abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 15 december 2025 @ 21:24:06 #226
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219505571
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 21:21 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoeveel uit Egypte kwamen er uiteindelijk aan? Zelfs Mozes mocht het van een afstandje zien en niet binnengaan. Lijkt meer op een Tantaluskwelling dan op heiligmaking
[..]
Vraag is of ze er zoveel beter waren; in Egypte zaten ze nog rond de vleespotten.
[..]
De evangeliën in het NT zijn één en al plagiaat: Mattheus en Lucas schreven letterlijk van Marcus over.
Hoe vaak staat er wel niet "opdat in vervulling zou gaan" en dan komt er weer een vers uit het OT. Puur om het met elkaar in overeenstemming te blijven.

Over tegenstellingen (anti-consistentie) in de bijbel, heb ik al een heel verhaal geschreven.
Ja, zo zijn er wel meeer zaken he, ik heb ze laatst ook aangehaald, maar het wordt toch altijd gedraaid zodat het weer zou kunnen kloppen eventueel misschien en mogelijk tot de opties behorend. Dus het heeft geen zin.
As above, so below.
pi_219505577
quote:
3s.gif Op maandag 15 december 2025 21:24 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, zo zijn er wel meeer zaken he, ik heb ze laatst ook aangehaald, maar het wordt toch altijd gedraaid zodat het weer zou kunnen kloppen eventueel misschien en mogelijk tot de opties behorend. Dus het heeft geen zin.
Wat is er precies gedraaid? En waarom zou jouw interpretatie de juiste zijn, en de mijne 'gedraai'? Waar baseer je dat op?
  Moderator maandag 15 december 2025 @ 21:27:30 #228
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219505630
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 21:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat is er precies gedraaid? En waarom zou jouw interpretatie de juiste zijn, en de mijne 'gedraai'? Waar baseer je dat op?
Gij zult niet doden.

1 Samuel 15.

Nou, incoming; "gods opdracht", "gods oordeel", "de wil van god" , "dan mogen zn eigen regelsgebroken worden", noem het allemaal maar op wat ik daarover hoor van christenen.

Grappigerwijs, dit moet je nu ns proberen te verkondigen in de rechtbank, kijken wattie doet.

En even buiten dat... wat maakt t verschil tussen 1 of andere knakker 2k y terug die dat zegt of iemand die dat nu zegt? Waarom is degene van 2K y terug geloofwaardiger,hier komen nooit degelijke antwoorden op, enkel gedraai, en ik heb t niet eens over jou ali.

[ Bericht 10% gewijzigd door Mijk op 15-12-2025 21:40:36 ]
As above, so below.
  Moderator maandag 15 december 2025 @ 21:46:11 #229
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219505874
Misschien net iets specifieker;

Stel je voor, er komt nu iemand en die zegt; "dood alle Christenen op aarde, dit is de opdracht die ik van god kreeg"

Dan wat?

Dit alleen al, bewijst dat je enkel in geschreven tekst gelooft, wat waarschijnlijk to-taal uit zn verband getrokken is over de eeuwen heen, iets wat een bekend fenomeen is in de psychologie.
As above, so below.
pi_219506396
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 21:27 schreef Mijk het volgende:

[..]
Gij zult niet doden.

1 Samuel 15.

Nou, incoming; "gods opdracht", "gods oordeel", "de wil van god" , "dan mogen zn eigen regelsgebroken worden", noem het allemaal maar op wat ik daarover hoor van christenen.

Grappigerwijs, dit moet je nu ns proberen te verkondigen in de rechtbank, kijken wattie doet.

En even buiten dat... wat maakt t verschil tussen 1 of andere knakker 2k y terug die dat zegt of iemand die dat nu zegt? Waarom is degene van 2K y terug geloofwaardiger,hier komen nooit degelijke antwoorden op, enkel gedraai, en ik heb t niet eens over jou ali.
Maar dat is geen gedraai, dat is dat jouw interpretatie van die teksten niet spoort met wat er daadwerkelijk wordt beschreven. Het gebod om niet te doden is een geldig gebod. Gods oordelen over mensenlevens zijn ook geldig. Verdediging tegen vijanden is ook geldig. God overschrijdt zijn eigen regels niet, Hij zet de standaard voor wat acceptabel is in het leven en wat niet.
pi_219506454
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 21:46 schreef Mijk het volgende:
Misschien net iets specifieker;

Stel je voor, er komt nu iemand en die zegt; "dood alle Christenen op aarde, dit is de opdracht die ik van god kreeg"

Dan wat?

Dit alleen al, bewijst dat je enkel in geschreven tekst gelooft, wat waarschijnlijk to-taal uit zn verband getrokken is over de eeuwen heen, iets wat een bekend fenomeen is in de psychologie.
Dat iemand dat zegt, wil niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk zo is. Maar stel dat God dat toe zou laten? Dan is dat zo, God oordeelt over leven en dood. Zoals Job zei: zelfs als Hij mij zou doden, zou ik hopen/vertrouwen.

Het gebod om niet te doden draait om het zelf op de rechterstoel gaan zitten en mensen doden naar je eigen believen. Dat is wat anders dan dat God over het leven oordeelt. En dan zelfs nog: uiteindelijk zijn die oordelen simpelweg de vervulling van de keuzes van de mensen zelf.
  Moderator maandag 15 december 2025 @ 22:35:36 #232
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219506562
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 22:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat iemand dat zegt, wil niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk zo is. Maar stel dat God dat toe zou laten? Dan is dat zo, God oordeelt over leven en dood. Zoals Job zei: zelfs als Hij mij zou doden, zou ik hopen/vertrouwen.

Het gebod om niet te doden draait om het zelf op de rechterstoel gaan zitten en mensen doden naar je eigen believen. Dat is wat anders dan dat God over het leven oordeelt. En dan zelfs nog: uiteindelijk zijn die oordelen simpelweg de vervulling van de keuzes van de mensen zelf.
Dus iemand die dat zegt, wil niet zeggen dat het daadwerkelijk zo is?

Maar.... dan zeg je dus ook dat Saul, Samuel... ergo; zelfs Mozes en Jezus misschien wel dingen zeiden die niet daadwerkelijk zo waren? Die lijkt me fair dan toch?

Zie je de flaw ali?
As above, so below.
pi_219506637
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 22:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De doodstraf in Amerika: is dat de (een) straf van god, of bedacht door mensen? Is het de wil van god dat mensen dat bedachten (en nog steeds doen)?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219506661
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 21:27 schreef Mijk het volgende:

[..]
Gij zult niet doden.

1 Samuel 15.

In het boek "Richteren" hoeveel duizenden vrouwen en kinderen werden er wel vermoord? Die part noch deel aan het conflict hadden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_219506668
quote:
11s.gif Op maandag 15 december 2025 22:35 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dus iemand die dat zegt, wil niet zeggen dat het daadwerkelijk zo is?

Maar.... dan zeg je dus ook dat Saul, Samuel... ergo; zelfs Mozes en Jezus misschien wel dingen zeiden die niet daadwerkelijk zo waren? Die lijkt me fair dan toch?

Zie je de flaw ali?
Misschien wel ja... Dat is een kwestie van geloof en vertrouwen in de schrift.
pi_219506682
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 22:45 schreef blomke het volgende:

[..]
De doodstraf in Amerika: is dat de (een) straf van god, of bedacht door mensen? Is het de wil van god dat mensen dat bedachten (en nog steeds doen)?
Het OT heeft ook doodstraffen als de overtredingen ernstig genoeg zijn. Niet om zoveel mogelijk mensen te vermoorden, maar 'om het kwaad uit te roeien uit Israël'. De bedoeling was denk ik vooral afschrikking.

In bepaalde gevallen verlies je wat mij betreft het recht op leven wel ja. Kinderverkrachters, seriemoordenaars, noem maar op. Waarom zou zoiemand nog het recht hebben om te leven? Om nog meer mensenlevens te ruïneren? Maar goed, wie ben ik.

Uiteindelijk gaat het om wat voor standaarden je hanteert op basis van de waarde die je aan het leven hecht. En hoewel we vrijheid hebben, hebben we niet het recht om anderen grenzeloos kwaad te doen. Ook God steekt daar uiteindelijk een stokje voor. En dat is maar goed ook.
pi_219506727
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 22:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:

In bepaalde gevallen verlies je wat mij betreft het recht op leven wel ja. Kinderverkrachters, seriemoordenaars, noem maar op. Waarom zou zo iemand nog het recht hebben om te leven?
Wie verschaft het recht om zo iemand (kinderverkrachters, seriemoordenaars, noem maar op) het leven te ontnemen? Overigens zou de hiërarchie van die Roomse Kerk dan aardig uitgedund worden ....

quote:
Om nog meer mensenlevens te ruïneren?
Meer mensenlevens ruïneren ... kan je voorkomen door de dader levenslang op te sluiten en/of in therapie te stouwen.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 15-12-2025 23:18:03 ]
pi_219506762
quote:

[..]
Het OT heeft ook doodstraffen als de overtredingen ernstig genoeg zijn. Niet om zoveel mogelijk mensen te vermoorden, maar 'om het kwaad uit te roeien uit Israël'. De bedoeling was denk ik vooral afschrikking.

In bepaalde gevallen verlies je wat mij betreft het recht op leven wel ja. Kinderverkrachters, seriemoordenaars, noem maar op. Waarom zou zoiemand nog het recht hebben om te leven? Om nog meer mensenlevens te ruïneren? Maar goed, wie ben ik.

Uiteindelijk gaat het om wat voor standaarden je hanteert op basis van de waarde die je aan het leven hecht. En hoewel we vrijheid hebben, hebben we niet het recht om anderen grenzeloos kwaad te doen. Ook God steekt daar uiteindelijk een stokje voor. En dat is maar goed ook.
Door zonder enig onderzoek naar achtergronden van bewoners van bijvoorbeeld Sodom en Gomorra (Tal el-Hammam is kandidaat) te doen en stellen dat er een hele stad vol met criminelen zit is zoiets wat de Nazi's met "untermenschen" deden en Netanyahu doet met 'hamas achter iedere stoeptegel'. Een vals narratief creëeren in de hoop dat anderen roepen "ruim maar op" of "opgeruimd staat netjes"

Al is het met deze acties die de boeken aan God toeschrijven meer afvragen wat er gebeurd is qua natuurramp, gevolgd door 'het zal wel zo geweest zijn dat...'. Dat zegt imho toch meer over jouw ietwat gehandicapte blik op logica dan over volkeren en individuen.
pi_219506795
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 15:54 schreef hoatzin het volgende:
Wat vind jij van de bijbel?
Saai, vroeger moest ik 'm lezen voor de bijbelkring en viel ik erbij in slaap; ik lees liever een boek over geschiedenis, techniek of een thriller. Iets van Pieter Waterdrinker of Dean Koontz.

quote:

Hoe beschouw je de historiciteit van de bijbel?
OT: amper. Verzameling en mengsel van mondelinge overleveringen, interpretaties en overschrijven wat goed uitkwam en weglaten wat minder aansprak.
NT: enige mate van historiciteit schijnt Marcus te hebben. Laat dat nou het kortste evangelie zijn. De brieven van "P" zijn interpretaties en preken; ik kan daar geen historiciteit in ontdekken.

quote:

Heeft de bijbel voor jou enige betekenis in het dagelijks leven?
Nee, anders dan jeugdfrustratie kan ik er niet aan ontlenen. Als evangelisten nu aankomen met een bijbeltekst en mij trachten te overtuigen zeg ik altijd: ":Ik zie liever een preek, dan dat ik er een hoor". Ik kan die EO programma's met Christal Cathedral" en met die interviews met "Jan van den Bosch" ook niet aanzien.

quote:

Hoe zie je de culturele invloed van de bijbel?

Tja, vele kunst is religieus geïnspireerd. Laat ik daar nou net geen bal aan vinden. Alle Mariabeelden, kruisafnames en crucifixen kunnen me echt niet bekoren. Geef mij maar De David van Michelangelo.

quote:
Veel plezier.
Ik irriteer me behoorlijk.
pi_219506906
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 23:00 schreef blomke het volgende:

[..]
Wie verschaft het recht om zo iemand (kinderverkrachters, seriemoordenaars, noem maar op) het leven te ontnemen? Overigens zou de hiërarchie van die Roomse Kerk dan aardig uitgedund worden ....
Je zou dat kunnen interpreteren als dat iemand zelf dat recht heeft gegeven met zijn eigen daden.

quote:
[..]
Meer mensenlevens ruïneren ... kan je voorkomen door de dader levenslang op te sluiten en/of in therapie te stouwen.
Dat is ook een mogelijkheid ja.

