abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219522240
Nog even handjes schudden met bewindslieden die de hele avond obstructie gepleegd hebben :N
  woensdag 17 december 2025 @ 22:49:27 #102
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_219522243
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:48 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
:? Daar staat dus zijn reactie bij en mijn reactie waar hij op reageerde.
Heb je het hele debat gezien?
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_219522247
quote:
5s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:49 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Heb je het hele debat gezien?
Nee, wel een groot stuk. Heb je gezien wat ik schreef?

Ik schreef:

quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:33 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Het klinkt ongetwijfeld elitair of uit de hoogte, maar er gaat imho toch wel echt iets heel grondig fout bij de informatievoorziening van het electoraat en/of hoe dat verwerkt wordt tot samenhangende gedachten.
Waarop hij al-dan-niet sarcastisch schreef dat het aan de pers zou liggen. Waarom op ik schreef: :?
  woensdag 17 december 2025 @ 22:51:02 #104
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_219522283
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:49 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Nee, wel een groot stuk. Heb je gezien wat ik schreef?
Jazeker
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_219522300
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:48 schreef DrMarten het volgende:

[..]
Dit is ook wel hilarisch ja. Die vrouw is echt te dom om te poepen
Eerder de rest die haar niet kan terug fluiten.
pi_219522313
quote:
14s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:51 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Jazeker
Wat heeft de hoeveelheid van dit debat kijken met wat ik schreef? Ik snap even niet waar deze communicatie verkeerd loopt.
pi_219522323
Wanneer gaan ze stemmen over de motie van wantrouwen? Morgen bij de stemmingen?
pi_219522329
Debat gemist, hele avond bestuursvergadering over de komende campagne (bedankt Bontenbal, je hebt de afgelopen dagen diverse stemmers weer terug naar ons gestuurd met de strafbaarheid illegaliteit en de embryowet). Maar wat ik lees is er een motie Grinwis die een meerderheid gaat krijgen, maar die Wiersma dan wil negeren?

Dan zou ik maar geen vakantie boeken als kamerleden, want 100% dat er dan een debat komt in het reces met een MvW.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219522367
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:52 schreef Hanca het volgende:
Debat gemist, hele avond bestuursvergadering over de komende campagne (bedankt Bontenbal, je hebt de afgelopen dagen diverse stemmers weer terug naar ons gestuurd met de strafbaarheid illegaliteit en de embryowet). Maar wat ik lees is er een motie Grinwis die een meerderheid gaat krijgen, maar die Wiersma dan wil negeren?

Dan zou ik maar geen vakantie boeken als kamerleden, want 100% dat er dan een debat komt in het reces met een MvW.
Welnee, joh, geen enkel kamerlid zegt zijn vakantie op voor een debat over poep.
pi_219522369
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:52 schreef Hanca het volgende:

Je hebt niets gemist, ze hebben de hele avond niets gezegd.

Die motie Grinwis haalt het en de VVD gaat in het kabinet dan echt niet Wiersma haar zin geven. Als ze de motie morgen al niet steunen.
pi_219522393
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:55 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Welnee, joh, geen enkel kamerlid zegt zijn vakantie op voor een debat over poep.
Wel voor een stemming en zeker voor een MvW, want daar is pairen al een stuk minder gebruikelijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 17 december 2025 @ 22:56:36 #112
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_219522396
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:52 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Wat heeft de hoeveelheid van dit debat kijken met wat ik schreef? Ik snap even niet waar deze communicatie verkeerd loopt.
Dan heeft het ook weinig zin nog.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_219522438
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:55 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ze hebben er gewoon schijt aan ;)
pi_219522439
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wel voor een stemming en zeker voor een MvW, want daar is pairen al een stuk minder gebruikelijk.
De andere BBB minister zei zelfs al dat ook voorlopig door gaan met het oude mestbeleid in het kabinet op tafel ligt. Dus Wiersma gaat dit nooit redden in het kabinet.
pi_219522446
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Lijkt me dat als de CDA/D66/VVD meedoen er een ruime meerderheid voor is? Tenzij toevallig alle PVV/BBB'ers thuis blijven en de rest op skivakantie gaat zou dat wel los moeten lopen?
pi_219522489
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:58 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Lijkt me dat als de CDA/D66/VVD meedoen er een ruime meerderheid voor is?
De VVD zit dan wel lastig want exit Wiersma is waarschijnlijk ook exit BBB.
pi_219522579
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 23:01 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Mja, aan de andere kant betekent dat meer macht voor hen.
pi_219522688
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 23:09 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Mja, aan de andere kant betekent dat meer macht voor hen.
Als Schoof met lede ogen aan moet zien dat de VVD een stel randdebielen uit wat gemeentes plukt om de rest van het pluche te vullen, is de poppenkast echt helemaal volmaakt. Daar zal de Kamer dan wel een stokje voor steken, mag ik hopen.
pi_219522698
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 23:01 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Daarom gaan ze het daar ook niet op laten aankomen.

Die gaan er in het kabinet voor liggen. Hebben ze dat probleem niet.
pi_219522822
Hoe werkt dat procedureel eigenlijk op dit punt in het kabinet? Er is klaarblijkelijk onenigheid tussen wat verschillende ministers over een stuk beleid, en dan?
pi_219522846
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 23:21 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Daarom gaan ze het daar ook niet op laten aankomen.

Die gaan er in het kabinet voor liggen. Hebben ze dat probleem niet.
Behalve dat BBB dan ook op kan stappen.
pi_219522851
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 23:49 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Behalve dat BBB dan ook op kan stappen.
Dan blijft dat vieze linkse VVD over, schande! :D
pi_219522859
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 23:41 schreef SnertMetChoco het volgende:
Hoe werkt dat procedureel eigenlijk op dit punt in het kabinet? Er is klaarblijkelijk onenigheid tussen wat verschillende ministers over een stuk beleid, en dan?
Wat lees ik hier nu?

De vraag hoe het kabinet Schoof-1 dit procedureel aan gaat pakken. Dat lijkt mij een retorische vraag, mag ik hopen?
pi_219522892
Wiersma probeert er nog wat langs te drukken, dat zal de VVD normaal gesproken niet toelaten. Die motie van CU zal het wel halen gok ik.
pi_219522967
quote:
Dus dan blijven we met een kabinet zitten met enkel VVD bewindslieden met een partijleider die niet kan stoppen met schreeuwen dat het echt allemaal aan links ligt. Als VVD kamerlid schaam je je toch dood?

En hoewel ik niet ontken dat het zo gaat, zou het toch bezopen zijn als zo'n kwestie de formatie beheerst? Als in, D66 of CDA die enige stemming daardoor laten beïnvloeden. Zolang politici wegkomen met smoesjes als 'dat zei ik als persoon, niet als minister', moeten ze ook de formatie van dit soort kwesties kunnen lostrekken
't Echte en 't ware!
pi_219523232
quote:
Officieel: stemming in de ministerraad, met alleen de ministers, en dan is het gewoon wat de meeste stemmen haalt.

In werkelijkheid werkt het zelden zo, aangezien als het zo hoog op loopt het vaak een zeer belangrijk punt is voor minstens 1 partij en dan valt dus gewoon het kabinet.
pi_219523323
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2025 22:55 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Je hebt niets gemist, ze hebben de hele avond niets gezegd.

Die motie Grinwis haalt het en de VVD gaat in het kabinet dan echt niet Wiersma haar zin geven. Als ze de motie morgen al niet steunen.
Wordt vandaag over die motie Grinwis gestemd?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219523374
quote:
7s.gif Op donderdag 18 december 2025 07:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ja. Ze beginnen de middag al met stemmingen (oa strafbaarstelling illegaliteit) en eind van de dag zijn er stemmingen over alles wat er dan nog ligt.
pi_219523448
quote:
7s.gif Op donderdag 18 december 2025 07:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Na vandaag is het kabinetberaad ;)

En daarna stemmen heeft in deze geen zin natuurlijk.
  donderdag 18 december 2025 @ 08:35:48 #130
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219523484
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2025 07:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Officieel: stemming in de ministerraad, met alleen de ministers, en dan is het gewoon wat de meeste stemmen haalt.

In werkelijkheid werkt het zelden zo, aangezien als het zo hoog op loopt het vaak een zeer belangrijk punt is voor minstens 1 partij en dan valt dus gewoon het kabinet.
Aangezien Tieman door BBB werd bedreigd persona non grata te worden als hij zijn verzet tegen Wiersma's plannetjes niet zou staken neem ik aan dat BBB dreigt uit het kabinet te stappen wanneer het VVD-smaldeel wenst dat de motie Grinwis bij aanname wordt uitgevoerd.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219523557
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 08:35 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Aangezien Tieman door BBB werd bedreigd persona non grata te worden als hij zijn verzet tegen Wiersma's plannetjes niet zou staken neem ik aan dat BBB dreigt uit het kabinet te stappen wanneer het VVD-smaldeel wenst dat de motie Grinwis bij aanname wordt uitgevoerd.
Ik vind het fijn dat BBB zo veel belang hecht aan goed bestuur

/s
pi_219523569
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 08:35 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Klopt. Maar de VVD weet dat ze over een maand of 2 met andere partijen in het kabinet zitten en willen dan niet vast zitten aan wetgeving die de boel slechter maakt. Ik denk dat voor hen 'BBB er uit, we doen het wel even met de paar man die over zijn' aantrekkelijker is dan nu het komende kabinet enorm in de wielen rijden. Ik vraag me af wat de BBB dan doet, weg lopen is niet alleen de invloed nu kwijt, maar ook minder aantrekkelijk worden voor het volgende kabinet om mee te praten.

Het zou wel een ongekend zootje zijn, een éénpartij-kabinet als restant van wat ooit een vierpartijen kabinet was. En dan te bedenken dat ze ooit begonnen na de slogan 'goed bestuur'.
pi_219523599
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 09:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt. Maar de VVD weet dat ze over een maand of 2 met andere partijen in het kabinet zitten en willen dan niet vast zitten aan wetgeving die de boel slechter maakt. Ik denk dat voor hen 'BBB er uit, we doen het wel even met de paar man die over zijn' aantrekkelijker is dan nu het komende kabinet enorm in de wielen rijden. Ik vraag me af wat de BBB dan doet, weg lopen is niet alleen de invloed nu kwijt, maar ook minder aantrekkelijk worden voor het volgende kabinet om mee te praten.

Het zou wel een ongekend zootje zijn, een éénpartij-kabinet als restant van wat ooit een vierpartijen kabinet was. En dan te bedenken dat ze ooit begonnen na de slogan 'goed bestuur'.
De eerste die wegliep was Pieter weet ik nog. :D
Eerst huilend en toen definitief.
Wat hebben die er een zooitje van gemaakt. Goed dat ze 0 zetels gekregen hebben. Saviour Pieter.
pi_219523607
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 09:02 schreef Hanca het volgende:

[..]

Drie wielen eraf en het laatste gebroken wiel aan de wagen van CDA en D66 hangen, en door.
pi_219523686
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2025 09:07 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Wat hebben die er een zooitje van gemaakt. Goed dat ze 0 zetels gekregen hebben. Saviour Pieter.
Eigenlijk zou iedereen die te maken heeft gehad met de oprichting van dit kabinet gewoon een verbod op het uitoefenen van een politieke functie moeten krijgen. De boel zo saboteren en de politiek zo te kijk zetten is schadelijker dan een gemiddeld landverraad.

En zeker de VVD zou zich dat aan moeten trekken...
pi_219523706
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 09:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eigenlijk zou iedereen die te maken heeft gehad met de oprichting van dit kabinet gewoon een verbod op het uitoefenen van een politieke functie moeten krijgen. De boel zo saboteren en de politiek zo te kijk zetten is schadelijker dan een gemiddeld landverraad.

En zeker de VVD zou zich dat aan moeten trekken...
Die zitten er tenminste nog.
Die nemen wel die verantwoording.
De kiezer was vrij duidelijk over Pieter en zijn NSC.
Je zou er maar op gestemd hebben. Dan ben je toch zo in de aap gelogeerd. Ik snap dat lage vertrouwen in de politiek wel.
pi_219523735
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2025 09:25 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Je zou er maar op gestemd hebben. Dan ben je toch zo in de aap gelogeerd. Ik snap dat lage vertrouwen in de politiek wel.
Meh, hoeveel verantwoordelijkheid heb je genomen door met PVV in kabinet te stappen.

Niet zo heel veel hoor
pi_219523748
quote:

[..]
Dat ze er nog zitten spreekt juist niet echt voor ze, die vonden dus de puinhoop van het huidige kabinet nooit genoeg aanleiding om er uit te stappen. Dan heb je wel een hele hoge grens van wat je toelaatbaar vindt in het landsbestuur.

Als ze echt verantwoordelijkheidsgevoel hadden, waren ze allereerst hier nooit aan begonnen, maar anders waren ze al opgestapt:
- toen Wiersema in de eerste weken alle plannen overboord gooide
- toen Faber steeds beweerde dat ze een motivatie voor een crisiswet had
- toen Achahbar uit het kabinet werd gepest
- enz. enz. Talloze momenten hadden reden geweest moeten zijn om er uit te stappen voor iedereen met verantwoordelijkheidsgevoel.
pi_219523797
quote:

[..]
NSC sleepte ook gewoon best wel de flanken van rechts en links binnen he. Omtzigt als verbinder van polariserend Nederland. En uiteindelijk kon hij het bij beide niet goed doen. Eigenlijk gewoon de klassieke CDA-spagaat. Het NSC als concept was misschien best ok, maar het had beter een partij kunnen zijn voor een nieuwe periode dan een oude in verval.
pi_219523889
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 09:31 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Meh, hoeveel verantwoordelijkheid heb je genomen door met PVV in kabinet te stappen.

Niet zo heel veel hoor
Niet mee eens.
Nederland heeft de PVV toen veruit de grootste partij gemaakt.
Het is wel zo democratisch om die dan ook regeringsverantwoordelijk te geven.
Dat ze er maar driekwart jaar gezeten hebben, de PVV, dat is aan de kiezer om daarmee af te rekenen.

Beetje vaag om daar dan alleen de VVD de schuld van te geven. Terwijl we allemaal weten wat de verkiezingsuitslag was.
pi_219523925
Dit kabinet wil strenger optreden tegen snelwegblokkeerders, waren ze maar net zo streng op beleidsblokkeerders.
pi_219523933
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2025 09:07 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
We vergeten voor het gemak ook even dat door de bewieroking van Pieter als de beoogde spin in het web tussen links en rechts, dat hij zich óók zo opstelde. Ik kan me die vragenrondes vlak na de formatie nog herinneren waarin Omtzigt als een soort 'voice of reason' stond en aangaf dat hij de "persoonlijke verantwoordelijkheid" (letterlijk zo gezegd) zou nemen dat er geen onredelijke uitschieters qua beleid zouden komen.

Kortom.. Omtzigt als een soort verbinder dacht werkelijk dat het kabinet zou gaan slagen omdat hij wel voor de PVV zou kunnen gaan staan en met de rest de redelijke middenweg in zou kunnen lopen.

Het is jammer dat Omtzigt zo bejubeld werd met stemmen en niet behouden is gebleven voor de oppositie, want in de rol van controleur zat hij imho wel gewoon op zijn plaats.
pi_219523937
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2025 09:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat ze er nog zitten spreekt juist niet echt voor ze, die vonden dus de puinhoop van het huidige kabinet nooit genoeg aanleiding om er uit te stappen. Dan heb je wel een hele hoge grens van wat je toelaatbaar vindt in het landsbestuur.

Als ze echt verantwoordelijkheidsgevoel hadden, waren ze allereerst hier nooit aan begonnen, maar anders waren ze al opgestapt:
- toen Wiersema in de eerste weken alle plannen overboord gooide
- toen Faber steeds beweerde dat ze een motivatie voor een crisiswet had
- toen Achahbar uit het kabinet werd gepest
- enz. enz. Talloze momenten hadden reden geweest moeten zijn om er uit te stappen voor iedereen met verantwoordelijkheidsgevoel.
Je had liever gezien dat alleen de BBB er nog zat?

Laat ze naar haast maken met de formatie.
pi_219523940
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2025 09:51 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Niet mee eens.
Dat ze er maar driekwart jaar gezeten hebben, de PVV, dat is aan de kiezer om daarmee af te rekenen.

Beetje vaag om daar dan alleen de VVD de schuld van te geven. Terwijl we allemaal weten wat de verkiezingsuitslag was.
De grootste partij heeft geen automatisch recht op regeringsdeelname. Je dient als politieke partij gewoon te kijken wat het beste is voor het land. Je wist toen al dat er niet met PVV te regeren valt. Dus het is prima gerechtvaardigd om dan met andere partijen in zee te gaan.
pi_219523976
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 09:59 schreef Beathoven het volgende:

[..]
We vergeten voor het gemak ook even dat door de bewieroking van Pieter als de beoogde spin in het web tussen links en rechts, dat hij zich óók zo opstelde. Ik kan me die vragenrondes vlak na de formatie nog herinneren waarin Omtzigt als een soort 'voice of reason' stond en aangaf dat hij de "persoonlijke verantwoordelijkheid" (letterlijk zo gezegd) zou nemen dat er geen onredelijke uitschieters qua beleid zouden komen.

Kortom.. Omtzigt als een soort verbinder dacht werkelijk dat het kabinet zou gaan slagen omdat hij wel voor de PVV zou kunnen gaan staan en met de rest de redelijke middenweg in zou kunnen lopen.

Het is jammer dat Omtzigt zo bejubeld werd met stemmen en niet behouden is gebleven voor de oppositie, want in de rol van controleur zat hij imho wel gewoon op zijn plaats.
Ik weet nog dat ook hier de halve kliek met hem wegliep. Pieter en NSC waren zo geweldig.
Dat die man met zijn mond vol over goed bestuur en de rechtstaat gewoon aanschoof bij de PVV moet als een dolkstoot gevoeld hebben.

Maar het is allemaal de schuld van de VVD. _O-
  donderdag 18 december 2025 @ 10:04:48 #146
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219523995
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 09:59 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
De grootste partij heeft geen automatisch recht op regeringsdeelname. Je dient als politieke partij gewoon te kijken wat het beste is voor het land. Je wist toen al dat er niet met PVV te regeren valt. Dus het is prima gerechtvaardigd om dan met andere partijen in zee te gaan.
Gelukkig zijn ze bij de VVD tot de slotconclusie gekomen dat het feit dat het zo'n kutkabinet was de schuld was van GLPvdA.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219524017
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 09:59 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Daarom is het maar goed dat huichelaars zoals Pieter weg zijn.
Je zou er maar op gestemd hebben.
pi_219524027
quote:
1s.gif Op donderdag 18 december 2025 09:51 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Niet mee eens.

NSC had graag een coalitie met VVD, GLPvdA en een derde (D66?) gedaan, hoor. Het was wel de VVD die graag met PVV wilde. Omtzigt stond nog een aantal debatten te smeken of Timmermans niet aan wilde sluiten.
  donderdag 18 december 2025 @ 10:09:45 #149
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219524030
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 10:04 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Gelukkig zijn ze bij de VVD tot de slotconclusie gekomen dat het feit dat het zo'n kutkabinet was de schuld was van GLPvdA.
extreem links en extreem rechts past niet in een modaal kabinet dat de stem van nederland moet vertegenwoordigen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219524034
Het probleem bij Omtzigt was vooral dat vrijwel alle eigenschappen waarom hij terecht lof kreeg als controlerend Kamerlid hem tegelijkertijd buitengewoon ongeschikt maakten als partijleider.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')