Hoezo? Ik zie dat een term incorrect wordt gebruikt. Massamoorden zijn bijvoorbeeld ook niet altijd een genocide, ook zo'n term die vaak verkeerd wordt gebruikt. Alles wordt tegenwoordig lekker aangedikt. Is het ook androcide als een man wordt vermoord in een relatie?quote:Op zaterdag 8 november 2025 16:18 schreef Cupfighter het volgende:
En het vreemd vinden dat je geen vrouw kan vinden met deze verknipte denkbeelden
Dat slaat werkelijk nergens op want dan zou je de helft van de wereldbevolking moeten doden en waarom?quote:Op zaterdag 8 november 2025 14:55 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Femicide = het doden van iemand omdat diegene vrouw is. Dan is er dus sprake van een puur discriminerend motief jegens vrouwen.
Dus gewoon zoals de TS doet?quote:Op zaterdag 8 november 2025 21:04 schreef Zorro het volgende:
Maar zo gaat het wel vaker zie ik, mensen vullen de betekenis vaak al voor zichzelf in en gaan daarmee de discussie in. (Niet alleen in dit geval, ook bij andere onderwerpen)
Nee jij leest ook niet.quote:
Ik lees primaquote:
Zo toevallig is dat niet.quote:Femicide is niet het doden van een persoon omdat er een scheiding plaatsvindt of vanwege controle,
alleen maar omdat het slachtoffer toevallig een vrouw is.
Dat heet gewoon een 'moord in de relationele sfeer.'
Een defenitie interpreteren en juist gebruiken is niet aan iedereen gegeven zie ik alweer. Wat een verbale treurnis.....quote:Op zaterdag 8 november 2025 21:36 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik lees prima![]()
Ik ben er het deels mee eens, puur de definitie.
Maar het praktisch gebruik van de term is ondertussen wat veranderd in de volksmond en dan kan het wel weer gebruikt worden.
Het komt ook net iets te vaak voor om het compleet te negeren. Dus het is wel handig als er een term voor bestaat die niet zo schattig klinkt als een passionele moord. Deze discussie heeft trouwens al meermaals plaats gevonden: wat dan wel de juiste definitie of term zou zijn.
Kortom: hij is spuit 111111111111 met zijn 'gezeur' over femicide is geen femicide 11!!1!!1!1
Treurnis nog wel..quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:18 schreef matspontius het volgende:
[..]
Een defenitie interpreteren en juist gebruiken is niet aan iedereen gegeven zie ik alweer. Wat een verbale treurnis.....
Goed punt, suggesties?quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:26 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Treurnis nog wel..
Ik zeg niet dat het niet klopt. Ik zeg dat er best een meer geschikte definitie voor gevonden mag worden.
Het komt iets te vaak voor en in verhouding veel meer bij vrouwen om het gewoon onder de term moord te scharen.
Jij snapt het helemaal professor 🤓quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:29 schreef cosmosis het volgende:
Lekker boeiend hoe het wordt genoemd, femicide of homocide...Elke moord is er eentje te veel, dat je de naam voor een gruwelijk misdrijf aanstootgevend vind zegt wel iets over je persoonlijkheid.
Ja dat was het probleem dus ook in die discussie.. er kwam nog niets uitgerold wat volledig aansloot bij dit type moord.quote:
Je zal je je er maar druk over maken.quote:Op zaterdag 8 november 2025 21:04 schreef Zorro het volgende:
Grappig dat mensen nooit willen lezen al het niet in hun straatje past.
De OP heeft gewoon gelijk, zoals femicide nu gedefinieerd is, is het moord op een vrouw omdat ze vrouw is. Zoals de joden in WOII werden gedeporteerd omdat ze jood waren. Geen enkele andere reden. Dat zie ik bij vrouwen niet.
Daar is het jaloezie, ruzie, boosheid.
Het kan best dat de bedoeling is dat dat er ook onder valt, maar dan moet je de definitie aanvallen, niet de OP.
Maar zo gaat het wel vaker zie ik, mensen vullen de betekenis vaak al voor zichzelf in en gaan daarmee de discussie in. (Niet alleen in dit geval, ook bij andere onderwerpen)
Dat is nou precies waar ik over val.En het gaat me niet over femicide per se, dit gebeurt zo vaak. Maar dit is nu toevallig een goed voorbeeld. De definitie is xxxxx maar het wordt nu voortaan gebruikt als xxxxquote:Op zaterdag 8 november 2025 21:36 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik lees prima![]()
Ik ben er het deels mee eens, puur de definitie.
Maar het praktisch gebruik van de term is ondertussen wat veranderd in de volksmond en dan kan het wel weer gebruikt worden.
Het komt ook net iets te vaak voor om het compleet te negeren. Dus het is wel handig als er een term voor bestaat die niet zo schattig klinkt als een passionele moord. Deze discussie heeft trouwens al meermaals plaats gevonden: wat dan wel de juiste definitie of term zou zijn.
Kortom: hij is spuit 111111111111 met zijn 'gezeur' over femicide is geen femicide 11!!1!!1!1
Is goed! Ik bel even het woordenboek. Oh wacht, dat is niet hoe taal werkt…quote:Op zondag 9 november 2025 09:09 schreef Zorro het volgende:
[..]
Dat is nou precies waar ik over val.En het gaat me niet over femicide per se, dit gebeurt zo vaak. Maar dit is nu toevallig een goed voorbeeld. De definitie is xxxxx maar het wordt nu voortaan gebruikt als xxxx
Pas dan de definitie aan. Hij kon gemaakt worden, dan kan ie ook worden aangepast.
Dus op zichzelf boeit het me niet zo, maar het feit dat het zo vaak gebeurt, dat stoort me. (En nee ik heb nu zo snel geen voorbeelden)
is het probleem niet dat sommige mannen het niet pikken als vrouwen lekker weg van ze blijven?quote:Op zondag 9 november 2025 11:48 schreef SebbeSwensje het volgende:
Lastig. Ergens boeit het hele onderwerp me helemaal niets, maar tegelijkertijd vind ik moord wel slecht en ben ik het zelfs eens met TS.
Bovendien vind ik, dat als er zo'n groot mannenprobleem is, dat vrouwen lekker weg moeten blijven van de mannen. Probleem opgelost.
Doen ze dat wel dan?quote:Op zondag 9 november 2025 11:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
is het probleem niet dat sommige mannen het niet pikken als vrouwen lekker weg van ze blijven?
jij denkt dat vrouwen vaak vermoord worden als ze gewillig op hun rug gaan liggen?quote:
🤣🤣quote:Op zondag 9 november 2025 11:55 schreef sp3c het volgende:
[..]
jij denkt dat vrouwen vaak vermoord worden als ze gewillig op hun rug gaan liggen?
Wat maak jij er weer vunzige seksistische praat van zeg. Mannen een beetje afschilderen als simpele wezens die gewoon mak en braaf zijn als ze maar aan hun trekken kunnen komenquote:Op zondag 9 november 2025 11:55 schreef sp3c het volgende:
[..]
jij denkt dat vrouwen vaak vermoord worden als ze gewillig op hun rug gaan liggen?
lolquote:Op zondag 9 november 2025 11:59 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Wat maak jij er weer vunzige seksistische praat van zeg. Mannen een beetje afschilderen als simpele wezens die gewoon mak en braaf zijn als ze maar aan hun trekken kunnen komensnap je wel de smerige psychologische oorlogsvoering die gepleegd wordt jegens zo'n man? Janet S. is er niets bij! Je wordt aangekeken en geconfronteerd en dan willen ze supergraag dat je een goed gesprekje met ze aanknoopt en ze gaat veroveren/verleiden. Nee joh, opzouten. Zo belangrijk is seks helemaal niet.
quote:Op zondag 9 november 2025 11:59 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Wat maak jij er weer vunzige seksistische praat van zeg. Mannen een beetje afschilderen als simpele wezens die gewoon mak en braaf zijn als ze maar aan hun trekken kunnen komensnap je wel de smerige psychologische oorlogsvoering die gepleegd wordt jegens zo'n man? Janet S. is er niets bij! Je wordt aangekeken en geconfronteerd en dan willen ze supergraag dat je een goed gesprekje met ze aanknoopt en ze gaat veroveren/verleiden. Nee joh, opzouten. Zo belangrijk is seks helemaal niet.
quote:
Natuurlijk wel, niets zo passievol als iemand met een mes om het leven brengen.quote:Op zondag 9 november 2025 12:10 schreef sp3c het volgende:
we kunnen wel weer terug naar crime of passion maar dat is wmb te liev want passion heeft geen kut met moord te maken
maak me niet boos hierquote:Op zondag 9 november 2025 12:13 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, niets zo passievol als iemand met een mes om het leven brengen.Op misschien een passievrucht na.
Nee, taal werkt meestal op zo'n manier dat mensen te dom zijn om het te snappen en dat het dan maar geaccepteerd wordt.quote:Op zondag 9 november 2025 11:48 schreef Sweet_Jane het volgende:
[..]
Is goed! Ik bel even het woordenboek. Oh wacht, dat is niet hoe taal werkt…
Ga je mij vol passie omleggen?quote:Op zondag 9 november 2025 12:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
maak me niet boos hier
iemand gaat me tegen moeten houden hier en er is nu niemand hier
nee ik vraag 5 bansquote:Op zondag 9 november 2025 12:17 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ga je mij vol passie omleggen?
Te simpel? Dekt de lading veel beter dan 'moord, omdat vrouw'. Ik wil graag hier naar terug.quote:Op zondag 9 november 2025 12:12 schreef sp3c het volgende:
'moord in de relationele sfeer'
vind ik te simpel, dat dekt de lading niet vaak genoeg, bedenk maar wat anders
rip.quote:
Ff kalmeren makker, je bent geen Amerikaan.quote:Op zondag 9 november 2025 12:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
maak me niet boos hier
iemand gaat me tegen moeten houden hier en er is nu niemand hier
ja te simpelquote:Op zondag 9 november 2025 12:18 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Te simpel? Dekt de lading veel beter dan 'moord, omdat vrouw'. Ik wil graag hier naar terug.
Zo kunnen we faillissementsfraude ook een mannenprobleem gaan noemen. Prima, roeien we alle mannen uit. Kijken wie er dan nog een leuk gesprekje met je gaat aanknopenquote:Op zondag 9 november 2025 12:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja te simpel
onder mannen gebeurt dit niet of nauwelijks
ok?quote:Op zondag 9 november 2025 12:21 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Zo kunnen we faillissementsfraude ook een mannenprobleem gaan noemen. Prima, roeien we alle mannen uit. Kijken wie er dan nog een leuk gesprekje met je gaat aanknopen
Blijkbaar snap je het niet. Ga er nog maar even over nadenken en pak lekker wat eigengemaakte tzatziki met extra knoflook.quote:
Dan moet het wel aan vrouwen liggen.quote:Op zondag 9 november 2025 12:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja te simpel
onder mannen gebeurt dit niet of nauwelijks
Nee was ook maar een grapjen.quote:
het was een slecht grapjenquote:
Die worden ook vermoord dan?quote:Op zondag 9 november 2025 12:46 schreef phpmystyle het volgende:
Probleem is natuurlijk dat in die hele discussie er van alles en nog wat bij betrokken wordt: van vrouwen die zogenoemd lager ingeschaald worden tot aan glazen plafonds.
Het grootste probleem bij deze discussie is dat het telkens weer in een definitie discussie verzandt. Het redelijk vaak voorkomende verschijnsel van vrouwen die geterroriseerd worden tot de dood erop volgt door hun (ex) partner mag geen naam hebben. Want een duidelijke label dat niet ter discussie staat, biedt ruimte voor de discussie waarom er eigenlijk zoveel mannen zijn die hun (ex)partner terroriseren en vermoorden. En een groot deel van de bevolking heeft geen zin in dergelijke reflectie.quote:Op zondag 9 november 2025 12:46 schreef phpmystyle het volgende:
Beetje modeverschijnsel om bij alles femicide te roepen. Femicide is fout, iedereen vindt dat. Femicide moet bestreden worden, iedereen vindt dat.
Probleem is natuurlijk dat in die hele discussie er van alles en nog wat bij betrokken wordt: van vrouwen die zogenoemd lager ingeschaald worden tot aan glazen plafonds.
Hier heb je zeker een punt te pakken. We zien het vaak terug bij programma's op sbs6 zoals mijn man stalkt mij, of Stegeman in de bres en zulks dat vrouwen niet genoeg hulp krijgen van de autoriteiten om het stalken en bedreigen te beëindigen. Dat het niet consequent en adequaat wordt opgepakt door de politie mag best wat meer aandacht krijgen.quote:Op zondag 9 november 2025 13:40 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het grootste probleem bij deze discussie is dat het telkens weer in een definitie discussie verzandt. Het redelijk vaak voorkomende verschijnsel van vrouwen die geterroriseerd worden tot de dood erop volgt door hun (ex) partner mag geen naam hebben. Want een duidelijke label dat niet ter discussie staat, biedt ruimte voor de discussie waarom er eigenlijk zoveel mannen zijn die hun (ex)partner terroriseren en vermoorden. En een groot deel van de bevolking heeft geen zin in dergelijke reflectie.
Er bestaat geen programma ‘help, mijn man stalkt mij’.quote:Op zondag 9 november 2025 13:48 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Hier heb je zeker een punt te pakken. We zien het vaak terug bij programma's op sbs6 zoals mijn man stalkt mij, of Stegeman in de bres en zulks dat vrouwen niet genoeg hulp krijgen van de autoriteiten om het stalken en bedreigen te beëindigen. Dat het niet consequent en adequaat wordt opgepakt door de politie mag best wat meer aandacht krijgen.
We moeten oppassen voor een of ander post verlichting achtige discussie (de patriarchale man die de vrouw beperkt in haar mogelijkheden) dat mannen en vrouwen tegen elkaar opgehitst gaan worden. Als wij niet heel erg oppassen is dat ná woke -of door woke- het volgende thema waar wij tegen wil en dank in worden meegesleurd.
Wezenlijk verschil maar dat is blijkbaar niet voor de simpelen der geest weggelegdquote:Op zondag 9 november 2025 12:09 schreef sp3c het volgende:
niet zo raar doen, we hebben het over femicide
we gebruiken de term voor mannen die vrouwen vermoorden omdat ze niet doen wat ze willen ... lijkt mij prima
Als je naar relationele sfeer kijkt worden er ongeveer even veel mannen als vrouwen vermoord.quote:Op zaterdag 8 november 2025 22:49 schreef Sweet_Jane het volgende:
Je hebt er zelf voor gekozen iets specifieks in de definitie te lezen dat er door de bedenkers van de term niet in is gelegd. Het gaat er bij femicide dat de moord te maken heeft met het geslacht van het slachtoffer. Als we dan moorden in de relationele sfeer erbij pakken, blijkt dat vrouwen daar bovengemiddeld in vertegenwoordigd zijn. Daarom wordt daar een deel van de oorzaak in het geslacht gezocht. We kunnen die moorden niet los zien van het geslacht. In deze betekenis wordt het woord ook gebruikt. En uiteindelijk gaat woordbetekenis om het gebruik in de samenleving en niet de semantische afkomst.
Zie trouwens ook de definitie van de politie: https://www.politie.nl/informatie/wat-is-femicide.html
Tevens eens met bovenstaande comments, waarin je slappe houding aan de orde gesteld wordt. Wat is dat toch voor achterlijks dat sukkeltjes een beetje gaan moeilijk doen over het gebruik van een term in plaats van het grote aantal moorden op vrouwen door fantastische voorzitters van de plaatselijke bowlingclub, die verder altijd zo gezellig zijn.
Maar in dit geval gaat het om Eefje die door haar ex Ruud wordt vermoord omdat ze de klappen niet meer kon verdragen en niet over Wesley die 5kg coke uit de haven aan Roger heeft verkocht ipv aan Maurice.quote:Op zondag 9 november 2025 15:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je naar relationele sfeer kijkt worden er ongeveer even veel mannen als vrouwen vermoord.
Het verschil zit in de categorie: door de (ex) partner. Dat treft vooral vrouwen. Mannen worden dan weer wat meer door de andere relationeel verbonden groepen vermoord (ouders, overige familie, bekenden).
De reden waarom de term weerstand oproept is dat deze in het leven is geroepen door een activiste die weldegelijk aangaf dat het ging om vrouwen die vermoord werden omdat ze vrouw zijn en bovendien omdat je gewoon in alle discussies merkt dat onder de streep de moord op een vrouw als een groter probleem wordt gezien dan de moord op een man. En dat komt deels omdat veel mensen (volstrekt ten onrechte!) menen dat de meeste mannen vermoord worden in de criminele sfeer. En dat is natuurlijk eigen schuld (niet mijn mening, maar zo redeneren mensen nogal eens).
De discussie wordt derhalve volstrekt verkeerd gevoerd. Het gaat vaak helemaal niet om wat we kunnen doen om de moord op vrouwen (maar ook mannen) tegen te gaan. Het gaat vooral om de blame game. Soms heel impliciet, vaak ook heel expliciet 'niet alle mannen, maar wel altijd een man'... wat overigens ook niet waar is.
De grootste gendergerelateerde component is hier dan ook dat het vooral wordt gedraaid naar een 'mannenprobleem'.
Zodra de discussie gaat over hoe we moord op vrouwen, dan wel mannen, dan wel iedereen (waarom ook niet) kunnen voorkomen, dan wordt de discussie gevoerd op een zinvol niveau.
Niks meer aan toe te voegenquote:Op zondag 9 november 2025 17:16 schreef Lenny77 het volgende:
Het lijkt toch gewoon onmogelijk om deze discussie te voeren?
-Wij zouden het graag hebben over vrouwen die vermoord worden door hun partner omdat ze weg willen gaan uit een verziekte relatie
-Ja maar mannen worden ook vermoord!
-Ow ja natuurlijk. En dat is ook erg. Niemand zou vermoord moeten worden! Maar kunnen we misschien iets doen aan dit specifiek probleem?
- Er worden veel meer mannen vermoord dan vrouwen!! Dat is een groter probleem!
-Maar daar heb je veel meer redenen/ oorzaken voor dan enkel een relatie verbreken? Er is best wel veel geweld op vrouwen, alsook de cijfers van aanranding en verkrachting zijn best wel hoog.
-Mannen worden ook mishandeld ! Ja zelfs verkracht! Ik heb het trouwens ook al mee gemaakt dat een wijf mij in mijn kruis greep met op stap gaan! Haha dat lach je toch gewoon weg!
-Dat hoort gewoon niet te gebeuren. Maar kunnen we het misschien toch even over dit eerste probleem hebben?
-En de golddiggers dan?? Die maken het leven van een man ook kapot!
-Ja ook dat is echt iets wat niet hoort te gebeuren! Maar zouden we aub toch niet even..
-Hoho wacht even! Ik las laatst femicide! En dat klopt niet! Want dat betekent iets heel anders! En waarom zijn wij mannen altijd de slechterik? Ik heb nog nooit iets misdaan in mijn leven! Die domme vrouwen moeten maar een betere partner kiezen!! Maar wij zijn het probleem!!
-Weet je.. laat ook maar...
Wat stel je precies voor? Wat vind jij zelf? Hoe kunnen vrouwen beter beschermd worden? Of hoe kunnen vrouwen zich beter beschermen?quote:Op zondag 9 november 2025 17:16 schreef Lenny77 het volgende:
-Wij zouden het graag hebben over vrouwen die vermoord worden door hun partner omdat ze weg willen gaan uit een verziekte relatie
-Ow ja natuurlijk. En dat is ook erg. Niemand zou vermoord moeten worden! Maar kunnen we misschien iets doen aan dit specifiek probleem?
-Maar daar heb je veel meer redenen/ oorzaken voor dan enkel een relatie verbreken? Er is best wel veel geweld op vrouwen, alsook de cijfers van aanranding en verkrachting zijn best wel hoog.
-Mannen worden ook mishandeld ! Ja zelfs verkracht! Ik heb het trouwens ook al mee gemaakt dat een wijf mij in mijn kruis greep met op stap gaan! Haha dat lach je toch gewoon weg!
-Dat hoort gewoon niet te gebeuren. Maar kunnen we het misschien toch even over dit eerste probleem hebben?
-Ja ook dat is echt iets wat niet hoort te gebeuren! Maar zouden we aub toch niet even..
-Hoho wacht even! Ik las laatst femicide! En dat klopt niet! Want dat betekent iets heel anders! En waarom zijn wij mannen altijd de slechterik? Ik heb nog nooit iets misdaan in mijn leven! Die domme vrouwen moeten maar een betere partner kiezen!! Maar wij zijn het probleem!!
Ook jij bent kennelijk niet op de hoogte van het feit dat slechts een heel beperkt deel van de moorden in het criminele circuit plaatsvinden.quote:Op zondag 9 november 2025 17:04 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maar in dit geval gaat het om Eefje die door haar ex Ruud wordt vermoord omdat ze de klappen niet meer kon verdragen en niet over Wesley die 5kg coke uit de haven aan Roger heeft verkocht ipv aan Maurice.
Ik denk dat er toch enigszins een andere aanpak nodig is?
Plus je weet goed genoeg dat Sweet_Jane met de relationele sfeer een liefdesrelatie bedoelt en niet een man die door zijn bezopen kameraad de kop in wordt geslagen.
Als er oplossingsgericht gesproken wordt gaat dat prima. Ik heb al vaker aangegeven waar volgens mij een groot probleem zit hier en dat is het inadequaat reageren op de geweldsspiraal.quote:Op zondag 9 november 2025 17:16 schreef Lenny77 het volgende:
Het is langs je neus voorbij gegaan dat de overheid een campagne is gestart met voor te lichten welke rode vlaggen er zijn in de aanloop naar femicide?quote:Op zondag 9 november 2025 17:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook jij bent kennelijk niet op de hoogte van het feit dat slechts een heel beperkt deel van de moorden in het criminele circuit plaatsvinden.
De reden dat vrouwen hun (ex) partner veel minder vaak vermoorden heeft meest waarschijnlijk te maken met het feit dat vrouwen het in 99,9% van de gevallen fysiek afleggen.
Ik heb zelf een partner gehad die geweld tegen mij gebruikte. Maar die kon doen wat ze wilde, ik pakte haar vast en liet haar even kalmeren. Andersom zou dan compleet anders uitpakken.
Hoe dan ook: mijn punt blijft wat mij betreft staan, de discussie wordt wat mij betreft verkeerd gevoerd. Denk aan de moord op Lisa: de ene groep is luid aan het roepen over een mannenprobleem, de andere groep over asielzoekers. Maar een volgens Lisa wordt daarmee niet voorkomen. En dat lijkt mij het belangrijkste.
Zoals ik al schreef: er is een wetswijziging nodig. En dan kunnen er maatregelen genomen worden. Zoals bv een enkelband waarmee iemand niet meer ongemerkt in de buurt kan komen.quote:Op zondag 9 november 2025 18:08 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Het is langs je neus voorbij gegaan dat de overheid een campagne is gestart met voor te lichten welke rode vlaggen er zijn in de aanloop naar femicide?
Zou het hebben van een enkelband echt meer indruk maken dan een huisverbod? Ik zou het liefst zien dat zulke mannen worden vastgezet, maar dat zal wel niet lukken ivm het tekort aan cellen en gevangenispersoneel.quote:Op zondag 9 november 2025 18:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zoals ik al schreef: er is een wetswijziging nodig. En dan kunnen er maatregelen genomen worden. Zoals bv een enkelband waarmee iemand niet meer ongemerkt in de buurt kan komen.
Maar het is toch hun eigen keusquote:Op zondag 9 november 2025 18:43 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Zou het hebben van een enkelband echt meer indruk maken dan een huisverbod? Ik zou het liefst zien dat zulke mannen worden vastgezet, maar dat zal wel niet lukken ivm het tekort aan cellen en gevangenispersoneel.
Verder bedoel ik dat de voorlichting ook ontzettend belangrijk is: het waarschuwt vrouwen waar op te letten als ze een relatie starten, en hun omgeving ook, die misschien aanvoelt dat er iets niet klopt, maar de vinger er niet op kunnen leggen. En dan een vrouw ook kunnen helpen.
Een vrouw die wordt lastig gevallen door haar ex staat sterker als familie en vrienden haar steunen.
De enkelband an sich niet, maar middels de enkelband kan de politie direct worden gewaarschuwd als iemand te dichtbij komt en kun je deze oppakken voordat hij kwaad kan doen.quote:Op zondag 9 november 2025 18:43 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Zou het hebben van een enkelband echt meer indruk maken dan een huisverbod? Ik zou het liefst zien dat zulke mannen worden vastgezet, maar dat zal wel niet lukken ivm het tekort aan cellen en gevangenispersoneel.
Verder bedoel ik dat de voorlichting ook ontzettend belangrijk is: het waarschuwt vrouwen waar op te letten als ze een relatie starten, en hun omgeving ook, die misschien aanvoelt dat er iets niet klopt, maar de vinger er niet op kunnen leggen. En dan een vrouw ook kunnen helpen.
Een vrouw die wordt lastig gevallen door haar ex staat sterker als familie en vrienden haar steunen.
Zoals dus ook al aangehaald: snellere reactie vanuit de wetgeving/politie en strengere straffen. Arresteer zo iemand veel sneller. Enkelband of wat dan ook en een noodknop bij het slachtoffer plus melding bij het slachtoffer en de politie als die persoon binnen een straal van 300 meter ofzo komt. Want wat ben je met veiligheid aan/in je huis als hij/zij je achterna komt tijdens een wandeling of op weg naar het werk. Die knop kan je ook indrukken als je hem/haar zelf opmerkt binnen die straal.quote:Op zondag 9 november 2025 17:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat stel je precies voor? Wat vind jij zelf? Hoe kunnen vrouwen beter beschermd worden? Of hoe kunnen vrouwen zich beter beschermen?
Ik ben benieuwd naar jouw visie
Spreek je uit.
Oh nee ik ben zeker weten op de hoogte van de cijfers.. Immers worden deze genoeg rond onze vrouwelijke oren gegooid hier als het weer eens over moord op een vrouw gaat. Niemand ontkent ook dat er meer mannen vermoord worden. Maar we proberen het over 1 type moord te hebben. Dan heeft het geen zin om alles erbij te slepen.quote:Op zondag 9 november 2025 17:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ook jij bent kennelijk niet op de hoogte van het feit dat slechts een heel beperkt deel van de moorden in het criminele circuit plaatsvinden.
De reden dat vrouwen hun (ex) partner veel minder vaak vermoorden heeft meest waarschijnlijk te maken met het feit dat vrouwen het in 99,9% van de gevallen fysiek afleggen.
Ik heb zelf een partner gehad die geweld tegen mij gebruikte. Maar die kon doen wat ze wilde, ik pakte haar vast en liet haar even kalmeren. Andersom zou dan compleet anders uitpakken.
Hoe dan ook: mijn punt blijft wat mij betreft staan, de discussie wordt wat mij betreft verkeerd gevoerd. Denk aan de moord op Lisa: de ene groep is luid aan het roepen over een mannenprobleem, de andere groep over asielzoekers. Maar een volgens Lisa wordt daarmee niet voorkomen. En dat lijkt mij het belangrijkste.
Maar dat is het probleem hier dus ook. Er oplossingsgericht over praten terwijl er steeds schreeuwers zijn dat het aan de andere kant ook gebeurt en blabla. Of dat het onze eigen schuld is. Jij bent trouwens ook wel één van de eersten die afkomt met cijfers bij de mannen of andere gevallen. Dus jij deflecteert zelf in de topics. En dan schiet het niet op want moet er daar weer op in gegaan worden. Dus dat je nu zelf afkomt met oplossingsgericht spreken is een beetje raar, niet?quote:Op zondag 9 november 2025 17:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als er oplossingsgericht gesproken wordt gaat dat prima. Ik heb al vaker aangegeven waar volgens mij een groot probleem zit hier en dat is het inadequaat reageren op de geweldsspiraal.
Soms moet je ook gewoon pro actief kunnen ingrijpen als justitie. En daar is een wetswijziging voor nodig.
Mannen zijn gemiddeld gezien niet veel gewelddadiger, maar beperkte verschillen komen er in de extremen wel met grote significantie uit, zeker nu dit in dezen ook nog versterkt wordt door meer capaciteit om gewelddadig te zijn.quote:Op maandag 10 november 2025 09:01 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Oh nee ik ben zeker weten op de hoogte van de cijfers.. Immers worden deze genoeg rond onze vrouwelijke oren gegooid hier als het weer eens over moord op een vrouw gaat. Niemand ontkent ook dat er meer mannen vermoord worden. Maar we proberen het over 1 type moord te hebben. Dan heeft het geen zin om alles erbij te slepen.
Zinloos geweld heeft bv ook weer een andere aanpak nodig en lijkt mij nog moeilijker aan te pakken.
Dan over je fysieke overgewicht. Daar ben ik het deels mee eens in de relatiesfeer.
Maar als het puur zou gaan over kracht dan zou je veel meer cijfers hebben over vrouw-vrouw moord en vrouw-kind moord. En die zijn er ook bijna niet. Het heeft dus weinig met kracht te maken maar met fysieke agressie en gewelddadigheid. Een vrouw is gewoon minder gewelddadig (en ja voor je het weer draait naar psychisch geweld... dat WETEN we, ik heb het nu over fysiek geweld dus blijf daar bij). En als ze dan toch fysiek gewelddadig zijn dan is het meer met dingen gooien of meppen. Ik heb het nu over verlies van levens, geen niet dodelijke verwondingen. 'De man' is gewoon veel gewelddadiger.
Nee niet alle mannen. De overgrote meerderheid is het zelfs niet goddank.
Ik noem het dan ook geen mannenprobleem, heb ik hier ook nooit gedaan trouwens.
De reden waarom ik met cijfers kom is omdat het probleem verkeerd wordt voorgesteld.quote:Op maandag 10 november 2025 09:19 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maar dat is het probleem hier dus ook. Er oplossingsgericht over praten terwijl er steeds schreeuwers zijn dat het aan de andere kant ook gebeurt en blabla. Of dat het onze eigen schuld is. Jij bent trouwens ook wel één van de eersten die afkomt met cijfers bij de mannen of andere gevallen. Dus jij deflecteert zelf in de topics. En dan schiet het niet op want moet er daar weer op in gegaan worden. Dus dat je nu zelf afkomt met oplossingsgericht spreken is een beetje raar, niet?
Het is geen mannenprobleem maar wel een probleem met een klein deel van mannen.
En dat is niet 1 homogene groep. Je hebt inderdaad de instroommannen die vanuit een ander waardesysteem komen tov vrouwen. Daar zou je gewoon keihard moeten inzetten op zware, zeer duidelijke voorlichting hoe wij het hier NIET doen en ook gewoon bij 1 strike: eruit.
De mannen van hier hebben dan weer een andere aanpak nodig. De man op straat die je niet kent en de man die zogezegd je geliefde is.
Niemand zegt dat het makkelijk is om op te lossen. Het zou wel mogelijk moeten kunnen zijn om eens echt on topic te blijven.
Dat ja.quote:Op zaterdag 8 november 2025 17:38 schreef sp3c het volgende:
Vroeger noemde je dat trouwens crime passionel toch?
En alweer deflecteer je. Het ging heel simpel over wat de opties kunnen zijn igv dit specifiek probleem en nu kom jij af met: je kan niet tot oplossingen komen want vrouwen doen zielig en willen nog meer aandacht terwijl wij mannen in de vergetelheid geduwd worden en de cijfers!1!!1 (niet je exacte woorden maar daar komt het op neerquote:Op maandag 10 november 2025 10:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De reden waarom ik met cijfers kom is omdat het probleem verkeerd wordt voorgesteld.
Je kan heel moeilijk praktisch naar oplossingen zoeken zonder te weten waar je over praat.
En femicide wordt m.i. zeer ideologisch benaderd. Alleen al dat je 10 keer per jaar leest in de pers dat er iedere 8 dagen een vrouw wordt vermoord en je daar eigenlijk nooit iets over leest. Het is potverdimme het enige waar je wat over leest als het gaat om moorden in Nederland.
Net doen alsof moorden op vrouwen geen aandacht krijgen en die op mannen wel, terwijl het precies andersom is, is niet de juiste manier om mensen mee te krijgen.
En dat is mijn grote bezwaar: die artikelen lijken totaal niet gericht op het aandacht vragen voor het probleem om te komen tot verbetering, maar met name gericht op het verspreiden van het beeld dat vrouwen altijd maar weer aan het kortste eind trekken in de samenleving.
Niet veel gewelddadiger?quote:Op maandag 10 november 2025 10:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Mannen zijn gemiddeld gezien niet veel gewelddadiger, maar beperkte verschillen komen er in de extremen wel met grote significantie uit, zeker nu dit in dezen ook nog versterkt wordt door meer capaciteit om gewelddadig te zijn.
Ik heb dat inhoudelijke gesprek hier meermaals gevoerd.quote:Op maandag 10 november 2025 12:07 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
En alweer deflecteer je. Het ging heel simpel over wat de opties kunnen zijn igv dit specifiek probleem en nu kom jij af met: je kan niet tot oplossingen komen want vrouwen doen zielig en willen nog meer aandacht terwijl wij mannen in de vergetelheid geduwd worden en de cijfers!1!!1 (niet je exacte woorden maar daar komt het op neer)
Nee het gaat hier op fok niet om het feit dat er te weinig aandacht is over vrouwen die vermoord worden en al helemaal niet over de paarsgekapte 7e generatie feministen die schreeuwen dat wij aan het kortste eind trekken!
Het is al zo vaak gezegd of eerder gevraagd: wat zou er aan gedaan kunnen worden? Kunnen wij als fokkers niet eens gewoon een gesprek hebben onder elkaar wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn in onze ogen?
Wat ik schrijf is dat het gemiddeld niet zoveel scheelt. Zoals met alles zijn vrouwen en mannen gemiddeld gezien niet zo verschillend.quote:Op maandag 10 november 2025 12:12 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Niet veel gewelddadiger?
Beperkte verschillen?![]()
Daarom is de helft van de gevangen ook vrouw? Jouw cijfers over moord bij mannen gaan trouwens over het grote merendeel ook over mannelijke daders he?
Ik denk dat we wel kunnen stellen dat een man gewelddadiger is in vergelijking met een vrouw.
Jaaaahaaa heel veel mannen niet () en sommige vrouwen wel...
En laat het hier nu net om die uitersten gaan! Jij haalt er altijd een hoop randzaken bij die er niet toe doen.quote:Op maandag 10 november 2025 13:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wat ik schrijf is dat het gemiddeld niet zoveel scheelt. Zoals met alles zijn vrouwen en mannen gemiddeld gezien niet zo verschillend.
Alleen op de uitersten zijn die verschillen wel groot.
Er zijn ongeveer 25.000 gedetineerden in Nederland. En daarvan is ook maar een deel veroordeeld voor geweldsdelicten. Het gaat dus om een zeer beperkte groep.
Heb zelf relaties binnen het gevangeniswezen en het merendeel zit vast voor gewelddelicten.quote:Op maandag 10 november 2025 13:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Er zijn ongeveer 25.000 gedetineerden in Nederland. En daarvan is ook maar een deel veroordeeld voor geweldsdelicten. Het gaat dus om een zeer beperkte groep.
Klopt, daarom is het misschien wel goed dat er nu een centraal topic over die discussie is zodat we daar elke keer naar kunnen verwijzen als er weer een vrouw is neergeknald, gewurgd, neergestoken, verzopen, in de fik gezet door haar (ex-)vent/broer/vader/verkrachter en de gebruikelijke mensen zich weer komen melden om te "discussiëren" over die term. Kunnen we daar de inhoud in.quote:Op zondag 9 november 2025 17:16 schreef Lenny77 het volgende:
...
Dat is helemaal niet wat ik bedoel met gemiddelden en uitersten. Jouw uitspraak dat mannen als groep veel gewelddadiger zijn klopt gewoon niet. De verschillen tussen mannen en vrouwen zijn over de gehele linie gewoon klein. Daarom zie je b.v. ook bij een statistiek over huiselijk geweld dat vrouwen vrijwel even vaak dader zijn. Alleen de meest extreme gevallen, waaronder moord, dan zie je ineens grote verschillen.quote:Op maandag 10 november 2025 14:04 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
En laat het hier nu net om die uitersten gaan! Jij haalt er altijd een hoop randzaken bij die er niet toe doen.
Niemand verliest zijn/haar leven door winkeldiefstal of belastingsfraude.
Iets van 60%. Maar dan zijn er dat 15.000. Op 9 miljoen mannen. Dat is 1,5 promille. Dat is toch gewoon een zeer klein deel?quote:Op maandag 10 november 2025 14:20 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Heb zelf relaties binnen het gevangeniswezen en het merendeel zit vast voor gewelddelicten.
Maak er maar 80% van.quote:Op maandag 10 november 2025 14:45 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Iets van 60%. Maar dan zijn er dat 15.000. Op 9 miljoen mannen. Dat is 1,5 promille. Dat is toch gewoon een zeer klein deel?
En over die grote verschillen op gebied van moord hebben we het nu al weet ik veel hoeveel posts. En jij blijft het maar over algemenen hebben.quote:Op maandag 10 november 2025 14:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet wat ik bedoel met gemiddelden en uitersten. Jouw uitspraak dat mannen als groep veel gewelddadiger zijn klopt gewoon niet. De verschillen tussen mannen en vrouwen zijn over de gehele linie gewoon klein. Daarom zie je b.v. ook bij een statistiek over huiselijk geweld dat vrouwen vrijwel even vaak dader zijn. Alleen de meest extreme gevallen, waaronder moord, dan zie je ineens grote verschillen.
Ik ben niet bezig met downplayen. Iedere moord (zelfs in de criminele sfeer) is er 1 teveel.quote:Op maandag 10 november 2025 16:38 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
En over die grote verschillen op gebied van moord hebben we het nu al weet ik veel hoeveel posts. En jij blijft het maar over algemenen hebben.
Oh en laat ik nu liever een mep krijgen dan dood zijn. Van iemand die alleen mept kan ik veilig weglopen. Als hij mij dood wil hebben dan heb ik een groot probleem.
Het lijkt wel alsof jij kost wat kost alles uit de kast haalt om het maar te downplayen.
Dat zou natuurlijk kunnen.quote:Op maandag 10 november 2025 16:53 schreef VEM2012 het volgende:
Ik heb vooral het gevoel dat wij elkaar niet begrijpen / langs elkaar heen praten...
Ik kan het ook niet laten..quote:Op maandag 10 november 2025 16:53 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ben niet bezig met downplayen. Iedere moord (zelfs in de criminele sfeer) is er 1 teveel.
Alleen schreef jij dat 'de man' veel gewelddadiger is. En dat is een algemene uitspraak. Daar ziet mijn reactie dan ook op.
Die liegen.quote:Op maandag 10 november 2025 16:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom? Officiële cijfers zeggen rond de 60%…
Zoals gezegd: we praten langs elkaar heen. Kan gebeuren.quote:Op maandag 10 november 2025 18:44 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik kan het ook niet laten..![]()
Eerste deel: het gaat nu niet over iedere moord! Het gaat al pagina's over moord door de (ex) partner.
Tweede deel: het gaat nog steeds over moord door de (ex)partner. Waarom zou ik het in godsnaam over ander geweld hebben?
Maar ok, nu stop ik toch echt.. dit heeft totaal geen zin. Je bent een intelligente man maar er valt niet te discussiëren met jou, je doet dit op een heel onprettige manier. Hoogstwaarschijnlijk denk je hetzelfde over mij en dat is helemaal prima![]()
We zullen inderdaad op een verschillend spoor zitten.
Ik ben het in alles met je eens. Maar volgens mij gaat het hier niet zozeer over mannen maar meer dat de politie het laat liggen als er gegronde aanwijzingen zijn dat een vrouw bedreigd wordt. Niet zelden dat mensen allerhande bewijs verzamelen maar dat de politie het in werkelijk alles voorgekauwd moet worden. Ze weten niet hoe te handelen als de bedreiger een VPN gebruikt, soms weten ze niet eens wat een VPN is of mag je uitleggen hoe je een ip adres tracked.quote:
Zeker. Ik ben geen vrouw, dus ik begrijp ook niet waarom vrouwen zich daarvoor schamen. Strafbare feiten zijn strafbare feiten.quote:De schaamte weghalen.
Het ligt aan de politie, die grijpen niet in!quote:Op maandag 10 november 2025 13:46 schreef MissButterflyy het volgende:
Vandaag weer een jonge vrouw doodgeschoten door haar ex.
Correctie: was in het weekend. Maar de verdachte is weer een ex.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |