Grappig, daar hebben wij ook gekochtquote:Op dinsdag 21 april 2026 12:25 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Bij 1 accu kun je voor de aansturing toe met je p1 van homewizard. Die van Marstek zelf heb je alleen nodig als je meerdere accu’s cq accumodules wilt aansluiten. Vanwege het type slimme meter dat bijv Leandra en ik heb ik daar dus een splitter bij nodig, het kan zijn dat jij die splitter dus helemaal niet nodig hebt.
Overigens heb ik uitgevogeld dat ik in mijn geval voor een accu van Marstek het beste uit ben bij https://stapnaarduurzaam.(...)e_pa_meter=p1-meter# waar dus ook die uitleg staat, helemaal onderaan
Hmm, grappig, dat had ik gemist.quote:Op woensdag 22 april 2026 09:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee idd, en gezien MeanWell de officiële importeur voor de BeNeLux is...
600 x 0,25 euro = 150 euro op jaar basisquote:Op maandag 20 april 2026 13:56 schreef Doedezemaar het volgende:
Duidelijk, het wordt een Marstek Venus. Als ik minstens 600 kWh per jaar via de accu kan laten lopen (conservatief gerekend gemiddeld 150 dagen maal 4 kWh) dan is dat na het afschaffen van het salderen een prima business case.
Als Hormuz nog even dicht blijft is die 0,25 euro stroom een droomquote:Op woensdag 22 april 2026 11:17 schreef namliam het volgende:
[..]
600 x 0,25 euro = 150 euro op jaar basis
Aanschaf 1250 euro
Ruim 8 jaar terugverdientijd
Zijn betere business cases te maken ...
Ik rij lekker op de stekkerquote:Op woensdag 22 april 2026 11:41 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als Hormuz nog even dicht blijft is die 0,25 euro stroom een droom
In de winter, bij voldoende spread, laden tijdens de goedkope uurtjes om het inkopen op dure momenten te voorkomen en je terugverdientijd ziet er ineens een stuk beter uit.quote:Op woensdag 22 april 2026 11:17 schreef namliam het volgende:
[..]
Aanschaf 1250 euro
Ja, hoe kan ik dat met de stroom van mijn zonnepanelen beter doen dan? Ik heb heel conservatief gerekend he? Naast dat ik ook minder terugleverboete aan de energieleverancier moet betalen. Break-even bij max 8 jaar, ik vind dat prima.quote:Op woensdag 22 april 2026 11:17 schreef namliam het volgende:
[..]
Aanschaf 1250 euro
Als je in NL dynamisch hebt zal je zien dat de stroom nu goedkoop is als de zon schijnt en het n iet in de spits is. De spits is steevast duurder dan ¤ 0,25 en vaak rond de ¤ 0,40, soms hoger. De nachten zitten vaak rond de ¤ 0,25.quote:
Ik woon niet in Nederlandquote:Op woensdag 22 april 2026 15:42 schreef 215 het volgende:
[..]
Als je in NL dynamisch hebt zal je zien dat de stroom nu goedkoop is als de zon schijnt en het n iet in de spits is. De spits is steevast duurder dan ¤ 0,25 en vaak rond de ¤ 0,40, soms hoger. De nachten zitten vaak rond de ¤ 0,25.
Het is nu zomer, warmtepompen staan meest uit dus. Ik hou mn hart vast wat er in de winter gaat gebeuren als de zon nauwelijks schijnt en alle warmtepompen voluit draaien, elektraprijs is dan meestal bepaald door de gasprijs en dat is dan ook niet betaalbaar wegens gebrek eraan.
Ja, ik rijd ook elektriek maar dat houd nu dus in dat ik vooral overdag wil laden en het vaak al afbreek voor de auto helemaal vol is.
Yep, hij is intens zwaar...quote:Op woensdag 22 april 2026 10:11 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik moet nog even wachten met bestellen, want dat ding is natuurlijk loeizwaar. Symph gaat een paar weken op vakantie, en als dat ding dan geleverd wordt dan heb ik een uitdaging.
Ik kan nergens bij helpen, dus ik vraag me af hoe Symph dat ding van de voordeur naar de juiste plek in de schuur gaat krijgen.quote:Op woensdag 22 april 2026 17:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Yep, hij is intens zwaar...
Degene die in de keuken staat was nog wel te doen, die op zolder
En degene die in de garage hangt (en onder de pootjes een plank heeft), was helemaal feest![]()
Ik had de plank opgehangen (met steunen die ieder 100 kg kunnen dragen), en ik heb het muuranker geplaatst, maar dat ding erop en aan hebben N en mijn oudste van 2 meter gedaan, daar heb ik me niet aan gewaagd
¤5800 en dan krijg je wat precies?quote:Op woensdag 22 april 2026 16:22 schreef laziness het volgende:
Wij hebben een lokaal bedrijf over de vloer gehad die batterijen plaatsen icm met een dynamisch contract en apparaatje/tooltje dat elke 2 seconden afweegt wat het slimste is om te doen qua batterij laden, ontladen, inkopen, verkopen, auto laden (al heb ik die niet momenteel) etc
Die had het ook over de batterij laden als de stroomprijs negatief is bijvoorbeeld en dan schakelt ie dus automatisch je panelen uit.
Nu hebben wij een deel vanuit de bouw op een omvormer. Icm met die batterij zou die omvormer dan vervangen moeten worden.
De rest zit met optimizers op een solaredge omvormer en die kan je schijnbaar ook instellen dat bij een negatieve stroomprijs ze uit moeten schakelen maar dat tooltje stuurt dit hele deel dus niet aan sowieso.
Je krijgt de btw terug maar alsnog hebben we het over ¤5800 en ik vraag me af of het ‘t waard is.
We hebben veel overschot omdat we slecht advies hebben gekregen over hoeveel ons warmtepomp verbruik nodig zou hebben maar goed de 2027 contracten lijken zo te zijn dat ik er zo goed als niks voor terug krijg maar er ook niet voor hoef te betalen.
Ik betaal op dit moment nog geen terugleverkosten trouwens.
Met wat 215 noemt inderdaad, de prijzen in de winter heb ik het idee dat het niet zo gunstig is als ze doen voorkomen.
Niet dat airco’s installeren en een elektrische auto aanschaffen om het op te maken nou goedkoper zijn
Zo wel ik als manlief zijn totaal niet thuis in zaken als HomeAssistant helaas. Geen idee hoe makkelijk dat wat je noemt is?quote:Op woensdag 22 april 2026 17:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
¤5800 en dan krijg je wat precies?
Heb ook PV op basis van SolarEdge, en die omvormer (wel even modbus aanzetten) stuur ik aan met HomeAssistant.
Home Assistant heeft wel een leercurve. Ik gebruik het ook, en er kan heel, héél veel mee, maar als je niet in zulke dingen thuis bent dan wordt het lastig.quote:Op woensdag 22 april 2026 18:35 schreef laziness het volgende:
[..]
Zo wel ik als manlief zijn totaal niet thuis in zaken als HomeAssistant helaas. Geen idee hoe makkelijk dat wat je noemt is?
[ link | afbeelding ]
Plus nieuwe omvormer maar ik kreeg eerst een offerte van 11,52 kWh batterij en dat was ¤6600 dus dat is maar een klein verschil. Vraag me daarom af of het wel klopt wat ze me voorschotelen aan omvormer, die verandert niet in beide offertes.quote:Op woensdag 22 april 2026 18:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Home Assistant heeft wel een leercurve. Ik gebruik het ook, en er kan heel, héél veel mee, maar als je niet in zulke dingen thuis bent dan wordt het lastig.
Ik vind het veel geld voor wat in feite dus een 7,68 kWh batterij is. Ik zou het niet doen, maar, dat ben ik.
Nou, als je een batterij wil met als idee 'de winter door te komen', dat gaat 'm niet worden. Op een winterdag trek je zomaar misschien wel 1 kWh per uur, als het niet meer is, dus die 7,68 gaat dat niet opvangen. Een 11,5 kWh batterij ook niet.quote:Op woensdag 22 april 2026 18:46 schreef laziness het volgende:
[..]
Plus nieuwe omvormer maar ik kreeg eerst een offerte van 11,52 kWh batterij en dat was ¤6600 dus dat is maar een klein verschil. Vraag me daarom af of het wel klopt wat ze me voorschotelen aan omvormer, die verandert niet in beide offertes.
Ik heb ook niet het idee dat het uit kan maar mijn kennis gaat niet zo heel ver dus dacht ik mik het hier maar eens neer.
Ik heb vooral het idee dat er minder winst te behalen valt met het handelen dan dat zij doen voorkomen. En dat ik in de winter wel overdag mijn batterij met goedkoper tarief kan laden maar dat mijn warmtepomp daar zo doorheen blaast en ik als nog dure stroom ook moet inkopen op de piek momenten. Dan ben ik beter af met een vast tarief contract denk ik.
Ik weet ook wel dat ik niks heb aan een batterij die ik niet leeg trek met puur mijn eigen verbruik en ik weet ook wel dat ik er niet de winter mee door kom.quote:Op woensdag 22 april 2026 21:01 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, als je een batterij wil met als idee 'de winter door te komen', dat gaat 'm niet worden. Op een winterdag trek je zomaar misschien wel 1 kWh per uur, als het niet meer is, dus die 7,68 gaat dat niet opvangen. Een 11,5 kWh batterij ook niet.
Als je dan een batterij wil, dan zou ik kijken naar wat jij op een niet-winter-nacht (lees: zonsondergang tot zonsopgang) aan verbruik hebt, en daar je batterij op afstemmen.
Bijvoorbeeld, ik heb in Home Assistant (istie weer) een simulatie gedraaid. Ik heb dus een integratie geinstalleerd die een batterij simuleert, maar dus met mijn werkelijke verbruiken, om te kijken wat een batterij doet. Daar kwam uit dat ik prima toe kan met een batterij van 5 kWh. Sterker nog, een 2e batterij van 5 kWh toevoegen kan, maar de TVT van die 2e batterij is veeeeeeeeeeel langer dan van die 1e batterij, maw, niet doen.
Wat jij daar wil doen is ook wat anders dan een stekkerbatterij he. Maar een stekkerbatterij kun je ook 'echt' aansluiten, maw, dat die batterij met 2500 watt ontlaadt, ipv met 800 watt via een stekker. Maar een batterij met een grote capaciteit moet je ook wel leeg kunnen krijgen he, want als ie niet leeg is kun je 'm de volgende dag niet opladen.
Dus dan is het leuk dat jij een batterij hebt met 10 kWh opslag, maar als jij in de nacht daar maar 3 kWh uit verbruikt, en de dag erna schijnt de zon, dan kun je dus maar 3 kWh in die batterij laden, in plaats van 10. Wat heb je dan aan die extra 7?
Natuurlijk, er zullen op de overgang van winter naar lente en van hefst naar winter een paar dagen zijn dat je die 10 kWh wél leeg trekt, maar dan zit je ook weer op de momenten in het jaar dat je je moet afvragen of je die batterij wel volgeladen krijgt. Wederom, dan heb je dus capaciteit die je niet kunt benutten, omdat je 'm niet volgeladen krijgt.
Natuurlijk kun je dan via het net laden, maar dan wordt het wel allemaal bewerkelijk. Het 'voordeel' van zo'n stekkerbatterij is dat naast dat je hem dus ook 'echt' kunt aansluiten, een stuk goedkoper is, én je moet denken, verbruik = verbruik he.
Dus stel jij verbruikt in een nacht 5 kWh (lees; donkere uren). Of je nou een batterij hebt die 2500 watt levert, en hij dus in 2 uur leeg is, óf dat je met 800 watt ontlaadt, en hij dus dan gedurende 6,25 uur je verbruik uit het net dempt, aan het eind is 5 kWh = 5 kWh.
Sure, met 800 watt kun je niet je wasmachine in de avond opvangen die op z'n piek 2300 watt trekt ofzo, dat klopt, maar als je 'm zo aansluit dat je dat wél zou kunnen heb je er minder uren plezier van. Het voordeel is ook dat het op die manier aansluiten dat je 2500 watt kunt ontladen wel wat geld kost, maar zo'n batterij + eventueel aansluiten in de meterkast zal een stuk minder kosten dan die 5800 euro.
Er zijn meerdere wegen naar Rome. Ik geef het je alleen maar mee zodat je ook dit kunt overwegen. Ik kan de keuze niet voor je maken.
Maar dat kan ook allemaal met een goedkopere oplossing + Home Assistant. Daar zou ik geen 5800 euro aan uitgeven.quote:Op woensdag 22 april 2026 21:41 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik weet ook wel dat ik niks heb aan een batterij die ik niet leeg trek met puur mijn eigen verbruik en ik weet ook wel dat ik er niet de winter mee door kom.
Het idee van dit systeem is dan ook wat anders dan een stekker batterij.
Zoals ik eerder aangaf handelt dit systeem voor je op de dynamische markt en vult zich dus rustig met stroom uit het net voor een negatieve prijs en schakelt je panelen opwek uit als dat onderaan de streep het beste uit de bus komt op dat moment.
In de winter vult ie zich dus op het goedkope moment, om te gebruiken op het dure moment. Vol komt ie dus altijd wel. Of van mijn dak of via het goedkoopste 24uurs tarief van het net. En dat wat ik er niet uit haal verkoopt ie op het moment dat het wel iets oplevert.
Maar ik vind het een verdraaid ingewikkeld plaatje om helder te krijgen hoeveel het me echt oplevert. Juist omdat ik denk in de dure wintermaanden als nog hoge piekprijzen te moeten betalen om mijn pomp draaiende te houden.
En kan ik inderdaad straks een contract krijgen zonder terugleverkosten in 2027? Zowel de overheid als de energiebedrijven als de markt zijn niet echt om op te bouwen momenteel qua toekomst.
Ik wil met name niet voor mijn grote overschot hoeven te betalen in ieder geval.quote:Op woensdag 22 april 2026 21:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Veel geld uitgeven om te besparen is wel een risico.
Heb zelf de accu's als hobby dus dan maakt het wat minder uit of het zich terugverdient.
Als je het rendabel wil maken zou ik kijken naar wat je buiten de wintermaanden (ofwel, maanden dat je verwarmt) ongeveer aan stroom verbruikt tussen zonsondergang en zonsopkomst.
Daar je accu op afstemmen.
Als je een dynamisch contract hebt kan je er in de winter ook nog wat mee inkopen en gebruiken maar voor alleen die periode een grotere accu kopen kan niet uit.
Zie de accu als een investering op zich, hij hoeft niet al je gebruik af te dekken, hij moet zichzelf (als het geen hobby is) terugverdienen en dat kan het snelst als hij iedere dag 1x (of bij dynamisch contract misschien zelfs 2x) helemaal volgeladen en ontladen wordt.
Extra overweging: je hebt ook systemen die "off grid" kunnen, dus bij een (langdurige) storing blijft je koelkast gewoon werken. In lente / zomer kan je er (als je wat zuinig bent) zelfs de hele dag en nacht mee doorkomen. Dit vereist wel wat grotere aanpassingen in de meterkast en een omvormer die dat kan.
Dan is een dynamisch contract misschien wel een optie, dat is wel hoe ik het ga doen. Ook (juist) als salderen stopt.quote:Op woensdag 22 april 2026 21:54 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik wil met name niet voor mijn grote overschot hoeven te betalen in ieder geval.
Je kan globaal 3 kanten op.quote:Dit bedrijf stond vorig jaar al in de krant en heb ik toen opgeslagen om eens langs te laten komen tegen de tijd dat mijn contract zonder terugleverkosten ten einde zou lopen.
Zij blijken dus een heel systeem inclusief handelen op de markt aan te bieden.
Daar was ik niet op uit, het wordt me voorgeschoteld en ik probeer uit te vinden of het me echt wat biedt. Ons gevoel zegt van niet maar er is vrij weinig kennis en veel variabelen om dat echt goed in te kunnen schatten dus daarom hier maar eens vragen. Het feit dat iedereen vooral bezig is met een stekkerbatterij en niet met het hele handelen zegt misschien al genoeg![]()
Het topic op tweakers is 500 pagina’s en dat gaat technisch best ver dus dat bracht me ook niet veel verder so far. Dat heb ik weer dicht geklikt.
Het blijft ook een beetje koffiedik kijken omdat je ook niet weet wat de tarieven de komende jaren gaan doen. Wat je wel zeker weet is dat 5800 euro een pak geld is voor onder aan de streep een 7,8kw accu met daarbij de afhankelijkheid van het bedrijf voor de werking van de aansturing voor het eventuele handelen.quote:Op woensdag 22 april 2026 21:54 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik wil met name niet voor mijn grote overschot hoeven te betalen in ieder geval.
Dit bedrijf stond vorig jaar al in de krant en heb ik toen opgeslagen om eens langs te laten komen tegen de tijd dat mijn contract zonder terugleverkosten ten einde zou lopen.
Zij blijken dus een heel systeem inclusief handelen op de markt aan te bieden.
Daar was ik niet op uit, het wordt me voorgeschoteld en ik probeer uit te vinden of het me echt wat biedt. Ons gevoel zegt van niet maar er is vrij weinig kennis en veel variabelen om dat echt goed in te kunnen schatten dus daarom hier maar eens vragen. Het feit dat iedereen vooral bezig is met een stekkerbatterij en niet met het hele handelen zegt misschien al genoeg![]()
Het topic op tweakers is 500 pagina’s en dat gaat technisch best ver dus dat bracht me ook niet veel verder so far. Dat heb ik weer dicht geklikt.
Dit inderdaad.quote:Op woensdag 22 april 2026 22:17 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Het blijft ook een beetje koffiedik kijken omdat je ook niet weet wat de tarieven de komende jaren gaan doen. Wat je wel zeker weet is dat 5800 euro een pak geld is voor onder aan de streep een 7,8kw accu met daarbij de afhankelijkheid van het bedrijf voor de werking van de aansturing voor het eventuele handelen.
Waarom verbaast het me ook niet dat ze het handelen alweer aan banden hebben gelegd?quote:Op woensdag 22 april 2026 22:35 schreef Leandra het volgende:
We hebben voor dit moment de Marsteks genomen omdat ik daar in geval van nood of aangekondigde stroom onderbreking ook een koelkast en vriezer op kan aansluiten.
Een compleet geïnstalleerde vaste batterijset zou ik alleen maar doen als het een set met black start is, zodat het huis er ook werkelijk op kan draaien als er geen stroom is en ook weer begint als er zon op de panelen komt.
Zolang dat verhaal niet wat betaalbaarder is begin ik daar niet aan, net zoals ik pas een EV neem als die bidirectioneel kan laden.
Tegen die tijd is een batterij met black start natuurlijk ook een mooie aanvulling en heb je altijd back-up.
En mbt handelen: een hoop dynamische contracten stellen al dat je niet duur mag verkopen vanuit je batterij
Anyway, dat gaat t imho ook niet worden voor de particulier.
Ik zou sowieso nergens aan beginnen waarbij je vastzit aan een service van één of andere aanbieder. Wat als je ergens anders heen wil? Wat als die toko ermee ophoudt?quote:Op donderdag 23 april 2026 11:04 schreef laziness het volgende:
[..]
Waarom verbaast het me ook niet dat ze het handelen alweer aan banden hebben gelegd?
Dat tooltje is van een dynamisch contract aanbieder die het dus wel oké vindt maar je wilt niet van één partij afhankelijk zijn.
Bedankt voor jullie inzichten!
Je bent vrij om een aanbieder te kiezen. Maar het tooltje is ontwikkeld door een dynamisch contract aanbieder die handelen dus wel toestaat in ieder geval.quote:Op donderdag 23 april 2026 11:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik zou sowieso nergens aan beginnen waarbij je vastzit aan een service van één of andere aanbieder. Wat als je ergens anders heen wil? Wat als die toko ermee ophoudt?
Zorg dat je onafhankelijk bent.
Nee, dat is niet zonde.quote:Op donderdag 23 april 2026 12:21 schreef Hanca het volgende:
Ik vraag me bij dat handelen ook altijd af hoeveel sneller je batterij daardoor af schrijft, aangezien het nog niet zo lang gedaan wordt zijn daar geen cijfers van. Maar het is natuurlijk zonde als je om geld te verdienen de levensduur van een dure installatie flink verkort.
Daar heb je natuurlijk een punt.quote:Op donderdag 23 april 2026 12:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zonde.
Je wil je batterij zo snel mogelijk terugverdienen en als je dat kan doen met 2x per dag laden en ontladen ipv 1x per dag, dan gaat dan sneller.
Als het je doel is om er zo lang mogelijk mee te doen, dan kan je 'm beter op ongeveer 40% volladen en dan verder nooit meer gebruiken.
Als dat je doel is, zou ik idd niet gaan handelen.quote:Op donderdag 23 april 2026 13:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar heb je natuurlijk een punt.
Nou gaat het mij niet om terugverdienen, maar vooral om zoveel mogelijk van de stroom van mijn zonnepanelen zelf gebruiken, vandaar misschien mijn wat kromme redenering.
Goede reden om dingen weg te doenquote:Op donderdag 23 april 2026 13:15 schreef Doedezemaar het volgende:
De plek in de schuur voor de Marstek vonden we bij nader inzien toch niet zo geschikt, dus nu komt hij in de keuken te staan, daar hadden we nog een loos hoekje. Eens kijken waar we de zooi uit dat loze hoekje nou weer gaan opruimen.
Ze moeten niet weg, helaas. Het zijn extra binnenlades van onze Ikeakeuken die als bouwpakketjes staan te wachten tot we ooit eens puf hebben om ze in elkaar te zetten en dan ook nog te gaan monteren. En nog een Tomadorekje dat aan de muur moet gemonteerd worden.quote:Op donderdag 23 april 2026 13:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Goede reden om dingen weg te doen
Plus: als je een keer stroomuitval hebt kun je de koelkast er op aansluiten (als de Marstek vol is).quote:Op donderdag 23 april 2026 13:15 schreef Doedezemaar het volgende:
De plek in de schuur voor de Marstek vonden we bij nader inzien toch niet zo geschikt, dus nu komt hij in de keuken te staan, daar hadden we nog een loos hoekje. Eens kijken waar we de zooi uit dat loze hoekje nou weer gaan opruimen.
Welke Marstek hebben jullie en welke regeling(en) gebruiken jullie??quote:Op donderdag 23 april 2026 13:15 schreef Doedezemaar het volgende:
De plek in de schuur voor de Marstek vonden we bij nader inzien toch niet zo geschikt, ............
Ik heb iedere dag van 12.00 tot 17.00 uur gratis stroom, zonder dat ik belasting betaal.quote:Op donderdag 23 april 2026 14:33 schreef michaelmoore het volgende:
Budget Thuis: Van 1 april tot en met 30 september 2026 biedt Budget Thuis in de weekenden tussen 12:00 en 17:00 uur gratis stroom aan, waarbij je alleen de belasting betaalt.
Energievergelijk.nl
Energievergelijk.nl
+4
Maar dat mag, volgens mij, niet gebruikt worden voor het opladen van batterijen of auto's. Weet niet precies hoe ze dat gaan controleren. Het automatisch bijladen hebben we maar even uitgezet voor nu. Auto aan granny lader durfden we wel aan. (En hij moest gewoon vol)quote:Op donderdag 23 april 2026 14:33 schreef michaelmoore het volgende:
Budget Thuis: Van 1 april tot en met 30 september 2026 biedt Budget Thuis in de weekenden tussen 12:00 en 17:00 uur gratis stroom aan, waarbij je alleen de belasting betaalt.
Energievergelijk.nl
Energievergelijk.nl
+4
De voorwaarden hebben het wel over een thuisbatterij, maar niet over het laden van de auto.quote:Op donderdag 23 april 2026 17:04 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Maar dat mag, volgens mij, niet gebruikt worden voor het opladen van batterijen of auto's. Weet niet precies hoe ze dat gaan controleren. Het automatisch bijladen hebben we maar even uitgezet voor nu. Auto aan granny lader durfden we wel aan. (En hij moest gewoon vol)
Ik dacht dat Hyundai, Kia en Volvo onder andere auto's hadden die bidirectioneel kunnen laden.quote:Op donderdag 23 april 2026 17:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
De voorwaarden hebben het wel over een thuisbatterij, maar niet over het laden van de auto.
BE_Actievoorwaarden_Gratis_stroom_2026.pdf https://share.google/9jMsmY2TTRVowgnsa
Maar goed, in principe kan er nog (vrijwel) niet bidirectioneel geladen worden, dus de auto laden om buiten die tijden gratis stroom uit je auto te halen kan nagenoeg niemand, en indien wel zullen ze het wel aanmerken als "auto inzetten als thuisbatterij".
Ik neem dezelfde als Leandra, maar dan maar 1 exemplaar. Met 6 zonnepanelen, gewoon vast energiecontract en de batterij op de stand ‘Nul op de meter’ of hoe dat daar ook maar heet.quote:Op donderdag 23 april 2026 16:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Welke Marstek hebben jullie en welke regeling(en) gebruiken jullie??
Ja... maar vooralsnog zijn er nog maar heel weinig auto's in NL waarbij de hardware en software ook is ingesteld op bidirectioneel laden.quote:Op donderdag 23 april 2026 17:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik dacht dat Hyundai, Kia en Volvo onder andere auto's hadden die bidirectioneel kunnen laden.
quote:Vehicle to Grid (V2G)
Bij V2G is er geen sprake van een stopcontact, maar kun je laden én ontladen via dezelfde laadkabel. Dat betekent dat er speciale hardware in zowel de auto als de laadpaal moet zitten om dit mogelijk te maken. Elektrische auto’s die zulke hardware aan boord hebben, zijn de Kia EV9, Volvo EX90 en Renault 5.
Hoewel er dus elektrische auto’s bestaan met de juiste hardware, kan op het moment van schrijven geen enkele EV daadwerkelijk bi-directioneel laden. Het ontbreekt namelijk nog aan de juiste laders en/of de benodigde software. De betrokken fabrikanten hebben aangekondigd dit geleidelijk uit te rollen, waarbij niet duidelijk is wanneer Nederlandse consumenten aan de beurt zijn.
Zelfconsumptie heet het.quote:Op donderdag 23 april 2026 17:36 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik neem dezelfde als Leandra, maar dan maar 1 exemplaar. Met 6 zonnepanelen, gewoon vast energiecontract en de batterij op de stand ‘Nul op de meter’ of hoe dat daar ook maar heet.
Mijn Hyundai heeft wel een stopcontact en naar ik begrijp kan je ook 230 tappen vanuit de oplaadstekker maar dat is zeker niet hetzelfde als directioneel laden.quote:Op donderdag 23 april 2026 17:34 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik dacht dat Hyundai, Kia en Volvo onder andere auto's hadden die bidirectioneel kunnen laden.
Dan snap ik niet waarom je pas een EV neemt zodra je bidirectioneel kan laden.quote:Op donderdag 23 april 2026 16:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb iedere dag van 12.00 tot 17.00 uur gratis stroom, zonder dat ik belasting betaal.
Sterker nog: op zon alleen heb ik de hele dag van 09.00 tot 19.00 uur gratis stroom van het dak, en van 19.00 tot 09.00 uur heb ik gratis stroom uit de batterijen...
Dus energievergelijk gaat mij, en de meeste zonnepaneelbezitters (we zitten in het zonnepaneeltopic), precies geen enkel voordeel opleveren met "gratis" stroom in het weekend tussen 12.00 en 17.00 uur van april tot en met september.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |