abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219394176

Zonnepanelen, je ziet ze steeds vaker en hoort er steeds meer over *O*

In dit topic bespreken we alles wat met zonnepanelen te maken heeft. Van het paneel zelf, tot stekkers. Vragen over alles wat te maken heeft met het zonnepanelen kunnen natuurlijk altijd hier gesteld worden !

Wil je laten zien wat jouw zonnepanelen opgebracht hebben vandaag ?

Ook dat kan ! Graag zelfs !

Het heeft niet zoveel zin om te zeggen, vandaag heeft mijn systeem xx kWh opgeleverd.
Beter is het om het uit te drukken als kWh/kWp.

Een voorbeeld:

Ik heb 23 kWh opbrengst vandaag
Mijn totale vermogen aan wattpiek is : 4500 Wp.
Dat is 4,5 kWp aan vermogen

De formule is kWh/kWp

23 / 4,5 = 5,11 kWh/kWp :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER

SPOILER

SPOILER

SPOILER
Terugleverproblemen? Hier de zoektool op adres per netbeheerder:
SPOILER
Een overzichtje van de diverse zonnepaneel installaties die FOK!'ers hebben vind je hieronder in de spoiler tag.
SPOILER
Overzicht terugleverkosten
https://radar.avrotros.nl(...)maatschappijen-60577
pi_219394179
Fragment: Gaan zonnepanelen vanaf 2027 geld kosten in plaats van opleveren?

Gaan zonnepanelen geld kosten?

Zonnepanelen zijn jarenlang gestimuleerd door de overheid, maar vanaf 2027 verdwijnt de salderingsregeling en lopen de terugleverkosten op. Hierdoor is netto betalen voor eigen stroom straks mogelijk.

Radar duikt in jaarnota’s en maakt prognoses voor toekomstige energierekeningen. Hoe hard loopt de rekening op als opgewekte stroom niet langer mag worden weggestreept tegen het eigen verbruik? En hoe kun jij als consument je stroom slimmer benutten? In dit artikel zetten we alles op een rij:

Reacties betrokken partijen

Radar heeft Sophie Hermans (de minister van Klimaat en Groene Groei), Energie Nederland en Innnova Energie om een reactie gevraagd. Deze reacties vind je hier:

https://radar.avrotros.nl(...)-van-opleveren-62160
  dinsdag 2 december 2025 @ 15:04:53 #3
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219394496
Maak je maar geen zorgen; mij gaan ze geen geld kosten.
Huilen dan.
pi_219394585
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 december 2025 15:04 schreef Isdatzo het volgende:
Is ook makkelijk te voorkomen
Uitzetten en of batterij
Scheelt 1000 euro per jaar
Dus dan is investering snel terug verdiend
pi_219399919
Vanacht met mijn test opstelling gedraaid, lijkt precies te werken als gehoopt hoewel de auto helaas nog niet helemaal vol was door een typefout in de instellingen 😅

Tussen 00.00 en 3.35 de accu geladen naar 90% en de auto langzaam bijgeladen. Om 3.35 ging de auto laden echter had ik een typefout in de instellingen (12A ipv 16A) Dat had ik om 4.45 hersteld :)

En vanaf 6 uur draait alles op de accu's.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_219400011
Zou fijn zijn al dit een oplossing is. In ieder geval voor nu..

Ik heb geprobeerd om onze victrons vanuit home assistent aan te sturen. Ook om net even iets slimmer te laden afhankelijk van behoefte. Maar dat lukt nog niet helemaal lekker. Dan moet ik het hele batterij-optimalisatie van de victron zelf omzeilen, terwijl ik alleen de gewenste SOC zou willen aanpassen. bijv als we de auto eens per week opladen of de volgende dag erg zonnig is. Dat komt later nog wel, als het systeem wat langer draait en we een dynamisch contract hebben.
  Moderator donderdag 4 december 2025 @ 17:06:28 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_219408676
quote:
Heb je ze dan van het dak gehaald?
  donderdag 4 december 2025 @ 17:18:52 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219408726
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:06 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Heb je ze dan van het dak gehaald?
Nee. Waarom zou ik?
Huilen dan.
  donderdag 4 december 2025 @ 17:55:21 #9
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_219408984
quote:
zolang ze er niet afwaaien dan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator donderdag 4 december 2025 @ 20:12:48 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_219410709
quote:
7s.gif Op donderdag 4 december 2025 17:18 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nee. Waarom zou ik?
Geen idee, ik hoor van mensen dat sommige ze liever weer van het dak halen.
Maar heb je dan een thuisbatterij? Of heb je je verbruik zodanig over de dag verdeeld?
  zaterdag 6 december 2025 @ 13:23:51 #11
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219424474
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 20:12 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Geen idee, ik hoor van mensen dat sommige ze liever weer van het dak halen.
Tja, mensen doen wel vaker domme dingen.
quote:
Maar heb je dan een thuisbatterij? Of heb je je verbruik zodanig over de dag verdeeld?
Ik heb inderdaad een thuisbatterij en ik kan alle grote verbruikers sturen middels een logica die ik in home assistent gebouwd heb die rekening houdt met de kwartierprijs, de omzetverliezen van de accu, verwachte opbrengst zonnepanelen, en buitentemperatuur (relevant voor warmtepomp).

Ik zit deze winter nog op een vast contract met praktisch gratis stroom, maar volgens mijn simulaties heb ik met een dynamisch contract ook een energierekening die netto rond of onder nul eindigt.

Nadat ik komend voorjaar het winterverbruik (voornamelijk warmtepomp) weggesaldeerd heb stap ik over op dynamisch, en dan gaan we het zien.
Huilen dan.
  Moderator zaterdag 6 december 2025 @ 13:33:18 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219424537
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 december 2025 13:23 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Tja, mensen doen wel vaker domme dingen.
[..]
Ik heb inderdaad een thuisbatterij en ik kan alle grote verbruikers sturen middels een logica die ik in home assistent gebouwd heb die rekening houdt met de kwartierprijs, de omzetverliezen van de accu, verwachte opbrengst zonnepanelen, en buitentemperatuur (relevant voor warmtepomp).

Ik zit deze winter nog op een vast contract met praktisch gratis stroom, maar volgens mijn simulaties heb ik met een dynamisch contract ook een energierekening die netto rond of onder nul eindigt.

Nadat ik komend voorjaar het winterverbruik (voornamelijk warmtepomp) weggesaldeerd heb stap ik over op dynamisch, en dan gaan we het zien.
Ik zit ook op EV's en straks een accu, dus de teruglevering zal sterk beperkt worden.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 6 december 2025 @ 13:37:52 #13
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219424577
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 december 2025 13:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zit ook op EV's en straks een accu, dus de teruglevering zal sterk beperkt worden.
Met een dynamisch contract is terugleveren ook geen enkel issue. En met thuisbatterij kan je dat ook nog eens doen op die momenten dat het je het meeste oplevert.
Huilen dan.
  Moderator zaterdag 6 december 2025 @ 14:55:25 #14
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219425058
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 december 2025 13:37 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Met een dynamisch contract is terugleveren ook geen enkel issue. En met thuisbatterij kan je dat ook nog eens doen op die momenten dat het je het meeste oplevert.
Lol. ik heb net even voor de aardigheid gekeken naar de tarieven als ik nu een contract zou afsluiten voor een jaar. Dan krijg ik dus ook al data te zien voor 2027, want immers, vanaf 2027 valt de saldering weg.

Nou, even gekeken, met mijn daadwerkelijke data (waarbij ik december voor deze maand nog even geextrapoleerd heb t/m de 31e voor dit hele jaar aan actuele concrete data), en dan zie ik dat de stroomtarieven een lachertje zijn, dat zijn 21ct normaal en 22ct dal (daluren zijn dus duurder bij deze aanbieder, te weten Greenchoice, die komt er als goedkoopste uit voor mij).

Maar dit zijn wel vooroorlogse tarieven. Nou. de vaste leveringskosten zijn 9,32 per maand, en dan komen we op het belangrijkste, te weten de terugleververgoeding en de kosten. NU is dat 15ct vergoeding, tegenover 13,ct kosten per kWh, maar vanaf 2027 is de vergoeding dus 4,65ct, en de kosten 4,4ct per kWh. Oftewel, ze reduceren de vergoeding effectief daarmee tot vrijwel 0. Dat is op zich prima, want het kóst dus nog steeds geen geld, dat terugleveren.

Salderen mag dan tóch al niet meer, dus uiteindelijk zou het hele verbruik uit het stopcontact zónder salderen, wat neerkomt op zo'n 6500 kWh INCLUSIEF het laden van de auto's (waarbij de auto van mijn vrouw alleen thuis laad in de zomer), me per maand kosten 73 euro, voor een heel jaar aan energie, wat neerkomt op 875 euro.

Daar moet dan de kanttekening bij geplaatst worden dat ik de auto thuis laad wanneer het uitkomt in de winter (niet op de piekmomenten) en dat geld krijg ik terug, maar zit wel IN die 875 euro. Sterker nog, als ik ga kijken wat ik voor de auto vergoed heb gekregen het afgelopen jaar dan is dat meer dan die 875 euro, wat ook logisch is, want ik verdien op het auto laden.

Oftewel, ik betaal per saldo nog steeds niks voor energie.

Mooi *O*
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')