Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
De bladeren vallen van de bomen, de dagen worden korter, het weer wordt meer en meer geschikt voor erwtensoep, kortom: De Top 2000 van 2025 komt eraan! En dat betekent na 26 edities dat de Lijst der Lijsten toetreedt tot de Club van 27. Hopelijk wordt het niet de zwanenzang van de lijst, al was dat onderwerp in het verder weinig historische jaar 2025 helaas wel het immer terugkerende thema.
Ron, Dieuwertje, Manuëla, Gerard en Joke, Loretta, Harmen, (Don) Leo, Jonnie, de carrière van Marco, de ene na de andere verruilde het tijdelijke voor het eeuwige dit jaar. En op muziekgebied was dat niet anders. Het overleden muzikanten-topic is in elk geval een topic op FOK! dat nog wel draait, zullen we maar zeggen. Je kan moeiteloos een nog veel langere opsomming maken van topartiesten, voor wie de dood nu niet meer zoiets is als de poes van hun grootje. Hopelijk zijn zij niet uit ons hart, en krijgen ze de bonus die ze verdienen in de Top 2000.
Er waren gelukkig ook leuke dingen. De kiezer Schoof de matige premier aan de kant voor airmilesverzamelaar Rob Jetten. We kregen ook een nieuwe Paus, namelijk Leo XIV. Iemand die een naam kiest waarin hij Cruijff én Beenhakker eert, kan toch niet anders dan een enorme verbinder zijn. Mathieu van der Poel won in San Remo en Roubaix en reed dagenlang in de gele trui. En we hadden nog die geslaagde NAVO-top, waar het land even van in rep en roer was.
Ondertussen werkt de Amerikaanse vredesactivist Donald Trump aan een einde van de oorlog in Israël. Ook dat was een terugkerend thema in 2025, en dan niet de ons ook al ontvallen IJzeren Rinus, maar de strijd in het Midden-Oosten. Bijna niemand weet nog hoe het winnende liedje op het ESF heet, maar dat Israël ook meedeed, is niemand ontgaan. Er is nu op papier sprake van een staakt-het-vuren, maar een echt einde van het geweld in de regio lijkt een illusie.
Radio 2 Top 2000: Editie 2025
Tijd voor belangrijkere zaken! Op donderdag 25 december, een paar minuten na middernacht, beginnen we met de Top 2000. Zonder de huisvlijt van Bart Arens deze keer, maar wel met een editie met een mooie strijd voor de eerste plaats. Wordt het de volgens de Radio 2-luisteraars grootste band van de 20e eeuw of die van de 21e eeuw die het jaar mag afsluiten, Bohemian Rhapsody of Fix You? Of krijgen we een verrassing?
Daarnaast kan de lijst in beweging worden gezet door hernieuwde aandacht voor artiesten die overleden, of grotere gezelschappen die één van hun leden verloren. Golden Earring, Black Sabbath, Beach Boys, Supertramp, om er maar een paar te noemen die de Top 2000 elk jaar weer de nodige juichmomentjes geven. Ook gaat het persoonlijke drama van Freek van Suzan ongetwijfeld een flinke stempel op de lijst drukken.
Wat het ook wordt, we gaan ons weer kunnen opmaken voor een week vermaak met genoeg pareltjes ertussen. De vele kopieën ten spijt, blijft de Top 2000 toch het enige origineel dat er echt toe doet.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 1 december t/m 5 december (16:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf 23 november wekelijks op NPO 3 om 20:20 uur. C. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks op NPO 1. D. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. E. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. F. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen
Na het voorproefje voor de Tweede Kamer is het nu tijd voor het echte werk: een stemlijst van 35 favorieten maken voor de Top 2000. Vanaf 1 december kan er tot en met 8 december een ruime week gestemd worden. Het is aan een ieder om voor zich te bepalen wat de platen zijn met de meeste eeuwigheidswaarde. Maar het is leuk om even in de geschiedenis te duiken. Er zijn momenteel 546 platen die in alle edities van de Top 2000 aanwezig waren. Dat worden elk jaar een aantal minder, en ook dit jaar staan er weer veel klassiekers aan de rand van de afgrond. 35 ervan zelfs bij de onderste 240 in de lijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het is een kwestie van deze 35 even kopiëren, en je hebt een stemlijst waar het gepruts in de Vinexwijk of bij NCRV-families bij zal verbleken. Maar ook een enkeling uit deze lijst een reddingsstem gunnen zou de lijst al enorm laten opfleuren.
Voor degenen die nog wat meer inspiratie willen welke platen ze op hun lijstje kunnen zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte vorig jaar een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 11 december checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
De Top 2000 op FOK! door de jaren heen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De lijst door de jaren heen: (afbeelding volgt zodra de nieuwe lijst bekend is)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Air - All I Need Cardiacs - Is This The Life? Chris Isaak - Wicked Game Dave Brubeck Quarter - Take Five David Bowie - Absolute Beginners De La Soul - Eye know Drs. P - Dodenrit Duncan Browne - The Wild Places Fatboy Slim - Praise You Frank Zappa - Dancin' Fool Genesis - Mama Ian Dury & The Blockheads - Hit Me With Your Rhythm Stick Kajagoogoo - Too Shy Michael Sembello - Maniac Nick Drake - Day Is Done Nina Hagen - Unbeschreiblich Weiblich Nina Simone - Feeling Good Paul McCartney - Live And Let Die Pet Shop Boys - West End Girls Portishead - Sour Times Queen - Innuendo Scott McKenzie - San Francisco Simple Minds - Someone Somewhere In Summertime Sinead O'Connor - Troy Spinvis - Bagagedrager Supertramp - Fool's Overture Talk Talk - Living In Another World Tears For Fears - Mad World The Chemical Brothers - Hey Boy Hey Girl The Cure - A Forest The Doors - The End The Sound - Winning The The - Uncertain Smile War on Drugs - Thinking of a place XTC - Making Plans For Nigel
En nog een lijstje van uhh.. mijn hond:
SPOILER
Ik was bijna War Pigs vergeten
[ Bericht 0% gewijzigd door AlchemistOfSorrows op 03-12-2025 23:29:34 ]
Shania Twain – You’re Still The One Pulp – Common People Faithless – Insomnia (Albumversie) R.E.M. – Find The River Willie Nelson – Always On My Mind America – A Horse With No Name Split Enz – Message To My Girl Spinvis – Kom Terug Extince – Spraakwater Taylor Swift – All Too Well (10 Minute Version) Nirvana – Smells Like Teen Spirit System Of A Down – Chop Suey! Bruce Springsteen – Tougher Than The Rest Neil Young – Heart Of Gold Gorillaz – Feel Good Inc. The Cranberries – Dreams The National – I Need My Girl No Doubt – Don’t Speak The Band – The Weight Lynyrd Skynyrd – Simple Man The Gathering – Strange Machines (Albumversie) The Cure - Just Like Heaven Johnny Cash – Hurt Underworld – Born Slippy Linkin Park – In The End Sinéad O’Connor – Troy The Black Crowes – Remedy Dido – White Flag The Offspring – Self Esteem Nick Cave & The Bad Seeds – Into My Arms Alice In Chains – Would Radiohead – Karma Police Brainbox – Summertime Green Day – Jesus Of Suburbia Crowded House – Four Seasons In One Day
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik was bijna War Pigs vergeten
Die hond heeft een verrassend goede smaak
Hij moet alleen nog leren om Drs.P ook te waarderen.
Je moet er een paar t-shirtjes voor drukken, maar die Epica-actie gaat best lekker. Of het genoeg is weet je nooit, maar het valt in ieder geval voldoende op.
Mijn eigen lijstje is klaar. Toch nog wat wisselingen tov vorig jaar.
Weg Prince - Purple Rain (zal hier worden toegejuicht) Dire Straits - Telegraph Road (Albumversie) Elbow - Lippy Kids (hebben zoveel betere maar niet in de keuzelijst dus kansloos)
Nieuw Cuby & The Blizzards - Window of my Eyes Yann Tiersen - Comptine D'un Autre Ete, L'Apres Midi (Amelie) Editors - Papillion
Zelfde artiest maar ander nummer The National - I Need My Girl i.p.v. Bloodbuzz Ohio The Rolling Stones - Gimme Shelter i.p.v. She's A Rainbow
De Lijst der Lijsten
Fleetwood Mac - Dreams Jefferson Airplane - White Rabbit Pink Floyd - Echoes The Beach Boys - God Only Knows Kate Bush - Running Up That Hill (Albumversie)
Neil Young - Like A Hurricane (Albumversie) The Verve - The Drugs Don't Work Tamme Impala - Let It Happen (Albumversie) Spinvis - Bagagedrager Bruce Springsteen - Streets Of Philadelphia
Radiohead - Street Spirit (Fade Out) Guns N' Roses - November Rain Joy Division - Love Will Tear Us Apart The Cure - A Forest Metallica - One (Albumversie)
Editors - Papillion The War On Drugs - Under The Pressure (Albumversie) The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out Manic Street Preachers - If You Tolerate This Your Children Will Be Next The Moody Blues - Nights In White Satin
Michael Kiwanuka - Cold Little Heart (Albumversie) Queen - Innuendo Pink Floyd - Comfortably Numb (Albumversie) Johnny Cash - Hurt Pearl Jam - Black
Supertramp - Fool's Overture David Bowie - Space Oddity (Albumversie) Dolly Parton - I Will Always Love You The Rolling Stones - Gimme Shelter Nick Cave & The Bad Seeds - Into My Arms
The National - I Need My Girl Jeff Buckley - Hallelujah (Albumversie) Yann Tiersen - Comptine D'un Autre Ete, L'Apres Midi (Amelie) Cuby & The Blizzards - Window of my Eyes Creedence Clearwater Revival - Have You Ever Seen The Rain
[ Bericht 1% gewijzigd door alpeko op 04-12-2025 08:54:00 ]
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Weg Prince - Purple Rain (zal hier worden toegejuicht) Dire Straits - Telegraph Road (Albumversie) Elbow - Lippy Kids (hebben zoveel betere maar niet in de keuzelijst dus kansloos)
Nieuw Cuby & The Blizzards - Window of my Eyes Yann Tiersen - Comptine D'un Autre Ete, L'Apres Midi (Amelie) Editors - Papillion
Zelfde artiest maar ander nummer The National - I Need My Girl i.p.v. Bloodbuzz Ohio The Rolling Stones - Gimme Shelter i.p.v. She's A Rainbow
De Lijst der Lijsten
Fleetwood Mac - Dreams Jefferson Airplane - White Rabbit Pink Floyd - Echoes The Beach Boys - God Only Knows Kate Bush - Running Up That Hill (Albumversie)
Neil Young - Like A Hurricane (Albumversie) The Verve - The Drugs Don't Work Tamme Impala - Let It Happen (Albumversie) Spinvis - Bagagedrager Bruce Springsteen - Streets Of Philadelphia
Radiohead - Street Spirit (Fade Out) Guns N' Roses - November Rain Joy Division - Love Will Tear Us Apart The Cure - A Forest Metallica - One (Albumversie)
Editors - Papillion The War On Drugs - Under The Pressure (Albumversie) The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out Manic Street Preachers - If You Tolerate This Your Children Will Be Next The Moody Blues - Nights In White Satin
Michael Kiwanuka - Cold Little Heart (Albumversie) Queen - Innuendo Pink Floyd - Comfortably Numb (Albumversie) Johnny Cash - Hurt Pearl Jam - Black
Supertramp - Fool's Overture David Bowie - Space Oddity (Albumversie) Dolly Parton - I Will Always Love You The Rolling Stones - Gimme Shelter Nick Cave & The Bad Seeds - Into My Arms
The National - I Need My Girl Jeff Buckley - Hallelujah (Albumversie) Yann Tiersen - Comptine D'un Autre Ete, L'Apres Midi (Amelie) Cuby & The Blizzards - Window of my Eyes Creedence Clearwater Revival - Have You Ever Seen The Rain
Mooi lijstje hoor
[b]Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:[/b] [13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
[..] Lichtje Branden, die 2 2025 singles en welke nog meer dan?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
[..] Honderd keer, zo zal het wel voelen. Maar dit lijkt me wel realistisch.
Deze 4 zijn ook echt verschrikkelijk, zonder die 4 en als we De Overkant zouden wisselen voor Lichtje Branden en die meest recente kon ik er nog wel mee leven.
Op donderdag 4 december 2025 09:01 schreef Tussle266 het volgende: Ik kijk eigenlijk vooral uit naar de fijne liederen die erbij komen. Want dat gaat ondanks alles ook nog altijd gewoon gebeuren.
Ik hoop vooral dat die 20-30 vreselijke nummers die minimaal bij gaan komen (er is echt wel goede kans op een hele slechte worp met K3, Roxy, alles van Suus en Freek, 2x Rene Karst) niet ten koste gaan van te veel goeie, mooie classics.
[..] Ik hoop vooral dat die 20-30 vreselijke nummers die minimaal bij gaan komen (er is echt wel goede kans op een hele slechte worp met K3, Roxy, alles van Suus en Freek, 2x Rene Karst) niet ten koste gaan van te veel goeie, mooie classics.
Dat is wel een reëel gevaar. Vorig jaar hadden we bovendien (relatief) een goed jaar, dus er is ook niet veel ellende wat na een jaartje hype weer wegvalt. Het vervelende is dat dat tegenwoordig ook nauwelijks te voorspellen valt omdat die smartphonejeugd daar zo'n grote rol in is gaan spelen.
[..] Dat is wel een reëel gevaar. Vorig jaar hadden we bovendien (relatief) een goed jaar, dus er is ook niet veel ellende wat na een jaartje hype weer wegvalt. Het vervelende is dat dat tegenwoordig ook nauwelijks te voorspellen valt omdat die smartphonejeugd daar zo'n grote rol in is gaan spelen.
Er is wel wat te vinden waar ik best van af wil, maar ik kan me niet voorstellen dat dat alleen al de zooi die ik net noemde gaat compenseren en dan komt er nog wel wat meer bagger bij normaal gesproken.
Al met al vrees ik weer voor Carpenters, Duncan, Ten Years After en in mindere mate die R.E.M. onderin en die 2 prachtige re-entries van de Beatles en Doors.
The Blue Nile - Tinseltown In The Rain Don McLean - Vincent Tom Petty & The Heartbreakers - Learning to Fly Johan - Tumble And Fall Duncan Browne - The Wild Places
Kate Bush - The Man With The Child In His Eyes Portishead - Glory Box Don Henley - The Boys Of Summer The Waterboys - The Whole Of The Moon (Albumversie) Fleetwood Mac - Sara
Pink Floyd - High Hopes U2 - One The Cure - Lullaby Queens of the Stoneage - Go with the flow Al Stewart - Year Of The Cat (Albumversie)
Charles Aznavour - Yesterday When I Was Young (1970) The War on Drugs - Thinking of a Place David Bowie - Heroes Spinvis - Kom Terug Oasis - Champagne Supernova (Albumversie)
Elbow - Lippy Kids Stereophonics - Dakota Metallica - The Unforgiven III Simon & Garfunkel - The Boxer (Albumversie) The Goo Goo Dolls - Iris
The Doors - The End (Albumversie) The National - Bloodbuzz Ohio Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here Tom Waits - Tom Traubert's Blues (Waltzing Mathilda) Therapy? - Diane
[..] Deze 4 zijn ook echt verschrikkelijk, zonder die 4 en als we De Overkant zouden wisselen voor Lichtje Branden en die meest recente kon ik er nog wel mee leven.
Ik vind eigenlijk De Overkant nog hun beste, samen met Als Het Avond Is. Die twee kan ik prima hebben.
[..] Ik vind eigenlijk De Overkant nog hun beste, samen met Als Het Avond Is. Die twee kan ik prima hebben.
Misschien omdat jij uit de buurt van die regio komt en Snelle wonderwel acceptabel vindt, maar ik vind dat nou juist en van de allerergsten.
[..] Misschien omdat jij uit de buurt van die regio komt en Snelle wonderwel acceptabel vindt, maar ik vind dat nou juist en van de allerergsten.
Snelle vind ik wel erg hit and miss hoor, maar Reünie vind ik echt een fantastisch nummer. Zoals je weet ben ik zelf vroeger ook wel gepest, heel veel kudos als je er op die manier op terug kan kijken. Dan kun je bij mij niet snel meer stuk.
En idd voel ik de Overkant wel vanuit mijn roots, Overijssel heeft wel veel gemeen met de Achterhoek qua taal en cultuur enzo.
Bij Reünie snap ik in ieder geval nog waarom het een bepaalde groep stemmers aanspreekt ja.
Ik ken volgens mij geen enkel nummer van Frenna, tenzij het een keer bij de supermarkt gedraaid wordt Op kantoor staat meestal Veronica aan, die zijn denk ik te oubollig daarvoor, en thuis luister ik weinig/geen radio
Frenna even opgezocht, dacht dat het een vrouwelijk artiest was, bleek dus niet zo te zijn
Vind het instrumentaal gezien op zich nog niet eens zo heel verkeerd, het heeft iig meer dan een typische Arno Krabman productie, en het valt me nog mee dat in mijn samplesize geen reggaeton beat te bekennen is. Maar die overdreven autotune op de vocalen, dat vind ik dan weer drie keer niks.
Aangezien ik toch vaak iets meer naar de instrumentale kant neig denk ik dat Frenna het wint voor mij. Maar het is niet alsof die nou over zo'n hele hoge lat heen hoeft
[..] Heb niets met afrobeat dus Snelle. Zijn muziek begrijp ik nog enigszins
Als het afrobeat betreft zou ik denk liever iets als Burna Boy of Tyla hebben. Maar wel liever Frenna dan Snelle. Maar alleen als er pistolen aan te pas komen (die kans is trouwens ook wat groter bij Frenna).
Mwah, de publieke opinie zal wel blijven dat het vieze marcootje is.
[..] Mwah, de publieke opinie zal wel blijven dat het vieze marcootje is.
Nah je zag toen ook al een sterke tegenbeweging rond de inhoudelijk behandeling van de zaak. Hij dook bij de evergreen ook al weer meer en met stijging op bijv. Ik zie m er zo heel wat plekken bij krijgen. En bij de top 2000 is het natuurlijk zo dat de mensen die m vieze marcootje vinden geen tegenstem uitbrengen die het publieke opinie-effect middelt.
Meeste van zijn noteringen afgelopen jaar waren wel weer terug aan het klimmen uit het dal, kan me voorstellen dat die trend nog wel even voort zet.
En mogelijk nog een aantal herintredes. Verbaas me er eerlijk gezegd over dat Dromen Zijn Bedrog er niet meer in staat, dat was toch best een grote hit destijds.
[..] Nah je zag toen ook al een sterke tegenbeweging rond de inhoudelijk behandeling van de zaak. Hij dook bij de evergreen ook al weer meer en met stijging op bijv. Ik zie m er zo heel wat plekken bij krijgen. En bij de top 2000 is het natuurlijk zo dat de mensen die m vieze marcootje vinden geen tegenstem uitbrengen die het publieke opinie-effect middelt.
Top 2000 met tegenstemmen lijkt me eerlijk gezegd ook best interessant
Hij gaat ook stijgen hoor, maar dat komt niet door deze uitspraak. Als ie schuldig was bevonden was hetzelfde gebeurd als nu.
Dit was ook gebeurd als hij niet was vrijgesproken. Zoals gezegd, de groep die ongeacht wat toch op hem zou stemmen.
[..] Ik denk dat je het effect echt onderschat, maar we zullen zien.
Hij gaat sowieso stijgen maar dat komt niet door de inhoud van de uitspraak. Gewoon het feit dat die uitspraak vandaag was, is voldoende.