SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overzicht terugleverkosten
https://radar.avrotros.nl(...)maatschappijen-60577![]()
Fragment: Gaan zonnepanelen vanaf 2027 geld kosten in plaats van opleveren?
Gaan zonnepanelen geld kosten?
Zonnepanelen zijn jarenlang gestimuleerd door de overheid, maar vanaf 2027 verdwijnt de salderingsregeling en lopen de terugleverkosten op. Hierdoor is netto betalen voor eigen stroom straks mogelijk.
Radar duikt in jaarnota’s en maakt prognoses voor toekomstige energierekeningen. Hoe hard loopt de rekening op als opgewekte stroom niet langer mag worden weggestreept tegen het eigen verbruik? En hoe kun jij als consument je stroom slimmer benutten? In dit artikel zetten we alles op een rij:
Reacties betrokken partijen
Radar heeft Sophie Hermans (de minister van Klimaat en Groene Groei), Energie Nederland en Innnova Energie om een reactie gevraagd. Deze reacties vind je hier:
https://radar.avrotros.nl(...)-van-opleveren-62160![]()
Is ook makkelijk te voorkomenquote:Op dinsdag 2 december 2025 15:04 schreef Isdatzo het volgende:
Maak je maar geen zorgen; mij gaan ze geen geld kosten.
Uitzetten en of batterij
Scheelt 1000 euro per jaar
Dus dan is investering snel terug verdiend![]()
Vanacht met mijn test opstelling gedraaid, lijkt precies te werken als gehoopt hoewel de auto helaas nog niet helemaal vol was door een typefout in de instellingen 😅
Tussen 00.00 en 3.35 de accu geladen naar 90% en de auto langzaam bijgeladen. Om 3.35 ging de auto laden echter had ik een typefout in de instellingen (12A ipv 16A) Dat had ik om 4.45 hersteld
En vanaf 6 uur draait alles op de accu's.Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!![]()
Zou fijn zijn al dit een oplossing is. In ieder geval voor nu..
Ik heb geprobeerd om onze victrons vanuit home assistent aan te sturen. Ook om net even iets slimmer te laden afhankelijk van behoefte. Maar dat lukt nog niet helemaal lekker. Dan moet ik het hele batterij-optimalisatie van de victron zelf omzeilen, terwijl ik alleen de gewenste SOC zou willen aanpassen. bijv als we de auto eens per week opladen of de volgende dag erg zonnig is. Dat komt later nog wel, als het systeem wat langer draait en we een dynamisch contract hebben.![]()
Heb je ze dan van het dak gehaald?quote:Op dinsdag 2 december 2025 15:04 schreef Isdatzo het volgende:
Maak je maar geen zorgen; mij gaan ze geen geld kosten.![]()
Nee. Waarom zou ik?quote:Op donderdag 4 december 2025 17:06 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Heb je ze dan van het dak gehaald?Huilen dan.![]()
zolang ze er niet afwaaien danquote:Op dinsdag 2 december 2025 15:04 schreef Isdatzo het volgende:
Maak je maar geen zorgen; mij gaan ze geen geld kosten.Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels![]()
Geen idee, ik hoor van mensen dat sommige ze liever weer van het dak halen.quote:
Maar heb je dan een thuisbatterij? Of heb je je verbruik zodanig over de dag verdeeld?![]()
Tja, mensen doen wel vaker domme dingen.quote:Op donderdag 4 december 2025 20:12 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Geen idee, ik hoor van mensen dat sommige ze liever weer van het dak halen.Ik heb inderdaad een thuisbatterij en ik kan alle grote verbruikers sturen middels een logica die ik in home assistent gebouwd heb die rekening houdt met de kwartierprijs, de omzetverliezen van de accu, verwachte opbrengst zonnepanelen, en buitentemperatuur (relevant voor warmtepomp).quote:Maar heb je dan een thuisbatterij? Of heb je je verbruik zodanig over de dag verdeeld?
Ik zit deze winter nog op een vast contract met praktisch gratis stroom, maar volgens mijn simulaties heb ik met een dynamisch contract ook een energierekening die netto rond of onder nul eindigt.
Nadat ik komend voorjaar het winterverbruik (voornamelijk warmtepomp) weggesaldeerd heb stap ik over op dynamisch, en dan gaan we het zien.Huilen dan.![]()
Ik zit ook op EV's en straks een accu, dus de teruglevering zal sterk beperkt worden.quote:Op zaterdag 6 december 2025 13:23 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Tja, mensen doen wel vaker domme dingen.
[..]
Ik heb inderdaad een thuisbatterij en ik kan alle grote verbruikers sturen middels een logica die ik in home assistent gebouwd heb die rekening houdt met de kwartierprijs, de omzetverliezen van de accu, verwachte opbrengst zonnepanelen, en buitentemperatuur (relevant voor warmtepomp).
Ik zit deze winter nog op een vast contract met praktisch gratis stroom, maar volgens mijn simulaties heb ik met een dynamisch contract ook een energierekening die netto rond of onder nul eindigt.
Nadat ik komend voorjaar het winterverbruik (voornamelijk warmtepomp) weggesaldeerd heb stap ik over op dynamisch, en dan gaan we het zien.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Met een dynamisch contract is terugleveren ook geen enkel issue. En met thuisbatterij kan je dat ook nog eens doen op die momenten dat het je het meeste oplevert.quote:Op zaterdag 6 december 2025 13:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik zit ook op EV's en straks een accu, dus de teruglevering zal sterk beperkt worden.Huilen dan.![]()
Lol. ik heb net even voor de aardigheid gekeken naar de tarieven als ik nu een contract zou afsluiten voor een jaar. Dan krijg ik dus ook al data te zien voor 2027, want immers, vanaf 2027 valt de saldering weg.quote:Op zaterdag 6 december 2025 13:37 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Met een dynamisch contract is terugleveren ook geen enkel issue. En met thuisbatterij kan je dat ook nog eens doen op die momenten dat het je het meeste oplevert.
Nou, even gekeken, met mijn daadwerkelijke data (waarbij ik december voor deze maand nog even geextrapoleerd heb t/m de 31e voor dit hele jaar aan actuele concrete data), en dan zie ik dat de stroomtarieven een lachertje zijn, dat zijn 21ct normaal en 22ct dal (daluren zijn dus duurder bij deze aanbieder, te weten Greenchoice, die komt er als goedkoopste uit voor mij).
Maar dit zijn wel vooroorlogse tarieven. Nou. de vaste leveringskosten zijn 9,32 per maand, en dan komen we op het belangrijkste, te weten de terugleververgoeding en de kosten. NU is dat 15ct vergoeding, tegenover 13,ct kosten per kWh, maar vanaf 2027 is de vergoeding dus 4,65ct, en de kosten 4,4ct per kWh. Oftewel, ze reduceren de vergoeding effectief daarmee tot vrijwel 0. Dat is op zich prima, want het kóst dus nog steeds geen geld, dat terugleveren.
Salderen mag dan tóch al niet meer, dus uiteindelijk zou het hele verbruik uit het stopcontact zónder salderen, wat neerkomt op zo'n 6500 kWh INCLUSIEF het laden van de auto's (waarbij de auto van mijn vrouw alleen thuis laad in de zomer), me per maand kosten 73 euro, voor een heel jaar aan energie, wat neerkomt op 875 euro.
Daar moet dan de kanttekening bij geplaatst worden dat ik de auto thuis laad wanneer het uitkomt in de winter (niet op de piekmomenten) en dat geld krijg ik terug, maar zit wel IN die 875 euro. Sterker nog, als ik ga kijken wat ik voor de auto vergoed heb gekregen het afgelopen jaar dan is dat meer dan die 875 euro, wat ook logisch is, want ik verdien op het auto laden.
Oftewel, ik betaal per saldo nog steeds niks voor energie.
Mooi
Breitling - Instruments for Professionals![]()
Nu het hier toch zo stil is even een andere vraag.
Ik wil eind dit jaar een eenvoudige plug en play thuisaccu kopen maar wil mij rustig aan oriënteren. Is daar binnen Fok! al een forum over? Kon zo snel niks vinden.![]()
Ik geloof dat we dat hier in het "Zonnepanelen" topic bespreken, prima plek.quote:Op woensdag 11 maart 2026 22:18 schreef Horsemen het volgende:
Ik wil eind dit jaar een eenvoudige plug en play thuisaccu kopen maar wil mij rustig aan oriënteren. Is daar binnen Fok! al een forum over? Kon zo snel niks vinden.
Weet niet of iedereen het er mee eens is?![]()
Ik vind het prima johquote:Op woensdag 11 maart 2026 22:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik geloof dat we dat hier in het "Zonnepanelen" topic bespreken, prima plek.
Weet niet of iedereen het er mee eens is?maar ik ga er niet over.
quote:Op woensdag 11 maart 2026 22:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik vind het prima johmaar ik ga er niet over.
Ik kan me hier ook wel in vinden.quote:Op woensdag 11 maart 2026 22:37 schreef qltel het volgende:
Lijkt me ook prima (maar ik ga er ook niet over)
Maar ik ga er ook niet over.![]()
Hier veel fijne videos met oa lezingen en reviews over panelen thuisbatterijen etc etc.quote:Op woensdag 11 maart 2026 22:18 schreef Horsemen het volgende:
Ik wil eind dit jaar een eenvoudige plug en play thuisaccu kopen maar wil mij rustig aan oriënteren. Is daar binnen Fok! al een forum over? Kon zo snel niks vinden.
https://www.youtube.com/@KetelKlets/videos
[ Bericht 4% gewijzigd door Iceage op 11-03-2026 23:08:59 ]![]()
Lijkt mij prima, maar een los topic mag natuurlijk ook gewoonquote:Op woensdag 11 maart 2026 22:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik geloof dat we dat hier in het "Zonnepanelen" topic bespreken, prima plek.
Weet niet of iedereen het er mee eens is?![]()
![]()
Ik weet niet of er echt iemand over gaat?
Als we het hier doen is het dan mogelijk dat iemand die er een beetje in thuis is de OP (als hij/zij er tijd voor heeft) kan uitbreidden met wat basis info betreffende stekker thuisbatterijen of hoe die dingen officieel heten?
Zelf denk ik dat dit wel een grote groeimarkt is de komende periode, zeker omdat het salderen nu echt stopt per 1-1-2027.
Voor mij is het echt een groot doolhof met al die merken. Voor mij is de veiligheid ook erg belangrijk en dat het apparaat en bijbehorende app gewoon goed en simpel werkt voor de gemiddelde leek.
Alvast een grote dank![]()
![]()
Ik vind het wel prima.
Hier gaan we binnenkort de zonnepanelen van de regulier omvormer afhalen en op de 48v bar van de victron batterij (zelfbouw) aansluiten. Zijn we eindelijk af van het afknijpen/wegvallen door de hoge spanningen in de meterkast (in de zomer vrij standaard over de 250 op elke fase, over 10 jaar is onze buurt aan de wijk voor een upgrade![]()
![]()
Dat denk ik ook , maar pas als een betrouwbare aanbieder zulks komt neerzetten als de ANWB ofzoquote:Op donderdag 12 maart 2026 08:21 schreef Horsemen het volgende:
Als we het hier doen is het dan mogelijk dat iemand die er een beetje in thuis is de OP (als hij/zij er tijd voor heeft) kan uitbreidden met wat basis info betreffende stekker thuisbatterijen of hoe die dingen officieel heten?
Zelf denk ik dat dit wel een grote groeimarkt is de komende periode, zeker omdat het salderen nu echt stopt per 1-1-2027.Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels![]()
In theorie zou je met een Nederlandse aanbieder als HomeWizard dan wel goed moeten zitten, die hebben een eigen batterij, eigen app, eigen display, eigen P1-meter, eigen slimme stekkers.quote:Op donderdag 12 maart 2026 08:21 schreef Horsemen het volgende:
Zelf denk ik dat dit wel een grote groeimarkt is de komende periode, zeker omdat het salderen nu echt stopt per 1-1-2027.
Voor mij is het echt een groot doolhof met al die merken. Voor mij is de veiligheid ook erg belangrijk en dat het apparaat en bijbehorende app gewoon goed en simpel werkt voor de gemiddelde leek.
Alvast een grote dank
Maar ook daar ben je wel afhankelijk van de cloud voor het (her)aanmelden van nieuwe producten, dus als ze failliet gaan heb je "niets", tenzij overgenomen door andere partij die dat voortzet.
Nadeel is ook dat ze in verhouding duurder zijn per kWh.
Heb je al SolarEdge dan zou je ook eens kunnen kijken naar een vaste installatie, SolarEdge is lokaal uit te lezen en aan te sturen (Modbus TCP inschakelen, kan je installateur voor je doen of zelf als je een installer account hebt) en is een grote partij, niet Chinees.![]()
Tussen 11:00 en 16:00 is de stroom 0 cent vandaag (excl. energiebelasting) dus kan de accu's weer goedkoop vullen.![]()
Maar die kun je toch ook gewoon vullen met je zonnepanelen?quote:Op donderdag 12 maart 2026 10:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
Tussen 11:00 en 16:00 is de stroom 0 cent vandaag (excl. energiebelasting) dus kan de accu's weer goedkoop vullen.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Niet als je meer capaciteit aan accu's hebt staan dan je zonnepanelen vol krijgen, of wanneer je ook een hoog verbruik hebt.quote:Op donderdag 12 maart 2026 10:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar die kun je toch ook gewoon vullen met je zonnepanelen?
Hier krijg ik ze vandaag ook niet vol met alleen zonnestroom.Huilen dan.![]()
Als je overschot hebt vandaag, dan wel.quote:Op donderdag 12 maart 2026 10:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar die kun je toch ook gewoon vullen met je zonnepanelen?
Ging meer om het algemene plaatje![]()
![]()
Hier ook, teveel accu voor teweinig zonquote:Op donderdag 12 maart 2026 10:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar die kun je toch ook gewoon vullen met je zonnepanelen?Net in de ochtend voor 18 cent per KwH de accu's geleegd op het net en nu tegen 0 cent weer tanken. Maakt ik toch 5 euro winst, is weer een gratis lunch vandaag
Als weinig helpt, help veel meer.
Dat is waar natuurlijk, al staan de panelen hier wel te stampen (maar gaat de auto in momenteel). dus een 5 kWh accu krijg je wel vol natuurlijk, al heeft TFP wel wat meer aan capaciteit staan (maar ook veel zonnepanelen).quote:Op donderdag 12 maart 2026 11:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Niet als je meer capaciteit aan accu's hebt staan dan je zonnepanelen vol krijgen, of wanneer je ook een hoog verbruik hebt.
Hier krijg ik ze vandaag ook niet vol met alleen zonnestroom.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Het gaat in dit geval meer om de accu's bij m'n moeder.quote:Op donderdag 12 maart 2026 11:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is waar natuurlijk, al staan de panelen hier wel te stampen (maar gaat de auto in momenteel). dus een 5 kWh accu krijg je wel vol natuurlijk, al heeft TFP wel wat meer aan capaciteit staan (maar ook veel zonnepanelen).
Zelf heb ik nog een vast contract dit jaar, maar ga zeker over op dynamisch.
Woon er toch nog niet (dak moet nog vervangen van woning), dus geen haast.
Technisch werkt alles iig.![]()
De prijs is zelfs al een paar honderdsten cent negatief voor een deel van die periode. Dat merk ik omdat mijn omvormer bij een prijs <0 cent op de markt uit gaat.
Dus zolang er gesaldeerd kan worden en je meer op wekt dan verbruikt, kun je zelfs een heel klein beetje geld toe krijgen![]()
![]()
Zelf heb ik sinds woensdag een 2kW Indevolt powerflex eco werkend. Nog niet optimaal aangesloten ik moet nog een dedicated 16A groepje creëren. Hij laad en ontlaad maar met 800W op dit moment.![]()
Ik heb daar wel een vraag over. Is die 800 watt ontladen echt een issue? Want een 2 kWh accu heeft dus 2000 watt er in zitten die je kunt benutten. Mijn idee is eigenlijk om zo'n accu te nemen voor de donkere uren, en het idee is dat ie als de zon weer op gaat (nagenoeg) leeg is.quote:Op donderdag 12 maart 2026 12:53 schreef Vonkenboer het volgende:
Zelf heb ik sinds woensdag een 2kW Indevolt powerflex eco werkend. Nog niet optimaal aangesloten ik moet nog een dedicated 16A groepje creëren. Hij laad en ontlaad maar met 800W op dit moment.
Maakt het dan echt wat uit of je in minder dan 1 uur die accu leeg trekt, of dat je daar, bij wijze van, een paar uur langer voor nodig hebt? Ik snap natuurlijk prima dat je met 800 watt geen wasmachine afgedekt krijgt die in de avond draait, maar als dat ding met 2400 watt ontlaadt, dan heb je de piek van de wasmachine afgedekt, maar alles wat op latere uren op de avond/nacht verbruikt wordt, dat zit niet meer in de accu, dus dan is het toch lood om oud ijzer?
Tenminste, dat is een beetje het idee dat ik heb.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Als je een dynamisch contract hebt, maakt het wel iets uit omdat de stroomprijs in de avond vaak wat hoger ligt dan in de nacht. Maar de rentabiliteit van de accu zit straks toch vooral in het afdekken van een deel van de belastingen als je niet meer kunt salderen dus ik denk dat het met een kleine accu voor de businesscase zeker niet doorslaggevend gaat zijn.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb daar wel een vraag over. Is die 800 watt ontladen echt een issue? Want een 2 kWh accu heeft dus 2000 watt er in zitten die je kunt benutten. Mijn idee is eigenlijk om zo'n accu te nemen voor de donkere uren, en het idee is dat ie als de zon weer op gaat (nagenoeg) leeg is.
Maakt het dan echt wat uit of je in minder dan 1 uur die accu leeg trekt, of dat je daar, bij wijze van, een paar uur langer voor nodig hebt? Ik snap natuurlijk prima dat je met 800 watt geen wasmachine afgedekt krijgt die in de avond draait, maar als dat ding met 2400 watt ontlaadt, dan heb je de piek van de wasmachine afgedekt, maar alles wat op latere uren op de avond/nacht verbruikt wordt, dat zit niet meer in de accu, dus dan is het toch lood om oud ijzer?
Tenminste, dat is een beetje het idee dat ik heb.![]()
2.000 Wattuur (Wh) of 2kWh.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb daar wel een vraag over. Is die 800 watt ontladen echt een issue? Want een 2 kWh accu heeft dus 2000 watt er in zitten die je kunt benutten.Het maakt inderdaad niet veel uit.quote:Mijn idee is eigenlijk om zo'n accu te nemen voor de donkere uren, en het idee is dat ie als de zon weer op gaat (nagenoeg) leeg is.
Tenminste, dat is een beetje het idee dat ik heb.
Je hebt 2kWh capaciteit, of je dat nu in een uur leeg trekt of in 3 uren, onder de streep gaat hij leeg.
Bij een dynamisch contract kan je (zoals Faraday01) aangeeft nog het voordeel hebben dat je al het vermogen af kan geven in het duurste uur. Dan is spreiden misschien niet wenselijk. Maar meestal heb je wel een paar tot enkele aaneengesloten uren waar de prijs hoger is.
Als het je doel is om al je gebruik af te dekken, dan zal je ook meer capaciteit neer moeten zetten maar dat kan economisch wel minder aantrekkelijk zijn.
Uiteindelijk: als je 2x per dag je accu laadt en ontlaadt heb je met een accu van 2kWh in theorie over 4kWh geld kunnen besparen (met wat omzetverliezen, reken 20-30% voor kleine plug-in systemen).
Of dat nu 4kWh is die je er in 2 uren doorheen gejaagd hebt of in 6 uren maakt voor het sommetje weinig uit.
Wil je echt een dag afdekken, dan kan je 10, 25 of zelfs 40kWh neerzetten maar het terugverdienen is dan wel heel moeilijk. Met een EV die je overdag niet thuis kan laden, kan dat wat sneller gaan als je een grote accu hebt.
Maar die zal je ook vaak wel 's nachts kunnen laden als stroom ook relatief goedkoop is. Met 11kW laden zit je dan toch al snel weer in 1 tot 6 uurtjes vol.
[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-03-2026 13:14:06 ]![]()
Wat overigens voor de businesscase wel relevant is zijn de sturingsmogelijkheden van de thuisbatterij. Want je wilt die in de winter en de zomer anders in kunnen stellen. In de winter wil je over het algemeen vooral je thuisbatterij gewoon vol zien te krijgen en desnoods op het goedkoopste moment van de dag stroom van het net onttrekken.
In de zomer wil je juist niet dat meteen als je zonnepanelen beginnen te werken de thuisbatterij begint te laten (bij een dynamisch contract). Dat wil je juist als de prijzen zo laag mogelijk zijn. Komt dan nog bij dat straks de netbeheertarieven ook variabel worden over de dag voor iedereen. Dus zo'n thuisbatterij moet vooral flexibel instelbaar zijn.![]()
Klopt. In de wintermaanden kijkt m'n Homey Pro flow naar de spread tussen prijzen en dat "laad / ontlaad" moment is er 2x per dag. In de "standby" uren waar de spread te laag is, staat de accu op "alleen bijladen" dus als er solar is, laadt hij bij maar hij levert niets tot hij signaal krijgt om weer "nul op de meter" te gaan.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:13 schreef Faraday01 het volgende:
Wat overigens voor de businesscase wel relevant is zijn de sturingsmogelijkheden van de accu. Want je wilt die in de winter en de zomer anders in kunnen stellen. In de winter wil je over het algemeen vooral je accu gewoon vol zien te krijgen en desnoods op het goedkoopste moment van de dag stroom van het net onttrekken.
In de zomer wil je juist niet dat meteen als je zonnepanelen beginnen te werken de accu begint te laten (bij een dynamisch contract). Dat wil je juist als de prijzen zo laag mogelijk zijn. Komt dan nog bij dat straks de netbeheertarieven ook variabel worden over de dag voor iedereen. Dus zo'n accu moet vooral flexibel instelbaar zijn.
En bij "nul op de meter" stuurt hij er op aan dat er geen stroom verbruikt wordt en ook niets het net op gaat, dus hij balanceert dat en probeert zoveel mogelijk op de plug-in thuisbatterijen te draaien.
In de zomer zijn de ochtenduren vaak nog wel geld waard, dus laat ik die uren gewoon stroom terugleveren.
Eind van de ochtend of begin middag zakken de prijzen en in die 4 uren kan je makkelijk de accu weer laden, dus op dat moment laadt hij bij uit de zon.
En dat gaat 95 van de 100 keer goed, dat is goed genoeg. Soms wordt het ineens toch donker door zware bewolking, daar doe je dan niets aan. Dan is je accu net niet vol, jammer dan.
Die flows zijn best complex voor een beginner, heb er veel tijd in zitten maar is hobby.
Gelukkig zijn steeds meer accusystemen zelf "slim" en hoef je dat niet te doen. Die kijken zelf wel naar de meest geschikte momenten om de accu te laden of ontladen.![]()
Wij sturen de victron/batterij nu aan via home assistent. We begonnen eerst met de standaard besturing van de victron zelf. Maar inmiddels hebben we een klein programmatje gemaakt om die 20kWh te beheren. Hij mag tot minimaal 40% ontladen (dat is zo'n 8 kWh over voor noodgevallen). En hij verhoogd dat minimum afhankelijk van de verwachting van de volgende dag. Dus als er 8 kWh opbrengst verwacht wordt, zorgen we dat er 10 ruimte is. Dat werkt prima in de "winter-setting".
In de zomer hebben we nog wel een overflow, dus dat wordt verbruiken, terug leveren of afknijpen. Dat is iets dat weer afhangt van de contracten (nu nog vast contract, mogelijk vanaf juni dynamisch) en wat ze bedenken qua prijzen.
We hebben ook net een warmtepomp, die moeten we nog koppelen zodat deze warm water gaat maken als de zon goed schijnt. Evt ook een dagje meer bijwarmen als de dag erna wat lager is qua verwachting.
Het maakt het wel dat je echt even goed moet nadenken wat nou wijsheid is..![]()
Wij hebben een boilervat voor het warme waterquote:Op donderdag 12 maart 2026 14:57 schreef ikweethetookniet het volgende:
Elektrische boiler kopen op marktplaats en dieaansturen als je overschot hebt![]()
Lekker goedkoop![]()
300 liter water van 50 graden. Dat kan wel hoger, maar ook dan moet je dat warme water ook weer kwijt.
Dan koel ik liever het huis ermee via de vloerverwarming, als het stroom terugleveren niks opbrengt..![]()
Met slechts vier zonnepanelen (1600 Wp totaal) is onze opbrengst beperkt. Hoewel we op jaarbasis geen groot overschot hebben, wil ik simpelweg meer van onze eigen opgewekte stroom verbruiken.quote:Op donderdag 12 maart 2026 13:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik heb daar wel een vraag over. Is die 800 watt ontladen echt een issue? Want een 2 kWh accu heeft dus 2000 watt er in zitten die je kunt benutten. Mijn idee is eigenlijk om zo'n accu te nemen voor de donkere uren, en het idee is dat ie als de zon weer op gaat (nagenoeg) leeg is.
Tenminste, dat is een beetje het idee dat ik heb.
Uit een analyse van ons verbruik bleek dat een 2 kW batterij voor ons meestal volstaat.
Mocht het nodig zijn, dan kan ik het systeem later altijd nog uitbreiden. Maar dat is voor nu niet het idee.
ik heb vooral ook voor een Indevolt gekozen omdat deze een noodstroomvoorziening heeft.
Het doel van de batterij is om het stroomverbruik vanuit het net zo laag mogelijk te houden, dat zijn ook de instellingen in de app. Op dit moment lijkt dat goed te werken: de accu dekt de basisbehoeften, maar bij piekverbruik (zoals tijdens het koken op inductie) wordt de extra stroom gewoon van het net gehaald. De batterij wordt dus niet in één keer leeggetrokken voor zware apparatuur.![]()
Het is rustig hierEr gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels![]()
Ik ook, want ik 'tank' vanaf m'n zonnepanelen, voor 2 auto's. Het is gewoon vrijwel gratis rijden, of eigenlijk helemaal, als je de overige opbrengsten er ook bij rekent.quote:Op zondag 12 april 2026 17:55 schreef Isdatzo het volgende:
Nog steeds bijzonder tevreden met m'n zopa's.
Ik twijfel nog altijd om er een stuk of 16 bij te leggen op noord. Ik heb plaats op het dak, meer dan genoeg ruimte op de omvormer.
Reden is dat ik nu 38 panelen heb maar in de winter is dit niet voldoende, ik vraag me dan of of extra panelen op noord wat kan toevoegen.
Voor een 1000 euro liggen ze er zo op met de huidige prijzen.Als weinig helpt, help veel meer.
Tja, das wel een goeie. Het is een beetje de vraag wat er gaat gebeuren vanaf 1-1-27. Als je dan krijgt dat de opbrengst per kWh, zeg even 4ct is, maar de boete is 3,9ct, dan geef je de stroom dus voor niks weg effectief, maar tegelijkertijd kóst het je ook geen geld.quote:Op zondag 12 april 2026 18:57 schreef boegschroef het volgende:
Ik twijfel nog altijd om er een stuk of 16 bij te leggen op noord. Ik heb plaats op het dak, meer dan genoeg ruimte op de omvormer.
Reden is dat ik nu 38 panelen heb maar in de winter is dit niet voldoende, ik vraag me dan of of extra panelen op noord wat kan toevoegen.
Voor een 1000 euro liggen ze er zo op met de huidige prijzen.
Daarnaast, als je die stroom zelf kunt verbruiken kom je weer terug in het scenario hoe meer panelen, hoe beter. En 1000 euro is natuurlijk geen geld, daar lig je ook niet wakker van als je die niet 'terug verdiend'.
Het wordt een ander verhaal als je vanaf 1 jan '27 wél nog steeds een fikse boete moet betalen.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Juist op bewolkte dagen maakt de oriëntatie minder uit.quote:Op zondag 12 april 2026 18:57 schreef boegschroef het volgende:
Voor een 1000 euro liggen ze er zo op met de huidige prijzen.Nou, je moet het niet als boete zien maar het brengt gewoon vrijwel niets op.quote:Op zondag 12 april 2026 19:09 schreef CoolGuy het volgende:
Het wordt een ander verhaal als je vanaf 1 jan '27 wél nog steeds een fikse boete moet betalen.Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.![]()
negatieve markt prijs , is ook een soort boete, zelf gebruiken is het bestequote:Op zondag 12 april 2026 19:47 schreef 215 het volgende:
[..]
Juist op bewolkte dagen maakt de oriëntatie minder uit.
[..]
Nou, je moet het niet als boete zien maar het brengt gewoon vrijwel niets op.
een kleine EV kopen die ook terug kan leverenEr gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels![]()
Nee, dat is niet waar ik nu op doel. Waar ik op doel is, nou oke, laat ik mijn energiecontract nemen. Dat loopt voorlopig nog, ook nog in 2027.quote:Op zondag 12 april 2026 19:47 schreef 215 het volgende:
Nou, je moet het niet als boete zien maar het brengt gewoon vrijwel niets op.
Wat volgens mijn contract NU zo is is dat de TLK volgens mij (ik zou het contract erbij moeten pakken) ongeveer 3ct liggen onder wat de TLV is. Oftewel, momenteel is het zo dat elke terug geleverde kWh me nog 3ct oplevert. Oftewel, de TLK < TLV.
Maar vanaf 1-1 verandert de situatie. Toen ik dit contract afsloot stonden die prijzen ook al vermeldt, en dan is het zo dat ongeveer (het verschil is echt ontzettend minimaal) TLK = TLV, oftewel, de stroom die je teruglevert levert je niks meer op, maar het kóst je ook niks. Dat is op zich prima vanuit het oogpunt van meer panelen leggen.
Als het straks echter zo is dat TLK > TLV, dan is het in dat licht bezien wellicht niét handig om het aantal panelen uit te breiden.Breitling - Instruments for Professionals![]()
Een stukje extra twijfel is dat ik een dynamisch contract heb en ondertussen 75kWh aan thuisaccu + 84 kWh EV en een 26 kWh Hybride en een gasloos huis.
Afgelopen winter heb ik regelmatig tegen negatieve bedragen de hele nacht 15kWh lopen trekken van het net om alles vol te duwen. Straks is dat natuurlijk ook minder als je de belasting niet terugkrijgt. Maar van de andere kant kan ik mijn omvormer zo instellen dat die op basis van de kosten wel of niet terugleverd.Als weinig helpt, help veel meer.
1000 euro voor 16 panelen ? !!quote:Op zondag 12 april 2026 18:57 schreef boegschroef het volgende:
Voor een 1000 euro liggen ze er zo op met de huidige prijzen.![]()
Ja solar 450wph 62 euro per stuk.quote:
Maar ok er komt nog 600 euro bij voor de montage beugels, dus 1500 in totaal.Als weinig helpt, help veel meer.
Het filmpje maakt volgens mij duidelijk waar het over gaat. Maar goed, het gaat over bedrijven die zeer agressief te werk gaat om thuisaccu's te verkopen.quote:![]()
Niet iedereen klikt random filmpjes aan hèquote:Op dinsdag 14 april 2026 06:48 schreef qltel het volgende:
[..]
Het filmpje maakt volgens mij duidelijk waar het over gaat. Maar goed, het gaat over bedrijven die zeer agressief te werk gaat om thuisaccu's te verkopen.Dank voor de info.
![]()
Voor zover ik weet mogen de kosten nooit hoger zijn dan de vergoeding.quote:Op zondag 12 april 2026 19:56 schreef CoolGuy het volgende:
Als het straks echter zo is dat TLK > TLV, dan is het in dat licht bezien wellicht niét handig om het aantal panelen uit te breiden.
Hooguit met een dynamisch contract kan je hebben dat de epex-prijs lager is dan de vast KWh-vergoeding aan leverancier maar dan heb je het over lage bedragen en meestal niet zo lange periode. Bij (forse) negatieve prijzen zet je dan de panelen uit. Omdat in Australië de panelen verplicht op afstand uit gezet moeten kunnen worden is die voorziening in vrijwel elke omvormer ingebouwd. Zoek maar bij de Groene nerds of Jeroen.nl
Daarnaast is er van alles nog niet beslist.Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.![]()
Ik heb 13 panelen á 380 op Noord liggen.quote:Op maandag 13 april 2026 22:02 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ja solar 450wph 62 euro per stuk.
Maar ok er komt nog 600 euro bij voor de montage beugels, dus 1500 in totaal.
Hierbij mijn opwek in 2025:
68,2 kWh in januari
61,6 kWh in februari
110,4 kWh in maart
222,6 kWh in april
450,7 kWh in mei
548 kWh in juni
491,7 kwh in juli
318,5 kWh in augustus
165,1 kWh in september
121,4 kWh in oktober
58,1 kWh in november
39,7 kwh in december
[ Bericht 11% gewijzigd door ShoNuf op 14-04-2026 20:04:15 ]![]()
Wow, zijn die dingen echt zo goedkoop geworden ?quote:Op maandag 13 april 2026 22:02 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ja solar 450wph 62 euro per stuk.
Maar ok er komt nog 600 euro bij voor de montage beugels, dus 1500 in totaal.
En dan nog een omvormer en die dingen het dak op slepen kabels trekken etc.
Wat ben je dan all-in kwijt ?![]()
PV panelen zijn enorm in prijs gedaald de afgelopen 2 - 3 jaren. In ons systeem waren de optimizers bijna net zo duur als de panelen zelf.quote:Op woensdag 15 april 2026 09:15 schreef namliam het volgende:
Wow, zijn die dingen echt zo goedkoop geworden ?Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.![]()
In mijn geval niets, omvormer kan nog meer dan genoeg bij, kabels heb ik nog over en leggen doe ik zelfquote:Op woensdag 15 april 2026 09:15 schreef namliam het volgende:
[..]
Wow, zijn die dingen echt zo goedkoop geworden ?
En dan nog een omvormer en die dingen het dak op slepen kabels trekken etc.
Wat ben je dan all-in kwijt ?Als weinig helpt, help veel meer.
Want? Wil je gaan handelen, kan je niet zonder P1 poort. Idem je EV laden.quote:Op zaterdag 18 april 2026 06:54 schreef Hupje het volgende:
Ik kreeg deze week de brief dat ik mijn analoge elektriciteitsmeter moet laten vervangen. Jammer!
[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 18-04-2026 13:46:18 ]Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.![]()
Een auto laden kan prima zonder P1 poort, met een granny loader gaat het wel niet heel snel maar er valt prima mee te leven weet ik uit ervaring,quote:Op zaterdag 18 april 2026 08:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Want? Wil je gaan handelen, kan je niet zonder P1 poort. Idem je EV laden.
Het voordeel van de feraris meter is dat je sowieso saldeert omdat er maar een telwerk in zit wat vooruit of achteruit draait, er is dus niet te bepalen hoeveel je afneemt en weer terug levert. Waarschijnlijk dus ook geen last van terug lever kosten.
Een dynamisch contract gaat niet dus handelen ook niet maar dat is na 1 januari sowieso niet meer aan de orde omdat je dan belasting betaald bij afnemen maar niet terug krijgt bij leveren.Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.![]()
Ik heb nu geen terugleverkosten.quote:Op zaterdag 18 april 2026 08:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Want? Wil je gaan handelen, kan je niet zonder P1 poort. Idem je EV laden.
Ik wist dat het er aan zat te komen, natuurlijk.![]()
Ik heb recent, eind maart, zo'n Homewizard accu gekocht. Waar ik de afgelopen 2 jaar in april 45% van mijn eigen stroom zelf had opgewekt, is dat tot nu toe iets meer dan 80%. Dat verschil vind ik eigenlijk heel erg groot, meer dan verwacht, hebben anderen die ervaring ook?Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)![]()
Yep, maar dan met 3 Marstek accu'squote:Op zondag 19 april 2026 15:38 schreef Hanca het volgende:
Ik heb recent, eind maart, zo'n Homewizard accu gekocht. Waar ik de afgelopen 2 jaar in april 45% van mijn eigen stroom zelf had opgewekt, is dat tot nu toe iets meer dan 80%. Dat verschil vind ik eigenlijk heel erg groot, meer dan verwacht, hebben anderen die ervaring ook?
Die zijn eind november binnengekomen, en ik heb een tijdje lopen frutten voor eea echt helemaal goed liep, maar:
December 23%
Januari 20%
Februari 32%
Maart 57%
April 89%
En dat komt vooral door de eerste 5 dagen van april, want toen kreeg ik de boel pas echt goed op de rit, deze week en vorige week (ma-zo) zijn namelijk 97%
Vorige week 4,9 kWh ingekocht (uit het net gehaald), en deze week 3,4 kWh, waarbij ik vandaag al bijna teleurgesteld ben over de ingekochte 0,7 kWh
Excuseer, mijn percentages zijn het percentage zelfvoorzienend, er is behalve het vullen van de accu's ook nog stroom teruggeleverd.![]()
Bij mij ook, ik verbruik 52% van mijn opgewekte stroom zelf, maar 80,2% van mijn gebruikte stroom komt dus van mijn zonnepanelen (al dan niet via de accu, een simpele 2,7kWh accu stekkeraccu).quote:Op zondag 19 april 2026 17:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Excuseer, mijn percentages zijn het percentage zelfvoorzienend, er is behalve het vullen van de accu's ook nog stroom teruggeleverd.Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)![]()
Ik was in de oude zin nul op de meter over een jaar gezien. Dat met WP. Vorig voorjaar een EV gekocht waarmee de verhouding een beetje weg is uiteraard.
Deze winter een Indevolt batterij van totaal 10 KWh gekocht. In het begin had ik er spijt van want opwek verdwijnt in de winter vrijwel geheel in mijn huis met WP. De dynamische prijzen varieerden toen ook niet zo erg dat de batterij echt nut had.
Nu voorjaar en energiecrisis is het een heel ander verhaal geworden. Vrijwel alle zon gebruik ik zelf en als ik de auto aan de lader zet als de zon schijnt dan heb ik een derde van die energie gratis. Zon aan het net terug leveren is een zeldzaamheid, vandaag bijvoorbeeld wel omdat er geen parkeerplek bij mn huis vrij was.
Ik twijfel of ik de batterij ga uitbreiden. Voordeel is dat ik dan zon kan opsparen om naar de auto over te hevelen maar het is toch ook wel weer een investering waar ik even voor moet slikken. Levertijden zijn nu ook lang en de prijzen duidelijk hoger dan afgelopen winter. Ik heb geen haast dus zie ik het even aan deze zomer.
Met dynamische tarieven kan een batterij in de winter je kosten ook verlagen door goedkoop wind in te slaan en later te gebruiken. Echter heeft een batterij een roundtrip efficiëntie van rond de 80 % in de praktijk en het eigen verbruik van dat ding vreet ook een twintig tot vijftig watt, in december is dat meer dan mijn panelen produceren.Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.![]()
Oh zo’n Homewizard klinkt goed. Eens kijken of ik die in de schuur kwijt kan, ik heb daar helaas maar 1 wcd. Of zou Marstek slimmer zijn in mijn geval? Ik hoef niks ingewikkelds, ik wil ook niks bijhouden of overzicht hebben. Hij moet gewoon laden als er overschot is en ontladen als er geen zon is. Die van Homewizard daar hoef je in principe weinig tot niks in te stellen toch? Gewoon ‘nul op de meter’ aanvinken en that’s it?
We hebben maar 6 panelen en ik wil dit diagram afvlakken
[ Bericht 57% gewijzigd door Doedezemaar op 20-04-2026 09:24:42 ]![]()
Hou er rekening mee dat een HW niet tegen vorst kan, het beste bij temperaturen tussen de 10 en de 30 graden werkt en zijn eigen stopcontact nodig heeft.quote:Op maandag 20 april 2026 09:06 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh zo’n Homewizard klinkt goed. Eens kijken of ik die in de schuur kwijt kan, ik heb daar helaas maar 1 wcd![]()
De schuur is inpandig, daar vriest het gelukkig niet en toevallig is het plekje bij die wcd ook het meest uit de directe zonquote:Op maandag 20 april 2026 09:17 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Hou er rekening mee dat een HW niet tegen vorst kan, het beste bij temperaturen tussen de 10 en de 30 graden werkt en zijn eigen stopcontact nodig heeft.![]()
Zolang je er 1 stuks aanschaft is dat voldoende. Mocht je er meer willen moet je je er eerst even verder in verdiepen (wel/niet een eigen groep en wel/niet ontgrendelen e.d.)quote:Op maandag 20 april 2026 09:27 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
De schuur is inpandig, daar vriest het gelukkig niet en toevallig is het plekje bij die wcd ook het meest uit de directe zon![]()
Homewizard zelf geeft aan dat hun batterijen vooral zijn bedoeld om het avond/nachtverbruik uit je zonnepanelen halen. Twee of meer batterijen lijken me dan overdreven, die zul je de meeste nachten niet leeg krijgen. Zo wel, dan heb je wel een heel hoog nachtverbruik (of misschien kan dat met een terrarium oid?).quote:Op maandag 20 april 2026 09:58 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Zolang je er 1 stuks aanschaft is dat voldoende. Mocht je er meer willen moet je je er eerst even verder in verdiepen (wel/niet een eigen groep en wel/niet ontgrendelen e.d.)
Als je wil gaan handelen, zou ik een ander type batterij overwegen.Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
De Homewizard is bijna 2x duurder dan de Marstek Venus, ook iets om te overwegen.quote:Op maandag 20 april 2026 09:06 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh zo’n Homewizard klinkt goed. Eens kijken of ik die in de schuur kwijt kan, ik heb daar helaas maar 1 wcd. Of zou Marstek slimmer zijn in mijn geval? Ik hoef niks ingewikkelds, ik wil ook niks bijhouden of overzicht hebben. Hij moet gewoon laden als er overschot is en ontladen als er geen zon is. Die van Homewizard daar hoef je in principe weinig tot niks in te stellen toch? Gewoon ‘nul op de meter’ aanvinken en that’s it?
We hebben maar 6 panelen en ik wil dit diagram afvlakken
[ link | afbeelding ]![]()
Dank.quote:Op maandag 20 april 2026 10:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De Homewizard is bijna 2x duurder dan de Marstek Venus, ook iets om te overwegen.
Ik zie dat we een Landis+Gyr E360 slimme meter hebben, levert dat nog extra gedoe op? Ik las op Thuisbatterij.nl iets over dat er dan nog een p1 splitter nodig is en iets over een apart wifi netwerk. Dat soort dingen gaat mijn pet te boven, al heb ik geen idee of mijn echtgenoot dat soort dingen wel snapt. Is dat allemaal specifiek alleen voor die p1-meter van Marstek?![]()
Wij hebben dezelfde meter en ik heb er sowieso een splitter tussen, want ook een HomeWizard P1 meter.quote:Op maandag 20 april 2026 10:44 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Dank.
Ik zie dat we een Landis+Gyr E360 slimme meter hebben, levert dat nog extra gedoe op? Ik las op Thuisbatterij.nl iets over dat er dan nog een p1 splitter nodig is en iets over een apart wifi netwerk. Dat soort dingen gaat mijn pet te boven, al heb ik geen idee of mijn echtgenoot dat soort dingen wel snapt. Is dat allemaal specifiek alleen voor die p1-meter van Marstek?
Maar omdat ik 3 Marsteks heb staan moet ik ook een Marstek P1 meter hebben.![]()
Hier hebben we een victron setup met batterijen. nu zo'n 20kwh, maar uit te breiden. Aangestuurd vanuit homeassistent. Nu nog met een regulier energiecontract, maar we moeten in juni gaan nadenken over wat we daarna gaan doen..
En daarmee hebben we ons zonnepaneel-netvoltage probleem ook opgelost. In plaats van de panelen op een fase te dumpen, die hier vaak boven de 250 uitkomt en dus bij de omvormer afknijpt, gaan de panelen nu de batterij/huis in via de 48v-dc busbar. Nu komt er opeens weer veel meer van het dak. Ben nieuwsgierig hoe de dagen later deze week zal gaan, als de verwachting wat hoger is.![]()
Ah kijk, dat maakt het duidelijker.quote:Op maandag 20 april 2026 11:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij hebben dezelfde meter en ik heb er sowieso een splitter tussen, want ook een HomeWizard P1 meter.
Maar omdat ik 3 Marsteks heb staan moet ik ook een Marstek P1 meter hebben.![]()
Ja, heb hier ook een splitter er tussen, sowieso omdat ik ook uitlees met Domoticz en een Homey Pro.quote:Op maandag 20 april 2026 11:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij hebben dezelfde meter en ik heb er sowieso een splitter tussen, want ook een HomeWizard P1 meter.
Maar omdat ik 3 Marsteks heb staan moet ik ook een Marstek P1 meter hebben.
De HomeWizard splitter werkt hier heel goed, zelfs over 56 meter kabellengte, zonder versterking (splitter zit aan het eind van die 56 meter in het bijgebouw).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Duidelijk, het wordt een Marstek Venus. Als ik minstens 600 kWh per jaar via de accu kan laten lopen (conservatief gerekend gemiddeld 150 dagen maal 4 kWh) dan is dat na het afschaffen van het salderen een prima business case.![]()
Vergeet niet dat de round trip efficientie iets van 80% is. Dus van de vijf KWh die je er in stopt krijg je maar ongeveer vier weer terug. Daarnaast gebruikt het ding zelf ook stroom, dag en nacht. In hartje winter bij mij zelfs meer dan mn panelen opleveren.quote:Op maandag 20 april 2026 13:56 schreef Doedezemaar het volgende:
Duidelijk, het wordt een Marstek Venus. Als ik minstens 600 kWh per jaar via de accu kan laten lopen (conservatief gerekend gemiddeld 150 dagen maal 4 kWh) dan is dat na het afschaffen van het salderen een prima business case.Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.![]()
Ja, daarom reken ik ook met 4 kWh. Voor de donkere winter moet ik maar even kijken of hij dan in de verhuismodus ofzo moet staan.quote:Op maandag 20 april 2026 14:43 schreef 215 het volgende:
[..]
Vergeet niet dat de round trip efficientie iets van 80% is. Dus van de vijf KWh die je er in stopt krijg je maar ongeveer vier weer terug. Daarnaast gebruikt het ding zelf ook stroom, dag en nacht. In hartje winter bij mij zelfs meer dan mn panelen opleveren.![]()
Mag ik vragen welke P1 splitter je gebruikt?quote:Op maandag 20 april 2026 11:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hier gebruik ik er één van homewizard.quote:Op maandag 20 april 2026 17:39 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Mag ik vragen welke P1 splitter je gebruikt?![]()
Let even op waar je die splitter HWE Amp23 koopt, er zitten forse prijsverschillen in, volgens mij kun je bij Homewizard zelf het beste terecht![]()
De HomeWizard volgens mij.quote:Op maandag 20 april 2026 17:39 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Mag ik vragen welke P1 splitter je gebruikt?![]()
Ik heb het HomeWizard spul allemaal gewoon bij Homewizard gekocht.quote:Op dinsdag 21 april 2026 09:21 schreef Doedezemaar het volgende:
Let even op waar je die splitter HWE Amp23 koopt, er zitten forse prijsverschillen in, volgens mij kun je bij Homewizard zelf het beste terecht
Bij de Marsteks vooral opletten dat je bij een officiële dealer koopt.
Vind Marstek Dealers – Officiële Verkooppunten in Jouw Regio https://share.google/vwnZ3kDIujTBHEyRE![]()
OK, dank.quote:
Die kan dus ook in combinatie met de Marstek accu's gebruikt worden, die ik ook overweeg om aan te schaffen.![]()
De splitter? Ja.quote:Op dinsdag 21 april 2026 10:47 schreef MadMaster het volgende:
[..]
OK, dank.
Die kan dus ook in combinatie met de Marstek accu's gebruikt worden, die ik ook overweeg om aan te schaffen.
Maar je hebt bij meer dan 1 Marstek accu sowieso een Marstek P1 meter nodig.![]()
Dank.quote:Op dinsdag 21 april 2026 09:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb het HomeWizard spul allemaal gewoon bij Homewizard gekocht.
Bij de Marsteks vooral opletten dat je bij een officiële dealer koopt.
Vind Marstek Dealers – Officiële Verkooppunten in Jouw Regio https://share.google/vwnZ3kDIujTBHEyRE
Hier staat Marstek.nl dan weer niet tussen. Die beweren wel officiele dealer te zijn, maar zijn dan waarschijnlijk niet bij Mean Well aangesloten ofzo.![]()
Hmmm, ik begreep uit de info van Marstek dat je sowieso een P1 meter van hen nodig hebt, ook bij 1 accu, en die wordt ook meegeleverd bij een Venus E3.0.quote:Op dinsdag 21 april 2026 10:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
De splitter? Ja.
Maar je hebt bij meer dan 1 Marstek accu sowieso een Marstek P1 meter nodig.
Zie de website van marstek.nl.
Aangezien ik nu al een P1 meter van Homewizard in de meter heb zitten voor de zonnepanelen/stroom/gas en er straks mogelijk 2 nodig heb (1 van Homewizard x voor de zonnepanelen/stroom en gas én 1 x van Marstek voor de accu) heb ik dan dus een splitter nodig en daarom ook mijn eerdere vraag...
Bekijk deze YouTube-video![]()
Bij 1 accu kun je voor de aansturing toe met je p1 van homewizard. Die van Marstek zelf heb je alleen nodig als je meerdere accu’s cq accumodules wilt aansluiten. Vanwege het type slimme meter dat bijv Leandra en ik heb ik daar dus een splitter bij nodig, het kan zijn dat jij die splitter dus helemaal niet nodig hebt.quote:Op dinsdag 21 april 2026 12:11 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Hmmm, ik begreep uit de info van Marstek dat je sowieso een P1 meter van hen nodig hebt, ook bij 1 accu, en die wordt ook meegeleverd bij een Venus E3.0.
Aangezien ik nu al een P1 meter van Homewizard in de meter heb zitten voor de zonnepanelen/stroom/gas en er straks mogelijk 2 nodig heb (1 van Homewizard x voor de zonnepanelen/stroom en gas én 1 x van Marstek voor de accu) heb ik dan dus een splitter nodig en daarom ook mijn eerdere vraag...
[ afbeelding ]
Bekijk deze YouTube-video
Overigens heb ik uitgevogeld dat ik in mijn geval voor een accu van Marstek het beste uit ben bij https://stapnaarduurzaam.(...)e_pa_meter=p1-meter# waar dus ook die uitleg staat, helemaal onderaan![]()
Die Marstek is niet duur om eerlijk te zijn.
Ik heb afgelopen winter gekozen voor Indevolt, vanwege erg modulair, volkomen stil en open API, dat wil zeggen dat ie met b.v. Home Assistant erg goed aan te sturen is. Deze zomer de test of ik het nog gaat uitbreiden. Omdat ik ook een EV heb wil ik eerst eens zien hoeveel in nu nog naar het net 'feed'. Daarnaast moet ik nog ervaren of ik voldoende capaciteit heb om in de winter met een dynamisch contract een dure dag min of meer kan overslaan.
Een P1 meter kan merk gebonden zijn maar voor zover ik weet is een splitter een splitter al zou ik dan nog niet 'action' kwaliteit willen.Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.![]()
OK, had dit gelezen via https://thuisbatterij.nl/(...)1-splitter-hwe-amp23, waardoor het leek dat je beide P1 meters en dus een splitter moet gebruiken:quote:Op dinsdag 21 april 2026 12:25 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Bij 1 accu kun je voor de aansturing toe met je p1 van homewizard. Die van Marstek zelf heb je alleen nodig als je meerdere accu’s cq accumodules wilt aansluiten. Vanwege het type slimme meter dat bijv Leandra en ik heb ik daar dus een splitter bij nodig, het kan zijn dat jij die splitter dus helemaal niet nodig hebt.
Overigens heb ik uitgevogeld dat ik in mijn geval voor een accu van Marstek het beste uit ben bij https://stapnaarduurzaam.(...)e_pa_meter=p1-meter# waar dus ook die uitleg staat, helemaal onderaanquote:Herken je dat? Je wilt je Marstek P1 Meter aansluiten, maar je laadpaal, HomeWizard of Eneco Toon heeft diezelfde P1-poort nodig. De strijd om die ene poort is nu verleden tijd! Met de Active P1 Splitter transformeer je moeiteloos één P1-poort naar drie, waardoor al je P1-apparaten naadloos kunnen samenwerken.![]()
Marstek.nl is gewoon een verkoper, die niet eens op de officiele dealerlijst staat.quote:Op dinsdag 21 april 2026 12:11 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Hmmm, ik begreep uit de info van Marstek dat je sowieso een P1 meter van hen nodig hebt, ook bij 1 accu, en die wordt ook meegeleverd bij een Venus E3.0.
[ afbeelding ]
Bekijk deze YouTube-video
Maar bij 1 accu kan hij ook op de HomeWizard P1 draaien, of dat net zo goed werkt weet ik niet, daarvoor moet je echt in het Tweakerstopic zijn.
Wat sowieso een aanbeveling is voor je gaat kopen.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2262054![]()
Nee idd, en gezien MeanWell de officiële importeur voor de BeNeLux is...quote:Op dinsdag 21 april 2026 11:43 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Dank.
Hier staat Marstek.nl dan weer niet tussen. Die beweren wel officiele dealer te zijn, maar zijn dan waarschijnlijk niet bij Mean Well aangesloten ofzo.![]()
Grappig, daar hebben wij ook gekochtquote:Op dinsdag 21 april 2026 12:25 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Bij 1 accu kun je voor de aansturing toe met je p1 van homewizard. Die van Marstek zelf heb je alleen nodig als je meerdere accu’s cq accumodules wilt aansluiten. Vanwege het type slimme meter dat bijv Leandra en ik heb ik daar dus een splitter bij nodig, het kan zijn dat jij die splitter dus helemaal niet nodig hebt.
Overigens heb ik uitgevogeld dat ik in mijn geval voor een accu van Marstek het beste uit ben bij https://stapnaarduurzaam.(...)e_pa_meter=p1-meter# waar dus ook die uitleg staat, helemaal onderaan
Ik had destijds gewoon een excel gemaakt met linkjes naar een aantal officiële dealers en hun prijzen op dat moment.
Maar ik had ook contact gehad met de klantenservice van Stap naar Duurzaam, nou zegt het contact voor een aankoop niet zoveel, maar toch, dat was snel en prettig.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: