Recap: Waarover gaat het conflict in Soedan?quote:Zes weken na de val van al-Fashir in Soedan zijn al zeker 60.000 mensen gedood door de Rapid Support Forces. Dat blijkt uit onderzoek dat tijdens een gesloten sessie aan het Lagerhuis in het Verenigd Koninkrijk is voorgesteld. Satellietbeelden tonen grote stapels lichamen in de straten van de stad en een nieuw netwerk aan kuilen, mogelijk bedoeld als massagraven. Van nog eens 150.000 mensen is niet duidelijk waar ze zich bevinden.
Zes weken na de val van de stad tonen verschillende analyses van het Humanitarian Research Lab van de befaamde Yale University in de VS hopen opeengestapelde lichamen en een netwerk van gegraven kuilen, vermoedelijk bedoeld als massagraven. De stad is al zeker anderhalf jaar afgesloten voor buitenstaanders en dus ook voor hulpverleners en onderzoekers.
Volgens Nathaniel Raymond, directeur van het Yale Humanitarian Research Lab, is de stad spookachtig leeg. Voorheen drukke markten zijn verlaten en overwoekerd en vee lijkt volledig uit de stad te zijn verdwenen. "Het begint steeds meer op een slachthuis te lijken", aldus Raymond.
Britse parlementsleden kregen 2 weken geleden een briefing over de situatie achter gesloten deuren. "Een van de onderzoekers zei dat 60.000 de meest bescheiden schatting is van het aantal doden de voorbije drie weken", stelt parlementslid Sarah Champion aan de Britse krant The Guardian.
Van ruim 150.000 bewoners van de stad is onduidelijk waar ze zich nu bevinden. Er zijn geen aanwijzingen dat deze burgers de stad hebben verlaten, waardoor gevreesd wordt dat ze dood zijn.
Voor de Rapid Support Forces, de militie van Mohammad Hamdan Dagalo, de hoofdstad van Noord-Darfoer zes weken geleden innamen, woonden er nog ruim een kwart miljoen mensen in de stad. Voor het begin van de oorlog in april 2023 waren er dat anderhalf miljoen.
De RSF beloofde na de overname van al-Fashir eind oktober dat de VN toegang zou krijgen tot de stad en ook om hulpverlening toe te laten, maar tot nu toe kunnen hulporganisaties nog steeds de stad niet in.
https://www.vrt.be/vrtnws(...)nese-stad-al-fashir/quote:Centraal in het conflict staat de rivaliteit tussen 2 generaals: die van het reguliere Soedanese leger, Abdel Fattah al-Burhan, en die van de paramilitaire groep RSF (Rapid Support Forces) Mohamed Hamdan Dagalo, ook bekend als Hemedti.
In 2019 werd dictator Omar al-Bashir van de macht verdreven na een volksopstand. Er werd gewerkt aan een overgang naar democratie in Soedan, maar in 2021 pleegden de RSF en het Soedanese leger samen weer een staatsgreep.
De militairen bleven aan de macht, maar zouden een akkoord tekenen, waarin ze de macht zouden overdragen aan een burgerregering. Een onderdeel van het akkoord was dat de RSF zou worden opgenomen in het reguliere leger. Het was al langer duidelijk dat generaal Hemedti dat niet over zijn kant zou laten gaan.
De spanningen mondden in april 2023 uit in een bloedige oorlog. Buitenlandse mogendheden, waaronder de Verenigde Arabische Emiraten, Egypte, maar ook Rusland, hebben zich sindsdien in het conflict gemengd. Hun interesses liggen voornamelijk bij de vele goudmijnen in de regio.
De burgeroorlog in Soedan heeft al aan tienduizenden mensen het leven gekost. Schattingen gaan van 140.000 doden tot meer dan 400.000. Meer dan 14 miljoen mensen zijn op de vlucht voor het geweld.
Gelukkig is dit geen genosiede en hoeven we hier de straat niet voor op.quote:Satellietbeelden tonen grote stapels lichamen in de straten van de stad en een nieuw netwerk aan kuilen, mogelijk bedoeld als massagraven.
Hier kun je geen joden mee bashen, dus dan is het niet interessant.quote:Op zondag 7 december 2025 17:51 schreef Tengano het volgende:
[..]
Gelukkig is dit geen genosiede en hoeven we hier de straat niet voor op.
Wat kunnen die onschuldige burgers eraan doen. Die willen een democratie. Je moet juist moed hebben om tegen in dictator in opstand te komen. Ik zou niet zo superieur doen, omdat je toevallig in het westen bent geboren en alleen maar vrijheid hebt gekend. Is helemaal niet zo vanzelfsprekend in deze wereld.....quote:Op zondag 7 december 2025 17:59 schreef WheeledWarrior het volgende:
Sommige landen blijven gewoon altijd shitholes, he.
Dragen die universiteiten bij aan de oorlogseconomie van Soedan? Zo niet, waarom zou je dan de universiteit afbreken?quote:Op zondag 7 december 2025 17:46 schreef Gia het volgende:
Ja, voor deze mensen worden geen universiteiten afgebroken, demonstraties gehouden, hulpgoederen ingezameld en er naartoe gebracht. Niets van dit alles. Bizar inderdaad.
Geen idee of er rijke kids uit Soedan in Nederland studeren. Joodse kinderen kunnen vrijwel niet naar school.quote:Op zondag 7 december 2025 19:00 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dragen die universiteiten bij aan de oorlogseconomie van Soedan? Zo niet, waarom zou je dan de universiteit afbreken?
En hoe kom je er bij dat hier geen hulpgoederen voor worden ingezameld? Op Facebook gestaan?
dit idd. Zie je ook in nigeria trouwens en andere delen van afrika.quote:Op zondag 7 december 2025 18:18 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Hier kun je geen joden mee bashen, dus dan is het niet interessant.
Het is onbegrijpelijk. Zijn in beide landen soennitische moslims, het lijkt er verdacht veel op dat het dan toch om Jodenhaat gaat. In Soedan zijn het geen Joden die de moslims doden. Dus, tja, dat is natuurlijk een groot verschil. Dan hoef je niet voor de Soedanezen te demonstreren, uiteraard.quote:Op zondag 7 december 2025 19:06 schreef Tengano het volgende:
SITUATIE 1
50.000 Palestijnen gedood door Israël sinds begin oorlog, mogelijk veel meer![]()
Waarvan de hamas vredesstrijders natuurlijk een flink deel uitmaken want daar was het ten slotte om te doen.
Impact: jarenlag tot en met vandaag de dag wereldwijde protesten!!! Israel cancelen, bedrijven cancelen die Joodse contacten hebben met Israel, Joden zijn niet meer veilig elders in de wereld, de hele tyfuszooi wordt gesloopt omdat dat helpt, en alle tokshows en de hele media met de NOS voorop loopt te huilen dat het om een genosiede gaat.
SITUATIE 2
NWS / Soedan: "al zeker 60.000 mensen vermoord"
Impact:
Oh dus dan mogen ze van jou gerust mensen afslachten, omdat wij geen participatie hebben in Soedan?quote:Op zondag 7 december 2025 19:00 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dragen die universiteiten bij aan de oorlogseconomie van Soedan? Zo niet, waarom zou je dan de universiteit afbreken?
Mentaal voelt Soedan net te 'ver weg', vrees ik.quote:Op zondag 7 december 2025 17:46 schreef Gia het volgende:
Ja, voor deze mensen worden geen universiteiten afgebroken, demonstraties gehouden, hulpgoederen ingezameld en er naartoe gebracht. Niets van dit alles. Bizar inderdaad.
Nee. Ik vind het vreemd dat men expres doet alsof de 2 situaties exact hetzelfde zijn.quote:Op zondag 7 december 2025 20:03 schreef ColorCartridge het volgende:
[..]
Oh dus dan mogen ze van jou gerust mensen afslachten, omdat wij geen participatie hebben in Soedan?
Precies, met demonstreren tegen banden die er wél zijn kan men nog proberen druk uit te oefenen om bijvoorbeeld hulporganisaties toegelaten te krijgen. Als er geen banden zijn, heeft demonstreren weinig zin.quote:Op zondag 7 december 2025 20:50 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nee. Ik vind het vreemd dat men expres doet alsof de 2 situaties exact hetzelfde zijn.
Er zijn andere manieren om actie te voeren. Omtrent Gaza is het een absolute minimum dat studenten niet willen dat hun geld naar de oorlog toe gaat. Bij Soedan is dat gelukkig al niet het geval, dus waarom zou je in vredesnaam doen alsof studenten nu ook universiteiten af moeten breken?
Dit inderdaad. En vergeet ook het Westen niet, velen hekelen Israël ook vanuit anti-Westerse sentimenten.quote:Op zondag 7 december 2025 18:18 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Hier kun je geen joden mee bashen, dus dan is het niet interessant.
Op welke manier dragen Nederlandse universiteiten überhaupt bij aan een oorlogseconomie?quote:Op zondag 7 december 2025 19:00 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
En hoe kom je er bij dat hier geen hulpgoederen voor worden ingezameld? Op Facebook gestaan?
Dit is een mooie drogredenering. Zie bijvoorbeeld:quote:Op zondag 7 december 2025 21:09 schreef KinKiJan het volgende:
[..]
Precies, met demonstreren tegen banden die er wél zijn kan men nog proberen druk uit te oefenen om bijvoorbeeld hulporganisaties toegelaten te krijgen. Als er geen banden zijn, heeft demonstreren weinig zin.
En zien we nu grote demonstraties in het VK? Waar er de afgelopen twee jaar talloze zijn geweest voor het zogenaamde "Palestina"? Antwoord: nee.quote:Oorlog in Soedan met Europese wapens: 'Ook Nederland moet hiervoor oppassen'
Bij de oorlog in Soedan wordt Brits militair materieel gebruikt door een paramilitaire groep die wordt beschuldigd van genocide. "Ook Nederland moet hiervoor oppassen", waarschuwt Wendela de Vries van Stop Wapenhandel.
Op gevechtslocaties in Soedan zijn onder meer Britse motoren voor pantservoertuigen teruggevonden, meldt de Britse krant The Guardian. De oorlog in Soedan is uitgegroeid tot 's werelds grootste humanitaire ramp.
De strijd tussen het Soedanese leger en de paramilitaire groepering RSF heeft al meer dan 150.000 levens gekost. De afgelopen week vielen honderden doden bij geweld in Darfur, een regio in het westen van het land. 14 miljoen mensen zijn op de vlucht en in het land heerst hongersnood.
...
quote:Wil je weten wat de impact van Nederlandse bommen op Syrië is, vraag het de vluchtelingen hier
Nederlandse bommen op Syrië raakten belangrijke doelwitten van Islamitische Staat, maar maakten ook veel burgerdoden. Tot nu toe ontbreekt een belangrijke stem in het debat hierover: die van de vluchtelingen uit Syrië. Praat je met hen, dan ontdek je dat de bommen ongekende schade hebben aangericht.
...
quote:'Nederland gaf steun aan jihadisten in Syrië'
Nederland heeft in Syrië een jihadistische beweging gesteund. Dat blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur en Trouw. Het gaat om Jabhat al-Shamiya die door het Openbaar Ministerie (OM) wordt omschreven als een ‘criminele organisatie met terroristisch oogmerk’.
