Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
De bladeren vallen van de bomen, de dagen worden korter, het weer wordt meer en meer geschikt voor erwtensoep, kortom: De Top 2000 van 2025 komt eraan! En dat betekent na 26 edities dat de Lijst der Lijsten toetreedt tot de Club van 27. Hopelijk wordt het niet de zwanenzang van de lijst, al was dat onderwerp in het verder weinig historische jaar 2025 helaas wel het immer terugkerende thema.
Ron, Dieuwertje, Manuëla, Gerard en Joke, Loretta, Harmen, (Don) Leo, Jonnie, de carrière van Marco, de ene na de andere verruilde het tijdelijke voor het eeuwige dit jaar. En op muziekgebied was dat niet anders. Het overleden muzikanten-topic is in elk geval een topic op FOK! dat nog wel draait, zullen we maar zeggen. Je kan moeiteloos een nog veel langere opsomming maken van topartiesten, voor wie de dood nu niet meer zoiets is als de poes van hun grootje. Hopelijk zijn zij niet uit ons hart, en krijgen ze de bonus die ze verdienen in de Top 2000.
Er waren gelukkig ook leuke dingen. De kiezer Schoof de matige premier aan de kant voor airmilesverzamelaar Rob Jetten. We kregen ook een nieuwe Paus, namelijk Leo XIV. Iemand die een naam kiest waarin hij Cruijff én Beenhakker eert, kan toch niet anders dan een enorme verbinder zijn. Mathieu van der Poel won in San Remo en Roubaix en reed dagenlang in de gele trui. En we hadden nog die geslaagde NAVO-top, waar het land even van in rep en roer was.
Ondertussen werkt de Amerikaanse vredesactivist Donald Trump aan een einde van de oorlog in Israël. Ook dat was een terugkerend thema in 2025, en dan niet de ons ook al ontvallen IJzeren Rinus, maar de strijd in het Midden-Oosten. Bijna niemand weet nog hoe het winnende liedje op het ESF heet, maar dat Israël ook meedeed, is niemand ontgaan. Er is nu op papier sprake van een staakt-het-vuren, maar een echt einde van het geweld in de regio lijkt een illusie.
Radio 2 Top 2000: Editie 2025
Tijd voor belangrijkere zaken! Op donderdag 25 december, een paar minuten na middernacht, beginnen we met de Top 2000. Zonder de huisvlijt van Bart Arens deze keer, maar wel met een editie met een mooie strijd voor de eerste plaats. Wordt het de volgens de Radio 2-luisteraars grootste band van de 20e eeuw of die van de 21e eeuw die het jaar mag afsluiten, Bohemian Rhapsody of Fix You? Of krijgen we een verrassing?
Daarnaast kan de lijst in beweging worden gezet door hernieuwde aandacht voor artiesten die overleden, of grotere gezelschappen die één van hun leden verloren. Golden Earring, Black Sabbath, Beach Boys, Supertramp, om er maar een paar te noemen die de Top 2000 elk jaar weer de nodige juichmomentjes geven. Ook gaat het persoonlijke drama van Freek van Suzan ongetwijfeld een flinke stempel op de lijst drukken.
Wat het ook wordt, we gaan ons weer kunnen opmaken voor een week vermaak met genoeg pareltjes ertussen. De vele kopieën ten spijt, blijft de Top 2000 toch het enige origineel dat er echt toe doet.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 1 december t/m 5 december (16:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf 23 november wekelijks op NPO 3 om 20:20 uur. C. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks op NPO 1. D. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. E. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. F. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
Na het voorproefje voor de Tweede Kamer is het nu tijd voor het echte werk: een stemlijst van 35 favorieten maken voor de Top 2000. Vanaf 1 december kan er tot en met 8 december een ruime week gestemd worden. Het is aan een ieder om voor zich te bepalen wat de platen zijn met de meeste eeuwigheidswaarde. Maar het is leuk om even in de geschiedenis te duiken. Er zijn momenteel 546 platen die in alle edities van de Top 2000 aanwezig waren. Dat worden elk jaar een aantal minder, en ook dit jaar staan er weer veel klassiekers aan de rand van de afgrond. 35 ervan zelfs bij de onderste 240 in de lijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is een kwestie van deze 35 even kopiëren, en je hebt een stemlijst waar het gepruts in de Vinexwijk of bij NCRV-families bij zal verbleken. Maar ook een enkeling uit deze lijst een reddingsstem gunnen zou de lijst al enorm laten opfleuren.
Voor degenen die nog wat meer inspiratie willen welke platen ze op hun lijstje kunnen zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte vorig jaar een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 11 december checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
De Top 2000 op FOK! door de jaren heen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De lijst door de jaren heen: (afbeelding volgt zodra de nieuwe lijst bekend is)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Het zijn 10 voorspelbare nummers, maar grosso modo is het niveau toch niet slecht?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen? - Maar had Lady Gaga onder haar vleesjurk nu ook een hamstring?
Jammer dat Annemieke er niet was, dat had leuk gestaan naast Tannaz
- Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen? - Maar had Lady Gaga onder haar vleesjurk nu ook een hamstring?
Dat zal wel meevallen. Vorig jaar schrokken ze een beetje van de opmars van dermot capaldi en toen zijn ze de laatste dagen volgas Fix You gaan promoten op 2. Dat deel van de stemmen valt nu weer een beetje weg.
Behoorlijk wat verschuivingen in de top 10. Meer dan dat ik verwacht had. En wel apart dat Hotel California weer voorbij gestreefd wordt door een andere uit de top 10. Ben wel blij dat van de liedjes die om redenen die met gebeurtenissen van dit jaar de top 10 in komen, het dan Radar Love is. Geen nieuwe Dermot. Dat de top tien daarvoor eenmalig was wel te verwachten. Wel benieuwd tot hoever die is weggezakt.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Die kan vast gaan oefenen op het tijdstip dat hij mag uitzenden. Baal wel van die tijd. Precies het tijdstip wat ik in al die jaren nauwelijks heb beluisterd.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
[..] Dat zal wel meevallen. Vorig jaar schrokken ze een beetje van de opmars van dermot capaldi en toen zijn ze de laatste dagen volgas Fix You gaan promoten op 2. Dat deel van de stemmen valt nu weer een beetje weg.
Eigenlijk het minst hoopgevende van de hele dag vond ik die taartdiagram bij Emmely: 30% rock, 30% pop, alle andere genres 1%. Dat kan je natuurlijk zo ook wel zien, maar het gaat er allemaal niet breder op worden de komende jaren.
Lees hier dat mensen verbaasd of verrast zijn door deze top 10 waar ik dus echt niks van snap. Het is weer dezelfde doodgedraaide, belegen muziek als alle voorgaande edities. Verder niet eens persé slechte muziek ofzo, maar al met al zo voorspelbaar als het maar zijn kan. Niet dat ik het ook maar enigszins anders had verwacht natuurlijk.
Op maandag 8 december 2025 21:59 schreef Bill_Hillie het volgende: Lees hier dat mensen verbaasd of verrast zijn door deze top 10 waar ik dus echt niks van snap. Het is weer dezelfde doodgedraaide, belegen muziek als alle voorgaande edities. Verder niet eens persé slechte muziek ofzo, maar al met al zo voorspelbaar als het maar zijn kan. Niet dat ik het ook maar enigszins anders had verwacht natuurlijk.
Ik ben blij dat van alle acties vanwege doden, zieken of andere nieuwszaken er alleen een nummer de top 10 binnenkomt wat ook echt een klassieker en een goed nummer is, in tegenstelling tot wat we wel eens eerder hebben meegemaakt.
Verder herhaal ik het riedeltje nog maar weer eens dat als je de gemiddelde smaak van heel veel mensen bij elkaar optelt, je een gemiddelde van een gemiddelde krijgt, en dat nooit heel uitgesproken zal worden.
De verrassing zit natuurlijk niet in de samenstelling, maar in de volgorde. Er springen twee platen 4 plekken omhoog zonder enige duidelijke aanleiding. Daar heb je behoorlijk wat stemmen voor nodig in die regionen. Wanneer je ook buiten december lijstjes leuk vindt, dan verrast zoiets je.
Op maandag 8 december 2025 21:59 schreef Bill_Hillie het volgende: Lees hier dat mensen verbaasd of verrast zijn door deze top 10 waar ik dus echt niks van snap. Het is weer dezelfde doodgedraaide, belegen muziek als alle voorgaande edities. Verder niet eens persé slechte muziek ofzo, maar al met al zo voorspelbaar als het maar zijn kan. Niet dat ik het ook maar enigszins anders had verwacht natuurlijk.
Top 10 op zich niet heel spannend maar wel wat opvallende zaken, Radar Love staat er natuurlijk geheel terecht in. Die hele hype rondom Piano Man kan ik ook maar moeilijk begrijpen, dat nummer is van eenzelfde niveau als andere meezingers voor in de kroeg zoals Sweet Caroline en Bloed, Zweet en Tranen. Terwijl diezelfde man ook gewoon een paar echt goede nummers heeft zoals Goodnight Saigon en Leningrad..
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht. Op 't randje en erover. Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
Een mashup van Piano Man met Silver Springs van FM is afgelopen tijd ook viraal gegaan op TikTok. Ben benieuwd of we die ook zo erg zullen zien stijgen na de hoge binnenkomst vorig jaar. (linkje)
Dermot zal wel weer flink zakken, want niet meer het Eva-effect?
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
De vraag is alleen hoe veel. Normaal zakte 200 plekken volgens mij
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Op dinsdag 9 december 2025 10:21 schreef Tussle266 het volgende: Word-bestandje met de onderste 100 klaargezet, hele ochtend typoefeningen gedaan, kom maar op met die gifjes.
Ik moet mijn Excel nog even bijwerken.
Zijn er nog mensen die zich willen storten op specifieke nieuwkomers? Ik vermoed dat @Cassa95 zijn lijst van 2023-24 nummers af zal gaan. Iemand die nog wil kijken naar de oudjes op de keuzelijst of potentiële re-entries?
[..] Zijn er nog mensen die zich willen storten op specifieke nieuwkomers? Ik vermoed dat @:Cassa95 zijn lijst van 2023-24 nummers af zal gaan. Iemand die nog wil kijken naar de oudjes op de keuzelijst of potentiële re-entries?
Ben morgen vrij. Ben er wel voor in om mogelijke nieuwkomers in te kloppen
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Zijn er nog mensen die zich willen storten op specifieke nieuwkomers? Ik vermoed dat @:Cassa95 zijn lijst van 2023-24 nummers af zal gaan. Iemand die nog wil kijken naar de oudjes op de keuzelijst of potentiële re-entries?
Ik vermoed dat ik mijn "liever lui dan moe"-methode weer aanzet tijdens het werken, een simpel script die achter elkaar random nummers checkt tot er 2000 verschillende keren JA uitrolt. Totaal niet verfijnd en ook niet heel snel, maar het werkt vaak wel prima.
[..] Ik vermoed dat ik mijn "liever lui dan moe"-methode weer aanzet tijdens het werken, een simpel script die achter elkaar random nummers checkt tot er 2000 verschillende keren JA uitrolt. Totaal niet verfijnd en ook niet heel snel, maar het werkt vaak wel prima.
Altijd makkelijk, wel minder leuk.
Zoals ik in mijn laatste zin al zei: ik had er ook niks anders van verwacht. Ik vind het gewoon wel leuk om elk jaar een lijstje in te sturen en in de week zelf pik je altijd wel wat uurtjes luisteren mee. Het hele sfeertje erom heen heeft ook wel iets gezelligs. Verder ook niet te veel waarde hechten aan zo'n top 2000 (vind ik dan).
Ja iemand noemde al dat er een tiktoktrend was. Verklaart een hoop ja
We ontsnappen aan een dodenbonus voor The Mavericks blijkbaar.
Wel jong weer, pas zestig.