abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 april 2026 @ 22:35:12 #126
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220636397
We hebben voor dit moment de Marsteks genomen omdat ik daar in geval van nood of aangekondigde stroom onderbreking ook een koelkast en vriezer op kan aansluiten.

Een compleet geïnstalleerde vaste batterijset zou ik alleen maar doen als het een set met black start is, zodat het huis er ook werkelijk op kan draaien als er geen stroom is en ook weer begint als er zon op de panelen komt.

Zolang dat verhaal niet wat betaalbaarder is begin ik daar niet aan, net zoals ik pas een EV neem als die bidirectioneel kan laden.
Tegen die tijd is een batterij met black start natuurlijk ook een mooie aanvulling en heb je altijd back-up.

En mbt handelen: een hoop dynamische contracten stellen al dat je niet duur mag verkopen vanuit je batterij :')
Anyway, dat gaat t imho ook niet worden voor de particulier.

[ Bericht 7% gewijzigd door Leandra op 22-04-2026 22:40:47 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 23 april 2026 @ 11:04:46 #127
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220638360
quote:
1s.gif Op woensdag 22 april 2026 22:35 schreef Leandra het volgende:
We hebben voor dit moment de Marsteks genomen omdat ik daar in geval van nood of aangekondigde stroom onderbreking ook een koelkast en vriezer op kan aansluiten.

Een compleet geïnstalleerde vaste batterijset zou ik alleen maar doen als het een set met black start is, zodat het huis er ook werkelijk op kan draaien als er geen stroom is en ook weer begint als er zon op de panelen komt.

Zolang dat verhaal niet wat betaalbaarder is begin ik daar niet aan, net zoals ik pas een EV neem als die bidirectioneel kan laden.
Tegen die tijd is een batterij met black start natuurlijk ook een mooie aanvulling en heb je altijd back-up.

En mbt handelen: een hoop dynamische contracten stellen al dat je niet duur mag verkopen vanuit je batterij :')
Anyway, dat gaat t imho ook niet worden voor de particulier.
Waarom verbaast het me ook niet dat ze het handelen alweer aan banden hebben gelegd?
Dat tooltje is van een dynamisch contract aanbieder die het dus wel oké vindt maar je wilt niet van één partij afhankelijk zijn.

Bedankt voor jullie inzichten!
Ik heb je lief mijn hele leven
  donderdag 23 april 2026 @ 11:10:28 #128
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220638396
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 11:04 schreef laziness het volgende:

[..]
Waarom verbaast het me ook niet dat ze het handelen alweer aan banden hebben gelegd?
Dat tooltje is van een dynamisch contract aanbieder die het dus wel oké vindt maar je wilt niet van één partij afhankelijk zijn.

Bedankt voor jullie inzichten!
Ik zou sowieso nergens aan beginnen waarbij je vastzit aan een service van één of andere aanbieder. Wat als je ergens anders heen wil? Wat als die toko ermee ophoudt?

Zorg dat je onafhankelijk bent.
Huilen dan.
  donderdag 23 april 2026 @ 11:57:18 #129
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220638782
quote:
7s.gif Op donderdag 23 april 2026 11:10 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik zou sowieso nergens aan beginnen waarbij je vastzit aan een service van één of andere aanbieder. Wat als je ergens anders heen wil? Wat als die toko ermee ophoudt?

Zorg dat je onafhankelijk bent.
Je bent vrij om een aanbieder te kiezen. Maar het tooltje is ontwikkeld door een dynamisch contract aanbieder die handelen dus wel toestaat in ieder geval.

Ik mag dan niet heel diep in de materie zitten, ik ben nog wel slim genoeg om te begrijpen dat als ik verplicht bij één aanbieder moet blijven dat het sowieso het overwegen niet waard zou zijn.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220638985
Ik vraag me bij dat handelen ook altijd af hoeveel sneller je batterij daardoor af schrijft, aangezien het nog niet zo lang gedaan wordt zijn daar geen cijfers van. Maar het is natuurlijk zonde als je om geld te verdienen de levensduur van een dure installatie flink verkort.
pi_220639062
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 12:21 schreef Hanca het volgende:
Ik vraag me bij dat handelen ook altijd af hoeveel sneller je batterij daardoor af schrijft, aangezien het nog niet zo lang gedaan wordt zijn daar geen cijfers van. Maar het is natuurlijk zonde als je om geld te verdienen de levensduur van een dure installatie flink verkort.
Nee, dat is niet zonde.

Je wil je batterij zo snel mogelijk terugverdienen en als je dat kan doen met 2x per dag laden en ontladen ipv 1x per dag, dan gaat dan sneller.

Als het je doel is om er zo lang mogelijk mee te doen, dan kan je 'm beter op ongeveer 40% volladen en dan verder nooit meer gebruiken.
pi_220639175
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 12:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, dat is niet zonde.

Je wil je batterij zo snel mogelijk terugverdienen en als je dat kan doen met 2x per dag laden en ontladen ipv 1x per dag, dan gaat dan sneller.

Als het je doel is om er zo lang mogelijk mee te doen, dan kan je 'm beter op ongeveer 40% volladen en dan verder nooit meer gebruiken.
Daar heb je natuurlijk een punt.

Nou gaat het mij niet om terugverdienen, maar vooral om zoveel mogelijk van de stroom van mijn zonnepanelen zelf gebruiken, vandaar misschien mijn wat kromme redenering.
pi_220639226
De plek in de schuur voor de Marstek vonden we bij nader inzien toch niet zo geschikt, dus nu komt hij in de keuken te staan, daar hadden we nog een loos hoekje. Eens kijken waar we de zooi uit dat loze hoekje nou weer gaan opruimen.
pi_220639249
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 13:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar heb je natuurlijk een punt.

Nou gaat het mij niet om terugverdienen, maar vooral om zoveel mogelijk van de stroom van mijn zonnepanelen zelf gebruiken, vandaar misschien mijn wat kromme redenering.
Als dat je doel is, zou ik idd niet gaan handelen.
De levensduur van zo'n thuisbatterij blijft natuurlijk wat onvoorspelbaar.
De accucellen gaan wss langer mee dan de elektronica dus daarom zou ik 15 jaar maximaal aanhouden.
pi_220639252
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 13:15 schreef Doedezemaar het volgende:
De plek in de schuur voor de Marstek vonden we bij nader inzien toch niet zo geschikt, dus nu komt hij in de keuken te staan, daar hadden we nog een loos hoekje. Eens kijken waar we de zooi uit dat loze hoekje nou weer gaan opruimen.
Goede reden om dingen weg te doen :P
pi_220639321
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 13:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Goede reden om dingen weg te doen :P
Ze moeten niet weg, helaas. Het zijn extra binnenlades van onze Ikeakeuken die als bouwpakketjes staan te wachten tot we ooit eens puf hebben om ze in elkaar te zetten en dan ook nog te gaan monteren. En nog een Tomadorekje dat aan de muur moet gemonteerd worden.
  donderdag 23 april 2026 @ 14:04:06 #137
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_220639418
Doedezemaarweg
Huilen dan.
  donderdag 23 april 2026 @ 14:33:21 #138
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220639540
Budget Thuis: Van 1 april tot en met 30 september 2026 biedt Budget Thuis in de weekenden tussen 12:00 en 17:00 uur gratis stroom aan, waarbij je alleen de belasting betaalt.
Energievergelijk.nl
Energievergelijk.nl
+4
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 23 april 2026 @ 16:44:53 #139
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220640067
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 13:15 schreef Doedezemaar het volgende:
De plek in de schuur voor de Marstek vonden we bij nader inzien toch niet zo geschikt, dus nu komt hij in de keuken te staan, daar hadden we nog een loos hoekje. Eens kijken waar we de zooi uit dat loze hoekje nou weer gaan opruimen.
Plus: als je een keer stroomuitval hebt kun je de koelkast er op aansluiten (als de Marstek vol is).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220640093
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 13:15 schreef Doedezemaar het volgende:
De plek in de schuur voor de Marstek vonden we bij nader inzien toch niet zo geschikt, ............
Welke Marstek hebben jullie en welke regeling(en) gebruiken jullie??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 23 april 2026 @ 16:49:23 #141
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220640100
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 14:33 schreef michaelmoore het volgende:
Budget Thuis: Van 1 april tot en met 30 september 2026 biedt Budget Thuis in de weekenden tussen 12:00 en 17:00 uur gratis stroom aan, waarbij je alleen de belasting betaalt.
Energievergelijk.nl
Energievergelijk.nl
+4
Ik heb iedere dag van 12.00 tot 17.00 uur gratis stroom, zonder dat ik belasting betaal.

Sterker nog: op zon alleen heb ik de hele dag van 09.00 tot 19.00 uur gratis stroom van het dak, en van 19.00 tot 09.00 uur heb ik gratis stroom uit de batterijen...

Dus energievergelijk gaat mij, en de meeste zonnepaneelbezitters (we zitten in het zonnepaneeltopic), precies geen enkel voordeel opleveren met "gratis" stroom in het weekend tussen 12.00 en 17.00 uur van april tot en met september.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 23 april 2026 @ 16:50:50 #142
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220640108
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 16:48 schreef blomke het volgende:

[..]
Welke Marstek hebben jullie en welke regeling(en) gebruiken jullie??
3x Venus E 3.0 ingesteld op zelfconsumptie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220640155
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 14:33 schreef michaelmoore het volgende:
Budget Thuis: Van 1 april tot en met 30 september 2026 biedt Budget Thuis in de weekenden tussen 12:00 en 17:00 uur gratis stroom aan, waarbij je alleen de belasting betaalt.
Energievergelijk.nl
Energievergelijk.nl
+4
Maar dat mag, volgens mij, niet gebruikt worden voor het opladen van batterijen of auto's. Weet niet precies hoe ze dat gaan controleren. Het automatisch bijladen hebben we maar even uitgezet voor nu. Auto aan granny lader durfden we wel aan. (En hij moest gewoon vol)
  donderdag 23 april 2026 @ 17:20:54 #144
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220640211
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 17:04 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Maar dat mag, volgens mij, niet gebruikt worden voor het opladen van batterijen of auto's. Weet niet precies hoe ze dat gaan controleren. Het automatisch bijladen hebben we maar even uitgezet voor nu. Auto aan granny lader durfden we wel aan. (En hij moest gewoon vol)
De voorwaarden hebben het wel over een thuisbatterij, maar niet over het laden van de auto.
BE_Actievoorwaarden_Gratis_stroom_2026.pdf https://share.google/9jMsmY2TTRVowgnsa

Maar goed, in principe kan er nog (vrijwel) niet bidirectioneel geladen worden, dus de auto laden om buiten die tijden gratis stroom uit je auto te halen kan nagenoeg niemand, en indien wel zullen ze het wel aanmerken als "auto inzetten als thuisbatterij".
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220640300
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 17:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
De voorwaarden hebben het wel over een thuisbatterij, maar niet over het laden van de auto.
BE_Actievoorwaarden_Gratis_stroom_2026.pdf https://share.google/9jMsmY2TTRVowgnsa

Maar goed, in principe kan er nog (vrijwel) niet bidirectioneel geladen worden, dus de auto laden om buiten die tijden gratis stroom uit je auto te halen kan nagenoeg niemand, en indien wel zullen ze het wel aanmerken als "auto inzetten als thuisbatterij".
Ik dacht dat Hyundai, Kia en Volvo onder andere auto's hadden die bidirectioneel kunnen laden.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_220640312
quote:
0s.gif Op donderdag 23 april 2026 16:48 schreef blomke het volgende:

[..]
Welke Marstek hebben jullie en welke regeling(en) gebruiken jullie??
Ik neem dezelfde als Leandra, maar dan maar 1 exemplaar. Met 6 zonnepanelen, gewoon vast energiecontract en de batterij op de stand ‘Nul op de meter’ of hoe dat daar ook maar heet.
  donderdag 23 april 2026 @ 18:05:28 #147
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220640525
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 17:34 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik dacht dat Hyundai, Kia en Volvo onder andere auto's hadden die bidirectioneel kunnen laden.
Ja... maar vooralsnog zijn er nog maar heel weinig auto's in NL waarbij de hardware en software ook is ingesteld op bidirectioneel laden.

Feiten en fabels over bidirectioneel laden | ANWB https://share.google/mkYQEepSryntHRjNW

quote:
Vehicle to Grid (V2G)
Bij V2G is er geen sprake van een stopcontact, maar kun je laden én ontladen via dezelfde laadkabel. Dat betekent dat er speciale hardware in zowel de auto als de laadpaal moet zitten om dit mogelijk te maken. Elektrische auto’s die zulke hardware aan boord hebben, zijn de Kia EV9, Volvo EX90 en Renault 5.

Hoewel er dus elektrische auto’s bestaan met de juiste hardware, kan op het moment van schrijven geen enkele EV daadwerkelijk bi-directioneel laden. Het ontbreekt namelijk nog aan de juiste laders en/of de benodigde software. De betrokken fabrikanten hebben aangekondigd dit geleidelijk uit te rollen, waarbij niet duidelijk is wanneer Nederlandse consumenten aan de beurt zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 23 april 2026 @ 18:09:18 #148
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_220640547
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 17:36 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Ik neem dezelfde als Leandra, maar dan maar 1 exemplaar. Met 6 zonnepanelen, gewoon vast energiecontract en de batterij op de stand ‘Nul op de meter’ of hoe dat daar ook maar heet.
Zelfconsumptie heet het.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_220640661
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 17:34 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik dacht dat Hyundai, Kia en Volvo onder andere auto's hadden die bidirectioneel kunnen laden.
Mijn Hyundai heeft wel een stopcontact en naar ik begrijp kan je ook 230 tappen vanuit de oplaadstekker maar dat is zeker niet hetzelfde als directioneel laden.

Handig om onderweg de waterkoker er in te stoppen of een inductiepitje, helaas moet de auto dan wel (min of meer) aan staan en is het eigen verbruik van de auto iets van 200/300 Watt. Voor nood prima en die waterkoker is ook geen probleem maar een avond tv kijken of een nachtje de warmtepomp aan vreet ff te veel energie vind ik.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_220640773
quote:
1s.gif Op donderdag 23 april 2026 16:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik heb iedere dag van 12.00 tot 17.00 uur gratis stroom, zonder dat ik belasting betaal.

Sterker nog: op zon alleen heb ik de hele dag van 09.00 tot 19.00 uur gratis stroom van het dak, en van 19.00 tot 09.00 uur heb ik gratis stroom uit de batterijen...

Dus energievergelijk gaat mij, en de meeste zonnepaneelbezitters (we zitten in het zonnepaneeltopic), precies geen enkel voordeel opleveren met "gratis" stroom in het weekend tussen 12.00 en 17.00 uur van april tot en met september.
Dan snap ik niet waarom je pas een EV neemt zodra je bidirectioneel kan laden.

Ik heb 2 EV's (1 plugin en 1 volledige elektrische) met beide een eigen laadpaal/oprit en van maart tm oktober kunnen we bijna 100% laden via de pv panelen. En nooit meer tanken.. (af en toe voor de plugin).

Scheelt echt honderden euro's per maand, veel meer dan het rendement op een batterij.
De enige keerzijde is dat je auto wel aan vervanging toe moet zijn , een auto van 4-5 jaar oud is zonde om in in te wisselen . Onze plugin is 3 jaar oud dus die blijft voorlopig nog wel .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')