Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
De bladeren vallen van de bomen, de dagen worden korter, het weer wordt meer en meer geschikt voor erwtensoep, kortom: De Top 2000 van 2025 komt eraan! En dat betekent na 26 edities dat de Lijst der Lijsten toetreedt tot de Club van 27. Hopelijk wordt het niet de zwanenzang van de lijst, al was dat onderwerp in het verder weinig historische jaar 2025 helaas wel het immer terugkerende thema.
Ron, Dieuwertje, Manuëla, Gerard en Joke, Loretta, Harmen, (Don) Leo, Jonnie, de carrière van Marco, de ene na de andere verruilde het tijdelijke voor het eeuwige dit jaar. En op muziekgebied was dat niet anders. Het overleden muzikanten-topic is in elk geval een topic op FOK! dat nog wel draait, zullen we maar zeggen. Je kan moeiteloos een nog veel langere opsomming maken van topartiesten, voor wie de dood nu niet meer zoiets is als de poes van hun grootje. Hopelijk zijn zij niet uit ons hart, en krijgen ze de bonus die ze verdienen in de Top 2000.
Er waren gelukkig ook leuke dingen. De kiezer Schoof de matige premier aan de kant voor airmilesverzamelaar Rob Jetten. We kregen ook een nieuwe Paus, namelijk Leo XIV. Iemand die een naam kiest waarin hij Cruijff én Beenhakker eert, kan toch niet anders dan een enorme verbinder zijn. Mathieu van der Poel won in San Remo en Roubaix en reed dagenlang in de gele trui. En we hadden nog die geslaagde NAVO-top, waar het land even van in rep en roer was.
Ondertussen werkt de Amerikaanse vredesactivist Donald Trump aan een einde van de oorlog in Israël. Ook dat was een terugkerend thema in 2025, en dan niet de ons ook al ontvallen IJzeren Rinus, maar de strijd in het Midden-Oosten. Bijna niemand weet nog hoe het winnende liedje op het ESF heet, maar dat Israël ook meedeed, is niemand ontgaan. Er is nu op papier sprake van een staakt-het-vuren, maar een echt einde van het geweld in de regio lijkt een illusie.
Radio 2 Top 2000: Editie 2025
Tijd voor belangrijkere zaken! Op donderdag 25 december, een paar minuten na middernacht, beginnen we met de Top 2000. Zonder de huisvlijt van Bart Arens deze keer, maar wel met een editie met een mooie strijd voor de eerste plaats. Wordt het de volgens de Radio 2-luisteraars grootste band van de 20e eeuw of die van de 21e eeuw die het jaar mag afsluiten, Bohemian Rhapsody of Fix You? Of krijgen we een verrassing?
Daarnaast kan de lijst in beweging worden gezet door hernieuwde aandacht voor artiesten die overleden, of grotere gezelschappen die één van hun leden verloren. Golden Earring, Black Sabbath, Beach Boys, Supertramp, om er maar een paar te noemen die de Top 2000 elk jaar weer de nodige juichmomentjes geven. Ook gaat het persoonlijke drama van Freek van Suzan ongetwijfeld een flinke stempel op de lijst drukken.
Wat het ook wordt, we gaan ons weer kunnen opmaken voor een week vermaak met genoeg pareltjes ertussen. De vele kopieën ten spijt, blijft de Top 2000 toch het enige origineel dat er echt toe doet.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 1 december t/m 5 december (16:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf 23 november wekelijks op NPO 3 om 20:20 uur. C. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks op NPO 1. D. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. E. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. F. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
Na het voorproefje voor de Tweede Kamer is het nu tijd voor het echte werk: een stemlijst van 35 favorieten maken voor de Top 2000. Vanaf 1 december kan er tot en met 8 december een ruime week gestemd worden. Het is aan een ieder om voor zich te bepalen wat de platen zijn met de meeste eeuwigheidswaarde. Maar het is leuk om even in de geschiedenis te duiken. Er zijn momenteel 546 platen die in alle edities van de Top 2000 aanwezig waren. Dat worden elk jaar een aantal minder, en ook dit jaar staan er weer veel klassiekers aan de rand van de afgrond. 35 ervan zelfs bij de onderste 240 in de lijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is een kwestie van deze 35 even kopiëren, en je hebt een stemlijst waar het gepruts in de Vinexwijk of bij NCRV-families bij zal verbleken. Maar ook een enkeling uit deze lijst een reddingsstem gunnen zou de lijst al enorm laten opfleuren.
Voor degenen die nog wat meer inspiratie willen welke platen ze op hun lijstje kunnen zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte vorig jaar een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 11 december checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
De Top 2000 op FOK! door de jaren heen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De lijst door de jaren heen: (afbeelding volgt zodra de nieuwe lijst bekend is)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
[ Bericht 0% gewijzigd door Tussle266 op 14-12-2025 15:31:46 ]
[..] Ja maar die is niet van Brainpower. Dansplaat daarentegen…
Dan wil ik wel de albumversie van Dansplaat. Het stukje dit is die Dansplaat, enne, we gaan je meid verwennen.. valt er zo jammerlijk uit in de radio edit
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Ik ben op zich blij dat ik begin vorig decennium al eens naar dat café ben geweest. Toen kon je nog op de bonnefooi daarheen, zeiden ze dat de wachttijd bijvoorbeeld 4 uur was, en in de tussentijd kon je dan rustig even het museum in, ergens een drankje doen, etc. Veel beter.
[..] Dan wil ik wel de albumversie van Dansplaat. Het stukje dit is die Dansplaat, enne, we gaan je meid verwennen.. valt er zo jammerlijk uit in de radio edit
Ik draai Dansplaat juist altijd bewust zonder dat stukje.
Erg leuk, zo lang dat er aan het einde niet aan vast zit.
Tja, ik zat in het digitale café ook meestal 's nachts. Niets mis mee.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Gelukkig hebben we hier op FOK! ons digitale café.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
1x dat café bezocht in 2016, en dacht toen bij mezelf: 'Tja, dit is het dan'. Daarna nooit meer de behoefte gehad om nog eens te bezoeken tijdens de Top 2000.
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
Op zaterdag 13 december 2025 16:03 schreef Schanulleke het volgende: Ik kijk graag naar dat cafe op televisie. Allemaal mensen die niet lijken te weten hoe ze het gezellig moeten hebben. Heerlijk.
Ik vind het vooral vermakelijk als er een 'moeilijk' nummer voorbij komt als Exit Music For A Film van Radiohead of Blackstar van David Bowie, en dat mensen in dat café totaal niet weten hoe ze zich daarop moeten gedragen .
“Tomorrow there’ll be sunshine, And all this darkness past”
Ik heb zelf nooit zo de behoefte gehad naar het café te gaan. Misschien vroeger nog weleens maar het lijkt me tegenwoordig teveel wachttijd voor te weinig tijd binnen in een volle tent (wat begrijpelijk is gezien hoeveel mensen komen, maar niet voor mij de rit waard)
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
Op zaterdag 13 december 2025 16:35 schreef MTheBassman het volgende: Ik heb zelf nooit zo de behoefte gehad naar het café te gaan. Misschien vroeger nog weleens maar het lijkt me tegenwoordig teveel wachttijd voor te weinig tijd binnen in een volle tent (wat begrijpelijk is gezien hoeveel mensen komen, maar niet voor mij de rit waard)
Cameraschuw, dus nee.
En het risico bestaat om hier en op X afgeslacht te worden. Geen zin in.
[ Bericht 1% gewijzigd door Eightyone op 13-12-2025 16:50:10 ]
[..] Ik vind het vooral vermakelijk als er een 'moeilijk' nummer voorbij komt als Exit Music For A Film van Radiohead of Blackstar van David Bowie, en dat mensen in dat café totaal niet weten hoe ze zich daarop moeten gedragen .
Lekker boeiend of iemand gaat dansen op een niet dansbaar nummer of stilzit bij een feestplaat. Mag je gelukkig helemaal zelf weten.
Ik luister al een paar jaar de 'onderste helft' van de MOL4000 als warm-up. Weliswaar een verzonnen lijst, maar wel met veel liederen die je niet meer in week 53 hoort. Het valt met wel op dat die onderste helft steeds verder wordt opgerekt. Ik zit nu al bijna op de onderste driekwart en je hebt nog nauwelijks dingen gehoord die je straks wel gaat horen.
Ik heb eens naar Tears en Taste geluisterd, want ik leef qua pophits vrij erg onder een steen tegenwoordig. Dit soort nummers kunnen me meer bekoren dan andere popdingen die ik af en toe meekrijg. Maar ik weet niet hoe de rest van haar discografie is.
Op zaterdag 13 december 2025 22:00 schreef DecoAoreste het volgende: Slapeloosheid vind ik denk ik het minst slecht van de 5, maar hij komt me wel ernstig bekend voor. Van welk nummer is dit plagiplaat?
klinkt voor mij instrumentaal een beetje als iets wat bij the weeknd in de studio op de plank is blijven liggen
Op zaterdag 13 december 2025 21:33 schreef DecoAoreste het volgende: Die nieuwe Carpenter vind ik ook geen kut aan. Iets beter dan Espresso maar daar is alles mee gezegd.
Ik heb bijna alles geluisterd nu, maar moet me nog wel door het vijfluik Suzan & Freek heen worstelen. Wish me luck.
Op zaterdag 13 december 2025 21:33 schreef DecoAoreste het volgende: Die nieuwe Carpenter vind ik ook geen kut aan. Iets beter dan Espresso maar daar is alles mee gezegd.
Ik heb bijna alles geluisterd nu, maar moet me nog wel door het vijfluik Suzan & Freek heen worstelen. Wish me luck.
Wáárom. Ik ken maar 1 Suus&Freak nummer en dat wil ik graag zo houden.
De muziek van Suzan & Freek vind ik wel het prototype van vergetelijke muziek. Zodra het afgelopen is ben ik het al weer vergeten. Da's in ieder geval een voordeel ervan
Op zondag 14 december 2025 09:27 schreef camilero het volgende: De muziek van Suzan & Freek vind ik wel het prototype van vergetelijke muziek. Zodra het afgelopen is ben ik het al weer vergeten. Da's in ieder geval een voordeel ervan
Net als Alex Warren
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Hoeveel nieuwkomers zou de top 100 hebben? Niet perse nieuwe binnenkomers, maar in totaal? Buiten Iris staat er volgens mij niet zoveel binnen schootsafstand, maar je hebt natuurlijk ook altijd idiote stijgers. Dus stuk of 5?
Op zondag 14 december 2025 11:25 schreef Tussle266 het volgende: Hoeveel nieuwkomers zou de top 100 hebben? Niet perse nieuwe binnenkomers, maar in totaal? Buiten Iris staat er volgens mij niet zoveel binnen schootsafstand, maar je hebt natuurlijk ook altijd idiote stijgers. Dus stuk of 5?
Sowieso When the Lady Smiles en Paranoid, plus vast wel wat van Suzan&Freek. Misschien dat Rammstein ook wel de top100 gaat halen. Daarnaast nog wat onverwachtjes, dus ik denk wel meer dan 5
Op zondag 14 december 2025 11:25 schreef Tussle266 het volgende: Hoeveel nieuwkomers zou de top 100 hebben? Niet perse nieuwe binnenkomers, maar in totaal? Buiten Iris staat er volgens mij niet zoveel binnen schootsafstand, maar je hebt natuurlijk ook altijd idiote stijgers. Dus stuk of 5?
the verve terug, knights of cydonia pinkpop bonus, marco, iris, oasis, paranoid, een paar suzan en freeks, één of twee earrings?
Ik ga weer met de lijst volgen dit jaar, voornamelijk omdat ik het eigenlijk best leuk vond de uurlijstjes te beoordelen Ik wissel lijsthebbend en lijstloos af per jaar voor de komende tijd daarom denk ik.
Totaal nieuw voor Iris, Lichtje Branden, wellicht Karst als het tegen zit. Tante Sidonia zou ook nog kunnen. En Europapa, Die With a Smile en als het echt tegen zit ook die Kuitenbrouwer.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
[..] Totaal nieuw voor Iris, Lichtje Branden, wellicht Karst als het tegen zit. Tante Sidonia zou ook nog kunnen. En Europapa, Die With a Smile en als het echt tegen zit ook die Kuitenbrouwer.
Ik begrijp dat alles van Marco hier ook bij kan.
Komt goed! Is afgelopen jaren altijd goedgekomen. Behalve die keer dat we Reijmer en Veenstra versloegen maar er 1 team een half puntje meer had dan ons.
Ik wist dit dus overigens al een kleine maand, maar ach.
Onbegrijpelijk. Maar goed, ik begrijp de gemiddelde stemmer sowieso nooit. Onschuldig wil niet zeggen dat je niets gedaan hebt. Hij heeft echt foute shit gewoon toegegeven ook. Ontopic: ik ben maar weer blij met de mute knop.
Het lastige is dat het vooral zo fijn is om tegen Marco te trappen omdat zijn muziek zo ellendig is (tenminste, dat vind ik en volgens mij de meerderheid van jullie). Maar dat zal vast niet voor iedereen zo zijn, zagen we ook al voordat dit allemaal ging spelen.
Als ik eerlijk ben tegen mezelf zou ik zeker niet zo reageren als bijvoorbeeld The Ronettes op 31 december te horen waren. Terwijl ome Phil nu ook niet bepaald een aardige vent was, zullen we maar zeggen. Of nog beter, onze schizofrene vriend uit Chicago, die vind ik ook erg lastig te plaatsen tegenwoordig.
Daarmee zeg ik niet dat die zaak me niets doet. Maar mijn afkeer richt zich meer op die muziek en het was daarom fijn dat het de nek om gedraaid was de afgelopen jaren.
Maar dat er mensen zijn die goede herinneringen aan dat gejengel hebben, dat wil ik best geloven. En dan zal er er ongetwijfeld ook milder over oordelen.
1. Die zeiknummers van hem zijn weerzinwekkend 2. Er wordt nu door iedereen gedacht dat er niets is gebeurd, dat de media tegen hem was, etc. Terwijl dat niet echt waar is - hij heeft weldegelijk dingen gedaan die moreel twijfelachtig zijn zoals seksueel getinte berichten sturen naar een minderjarig meisje. Maar dat wordt gewoon allemaal even vergeten.
Wat vooral raar is, dat mensen (die zijn muziek blijkbaar gewoon mooi vinden) kennelijk hebben gewacht tot de uitspraak van de rechter om na te gaan of hun stem op Marco "geoorloofd" is. Want de afgelopen jaren waren een deel van zijn stemmers afwezig. Ofwel: hadden ze die nummers ineens niet mooi gevonden als hij schuldig was bevonden in deze rechtszaak?
Op maandag 15 december 2025 08:40 schreef peaceman het volgende: Wat vooral raar is, dat mensen (die zijn muziek blijkbaar gewoon mooi vinden) kennelijk hebben gewacht tot de uitspraak van de rechter om na te gaan of hun stem op Marco "geoorloofd" is. Want de afgelopen jaren waren een deel van zijn stemmers afwezig. Ofwel: hadden ze die nummers ineens niet mooi gevonden als hij schuldig was bevonden in deze rechtszaak?
Je vindt toch een liedje mooi of niet mooi?
Voelt nogal hypocriet.
Maar daarom is het ook zo raar, het heeft niks te maken met de inhoud van de zaak, het heeft er alleen mee te maken met wat de rechter heeft gezegd.
[..] Maar daarom is het ook zo raar, het heeft niks te maken met de inhoud van de zaak, het heeft er alleen mee te maken met wat de rechter heeft gezegd.
ja precies. totale hypocrisie.
Je zult nog zien dat Dochters de hoogste zal zijn, wat in dit verband helemaal dubieus is.
Overigens ken ik best veel vrouwen in mijn omgeving die vinden dat hij al voldoende gestraft is.
Wat ook verontrustend is: wat deed Staverman daar in Beeld & Geluid?
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Op maandag 15 december 2025 08:40 schreef peaceman het volgende: Wat vooral raar is, dat mensen (die zijn muziek blijkbaar gewoon mooi vinden) kennelijk hebben gewacht tot de uitspraak van de rechter om na te gaan of hun stem op Marco "geoorloofd" is. Want de afgelopen jaren waren een deel van zijn stemmers afwezig. Ofwel: hadden ze die nummers ineens niet mooi gevonden als hij schuldig was bevonden in deze rechtszaak?
Voelt nogal hypocriet.
Beetje vreemd is het wel inderdaad.
Don't follow me. I am lost too . Please. There's nothing to do here. There's nothing. There's just....I mean, there's nothing.
Op maandag 15 december 2025 08:52 schreef Tussle266 het volgende: Een deel van die stemmen zal ook gewoon dwars doen zijn, denk ik? Mensen die helemaal niet met muziek of met de lijst bezig zijn.
je doelt op de mensen zonder hobby's wiens levenstaak het is om het voor anderen te verzieken?
Voelt nogal hypocriet.
Wat vooral raar is dat er zoveel mensen zijn die zijn muziek blijkbaar gewoon mooi vinden.
[..] Wat vooral raar is dat er zoveel mensen zijn die zijn muziek blijkbaar gewoon mooi vinden.
Tsja die nummers hebben allemaal nog nooit zo hoog gestaan. Hopelijk is het de eenmalige pech dat die uitspraak tegelijk viel met de stemweek.
[..] Tsja die nummers hebben allemaal nog nooit zo hoog gestaan. Hopelijk is het de eenmalige pech dat die uitspraak tegelijk viel met de stemweek.
Dat zal ongetwijfeld meegespeeld hebben. Daarnaast heeft hij ontzettend veel fans, hoort tot de standaard inventaris van de platenkast van de gemiddelde Nederlander "die heel veel muziek leuk vindt"
[..] Tsja die nummers hebben allemaal nog nooit zo hoog gestaan. Hopelijk is het de eenmalige pech dat die uitspraak tegelijk viel met de stemweek.
Daarom geloof ik ook wel dat er wat dwarsstemmers bij zitten. Volgens jaar vinden ze wel weer iets anders om boos over te zijn en dwars over te doen. Hopelijk dan bij Heel Holland Bakt of zo.
[..] Dat zal ongetwijfeld meegespeeld hebben. Daarnaast heeft hij ontzettend veel fans, hoort tot de standaard inventaris van de platenkast van de gemiddelde Nederlander "die heel veel muziek leuk vindt"
[..] Daarom geloof ik ook wel dat er wat dwarsstemmers bij zitten. Volgens jaar vinden ze wel weer iets anders om boos over te zijn en dwars over te doen. Hopelijk dan bij Heel Holland Bakt of zo.
Dan maar hopen dat onze Robèrt geen platen gaat maken!
[..] Dat zal ongetwijfeld meegespeeld hebben. Daarnaast heeft hij ontzettend veel fans, hoort tot de standaard inventaris van de platenkast van de gemiddelde Nederlander "die heel veel muziek leuk vindt"
Dat Dochters weer de top 100 zou halen was natuurlijk te verwachten, die stond daar ook voor dit hele gezeik. Maar middelmaat ´Zij´ stond in 2015 op 511.
Wel heeft die wellicht de mazzel gehad dat mensen op Vrij Zijn wilden stemmen, zagen dat die niet gekozen kon worden en vervolgens is dit het resultaat dat er het dichtst bij ligt. Wellicht is dit de schuld van fuzzy (nee, niet Grant Lee) search. En staat de rest van Marco een stuk lager. (Relatief)