abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220567988
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 19:47 schreef 215 het volgende:

Nou, je moet het niet als boete zien maar het brengt gewoon vrijwel niets op.
Nee, dat is niet waar ik nu op doel. Waar ik op doel is, nou oke, laat ik mijn energiecontract nemen. Dat loopt voorlopig nog, ook nog in 2027.

Wat volgens mijn contract NU zo is is dat de TLK volgens mij (ik zou het contract erbij moeten pakken) ongeveer 3ct liggen onder wat de TLV is. Oftewel, momenteel is het zo dat elke terug geleverde kWh me nog 3ct oplevert. Oftewel, de TLK < TLV.

Maar vanaf 1-1 verandert de situatie. Toen ik dit contract afsloot stonden die prijzen ook al vermeldt, en dan is het zo dat ongeveer (het verschil is echt ontzettend minimaal) TLK = TLV, oftewel, de stroom die je teruglevert levert je niks meer op, maar het kóst je ook niks. Dat is op zich prima vanuit het oogpunt van meer panelen leggen.

Als het straks echter zo is dat TLK > TLV, dan is het in dat licht bezien wellicht niét handig om het aantal panelen uit te breiden.
pi_220568184
Een stukje extra twijfel is dat ik een dynamisch contract heb en ondertussen 75kWh aan thuisaccu + 84 kWh EV en een 26 kWh Hybride en een gasloos huis.

Afgelopen winter heb ik regelmatig tegen negatieve bedragen de hele nacht 15kWh lopen trekken van het net om alles vol te duwen. Straks is dat natuurlijk ook minder als je de belasting niet terugkrijgt. Maar van de andere kant kan ik mijn omvormer zo instellen dat die op basis van de kosten wel of niet terugleverd.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220573893
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2026 18:57 schreef boegschroef het volgende:
Ik twijfel nog altijd om er een stuk of 16 bij te leggen op noord. Ik heb plaats op het dak, meer dan genoeg ruimte op de omvormer.

Reden is dat ik nu 38 panelen heb maar in de winter is dit niet voldoende, ik vraag me dan of of extra panelen op noord wat kan toevoegen.

Voor een 1000 euro liggen ze er zo op met de huidige prijzen.
1000 euro voor 16 panelen ? !!
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 13 april 2026 @ 17:21:34 #55
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220576627
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 16:11 schreef namliam het volgende:

[..]
1000 euro voor 16 panelen ? !!
Ja solar 450wph 62 euro per stuk.
Maar ok er komt nog 600 euro bij voor de montage beugels, dus 1500 in totaal.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  maandag 13 april 2026 @ 23:19:39 #57
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220576910
quote:
Waar gaat dit over?
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 14 april 2026 @ 06:48:20 #58
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_220577255
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 23:19 schreef leolinedance het volgende:

[..]
Waar gaat dit over?
Het filmpje maakt volgens mij duidelijk waar het over gaat. Maar goed, het gaat over bedrijven die zeer agressief te werk gaat om thuisaccu's te verkopen.
  dinsdag 14 april 2026 @ 07:06:30 #59
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_220577274
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2026 06:48 schreef qltel het volgende:

[..]
Het filmpje maakt volgens mij duidelijk waar het over gaat. Maar goed, het gaat over bedrijven die zeer agressief te werk gaat om thuisaccu's te verkopen.
Niet iedereen klikt random filmpjes aan hè ;) Dank voor de info.
pi_220578510
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2026 19:56 schreef CoolGuy het volgende:

Als het straks echter zo is dat TLK > TLV, dan is het in dat licht bezien wellicht niét handig om het aantal panelen uit te breiden.
Voor zover ik weet mogen de kosten nooit hoger zijn dan de vergoeding.

Hooguit met een dynamisch contract kan je hebben dat de epex-prijs lager is dan de vast KWh-vergoeding aan leverancier maar dan heb je het over lage bedragen en meestal niet zo lange periode. Bij (forse) negatieve prijzen zet je dan de panelen uit. Omdat in Australië de panelen verplicht op afstand uit gezet moeten kunnen worden is die voorziening in vrijwel elke omvormer ingebouwd. Zoek maar bij de Groene nerds of Jeroen.nl

Daarnaast is er van alles nog niet beslist.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220581801
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 22:02 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Ja solar 450wph 62 euro per stuk.
Maar ok er komt nog 600 euro bij voor de montage beugels, dus 1500 in totaal.
Ik heb 13 panelen á 380 op Noord liggen.
Hierbij mijn opwek in 2025:

68,2 kWh in januari
61,6 kWh in februari
110,4 kWh in maart
222,6 kWh in april
450,7 kWh in mei
548 kWh in juni
491,7 kwh in juli
318,5 kWh in augustus
165,1 kWh in september
121,4 kWh in oktober
58,1 kWh in november
39,7 kwh in december

[ Bericht 11% gewijzigd door ShoNuf op 14-04-2026 20:04:15 ]
pi_220585081
quote:
0s.gif Op maandag 13 april 2026 22:02 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Ja solar 450wph 62 euro per stuk.
Maar ok er komt nog 600 euro bij voor de montage beugels, dus 1500 in totaal.
Wow, zijn die dingen echt zo goedkoop geworden ?
En dan nog een omvormer en die dingen het dak op slepen kabels trekken etc.
Wat ben je dan all-in kwijt ?
pi_220585258
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 09:15 schreef namliam het volgende:
Wow, zijn die dingen echt zo goedkoop geworden ?
PV panelen zijn enorm in prijs gedaald de afgelopen 2 - 3 jaren. In ons systeem waren de optimizers bijna net zo duur als de panelen zelf.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220586077
quote:
0s.gif Op woensdag 15 april 2026 09:15 schreef namliam het volgende:

[..]
Wow, zijn die dingen echt zo goedkoop geworden ?
En dan nog een omvormer en die dingen het dak op slepen kabels trekken etc.
Wat ben je dan all-in kwijt ?
In mijn geval niets, omvormer kan nog meer dan genoeg bij, kabels heb ik nog over en leggen doe ik zelf
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_220603147
Ik kreeg deze week de brief dat ik mijn analoge elektriciteitsmeter moet laten vervangen. Jammer!
pi_220603283
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 06:54 schreef Hupje het volgende:
Ik kreeg deze week de brief dat ik mijn analoge elektriciteitsmeter moet laten vervangen. Jammer!
Want? Wil je gaan handelen, kan je niet zonder P1 poort. Idem je EV laden.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 18-04-2026 13:46:18 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220612019
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 08:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Want? Wil je gaan handelen, kan je niet zonder P1 poort. Idem je EV laden.
Een auto laden kan prima zonder P1 poort, met een granny loader gaat het wel niet heel snel maar er valt prima mee te leven weet ik uit ervaring,

Het voordeel van de feraris meter is dat je sowieso saldeert omdat er maar een telwerk in zit wat vooruit of achteruit draait, er is dus niet te bepalen hoeveel je afneemt en weer terug levert. Waarschijnlijk dus ook geen last van terug lever kosten.

Een dynamisch contract gaat niet dus handelen ook niet maar dat is na 1 januari sowieso niet meer aan de orde omdat je dan belasting betaald bij afnemen maar niet terug krijgt bij leveren.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220612165
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 april 2026 08:06 schreef blomke het volgende:

[..]
Want? Wil je gaan handelen, kan je niet zonder P1 poort. Idem je EV laden.
Ik heb nu geen terugleverkosten.
Ik wist dat het er aan zat te komen, natuurlijk.
pi_220612919
Ik heb recent, eind maart, zo'n Homewizard accu gekocht. Waar ik de afgelopen 2 jaar in april 45% van mijn eigen stroom zelf had opgewekt, is dat tot nu toe iets meer dan 80%. Dat verschil vind ik eigenlijk heel erg groot, meer dan verwacht, hebben anderen die ervaring ook?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2026 15:39:26 ]
  zondag 19 april 2026 @ 17:01:21 #70
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220613447
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2026 15:38 schreef Hanca het volgende:
Ik heb recent, eind maart, zo'n Homewizard accu gekocht. Waar ik de afgelopen 2 jaar in april 45% van mijn eigen stroom zelf had opgewekt, is dat tot nu toe iets meer dan 80%. Dat verschil vind ik eigenlijk heel erg groot, meer dan verwacht, hebben anderen die ervaring ook?
Yep, maar dan met 3 Marstek accu's
Die zijn eind november binnengekomen, en ik heb een tijdje lopen frutten voor eea echt helemaal goed liep, maar:
December 23%
Januari 20%
Februari 32%
Maart 57%
April 89%

En dat komt vooral door de eerste 5 dagen van april, want toen kreeg ik de boel pas echt goed op de rit, deze week en vorige week (ma-zo) zijn namelijk 97% :D
Vorige week 4,9 kWh ingekocht (uit het net gehaald), en deze week 3,4 kWh, waarbij ik vandaag al bijna teleurgesteld ben over de ingekochte 0,7 kWh :')

Excuseer, mijn percentages zijn het percentage zelfvoorzienend, er is behalve het vullen van de accu's ook nog stroom teruggeleverd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220614338
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2026 17:01 schreef Leandra het volgende:

[..]
Excuseer, mijn percentages zijn het percentage zelfvoorzienend, er is behalve het vullen van de accu's ook nog stroom teruggeleverd.
Bij mij ook, ik verbruik 52% van mijn opgewekte stroom zelf, maar 80,2% van mijn gebruikte stroom komt dus van mijn zonnepanelen (al dan niet via de accu, een simpele 2,7kWh accu stekkeraccu).
pi_220614409
Ik was in de oude zin nul op de meter over een jaar gezien. Dat met WP. Vorig voorjaar een EV gekocht waarmee de verhouding een beetje weg is uiteraard.

Deze winter een Indevolt batterij van totaal 10 KWh gekocht. In het begin had ik er spijt van want opwek verdwijnt in de winter vrijwel geheel in mijn huis met WP. De dynamische prijzen varieerden toen ook niet zo erg dat de batterij echt nut had.

Nu voorjaar en energiecrisis is het een heel ander verhaal geworden. Vrijwel alle zon gebruik ik zelf en als ik de auto aan de lader zet als de zon schijnt dan heb ik een derde van die energie gratis. Zon aan het net terug leveren is een zeldzaamheid, vandaag bijvoorbeeld wel omdat er geen parkeerplek bij mn huis vrij was.

Ik twijfel of ik de batterij ga uitbreiden. Voordeel is dat ik dan zon kan opsparen om naar de auto over te hevelen maar het is toch ook wel weer een investering waar ik even voor moet slikken. Levertijden zijn nu ook lang en de prijzen duidelijk hoger dan afgelopen winter. Ik heb geen haast dus zie ik het even aan deze zomer.

Met dynamische tarieven kan een batterij in de winter je kosten ook verlagen door goedkoop wind in te slaan en later te gebruiken. Echter heeft een batterij een roundtrip efficiëntie van rond de 80 % in de praktijk en het eigen verbruik van dat ding vreet ook een twintig tot vijftig watt, in december is dat meer dan mijn panelen produceren.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220617225
Oh zo’n Homewizard klinkt goed. Eens kijken of ik die in de schuur kwijt kan, ik heb daar helaas maar 1 wcd. Of zou Marstek slimmer zijn in mijn geval? Ik hoef niks ingewikkelds, ik wil ook niks bijhouden of overzicht hebben. Hij moet gewoon laden als er overschot is en ontladen als er geen zon is. Die van Homewizard daar hoef je in principe weinig tot niks in te stellen toch? Gewoon ‘nul op de meter’ aanvinken en that’s it?
We hebben maar 6 panelen en ik wil dit diagram afvlakken


[ Bericht 57% gewijzigd door Doedezemaar op 20-04-2026 09:24:42 ]
pi_220617273
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 09:06 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh zo’n Homewizard klinkt goed. Eens kijken of ik die in de schuur kwijt kan, ik heb daar helaas maar 1 wcd
Hou er rekening mee dat een HW niet tegen vorst kan, het beste bij temperaturen tussen de 10 en de 30 graden werkt en zijn eigen stopcontact nodig heeft.
pi_220617331
quote:
14s.gif Op maandag 20 april 2026 09:17 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Hou er rekening mee dat een HW niet tegen vorst kan, het beste bij temperaturen tussen de 10 en de 30 graden werkt en zijn eigen stopcontact nodig heeft.
De schuur is inpandig, daar vriest het gelukkig niet en toevallig is het plekje bij die wcd ook het meest uit de directe zon
pi_220617498
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 09:27 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
De schuur is inpandig, daar vriest het gelukkig niet en toevallig is het plekje bij die wcd ook het meest uit de directe zon
Zolang je er 1 stuks aanschaft is dat voldoende. Mocht je er meer willen moet je je er eerst even verder in verdiepen (wel/niet een eigen groep en wel/niet ontgrendelen e.d.)
pi_220617532
quote:
14s.gif Op maandag 20 april 2026 09:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Zolang je er 1 stuks aanschaft is dat voldoende. Mocht je er meer willen moet je je er eerst even verder in verdiepen (wel/niet een eigen groep en wel/niet ontgrendelen e.d.)
Homewizard zelf geeft aan dat hun batterijen vooral zijn bedoeld om het avond/nachtverbruik uit je zonnepanelen halen. Twee of meer batterijen lijken me dan overdreven, die zul je de meeste nachten niet leeg krijgen. Zo wel, dan heb je wel een heel hoog nachtverbruik (of misschien kan dat met een terrarium oid?).

Als je wil gaan handelen, zou ik een ander type batterij overwegen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2026 10:05:01 ]
pi_220617670
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 09:06 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh zo’n Homewizard klinkt goed. Eens kijken of ik die in de schuur kwijt kan, ik heb daar helaas maar 1 wcd. Of zou Marstek slimmer zijn in mijn geval? Ik hoef niks ingewikkelds, ik wil ook niks bijhouden of overzicht hebben. Hij moet gewoon laden als er overschot is en ontladen als er geen zon is. Die van Homewizard daar hoef je in principe weinig tot niks in te stellen toch? Gewoon ‘nul op de meter’ aanvinken en that’s it?
We hebben maar 6 panelen en ik wil dit diagram afvlakken
[ link | afbeelding ]
De Homewizard is bijna 2x duurder dan de Marstek Venus, ook iets om te overwegen.
pi_220617861
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 10:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De Homewizard is bijna 2x duurder dan de Marstek Venus, ook iets om te overwegen.
Dank.
Ik zie dat we een Landis+Gyr E360 slimme meter hebben, levert dat nog extra gedoe op? Ik las op Thuisbatterij.nl iets over dat er dan nog een p1 splitter nodig is en iets over een apart wifi netwerk. Dat soort dingen gaat mijn pet te boven, al heb ik geen idee of mijn echtgenoot dat soort dingen wel snapt. Is dat allemaal specifiek alleen voor die p1-meter van Marstek?
  maandag 20 april 2026 @ 11:07:57 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220618188
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 10:44 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Dank.
Ik zie dat we een Landis+Gyr E360 slimme meter hebben, levert dat nog extra gedoe op? Ik las op Thuisbatterij.nl iets over dat er dan nog een p1 splitter nodig is en iets over een apart wifi netwerk. Dat soort dingen gaat mijn pet te boven, al heb ik geen idee of mijn echtgenoot dat soort dingen wel snapt. Is dat allemaal specifiek alleen voor die p1-meter van Marstek?
Wij hebben dezelfde meter en ik heb er sowieso een splitter tussen, want ook een HomeWizard P1 meter.
Maar omdat ik 3 Marsteks heb staan moet ik ook een Marstek P1 meter hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220618252
Hier hebben we een victron setup met batterijen. nu zo'n 20kwh, maar uit te breiden. Aangestuurd vanuit homeassistent. Nu nog met een regulier energiecontract, maar we moeten in juni gaan nadenken over wat we daarna gaan doen..

En daarmee hebben we ons zonnepaneel-netvoltage probleem ook opgelost. In plaats van de panelen op een fase te dumpen, die hier vaak boven de 250 uitkomt en dus bij de omvormer afknijpt, gaan de panelen nu de batterij/huis in via de 48v-dc busbar. Nu komt er opeens weer veel meer van het dak. Ben nieuwsgierig hoe de dagen later deze week zal gaan, als de verwachting wat hoger is.
pi_220618348
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 11:07 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wij hebben dezelfde meter en ik heb er sowieso een splitter tussen, want ook een HomeWizard P1 meter.
Maar omdat ik 3 Marsteks heb staan moet ik ook een Marstek P1 meter hebben.
Ah kijk, dat maakt het duidelijker.
pi_220618464
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 11:07 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wij hebben dezelfde meter en ik heb er sowieso een splitter tussen, want ook een HomeWizard P1 meter.
Maar omdat ik 3 Marsteks heb staan moet ik ook een Marstek P1 meter hebben.
Ja, heb hier ook een splitter er tussen, sowieso omdat ik ook uitlees met Domoticz en een Homey Pro.
De HomeWizard splitter werkt hier heel goed, zelfs over 56 meter kabellengte, zonder versterking (splitter zit aan het eind van die 56 meter in het bijgebouw).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_220619872
Duidelijk, het wordt een Marstek Venus. Als ik minstens 600 kWh per jaar via de accu kan laten lopen (conservatief gerekend gemiddeld 150 dagen maal 4 kWh) dan is dat na het afschaffen van het salderen een prima business case.
pi_220620259
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 13:56 schreef Doedezemaar het volgende:
Duidelijk, het wordt een Marstek Venus. Als ik minstens 600 kWh per jaar via de accu kan laten lopen (conservatief gerekend gemiddeld 150 dagen maal 4 kWh) dan is dat na het afschaffen van het salderen een prima business case.
Vergeet niet dat de round trip efficientie iets van 80% is. Dus van de vijf KWh die je er in stopt krijg je maar ongeveer vier weer terug. Daarnaast gebruikt het ding zelf ook stroom, dag en nacht. In hartje winter bij mij zelfs meer dan mn panelen opleveren.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220620348
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2026 14:43 schreef 215 het volgende:

[..]
Vergeet niet dat de round trip efficientie iets van 80% is. Dus van de vijf KWh die je er in stopt krijg je maar ongeveer vier weer terug. Daarnaast gebruikt het ding zelf ook stroom, dag en nacht. In hartje winter bij mij zelfs meer dan mn panelen opleveren.
Ja, daarom reken ik ook met 4 kWh. Voor de donkere winter moet ik maar even kijken of hij dan in de verhuismodus ofzo moet staan.
  maandag 20 april 2026 @ 17:39:35 #87
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220621208
quote:
1s.gif Op maandag 20 april 2026 11:07 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wij hebben dezelfde meter en ik heb er sowieso een splitter tussen, want ook een HomeWizard P1 meter.
Maar omdat ik 3 Marsteks heb staan moet ik ook een Marstek P1 meter hebben.
Mag ik vragen welke P1 splitter je gebruikt?
  Moderator dinsdag 21 april 2026 @ 06:13:55 #88
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_220624153
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 17:39 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Mag ik vragen welke P1 splitter je gebruikt?
Hier gebruik ik er één van homewizard.
pi_220624612
Let even op waar je die splitter HWE Amp23 koopt, er zitten forse prijsverschillen in, volgens mij kun je bij Homewizard zelf het beste terecht
  dinsdag 21 april 2026 @ 09:23:27 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220624623
quote:
7s.gif Op maandag 20 april 2026 17:39 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Mag ik vragen welke P1 splitter je gebruikt?
De HomeWizard volgens mij.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 21 april 2026 @ 09:29:05 #91
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220624720
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 09:21 schreef Doedezemaar het volgende:
Let even op waar je die splitter HWE Amp23 koopt, er zitten forse prijsverschillen in, volgens mij kun je bij Homewizard zelf het beste terecht
Ik heb het HomeWizard spul allemaal gewoon bij Homewizard gekocht.
Bij de Marsteks vooral opletten dat je bij een officiële dealer koopt.

Vind Marstek Dealers – Officiële Verkooppunten in Jouw Regio https://share.google/vwnZ3kDIujTBHEyRE
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 21 april 2026 @ 10:47:45 #92
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220625163
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 09:23 schreef Leandra het volgende:

[..]
De HomeWizard volgens mij.
OK, dank.
Die kan dus ook in combinatie met de Marstek accu's gebruikt worden, die ik ook overweeg om aan te schaffen.
  dinsdag 21 april 2026 @ 10:54:36 #93
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220625188
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 april 2026 10:47 schreef MadMaster het volgende:

[..]
OK, dank.
Die kan dus ook in combinatie met de Marstek accu's gebruikt worden, die ik ook overweeg om aan te schaffen.
De splitter? Ja.
Maar je hebt bij meer dan 1 Marstek accu sowieso een Marstek P1 meter nodig.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220625441
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 09:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb het HomeWizard spul allemaal gewoon bij Homewizard gekocht.
Bij de Marsteks vooral opletten dat je bij een officiële dealer koopt.

Vind Marstek Dealers – Officiële Verkooppunten in Jouw Regio https://share.google/vwnZ3kDIujTBHEyRE
Dank.
Hier staat Marstek.nl dan weer niet tussen. Die beweren wel officiele dealer te zijn, maar zijn dan waarschijnlijk niet bij Mean Well aangesloten ofzo.
  dinsdag 21 april 2026 @ 12:11:10 #95
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220625617
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2026 10:54 schreef Leandra het volgende:

[..]
De splitter? Ja.
Maar je hebt bij meer dan 1 Marstek accu sowieso een Marstek P1 meter nodig.
Hmmm, ik begreep uit de info van Marstek dat je sowieso een P1 meter van hen nodig hebt, ook bij 1 accu, en die wordt ook meegeleverd bij een Venus E3.0.
Zie de website van marstek.nl.

Aangezien ik nu al een P1 meter van Homewizard in de meter heb zitten voor de zonnepanelen/stroom/gas en er straks mogelijk 2 nodig heb (1 van Homewizard x voor de zonnepanelen/stroom en gas én 1 x van Marstek voor de accu) heb ik dan dus een splitter nodig en daarom ook mijn eerdere vraag...

694cda28b5c03835056cd55b511518f2e338de0c.jpg?1776766244

Bekijk deze YouTube-video
pi_220625696
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 april 2026 12:11 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Hmmm, ik begreep uit de info van Marstek dat je sowieso een P1 meter van hen nodig hebt, ook bij 1 accu, en die wordt ook meegeleverd bij een Venus E3.0.
Zie de website van marstek.nl.

Aangezien ik nu al een P1 meter van Homewizard in de meter heb zitten voor de zonnepanelen/stroom/gas en er straks mogelijk 2 nodig heb (1 van Homewizard x voor de zonnepanelen/stroom en gas én 1 x van Marstek voor de accu) heb ik dan dus een splitter nodig en daarom ook mijn eerdere vraag...

[ afbeelding ]

Bekijk deze YouTube-video
Bij 1 accu kun je voor de aansturing toe met je p1 van homewizard. Die van Marstek zelf heb je alleen nodig als je meerdere accu’s cq accumodules wilt aansluiten. Vanwege het type slimme meter dat bijv Leandra en ik heb ik daar dus een splitter bij nodig, het kan zijn dat jij die splitter dus helemaal niet nodig hebt.

Overigens heb ik uitgevogeld dat ik in mijn geval voor een accu van Marstek het beste uit ben bij https://stapnaarduurzaam.(...)e_pa_meter=p1-meter# waar dus ook die uitleg staat, helemaal onderaan
pi_220626246
Die Marstek is niet duur om eerlijk te zijn.

Ik heb afgelopen winter gekozen voor Indevolt, vanwege erg modulair, volkomen stil en open API, dat wil zeggen dat ie met b.v. Home Assistant erg goed aan te sturen is. Deze zomer de test of ik het nog gaat uitbreiden. Omdat ik ook een EV heb wil ik eerst eens zien hoeveel in nu nog naar het net 'feed'. Daarnaast moet ik nog ervaren of ik voldoende capaciteit heb om in de winter met een dynamisch contract een dure dag min of meer kan overslaan.

Een P1 meter kan merk gebonden zijn maar voor zover ik weet is een splitter een splitter al zou ik dan nog niet 'action' kwaliteit willen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  dinsdag 21 april 2026 @ 15:46:33 #98
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_220627176
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 12:25 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Bij 1 accu kun je voor de aansturing toe met je p1 van homewizard. Die van Marstek zelf heb je alleen nodig als je meerdere accu’s cq accumodules wilt aansluiten. Vanwege het type slimme meter dat bijv Leandra en ik heb ik daar dus een splitter bij nodig, het kan zijn dat jij die splitter dus helemaal niet nodig hebt.

Overigens heb ik uitgevogeld dat ik in mijn geval voor een accu van Marstek het beste uit ben bij https://stapnaarduurzaam.(...)e_pa_meter=p1-meter# waar dus ook die uitleg staat, helemaal onderaan
OK, had dit gelezen via https://thuisbatterij.nl/(...)1-splitter-hwe-amp23, waardoor het leek dat je beide P1 meters en dus een splitter moet gebruiken:
quote:
Herken je dat? Je wilt je Marstek P1 Meter aansluiten, maar je laadpaal, HomeWizard of Eneco Toon heeft diezelfde P1-poort nodig. De strijd om die ene poort is nu verleden tijd! Met de Active P1 Splitter transformeer je moeiteloos één P1-poort naar drie, waardoor al je P1-apparaten naadloos kunnen samenwerken.
  woensdag 22 april 2026 @ 09:48:34 #99
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220631286
quote:
7s.gif Op dinsdag 21 april 2026 12:11 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Hmmm, ik begreep uit de info van Marstek dat je sowieso een P1 meter van hen nodig hebt, ook bij 1 accu, en die wordt ook meegeleverd bij een Venus E3.0.
Zie de website van marstek.nl.

Aangezien ik nu al een P1 meter van Homewizard in de meter heb zitten voor de zonnepanelen/stroom/gas en er straks mogelijk 2 nodig heb (1 van Homewizard x voor de zonnepanelen/stroom en gas én 1 x van Marstek voor de accu) heb ik dan dus een splitter nodig en daarom ook mijn eerdere vraag...

[ afbeelding ]

Bekijk deze YouTube-video
Marstek.nl is gewoon een verkoper, die niet eens op de officiele dealerlijst staat.

Maar bij 1 accu kan hij ook op de HomeWizard P1 draaien, of dat net zo goed werkt weet ik niet, daarvoor moet je echt in het Tweakerstopic zijn.
Wat sowieso een aanbeveling is voor je gaat kopen.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2262054
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 22 april 2026 @ 09:50:14 #100
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220631312
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 11:43 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Dank.
Hier staat Marstek.nl dan weer niet tussen. Die beweren wel officiele dealer te zijn, maar zijn dan waarschijnlijk niet bij Mean Well aangesloten ofzo.
Nee idd, en gezien MeanWell de officiële importeur voor de BeNeLux is...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 22 april 2026 @ 09:53:31 #101
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220631366
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2026 12:25 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Bij 1 accu kun je voor de aansturing toe met je p1 van homewizard. Die van Marstek zelf heb je alleen nodig als je meerdere accu’s cq accumodules wilt aansluiten. Vanwege het type slimme meter dat bijv Leandra en ik heb ik daar dus een splitter bij nodig, het kan zijn dat jij die splitter dus helemaal niet nodig hebt.

Overigens heb ik uitgevogeld dat ik in mijn geval voor een accu van Marstek het beste uit ben bij https://stapnaarduurzaam.(...)e_pa_meter=p1-meter# waar dus ook die uitleg staat, helemaal onderaan
Grappig, daar hebben wij ook gekocht :D
Ik had destijds gewoon een excel gemaakt met linkjes naar een aantal officiële dealers en hun prijzen op dat moment.

Maar ik had ook contact gehad met de klantenservice van Stap naar Duurzaam, nou zegt het contact voor een aankoop niet zoveel, maar toch, dat was snel en prettig.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220631557
Ik moet nog even wachten met bestellen, want dat ding is natuurlijk loeizwaar. Symph gaat een paar weken op vakantie, en als dat ding dan geleverd wordt dan heb ik een uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')