Tussen mei 2015 en voorjaar 2018 steunde Nederland 22 gewapende gematigde groepen in Syrië. Die kregen geen wapens, maar wel voor ruim 25 miljoen euro aan auto's (313 in totaal), voedsel, medicijnen, communicatieapparatuur, tenten, uniformen en trainingen.
...
Het gaat niet om invloed, banden of zelfs niet steun aan foute partijen. Wat bij het conflict in het Midden-Oosten een doorslaggevende rol speelt is een combinatie van een diepe haat jegens het enige Joodse land ter wereld, een pathologische empathie voor moslims en mensen van kleur en anti-Westerse sentimenten.quote:Nederlandse artillerievoertuigen worden ingezet in Jemen
...
Het werd al vermoed, maar wij konden het definitief vaststellen: in 1997 leverde de Nederlandse Landmacht ruim tachtig artillerievoertuigen (Houwitser M109) aan de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). De laatste wapenexportvergunning voor onderdelen hiervoor werd in 2014 afgegeven. De VAE zijn onderdeel van de coalitie die onder leiding van Saoedi-Arabië vecht in Jemen. De oorlog veroorzaakt momenteel een groot humanitair drama. Nederland wil niet dat door Nederland verkochte wapens daarbij worden gebruikt. Uit ons onderzoek blijkt dat deze zware wapens door de Emiraten in Jemen zijn ingezet.
...
Nee dat is het niet. Mijn reactie op een whataboutism ('nu geen demonstraties bij universiteiten') vind jij een drogreden en daar draag je dan weer een andere whataboutism (wapenhandel) voor aan. Zoals je zou kunnen weten pas ik voor dat soort flauwe spelletjes. Bovendien gaat het hier over het conflict in Soedan. Israël is totaal niet relevant, maar kennelijk moet het er toch weer bij gehaald worden.quote:Op zondag 7 december 2025 21:40 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is een mooie drogredenering. Zie bijvoorbeeld:
het gaat niet om de aandacht in een topic hier, dat heeft echt 0 impact. Het gaat om de aandacht en verontwaardiging op grotere schaal, dan zijn dat soort reacties gewoon legitiem.quote:Op zondag 7 december 2025 22:09 schreef KinKiJan het volgende:
[..]
Nee dat is het niet. Mijn reactie op een whataboutism ('nu geen demonstraties bij universiteiten') vind jij een drogreden en daar draag je dan weer een andere whataboutism (wapenhandel) voor aan. Zoals je zou kunnen weten pas ik voor dat soort flauwe spelletjes. Bovendien gaat het hier over het conflict in Soedan. Israël is totaal niet relevant, maar kennelijk moet het er toch weer bij gehaald worden.
Ergens wel typisch, bij kritiek op Israël in daarvoor bestemde topics en zelfs in topics over het songfestival klinkt consequent de 'ja maar geen aandacht voor Soedan'-klacht. Nu krijgt Soedan via een actueel topic in NWS aandacht, komt men ook hier weer met die whataboutism schermen die de aandacht van het conflict in Soedan weer verlegd naar Israël.
Op zich vind ik de klacht dat er te weinig aandacht voor dit conflict is wel terecht hoor, maar dan wel als losstaand geval dat zich niet laat vergelijken met het conflict rond Israël. De conclusie dat het dan vast om jodenhaat moet gaan vind ik verder niet meer dan een complottheorie, dat is verder een heel andere discussie die naar mijn idee gewoon niet in dit topic past.
Mwah, reacties als 'waar zijn nu de gesloopte universiteiten' en flauwe conclusies als 'zeker omdat er geen joden zitten' voegen weinig toe. Zou het eigenlijk gewoon goedkoop scoren met stemmingmakerij willen noemen.quote:Op zondag 7 december 2025 22:22 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
het gaat niet om de aandacht in een topic hier, dat heeft echt 0 impact. Het gaat om de aandacht en verontwaardiging op grotere schaal, dan zijn dat soort reacties gewoon legitiem.
Sowieso is demonstreren voor iets waar de regering het al mee eens is een vrij zinloze bezigheid.quote:Op zondag 7 december 2025 20:36 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Mentaal voelt Soedan net te 'ver weg', vrees ik.
dat mag je idd vindenquote:Op zondag 7 december 2025 22:35 schreef KinKiJan het volgende:
[..]
Mwah, reacties als 'waar zijn nu de gesloopte universiteiten' en flauwe conclusies als 'zeker omdat er geen joden zitten' voegen weinig toe. Zou het eigenlijk gewoon goedkoop scoren met stemmingmakerij willen noemen.
Hypocrisie.quote:Op zondag 7 december 2025 22:35 schreef KinKiJan het volgende:
[..]
Mwah, reacties als 'waar zijn nu de gesloopte universiteiten' en flauwe conclusies als 'zeker omdat er geen joden zitten' voegen weinig toe. Zou het eigenlijk gewoon goedkoop scoren met stemmingmakerij willen noemen.
Alleen Rusland doet zoietsquote:Op zondag 7 december 2025 17:41 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Recap: Waarover gaat het conflict in Soedan?
[..]
https://www.vrt.be/vrtnws(...)nese-stad-al-fashir/
[ afbeelding ]
Je hoort er bijna niemand over, maar hele steden worden uitgemoord. Bizar. En dan heb je ook landen als Rusland die er zich ook in mengen voor mineralen e.d.
Zoals ik zei, dit gruwelijke conflict verdient absoluut meer aandacht, maar dat staat dus los van Gazaquote:Op zondag 7 december 2025 23:00 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hypocrisie.
Zeker als je nu je muil houdt en niet precies hetzelfde reageert als je deed met gaza.
Zeker.quote:Op zondag 7 december 2025 23:23 schreef KinKiJan het volgende:
[..]
Zoals ik zei, dit gruwelijke conflict verdient absoluut meer aandacht,
Dat het meer aandacht mag krijgen zeker niet. Zo direct als de hamas oorlog is veroordeeld, zo stil is het nu over de moordende moslims in sudan. Van die hypocrisie kan je niet wegkijken. Totaal niet te rijmen.quote:maar dat staat dus los van Gaza
Wanneer kom jij met je luie reet van de bank af en organiseer je een demonstratie? In plaats van dat een ander het voor je moet oplossen.quote:Op zondag 7 december 2025 19:02 schreef TweedeKlum het volgende:
Fantastisch, die rode lijn demonstratie vanmiddag, 250.000 mensen, ow wacht....
Ah, nu wel natuurlijkquote:Op maandag 8 december 2025 08:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wanneer kom jij met je luie reet van de bank af en organiseer je een demonstratie? In plaats van dat een ander het voor je moet oplossen.
Ja als hij blijkbaar vind dat men moet demonstreren voor Soedan, dan moet hij maar het initiatief nemen in plaats van zeiken en niks doen.quote:
Het is alleen wel zo dat we er indirect wel mee te maken krijgen doordat de zoveelste stroom vluchtelingen weer op gang komt en uiteraard ook weer deze kant op.quote:Op maandag 8 december 2025 04:16 schreef TAmaru het volgende:
De zoveelste burgeroorlog op dat continent. Ik kan me er niet meer druk om maken eerlijk gezegd.
*The Second Sudanese Civil War was a conflict from 1983 to 2005 between the central Sudanese government and the Sudan People's Liberation Army. It was largely a continuation of the First Sudanese Civil War of 1955 to 1972. Although it originated in southern Sudan, the civil war spread to the Nuba Mountains and the Blue Nile. It lasted for almost 22 years and is one of the longest civil wars on record. The war resulted in the independence of South Sudan 6 years after the war ended.quote:They Poured Fire on Us From the Sky: The True Story of Three Lost Boys of Sudan (2005) is a book co-authored with Judy A. Bernstein.[1] It is the autobiographical story of brothers Benson Deng and Alephonsion Deng, and their cousin Benjamin Ajak. It describes their ordeal during the Second Sudanese Civil War* as they flee as refugees across Sudan, Ethiopia, and Kenya before arriving at a refugee camp in Kenya. There they sign up to take part in the Lost Boys of Sudan program and resettle in America.[2]
Lach maar, in de bekende fuikjes is Netanyahu/Israël inderdaad een schuldige:quote:Op zondag 7 december 2025 19:13 schreef Weltschmerz het volgende:
Toch knap dat de joden dit hebben weten te organiseren.
Wat is de wat is ook een aanrader. Door een bekende(re) schrijver op grond van interviews met een van deze Lost Boys.quote:Op maandag 8 december 2025 09:14 schreef SEMTEX het volgende:
Dit speelt al veel langer. Recent dit boek gelezen:
[ afbeelding ]
De eerste aanvallen begonnen in de jaren '90 al, ook aangewakkerd door het regeringsleger en de president zelf.
[..]
*The Second Sudanese Civil War was a conflict from 1983 to 2005 between the central Sudanese government and the Sudan People's Liberation Army. It was largely a continuation of the First Sudanese Civil War of 1955 to 1972. Although it originated in southern Sudan, the civil war spread to the Nuba Mountains and the Blue Nile. It lasted for almost 22 years and is one of the longest civil wars on record. The war resulted in the independence of South Sudan 6 years after the war ended.
Je noemt mijn argument over het gebrek aan protesten bij universiteiten direct een drogreden, maar je legt niet uit waarom. In plaats daarvan draai je het gesprek van wapenhandel naar jodenhaat, en precies dát maakt jouw reactie tot de whataboutism waar ik je op wees. Vervolgens kom je met bovenstaande reactie die neerkomt op een jij-bak. Zoals ik al zei: aan dat soort spelletjes doe ik niet mee.quote:Op maandag 8 december 2025 09:42 schreef HowardRoark het volgende:
Nee, ik vind jouw argument niet enkel een drogredenering. Het is een drogredenering. En ik haal geen whataboutisms aan, ik ga mee in de lijn van argumenten die jij zelf opstart om aan te tonen dat het geen houdt snijdt.
Dat doe ik wel, mijn hele post is een onderbouwing daarvan.quote:Op maandag 8 december 2025 10:36 schreef KinKiJan het volgende:
[..]
Je noemt mijn argument over het gebrek aan protesten bij universiteiten direct een drogreden, maar je legt niet uit waarom. In plaats daarvan draai je het gesprek van wapenhandel naar jodenhaat, en precies dát maakt jouw reactie tot de whataboutism waar ik je op wees. Vervolgens kom je met bovenstaande reactie die neerkomt op een jij-bak. Zoals ik al zei: aan dat soort spelletjes doe ik niet mee.
Door er users die mijn posts liken bij te slepen, maak je het onnodig persoonlijk. Het voegt inhoudelijk niets toe. Hoe dan ook: door het telkens weer terug te brengen tot Israël, overschaduwt men juist het conflict in Soedan — precies wat men de ander verwijt. Maar goed, daar laat ik het bij. Fijne dag verder.
Heb jij al gedemonstreerd of blijf je liever op je muffe stinkzolder zeiken op wat een ander moet doen?quote:Op maandag 8 december 2025 11:08 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Opvallend weinig media aandacht en protesten tegen deze -zo blijkt- echte genocide. Vooral als je het afzet tegen de media aandacht die de gebeurtenissen in Gaza kreeg.
Dit keer zijn er geen Joden of blanke mensen betrokken die de progressieven de schuld in de schoenen kunnen schuiven.
Nee.quote:Op maandag 8 december 2025 11:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Heb jij al gedemonstreerd of blijf je liever op je muffe stinkzolder zeiken op wat een ander moet doen?
Nee, mijn argument was dat er geen vergelijkbare banden tussen universiteiten en Soedan zijn, waardoor er geen drukmiddel is en demonstraties bij universiteiten dus zinloos zijn. De draai die jij daar aan gegeven hebt, komt niet van mij. Dat je vervolgens doorgaat op woorden die je mij in de mond legt, is een patroon waarvan ik nu herhaaldelijk heb gezegd voor te passen.quote:Op maandag 8 december 2025 11:02 schreef HowardRoark het volgende:
Jouw argument is namelijk dat er grootschalige protesten zijn omdat er 'banden' zouden zijn en vanwege die banden dus een medeplichtigheid dan wel verantwoordelijkheid.
Waarom zouden Nederlandse universiteiten überhaupt onder druk moeten worden gezet? In welke mate spelen zij een rol in dit oorlog? Wederom: twee universiteiten die samenwerken op het gebied van wetenschap hebben niets te maken met een oorlog. Juist in de Israëlische academische wereld vindt je disproportioneel mensen die tegen de huidige regering zijn.quote:Op maandag 8 december 2025 12:11 schreef KinKiJan het volgende:
[..]
Nee, mijn argument was dat er geen vergelijkbare banden tussen universiteiten en Soedan zijn, waardoor er geen drukmiddel is en demonstraties bij universiteiten dus zinloos zijn. De draai die jij daar aan gegeven hebt, komt niet van mij. Dat je vervolgens doorgaat op woorden die je mij in de mond legt, is een patroon waarvan ik nu herhaaldelijk heb gezegd voor te passen.
Dus tot besluit; dat antisemitisme een groot probleem is, valt niet ontkennen. Dat de situatie in Soedan weinig aandacht krijgt, is ook duidelijk. Met mijn daadwerkelijk gemaakte punt maak ik onderscheid tussen deze twee kwesties. Onderscheid maken is niet hetzelfde als een drogreden. Dat jij vindt dat deze kwesties wel onder één noemer vallen, maakt dat onderscheid en het argument zelf niet ongeldig. Wij verschillen hierover van mening, en zullen dat -zeker op deze manier- ook blijven doen. En dat is verder helemaal prima.
quote:Op maandag 8 december 2025 15:43 schreef Twiitch het volgende:
[ afbeelding ]
Kunnen ze wel missen daaro.
Zo ziet de demografische curve er van bijna elk Afrikaans land er uit. Wat hebben die in de eieren zitten vanaf 1960?quote:Op maandag 8 december 2025 15:43 schreef Twiitch het volgende:
[ afbeelding ]
Kunnen ze wel missen daaro.
Er was eens...medische wetenschap.quote:Op maandag 8 december 2025 16:02 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Zo ziet de demografische curve er van bijna elk Afrikaans land er uit. Wat hebben die in de eieren zitten vanaf 1960?
Wat je aangeeft verklaart natuurlijk veel. Maar deze fasen hebben we in Europa ook doorgaan. En we kennen pieken en dalen maar een dergelijke explosie, if i may, kennen we niet in Europa.quote:Op maandag 8 december 2025 16:10 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Er was eens...medische wetenschap.
Dit is het rechtstreekse gevolg van vaccinatiecampagnes en het verbeteren van leefomstandigheden in combinatie met de culturele inertie om heel veel kinderen te krijgen op grond van de inmiddels achterhaalde ervaring dat de meesten voor het 5e levensjaar zouden overlijden. Oh en dan nog de invloed van godsdiensten die geboortebeperking en condooms niet blieven voor de kers op de taart der achterhaaldheid.
Omdat de enige reden om het over Soedan te hebben is met als doel om mensen die kritiek hebben op Israel op een kinderachtige manier aan te valleb.quote:Op maandag 8 december 2025 16:38 schreef Zwoerd het volgende:
Waarom gaat 90% van dit topic over Gaza en Israël?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |