Hoeft niet. Als je knaken hebt wordt het al gauw anders hè.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Oekraieners die in Oekraine de dienstplicht moeten vervullen? Goh...
De enige en de laatste keer dat Nederland dienstplichtigen verplicht heeft uitgezonden naar het buitenland was vlak na WW2 naar Nederlands Indie (Operaties Product en Kraai). En daar was zelfs een grondwetswijziging voor nodig...
Natuurlijk zijn er zaken op technologisch gebied veranderd, vooral de drones/onbemande systemen hebben daar voor gezorgd. Maar onderaan de streep val je eigenlijk weer terug op de skills die je vroeger ook aangeleerd kreeg, spreiding, camouflage, emcon maatregelen etc. En nog steeds moet je boots on the ground hebben als je gebied in handen wil hebben en houden. Dus ja, het is veranderd maar uiteindelijk is de oorlog in Oekraine ondertusen een kopie van WW1 (loopgravenoorlog/attritie), toen was het de artillerie, nu zijn het de drones.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:35 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat oorlogsvoering op zichzelf wel is veranderd met de huidige technologie @:AchJa ?
Dienstplicht zou wellicht ook deels anders worden. Militairen zullen ook skills moeten leren die je dertig-veertig jaar geleden niet eens kende, denk ik.
Ja, ben je net te oud... 55 Is de max leeftijd uit mijn hoofd...quote:Ik vind het jammer dat je maar tot een x-leeftijd reservist kunt worden. Ik zou denken dat zeker tegenwoordig mensen langer gezond en fit zijn en dat zouden kunnen. Bovendien zijn er wellicht ook meer administratieve functies die bemand moeten worden als de nood aan de man komt, en dat kunnen ook best wat oudere mensen zijn.
Ik ben 57, maar ik zou best willen overwegen reservervist te worden, ware het niet dat mijn leeftijd te hoog is.
Wat wil je nou zeggen?quote:Op zaterdag 7 maart 2026 11:02 schreef Since2003 het volgende:
Hoeft niet. Als je knaken hebt wordt het al gauw anders hè.
Ik vind dat dienstplichtigen geen andere taak hebben dan het eigen land en burgers beschermen, op eigen grondgebied.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 19:45 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Omdat ik mij niet voor wat Zionisten dood wil vechten?
Maar wie verwacht er nou echt een kinetische oorlog op Nederlands grondgebied of daar ook maar enigszins bij in de buurt?quote:Op zaterdag 7 maart 2026 11:02 schreef AchJa het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn er zaken op technologisch gebied veranderd, vooral de drones/onbemande systemen hebben daar voor gezorgd. Maar onderaan de streep val je eigenlijk weer terug op de skills die je vroeger ook aangeleerd kreeg, spreiding, camouflage, emcon maatregelen etc. En nog steeds moet je boots on the ground hebben als je gebied in handen wil hebben en houden. Dus ja, het is veranderd maar uiteindelijk is de oorlog in Oekraine ondertusen een kopie van WW1 (loopgravenoorlog/attritie), toen was het de artillerie, nu zijn het de drones.
[..]
Ja, ben je net te oud... 55 Is de max leeftijd uit mijn hoofd...
Dat was vroeger toen ik bij het kruisje tekende mijn FLO leeftijd...
Wat is je motivatie ?quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:35 schreef miss_sly het volgende:
Ik ben 57, maar ik zou best willen overwegen reservervist te worden, ware het niet dat mijn leeftijd te hoog is.
Ik ben eenmaal op oefening geweest. Ik zat al die tijd in de werkplaats om reparaties uit te voeren aan het geschut/koepel. Het onderstel had je een andere opleiding voor nodig. Heb ik het niet over steunzool of schietbaan met UZI. Maar oefening in het veld mbt reparaties 1 maal tijdens een schietoefening.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
In Seedorf, Hohne ( @:Cherni ), Langemannshof waar de Nederlanders gelegerd waren kostte een biertje 35 pfennig ofzo en je had beslastingvrije drank en sigaretten. Het leven was 1 groot feest daar. Verplicht de weekenden binnenblijven (zaterdag tot 13:00 dienst plus de paraatheidsregeling) en de Duitslandverloven 4 weken binnen 10 dagen verlof, 2 weken binnen 4 dagen verlof oid was het, weet de exacte verdeling niet meer... Maar goed, je werd in Duitsland wel goed aan je staart getrokken vwb oefeningen etc. Je was een hoop weg. Hard werken = hard ontspannen.
Ik weet niet hoor.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 11:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vind dat dienstplichtigen geen andere taak hebben dan het eigen land en burgers beschermen, op eigen grondgebied.
Naar het 'front' alleen vrijwillig of beroeps.
Yup. Toen ik mijn dipli keuring kreeg in Groningen werd mij ook gevraagd of ik deel wilde nemen aan VN missies, ik heb toen ook ja gezegd.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:12 schreef Cherni het volgende:
Klopt. Tijdens de keuring in Roermond werd dat inderdaad gevraagd.
Ik wel, zeker als er straks een invasie zou komen en het beroepsleger dat we hebben, ingezet moet worden buiten onze landsgrenzen. Het zou dan fijn zijn als er nog opgeleide soldaten, dienstplichtigen, zijn die de burgerbevolking veilig kunnen houden, die ingezet kunnen worden bij plunderingen, relletjes, enz....in eigen land.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 21:08 schreef Cherni het volgende:
[..]
Laten we nu eerst het beroepsleger op peil brengen.
Die hele dienstplicht is onbetaalbaar en ik zie er ook het nut niet van in.
Net als Texanen niet alleen Texas hoeven te verdedigen.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 11:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor.
Kan me zo voorstellen dat als de nood aan de man komt, je ook verplicht bent al het Navo of EU grondgebied te beschermen met je leven.
In die zin kun je nog altijd mensen opleiden mocht de pleuris uitbreken.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 11:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik wel, zeker als er straks een invasie zou komen en het beroepsleger dat we hebben, ingezet moet worden buiten onze landsgrenzen. Het zou dan fijn zijn als er nog opgeleide soldaten, dienstplichtigen, zijn die de burgerbevolking veilig kunnen houden, die ingezet kunnen worden bij plunderingen, relletjes, enz....in eigen land.
Huh? Waar staat dat het alleen voor jongens geldt? Volgens mij geldt het dan net zo goed voor meiden.quote:Op vrijdag 6 maart 2026 22:58 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het gaat om zonen.
Dat is er dan 0,8 per gezin.
Ik vind dat iemand met 2 nationaliteiten, die de dienstplicht wil ontduiken door naar het buitenland te gaan, direct de Nederlandse nationaliteit verliest, met alle gevolgen van dien.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 08:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Jij bent toch geen echte Nederlander?
Die staan nou niet bekend om enige groei van ballen om Nl te verdedigen.
Dat zal best maar daar moet je wel manschappen voor hebben en die gaan er bij Rusland momenteel best snel doorheen.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:50 schreef spectrumanalyser het volgende:
Waarom noemen mensen het meteen angst aanpraten als je benoemt dat Rusland maarliefst 94 militaire locaties aan de oost-grens heeft bijgebouwd?
De oorlogszucht van Rusland gaat echt niet stoppen, ook niet over enkele jaren.
Dat is niet helemaal waar, eigenlijk was de dienstplicht de zg. "eerste oefening". Op het moment van afzwaaien was je pas volledig inzetbaar/getraind/geoefend.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 11:18 schreef Cherni het volgende:
In die zin kun je nog altijd mensen opleiden mocht de pleuris uitbreken.
Mijn opleiding als dienstplichtige duurde 3 maanden. 1 maand algemeen en 2 maanden om te kunnen sleutelen aan een Leo2. Daarna paraat.
quote:Na opkomst ontvangt de dienstplichtige zijn initië-
le opleiding. Deze opleiding duurt voor het over-
grote deel van de niet-kaderfuncties 4 maanden
en voor kaderfuncties 6 maanden. De initiële op-
leiding vindt plaats onder auspiciën van het
Commando Opleiding Koninklijke landmacht
(COKL). Het gros van het dienstplichtige perso-
neel ontvangt zijn initiële opleiding bij de oplei-
dingscentra van het COKL; een relatief klein deel
van de dienstplichtigen krijgt de opleiding bij de
schooleenheden van parate onderdelen: pantser-
infanteriebataljons en afdelingenveldartillerie.
Na afloop van de initiële opleiding wordt de
dienstplichtige voor de resterende 10 maanden op
functie geplaatst. Gedurende de plaatsing op func-
tie vinden de voortgezette opleiding en oefening
plaats. Er zijn thans voor elke soort functionaris
afspraken (contracten) gemaakt tussen het COKL
en het legerkorps waarin is vastgelegd welk deel
van de opleiding in welk ressort plaatsvindt. Aan
het einde van zijn eerste oefening wordt de dienst-
plichtige geacht volledig te zijn opgeleid en ge-
oefend.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 3 februari 2016 20:08 schreef AchJa het volgende:
Zoals ik al eerder heb gezegd hier, de daadwerkelijke dienstplichtperiode heet feitelijk de "eerste oefening"... Daar worden je je benodigde vaardigheden aangeleerd. Daarna ben je tot je 35e (hangt af van je rang) oproepbaar (mobilisabel) voor oorlogsdreiging of wat dan ook.
De welbekende oefening "Donderslag"
Klopt. In het gebouw waar wij lagen had je ook de Verkenners. Die werden afgeknepen.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 11:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar, eigenlijk was de dienstplicht de zg. "eerste oefening". Op het moment van afzwaaien was je pas volledig inzetbaar/getraind/geoefend.
Ja, ik weet dat TD'ers over het algemeen een wat luxer leven hadden dan de werkpaarden die het gevecht moesten voeren.
Omdat die kinderen strontverwend zijn en denken dat alles maar aan komt waaien.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 09:22 schreef Mortaxx het volgende:
Ouders hebben er ook totaal geen moeite mee om hun kinderen op te offeren voor hun eigen economisch gewin. De boomers bulken van het geld en hun kinderen zijn de eerste generatie in eeuwen die het slechter hebben dan hun ouders
Klopt, er is destijds een hele lichting uitgevallen. Wijlen mijn zwager was daar een van. Mijn man is jonger en die is weer wel in dienst gemoeten. Heeft daar totaal niet moeilijk over gedaan. Was uiteindelijk sergeant.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 09:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens mij kwamen er toen uiteindelijk heel veel jongens onderuit.
Afkeuring, vrijstelling wat tot afstel leidde etc.
Als je de weg wist, was het geen probleem. En dan ook nog vaak dat je dienstjaar vol zat en je niet hoefde.
AI zegt dit:
"In 1980 hoefde ongeveer 30% tot 40% van de goedgekeurde jongens uiteindelijk geen actieve militaire dienst te vervullen in een kazerne."
Vrijwillig!! Ik ken er een paar die naar Libanon zijn geweest. Die meldden zich vrijwillig aan.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 09:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Dienstplichtigen zijn wel degelijk naar Libanon uitgezonden. En velen met PTSS terug gekomen.
En sommige dienstplichtigen zijn helemaal niet levend terug gekomen.
Ze moesten daar toezien op de terugtrekking van Israëlische troepen.
@:since2003 heeft hier wel degelijk een punt, denk ik.
Die lui van 103 hadden daar ook recht op.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 11:32 schreef Cherni het volgende:
Klopt. In het gebouw waar wij lagen had je ook de Verkenners. Die werden afgeknepen.
Wat dat betreft is dit wel interessant:quote:Op zaterdag 7 maart 2026 09:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens mij kwamen er toen uiteindelijk heel veel jongens onderuit.
Afkeuring, vrijstelling wat tot afstel leidde etc.
Als je de weg wist, was het geen probleem. En dan ook nog vaak dat je dienstjaar vol zat en je niet hoefde.
AI zegt dit:
"In 1980 hoefde ongeveer 30% tot 40% van de goedgekeurde jongens uiteindelijk geen actieve militaire dienst te vervullen in een kazerne."
Ik denk dat dit in eerste instantie op vrijwillige basis zal zijn.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 11:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor.
Kan me zo voorstellen dat als de nood aan de man komt, je ook verplicht bent al het Navo of EU grondgebied te beschermen met je leven.
Anders heeft het ook geen nut he.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 11:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet niet hoor.
Die hadden het niet makkelijkquote:Op zaterdag 7 maart 2026 11:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die lui van 103 hadden daar ook recht op.
Er viel wel een jaar tussenuit. Maar anders dan dat was het helemaal niet zo makkelijk. Bovendien, als het je zou lukken op S5 kon je bepaalde functies in het bedrijfsleven wel vergeten. In die tijd werd er door werkgevers nog gevraagd of je de dienstplicht had vervuld en was S5 niet zo geliefd.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 11:37 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Wat dat betreft is dit wel interessant:
https://www.nederlandrech(...)en-militaire-dienst/
Is dit de nieuwe trend de laatste tijd?quote:Op zaterdag 7 maart 2026 07:03 schreef Edding345 het volgende:
elk oorlog is een bankiersoorlog en we weten welk afkomst ze hebben
het koningshuis maakt lekker propaganda maar die gaan als eerste met eersteklas het land vluchten want dat incest bende hoort allang niet in NL
Groetjes van Ghislainequote:Op zaterdag 7 maart 2026 12:02 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Is dit de nieuwe trend de laatste tijd?
Overal de Joden bij betrekken?
Alles is de schuld van de Joden? Joden controleren alles op de wereld?
Maar verder geen antisemitisme hoor!
Maar dit gaat niet over S5.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 12:01 schreef Cherni het volgende:
[..]
Er viel wel een jaar tussenuit. Maar anders dan dat was het helemaal niet zo makkelijk. Bovendien, als het je zou lukken op S5 kon je bepaalde functies in het bedrijfsleven wel vergeten. In die tijd werd er door werkgevers nog gevraagd of je de dienstplicht had vervuld en was S5 niet zo geliefd.
Naarmate ik ouder word, en ik Nederland meer en meer gaan waarderen. Het is allemaal niet perfect en er kan echt een hoop beter, maar als je eens rondkijkt naar andere landen, zul je het niet op veel plekken beter hebben. Dit is bovendien mijn land, mijn roots liggen hier, mijn ouders komen hier vandaan, mijn geschiedenis ligt hier. Mijn kind is hier geboren. Ik wil daar best iets voor terug doen.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 11:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat is je motivatie ?
Waarom zou je dat willen?
Het hangt er gewoon af wat je prioriteiten of voorkeuren zijn.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 12:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Naarmate ik ouder word, en ik Nederland meer en meer gaan waarderen. Het is allemaal niet perfect en er kan echt een hoop beter, maar als je eens rondkijkt naar andere landen, zul je het niet op veel plekken beter hebben.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |