abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 november 2025 @ 18:56:32 #101
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_219349886
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:54 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Behalve de gewone Nederlander die is nu vogelvrij aan t worden.
Is dat zo… want ook voor de gewone Nederlander gelden die idiote wetten.
  woensdag 26 november 2025 @ 19:00:26 #102
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_219349904
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:23 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Welke interpretatie is hier erg ruim genomen? Uitspraak gelezen? Als de werkgever gewoon goed werkgeverschap toonde, een oplossing probeerde te zoeken en vervolgens de werknemer zou ontslaan, dan had er niks aan de hand geweest.
De werknemer is hier juist de onredelijke door het aanvragen van het mogen bidden bij klanten en het niet met varkens willen werken (wat een onjuiste interpretatie van de Koran is).
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_219349912
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 17:53 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Vrijheid van godsdienst is een groot goed. Iemand mogen benadelen omdat ze een bepaald geloof aanhangen, zoals het jodendom of christendom, is natuurlijk wel erg bont en leunt tegen het extremistische aan.

Mijn oma heeft in de jaren 70 erg hard gevochten voor de rechten van hun kerk.
De werknemer gewoon vragen om het werk uit te voeren waar hij voor is aangenomen, beperkt niet de vrijheid van godsdienst.

Tijdens "servicemonteuren" van de zaken rond brandveiligheid- en preventie in een varkensstal kan de medewerker geloven wat ie wil. In zijn pauzes kan de medewerker alles en iedereen aanbidden wat ie maar wil. Als er meerdere keren per dag gebeden moet worden, kan een servicemonteur vast wel na elke 2 uur werken een kleine pauze ingelast krijgen, onder Nederlanders vaak bekend als koffiepauze van een kwartier.
En voor een religieuze feest- of gedenkdag kan de gelovige medewerker tijdig verlof aanvragen als dat gewenst is (en dat verlof mag dan uiteraard niet geweigerd worden).

Maar het werk moet gewoon uitgevoerd worden volgens de geldende normen en richtlijnen. Ook bij die varkenshouderij. Als je daar niet wíl werken als gelovige, dan zul je dat bij je sollicitatie kenbaar moeten maken. En als je het zo nodig vindt dat je in een afgesloten specifieke gebedsruimte kan bidden, moet je simpelweg niet solliciteren op functies waarbij je een groot deel van de dag "onderweg" of "op locatie" bent. Dat dient de individuele verantwoordelijkheid zijn van het (religieuze) individu.
pi_219350616
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:01 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Knip
En als je het zo nodig vindt dat je in een afgesloten specifieke gebedsruimte kan bidden, moet je simpelweg niet solliciteren op functies waarbij je een groot deel van de dag "onderweg" of "op locatie" bent. Dat dient de individuele verantwoordelijkheid zijn van het (religieuze) individu.
Op deze manier vallen veel banen af. Tot dusverre vrijheid

Hier een voorbeeld van een joodse sollicitante die aangaf vanwege jaar geloof niet op zaterdag te kunnen werken. Daarop kreeg ze de baan in een callcenter niet. Zij kreeg in 2015 na tussenkomst rechter £ 17.000 mee naar huis
https://www.personneltoda(...)ious-discrimination/
pi_219350995
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 17:55 schreef kibo het volgende:

[..]
Weet niet precies wat er daarover allemaal in staat, maar zou het mogelijk zijn om een eigen religie te verzinnen, met bijbehorende gebruiken en regels, die je aldus in staat stelt om daar allerlei sociale en economische voordelen mee te behalen?
Tuurlijk. Het christendom en de islam zijn exact op die wijze ontstaan.
Conscience do cost.
  woensdag 26 november 2025 @ 20:36:55 #106
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_219351077
Dit kan toch niet waar zijn jongens. Wat een slechte grap.

Ik kijk vol verwachting uit naar het eerstvolgende artikel over discriminatie op de arbeidsmarkt en hoe erg dat is, en totaal zonder reden!
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 26 november 2025 @ 21:05:13 #107
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_219351316
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:34 schreef over_hedge het volgende:
wel stom van ze dat ze eerlijk zijn :P En niet gewoon zeggen dat hij niet in het teampast. Dan was er niks aan de hand geweest.
Dat is dus de les in deze zaak (en die andere waarbij de werknemer weigerde de handen van dames te schudden). Je krijgt nu dus ontbindingen in de proeftijd zonder dat zo'n figuur nog te horen krijgt dat zijn manier van belijden van het geloof hem gaat opbreken en dus zijn keuzes daarin niet gaat leren aanpassen en/of bedrijven die het gaan vermijden om moslims aan te nemen, terwijl niet iedereen dit soort eisen stelt.

Overigens is het ook niet nodig, want de islam is uitermate pragmatisch wordt altijd gezegd dus je kunt je gebeden gewoon inhalen als de praktijk even is dat je door je werk er niet aan toekomt.
pi_219351500
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 17:37 schreef VEM2012 het volgende:
Leuk voor al die normale moslims die hier de dupe van gaan worden.
Je hebt er ook genoeg goede bij. :{
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_219351513
Het standpunt dat @Mikeytt inneemt en dat hij het kennelijk eens is met het oordeel van de rechtbank verbaast me ten zeerste. In China zou een rechter toch echt een andere uitspraak hebben gedaan.
  woensdag 26 november 2025 @ 21:23:10 #110
481998 K21
Cappuccino
pi_219351527
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:28 schreef Mikeytt het volgende:

Bij ons op kantoor hoef je bijvoorbeeld ook niet per se zendingen met wapens te behandelen als je daar een persoonlijke overtuiging tegen hebt.
Wat een intolerantie weer jegens een prachtig stukje Oudfriese cultuur.

Edit: Wacht, ik las "zendelingen". :') Laat maar. _O-
pi_219351580
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 18:06 schreef Mikeytt het volgende:
De waalse kerk in leeuwarden
Op wat voor manier werd de Waalse Kerk in Leeuwarden dan in hun rechten beperkt?
  woensdag 26 november 2025 @ 21:29:55 #112
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219351592
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:22 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het standpunt dat @:Mikeytt inneemt en dat hij het kennelijk eens is met het oordeel van de rechtbank verbaast me ten zeerste. In China zou een rechter toch echt een andere uitspraak hebben gedaan.
Daar geldt ook andere wetgeving.

Het oordeel van de rechtbank is objectief gewoon de juiste. Als men dat niet wil, moet de politiek de wetten aanpassen i.p.v. een topic lang op moslims shitten.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  woensdag 26 november 2025 @ 21:33:52 #113
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219351638
quote:
8s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:23 schreef K21 het volgende:

[..]
Wat een intolerantie weer jegens een prachtig stukje Oudfriese cultuur.

Edit: Wacht, ik las "zendelingen". :') Laat maar. _O-
Ik ben zelf half Fries :{w
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_219351646
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:33 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Ik ben zelf half Fries :{w
Ja en morgen kom je weer uit Zeeland
  Moderator woensdag 26 november 2025 @ 21:37:06 #115
441859 crew  Lenny77
pi_219351670
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 17:15 schreef maily het volgende:

[..]
Goed nieuws voor je humeur!! *O* :B
*O* *O* *O*
In de winter naar Spanje!!! Werken in april en september!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  woensdag 26 november 2025 @ 21:37:17 #116
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219351674
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:00 schreef BlaZ het volgende:

[..]
De werknemer is hier juist de onredelijke door het aanvragen van het mogen bidden bij klanten en het niet met varkens willen werken (wat een onjuiste interpretatie van de Koran is).
Of dat onredelijk is, is subjectief. Feit is dat de werkgever gewoon een redelijk gesprek moet aangaan en vanuit goed werkgeversschap minstens een oplossing had moeten bespreken. Daar zijn ze nalatig in geweest en hebben ze terecht een vergoeding te betalen vanwege verwijtbaar handelen.

Als de werkgever simpelweg in gesprek was geweest en ze daarna geen redelijke oplossing konden vinden, dan mocht hij hem gewoon ontslaan zonder probleem.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  woensdag 26 november 2025 @ 21:38:52 #117
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219351691
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:28 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Op wat voor manier werd de Waalse Kerk in Leeuwarden dan in hun rechten beperkt?
Lees je eens in over de constante discussie over fusie en eigendomsrecht vam de pkn? Vele kerkgemeenschappen die hun eigendomsrecht, naar mijn mening onrechtmatig, zijn verloren.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  woensdag 26 november 2025 @ 21:39:14 #118
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219351694
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:34 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Ja en morgen kom je weer uit Zeeland
3 provincies en Zeeland is daar geen van :9
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_219351705
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:29 schreef Mikeytt het volgende:
Het oordeel van de rechtbank is objectief gewoon de juiste. Als men dat niet wil, moet de politiek de wetten aanpassen i.p.v. een topic lang op moslims shitten.
Er wordt hier niet in het algemeen op moslims gescholden. Er wordt hier alleen gescholden op een bepaald type moslim dat het verpest voor de overgrote meerderheid van de moslims die geen onredelijke eisen stellen.
pi_219351717
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:55 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Op deze manier vallen veel banen af. Tot dusverre vrijheid
Dat is onderdeel van vrijheid.

In vrijheid kiezen voor A levert nagenoeg altijd beperkingen of consequenties op voor B. Zo werkt het leven. Tot enige hoogte moet je kunnen verwachten dat de werkgever daar rekening mee houdt (zoals gelegenheid geven tot bijvoorbeeld bidden tijdens pauzes). Maar als het de normale uitoefening van de functie beperkt of zelfs zo goed als onmogelijk maakt, heb je als werknemer de verkeerde baan gekozen en is het logisch dat de werkgever zegt dat het niet gaat.

Als je elke dag om 8u30 je kinderen naar school wil brengen, dan vallen er ook heel veel banen af. Of vind je het dat bij een internationaal transportbedrijf het rooster maar zo aangepast moet worden dat de chauffeur lekker de kinderen naar school kan brengen?
  woensdag 26 november 2025 @ 21:42:21 #121
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219351723
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:41 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Er wordt hier niet in het algemeen op moslims gescholden. Er wordt hier alleen gescholden op een bepaald type moslim dat het verpest voor de overgrote meerderheid van de moslims die geen onredelijke eisen stellen.
De mensen die de eisen stellen valt niets te verwijten. Ze zijn simpelweg beschermd door de huidige wetten. Het is aan politici om hun werk te doen en wetten de moderniseren.

Maar klaarblijkelijk willen we liever schreeuwers die alles via moties doen en verder de schuld geven aan de rest.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_219351737
Slim gespeeld, je werkgever dusdanig uit z'n slof laten schieten dat hij niet meer met een andere reden je er uit mietert.
-nee-
pi_219351753
Het zal menigeen verbazen, maar zelfs in Iran is er geen wet die werkgevers verplicht om een gebedsruimte in te richten voor werknemers die willen bidden.
pi_219351793
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:38 schreef Mikeytt het volgende:
Lees je eens in over de constante discussie over fusie en eigendomsrecht vam de pkn? Vele kerkgemeenschappen die hun eigendomsrecht, naar mijn mening onrechtmatig, zijn verloren.
Ik heb me daar niet in verdiept. Ik heb wel vaag iets meegekregen dat er nog jarenlang een conflict heeft gespeeld tussen de PKN en de Hersteld Hervormde Kerk over eigendomsrechten van kerkgebouwen. Maar dan hebben we het over conflicten binnen een kerkgenootschap of tussen kerkgenootschappen, niet over een conflict tussen een kerkgenootschap en de overheid.
  woensdag 26 november 2025 @ 21:49:18 #125
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219351795
Maar hoe dan? Komt dit ineens uit de lucht vallen? Is dit niet besproken dan tijdens de sollicitatie? Of tijdens het vervolggesprek? Want daar zijn dat soort gesprekken toch voor?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 26 november 2025 @ 21:50:47 #126
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219351808
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:45 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Het zal menigeen verbazen, maar zelfs in Iran is er geen wet die werkgevers verplicht om een gebedsruimte in te richten voor werknemers die willen bidden.
Het zal je verbazen, maar: In Nederland is die wet er ook niet.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_219351814
quote:

[..]

In dezen is het oordeel van de rechtbank niet objectief. In de wet staat dat discriminatie op basis van geloofsovertuiging niet mag.

Het is vervolgens de afweging van de rechter (waarschijnlijk ook gerelateerd aan bestaande jurisprudentie, dus eerdere afwegingen van andere rechters) waaruit volgt dat volgens die rechter in dit geval sprake is van ongeoorloofde discriminatie op basis van geloofsovertuiging.

Als de werknemer die gekozen heeft voor "werken op locatie" eist dat bij ondanks dat hij elke dag bij andere klanten is 3x per dag gebruik kan maken van een gebedsruimte en de werkgever aangeeft dat dit praktisch gezien niet mogelijk is (want je gaat als werkgever niet over de faciliteiten bij klanten) dan is het besluit dat de samenwerking niet zal werken genomen vanuit praktische overwegingen.

Overigens mogen moslims de plichten vanuit hun geloof gewoon uitstellen of aanpassen als de praktische situatie daar om vraagt. Ze mogen dus ook op een beter geschikt moment (bijvoorbeeld thuis, voor en na werktijd) of op een plek die wél beschikbaar is (een willekeurige rustige ruimte, of gewoon buiten) hun gebed doen.

Het niet willen werken in varkensstallen en dat als werkgever toch verplichten kan mogelijk wel makkelijker als discriminatoir bestempeld worden. Wanneer het aantal klanten met varkensstallen beperkt is en er meerdere servicemonteurs in dienst zijn, kun je op die klussen in een varkensstal gewoon een niet-moslim collega zetten. Je mag verwachten dat de werkgever aan zo'n verzoek meewerkt.
  woensdag 26 november 2025 @ 21:54:03 #128
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219351827
quote:
10s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:49 schreef Starhopper het volgende:
Maar hoe dan? Komt dit ineens uit de lucht vallen? Is dit niet besproken dan tijdens de sollicitatie? Of tijdens het vervolggesprek? Want daar zijn dat soort gesprekken toch voor?
Nee. Bepaalde informatie is gevoelig en mag niet opgevraagd worden.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  woensdag 26 november 2025 @ 21:56:39 #129
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219351852
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:54 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Nee. Bepaalde informatie is gevoelig en mag niet opgevraagd worden.
Maar tijdens het 2e gesprek onderhandel je toch wat je graag als werknemer wil. Als je bijv gebedsmogelijkheid wil. Dan is dat het moment om dat te bespreken toch?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_219351855
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:42 schreef Mikeytt het volgende:
De mensen die de eisen stellen valt niets te verwijten. Ze zijn simpelweg beschermd door de huidige wetten. Het is aan politici om hun werk te doen en wetten de moderniseren.
Ik moet bekennen dat ik niet goed bekend ben met wat de wet over dit soort situaties zegt, maar ik betwijfel ten zeerste in hoeverre de rechter hier alleen maar de wet heeft gevolgd. Voor zover ik weet bestaat er niet zoiets als een recht op een gebedsruimte en zijn werkgevers niet verplicht om werknemers een gebedsruimte ter beschikking te stellen.

Daarentegen weet ik wel dat de wet vol staat met de begrippen redelijkheid en billijkheid, en dat rechters in de praktijk dus vaak aan belangenafweging doen. Dat heeft hier niet plaatsgevonden.
  woensdag 26 november 2025 @ 21:57:50 #131
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219351864
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:52 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
In dezen is het oordeel van de rechtbank niet objectief. In de wet staat dat discriminatie op basis van geloofsovertuiging niet mag.

Het is vervolgens de afweging van de rechter (waarschijnlijk ook gerelateerd aan bestaande jurisprudentie, dus eerdere afwegingen van andere rechters) waaruit volgt dat volgens die rechter in dit geval sprake is van ongeoorloofde discriminatie op basis van geloofsovertuiging.

Als de werknemer die gekozen heeft voor "werken op locatie" eist dat bij ondanks dat hij elke dag bij andere klanten is 3x per dag gebruik kan maken van een gebedsruimte en de werkgever aangeeft dat dit praktisch gezien niet mogelijk is (want je gaat als werkgever niet over de faciliteiten bij klanten) dan is het besluit dat de samenwerking niet zal werken genomen vanuit praktische overwegingen.

Overigens mogen moslims de plichten vanuit hun geloof gewoon uitstellen of aanpassen als de praktische situatie daar om vraagt. Ze mogen dus ook op een beter geschikt moment (bijvoorbeeld thuis, voor en na werktijd) of op een plek die wél beschikbaar is (een willekeurige rustige ruimte, of gewoon buiten) hun gebed doen.

Het niet willen werken in varkensstallen en dat als werkgever toch verplichten kan mogelijk wel makkelijker als discriminatoir bestempeld worden. Wanneer het aantal klanten met varkensstallen beperkt is en er meerdere servicemonteurs in dienst zijn, kun je op die klussen in een varkensstal gewoon een niet-moslim collega zetten. Je mag verwachten dat de werkgever aan zo'n verzoek meewerkt.
De plichten vanuit het geloof zijn een persoonlijke afweging. Daar kunnen jij en ik geen oordeel over scheppen. Er zijn meer dan 30 stromingen en binnen die stromingen heeft iedereen ook eigen afwegingen.

De uitspraak is vrij objectief en zou niet anders zijn bij andere rechters. Ik zou je aanraden om de uitspraak te lezen, want het nieuwsartikel drukt het wel erg op het bidden terwijl dat helemaal niet de voornaamste reden was voor de vergoeding. Het gaat om verwijtbaar handelen vanuit de werkgever.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  woensdag 26 november 2025 @ 21:59:17 #132
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219351872
quote:
10s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:56 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Maar tijdens het 2e gesprek onderhandel je toch wat je graag als werknemer wil. Als je bijv gebedsmogelijkheid wil. Dan is dat het moment om dat te bespreken toch?
Dat is een recept om niet aangenomen te worden.

Een zwangere vrouw gaat natuurlijk ook niet tijdens de sollicitatie vragen naar mogelijkheden om te kunnen kolven op kantoor.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  Moderator woensdag 26 november 2025 @ 21:59:18 #133
441859 crew  Lenny77
pi_219351873
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:37 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Of dat onredelijk is, is subjectief. Feit is dat de werkgever gewoon een redelijk gesprek moet aangaan en vanuit goed werkgeversschap minstens een oplossing had moeten bespreken. Daar zijn ze nalatig in geweest en hebben ze terecht een vergoeding te betalen vanwege verwijtbaar handelen.

Als de werkgever simpelweg in gesprek was geweest en ze daarna geen redelijke oplossing konden vinden, dan mocht hij hem gewoon ontslaan zonder probleem.
Werkgever heeft aangegeven dat hij in het busje mocht bidden. Dat wou meneer niet. Het MOEST bij de klanten in een aparte ruimte.
Dan heeft de werkgever aangegeven dat anderen inzetten in die regio bij de varkensstallen niet efficiënt was omdat deze in andere regio's werkzaam waren. Hij was speciaal voor die regio aangenomen.
Ik neem aan dat een werkgever een efficiënt bedrijf wil runnen?

Dus... waar is de werkgever niet in gesprek gegaan? Waar heeft hij niet zijn best gedaan om toch mee te kunnen buigen met de wensen van deze meneer?

Sowieso zijn de wensen van deze man niet te verantwoorden vanuit het geloof. Gebed kan overal en mag ingehaald worden. En nergens staat dat je niet in de buurt van varkens mag zijn. Moet je dan ook wegblijven uit de winkels? De restaurants?
pi_219351898
quote:
1s.gif Op woensdag 26 november 2025 19:55 schreef opgebaarde het volgende:
Hier een voorbeeld van een joodse sollicitante die aangaf vanwege jaar geloof niet op zaterdag te kunnen werken. Daarop kreeg ze de baan in een callcenter niet. Zij kreeg in 2015 na tussenkomst rechter £ 17.000 mee naar huis
https://www.personneltoda(...)ious-discrimination/
Sommige joden kunnen overigens ontzettend vervelend doen met hun sabbat. Dan eisen ze dat ze niet op sabbat hoeven te werken, maar ze willen wel toeslag voor werk op zondag. Dat gaat natuurlijk sowieso niet samen.
  woensdag 26 november 2025 @ 22:07:50 #135
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219351913
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:59 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Werkgever heeft aangegeven dat hij in het busje mocht bidden. Dat wou meneer niet. Het MOEST bij de klanten in een aparte ruimte.
Dan heeft de werkgever aangegeven dat anderen inzetten in die regio bij de varkensstallen niet efficiënt was omdat deze in andere regio's werkzaam waren. Hij was speciaal voor die regio aangenomen.

Dus... waar is de werkgever niet in gesprek gegaan? Waar heeft hij niet zijn best gedaan om toch mee te kunnen buigen met de wensen van deze meneer?

Sowieso zijn de wensen van deze man niet te verantwoorden vanuit het geloof. Gebed kan overal en mag ingehaald worden. En nergens staat dat je niet in de buurt van varkens mag zijn. Moet je dan ook wegblijven uit de winkels? De restaurants?
Nee. Zoals aangegeven heeft de man daar ook dragende motivering voor aangeleverd. Hij heeft letterlijk aangeboden om gewoon op de parkeerplaats ergens te bidden:

quote:
BPG heeft weliswaar aangeboden dat [verzoeker] in de cabine van de bedrijfsbus kan bidden, maar onbestreden is dat deze oplossing voor [verzoeker] niet passend is, omdat hij als belijdend moslim op de grond moet bidden. [verzoeker] heeft op zijn beurt, zo is ter zitting besproken, aangeboden dat hij in plaats van in een aparte ruimte bij een klant op een parkeerplaats (naast de bus of een meer afgezonderde plek) kan bidden. Met dit aanbod heeft [verzoeker] zich voldoende flexibel opgesteld. BPG heeft daarover verklaard dat zij niet wil dat haar bedrijfsnaam op de bus op enige manier in verband kan worden gebracht met de uiting van [verzoeker] van zijn geloofsovertuiging, omdat zij neutraliteit wil uitstralen. Voor zover BPG hiermee wil stellen dat het verboden onderscheid objectief is gerechtvaardigd kan die stelling niet slagen. Direct verboden onderscheid kan immers niet worden gerechtvaardigd. Alleen voor indirect onderscheid kan een objectieve rechtvaardiging bestaan (artikel 2 lid 1 Awgb).
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
  woensdag 26 november 2025 @ 22:12:00 #136
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219351941
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:56 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik moet bekennen dat ik niet goed bekend ben met wat de wet over dit soort situaties zegt, maar ik betwijfel ten zeerste in hoeverre de rechter hier alleen maar de wet heeft gevolgd. Voor zover ik weet bestaat er niet zoiets als een recht op een gebedsruimte en zijn werkgevers niet verplicht om werknemers een gebedsruimte ter beschikking te stellen.

Daarentegen weet ik wel dat de wet vol staat met de begrippen redelijkheid en billijkheid, en dat rechters in de praktijk dus vaak aan belangenafweging doen. Dat heeft hier niet plaatsgevonden.
Daar is ook geen wet voor. Er is wel een wet die stelt dat de werkgever een redelijke en oprechte inspanning moet leveren om tot een oplossing te komen. Dat de werkgever dan zwart op wit stelt dat de werknemer niet aangenomen zou zijn geweest als ze wisten van zijn geloofsovertuiging... ja, dat was de laatste doodsteek.

De wetten worden vrij duidelijk vermeld in de uitspraak. Zowel de werknemer als de werkgever moeten zich inspannen om tot een oplossing te komen en moeten voor de wet redelijk en flexibel zijn.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_219352042
quote:

[..]

Het is toch in het algemeen belang dat men praat over zoveel mannen van wie de bovenkamer niet in orde is? Want die mannen fokken vee om daarop te experimenteren of om anderen erop te laten experimenteren.
  woensdag 26 november 2025 @ 22:19:08 #138
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219352045
Gewoon werkweigering, wat hebben we toch een stel waardeloze rechters in dit land.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_219352605
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 22:07 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Nee. Zoals aangegeven heeft de man daar ook dragende motivering voor aangeleverd. Hij heeft letterlijk aangeboden om gewoon op de parkeerplaats ergens te bidden:
[..]

Natuurlijk vergeet RTL dat detail te vermelden zucht
pi_219352800
Ik heb de uitspraak van de rechtbank nog eens doorgelezen, en er valt me toch iets op. In de uitspraak wordt een e-mail van BPG aan de ex-werknemer geciteerd:
quote:
‘(…)

Binnen de BrandPreventie Groep hebben alle medewerkers vrijheid van godsdienst. Dit geldt ook voor uiting geven aan een geloofsovertuiging zolang dit de bedrijfsvoering niet hindert.

Tijdens jouw eerste werkweek, 14 t/m 17-4-2025 heeft zich onderstaande afgespeeld.

1. Jij hebt aangegeven dat je 1 tot 2 keer per dag moet/wil bidden, afhankelijk van zomer- of wintertijd, in een aparte ruimte, waarvoor je op de diverse klantlocaties toestemming wilde vragen aan de contactpersoon aldaar.

2. Toen jij met een collega monteur bij een bedrijf kwam waar brandveiligheidsmiddelen gecontroleerd moesten worden, waar ook varkens aanwezig waren, meldde jij dat je niet in de buurt van varkens mag/wil werken in verband met jouw geloofsovertuiging.

Bidden 1 tot 2 keer per dag

Elke werkdag bij 1 tot 2 verschillende klanten de beschikking vragen over een vrije ruimte om te bidden is niet wenselijk. Wij kunnen onze klanten niet belasten met de uitingen van geloofsovertuigingen; jij bent onze werknemer, niet de werknemer van onze klanten.

Wij hebben jou de vrijheid gegeven om te bidden in de cabine van de bedrijfsbus, die binnenkort aan jou uitgereikt zou worden. De tijd die je hiervoor nodig hebt mag je aftrekken van jouw pauzetijd. Jij hebt aangegeven dat dit voor jou niet passend is.

Klantlocaties met varkens

De BrandPreventie Groep beschikt over diverse klanten, waaronder veehouders, waar varkens aanwezig zijn. Deze klanten liggen ook in jouw werkregio en behoren dus tot jouw werk. Het niet kunnen/willen uitvoeren van het werk bij betreffende klanten betekent dat een collega monteur, die zijn “eigen” klanten heeft, die van jou erbij moet doen. Dit heeft o.a. een inefficiëntere planning en meer reistijd tot gevolg.

Als jij tijdens jouw sollicitatiegesprekken uitleg/toelichting had gegeven over hoe jij uiting geeft aan jouw geloofsovertuiging, dan waren we toen al, samen met jou, tot de conclusie gekomen dat de mobiele functie van servicemonteur bij de BrandPreventie Groep niet passend is. (…)’
De redenen voor het ontslag betreffen dus twee kwesties, het bidden en het werken op varkenshouderijen.

Daarop volgt een heel betoog van de rechter dat BPG in de kwestie van het bidden verboden onderscheid heeft gemaakt.
quote:
4.14.
Daarmee is komen vast te staan dat sprake is van een verboden onderscheid in de zin van de artikelen 1 en 5 Awgb bij de opzegging van de arbeidsovereenkomst.
Vervolgens gaat de rechter niet in op de kwestie van het werken op varkenshouderijen.
quote:
4.15.
De vraag of de eis van BPG dat [verzoeker] zijn werkzaamheden ook in varkenshouderijen zou uitvoeren eveneens een verboden onderscheid oplevert, behoeft gelet op het voorgaande geen behandeling meer.
Door hier niet op in te gaan vliegt de rechter dus enorm uit de bocht. Als een werkgever een werknemer ontslaat en daarvoor meerdere redenen opgeeft, en de werknemer vecht het aan bij de rechtbank, dan dient de rechtbank alle opgegeven redenen te onderzoeken, want als ook maar één van de opgegeven redenen een wettige grond voor ontslag is, dan is het ontslag dus gewoon volgens de wet toegestaan. Als een andere opgegeven reden geen wettige grond voor ontslag is, doet dat daar niets aan af. Dat is gewoon simpel logisch denken.

Nooit gedacht dat een rechter zo enorm uit de bocht kan vliegen op het gebied van logisch denken.
pi_219352834
Ik heb ook nog eens opgezocht wat de islamgeleerden te zeggen hebben over bidden in een auto.

In principe is het bidden in een voertuig niet verboden. Bij de verplichte vijf gebeden per dag is het wel noodzakelijk dat je rechtop kunt staan. Dat zou het bidden in een auto of in een bestelbus wel problematisch maken.

Het argument dat bidden in een auto niet zou mogen omdat je op de grond moet bidden, slaat natuurlijk nergens op. Dat zou betekenen dat moslims die in een portiek of een flatgebouw wonen, ook niet in hun eigen woning zouden mogen bidden, maar met de trap of de lift naar beneden zouden moeten gaan en op straat moeten bidden. Ik heb geen enkele moslim dat ooit zien doen.
  donderdag 27 november 2025 @ 00:52:10 #142
56749 BlaZ
pi_219352840
quote:
0s.gif Op woensdag 26 november 2025 21:59 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

quote:
De plichten vanuit het geloof zijn een persoonlijke afweging. Daar kunnen jij en ik geen oordeel over scheppen. Er zijn meer dan 30 stromingen en binnen die stromingen heeft iedereen ook eigen afwegingen.
Maar dat zou betekenen dat een ieder op grond van geloof willekeurige eisen die niks met een geloof van doen hebben zou kunnen eisen.
pi_219352911
De reden dat de rechter dit toekende was denk ik om:
quote:
Als de man tijdens zijn sollicitatie had aangegeven hoe hij zijn geloof beleed, zou hij niet zijn aangenomen.
Dat had die werkgever nooit moeten zeggen tijdens de rechtzaak. Hij had gewoon moeten zeggen dat de man werk weigerde (een dringende reden) en onredelijke eisen aan zijn bedrijf stelde (wat waar is). Dan had de werknemer kunnen fluiten naar zijn schadevergoeding.

Deze werkgever is gewoon een idioot. Bij ontslag binnen de proeftijd geef je nooit een reden.
  Moderator donderdag 27 november 2025 @ 03:06:16 #144
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219352938
Advocaat ontslaan en in hoger beroep nog maar eens proberen lijkt me

Dat de man van zijn geloof geen varkensvlees mag eten is zijn probleem maar er is volgens mij geen enkele reden waarom hij niet in de buurt van varkens zou mogen werken van zijn geloof
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 27 november 2025 @ 03:16:07 #145
56749 BlaZ
pi_219352944
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 02:21 schreef Telefoonvork het volgende:
De reden dat de rechter dit toekende was denk ik om:
[..]
Dat had die werkgever nooit moeten zeggen tijdens de rechtzaak. Hij had gewoon moeten zeggen dat de man werk weigerde (een dringende reden) en onredelijke eisen aan zijn bedrijf stelde (wat waar is). Dan had de werknemer kunnen fluiten naar zijn schadevergoeding.

Deze werkgever is gewoon een idioot. Bij ontslag binnen de proeftijd geef je nooit een reden.
Maar dit is geen discriminatie op basis van religie, de werkgever becritiseerd immers het belijden der religie; niet de religie an sich. Vandaar "hoe". De rechter volgt hier een eenzijdige interpretatie.
  donderdag 27 november 2025 @ 04:20:06 #146
511161 Meningbastion
Bolwerk van feitelijkheid
pi_219352992
Nederland gaat kapot door haar asielimmigratiebeleid.
"In evidence we trust, faith is for the uncertain"
  Redactie Sport donderdag 27 november 2025 @ 07:26:23 #147
274204 crew  Mexicanobakker
pi_219353133
Religie troep maar de werkgever is ook wat dommig geweest gezien de regels
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_219353192
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 03:16 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Maar dit is geen discriminatie op basis van religie, de werkgever becritiseerd immers het belijden der religie; niet de religie an sich. Vandaar "hoe". De rechter volgt hier een eenzijdige interpretatie.
Dan kan je alle religies dus toelaten hun geloof actief te belijden tijdens werkuren.
Ik kan er zo een paar bedenken die toch wel wat problemen zouden geven.
pi_219353205
Dus de werknemer geeft dit niet vooraf aan? Hij is aangenomen om bij varkens te werken. Dit zou bekend moeten zijn.
Dit is meten met 2 maten.

En dan ook de aangeboden ruimte, de bus, te weigeren.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
Freaks like me drink tea
  donderdag 27 november 2025 @ 07:57:44 #150
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219353227
Nee hoor, D66 rechters bestaan niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')