abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219259318
quote:
Man gedood door stier bij slachterij Vion, ton boete geëist

Een enorme stier uitladen bij slachterij Vion in Tilburg ging een paar jaar geleden gruwelijk mis. De chauffeur werd verrast door het beest van 1200 kilo dat hem plotseling achterna rende en hem tot twee keer toe spieste met zijn hoorns. De man overleed en justitie eiste donderdag een boete van 100.000 euro in de rechtbank in Den Bosch tegen zijn baas.

Chauffeur Peter (37) van een transportbedrijf uit Staphorst ging op 10 juni 2022 naar slachterij Vion aan de Enschotsestraat in Tilburg. 23 koeien werden probleemloos uitgeladen en de slachterij in geleid. Toen was het tijd om een enorme, gehoornde Piemontese stier van zo’n 1200 kilo uit te laden.

Peter ging de wagen in en opende het schot waarmee de koeien van de stier waren gescheiden. Medewerkers van Vion zagen dat de stier sneller was dan Peter en op hem afrende en tot twee keer met zijn hoorns spieste. Peter had geen schijn van kans tegen de kracht van dit enorme dier en overleed.

Twee directeuren van het familiebedrijf, dat al meer dan honderd jaar vee vervoert, snapten niet waarom Peter bij het openen van het schot niet achter het schot is gaan staan. Dat schot is eigenlijk een groot hek, dat als een deur naar de zijkant wordt geduwd, waar medewerkers achter moeten blijven. Maar Peter bleef er voor staan waardoor de stier hem kon pakken.

De weduwe van Peter had een foto meegenomen van haar grote liefde. Haar leven is niet meer hetzelfde sinds de politie in de vroege ochtend van die tiende juni het slechte nieuws kwam brengen, vertelde ze geëmotioneerd. Ze wil zich niet zomaar neerleggen bij de dood van Peter en eiste dat er iets verandert aan transport van zulke gevaarlijke dieren, zodat andere gezinnen niet hetzelfde overkomt.

De twee directeuren luisterden ingetogen naar haar verhaal over ‘het kalf dat is verdronken’ en ‘het gebrek aan veiligheid’. Het transportbedrijf heeft inmiddels de vrachtwagens aangepast en een veiliger ruimte gecreëerd achter het schot, zo werd uitgelegd, maar dat vindt de weduwe niet genoeg. Er moeten volgens haar meer maatregelen worden genomen.

De officier van justitie wilde wel ingaan op de gewenste veiligheid. De situatie waarin Peter moest werken was onveilig. Hij moest de trailer in om de dieren eruit te halen. En ook achter het schot staan, had geen absolute veiligheid kunnen garanderen, omdat zo’n zware stier iemand achter het hek kan pletten. Volgens de officier waren de risico’s van het werken met zo’n grote, gehoornde stier niet goed in kaart gebracht en dus waren er ook geen maatregelen om zulke gevaarlijke situaties te voorkomen. Er stond niets op papier en alle overleg ging mondeling, legde een van de directeuren uit.

De officier van justitie hekelde de werkwijze van ‘we doen het altijd zo’. “Dan is het wachten tot het fout zou gaan”, oordeelde ze. “Het merendeel van de arbeidsongevallen die op mijn bureau terechtkomen, waren te voorkomen als er op tijd maatregelen waren genomen. En dat geldt hier ook.”

Ze pleitte, net als de weduwe, voor een veiliger voorziening in een veewagen of een mogelijkheid om dieren uit te laden van buitenaf. Het transportbedrijf heeft in 2022 te weinig gedaan aan de veiligheid en dat heeft het leven gekost aan een chauffeur. Ze eiste daarom een geldboete van 100.000 euro voor nalatigheid.

De uitspraak in deze zaak is op 27 november.

Ergens kan ik wel een heel klein beetje begrijpen waarom ze in Rusland in 1917 een hekel hadden aan ondernemers. Ik begin ondernemers ook steeds meer te zien als egoïstisch op de onderbuik afgaand dom volk. Voorlopig geef ik ze het voordeel van de twijfel. Dat er sommige tussen zitten die rijk zijn is vanwege het bord van Galton.
pi_219259514
Beetje raar, de werknemer hield zich niet aan de veiligheidsvoorschriften en nu is hij dood, en de werkgever wordt vervolgd voor onvoldoende veiligeheidsmaatregelen. Ik mis het causaal verband voor dood door schuld o.i.d.. De redenering is verder ook nogal raar omdat de stier hem niet geplet heeft terwijl hij achter het schot stond, dat het beest er sterk genoeg voor is doet er niet aan af dat stieren doorgaans geen schotten aanvallen maar wel personen die recht voor hen staan en met name bewegen.

Hebben we na D66-rechters nou ook al PvdD-dieren OvJ's?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 13 november 2025 @ 20:12:20 #3
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_219259593
Droeg hij een rode lap?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_219259625
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 20:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Beetje raar, de werknemer hield zich niet aan de veiligheidsvoorschriften en nu is hij dood, en de werkgever wordt vervolgd voor onvoldoende veiligeheidsmaatregelen. Ik mis het causaal verband voor dood door schuld o.i.d.. De redenering is verder ook nogal raar omdat de stier hem niet geplet heeft terwijl hij achter het schot stond, dat het beest er sterk genoeg voor is doet er niet aan af dat stieren doorgaans geen schotten aanvallen maar wel personen die recht voor hen staan en met name bewegen.

Ik zou niet teveel commentaar hebben op ons rechtssysteem als je niet begrijpt hoe het werkt.
pi_219259717
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2025 20:15 schreef AchJa het volgende:
Stieren zijn en blijven onbetrouwbare kutbeesten. Altijd in de gaten houden.
Hou die vrouw ook maar in de gaten. Ze wil niks, behalve veiligheid verbeteren dat anderen niet hetzelfde overkomt.

Totdat dalijk de rechter dat bedrijf de schuld geeft. Eens zien of ze dan niet ineens van gedachte veranderd.
GC / Doneer en houd FOK! online
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
pi_219260241
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2025 20:15 schreef Piles het volgende:

[..]
Ik zou niet teveel commentaar hebben op ons rechtssysteem als je niet begrijpt hoe het werkt.
Ik begrijp heel goed hoe het werkt, vandaar dat ik zoveel commentaar heb. Het zijn mensen die zich hogeropgeleid willen voelen die graag doen alsof daar een grote deskundigheid en wijsheid achter schuilgaat. Hoe meer je ervan afweet, des te groter wordt je minachting.
pi_219260276
quote:

Dat de veiligheidsmaatregelen er zijn betekend niet dat het bedrijf graag wil dat je ze ook gebruikt, zeker als dat op de een of andere manier extra geld en/of tijd kost.
pi_219260284
Niet horse.
U MAD?
  donderdag 13 november 2025 @ 21:45:07 #10
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219260304
1200kg? Dayamn son, zie daar maar tegenop te trainen.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  donderdag 13 november 2025 @ 21:45:57 #11
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_219260310
Stier extra langzaam geslacht als straf hoop ik.
Graag op anoniem
pi_219260463
Mess with a bull, you get the horns, son.

pi_219260709
quote:
8s.gif Op donderdag 13 november 2025 21:45 schreef Twiitch het volgende:
Stier extra langzaam geslacht als straf hoop ik.
Gratie verleend hoop ik

Arm dier..
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_219260757
quote:
Stier spiest man die m naar het slachthuis leidde.
Stier is onbetrouwbaar.

Maar je hebt gelijk.
In de buurt van mijn ouderlijk huis is een stierenfokkerij, met van die giganten. En die ontsnapten weleens. Ben eens met mijn neef achterna gezeten, waren op de crossbrommers.
Toen ik terugreed was hij heel hoog in een boom geklommen. Dat vonden we toen lachen.
Als ik dit verhaal zo lees is was dat niet eens ongevaarlijk eigenlijk. :{
Vakman pur sang
pi_219260948
quote:
Sowieso nooit recht voor ze gaan staan.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  donderdag 13 november 2025 @ 23:31:22 #16
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219261143
quote:

Lees je wel wat er staat? Er stond niks op papier over hoe het allemaal veilig moet verlopen met het transport en alles werd mondeling door gegeven.
Dat is toch echt erg slordig van de werkgever. Levensgevaarlijk dus.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219261610
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 21:32 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik begrijp heel goed hoe het werkt, vandaar dat ik zoveel commentaar heb. Het zijn mensen die zich hogeropgeleid willen voelen die graag doen alsof daar een grote deskundigheid en wijsheid achter schuilgaat. Hoe meer je ervan afweet, des te groter wordt je minachting.
Blijkbaar niet, want je geeft af op de rechters. Maar het zinnetje "De uitspraak in deze zaak is op 27 november." zou toch wel een hint moeten zijn dat de rechter er nog niets over gezegd heeft. Maar dat is blijkbaar al te moeilijk.
pi_219261708
@Weltschmerz kraamt louter onzin uit. Niet teveel aandacht aan besteden, maar gewoon rapporteren bij de instanties.

https://www.rijksoverheid(...)t-zorgwekkend-gedrag
  Miss 200.000.000! vrijdag 14 november 2025 @ 08:23:18 #19
367000 roos94
pi_219261829

Wat n beuker
pi_219262636
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 06:57 schreef Piles het volgende:

[..]
Blijkbaar niet, want je geeft af op de rechters. Maar het zinnetje "De uitspraak in deze zaak is op 27 november." zou toch wel een hint moeten zijn dat de rechter er nog niets over gezegd heeft. Maar dat is blijkbaar al te moeilijk.
De OvJ maakt onderdeel uit van de zgn. staande magistratuur, dat is geen procespartij als een advocaat die maar van alles mag roepen en als zodanig onderdeel van ons strafrechtssysteem.

quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2025 23:31 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Lees je wel wat er staat? Er stond niks op papier over hoe het allemaal veilig moet verlopen met het transport en alles werd mondeling door gegeven.
Dat is toch echt erg slordig van de werkgever. Levensgevaarlijk dus.
"Stieren zijn gevaarlijk, met name die hele grote, ga er bij het uitladen niet voor staan maar achter dat schot" moet op papier?

Er is iemand dood en dan gaat het OM op zoek naar iemand om als schuldige van die dood aan te wijzen, de overledene zelf kan niet vervolgd worden dus moet iemand anders schuldig zijn. Dan komt de OvJ aan met een verhaal dat de werkgever absolute veiligheid had moeten waarborgen, dat is me nogal een uitspraak en dat volgt niet uit de wet, terwijl de conclusie dat de veiligheidsvoorschriften gebrekkig waren is gebaseerd op het overlijden na het niet naleven van de bestaande veiligheidsvoorschriften.

En dan OM en de nabestaande samen eventjes voor ARBO-dienst spelen en veiligheidsregels verzinnen. Een rommeltje is het met al die OvJs die overal een mening over hebben en de wet als kapstok daarvoor gebruiken ipv bij hun leest te blijven.
pi_219262926
Het is opmerkelijk om te zien dat er hier users zijn die de dood van deze man toejuichen. Heel raar en ook wel schrikbarend eigenlijk. Je vraagt jezelf af wat soort mensen dit zijn, het zal wel weer neerkomen op radicale veganisten of zo.

Tragisch dat deze man om het leven is gekomen op zo'n onfortuinlijke manier. Met stieren moet je natuurlijk ook altijd erg uitkijken en je precies houden aan de voorschriften.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  vrijdag 14 november 2025 @ 10:59:34 #22
438527 MissButterflyy
pi_219262975
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 10:12 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
De OvJ maakt onderdeel uit van de zgn. staande magistratuur, dat is geen procespartij als een advocaat die maar van alles mag roepen en als zodanig onderdeel van ons strafrechtssysteem.
[..]
"Stieren zijn gevaarlijk, met name die hele grote, ga er bij het uitladen niet voor staan maar achter dat schot" moet op papier?

Er is iemand dood en dan gaat het OM op zoek naar iemand om als schuldige van die dood aan te wijzen, de overledene zelf kan niet vervolgd worden dus moet iemand anders schuldig zijn. Dan komt de OvJ aan met een verhaal dat de werkgever absolute veiligheid had moeten waarborgen, dat is me nogal een uitspraak en dat volgt niet uit de wet, terwijl de conclusie dat de veiligheidsvoorschriften gebrekkig waren is gebaseerd op het overlijden na het niet naleven van de bestaande veiligheidsvoorschriften.

En dan OM en de nabestaande samen eventjes voor ARBO-dienst spelen en veiligheidsregels verzinnen. Een rommeltje is het met al die OvJs die overal een mening over hebben en de wet als kapstok daarvoor gebruiken ipv bij hun leest te blijven.
Natuurlijk moet dat op papier, er zijn protocollen voor gevaarlijke werkzaamheden, dan lijkt me verstandig dat dat er is en als de werkgever daarin verzuimt is die aansprakelijk.

In mondelinge communicatie kan zoveel misgaan en verkeerd begrepen worden, en is misschien ook niet altijd hetzelfde als het door verschillende personen wordt uitgelegd..
Ergens moet vastgelegd zijn wat afspraken zijn, zodat het duidelijk voor iedereen.
Bovendien worden dit soort werkzaamheden ook vaak gedaan door mensen die niet eens de Nederlandse taal spreken. Nog meer kans op miscommunicatie en onduidelijkheid dus.

[ Bericht 5% gewijzigd door MissButterflyy op 14-11-2025 11:16:09 ]
  vrijdag 14 november 2025 @ 11:01:15 #23
438527 MissButterflyy
pi_219262992
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 november 2025 10:50 schreef HowardRoark het volgende:
Het is opmerkelijk om te zien dat er hier users zijn die de dood van deze man toejuichen. Heel raar en ook wel schrikbarend eigenlijk. Je vraagt jezelf af wat soort mensen dit zijn, het zal wel weer neerkomen op radicale veganisten of zo.

Tragisch dat deze man om het leven is gekomen op zo'n onfortuinlijke manier. Met stieren moet je natuurlijk ook altijd erg uitkijken en je precies houden aan de voorschriften.
Vond ik ook vreemd. Was er al niet op in gegaan.
pi_219263516
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 10:59 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Natuurlijk moet dat op papier, er zijn protocollen voor gevaarlijke werkzaamheden, dan lijkt me verstandig dat dat er is en als de werkgever daarin verzuimt is die aansprakelijk.

In mondelinge communicatie kan zoveel misgaan en verkeerd begrepen worden, en is misschien ook niet altijd hetzelfde als het door verschillende personen wordt uitgelegd..
Ergens moet vastgelegd zijn wat afspraken zijn, zodat het duidelijk voor iedereen.
Bovendien worden dit soort werkzaamheden ook vaak gedaan door mensen die niet eens de Nederlandse taal spreken. Nog meer kans op miscommunicatie en onduidelijkheid dus.
Hoezo gaat Nederlands lezen buitenlanders beter af dan mondeling veiligheidsinstructie? Het ging om Peter die voor een Staphorsts transportbedrijf werkt. Ze zitten hier vanuit een papieren werkelijkheid de schuld bij een ander dan Peter zelf te zoeken omdat er iemand moet hangen want er is iemand dood.
  vrijdag 14 november 2025 @ 12:05:40 #25
438527 MissButterflyy
pi_219263597
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 11:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Hoezo gaat Nederlands lezen buitenlanders beter af dan mondeling veiligheidsinstructie? Het ging om Peter die voor een Staphorsts transportbedrijf werkt. Ze zitten hier vanuit een papieren werkelijkheid de schuld bij een ander dan Peter zelf te zoeken omdat er iemand moet hangen want er is iemand dood.
Er werken vast niet alleen Peters in die sector, en veiligheidsinstructies kunnen in meerdere talen worden geschreven.
En dat het tot een rechtszaak komt is in het geval van een dode werknemer helemaal niet vreemd als de werkgever zo nalatig is geweest. Dit soort dingen horen in de toekomst liever niet meer te gebeuren.

Of, zoals AI zegt:

Een rechtszaak bij een dodelijk arbeidsongeval komt er om de verantwoordelijkheid vast te stellen en een strafrechtelijke vervolging in te stellen, vooral als er sprake is van overtreding van de Arbowet. Het doel is om het bedrijf of leidinggevenden aansprakelijk te stellen voor het overlijden, een straf op te leggen en herhaling in de toekomst te voorkomen.
Belangrijke redenen voor een rechtszaak:
Overtreding van de Arbowet: Als de Arbeidsinspectie of het Openbaar Ministerie (OM) vaststelt dat een ernstige overtreding van de wet heeft plaatsgevonden, kan het OM besluiten tot vervolging. Dit gebeurt vaak als er onvoldoende veiligheidsmaatregelen waren, wat leidt tot een onveilige werkomgeving.
Aansprakelijkheid van de werkgever: De werkgever is primair verantwoordelijk voor een veilige werkomgeving. Bij een dodelijk ongeval wordt onderzocht of de werkgever zijn zorgplicht heeft nagekomen. Als dat niet het geval is, kan de werkgever aansprakelijk worden gesteld.
Strafrechtelijke vervolging: De rechtszaak dient om te bepalen of het bedrijf (of een natuurlijk persoon, zoals een leidinggevende) strafrechtelijk verwijtbaar is en welke straf er eventueel moet worden opgelegd. Dit kan variëren van een boete tot een gevangenisstraf, afhankelijk van de ernst van het verwijt.
Herhaling voorkomen: Naast bestraffing is het doel ook om te leren van het ongeval. Het onderzoek en een eventuele rechtszaak kunnen leiden tot verbeterde veiligheidsprotocollen binnen het bedrijf en de sector om herhaling te voorkomen.
Schadevergoeding: Hoewel de rechtszaak primair gericht is op strafrechtelijke vervolging, is een belangrijk gevolg ook de mogelijkheid voor nabestaanden om een schadevergoeding te eisen. Dit kan betrekking hebben op overlijdensschade en affectieschade.
pi_219263710
Als zo’n hek ingedrukt kan worden (en dat kan het dus kennelijk) dan is dat ook geen maatregel die afdoende is. Peter heeft dat waarschijnlijk ook bedacht, en besloten dat hij mogelijk sneller kon wegspringen dan wegkomen wanneer 1200kg gewicht je verpletterd. (En dat kan best gebeuren. Ik heb ook wel eens klem gezeten tussen de muur en een paar van 600 kg. Die krijg je ook niet zomaar opzij, want de natuurlijke reactie is vaak terug te duwen bij druk… wijken is aangeleerd. En dat geldt dan voor zowel paard als mens. Of in dit geval stier en mens… )

Maar de stier was sneller. Dus ook wegrennen was geen veilige optie.

Je kunt je afvragen waarom iemand handmatig een afscheiding moet openen in een vrachtwagen, met het risico op de hoorns genomen te worden omdat de enige vluchtweg dezelfde weg is als die het dier zal nemen.

Bij het transport van wilde dieren wordt daar normaliter wel rekening mee gehouden. Dus denk aan sluizen en omheinde doorgangen. En openen van hekken van buitenaf.

Ik ben een redelijk radicale veganist en juich de dood van deze man niet toe. (Ik zal er ook geen traan om laten, net zoals anderen geen traan om de stier zullen laten. Maar ik vind het voor beide een triest einde)
  vrijdag 14 november 2025 @ 12:34:59 #27
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219263796
quote:
Ik denk dat jij ook een onbetrouwbaar kutbeest wordt dat goed in de gaten moet worden gehouden als ik jou op transport naar het slachthuis zet.
Huilen dan.
pi_219263801
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 12:05 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Er werken vast niet alleen Peters in die sector, en veiligheidsinstructies kunnen in meerdere talen worden geschreven.
En dat het tot een rechtszaak komt is in het geval van een dode werknemer helemaal niet vreemd als de werkgever zo nalatig is geweest. Dit soort dingen horen in de toekomst liever niet meer te gebeuren.
Er is geen causaal verband tussen eventuele nalatigheid van de werkgever en de dood van de werknemer.

quote:
Of, zoals AI zegt:
Ik doe niet mee met het toekennen van autoriteit aan AI.
  vrijdag 14 november 2025 @ 12:41:45 #29
438527 MissButterflyy
pi_219263843
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 12:36 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Er is geen causaal verband tussen eventuele nalatigheid van de werkgever en de dood van de werknemer.
[..]
Ik doe niet mee met het toekennen van autoriteit aan AI.
:') :') :')
pi_219264002
quote:
8s.gif Op vrijdag 14 november 2025 12:34 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik denk dat jij ook een onbetrouwbaar kutbeest wordt dat goed in de gaten moet worden gehouden als ik jou op transport naar het slachthuis zet.
Een kutbeest is het niet, maar wel onbetrouwbaar. Zelfs als ze geen kwaad in zin hebben zullen ze je borstkas uit speelsheid pletten als een meloen.
pi_219264091
quote:
8s.gif Op vrijdag 14 november 2025 12:34 schreef Isdatzo het volgende:

Ook als ze gewoon ergens in een weiland staan.
  vrijdag 14 november 2025 @ 13:23:03 #32
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219264114
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 13:19 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ook als ze gewoon ergens in een weiland staan.
Klopt.
Huilen dan.
pi_219264770
quote:

Die er dus niet waren... Wat dan?
pi_219265148
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2025 19:54 schreef Aberkullie het volgende:
Mooi
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 20:11 schreef Hyaenidae het volgende:
Heerlijk, genieten dit.
Gaat het wel goed met jullie? Inclusief likers?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219265162
quote:

Maar even wat tr's gezet.
Immers werd een soortgelijke post van mij verwijderd in dit topic:
NWS / Kind op fatbike overleden na aanrijding met vrachtwagen

Gelijke monniken....
1947-2016
pi_219265736
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 15:08 schreef Red_85 het volgende:

[..]
[..]
Beetje omgekeerde wereld om medelijden te hebben met dierenmoordenaars?
Niet dat ik nooit vlees eet, maar mensen die moedwillig dieren naar de slacht brengen heb ik geen compassie voor.
pindazakje
  vrijdag 14 november 2025 @ 16:45:58 #37
438527 MissButterflyy
pi_219265768
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 16:38 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Beetje omgekeerde wereld om medelijden te hebben met dierenmoordenaars?
Niet dat ik nooit vlees eet, maar mensen die moedwillig dieren naar de slacht brengen heb ik geen compassie voor.
Maar je eet wel vlees. :')

Ik ben zeker geen vegetariër maar eet wel bewust minder vlees en vind het niet erg er meer voor te betalen.
Ik vind het erg belangrijk dat de beesten een beetje een goed leven hebben gehad en de veiligheid voor mens en dier tijdens deze transporten erg belangrijk.
  vrijdag 14 november 2025 @ 16:46:18 #38
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219265772
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 15:08 schreef Red_85 het volgende:

[..]
[..]
Jammer dat de reacties weg zijn want ik had ze nog wel een likje willen geven.
Huilen dan.
pi_219266210
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 november 2025 16:45 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Maar je eet wel vlees. :')

Ik ben zeker geen vegetariër maar eet wel bewust minder vlees en vind het niet erg er meer voor te betalen.
Ik vind het erg belangrijk dat de beesten een beetje een goed leven hebben gehad en de veiligheid voor mens en dier tijdens deze transporten erg belangrijk.
Omdat het wordt aangeboden eet ik vlees, die dieren zijn al dood. Echter zou ik er ook geen probleem mee hebben als de vleesindustrie helemaal werd afgeschaft. Alleen gaat dat niet gebeuren omdat iedereen in deze kwestie vooral denkt vanuit eigenbelang en niet vanuit dierenwelzijn. Dat dieren een goed leven hebben gehad, maakt het dat minder erg om ze te doden? Is het dan ook oké om mensen of kinderen te doden, mits ze wel een fijn leven hebben gehad?

Morgen wel weer lekker hamburgers vreten trouwens, zolang het gewoon kan doe ik vrolijk mee maar ik vind het vooral een hele rare industrie en zeker in deze tijd waarin niets meer mag maar het doden van dieren gewoon eindeloos doorgaat.
pindazakje
pi_219267245
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 18:00 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Omdat het wordt aangeboden eet ik vlees, die dieren zijn al dood. Echter zou ik er ook geen probleem mee hebben als de vleesindustrie helemaal werd afgeschaft. Alleen gaat dat niet gebeuren omdat iedereen in deze kwestie vooral denkt vanuit eigenbelang en niet vanuit dierenwelzijn. Dat dieren een goed leven hebben gehad, maakt het dat minder erg om ze te doden? Is het dan ook oké om mensen of kinderen te doden, mits ze wel een fijn leven hebben gehad?

Morgen wel weer lekker hamburgers vreten trouwens, zolang het gewoon kan doe ik vrolijk mee maar ik vind het vooral een hele rare industrie en zeker in deze tijd waarin niets meer mag maar het doden van dieren gewoon eindeloos doorgaat.
Ze zijn al dood omdat ze door mensen naar de slachterij zijn gebracht en consumenten hiervoor betalen en dus de industrie in stand houden.
Peter is (was) net zo schuldig als de consument die hamburgers eet.

Zie je je eigen aandeel hierin niet?

(Verder wel eens met dat het nogal vreemd is om te stellen dat je een gelukkig dier prima mag doden. Misschien is het wel minder zielig om een ongelukkig dier te doden. Dan neem je ook niks moois van ze af…. Maar dan ben je wel weer medeplichtig aan die eerste miserabele weken/maanden… )
  vrijdag 14 november 2025 @ 20:30:04 #41
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_219267327
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 15:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Maar even wat tr's gezet.
Immers werd een soortgelijke post van mij verwijderd in dit topic:
NWS / Kind op fatbike overleden na aanrijding met vrachtwagen

Gelijke monniken....
Had je daar de dood van dat kindje op fatbike toegejuicht?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_219267329
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 november 2025 20:22 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Ze zijn al dood omdat ze door mensen naar de slachterij zijn gebracht en consumenten hiervoor betalen en dus de industrie in stand houden.

(Verder wel eens met dat het nogal vreemd is om te stellen dat je een gelukkig dier prima mag doden. Misschien is het wel minder zielig om een ongelukkig dier te doden. Dan neem je ook niks moois van ze af…. Maar dan ben je wel weer medeplichtig aan die eerste miserabele weken/maanden… )
Schuldig :')

The fuck zeg. Werkelijk, laat jullie nakijken.
1947-2016
pi_219267356
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 20:30 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Schuldig :')

The fuck zeg. Werkelijk, laat jullie nakijken.
Fijn dat je m’n punt compleet mist :')
pi_219267677
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 november 2025 20:22 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Dan ben jij dus ook schuldig, oftewel iedereen? Nee, de moordenaar en de medeplichtigen zijn 1000x meer schuldig.
Verder betaal ik zelf bijna nooit voor vlees, ik eet het vaak als het wordt aangeboden op het werk bv of bij een barbeque.
pindazakje
pi_219267797
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 november 2025 20:55 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Dan ben jij dus ook schuldig, oftewel iedereen? Nee, de moordenaar en de medeplichtigen zijn 1000x meer schuldig.
Verder betaal ik zelf bijna nooit voor vlees, ik eet het vaak als het wordt aangeboden op het werk bv of bij een barbeque.
Ik heb mij in het verleden zeker schuldig gemaakt ja. Maar ik ben gestopt met het eten van vlees (en het eten en gebruiken van andere dierlijke producten). Dat betekent helaas niet dat ik nooit onbedoeld en indirect dierenleed veroorzaak, maar wel veel minder dan voorheen.

Maar je ziet nog steeds niet dat ook jouw afname van vlees de vraag in stand houd? Cor die bbq op je werk kopen ze hamburgers in zolang er vraag naar is. Wordt het niet gegeten, dan wordt er uiteindelijk minder ingekocht.

Dus als je het toejuicht dat een medewerker van een slachthuis verpletterd wordt, maar je zelf net zo goed vlees eet, dan is dat wel een tikkie hypocriet en wel erg makkelijk wegkijkend van je eigen aandeel in het geheel.
pi_219267878
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 november 2025 21:04 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Ik heb mij in het verleden zeker schuldig gemaakt ja. Maar ik ben gestopt met het eten van vlees (en het eten en gebruiken van andere dierlijke producten). Dat betekent helaas niet dat ik nooit onbedoeld en indirect dierenleed veroorzaak, maar wel veel minder dan voorheen.

Maar je ziet nog steeds niet dat ook jouw afname van vlees de vraag in stand houd? Cor die bbq op je werk kopen ze hamburgers in zolang er vraag naar is. Wordt het niet gegeten, dan wordt er uiteindelijk minder ingekocht.

Dus als je het toejuicht dat een medewerker van een slachthuis verpletterd wordt, maar je zelf net zo goed vlees eet, dan is dat wel een tikkie hypocriet en wel erg makkelijk wegkijkend van je eigen aandeel in het geheel.
Nee want als ik hem niet opeet, eet iemand anders hem op. Als ze 100 hamburgers inkopen en ik eet er geen, gaan volgende keer echt geen 99 hamburgers inkopen. Als ik zeg dat ik geen vlees eet word ik eerder als een sukkel beschouwd die niks wil eten. Daarbij is mijn bijdrage aan het in stand houden van de vleesindustrie bijzonder klein, niet eens meetbaar. Dit moeten ze aanpakken vanuit hogerhand, ik zelf kan hier niets aan veranderen. Daarbij zou het ook niet eerlijk zijn als de rest allemaal wel een biefstuk krijgt en ik niet, alleen maar vanwege principes die bovendien totaal geen zoden aan de dijk zetten.

Verder vind ik het feit dat ik het opneem voor de dieren met mijn standpunt al beter dan wat 90% van de Nederlanders doet mbt dit thema. Mijn eerste reactie is zelfs weggehaald zie ik, dat zegt genoeg over hoe er normaal over gedacht wordt.
pindazakje
  vrijdag 14 november 2025 @ 21:15:44 #47
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_219267932
Ik kan me het me van die stier zijn kant, ook wel een beetje voorstellen :{
pi_219268006
quote:

[..]

Zoek een psychiater, je hebt ze niet alle 24 in het kratje met de vergelijkingen die jij maakt.
pi_219268065
quote:
19s.gif Op vrijdag 14 november 2025 21:22 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Zoek een psychiater, je hebt ze niet alle 24 in het kratje met de vergelijkingen die jij maakt.
Que? Welke vergelijkingen?

Er wordt hier terecht gereageerd dat het nogal ziekelijk is om te juichen dat een medewerker van een slachthuis verpletterd en gedood wordt.

Ik probeer enkel een van die juichers te laten inzien dat het nogal hypocriet is om zelf wel de vraag in stand te houden, maar dan wel degene die het uitvoert tot moordenaar te bestempelen.

Was ik echt zo onduidelijk?
pi_219268276
quote:
Maar ik ben gestopt met het eten van vlees.
Ik probeer ook geen vlees meer te eten en het gaat steeds beter. Ik eet het nog maar zelden, meestal niet vaker dan 1 keer per week. Als groot dierenliefhebber is dat 1 van de redenen waarom ik geen vlees meer wil consumeren. Het blijft wel lastig, want de smaakk van vlees is geweldig en moeilijk te vervangen. Verder hoop ik vooral dat de stier ongedeerd is gebleven.
pi_219269480
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 november 2025 20:30 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Had je daar de dood van dat kindje op fatbike toegejuicht?
Niet toegejuicht. Zoals jij zou doen.
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')