Nee, dat is niet waar ik nu op doel. Waar ik op doel is, nou oke, laat ik mijn energiecontract nemen. Dat loopt voorlopig nog, ook nog in 2027.quote:Op zondag 12 april 2026 19:47 schreef 215 het volgende:
Nou, je moet het niet als boete zien maar het brengt gewoon vrijwel niets op.
1000 euro voor 16 panelen ? !!quote:Op zondag 12 april 2026 18:57 schreef boegschroef het volgende:
Ik twijfel nog altijd om er een stuk of 16 bij te leggen op noord. Ik heb plaats op het dak, meer dan genoeg ruimte op de omvormer.
Reden is dat ik nu 38 panelen heb maar in de winter is dit niet voldoende, ik vraag me dan of of extra panelen op noord wat kan toevoegen.
Voor een 1000 euro liggen ze er zo op met de huidige prijzen.
Ja solar 450wph 62 euro per stuk.quote:
Het filmpje maakt volgens mij duidelijk waar het over gaat. Maar goed, het gaat over bedrijven die zeer agressief te werk gaat om thuisaccu's te verkopen.quote:
Niet iedereen klikt random filmpjes aan hèquote:Op dinsdag 14 april 2026 06:48 schreef qltel het volgende:
[..]
Het filmpje maakt volgens mij duidelijk waar het over gaat. Maar goed, het gaat over bedrijven die zeer agressief te werk gaat om thuisaccu's te verkopen.
Voor zover ik weet mogen de kosten nooit hoger zijn dan de vergoeding.quote:Op zondag 12 april 2026 19:56 schreef CoolGuy het volgende:
Als het straks echter zo is dat TLK > TLV, dan is het in dat licht bezien wellicht niét handig om het aantal panelen uit te breiden.
Ik heb 13 panelen á 380 op Noord liggen.quote:Op maandag 13 april 2026 22:02 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ja solar 450wph 62 euro per stuk.
Maar ok er komt nog 600 euro bij voor de montage beugels, dus 1500 in totaal.
Wow, zijn die dingen echt zo goedkoop geworden ?quote:Op maandag 13 april 2026 22:02 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ja solar 450wph 62 euro per stuk.
Maar ok er komt nog 600 euro bij voor de montage beugels, dus 1500 in totaal.
PV panelen zijn enorm in prijs gedaald de afgelopen 2 - 3 jaren. In ons systeem waren de optimizers bijna net zo duur als de panelen zelf.quote:Op woensdag 15 april 2026 09:15 schreef namliam het volgende:
Wow, zijn die dingen echt zo goedkoop geworden ?
In mijn geval niets, omvormer kan nog meer dan genoeg bij, kabels heb ik nog over en leggen doe ik zelfquote:Op woensdag 15 april 2026 09:15 schreef namliam het volgende:
[..]
Wow, zijn die dingen echt zo goedkoop geworden ?
En dan nog een omvormer en die dingen het dak op slepen kabels trekken etc.
Wat ben je dan all-in kwijt ?
Want? Wil je gaan handelen, kan je niet zonder P1 poort. Idem je EV laden.quote:Op zaterdag 18 april 2026 06:54 schreef Hupje het volgende:
Ik kreeg deze week de brief dat ik mijn analoge elektriciteitsmeter moet laten vervangen. Jammer!
Een auto laden kan prima zonder P1 poort, met een granny loader gaat het wel niet heel snel maar er valt prima mee te leven weet ik uit ervaring,quote:Op zaterdag 18 april 2026 08:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Want? Wil je gaan handelen, kan je niet zonder P1 poort. Idem je EV laden.
Ik heb nu geen terugleverkosten.quote:Op zaterdag 18 april 2026 08:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Want? Wil je gaan handelen, kan je niet zonder P1 poort. Idem je EV laden.
Yep, maar dan met 3 Marstek accu'squote:Op zondag 19 april 2026 15:38 schreef Hanca het volgende:
Ik heb recent, eind maart, zo'n Homewizard accu gekocht. Waar ik de afgelopen 2 jaar in april 45% van mijn eigen stroom zelf had opgewekt, is dat tot nu toe iets meer dan 80%. Dat verschil vind ik eigenlijk heel erg groot, meer dan verwacht, hebben anderen die ervaring ook?
Bij mij ook, ik verbruik 52% van mijn opgewekte stroom zelf, maar 80,2% van mijn gebruikte stroom komt dus van mijn zonnepanelen (al dan niet via de accu, een simpele 2,7kWh accu stekkeraccu).quote:Op zondag 19 april 2026 17:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Excuseer, mijn percentages zijn het percentage zelfvoorzienend, er is behalve het vullen van de accu's ook nog stroom teruggeleverd.
Hou er rekening mee dat een HW niet tegen vorst kan, het beste bij temperaturen tussen de 10 en de 30 graden werkt en zijn eigen stopcontact nodig heeft.quote:Op maandag 20 april 2026 09:06 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh zo’n Homewizard klinkt goed. Eens kijken of ik die in de schuur kwijt kan, ik heb daar helaas maar 1 wcd
De schuur is inpandig, daar vriest het gelukkig niet en toevallig is het plekje bij die wcd ook het meest uit de directe zonquote:Op maandag 20 april 2026 09:17 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Hou er rekening mee dat een HW niet tegen vorst kan, het beste bij temperaturen tussen de 10 en de 30 graden werkt en zijn eigen stopcontact nodig heeft.
Zolang je er 1 stuks aanschaft is dat voldoende. Mocht je er meer willen moet je je er eerst even verder in verdiepen (wel/niet een eigen groep en wel/niet ontgrendelen e.d.)quote:Op maandag 20 april 2026 09:27 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
De schuur is inpandig, daar vriest het gelukkig niet en toevallig is het plekje bij die wcd ook het meest uit de directe zon
Homewizard zelf geeft aan dat hun batterijen vooral zijn bedoeld om het avond/nachtverbruik uit je zonnepanelen halen. Twee of meer batterijen lijken me dan overdreven, die zul je de meeste nachten niet leeg krijgen. Zo wel, dan heb je wel een heel hoog nachtverbruik (of misschien kan dat met een terrarium oid?).quote:Op maandag 20 april 2026 09:58 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Zolang je er 1 stuks aanschaft is dat voldoende. Mocht je er meer willen moet je je er eerst even verder in verdiepen (wel/niet een eigen groep en wel/niet ontgrendelen e.d.)
De Homewizard is bijna 2x duurder dan de Marstek Venus, ook iets om te overwegen.quote:Op maandag 20 april 2026 09:06 schreef Doedezemaar het volgende:
Oh zo’n Homewizard klinkt goed. Eens kijken of ik die in de schuur kwijt kan, ik heb daar helaas maar 1 wcd. Of zou Marstek slimmer zijn in mijn geval? Ik hoef niks ingewikkelds, ik wil ook niks bijhouden of overzicht hebben. Hij moet gewoon laden als er overschot is en ontladen als er geen zon is. Die van Homewizard daar hoef je in principe weinig tot niks in te stellen toch? Gewoon ‘nul op de meter’ aanvinken en that’s it?
We hebben maar 6 panelen en ik wil dit diagram afvlakken
[ link | afbeelding ]
Dank.quote:Op maandag 20 april 2026 10:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De Homewizard is bijna 2x duurder dan de Marstek Venus, ook iets om te overwegen.
Wij hebben dezelfde meter en ik heb er sowieso een splitter tussen, want ook een HomeWizard P1 meter.quote:Op maandag 20 april 2026 10:44 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Dank.
Ik zie dat we een Landis+Gyr E360 slimme meter hebben, levert dat nog extra gedoe op? Ik las op Thuisbatterij.nl iets over dat er dan nog een p1 splitter nodig is en iets over een apart wifi netwerk. Dat soort dingen gaat mijn pet te boven, al heb ik geen idee of mijn echtgenoot dat soort dingen wel snapt. Is dat allemaal specifiek alleen voor die p1-meter van Marstek?
Ah kijk, dat maakt het duidelijker.quote:Op maandag 20 april 2026 11:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij hebben dezelfde meter en ik heb er sowieso een splitter tussen, want ook een HomeWizard P1 meter.
Maar omdat ik 3 Marsteks heb staan moet ik ook een Marstek P1 meter hebben.
Ja, heb hier ook een splitter er tussen, sowieso omdat ik ook uitlees met Domoticz en een Homey Pro.quote:Op maandag 20 april 2026 11:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij hebben dezelfde meter en ik heb er sowieso een splitter tussen, want ook een HomeWizard P1 meter.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vergeet niet dat de round trip efficientie iets van 80% is. Dus van de vijf KWh die je er in stopt krijg je maar ongeveer vier weer terug. Daarnaast gebruikt het ding zelf ook stroom, dag en nacht. In hartje winter bij mij zelfs meer dan mn panelen opleveren.quote:Op maandag 20 april 2026 13:56 schreef Doedezemaar het volgende:
Duidelijk, het wordt een Marstek Venus. Als ik minstens 600 kWh per jaar via de accu kan laten lopen (conservatief gerekend gemiddeld 150 dagen maal 4 kWh) dan is dat na het afschaffen van het salderen een prima business case.
Ja, daarom reken ik ook met 4 kWh. Voor de donkere winter moet ik maar even kijken of hij dan in de verhuismodus ofzo moet staan.quote:Op maandag 20 april 2026 14:43 schreef 215 het volgende:
[..]
Vergeet niet dat de round trip efficientie iets van 80% is. Dus van de vijf KWh die je er in stopt krijg je maar ongeveer vier weer terug. Daarnaast gebruikt het ding zelf ook stroom, dag en nacht. In hartje winter bij mij zelfs meer dan mn panelen opleveren.
Mag ik vragen welke P1 splitter je gebruikt?quote:Op maandag 20 april 2026 11:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hier gebruik ik er één van homewizard.quote:Op maandag 20 april 2026 17:39 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Mag ik vragen welke P1 splitter je gebruikt?
De HomeWizard volgens mij.quote:Op maandag 20 april 2026 17:39 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Mag ik vragen welke P1 splitter je gebruikt?
Ik heb het HomeWizard spul allemaal gewoon bij Homewizard gekocht.quote:Op dinsdag 21 april 2026 09:21 schreef Doedezemaar het volgende:
Let even op waar je die splitter HWE Amp23 koopt, er zitten forse prijsverschillen in, volgens mij kun je bij Homewizard zelf het beste terecht
OK, dank.quote:
De splitter? Ja.quote:Op dinsdag 21 april 2026 10:47 schreef MadMaster het volgende:
[..]
OK, dank.
Die kan dus ook in combinatie met de Marstek accu's gebruikt worden, die ik ook overweeg om aan te schaffen.
Dank.quote:Op dinsdag 21 april 2026 09:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb het HomeWizard spul allemaal gewoon bij Homewizard gekocht.
Bij de Marsteks vooral opletten dat je bij een officiële dealer koopt.
Vind Marstek Dealers – Officiële Verkooppunten in Jouw Regio https://share.google/vwnZ3kDIujTBHEyRE
Hmmm, ik begreep uit de info van Marstek dat je sowieso een P1 meter van hen nodig hebt, ook bij 1 accu, en die wordt ook meegeleverd bij een Venus E3.0.quote:Op dinsdag 21 april 2026 10:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
De splitter? Ja.
Maar je hebt bij meer dan 1 Marstek accu sowieso een Marstek P1 meter nodig.

Bij 1 accu kun je voor de aansturing toe met je p1 van homewizard. Die van Marstek zelf heb je alleen nodig als je meerdere accu’s cq accumodules wilt aansluiten. Vanwege het type slimme meter dat bijv Leandra en ik heb ik daar dus een splitter bij nodig, het kan zijn dat jij die splitter dus helemaal niet nodig hebt.quote:Op dinsdag 21 april 2026 12:11 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Hmmm, ik begreep uit de info van Marstek dat je sowieso een P1 meter van hen nodig hebt, ook bij 1 accu, en die wordt ook meegeleverd bij een Venus E3.0.
Zie de website van marstek.nl.
Aangezien ik nu al een P1 meter van Homewizard in de meter heb zitten voor de zonnepanelen/stroom/gas en er straks mogelijk 2 nodig heb (1 van Homewizard x voor de zonnepanelen/stroom en gas én 1 x van Marstek voor de accu) heb ik dan dus een splitter nodig en daarom ook mijn eerdere vraag...
[ afbeelding ]
Bekijk deze YouTube-video
OK, had dit gelezen via https://thuisbatterij.nl/(...)1-splitter-hwe-amp23, waardoor het leek dat je beide P1 meters en dus een splitter moet gebruiken:quote:Op dinsdag 21 april 2026 12:25 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Bij 1 accu kun je voor de aansturing toe met je p1 van homewizard. Die van Marstek zelf heb je alleen nodig als je meerdere accu’s cq accumodules wilt aansluiten. Vanwege het type slimme meter dat bijv Leandra en ik heb ik daar dus een splitter bij nodig, het kan zijn dat jij die splitter dus helemaal niet nodig hebt.
Overigens heb ik uitgevogeld dat ik in mijn geval voor een accu van Marstek het beste uit ben bij https://stapnaarduurzaam.(...)e_pa_meter=p1-meter# waar dus ook die uitleg staat, helemaal onderaan
quote:Herken je dat? Je wilt je Marstek P1 Meter aansluiten, maar je laadpaal, HomeWizard of Eneco Toon heeft diezelfde P1-poort nodig. De strijd om die ene poort is nu verleden tijd! Met de Active P1 Splitter transformeer je moeiteloos één P1-poort naar drie, waardoor al je P1-apparaten naadloos kunnen samenwerken.
Marstek.nl is gewoon een verkoper, die niet eens op de officiele dealerlijst staat.quote:Op dinsdag 21 april 2026 12:11 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Hmmm, ik begreep uit de info van Marstek dat je sowieso een P1 meter van hen nodig hebt, ook bij 1 accu, en die wordt ook meegeleverd bij een Venus E3.0.
Zie de website van marstek.nl.
Aangezien ik nu al een P1 meter van Homewizard in de meter heb zitten voor de zonnepanelen/stroom/gas en er straks mogelijk 2 nodig heb (1 van Homewizard x voor de zonnepanelen/stroom en gas én 1 x van Marstek voor de accu) heb ik dan dus een splitter nodig en daarom ook mijn eerdere vraag...
[ afbeelding ]
Bekijk deze YouTube-video
Nee idd, en gezien MeanWell de officiële importeur voor de BeNeLux is...quote:Op dinsdag 21 april 2026 11:43 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Dank.
Hier staat Marstek.nl dan weer niet tussen. Die beweren wel officiele dealer te zijn, maar zijn dan waarschijnlijk niet bij Mean Well aangesloten ofzo.
Grappig, daar hebben wij ook gekochtquote:Op dinsdag 21 april 2026 12:25 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Bij 1 accu kun je voor de aansturing toe met je p1 van homewizard. Die van Marstek zelf heb je alleen nodig als je meerdere accu’s cq accumodules wilt aansluiten. Vanwege het type slimme meter dat bijv Leandra en ik heb ik daar dus een splitter bij nodig, het kan zijn dat jij die splitter dus helemaal niet nodig hebt.
Overigens heb ik uitgevogeld dat ik in mijn geval voor een accu van Marstek het beste uit ben bij https://stapnaarduurzaam.(...)e_pa_meter=p1-meter# waar dus ook die uitleg staat, helemaal onderaan
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |