Als het zo simpel is dan moet het ook niet moeilijk zijn om deze theorie te staven met data lijkt mij. Hebben westerse landen waar minder grote vangnetten zijn voor zieken, significant minder zieken? Hebben landen waar geen sociale huur bestaat minder werklozen omdat ze anders dakloos worden?quote:Op woensdag 10 december 2025 09:45 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Kaheem, ik zal het je zeggen: als je mensen betaalt om ziek te zijn, betaalt om niet te werken, en je geeft ze nog een huis ook waar ze de rest van hun leven mogen blijven wonen met staatssubsidie, dan worden mensen ziek en gaan ze minder werken. Zo simpel is het nu eenmaal.
Zwaar overtrokken natuurlijk, al was het maar omdat niemand wordt gedwongen om in Dubai te komen werken. Het is niet alsof ze daar schepen met mensen uit Afrika naartoe vervoeren.quote:Op woensdag 10 december 2025 09:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In Dubai werkt het als volgt: Er woonden daar ooit arme nomaden (een paar duizend) op een flinke lap woestijn. Vervolgens vond men er olie, liet men van dat geld door slaven een stad bouwen waar expats geld konden verdienen. Die expats en slaven houden de economie draaiende. De enkele duizenden autochtonen die er wonen worden onderhouden door het geld dat door de expats , toeristen en slaven wordt binnengebracht (10 immigranten onderhouden daar zo'n beetje 1 autochtoon). De autochtonen krijgen goedbetaalde onzinbaantjes om ze een beetje bezig te houden (met mijnenveger en patience spelen en uit het raam staren).
Het is allemaal best heel knap wat ze hebben opgezet en de enorme groei die ze hebben bewerkstelligt maar het is, zelfs los van wetten in de weg en ethische bezwaren, allemaal niet zo goed toepasbaar op Nederland, al was het maar omdat er geen 75 miljoen Roemenen zijn om wolkenkrabbers te bouwen.
Ga dan daarheenquote:Op woensdag 10 december 2025 10:11 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Zwaar overtrokken natuurlijk, al was het maar omdat niemand wordt gedwongen om in Dubai te komen werken. Het is niet alsof ze daar schepen met mensen uit Afrika naartoe vervoeren.
En of het direct toepasbaar is op Nederland: vermoedelijk niet. Moeten we ook niet willen. Maar ik trek er wel lessen uit. Namelijk: migratie kan iets positiefs zijn, zolang je mensen niet direct van alles gratis geeft maar ze hiernaartoe haalt om te werken. Namelijk: weinig regeldruk en lage belastingen kunnen de motor vormen tot innovatie en economische groei. Namelijk: een land kan ook zonder al te veel sociale voorzieningen prima renderen.
In Nederland zijn we duidelijk doorgeslagen op al deze vlakken.
Ik las laatst op een Italiaanse Reddit een discussie waar iemand schreef: "Wij in Italië krijgen alle kansloze immigranten, de migranten die wat kunnen gaan ze naar Nederland".quote:Op woensdag 10 december 2025 10:11 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Zwaar overtrokken natuurlijk, al was het maar omdat niemand wordt gedwongen om in Dubai te komen werken. Het is niet alsof ze daar schepen met mensen uit Afrika naartoe vervoeren.
En of het direct toepasbaar is op Nederland: vermoedelijk niet. Moeten we ook niet willen. Maar ik trek er wel lessen uit. Namelijk: migratie kan iets positiefs zijn, zolang je mensen niet direct van alles gratis geeft maar ze hiernaartoe haalt om te werken. Namelijk: weinig regeldruk en lage belastingen kunnen de motor vormen tot innovatie en economische groei. Namelijk: een land kan ook zonder al te veel sociale voorzieningen prima renderen.
In Nederland zijn we duidelijk doorgeslagen op al deze vlakken.
Het lijkt mij dat ze het prima vinden om, na een extraparlementaire proefballon, nu te komen met een minderheids proefballon. Geen daden maar woorden zal Bontenbal, na goed Rotterdams gebruik, wel zeggen.quote:Op woensdag 10 december 2025 09:58 schreef xpompompomx het volgende:
Is er eigenlijk bekend wat de formerende partijen vinden van de nieuwe internationale wereldorde en hoe ze daar op willen gaan reageren?
Lees dit even:quote:Op woensdag 10 december 2025 09:30 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Zolang mensen (en zeker nieuwkomers) geen recht hebben op een uitkering, huurwoning, toeslagen en andere subsidies, vind ik het allemaal prima.
In Dubai komen mensen om te werken en geld te verdienen. Dat hadden wij ook allang zo moeten regelen. Laat buitenlanders komen, maar schaf het minimumloon af en zorg dat ze geen paspoort, uitkering of huurwoning kunnen aanvragen. Je laat ze werken voor een loon dat voor hen acceptabel is en hun familie helpt in het land van herkomst en waar wij veel aan hebben qua welvaart, infrastructuur etc.
Dan is het wel fijn dat we vast excuses gemaakt hebben.quote:Op woensdag 10 december 2025 10:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Lees dit even:
https://medium.com/@:Aart(...)n-dubai-58d5d257bf88
Over olie in de grond in Dubai (ja toch echt wel) en over 80% arbeidsmigranten die in vreselijke omstandigheden werken, wat eigenlijk gewoon moderne slavernij is.
En dat wil jij in Nederland ook? Nee, zo barbaars zijn we niet, hoop ik.
Precies, preventief zal dat ook vast waarde hebben.quote:Op woensdag 10 december 2025 10:20 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dan is het wel fijn dat we vast excuses gemaakt hebben.
Dit is een discussie met iemand die teveel Houllebecq heeft gelezen, en zijn karakterschetsen dusdanig heeft geïnternaliseerd dat hij ernaar gaan leven en denken is.quote:Op woensdag 10 december 2025 10:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Lees dit even:
https://medium.com/@:Aart(...)n-dubai-58d5d257bf88
Over olie in de grond in Dubai (ja toch echt wel) en over 80% arbeidsmigranten die in vreselijke omstandigheden werken, wat eigenlijk gewoon moderne slavernij is.
En dat wil jij in Nederland ook? Nee, zo barbaars zijn we niet, hoop ik.
Ik hoef helemaal niets te winnen, hoorquote:Op woensdag 10 december 2025 10:30 schreef De_Verschoppeling het volgende:
[..]
Dit is een discussie met iemand die teveel Houllebecq heeft gelezen, en zijn karakterschetsen dusdanig heeft geïnternaliseerd dat hij ernaar gaan leven en denken is.
Ik zou je zeggen: Don Quichot, spaar je. Je vecht tegen windmolens, deze strijd ga je niet winnen.
Dat is erg lief van je!quote:Op woensdag 10 december 2025 10:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik hoef helemaal niets te winnen, hoor
Maar ik zet graag wat argumenten of een andere mening ergens tegenover. Misschien gaat iemand er nog eens over nadenken. Of bereik je iemand anders. Of ervaart iemand het als een hart onder de riem omdat ie in de hoek zit waar de klappen vallen.
Anarchie voor de rijken. Al dat pseudo-intellectuele gezever over individuele vrijheid, vaak vergezeld van bijzonder enge opvattingen over sterkeren en zwakkeren in een samenleving, is niks meer dan een rookgordijn om egoïsme in de zuiverste vorm te verhullen.quote:
Ik vind ook dat het jezelf aan het denken zet en inzichten verschaft.quote:Op woensdag 10 december 2025 10:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik hoef helemaal niets te winnen, hoor
Maar ik zet graag wat argumenten of een andere mening ergens tegenover. Misschien gaat iemand er nog eens over nadenken. Of bereik je iemand anders. Of ervaart iemand het als een hart onder de riem omdat ie in de hoek zit waar de klappen vallen.
Ook dat.quote:Op woensdag 10 december 2025 10:52 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik vind ook dat het jezelf aan het denken zet en inzichten verschaft.
Helemaal eens hoor.quote:Op woensdag 10 december 2025 10:52 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik vind ook dat het jezelf aan het denken zet en inzichten verschaft.
Alleen als je goed hebt is de vrijheid niet duur..quote:Op woensdag 10 december 2025 10:42 schreef Isdatzo het volgende:
Oh, ik had even verder moeten lezen. VAE als gidsland.
Juist. Hoe zit het daar ook weer met mensenrechten en zo? Persvrijheid? VVMU? Rechtsstaat? Slavernij?
Ja en je lost veel problemen op door sommige mensen gewoon wat meer rechten en vrijheden te geven dan anderen. Geniaal! Dat niemand dat eerder bedacht heeft...quote:Op woensdag 10 december 2025 11:07 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Alleen als je goed hebt is de vrijheid niet duur..
11.30 uur als het goed is.quote:
Ik zat al te wachtenquote:Op woensdag 10 december 2025 11:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Kwart voor twaalf.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)tie-buma-informateur
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |