abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 december 2025 @ 12:01:38 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219464012
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie
Eindverslag verkenner Koolmees
Tussenverslag informateur Buma met D66 en CDA
Eindverslag informateur Buma

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Alle peilingen van Nederland
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 11 december 2025 @ 12:04:07 #2
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219464025
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 11:57 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Sorry dat ik het wat vaag omschreef. Hij zei ik moet niet alleen beleid maken wat de veiligheid verbeterde maar ik moest ook iets doen qua beeldvorming wat het veiligheidsgevoel versterkt.

Meestal is het mantra wat ik hoor dan "meer blauw op straat", ik weet niet hoe dit met jullie werkt maar als ik heel veel politie op straat tegenkom dan denk ik meteen wat is er aan de hand, wat heb ik over het hoofd gezien.
Meer blauw op straat is dan ook een zeer lastig uit te voeren iets in de praktijk. Naast dat het jaren duurt voordat iemand daadwerkelijk goed genoeg is om blauw op straat te vertegenwoordigen en men dan al door allerlei fases van checks en opleidingen heen is gegaan, heb je aan de andere kant weer veel agenten die met pensioen gaan. Er werken al gigantisch veel mensen bij de politie en als je soms op Fok! kijkt lijkt het alsof veel mensen denken dat het makkelijk is om op bijna elke hoek van de straat agenten neer te zetten die meteen jouw zaak gaan uitpluizen, zelfs als het niet eens een zaak voor de politie is.

Om agenten te trainen heb je goede leraren nodig, spullen, panden enz.

Uiteindelijk kom je bijna terecht bij de situatie dat de helft van Nederland politieagent moet zijn om alles zogenaamd helemaal veilig te maken.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_219464027
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 11:59 schreef Bouke-p het volgende:
En dit waren precies de reacties die ik verwachtte. Vooral bleeren dat het toch echt allemaal de schuld is van rechts.

Een deel van het probleem word wel benoemd door wilders. Maar die roeptoetert alleen over de islam, terwijl dat migranten probleem veel groter is.
En nee, ik vind niet dat welke partij dan ook met een werkbare oplossing komt.
Maar wat mag je nou niet benoemen eigenlijk?

En als je niet geen geklaag wil over dat alles de schuld van rechts is moet je misschien al niet beginnen met meteen al tekeer te gaan over hooghartige (extreem) linkse figuren in je eerdere post? :')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 11 december 2025 @ 12:04:51 #4
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219464032
quote:
En dit waren precies de reacties die ik verwachtte. Vooral bleeren dat het toch echt allemaal de schuld is van rechts.

Een deel van het probleem word wel benoemd door wilders. Maar die roeptoetert alleen over de islam, terwijl dat migranten probleem veel groter is.
Laat me raden, de enige oplossing is deportaties van migranten?
pi_219464036
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 12:04 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Meer blauw op straat is dan ook een zeer lastig uit te voeren iets in de praktijk. Naast dat het jaren duurt voordat iemand daadwerkelijk goed genoeg is om blauw op straat te vertegenwoordigen en men dan al door allerlei fases van checks en opleidingen heen is gegaan, heb je aan de andere kant weer veel agenten die met pensioen gaan. Er werken al gigantisch veel mensen bij de politie en als je soms op Fok! kijkt lijkt het alsof veel mensen denken dat het makkelijk is om op bijna elke hoek van de straat agenten neer te zetten die meteen jouw zaak gaan uitpluizen, zelfs als het niet eens een zaak voor de politie is.

Uiteindelijk kom je bijna terecht bij de situatie dat de helft van Nederland politieagent moet zijn om alles zogenaamd helemaal veilig te maken.
Daarom heeft rechts tegenwoordig een warm kloppend gevoel in de broek bij militairen die op straat moeten rondlopen.
  donderdag 11 december 2025 @ 12:06:20 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219464040
quote:

Maar over welke problemen die niet benoemd zouden mogen worden had en heb je het nou precies? En het is blijkbaar niet de schuld van "rechts", maar van wie dan wél?
Huilen dan.
  donderdag 11 december 2025 @ 12:07:38 #7
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219464047
quote:
13s.gif Op donderdag 11 december 2025 12:05 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Daarom heeft rechts tegenwoordig een warm kloppend gevoel in de broek bij militairen die op straat moeten rondlopen.
Maar ook die zijn niet oneindig en als je dan een keer je auto verkeerd parkeert, dan krijg je daar meteen gezeur mee.

Misschien moeten we allemaal persoonlijk een soldaat naast je mee hebben kunnen lopen.
  donderdag 11 december 2025 @ 12:08:24 #8
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219464052
quote:
7s.gif Op donderdag 11 december 2025 12:06 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Maar over welke problemen die niet benoemd zouden mogen worden had en heb je het nou precies? En het is blijkbaar niet de schuld van "rechts", maar van wie dan wél?
Van die linkse deugers uiteraard, die al decennia amper een vinger in de pap hebben als het aankomt op regeren.
pi_219464057
Programma voor vandaag;

Informateur Letschert ontvangt op donderdag 11 december achtereenvolgens in het formatiegebied voor een informeel kennismakingsgesprek:

Fractievoorzitter van CDA
Fractievoorzitter van VVD
In de namiddag en avond ontvangt de informateur de fractievoorzitters van D66, VVD en CDA met hun secondanten op een andere locatie.
  donderdag 11 december 2025 @ 12:09:47 #10
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219464060
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 12:08 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Van die linkse deugers uiteraard, die al decennia amper een vinger in de pap hebben als het aankomt op regeren.
Ding ding ding.
Huilen dan.
  donderdag 11 december 2025 @ 12:10:10 #11
38496 Perrin
pi_219464064
quote:

[..]
Het politieke narratief waarmee 'rechts' het boosvolk jaar na jaar inpakt is te kinderachtig voor woorden, maar het is ontzettend effectief.
pi_219464078
quote:

[..]
Ja maar die hebben de linkse asieldeugindustrie in handen waarmee ze ons land overspoelen met dobbernegers, tandartsen en ingenieurs! !
pi_219464082
quote:

[..]
Als je daarmee aankomt is het verhaal daarna weer "Ja maar alle instituties die ertoe doen zijn ook links" en beginnen ze over linkse wetgeving, verdragen, linkse rechters, EU enzovoorts.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219464083
quote:

Een oplossing waarvoor? Want je benoemt wel dat er geen oplossingen komen en dat links 'het probleem' niet wil oplossen, maar wat dan dat volgens jou zo prangende probleem is noem je niet. Wees daar dan eens duidelijk over.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219464090
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 12:12 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Als je daarmee aankomt is het verhaal daarna weer "Ja maar alle instituties die ertoe doen zijn ook links" en beginnen ze over linkse wetgeving, verdragen, linkse rechters, EU enzovoorts.
EN nog even een door een zich als Europeaan voordoende Indiër zorgvuldig geknipt filmpje van twitter posten en doorrrrrr.....
pi_219464096
Tja, de onderbuik laten reutelen is altijd makkelijker dan serieus nadenken over oplossingen of stappen die daarvoor gezet moeten en kunnen worden.
  donderdag 11 december 2025 @ 12:24:52 #17
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219464161
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 11:53 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ik geef ze nog geen twee jaar.
ok en dan komt Groen Links for the rescue ?
met voedselbossen en groene straten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 11 december 2025 @ 12:37:14 #18
38496 Perrin
pi_219464253
quote:
2s.gif Op donderdag 11 december 2025 12:16 schreef KareldeStoute het volgende:
Tja, de onderbuik laten reutelen is altijd makkelijker dan serieus nadenken over oplossingen of stappen die daarvoor gezet moeten en kunnen worden.
En, helaas, is serieus nadenken voor velen gewoon te hoog gegrepen. De meerderheid babbelt gewoon na wat ze verteld wordt door Ome Wilders of andere populisten.
pi_219464369
Ik vind wel dat we hier behoorlijk bezig zijn om Bouke zijn gelijk te bevestigen. Er zit iets hooghartigs in onze reacties, zeker omdat er zat politieke partijen zijn die doen alsof alles anders doen vrij gemakkelijk is en weinig uitleggen hoe dan?
quote:

Het probleem wat jij ervaart is dus migratie? Is het dan specifiek asielmigratie of zijn het ook arbeids- en studiemigratie. Zou je willen dat we minder migratie toestaan, zou je willen dat er geen migratie meer toegestaan word, zou je willen dat we in plaats van migratie ons moeten richten op mensen terugsturen?

Ik als linkse deuger heb serieus mijn bedenkingen over migratie en zou hier graag het gesprek met je over aan willen gaan, maar dan moet ik wel een beetje weten waar we get over hebben.
pi_219464405
Maar weten we al wat er nou eigenlijk niet benoemd mag worden?
pi_219464443
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 12:57 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik vind wel dat we hier behoorlijk bezig zijn om Bouke zijn gelijk te bevestigen. Er zit iets hooghartigs in onze reacties, zeker omdat er zat politieke partijen zijn die doen alsof alles anders doen vrij gemakkelijk is en weinig uitleggen hoe dan?
[..]

Het begint er natuurlijk wel mee dat Bouke dan een duidelijke post maakt met wat zijn probleem is. Hij doet er zelf ook niet heel veel moeite voor om een gesprek te starten. Hij komt met een gestrekt been binnen en begint meteen over hooghartige extreemlinkse figuren en dat je niks mag benomen. Dat is niet echt de start wat van een gesprek.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219464451
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 12:57 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het probleem wat jij ervaart is dus migratie? Is het dan specifiek asielmigratie of zijn het ook arbeids- en studiemigratie. Zou je willen dat we minder migratie toestaan, zou je willen dat er geen migratie meer toegestaan word, zou je willen dat we in plaats van migratie ons moeten richten op mensen terugsturen?

Ik als linkse deuger heb serieus mijn bedenkingen over migratie en zou hier graag het gesprek met je over aan willen gaan, maar dan moet ik wel een beetje weten waar we get over hebben.
Het probleem is dat @Bouke-p niet benoemt wat het probleem is. Als hij zijn probleem benoemt wil ik met alle liefde het gesprek met hem aan gaan over of ik het ook een probleem vind, of er oplossingen te bedenken zijn, welke partijen welke oplossingen aandragen en wat er al aan gedaan wordt.

Maar hij blijft extreem vaag. Er volgens hem één overduidelijk probleem (ik heb al een hele waslijst aan problemen gegeven), maar welke wil hij (bewust?) niet benoemen. Dan lok je dus ook vage antwoorden uit.

Ik heb hem ook al 2 keer naar dat probleem gevraagd, maar een antwoord komt er tot nu toe helaas niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219464500
quote:
9s.gif Op donderdag 11 december 2025 13:02 schreef xpompompomx het volgende:
Maar weten we al wat er nou eigenlijk niet benoemd mag worden?
Problemen met bepaalde groepen, aldus deze fokuser:
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 10:39 schreef Bouke-p het volgende:
Maar mensen zijn de vele problemen gewoon zat en er ook klaar mee dat nog steeds niet benoemd mag worden dat er problemen zijn met bepaalde groepen.
Dit geweeklaag hoor ik al 50 jaar
Is dit geklaag dan verboden door de politiek? Welke wet is dat ?
Of zoek je een massaal klagen... en dan radicaal en masse die bepaalde groepen verdrijven ?
  donderdag 11 december 2025 @ 13:20:23 #24
323876 michaelmoore
pi_219464502
Wilders is het met Klaver eens
Deze coalitie wordt een grote mislukking zeggen ze ,
nou dat is toch mooi he

links en rechts verenigd U, tegen den onderdrukker

quote:
AI-overzicht
"Links en rechts verenigd" is een uitdrukking die verwijst naar het samenbrengen van politieke ideeën of bewegingen van zowel de linker- als de rechterkant van het politieke spectrum, vaak met een 'U' aan het einde om het 'U' (Universeel/Verenigd) in 'PVV' (Partij voor de Vrijheid) of 'Univé' (zorgverzekeraar) te benadrukken, wat duidt op een brede, midden- of 'alles-omvattende' aanpak in de politiek (zoals bij nieuw realisme)
Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 11-12-2025 13:28:12 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219464534
Ach Geert.
  donderdag 11 december 2025 @ 13:25:17 #26
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219464535
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 13:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Problemen met bepaalde groepen, aldus deze fokuser:
[..]
Dit geweeklaag hoor ik al 50 jaar
Is dit geklaag dan verboden door de politiek? Welke wet is dat ?
Of zoek je een massaal klagen... en dan radicaal en masse die bepaalde groepen verdrijven ?
Dat laatste inderdaad. Blijkbaar voelt het volk (lees: mensen die denken zoals de persoon zelf) zich pas gehoord als we met z'n allen groepen gaan anwijzen en die dan zonder pardon of procedure verschepen naar het meest kutte land ter wereld, ongeacht of ze daar vandaan komen. Het zal deze mensen een uitmuntend en voldaan gevoel geven, totdat ze iemand anders iets te veel, naar hun mening, vinden afwijken van 'normaal'. En dan repeat.
  donderdag 11 december 2025 @ 13:27:24 #27
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219464546
Nogmaals, er zijn best veel mensen die vergeten dat ze niet de enige in Nederland zijn die gehoord willen worden; er wonen er zo'n 18 miljoen. Ja, dan kan het weleens zijn dat een ander niet hetzelfde denkt. Als écht iedereen zo denkt als de persoon zelf, dan had er wel een partij 100% van de stemmen gekregen.
  donderdag 11 december 2025 @ 14:25:48 #28
323876 michaelmoore
pi_219464950
Werken moet weer gaan lonen, alle subsidies, belastingkortingen en toeslagen weg
pi_219464979
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 13:27 schreef Vis1980 het volgende:
Nogmaals, er zijn best veel mensen die vergeten dat ze niet de enige in Nederland zijn die gehoord willen worden; er wonen er zo'n 18 miljoen. Ja, dan kan het weleens zijn dat een ander niet hetzelfde denkt. Als écht iedereen zo denkt als de persoon zelf, dan had er wel een partij 100% van de stemmen gekregen.
Kim Jong Un aan de telefoon voor je..
  donderdag 11 december 2025 @ 14:34:04 #30
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219464991
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:25 schreef michaelmoore het volgende:
Werken moet weer gaan lonen, alle subsidies, belastingkortingen en toeslagen weg
Tuurlijk, en dan klagen over de hoeveelheid zwervers, junks en criminaliteit. Goed idee.
pi_219464998
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:25 schreef michaelmoore het volgende:
Is dat de rechtse droom? Allerlei overlast zichtbaar op straat hebben?
  donderdag 11 december 2025 @ 14:41:32 #32
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219465020
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:36 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Het is meer een illusie, het idee dat je iets maar kapot negeert, het vanzelf oplost. Alle ambtenaren ontslaan is er ook zo een, die vaak tegelijkertijd met 'meer blauw op straat' wordt gecombineerd. Raddraaiers moeten ze de benen breken, constructieve oplossingen.
pi_219465025
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:36 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Werken moet meer gaan lonen is in elk geval geen rechtse droom, VVD, JA21, SGP, NSC en BBB hadden in de doorrekening de hoogste lasten op arbeid, hoger dan nu. Met JA21 als grootste uitschieter, trouwens.

Bij D66, Volt en CU daalden de lasten op arbeid het meest.
  donderdag 11 december 2025 @ 14:43:10 #34
323876 michaelmoore
pi_219465027
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:34 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Tuurlijk, en dan klagen over de hoeveelheid zwervers, junks en criminaliteit. Goed idee.
er is ook nog steeds bijstand en WW he als je niet kunt werken

ik ben 72 en ik werk ook nog 3 dagen per week en ik slaap niet op straat en ben ook geen junk

quote:

[..]
werken is dat een rechtse droom ?/
ik werk vanaf dat ik 15 jaar was en heb 10 jaar savonds gestudeerd en overdag gewerkt
  donderdag 11 december 2025 @ 14:49:50 #35
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219465069
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Werken moet meer gaan lonen is in elk geval geen rechtse droom, VVD, JA21, SGP, NSC en BBB hadden in de doorrekening de hoogste lasten op arbeid, hoger dan nu. Met JA21 als grootste uitschieter, trouwens.

Bij D66, Volt en CU daalden de lasten op arbeid het meest.
Men heeft dan het dan juist over de belastingen, maar je kunt ook stellen dat veel salarissen vaak rekening houden met wat er vanaf gaat en je niet ineens het bruto bedrag gaat verdienen als dat wegvalt.

Werken loont, je krijgt salaris. Mag dat meer? Altijd! Is dat altijd realistisch? Nee!
  donderdag 11 december 2025 @ 14:51:26 #36
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219465074
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er is ook nog steeds bijstand en WW he als je niet kunt werken

ik ben 72 en ik werk ook nog 3 dagen per week en ik slaap niet op straat en ben ook geen junk
[..]
werken is dat een rechtse droom ?/
ik werk vanaf dat ik 15 jaar was en heb 10 jaar savonds gestudeerd en overdag gewerkt
Ik =/= iedereen.
  donderdag 11 december 2025 @ 14:52:34 #37
323876 michaelmoore
pi_219465076
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:49 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Men heeft dan het dan juist over de belastingen, maar je kunt ook stellen dat veel salarissen vaak rekening houden met wat er vanaf gaat en je niet ineens het bruto bedrag gaat verdienen als dat wegvalt.

Werken loont, je krijgt salaris. Mag dat meer? Altijd! Is dat altijd realistisch? Nee!
meer bruto salaris nee

een grote arbeidskorting als compensatie voor het wegvallen van de gratis toeslagen wel

quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:51 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ik =/= iedereen.
werken is geen rechtse droom
  donderdag 11 december 2025 @ 14:54:04 #38
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219465085
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
meer bruto salaris nee

een grote arbeidskorting als compensatie voor het wegvallen van de gratis toeslagen wel
[..]
werken is geen rechtse droom
Ik lees vooral:

'Ik doe dit, dus moet een ander dat ook'
  donderdag 11 december 2025 @ 14:54:44 #39
323876 michaelmoore
pi_219465090
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:54 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ik lees vooral:

'Ik doe dit, dus moet een ander dat ook'
werken moet weer gaan lonen , lees ik
  donderdag 11 december 2025 @ 14:56:12 #40
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219465095
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
werken moet weer gaan lonen , lees ik
Werken loont, letterlijk.

quote:
quote:
Jij bent je enige anekdote en daar moet de rest zich maar aan aanpassen.
  donderdag 11 december 2025 @ 14:57:08 #41
323876 michaelmoore
pi_219465100
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:56 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Werken loont, letterlijk.
[..]
[..]
Jij bent je enige anekdote en daar moet de rest zich maar aan aanpassen.
nee werken moet weer gaan lonen

vind jij van niet ???
  donderdag 11 december 2025 @ 14:57:51 #42
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219465104
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee werken moet weer gaan lonen

vind jij van niet ???
Werken loont. Salaris is loon.
  donderdag 11 december 2025 @ 14:59:42 #43
323876 michaelmoore
pi_219465122
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:57 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Werken loont. Salaris is loon.
nee werken loont niet voldoende als we afhankelijk zijn van toeslagen
een hoge arbeidskorting maakt heel veel toeslagen en teruggaven overbodig

quote:
Daarnaast verlaagt D66 de belasting op arbeid.
Werken moet meer opleveren dan nu, zeker voor mensen met lage en middeninkomens.
We verschuiven de belastingdruk van inkomen naar vermogen

Wie hard werkt, houdt meer over in de portemonnee.
Wie veel bezit, draagt eerlijker bij.
  donderdag 11 december 2025 @ 15:02:51 #44
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219465147
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 14:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee werken loont niet voldoende als we afhankelijk zijn van toeslagen
een hoge arbeidskorting maakt heel veel toeslagen en teruggaven overbodig
Oh, niet voldoende, net zeg je nog dat het niet loont.

En nu heel veel toeslagen niet alle, zoals je net stelde...

'Werken moet weer lonen' is dus een loze stelling en 'alle toeslagen, subsidies afschaffen' dus ook.

Zou je het anders kunnen uitwerken. Iemand die nu zorgtoeslag, huurtoeslag krijgt, hoeveel gaat die erop vooruit bij jou plannen?
  donderdag 11 december 2025 @ 15:04:03 #45
323876 michaelmoore
pi_219465157
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 15:02 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Oh, niet voldoende, net zeg je nog dat het niet loont.

En nu heel veel toeslagen niet alle, zoals je net stelde...

'Werken moet weer lonen' is dus een loze stelling en 'alle toeslagen, subsidies afschaffen' dus ook.

Zou je het anders kunnen uitwerken. Iemand die nu zorgtoeslag, huurtoeslag krijgt, hoeveel gaat die erop vooruit bij jou plannen?
als het goed gaat dan is er geen verschil , tussen gratis geld en minder loonbelasting
  donderdag 11 december 2025 @ 15:05:01 #46
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_219465162
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 15:04 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
als het goed gaat dan is er geen verschil , tussen gratis geld en minder loonbelasting
Ik mis je berekening nog.
pi_219465240
Probleem is natuurlijk dat je toeslagen heel erg kunt toesplitsen: kinderopvangtoeslag is niet alleen afhankelijk van je inkomen, maar ook van het aantal dagen kinderopvang. Huurtoeslag is niet alleen afhankelijk van je inkomen, maar ook van je leeftijd, huur en of je samen woont. Kindgebonden budget hangt naast inkomen af van hoeveel kinderen je hebt en welke leeftijd die hebben.

Dat kun je nooit volledig ondervangen met een belastingverlaging op inkomen. De harde werkelijkheid is dat er mensen meer op vooruit gaan dan de ander en dat er misschien ook wel mensen op achteruit gaan als je de toeslagen af schaft.

Maar gaat werken nu meer lonen daarmee? Dat hangt er vanaf hoe je het regelt. Zeker is dat momenteel meer werken altijd loont, er is geen enkel moment dat je bij meer verdienen minder over gaat houden. Dat was ooit wel zo, maar die armoedeval is verdwenen. (Meer) werken loont dus altijd, momenteel.

Ik denk wel dat de belasting op arbeid verlagen (wat CU en D66 doen) op zich een goed idee is.
pi_219465276
quote:
1s.gif Op donderdag 11 december 2025 15:20 schreef Hanca het volgende:
Probleem is natuurlijk dat je toeslagen heel erg kunt toesplitsen: kinderopvangtoeslag is niet alleen afhankelijk van je inkomen, maar ook van het aantal dagen kinderopvang. Huurtoeslag is niet alleen afhankelijk van je inkomen, maar ook van je leeftijd, huur en of je samen woont. Kindgebonden budget hangt naast inkomen af van hoeveel kinderen je hebt en welke leeftijd die hebben.

Dat kun je nooit volledig ondervangen met een belastingverlaging op inkomen. De harde werkelijkheid is dat er mensen meer op vooruit gaan dan de ander en dat er misschien ook wel mensen op achteruit gaan als je de toeslagen af schaft.

Maar gaat werken nu meer lonen daarmee? Dat hangt er vanaf hoe je het regelt. Zeker is dat momenteel meer werken altijd loont, er is geen enkel moment dat je bij meer verdienen minder over gaat houden. Dat was ooit wel zo, maar die armoedeval is verdwenen. (Meer) werken loont dus altijd, momenteel.

Ik denk wel dat de belasting op arbeid verlagen (wat CU en D66 doen) op zich een goed idee is.
Het is gewoon een heel gericht instrument met enkele grote nadelen. De bijna gratis kinderopvang gaat 8 miljard kosten, 1,5 keer zoveel als de kinderopvangtoeslag.
pi_219465375
De vraag is eigenlijk waarom werkt michaelmoore op z'n 72e nog...

Is dat uit noodzaak of voor het leuk. Als dat het eerste is hebben we toch gelukkig sociale vangnetten.
  donderdag 11 december 2025 @ 15:37:51 #50
323876 michaelmoore
pi_219465382
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2025 15:05 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ik mis je berekening nog.
geen berekening nodig, het netto resultaat van 24.000 euro arbeidskorting, is recht evenredig gelijk aan de diverse belasting kortingen en de diverse toeslagen inclusief hypotheek toeslag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')