aan het framework willen zagen wat daarin frustreert.
De zaken die onredelijk zijn vangen natuurlijk ook meer blikken.quote:Op zaterdag 20 december 2025 11:12 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Het percentage van rechtszaken die in hoger beroep volledig van oordeel veranderen, is nihil. Meestal slechts nog een aantal wijzigingen. En binnen dat kleine percentage hebben we de Hoge Raad nog als vangnet mocht de wet niet goed zijn toegepast.
En meestal heb je het dan enkel over wetten waar in principe nog wel genoeg ruimte is voor beiden interpretaties.
Blijkbaar niet. Oudere wetten vaak wel, maar zeker de laatste 15~ jaar zijn er heel vaak negatieve adviezen geweest van ambtenaren die niet meer even serieus worden genomen als vroeger, waardoor die links worden gelaten.quote:Op zaterdag 20 december 2025 11:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
De wetten zijn prima duidelijk geformuleerd?
Nee het punt is dat er altijd interpretatieruimte is maar dat als dat nogal eenzijdig / wereldvreemd geïnterpreteerd gaat worden dat de wet niet meer doet wat er beoogd wordt.quote:
de urgenda zaak is juist een goed voorbeeld van een goed werkend systeem. De kamer heeft verplichtingen omtrent het klimaat en daar is goed op ingespeeld. In hoger beroep maar kleine verschillen en de hoge raad heeft in cassatie positief geoordeeld.quote:Op zaterdag 20 december 2025 11:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
De zaken die onredelijk zijn vangen natuurlijk ook meer blikken.
Ik heb een aantal zaken voor de geest op het moment... Waarvan er eentje in hoger beroep is gecorrigeerd, en een ander juist finaal de fout in gaat (de laatste is geen hoger beroep geweest).
- klimaatzaak
- Erfvredebreuk boer
- Gebruikelijk loon
Neemt niet weg dat er jurisprudentie wordt gevormd, en daarbij de rechter op stoel van de wetgever zit, in bepaalde zin, dus waarom zou de wetgever geen meningen mogen vormen over juridische uitspraken?
Terughoudend zijn, uiteraard, maar helemaal geen middelen tot bijsturing? Zou raar zijn.
Ik denk dat ik het over Shell heb.quote:Op zaterdag 20 december 2025 11:21 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
de urgenda zaak is juist een goed voorbeeld van een goed werkend systeem. De kamer heeft verplichtingen omtrent het klimaat en daar is goed op ingespeeld. In hoger beroep maar kleine verschillen en de hoge raad heeft in cassatie positief geoordeeld.
Nee, maar we kunnen ook niet hebben dat mensen die een pretstudie van 4 jaar hebben afgerond er allerlei rechten bij kunnen verzinnen omdat ze graag wat meer politieke macht willen dan slechts 1 stem p.p. in de verkiezignen.quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:51 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Klopt. En de huidige wetgevers maken de keuze deze te behouden. Het is natuurlijk niet zo dat elke verkiezingsperiode het volledige wetboek wordt vernieuwd.
In principe zou je een wet kunnen maken die interpretatie anders dan de grammaticale, de wetshistorische en de wetsystematische verbiedt.quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dit, ben helemaal klaar met wereldvreemde rechters, er moet een instrument komen om die met politieke(?) middelen te kunnen overrulen. Bijsturen, maar indien bijzonder wereldvreemd, allicht ook gewoon voor de tuchtrechter.
Chatgpt helpt me..:quote:Op zaterdag 20 december 2025 14:54 schreef Weltschmerz het volgende:
In principe zou je een wet kunnen maken die interpretatie anders dan de grammaticale, de wetshistorische en de wetsystematische verbiedt.
quote:2. Interpretatiemethoden (Rechtsvinding)
Omdat wetteksten vaak algemeen geformuleerd zijn, gebruikt een rechter verschillende methoden om de exacte betekenis te bepalen:
Grammaticale interpretatie: Uitleg op basis van de letterlijke betekenis van de woorden in het dagelijks taalgebruik.
Wetshistorische interpretatie: Er wordt gekeken naar de bedoeling van de wetgever ten tijde van de totstandkoming van de wet, vaak via de kamerstukken of de 'Memorie van Toelichting'.
Systematische interpretatie: De bepaling wordt uitgelegd in de context van de hele wet of het volledige rechtssysteem.
Teleologische interpretatie: Uitleg op basis van het huidige doel of de strekking van de wet (wat wil men met deze regel bereiken?).
Rechtshistorische interpretatie: Een diepere blik op hoe een rechtsfiguur door de eeuwen heen is gegroeid
quote:De Wet: Hieronder vallen zowel de formele wetten (gemaakt door regering en parlement samen) als lagere regelgeving zoals gemeentelijke verordeningen.
De Jurisprudentie (Rechtspraak): Eerdere uitspraken van rechters die dienen als voorbeeld of richtlijn voor nieuwe zaken.
Het Verdrag: Internationale afspraken die bindend kunnen zijn voor burgers, zoals mensenrechtenverdragen.
De Gewoonte: Ongeschreven regels die in de praktijk algemeen aanvaard zijn als recht.
Met wat voor reden zouden agenten voor demonstranten openbaar moeten zijn?quote:Op zaterdag 20 december 2025 10:58 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
In principe wel ja. In Noorwegen zijn de regels daarin veel strenger en zie je tegelijkertijd dat het aantal incidenten door de politie nihil is.
Agenten zouden ten dienste moeten staan van de demonstranten. Dan is het gek om gezichtsbedekking te dragen.
In jouw dromen…quote:Op vrijdag 19 december 2025 16:45 schreef Mikeytt het volgende:
Verder sneuvelt dit bij de eerste die naar de rechter stapt
In Nederland geen.quote:Op vrijdag 19 december 2025 18:03 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat voor legitieme reden zou je moeten hebben om gemaskerd te demonstreren?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |