abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219264047
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Eindverslag verkenner Koolmees
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

[ Bericht 4% gewijzigd door capricia op 14-11-2025 14:28:08 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_219264051
En weer door!

Weg met de leugenaar!
pi_219264068
Wat een raar verhaal van die Wijers.
Hij heeft dus waarschijnlijk excuses gemaakt voor iets wat hij niet gezegd heeft..

Dat roept toch twee vragen op;
1. hoe zit het met het geheugen van deze oudere man?
2. als hij zelf denkt dat hij dit gezegd kan hebben, dan is dit wat hij werkelijk denkt, toch?

Bijzonder vaag allemaal.
Tijd voor de beelden.
pi_219264088
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 november 2025 12:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat slaat nergens op. Dan moet Yesilgöz met Wijers gaan zitten. Verder heeft ze met Jetten en Bontenbal niets te maken in dit geval.

Bovendien moet eerst dus nog blijken of het wel van Wijers kwam.
Jij ziet toch ook dat de hele formatie om Yesilgöz draait. Alles draait om haar.
Inclusief het nu bedachte proces. :+
pi_219264102
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:17 schreef Black_Baron het volgende:
Hij heeft dus waarschijnlijk excuses gemaakt voor iets wat hij niet gezegd heeft..

2. als hij zelf denkt dat hij dit gezegd kan hebben, dan is dit wat hij werkelijk denkt, toch?

Bijzonder vaag allemaal.
Tijd voor de beelden.
Hij kan zichzelf vast voorstellen dat ie in die context iets gezegd heeft als "dan is Dilan dus eigenlijk een leugenaar". (voorbeelden te over).
Het is ook wat hij daadwerkelijk denkt, omdat het daadwerkelijk zo is.
Dus hij kan zich goed voorstellen dat hij het op die avond gezegd heeft, maar kan het zich niet letterlijk herrineren.
Zou mij ook kunnen overkomen.

Nu kun je zeggen "we moeten iemand hebben die niet denkt dat Dilan een leugenaar is". Maar om nou iemand te nemen die de politiek al een jaar of 5 niet meer volgt is ook zo wat.
pi_219264108
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:21 schreef koemleit het volgende:

[..]
Hij kan zichzelf vast voorstellen dat ie die context iets gezegd heeft als "dan is Dilan dus eigenlijk een leugenaar". (voorbeelden te over). Het is wat hij daadwerkelijk denkt, omdat het daadwerkelijk zo is.
Dus hij kan zich goed voorstellen dat hij het op die avond gezegd heeft, maar kan het zich niet letterlijk herrineren.

Nu kun je zeggen "we moeten iemand hebben die niet denkt dat Dilan een leugenaar is". Maar om nou iemand te nemen die de politiek al een jaar of 5 niet meer volgt is ook zo wat.
Hij had beter kunnen zeggen dat ie er geen actieve herinnering aan heeft. Als ie er inderdaad geen herinnering aan heeft.
Maar kennelijk is hij daar niet zeker van.

Heel vaag dit.
pi_219264110
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:19 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Je ziet toch ook dat de hele formatie om Yesilgöz draait. Alles draait om haar.
Inclusief het nu bedachte proces.
Nee, dat wil ze graag. Ze vindt het onverteerbaar dat ze aan de zijlijn staat en niet mee mag doen. En dus doet ze wat ze kan om weer relevant te worden.

quote:

Bijzonder vaag allemaal.
Tijd voor de beelden.
Gedachtepolitie komt in actie. Heel goed. Het had zo geweest kunnen zijn, dus dat is ongeveer hetzelfde.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219264113
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:21 schreef koemleit het volgende:

[..]
Hij kan zichzelf vast voorstellen dat ie in die context iets gezegd heeft als "dan is Dilan dus eigenlijk een leugenaar". (voorbeelden te over).
Het is ook wat hij daadwerkelijk denkt, omdat het daadwerkelijk zo is.

"VVD zoekt naar recent ontwaakte coma-patienten als informateurs"
pi_219264118
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:22 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Hij had beter kunnen zeggen dat ie er geen actieve herinnering aan heeft. Als ie er inderdaad geen herinnering aan heeft.
Maar kennelijk is hij daar niet zeker van.

Heel vaag dit.
Dat zou prachtig geweest zijn.
pi_219264120
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:22 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Gedachtepolitie komt in actie. Heel goed. Het had zo geweest kunnen zijn, dus dat is ongeveer hetzelfde.
Het hele proces wat Koolmees opgetuigd heeft, heeft met haar te maken. Ze is het centrum van de formatie. Waar ze nu voorzichtig omheen draaien.
pi_219264122
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:23 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Het hele proces wat Koolmees opgetuigd heeft, heeft met haar te maken. Ze is het centrum van de formatie. Waar ze nu voorzichtig omheen draaien.
Tuurlijk joh. Sweet dreams verder.
pi_219264135
quote:

Bijzonder vaag allemaal.
Tijd voor de beelden.
Hij had gewoon gedronken en weet dus weinig meer van die avond, je mag er op rekenen dat hij in zijn informateursrol niet drinkt aan tafel met Bontenbal en Jetten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219264141
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Tuurlijk joh. Sweet dreams verder.
Het is een politieke paringsdans. Die zes kerels gaan een stuk schrijven waarmee ze Yeşilgöz willen verleiden om mee te doen.

Je hebt niet gehoord wat koolmees zei? Nu direct aan tafel met zijn allen kan het proces wel eens frustreren. Het moet dus langzamer aangepakt worden.
Vandaar die drie extra weken.
pi_219264148
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:14 schreef probeer het volgende:
En weer door!

Weg met de leugenaar!
POL in optima forma…

Jetten heeft zijn verhaal na de verkiezing over wat hij wil en zijn voorkeuren zijn aardig gewijzigd.

Dilan houdt volledig vast aan wat ze voor de verkiezingen heeft aangegeven.

En toch is Dilan hier de leugenaar, nog even los van dat velen het haar verwijten dat ze haar beloftes niet wil breken.

Mooi…
pi_219264150
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hij had gewoon gedronken en weet dus weinig meer van die avond, je mag er op rekenen dat hij in zijn informateursrol niet drinkt aan tafel ket Bontenbal en Jetten.
ach Remkes.
pi_219264154
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 november 2025 11:45 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik denk dat het, zoals met zoveel, niet zo zwart-wit is als volledig wel of totaal geen trots voelen op Nederland.
Natuurlijk zijn er in het verleden van Nederland zaken waarop trots niet van toepassing is. Maar er zijn inderdaad ook een heleboel dingen uit allerlei periodes waarop we wel trots kunnen zijn. Dat kan gewoon naast elkaar bestaan, volgens mij. En dat is precies een van de problemen van de huidige tijd: het is of-of, niet meer en-en.
Het onderwerp koloniseren is natuurlijk de laatste paar jaren weer naar voren gekomen en het is voor mij als buitenstaander heel duidelijk dat hier bij de gemiddelde autochtone Nederlander nog een groot schuldgevoel heerst.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_219264161
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hij had gewoon gedronken en weet dus weinig meer van die avond, je mag er op rekenen dat hij in zijn informateursrol niet drinkt aan tafel ket Bontenbal en Jetten.
Dus je denkt dat ie misschien zoveel gedronken heeft dat ie niet meer weet wat hij twee weekjes geleden gezegd heeft op een podium?

Spreekt niet voor hem.
Of niet voor voor zijn geheugen, of niet voor zijn alcoholgebruik.
pi_219264169
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:09 schreef Aberkullie het volgende:
Volgens mij heeft iedereen vroeger wel een Dilan in de klas gehad. Altijd maar dom krijsen om aandacht, niemand moet haar maar ze wordt er uiteindelijk toch maar bij betrokken omdat niemand ruzie met haar wil.
Ik durf wel te stellen dat ze vrij populair zou zijn geweest bij 1 geslacht :@

En ach, Geert zal blij zijn dat er een politicus is die links nog meer haat.
pi_219264170
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:27 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Het is een politieke paringsdans. Die zes kerels gaan een stuk schrijven waarmee ze Yeşilgöz willen verleiden om mee te doen.

Je hebt niet gehoord wat koolmees zei? Nu direct aan tafel met zijn allen kan het proces wel eens frustreren. Het moet dus langzamer aangepakt worden.
Vandaar die drie extra weken.
De dans draait om het Klaver en Yeşilgöz bij elkaar krijgen. Als dat niet lukt en er tussen die 2 gekozen moet worden is nog totaal niet duidelijk wat er dan gaat gebeuren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219264171
Alles behalve die linkse erbij dan komt het goed.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_219264173
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
POL in optima forma…

Jetten heeft zijn verhaal na de verkiezing over wat hij wil en zijn voorkeuren zijn aardig gewijzigd.

Dilan houdt volledig vast aan wat ze voor de verkiezingen heeft aangegeven.

En toch is Dilan hier de leugenaar, nog even los van dat velen het haar verwijten dat ze haar beloftes niet wil breken.

Mooi…
Mbt Jetten; drogreden. :W

En ja, Dilan is de leugenaar. Omdat ze loog en er een kabinet door viel. Heeft niets met haar 'vasthouden aan verkiezingsbeloften mbt GLPvdA' te maken.
pi_219264178
Dijkhoff met een normaal, realistisch VVD verhaal.

Bekijk deze YouTube-video

Ook eens betreffende de lage ambitie, Dilan is alleen bezig een paar zetels vast te houden en niet met de 15 die verdwenen zijn.
pi_219264184
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:29 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Dus je denkt dat ie misschien zoveel gedronken heeft dat ie niet meer weet wat hij twee weekjes geleden gezegd heeft op een podium?

Spreekt niet voor hem.
Of niet voor voor zijn geheugen, of niet voor zijn alcoholgebruik.
Het is een avond die bedoeld was om te drinken, niet om uitspraken op een podium te doen: https://ridderkerksdagbla(...)ongepast-taalgebruik
pi_219264202
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:32 schreef probeer het volgende:

[..]
Mbt Jetten; drogreden. :W

En ja, Dilan is de leugenaar. Omdat ze loog en er een kabinet door viel. Heeft niets met haar 'vasthouden aan verkiezingsbeloften mbt GLPvdA' te maken.
Goh, een politicus heeft ooit een keer gelogen en dus moet zij als enige eruit gepikt worden en als leugenaar (wat toch wat anders suggereert, dan hebben we het over structureel) weggezet worden.

Het is allemaal zo doorzichtig.

Ooit kon je hier serieus over politiek discussiëren…
pi_219264224
Ben wel een beetje bijgedraaid wat betreft Wijers. Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Lekker drinken met je maten tot in de late uurtjes, lekker brallen. Dan wil je nog wel eens leeglopen over het een en ander. En vervolgens je excuses aanbieden omdat jezelf ook niet meer precies weet wat je wel en niet gezegd hebt. Het had mij ook kunnen overkomen. Vind het wel een mooie lul eigenlijk.
pi_219264226
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Goh, een politicus heeft ooit een keer gelogen en dus moet zij als enige eruit gepikt worden en als leugenaar (wat toch wat anders suggereert, dan hebben we het over structureel) weggezet worden.

Het is allemaal zo doorzichtig.

Ooit kon je hier serieus over politiek discussiëren…
Tsja, men wil inderdaad nog wel eens wat gewicht aan kabinet-beëindigende leugens hangen.

Dat men bij de VVD de schouders ophaalt over liegen, maakt dat niet de norm.

Ooit was een leugen van zulke orde (of de ongein die Mark in de jaren er voor allemaal flikte) door een minister meteen een einde van diens positie.

Maarja he ...
pi_219264257
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
De dans draait om het Klaver en Yeşilgöz bij elkaar krijgen. Als dat niet lukt en er tussen die 2 gekozen moet worden is nog totaal niet duidelijk wat er dan gaat gebeuren.
En de sleutel zit bij Yeşilgöz.
Daarom is de VVD ook even buitengesloten nu, ze vinden het namelijk absoluut niet leuk om niet aan tafel te zitten.
Aantrekken, afstoten, het is net het begin van een relatie.

Maar uiteindelijk draait het helemaal om haar/om de VVD.

Mensen die dat niet zien, die zitten te vast in hun afkeer tegen haar of de VVD. Die adviseer ik een stapje naar achter te doen en wat uit te zoemen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Black_Baron op 14-11-2025 13:53:54 ]
pi_219264268
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:38 schreef probeer het volgende:

[..]
Tsja, men wil inderdaad nog wel eens wat gewicht aan kabinet-beëindigende leugens hangen.

Wat te denken van nabestaanden schofferende MH17 mondkapjes bullshit. Noem je Timmermans ook steevast leugenaar?
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
  vrijdag 14 november 2025 @ 13:44:49 #29
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219264274
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:44 schreef Homdeck het volgende:

[..]
Wat te denken van nabestaanden schofferende MH17 mondkapjes bullshit. Noem je Timmermans ook steevast leugenaar?
Timmermans kwam daar voor de slachtoffers op.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219264277
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:42 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
En de sleutel zit bij Yeşilgöz.
Daarom is de VVD ook even buitengesloten nu, ze vinden het namelijk absoluut niet leuk om niet aan tafel te zitten.
Aantrekken, afstoten, het is net het begin van een relatie.

Maar uiteindelijk draait het helemaal om haar/om de VVD.

Mensen die dat niet zien, die zitten te vast in hun afkeer tegen haar of de VVD. Die adviseer ik een stapje naar achter te doen en wat uit te zoeken.
Je zit in het verkeerde subforum, makker.
pi_219264281
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:44 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Timmermans kwam daar voor de slachtoffers op.
Haha door een lulverhaal te verkondigen?
When I was a child I had a fever.
My hands felt just like two balloons.
pi_219264288
Sowieso vrij grappig dat men hier continue zit af te geven op Yesilgöz, maar dat men tegelijk verwacht dat zij in het kabinet van hun voorkeur stapt. Als ze zo verschrikkelijk is dan wil je toch niet met haar regeren?
pi_219264291
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:44 schreef Homdeck het volgende:

[..]
Of wat te denken van de tien metaforische steden van D66
pi_219264299
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:47 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Of wat te denken van de tien metaforische steden van D66
Of die garantie van 100.000 woningen van Rob Jetten
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
pi_219264302
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:46 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Sowieso vrij grappig dat men hier continue zit af te geven op Yesilgöz, maar dat men tegelijk verwacht dat zij in het kabinet van hun voorkeur stapt. Als ze zo verschrikkelijk is dan wil je toch niet met haar regeren?
De meeste mensen die hier afgeven op Yeşilgöz hadden ook graag gezien dat er een logische optie zonder de VVD was, denk ik. Helaas is die optie (via JA21 en CU) net iets minder logisch dan met de VVD.
pi_219264305
Maar verder over het proces:

quote:
CDA en D66 hebben 'strakke' planning gemaakt voor komende weken
D66-leider Jetten en CDA-voorman Bontenbal hebben naar eigen zeggen een "vrij strakke en ambitieuze" planning gemaakt voor de komende weken. Ze willen volgende week elke dag één van de vijf grote thema's aan bod laten komen.

Volgende week zullen er ook allerlei mensen langskomen om ideeën in te brengen. Het gaat dan bijvoorbeeld om ambtenaren van het ministerie, mensen van belangenorganisaties en andere experts. "We willen niet alleen mensen uit het Haagse uitnodigen, maar ook mensen die meer afstand hebben", zegt Bontenbal.

De partijleiders schrijven uiteindelijk het stuk en doen de politieke afstemming, formateurs Buma en Wijers begeleiden het proces. "Zij zullen mij en Bontenbal scherp houden als het te vaag wordt", belooft Jetten.

https://nos.nl/liveblog/2(...)eugenaar-niet-wijers

Het idee is goed. Wordt een drukke week.
pi_219264313
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:46 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Nou .. het is niet alsof we Dilan hier al 2 jaar lang een leugenaar noemen hoor.

Schijnt dat ze het zelf weer heel relevant gemaakt heeft de afgelopen dagen.
pi_219264317
Wijers is teruggetreden.
Wat een clusterfuck (wederom) van de politiek.

quote:
Wijers treedt terug na oud ‘appje’: ‘Spijtig besluit’
D66-informateur Hans Wijers stapt op. Dat maakt hij zojuist bekend. Wijers lag al onder vuur vanwege oude uitspraken, nu zou er ook een oud ‘privé-appje’ zijn waarin ‘spontane uitspraken zijn gedaan’ die hij nu betreurt. Deze kwestie staat de rest van de formatie in de weg, meent Wijers.

Ik ben vandaag door NRC geconfronteerd met uitspraken die ik in een privé appje ruim voor de verkiezingen heb gedaan”, zei Wijers vrijdagochtend in de Tweede Kamer. „In dat bericht heb ik spontaan uitspraken gedaan die je weloverwogen nooit zou doen. Nu die uitspraken publiek zijn geworden zou dat mijn positie als onbevangen informateur kunnen schaden. Het proces is te belangrijk om dat te laten afleiden van de inhoud.”

Later meer.

Bron: ad.nl
Hell To The Liars
pi_219264320
@capricia: kan trouwens onder kabinetsformatie net als de vorige keer dit worden toegevoegd?

Eindverslag verkenner Koolmees

[ Bericht 14% gewijzigd door Hanca op 14-11-2025 14:01:51 ]
  vrijdag 14 november 2025 @ 13:51:38 #40
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219264321
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:45 schreef Homdeck het volgende:

[..]
Haha door een lulverhaal te verkondigen?
Door het wat aan te zetten. Iedereen zat geboeid te luisteren. Daarna mocht Rutte het overnemen. Die zei toen dat het allemaal echt niet mocht wat de Russen hadden gedaan, waarop Trump zei: "Bek houwe, Mark" en Rutte antwoordde: "OK, sorry Daddy".
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219264336
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:51 schreef Droopie het volgende:
Wijers is teruggetreden.
[..]

Aj.
  vrijdag 14 november 2025 @ 13:53:14 #42
403820 Aberkullie
Larger than Life
pi_219264348
quote:
Wijers is teruggetreden.
[..]

:')
pi_219264352
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:51 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Door het wat aan te zetten. Iedereen zat geboeid te luisteren. Daarna mocht Rutte het overnemen. Die zei toen dat het allemaal echt niet mocht wat de Russen hadden gedaan, waarop Trump zei: "Bek houwe, Mark" en Rutte antwoordde: "OK, sorry Daddy".
MH17 was onder Obama.
pi_219264355
quote:
Wijers is teruggetreden.
[..]

Vanwege een appgesprek.

Ik vind het prima, want ik vond iemand die kamerleden b-politici noemt en er als minister op neer keek toch al een slecht idee als informateur. Kies gewoon een ex-kamerlid.
pi_219264364
quote:
Wijers is teruggetreden.
[..]

Dit begint een mooie nieuwe Haagse traditie te worden
pi_219264367
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:38 schreef probeer het volgende:

[..]

Dat men bij de VVD de schouders ophaalt over liegen, maakt dat niet de norm.

Ooit was een leugen van zulke orde (of de ongein die Mark in de jaren er voor allemaal flikte) door een minister meteen een einde van diens positie.

Maarja he ...
Ja, ik vind de kiezer voorliegen over wat je wil minstens zo ernstig.
pi_219264368
quote:
Wijers is teruggetreden.
[..]

Heeft ie nu ook al dronken zitten appen
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
pi_219264369
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
De meeste mensen die hier afgeven op Yeşilgöz hadden ook graag gezien dat er een logische optie zonder de VVD was, denk ik. Helaas is die optie (via JA21 en CU) net iets minder logisch dan met de VVD.
D66 is überhaupt niet verplicht te regereren. Punt is natuurlijk wel dat er bijna geen meerderheidskabinet mogelijk is zonder dat Yeşilgöz een van haar beloftes verbreekt om niet met GL-PvdA en PVV in een coalitie te treden.
pi_219264372
Dan ben je 74 en doe je zulke oliedomme dingen.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_219264375
quote:
Wijers is teruggetreden.
[..]

Zeker iets stouts gezegd over René Zegerius toen ze samen bij Ajax zaten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')