abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 november 2025 @ 09:33:39 #1
474254 GurneyIsBestOke
rekent een pak winegums af
pi_219255643
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord kabinet Schoof
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Website Tweede Kamer over de formatie

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

[ Bericht 4% gewijzigd door capricia op 13-11-2025 13:16:36 ]
Makkelijk eerste
pi_219255658
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 07:15 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Je gaat wel weer nat zeg. Pagina's inhakken en om bewijs vragen dat GLPvdA geen GL is, maar klakkeloos natuurlijk het frame aannemen dat FvD, BvNL, JA21 en PVV "zielsverwanten" zijn :')
Wat? Ik zeg alleen dat de VVD wel degelijk met GL samengewerkt heeft.
"Pools are perfect for holding water"
pi_219255695
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 09:31 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ja21 is geen FvD.

Verder gaat de 1e kamer over anderhalf weer op de schop en kun je daar met BBB best dingen regelen die passen bij een centrum rechts kabinet.

Kortom: D66 kan, zeker indachtig wat zij voor de verkiezingen aangaven, prima bewegen naar centrum rechts.
Dat klopt hoewel Ja12 vol zit met Fortuyn en FvD politici. Wat ik bedoelde is dat Yesilgoz wel GL PvdA uitgesloten heeft maar niet forum voor democratie. Ze is blijkbaar nogal liefhebber van reptielen _O-

En met de BBB kun je helemaal niets regelen in de EK. Zelfs de door Yesilgoz gewenste coalitie is veel te links voor BBB die inmiddels 80% van het verkiezingsprogramma van de PVV geïnterneerd hebben. En denk je dat BBB voor echt stikstofbeleid gaat stemmen _O-
  donderdag 13 november 2025 @ 09:38:56 #4
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219255711
VVD is een clownspartijtje dus werken ze daar ook graag met clownspartijtjes samen want clownspartijtjes kunnen elkaar goed in hun bestuurlijke onkunde vinden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  donderdag 13 november 2025 @ 09:39:13 #5
474254 GurneyIsBestOke
rekent een pak winegums af
pi_219255713
quote:
1s.gif Op donderdag 13 november 2025 09:32 schreef capricia het volgende:
Goh. Een politicus die zich aan haar beloften houdt. Daar wordt Koolmees gek van? _O-
Het was een onfatsoenlijke belofte om mee te beginnen. Vooral omdat de redenering nergens inhoudelijk wordt gemaakt.

Alleen hebben partijen het ingeschat als een ‘grote bek tijdens campagne tijd’, VVD’ers die liegen zijn eerder regel dan uitzondering. Die inschatting blijkt vooralsnog verkeerd te zijn, ook omdat Yesilgozs politieke carrière aan dit zijden draadje hangt. Iedereen had verwacht dat ze weg zou zijn na de verkiezingen.
Makkelijk eerste
pi_219255717
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 09:29 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Jij wil dus graag dat we weer een paar jaar geen functionerend landsbestuur hebben? Want behalve dat de VVD blijkbaar liever met Forum in een regering ziet dan met de PvdA _O- (laat dat even op je inwerken) is er geen enkel zicht op een meerderheid in de eerste kamer met de door Yesilgoz voorgestelde coalitie. Om nog maar te zwijgen of het feit dat ze geen meerderheid hebben in de tweede kamer.
Ik heb liever geen regering eigenlijk dan een regering met slechte plannen. De PvdA variant heeft overigens ook geen meerderheid in de eerste kamer. Daarnaast heb ik liever ook een democratie met integere en betrouwbare politici. Wat dat betreft valt het me vies tegen van het CDA, die zich als fatsoenspartij probeerde te profileren. Nu eisen ze doodleuk van anderen dat die alle verkiezingsbeloftes direct overboord gooien.
pi_219255725
quote:

[..]
"Ze zou ‘als een robot’ aan tafel hebben gezeten, steeds ‘weer haar eigen campagneteksten te herhalen’."

Goh. Een politicus die zich aan haar beloften houdt. Daar wordt Koolmees gek van? _O-
Een politicus die niet wil onderhandelen om iets te bereiken, maar alleen in campagnemodus blijft. Ja, daar wordt een kwaliteitspoliticus als Koolmees gek van.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_219255729
quote:

[..]
"Ze zou ‘als een robot’ aan tafel hebben gezeten, steeds ‘weer haar eigen campagneteksten te herhalen’."

En toch zal de VVD niet blij zijn hiermee. Zeker omdat het CDA ze voor dit moment ook los laat en dat heeft waarschijnlijk ook te maken met de houding van Yesilgoz. Het is één ding om bepaalde standpunten te herhalen maar alle partijen zullen toch moeten bewegen als je een coalitie wil. Feit is dat de VVD ontzettend veel piketpaaltjes heeft geslagen waar de andere partijen geen zin in hebben op deze manier. En vergeet niet dat het zonder D66 en CDA ook niet gaat lukken.
pi_219255731
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 09:36 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dat klopt hoewel Ja12 vol zit met Fortuyn en FvD politici. Wat ik bedoelde is dat Yesilgoz wel GL PvdA uitgesloten heeft maar niet forum voor democratie. Ze is blijkbaar nogal liefhebber van reptielen _O-

En met de BBB kun je helemaal niets regelen in de EK. Zelfs de door Yesilgoz gewenste coalitie is veel te links voor BBB die inmiddels 80% van het verkiezingsprogramma van de PVV geïnterneerd hebben. En denk je dat BBB voor echt stikstofbeleid gaat stemmen _O-
En zelfs met BBB erbij komen ze nog 1 of 2 zetels tekort.
pi_219255741
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 09:39 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Ik heb liever geen regering eigenlijk dan een regering met slechte plannen. De PvdA variant heeft overigens ook geen meerderheid in de eerste kamer. Daarnaast heb ik liever ook een democratie met integere en betrouwbare politici. Wat dat betreft valt het me vies tegen van het CDA, die zich als fatsoenspartij probeerde te profileren. Nu eisen ze doodleuk van anderen dat die alle verkiezingsbeloftes direct overboord gooien.
De hele verkiezingscampagne was dus niet met PvdA/GL en handen af van de hypotheekrenteaftrek?
pi_219255744
quote:

[..]
De VVD komt uit een regering met een cumulatie van slechte en niet uitvoerbare plannen _O- Ze hebben er zelf een potje van gemaakt.

En de middencoalitie zit veel dichter tegen een meerderheid in de EK aan dat de variant met JA21. Dat scheelt nogal als je straks wetsvoorstellen er door moet krigjen.
  donderdag 13 november 2025 @ 09:43:40 #12
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219255746
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 09:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een politicus die niet wil onderhandelen om iets te bereiken, maar alleen in campagnemodus blijft. Ja, daar wordt een kwaliteitspoliticus als Koolmees gek van.
Ze houdt zich vast aan wat ze heeft beloofd. Als Rob hier zou breken met zijn belofte om de PVV te boycotten zouden ze hier tegen het plafond zitten :')
pi_219255749
quote:

[..]
Niks alle verkiezingsbeloftes, alleen de onzinnige belofte om de inhoud te negeren en niet met de partij waar je de afgelopen 15 jaar zo ongeveer het meest mee hebt samengewerkt te gaan praten. Die ene onzinnige belofte, die je nauwelijks een belofte kunt noemen, die had ze nooit moeten doen en nu moet ze die inderdaad los laten als ze in een kabinet wil. Anders wordt het gewoon een kabinet zonder de VVD.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_219255752
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 09:43 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
De hele verkiezingscampagne was dus niet met PvdA/GL en handen af van de hypotheekrenteaftrek?
en natuurlijk meer markt en minder overheid. Maar op een visie kun je de VVD al sinds Rutte niet meer betrappen
  donderdag 13 november 2025 @ 09:44:26 #15
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219255753
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 09:43 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De VVD komt uit een regering met een cumulatie van slechte en niet uitvoerbare plannen _O- Ze hebben er zelf een potje van gemaakt.

En de middencoalitie zit veel dichter tegen een meerderheid in de EK aan dat de variant met JA21. Dat scheelt nogal als je straks wetsvoorstellen er door moet krigjen.
SGP, FvD, PVV, BBB zullen vaak meestemmen.
pi_219255756
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 09:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het wordt gewoonlijk pijnlijk duidelijk hoe cynisch de D66 campagne is geweest. Met hun 10 metaforische steden.
pi_219255757
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2025 09:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Belangrijkste: CDA wil net als VVD liever bezuinigen dan belasting verhogen, D66 heeft minder bezwaar tegen het zorgen dat de overheid genoeg inkomen heeft.
Dat dacht ik ook al, maar in het CPB dingetje viel dat hard bezuinigen wel mee bij het CDA.

Overheidsuitgaven (2030):
+ 20.6 miljard VVD (lager dan basispad van 30 miljard)
+ 35.2 miljard CDA
+ 49.4 miljard D66

Overheidsinkomsten (2030):
+ 3.9 miljard VVD (lager dan basispad van 12 miljard)
+ 13.3 miljard CDA
+ 19.3 miljard D66

quote:
Verder: Economie/ondernemerschap zit CDA denk ik dichter bij de VVD.
Hier heb ik weinig zicht op. Hoe moet ik dat zien tov D66? D66 is toch ook gewoon een ondernemerspartij?

quote:
En ook op medisch-ethische onderwerpen is VVD wat conservatiever dan D66. En wat culturele zaken waar CDA en VVD willen bezuinigen en D66 juist extra geld uit wil geven.
Medisch ethisch: dat herken ik :)

Cultureel: ik zie bij het CPB niet direct bezuinigingen bij het CDA. Waar denk je aan?

Wel zie ik een verhoging van budget ontwikkelingssamenwerking, wat veel beter past bij D66 dan het volledig wegsaneren bij VVD.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 13 november 2025 @ 09:44:51 #18
12221 Tijn