Maar de vraag is in hoeverre dat proportioneel is.

Ik heb eigenlijk nooit zo over de doodstraf nagedacht. Maar bepaalde daden zijn wat mij betreft wel een exit waard. De maatschappij hoeft daar de kosten niet voor te dragen.
pi_219506949
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2025 23:07 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Door zonder enig onderzoek naar achtergronden van bewoners van bijvoorbeeld Sodom en Gomorra (Tal el-Hammam is kandidaat) te doen en stellen dat er een hele stad vol met criminelen zit is zoiets wat de Nazi's met "untermenschen" deden en Netanyahu doet met 'hamas achter iedere stoeptegel'. Een vals narratief creëeren in de hoop dat anderen roepen "ruim maar op" of "opgeruimd staat netjes"

Al is het met deze acties die de boeken aan God toeschrijven meer afvragen wat er gebeurd is qua natuurramp, gevolgd door 'het zal wel zo geweest zijn dat...'. Dat zegt imho toch meer over jouw ietwat gehandicapte blik op logica dan over volkeren en individuen.
Hoe bedoel je zonder onderzoek? Zo'n oordeel werd honderden jaren uitgesteld. In Genesis 15 wordt bijv. aangegeven dat de maat van ongerechtigheid van de Amorieten nog niet vol is:

13Toen zei God tegen Abram: Weet wel dat uw nakomelingen vreemdelingen zullen zijn in een land dat niet van hen is; zij zullen hen dienen en men zal hen vierhonderd jaar onderdrukken.
14Maar ook zal Ik over het volk dat zij zullen dienen, rechtspreken en daarna zullen zij met veel bezittingen wegtrekken.
15 Maar ú zult in vrede tot uw vaderen heengaan; u zult in goede ouderdom begraven worden.
16 De vierde generatie zal hier terugkeren, want de maat van de ongerechtigheid van de Amorieten is tot nu toe niet vol.

Toen de Israelieten Kanaan binnenvielen, was die ongerechtigheid wel vol.

Dit symboliseert trouwens ook hoe aan het einde der tijden Gods volk de onrechtvaardigen zal vervangen, dat zij de aarde zullen erven. De rest krijgt simpelweg hun verdiende loon, meer is het niet, geen 'moord', geen 'genocide', puur je oogst wat je zaait in een universum waarin morele wetten gelden, en je de vrijheid hebt gekregen om een pad in het leven te kiezen, maar uiteindelijk wel de gevolgen van je daden ondervindt. Dat is nu eenmaal hoe het leven werkt. En dat is maar goed ook, want stel je voor dat er totaal geen gerechtigheid zou zijn? Dat het kwaad voor eeuwig zonder gevolgen blijft voor degenen die het doen? Dat zou niet eerlijk zijn.
pi_219507599
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 00:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoe bedoel je zonder onderzoek? Zo'n oordeel werd honderden jaren uitgesteld. In Genesis 15 wordt bijv. aangegeven dat de maat van ongerechtigheid van de Amorieten nog niet vol is:

13Toen zei God tegen Abram: Weet wel dat uw nakomelingen vreemdelingen zullen zijn in een land dat niet van hen is; zij zullen hen dienen en men zal hen vierhonderd jaar onderdrukken.
14Maar ook zal Ik over het volk dat zij zullen dienen, rechtspreken en daarna zullen zij met veel bezittingen wegtrekken.
15 Maar ú zult in vrede tot uw vaderen heengaan; u zult in goede ouderdom begraven worden.
16 De vierde generatie zal hier terugkeren, want de maat van de ongerechtigheid van de Amorieten is tot nu toe niet vol.

Dit symboliseert trouwens ook hoe aan het einde der tijden Gods volk de onrechtvaardigen zal vervangen, dat zij de aarde zullen erven. De rest krijgt simpelweg hun verdiende loon, meer is het niet, geen 'moord', geen 'genocide', puur je oogst wat je zaait in een universum waarin morele wetten gelden, en je de vrijheid hebt gekregen om een pad in het leven te kiezen, maar uiteindelijk wel de gevolgen van je daden ondervindt. Dat is nu eenmaal hoe het leven werkt. En dat is maar goed ook, want stel je voor dat er totaal geen gerechtigheid zou zijn? Dat het kwaad voor eeuwig zonder gevolgen blijft voor degenen die het doen? Dat zou niet eerlijk zijn.
Dit is 'de Bijbel als 'historische bundel' Je eigen topic voor bewijs als de Bijbel als een half geschiedenisboek.

Ohio Capital Journal : Giant space rock demolished an ancient Middle Eastern City

Al die hypotheses over "waarom natuurrampen mensen uitroeiden" en jouw mening erover die uitlijnt met wat mensen in vroegere tijden dachten en welke verklaringen er werden uitgedoktert om andere mensen mentaal een steuntje te geven. Het is interessant, maar ook aandoenlijk dat iemand hier nog met opgestoken vingers in de lucht voor gaat staan.
pi_219508096
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 18:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
Mijn hemel, dat eindeloze geïnterpreteer van Daniël...

Als het allemaal zo belangrijk zou zijn geweest, ook voor het zielenheil, waarom maskeren al die religieuze teksten zich met ondoorgrondelijke multi-interpretabele geheimtaal?

Is het een test?

Verder: krijg je de gave om die taal te doorgronden via 'genade' die je niet kan verwerven of verdienen? Zoals Calvinistisch Christendom en Sunni Islam doceren?

Of is het toch te verkrijgen via vrije wil en eigen inzet? Zo ja: waarom hebben niet alle schepselen die talenten meegekregen?

God communiceert via raadsels en codes *O*

https://en.wikipedia.org/wiki/Bible_code

Allemaal heul duidelijk :Y Of, zoals Cruijffgod het verwoordde:

quote:
"Je snap het pas als je het begrijp".
Het leven als één grote speur- en puzzeltocht, de ultieme zingeving voor de Sudoku-gelovige :7
pi_219508194
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  Moderator dinsdag 16 december 2025 @ 10:26:37 #245
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219508248
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 09:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]
God communiceert via raadsels en codes *O*

https://en.wikipedia.org/wiki/Bible_code

Allemaal heul duidelijk :Y Of, zoals Cruijffgod het verwoordde:
[..]
Het leven als één grote speur- en puzzeltocht, de ultieme zingeving voor de Sudoku-gelovige :7
Ja, nu worden stenographie, gematria, numerologie en alles erbij gehaald. Opzich wel een nieuwe vibe in deze topics.
As above, so below.
pi_219508353
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2025 00:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Kreeg Adam zijn verdiende loon?
de dood is het loon voor de zonde, de dood is ook het einde van de zonde. Dit is het oordeel over de zonde dat vanuit de hemel geopenbaard wordt zoals romeinen zegt.
Je kunt nu één worden met Jezus in zijn dood en gerechtvaardigd en gezegend door het leven gaan (in hem zullen alle geslachten vd aarde gezegend worden), je kunt ook wachten. Gelovigen en niet-gelovigen worden in christus weer levend gemaakt en geoordeeld.

Mat 12:41-42 SV 41 De mannen van Nínevé zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas; en ziet, meer dan Jona is hier! 42 De koningin van het zuiden zal opstaan in het oordeel met dit geslacht, en hetzelve veroordelen; want zij is gekomen van het einde der aarde, om te horen, de wijsheid van Sálomo; en ziet, meer dan Sálomo is hier!
Mat 10:15 SV Voorwaar zeg Ik u: Het zal den lande van Sódom en Gomórra verdragelijker zijn in den dag des oordeels, dan dezelve stad.

Geen annihilisme maar ook geen eeuwige bewuste marteling in een hellevuur, hoe het echt zit is me nog niet helemaal duidelijk, maar hoe het geleerd wordt is niet bijbels en rechtgesneden en meestal overgenomen van kerkvaders, toch is dit het eerste wat wordt geleerd zodra iemand gelooft.
In maleachi is het vuur duidelijk om de levieten te zuiveren zodat ze goede priesters worden.

Rom 5:12 SV Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
Rom 5:17-21 SV 17 Want indien door de misdaad van één de dood geheerst heeft door dien énen, veel meer zullen degenen, die den overvloed der genade en der gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door dien Enen, namelijk Jezus Christus.

18 Zo dan, gelijk door één misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door één rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.

19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien énen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden. 20 Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest; 21 Opdat, gelijk de zonde geheerst heeft tot den dood, alzo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid tot het eeuwige leven, door Jezus Christus onzen Heere.

[ Bericht 8% gewijzigd door Alarmonoff op 16-12-2025 10:41:04 ]
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_219508535
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 22:48 schreef blomke het volgende:

[..]
In het boek "Richteren" hoeveel duizenden vrouwen en kinderen werden er wel vermoord? Die part noch deel aan het conflict hadden.
tegenwoordig kunnen we alles beter, inclusief bloedvergieten tijdens de 20e eeuw.

quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 23:00 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
Kant zei “A society that is not willing to demand a life of somebody who has taken somebody else’s life is simply immoral.”
pi_219508643
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2025 21:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
Menno Simonsz had gelijk
Waarin?

"For true evangelical faith is of such a nature that it cannot lie dormant; but manifests itself in all righteousness and works of love; it dies unto flesh and blood; destroys all forbidden lusts and desires; cordially seeks, serves and fears God; clothes the naked; feeds the hungry; consoles the afflicted; shelters the miserable; aids and consoles all the oppressed; returns good for evil; serves those that injure it; prays for those that persecute it; teaches, admonishes and reproves with the Word of the Lord; seeks that which is lost; binds up that which is wounded; heals that which is diseased and saves that which is sound. The persecution, suffering and anxiety which befalls it for the sake of the truth of the Lord, is to it a glorious joy and consolation."

Around 1526 or 1527, questions surrounding the doctrine of transubstantiation caused Menno Simons to begin a serious and in-depth search of the Holy Scriptures, which he confessed he had not previously studied, despite being a priest. Menno was not satisfied with the inconsistent answers which he got from Martin Luther, Martin Bucer and Heinrich Bullinger; he resolved to rely on Scripture alone, and from this time describes his preaching as "evangelical", not "sacramental".

(wikipedia)
Was nog onbekend met hem.
pi_219508707
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 20:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoe kan dat nou als 457 bC het startjaar is, en je daar vervolgens 2300 jaar bij optelt?

Wat bedoel je 'daar is niks voor op de kalender te vinden'?
[..]
Dat is dus niet het hele verhaal. Zoals ik hierboven al zei, Hebreeën beschrijft Jezus' rol als hogepriester.

De investigative judgment is te vergelijken met dit:

10En die dienaren gingen naar de wegen, verzamelden allen die zij vonden, zowel slechte als goede mensen; en de bruiloftszaal werd gevuld met gasten.
11Toen de koning naar binnen was gegaan om de gasten te overzien, zag hij daar iemand die niet gekleed was in bruiloftskleding.
12En hij zei tegen hem: Vriend, hoe bent u hier binnengekomen terwijl u geen bruiloftskleding aan hebt? En hij zweeg.

De bruiloftskleding = de rechtvaardigheid van Christus.

En dit:

1Dan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan tien meisjes, die hun lampen namen en op weg gingen, de bruidegom tegemoet.
2Vijf van hen waren wijs en vijf waren dwaas.
3Zij die dwaas waren, namen wel hun lampen maar geen olie met zich mee.
4De wijzen namen met hun lampen ook olie mee in hun kruikjes.
5Toen de bruidegom uitbleef, werden zij allen slaperig en vielen in slaap.
6En te middernacht klonk er een geroep: Zie, de bruidegom komt, ga naar buiten, hem tegemoet!
7Toen stonden al die meisjes op en maakten hun lampen in orde.
8De dwazen zeiden tegen de wijzen: Geef ons van uw olie, want onze lampen gaan uit.
9Maar de wijzen antwoordden: In geen geval, anders is er misschien niet genoeg voor ons en u. Ga liever naar de verkopers en koop olie voor uzelf.
10Toen zij weggingen om olie te kopen, kwam de bruidegom; en zij die gereed waren, gingen met hem naar binnen naar de bruiloft, en de deur werd gesloten.
11Later kwamen ook de andere meisjes, die zeiden: Heer, heer, doe ons open!
12Hij antwoordde en zei: Voorwaar, ik zeg u: ik ken u niet.

Er is een evaluatie. Dat is investigation.

Je kunt niet geoordeeld worden zonder dat eerst je zaak is onderzocht. Dat is het investigative judgment voordat het daadwerkelijke oordeel wordt geveld.
[..]
Inderdaad, 'een sda-site'.

Atoday is geen officieel orgaan van de kerk der zevendedagsadventisten. Het is een onafhankelijk propagandakanaal dat de kerk constant ondermijnt met valse niet sda-theologie. De officiële positie van de kerk is heel duidelijk dat hier uitdrukkelijk niet Antiochus Epiphanus wordt bedoeld.
[..]
70 jaar? Het gaat om 70 weken, dus 70 x 7 = 490 jaar. 483 voor de Joden, en in het midden van de 70e wordt de messias uitgeroeid.

457 v.Chr + 483 = 27 (het jaar 0 telt niet mee). 27 + 3,5 (tijd van Jezus' ministerie tot kruisdood) is 30 n.Chr. + 3 is 33 n.Chr.
Dat gaat over bruiloftsgasten, wie zijn dat en wie is de bruid?

Daniel 9 heeft het ook over 70 jaar.
De kleine hoorn zal jeruzalem 2300 dagen vertreden, de hoorn komt op uit griekenland, staat er duidelijk. De andere kleine hoorn komt uit het 4e beest. Het beest dat voor de Perzen staat krijgt geen kleine hoorn omdat zij israel hebben gezegend ipv vertreden en ontheiligd, ze herkenden ook het teken dat de messias was geboren en brachten hun eer. Kores zijn hart werd door God geopend om de kinderen van israel te laten gaan en die van farao werd door God verhard om ze niet te laten gaan.

Ben het wel eens met 457 maar de profetie van 2300 is een persoonlijke interpretatie en 1834 leunt daarop.

Prooftexting is the practice of taking a specific Bible verse (or snippet from any text) out of its original context to use as isolated "proof" for a theological doctrine or personal belief, often ignoring the surrounding text, author's intent, or genre, which can distort the true meaning and lead to shallow or manipulative interpretations. While sometimes used in earnest study, it's criticized for weakening biblical understanding by treating scripture as a collection of disconnected one-liners rather than a cohesive narrative.

[ Bericht 6% gewijzigd door Alarmonoff op 16-12-2025 11:46:26 ]
  dinsdag 16 december 2025 @ 13:00:37 #250
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219509348
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 december 2025 11:31 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Dat gaat over bruiloftsgasten, wie zijn dat en wie is de bruid?

Daniel 9 heeft het ook over 70 jaar.
De kleine hoorn zal jeruzalem 2300 dagen vertreden, de hoorn komt op uit griekenland, staat er duidelijk. De andere kleine hoorn komt uit het 4e beest. Het beest dat voor de Perzen staat krijgt geen kleine hoorn omdat zij israel hebben gezegend ipv vertreden en ontheiligd, ze herkenden ook het teken dat de messias was geboren en brachten hun eer. Kores zijn hart werd door God geopend om de kinderen van israel te laten gaan en die van farao werd door God verhard om ze niet te laten gaan.

Ben het wel eens met 457 maar de profetie van 2300 is een persoonlijke interpretatie en 1834 leunt daarop.

Prooftexting is the practice of taking a specific Bible verse (or snippet from any text) out of its original context to use as isolated "proof" for a theological doctrine or personal belief, often ignoring the surrounding text, author's intent, or genre, which can distort the true meaning and lead to shallow or manipulative interpretations. While sometimes used in earnest study, it's criticized for weakening biblical understanding by treating scripture as a collection of disconnected one-liners rather than a cohesive narrative.
Man man man jullie lijken wel Jehova's getuigen, met dat gegoochel met getallen.

Die uiteraard nooit uitkomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')