abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219452041
quote:
VVD: Beslag statushouders op woningen blijkt nóg groter dan gevreesd

Nissewaard - De oneerlijkheid bij de toewijzing van sociale huurwoningen blijkt nóg groter te zijn dan eerder gedacht. Uit nieuwe cijfers van de Volkskrant blijkt dat landelijk niet 8 maar 20% van de starterswoningen naar statushouders gaat. Van eengezinswoningen gaat zelfs maar liefst 78% (!) naar statushouders met kinderen.

De Nissewaardse VVD is zich rot geschrokken van de nieuwe cijfers en heeft het college van B&W gevraagd wat de exacte cijfers op het gebied van woningtoewijzing voor specifiek Nissewaard zijn. Wanneer de antwoorden van het college bekend zijn, wil de VVD met de gemeenteraad in gesprek over hoe deze oneerlijke verdeling tegen te gaan.

Raadslid Michaël van Soest: “Het college en alle andere partijen in de gemeenteraad kijken weg van deze problematiek en verschuilen zich achter de taakstelling vanuit het Rijk om statushouders te huisvesten. Maar nergens is vastgelegd dat daarvoor schaarse sociale huurwoningen moeten worden gebruikt. Statushouders kunnen ook prima in flexwoningen of andere voorzieningen worden ondergebracht, zodat zij niet voorpiepen op inwoners die al 10 jaar of nog langer staan ingeschreven voor een woning. Dat is oneerlijk en volstrekt niet uit te leggen. De VVD wil hier dan ook zo snel mogelijk een einde aan maken en alles wat daar voor nodig is, is een besluit van de gemeenteraad. Het kan letterlijk met 1 pennestreek geregeld zijn, maar het ontbreekt aan de politieke wil van de andere partijen. De VVD roept hen dan ook op onze inwoners niet langer in de kou te laten staan maar een woning te bieden waar zij hun eigen leven kunnen opbouwen.”
Tsja waar zal ik over uitweiden ...... weg met ons ........ dat VVD landelijk bijna onafgebroken aan het roer zit dus zij de laatste zijn die er wat over mogen zeggen ........ dat ik betwijfel of Jetten en Bontebal dit willen oplossen ........ dat migratie alleen maar goed is voor migranten en voor ons absoluut niet ......... ik laat het maar bij een smiley:

:') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :') :')
  dinsdag 9 december 2025 @ 20:58:53 #2
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_219452125
Want het wetboek ken ik ook
  Moderator / Miss SHO dinsdag 9 december 2025 @ 21:02:22 #3
22592 crew  Ole
pi_219452154
Is dit landelijk of alleen in Voorne Putten?
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_219452230
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 21:02 schreef Ole het volgende:
Is dit landelijk of alleen in Voorne Putten?
Landelijk. Staat ook in eerste alinea.
pi_219452241
Daarom moet je alles er uit gaan trappen.
Heel lullig gezegt maar je moet het op de lompe manier kwa Trump gaan doen.
  roze dinsdag 9 december 2025 @ 21:13:26 #6
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219452260
78% is wel heel veel.
Your beauty never ever scared me.
  Forum Admin dinsdag 9 december 2025 @ 21:13:39 #7
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219452265
Zijn ook de meest gewilde woningen, ook op de koopmarkt. Dat vergroot het bestaande probleem dus alleen maar, of je hebt er als woningzoekend gezin extra last van, zo je wil.

Ik vind het niet uit te leggen aan jonge gezinnen of mensen die een gezin willen starten.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219452281
Jezus, wat een cijfers. Hoe hebben we het zover kunnen laten komen :N
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Forum Admin dinsdag 9 december 2025 @ 21:17:22 #9
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219452302
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 21:15 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Jezus, wat een cijfers. Hoe hebben we het zover kunnen laten komen :N
Structureel niet bouwen en te veel mensen een status toekennen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  roze dinsdag 9 december 2025 @ 21:18:24 #10
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_219452312
Als ik dit soort dingen lees heb ik wel het idee dat ik echt gewoon nooit meer moet verhuizen. _O-
Your beauty never ever scared me.
pi_219452335
Is er een andere bron dan een regionaal artikel? Ik durf nog niet met 100% zekerheid te geloven dat die 78% ook echt landelijk is, kan ook gewoon megaslordig plaatselijk sufferdje zijn. Ik vind het onwaarschijnlijk hoog eigenlijk maar durf niet zelf te kijken.
-nee-
pi_219452464
quote:
De VVD wil hier dan ook zo snel mogelijk een einde aan maken en alles wat daar voor nodig is
Rot op, kudtVVD...
Afgelopen 20 jaar niks nada noppes aan die asielinstroom gedaan.
De laatste asielministers waren los van Faber, allemaal VVD'ers...
En nu ineens wel zeker?
:')
  Moderator dinsdag 9 december 2025 @ 21:31:50 #13
441859 crew  Lenny77
pi_219452466
Nou, weet je meteen waarom wij zo weinig kinderen hebben..
Er zijn gewoon geen huizen om ze in te krijgen. En tegen dat je een huisje hebt, zijn je vruchtbare jaren bijna voorbij.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_219452488
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 december 2025 21:20 schreef Marsenal het volgende:
Is er een andere bron dan een regionaal artikel? Ik durf nog niet met 100% zekerheid te geloven dat die 78% ook echt landelijk is, kan ook gewoon megaslordig plaatselijk sufferdje zijn. Ik vind het onwaarschijnlijk hoog eigenlijk maar durf niet zelf te kijken.
https://www.volkskrant.nl(...)men-huizen~b83e2324/

Is al nieuws van 2 weken terug en creatief omgaan met de statistieken. Landelijk is het inderdaad 20% van 41000 woningen die naar statushouders gaan. Dan is er nog een subgroep van 'starters met kinderen' waarvan 78% van de woningen (1450 / 1860 woningen) naar statushouders gaan.

Of te wel, de gemiddelde Nederlander begint niet aan kinderen totdat ze een eigen huis hebben, wat we al wisten en op zichzelf een gigantisch probleem is, maar er komen wel statushouders naar Nederland die al kinderen hebben en dus zo een oververtegenwoordigde subgroep vormen.

Verder blijft 20% natuurlijk alsnog belachelijk hoog maar goed, politieke wil is er niet.
  dinsdag 9 december 2025 @ 21:38:51 #15
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_219452560
Ik vind het ook bijna ongeloofwaardig absurd hoog.
Maar als dit echt blijkt te zijn dan gaat er iets enorm fout.
pi_219452589
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2025 21:13 schreef Ama het volgende:
78% is wel heel veel.
het is 78% van de startwoningen en dan enkel in het eengezinswoning segment. Dus je hebt nu al drie keer een verdiepingsslag gemaakt om de beste cijfers te generen.
  dinsdag 9 december 2025 @ 21:47:14 #17
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219452629
Boeiend, ze gaan 10 nieuwe steden bouwen
pi_219452678
Er komen 170.000 sociale huurwoningen vrij per jaar, er zijn in totaal iets van 45.000 statushouders en nareizigers per jaar.

Die nareizigers zullen doorgaans met die statushouder samenwonen dus dat kost geen extra woning.

Ik weet niet hoeveel "eensgezinswoningen" er in totaal zijn op die 170.000 huurwoningen maar "78% gaat naar statushouders met kinderen" klinkt niet heel plausibel.
pi_219452726
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 21:41 schreef BlauweDag het volgende:

[..]
het is 78% van de startwoningen en dan enkel in het eengezinswoning segment. Dus je hebt nu al drie keer een verdiepingsslag gemaakt om de beste cijfers te generen.
Nee de rekenmethode die de media en politiek de afgelopen jaren gebruikt heeft om de omvang van het probleem te duiden (lees: bagatelliseren) verdient de schoonheidsprijs. Lekker alle cijfers op een grote bult gooien en de data zo berekenen dat het lijkt alsof statushouders maar een klein deel van de woningen toegewezen krijgt omdat ze de mutaties binnen de doorstroom, seniorenwoningen, mindervalidewoningen en urgentieverklaringen wegens renovaties meenemen waarbij autochtone starters niet eens meedingen.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  dinsdag 9 december 2025 @ 22:18:33 #20
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_219452921
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 21:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er komen 170.000 sociale huurwoningen vrij per jaar, er zijn in totaal iets van 45.000 statushouders en nareizigers per jaar.

Die nareizigers zullen doorgaans met die statushouder samenwonen dus dat kost geen extra woning.

Ik weet niet hoeveel "eensgezinswoningen" er in totaal zijn op die 170.000 huurwoningen maar "78% gaat naar statushouders met kinderen" klinkt niet heel plausibel.
Er zit natuurlijk ook een groot deel seniorenwoning, jongerenwoning, mensen met urgentie en nog een zwik categorieën bij waar mensen die gewoon op een wachtlijst staan niet aan mee kunnen doen en dus concurreren met statushouders.

Zo gek vind ik het percentage niet eerlijk gezegd.

Ik weet, n=1, maar als ik kijk naar de sociale huurwoningwijk waar ik opgegroeid ben is nu bijna iedereen die is verhuisd (mijn ouders incluis paar jaar terug) “vervangen” door een statushouders-gezin.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_219453043
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2025 22:27 schreef Mubassie het volgende:

[..]
Jetten gaat alles oplossen ^O^

Binnenkort hebben we er 10 steden bij en ruimte genoeg.
Jep.

10 steden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219453089
Tja, ze zullen toch ergens moeten wonen hè?
pi_219453141
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2025 22:38 schreef robijnwasverzachter het volgende:
Tja, ze zullen toch ergens moeten wonen hè?
Ze wonen al in een AZC. Geen enkel Europees verdrag of wet verplicht het ons om al die woningen weg te geven aan deze onderdanen.

Die jongeren die op zolder wonen hebben ook al een dak boven hun hoofd. En dus luidt het argument dat een woning niet urgent genoeg zou zijn. Het zou ook meer dan gerechtvaardigd zijn om die statushouders in AZC's te blijven laten wonen.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  dinsdag 9 december 2025 @ 22:53:04 #25
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_219453229
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2025 22:44 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Ze wonen al in een AZC. Geen enkel Europees verdrag of wet verplicht het ons om al die woningen weg te geven aan deze onderdanen.

Die jongeren die op zolder wonen hebben ook al een dak boven hun hoofd. En dus luidt het argument dat een woning niet urgent genoeg zou zijn. Het zou ook meer dan gerechtvaardigd zijn om die statushouders in AZC's te blijven laten wonen.
Die jongeren moeten klaar staan om naar het front te gaan. De gezamelijke Europese waarden verdedigen.
Niks geen huisie
pi_219453236
Blijf vvd stemmen mensen.
pi_219453258
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2025 21:18 schreef Ama het volgende:
Als ik dit soort dingen lees heb ik wel het idee dat ik echt gewoon nooit meer moet verhuizen. _O-
Moet je ook niet doen .
Mijn huis wegens omstandigheden verkocht
En daarom een boot genomen om op te gaan wonen.
De gemeente had liever dat ik een huur huis zal gaan nemen.
En hadden zelf een gevonden.
35m2 oude flatje ongeïsoleerde rotzooi voor 700 euro in de maand.
Gevraagt of de asielzoeker had afgekeurd en niet wilde hebben .
Daarna nooit meer iets van gehoord of ik een anderen huis wilden hebben .

Dus lekker op mijn bootje verder leven.
En weet je het bevalt me goed.
Lekker rustige en geen buren die een tering herrie aan het maken zijn.
En als er eens buren zijn in de weekend drinken we met ons alle een biertje.
pi_219453362
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2025 22:44 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Jongeren zouden massaal in opstand moeten komen om hun plek op te eisen, het beleid werkt niet in hun voordeel. Zolang ze op de zolder blijven zitten hebben ze het nakijken.
  dinsdag 9 december 2025 @ 23:35:15 #29
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_219453431
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 december 2025 21:20 schreef Marsenal het volgende:
quote:
Vraag (73):
Hoeveel sociale huurwoningen zijn er de afgelopen vijf jaar verstrekt aan statushouders?

Antwoord:
Wanneer wordt gekeken naar het toewijzingspercentage van het jaarlijksvrijgekomen sociale huurwoningen aan vergunninghouders, stelt wiskundige en cultureel antropoloog dr. Jan van de Beek dat er een vergelijking gemaakt moet worden met de groep waarmee statushouders daadwerkelijk concurreren – namelijk woningzoekenden die nog geen corporatiewoning huren en in het bijzonder jonge sociale huurstarters met een laag inkomen. In de vergelijking die hij maakt gebruikt hij een groep inwoners die voldoet aan vergelijkbare kenmerken en die begon met het huren van een corporatiewoning tussen 2015 en 2018. Van de Beek schatte op basis hiervan in dat, gedurende de periode 2015- 2018, gemiddeld per jaar ongeveer 32% van het aantal vrijgekomen huurwoningen waarvoor «jonge sociale huurstarters» met een laag genoeg inkomen in aanmerking zouden komen aan statushouders werd toegewezen.

Over het algemene toewijzingspercentage zijn meer specifieke cijfers bekend. Zo is dit jaar voor het eerst cijfers uitgevraagd bij woningcorporaties over het percentage woningen dat aan statushouders is toegewezen. Het gaat hier om een gedeeltelijke uitvraag die beantwoord is door 240 van de 270 corporaties. Uit deze uitvraag blijkt dat corporaties rapporteren dat in 2024 gemiddeld 7.4% van de toegewezen woningen naar huishoudens met statushouders is gegaan.

Dit cijfer is in lijn met een publicatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het CBS stelde in deze publicatie vast dat het in 2022 ging om 6,9% van alle vrijgekomen corporatiewoningen. Tussen 2018 en 2021 lag dit percentage tussen de 4,4% en 6,3%. Het gaat hierbij niet alleen om huishoudens met statushouders die in 2022 de woningmarkt betraden, maar ook om doorstromers. De door het CBS gebruikte bron was destijds beperkt tot uiterlijk 2022.

Het gaat hier dus niet om de specifieke vergelijking van Van de Beek, maar om het toewijzingspercentage van sociale huurwoningen als gekeken wordt naar alle toewijzingen in een jaar. Dit omvat dus ook woningen die naar doorstromers binnen de sociale huur of die naar specifieke doelgroepen gaan, zoals ouderen. In dit licht bezien doet de benadering van Van de Beek meer recht aan de ervaren verdringing op de sociale huurmarkt en acht het kabinet de druk die vergunninghouders leggen op de beschikbare sociale huurvoorraad aanzienlijk.
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Asiel en Migratie (XX) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Miljoenennota

[ Bericht 0% gewijzigd door MyTiredFeet op 10-12-2025 00:43:22 ]
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_219453449
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 december 2025 21:47 schreef the-eye het volgende:
Boeiend, ze gaan 10 nieuwe steden bouwen
10 maar? Piece of cake 🍰
pi_219453480
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 december 2025 21:59 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Nee de rekenmethode die de media en politiek de afgelopen jaren gebruikt heeft om de omvang van het probleem te duiden (lees: bagatelliseren) verdient de schoonheidsprijs. Lekker alle cijfers op een grote bult gooien en de data zo berekenen dat het lijkt alsof statushouders maar een klein deel van de woningen toegewezen krijgt omdat ze de mutaties binnen de doorstroom, seniorenwoningen, mindervalidewoningen en urgentieverklaringen wegens renovaties meenemen waarbij autochtone starters niet eens meedingen.
De kunst van de statistiek.

Statistieken zijn geen bal waard zonder context maar schijnbaar is de journalistiek van een zodanig bedroevend niveau dat ze dit pas recent hebben uitgezocht? Dit wordt namelijk toch al een aantal jaar door diverse politici geroepen.
  woensdag 10 december 2025 @ 00:19:15 #32
173391 SemperLibertas
Your pain is my gain.
pi_219453508
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 december 2025 23:12 schreef antweerkie het volgende:

[..]
Jongeren zouden massaal in opstand moeten komen om hun plek op te eisen, het beleid werkt niet in hun voordeel. Zolang ze op de zolder blijven zitten hebben ze het nakijken.
Nederlanders zijn geen revolutionair volk. Dat terzijde is heel West-Europa al verloren aan de Culturele Verrijking. Landen als Polen en Hongarije lachen ons keihard uit, en terecht. Neem een willekeurige West-Europese stad en je ziet het vuilnis er over straat lopen, van Syriërs tot Somaliërs en van Marokkanen tot Algerijnen. Azc's in de provincie zijn de doodsteek geweest.
Le Diable
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')