Daar zijn dienstplichtigen dan ook niet voor.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 09:02 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Dat wil ik niet per se. Maar ik doe het liever dan vechten voor Zionisten met een agenda in Perzië. Of daar in de verte verte ergens achter de dniepr.
Volgens mij kwamen er toen uiteindelijk heel veel jongens onderuit.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 08:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ze kwamen er niet onderuit, dat is nou juist het punt he.
En als jij het land wil ontvluchten omdat dienstplicht be my guest.
Nog niet.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 09:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar zijn dienstplichtigen dan ook niet voor.
Als je kostwinner was hoefde je vroeger al niet.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 09:48 schreef _Lily_ het volgende:
Is er trouwens wel een kinderdagverblijf bij die dienstplicht? Dan kunnen mijn kotertjes verzorgd worden terwijl mama noodgedwongen werkt
Dienstplichtigen zijn wel degelijk naar Libanon uitgezonden. En velen met PTSS terug gekomen.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 09:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar zijn dienstplichtigen dan ook niet voor.
Was vrijwillig, hebben ze zelf voor getekend.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 09:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Dienstplichtigen zijn wel degelijk naar Libanon uitgezonden. En velen met PTSS terug gekomen.
En sommige dienstplichtigen zijn helemaal niet levend terug gekomen.
Ze moesten daar toezien op de terugtrekking van Israëlische troepen.
@:since2003 heeft hier wel degelijk een punt, denk ik.
Klopt. Tijdens de keuring in Roermond werd dat inderdaad gevraagd. Alleen Duitsland kon je niet weigeren als je bij een onderdeel geplaatst werd dat daar gestationeerd werd. En ik had de pech achteraf het geluk dat ik bij de technische dienst zat voor de Leopard 2 verbeterde versie te Hohne.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Was vrijwillig, hebben ze zelf voor getekend.
Dat zijn externe redenen waar je zelf totaal geen invloed op had. En als je afgekeurd was was je simpelweg niet geschikt. Legio lui die hebben geprobeerd om zich te laten afkeuren door zich bv. doof te houden. Tot de keuringsarts een rijksdaalder van de trap liet stuiteren en ze meteen omkeken..quote:Op zaterdag 7 maart 2026 09:48 schreef capricia het volgende:
Volgens mij kwamen er toen uiteindelijk heel veel jongens onderuit.
Afkeuring, vrijstelling wat tot afstel leidde etc.
Als je de weg wist, was het geen probleem. En dan ook nog vaak dat je dienstjaar vol zat en je niet hoefde.
Nogmaals, dat is me bekend maar dat lag voor een heel groot deel volledig buiten de invloedssfeer van de persoon. Broederdienst, buitengewoon dienstplichtig, etc.quote:AI zegt dit:
"In 1980 hoefde ongeveer 30% tot 40% van de goedgekeurde jongens uiteindelijk geen actieve militaire dienst te vervullen in een kazerne."
Ik zat in Seedorf (wel vrijwillig). Gouden tijd! En dus ook de reden dat ik beroeps geworden ben.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:12 schreef Cherni het volgende:
[..]
Klopt. Tijdens de keuring in Roermond werd dat inderdaad gevraagd. Alleen Duitsland kon je niet weigeren als je bij een onderdeel geplaatst werd dat daar gestationeerd werd. En ik had de pech achteraf het geluk dat ik bij de technische dienst zat voor de Leopard 2 verbeterde versie te Hohne.
Mja als ik dit zie waren het wel mooie tijden voor onze dienstplichtigen:quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:22 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat zijn externe redenen waar je zelf totaal geen invloed op had. En als je afgekeurd was was je simpelweg niet geschikt. Legio lui die hebben geprobeerd om zich te laten afkeuren door zich bv. doof te houden. Tot de keuringsarts een rijksdaalder van de trap liet stuiteren en ze meteen omkeken..![]()
Beroep doen op de "wet gewtensbezwaren" stond ook altijd hoog op de verlanglijst, dat mislukte 99 van de 100 keer ook.
En proberen om een S5 te scoren natuurlijk. Met een lepel pindakaas uit je onderbroek scheppen en opeten ofzo.
[..]
Nogmaals, dat is me bekend maar dat lag voor een heel groot deel volledig buiten de invloedssfeer van de persoon. Broederdienst, buitengewoon dienstplichtig, etc.
En ja, als kostwinner hoefde je ook niet maar dat was natuurlijk maar marginaal als 17/18 jarige.
https://militairespectato(...)erkte-het-ook-alweer
Mijn maag draaide om toen ik hoorde dat ik naar Duitsland moest. Maar achteraf gezien een hele leuke onbezorgde tijd gehad met de complete kamer. Toen ik het hoorde dacht ik, verdomme een maand niet naar huis, dorpfeesten, carnaval naar de klote, pas een vriendin, stappen in Maastricht met vrienden ook naar de klote. Maar op die kamer zaten we alle in hetzelfde schuitje en hadden afgesproken dat we samen de beest zouden gaan uithangen. En zodoende een geweldigd tijd gehad. Ik ga nu nog wel eens op bezoek bij een maat uit Baarn en Gemert.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik zat in Seedorf (wel vrijwillig). Gouden tijd! En dus ook de reden dat ik beroeps geworden ben.
Precies, vooral de lui die met de grootste tegenzin het leger in moesten zwaaiden af met de tranen in de ogen want ze hadden stiekem toch een geweldige tijd gehad.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:32 schreef Cherni het volgende:
Mijn maag draaide om toen ik hoorde dat ik naar Duitsland moest. Maar achteraf gezien een hele leuke onbezorgde tijd gehad met de complete kamer. Toen ik het hoorde dacht ik, verdomme een maand niet naar huis, dorpfeesten, carnaval naar de klote, pas een vriendin, stappen in Maastricht met vrienden ook naar de klote. Maar op die kamer zaten we alle in hetzelfde schuitje en hadden afgesproken dat we samen de beest zouden gaan uithangen. En zodoende een geweldigd tijd gehad. Ik ga nu nog wel eens op bezoek bij een maat uit Baarn en Gemert.
Nope, aansluitend aan mijn dienstplicht eerst nadienen ivm afwachting opkomst KMS. Ben direct voor BOT onderofficier gegaan.quote:Na je dienstplicht ben je eerst in Duitsland als KVVer voor 4 jaar begonnen en later dan beroeps?
Moet je in Odessa eens op straat zeggen.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Was vrijwillig, hebben ze zelf voor getekend.
In Seedorf, Hohne ( @Cherni ), Langemannshof waar de Nederlanders gelegerd waren kostte een biertje 35 pfennig ofzo en je had beslastingvrije drank en sigaretten. Het leven was 1 groot feest daar. Verplicht de weekenden binnenblijven (zaterdag tot 13:00 dienst plus de paraatheidsregeling) en de Duitslandverloven 4 weken binnen 10 dagen verlof, 2 weken binnen 4 dagen verlof oid was het, weet de exacte verdeling niet meer... Maar goed, je werd in Duitsland wel goed aan je staart getrokken vwb oefeningen etc. Je was een hoop weg. Hard werken = hard ontspannen.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:31 schreef 111210 het volgende:
Mja als ik dit zie waren het wel mooie tijden voor onze dienstplichtigen:
https://youtube.com/shorts/RDMcpiZregk?is=HkP3epRuwb_2FbQr
De Russen gaan tenslotte ook vrijwillig en tekenen een contract.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:46 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Moet je in Odessa eens op straat zeggen.
Oekraieners die in Oekraine de dienstplicht moeten vervullen? Goh...quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:46 schreef Since2003 het volgende:
Moet je in Odessa eens op straat zeggen.
De lui die in Oekraine vechten wel ja.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:47 schreef capricia het volgende:
De Russen gaan tenslotte ook vrijwillig en tekenen een contract.
Klopt, vooralsnog hebben we ook veel te weinig middelen, materiaal, infrastructuur, personeel etc. Dus voorlopig kan het hem ook niet worden. Daarbij ben ik ook niet direct voor een algemene dienstplicht. Laten we het eerst voor de beroepskern maar wat beter inregelen, dan volgt de rest vanzelf.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:24 schreef Cherni het volgende:
Maar of dienstplicht nu nog zin heeft daar geloof ik niet in. Zal ook te duur zijn. En kazernes zoals de Kromhout waar ik mij voor de eerste dag moest melden word nu voor andere doeleinden gebruikt. Dan moet je dat ook weer allemaal heropenen.
Je kunt je afvragen hoe geïnformeerd en vrijwillig 'vrijwillig' uiteindelijk is.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
De lui die in Oekraine vechten wel ja.
Er zal best een verdwaalde dipli tussenzitten maar de Russen die in Oekraine zitten zitten daar vrijwillig. Er zijn nog steeds geen dienstplichtigen ingezet. Putin kan wat dat betreft nog steeds escaleren. Maar zolang hij zijn verliezen kan blijven aanvullen (zelfs in de plus) met vrijwilligers is dat ook niet nodig.quote:Op zaterdag 7 maart 2026 10:53 schreef capricia het volgende:
Je kunt je afvragen hoe geïnformeerd en vrijwillig 'vrijwillig' uiteindelijk is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |