Wederom een vernietigend rapport over het wanbestuur van Amsterdam. De reactie van Halsema is grensoverschrijdend en anti-rechtsstatelijk. Dat terwijl de cijfers voor zich spreken: er is een hoog verzuim en een toename van 55% aan ziekmeldingen. Zelfs de ombudsman voelt zich niet meer veilig, die zou niet deugen en wordt nu weggepest.quote:Onderzoek naar rapport ombudsman na felle kritiek van 'gechoqueerde' Halsema
De stelling van de ombudsman dat Femke Halsema haar rechtstatelijke boekje te buiten is gegaan door achter de schermen invloed uit te oefenen op zijn onderzoek, noemt de burgemeester zelf een 'gotspe'. Dat zei ze vanmiddag in de Stopera, waar raadsleden vragen afvuurden over het onderzoek, maar vooral de rol van de burgemeester, die intern stevige kritiek had geuit. Na een debat in de raad is de conclusie dat de onderzoeksmethoden van het rapport opnieuw onder de loep moet worden genomen.
"Ik heb forse kritiek op die methode", zei Halsema vanmiddag voor het eerst in het openbaar, "Laat ik het niet onder stoelen of banken schuiven: ik ben eigenlijk best gechoqueerd door de wijze waarop het onderzoek is gedaan."
De hele middag kreeg de burgemeester vragen van raadsleden die zich afvroegen wat er zich achter de schermen afspeelde bij de totstandkoming van het onderzoek van de ombudsman. Dat onderzoek is kritisch op het functioneren van Bureau Integriteit.
Ongewenst gedrag en uitval
Mensen die met ongewenst gedrag te maken krijgen of het idee hebben dat er andere ongewenste praktijken zijn, kunnen een melding doen bij dat Bureau Integriteit van de gemeente. Maar het is de vraag in hoeverre dat instrument echt werkt. De ombudsman concludeert namelijk dat een veel te klein deel van de klachten ook echt opgevolgd wordt. Sommige ambtenaren zouden zich daardoor niet gehoord voelen.
Het rapport trekt conclusies die voor de gemeente pijnlijk zijn, want het is al langer bekend dat het rommelt binnen het ambtelijk apparaat van de stad. In een vorig jaar verschenen rapport was al te lezen dat discriminatie en ongewenst gedrag aan de orde van de dag was op de werkvloer van de gemeente. Afgelopen september werd duidelijk dat het verzuim onder de ambtenaren dit jaar op 9,6 procent ligt.
Rol Halsema
En daar komt nu dus het rapport over het Bureau Integriteit bij. Halsema heeft kritiek op de onderzoeksmethoden, zo zei ze vandaag nog maar eens. Er is onder meer geen hoor en wederhoor gepleegd en dat maakt het onderzoek volgens haar niet representatief.
Dat Halsema kritiek had, was al even bekend. Een week voor publicatie kwam het rapport al uitgebreid in het nieuws vanwege de rol die burgemeester Halsema zou hebben gespeeld. Halsema, verantwoordelijk voor het ambtelijk apparaat, zou achter de schermen haar onvrede over het onderzoek al meerdere keren hebben geventileerd. Daarover ontstond vervolgens commotie, want moet de ombudsman niet de ruimte krijgen om het gezag in de stad te controleren? En was de burgemeester niet haar boekje te buiten gegaan door achter de schermen invloed uit te oefenen?
'Staatsrechtelijke grens'
De ombudsman in kwestie, Munish Ramlal, vindt dat hij wel degelijk onder druk is gezet. In een interview met Het Parool zegt hij zelfs dat de burgemeester een 'staatsrechtelijke grens' is overgegaan.
"Een gotspe", zei Halsema in de commissievergadering van vanmiddag, waar onder meer deze uitspraak van Ramlal aan haar werd voorgelegd. "Ik heb me gehouden aan de bevoegdheden die ik heb. Ik heb ze gebruikt zoals ik ze mag gebruiken. Dat ben ik ook verplicht als mijn ambtenaren op de tocht staan."
https://www.at5.nl/artike(...)gechoqueerde-halsema
Zo dan, dat liegt er niet om.quote:Op vrijdag 7 november 2025 07:43 schreef recursief het volgende:
Beter verhaal in de NRC: https://www.nrc.nl/nieuws(...)n-ombudsman-a4907760
Het is wat lastig oordelen want allemaal slecht verifieerbaar, en met verwijten van beide kanten. Maar dat er iets niet goed gaat is wel helder. Hopelijk brengt een echt extern en onafhankelijk onderzoek meer duidelijkheid.quote:
Leuk achter een paywall.quote:Op vrijdag 7 november 2025 07:43 schreef recursief het volgende:
Inderdaad dit ja. Ik hoor hele slechte verhalen over die vent. Ook van mensen die voor hem gewerkt hebben.quote:Op vrijdag 7 november 2025 07:16 schreef Mikeytt het volgende:
Munish Ramlaldie meest incompetente ombudsman van het land
Verder is er weinig vernietigends aan. Halsema is binnen het boekje gebleven. Er is een reden waarom die nietsnut van een Ramlal elke keer antirechtstatelijk roept zonder onderbouwing en totaal niet in gaat op de inhoud van het rapport.
Goed dat er nu extern onderzoek komt. Kunnen ze eindelijk iemand met kwaliteit op de functie zetten.
Kun je nagaan hoe slecht die andere kandidaten waren....quote:Op vrijdag 7 november 2025 03:29 schreef Watmoetjenou het volgende:
Halsema lijkt wel onschendbaar.
En dan ook vorig jaar nog verkozen tot beste burgermeester van NL...
Holy shit man.quote:Op vrijdag 7 november 2025 07:43 schreef recursief het volgende:
Huh? Ik heb geen nrc abbo en kan het gewoon lezen hoor. Zelfs zonder incognito of andere truckjes.quote:
Misschien kan LahLah alvast een sollicitatiebrief insturen.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:25 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoe slecht die andere kandidaten waren....
Alsof die verkiezing dan ook maar íets met verdiensten te maken had.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:25 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoe slecht die andere kandidaten waren....
Oeh, nu ben ik wel benieuwd! Give us the juice...quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:12 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Inderdaad dit ja. Ik hoor hele slechte verhalen over die vent. Ook van mensen die voor hem gewerkt hebben.
Oh een moslimvrouwtje met hoofdoekje als burgemeester van Amsterdam?quote:Op vrijdag 7 november 2025 11:15 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Misschien kan LahLah alvast een sollicitatiebrief insturen.
Nou, dat was ik niet heel erg van plan. Maar ik ken mensen die voor een andere gemeente werken waar hij ook ombudsman voor is en die worden ook al niet blij van hem. Verder ken ik mensen die voor deze meneer hebben gewerkt en weg zijn gegaan omdat deze meneer zijn werk niet begrijpt.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:01 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Oeh, nu ben ik wel benieuwd! Give us the juice...
ik hoor slechte verhalen is ook een ontiegelijk slechte bron.quote:Op vrijdag 7 november 2025 10:12 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Inderdaad dit ja. Ik hoor hele slechte verhalen over die vent. Ook van mensen die voor hem gewerkt hebben.
Oke, maar al dat geblaat over Halsema in dit topic is ook op weinig gebaseerd. Ik baseer mij op mensen die ik vertrouw en waardeer en die rechtstreeks met deze man te maken hebben gehad. Vind ik, voor mij, een betere bron dan al die mensen die hun onderbuik over Halsema heen legen. Ik snap natuurlijk wel dat wat ik poost hier voor anderen dan weer niet echt een betrouwbare bron is, maar daar was ik niet op uit en dat beweerde ik ook nergens.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:27 schreef Pajanus het volgende:
[..]
ik hoor slechte verhalen is ook een ontiegelijk slechte bron.
Als het niet eens opgeschreven is...
eigenlijk kun je er weinig mee, is iets anders dan 'vast staat dat' of 'zeer waarschijnlijk dat'
er roepen ook miljoenen mensen dat de aarde plat is en de overheid alle bijen gay aan het maken is
is dat dan ook goed?
In dat geval doe je het al beter dan de overige 90% dus chapeau.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:32 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Oke, maar al dat geblaat over Halsema in dit topic is ook op weinig gebaseerd. Ik baseer mij op mensen die ik vertrouw en waardeer en die rechtstreeks met deze man te maken hebben gehad. Vind ik, voor mij, een betere bron dan al die mensen die hun onderbuik over Halsema heen legen. Ik snap natuurlijk wel dat wat ik poost hier voor anderen dan weer niet echt een betrouwbare bron is, maar daar was ik niet op uit en dat beweerde ik ook nergens.
Ah, jammer. Maar dat gemeenteambtenaren niet altijd blij worden van een ombudsman is natuurlijk niet iets nieuws. Een lokale ombudsman is immers een toezichthoudend orgaan. Die kan nogal kritische vragen stellen aan gemeenteambtenaren.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:25 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Nou, dat was ik niet heel erg van plan. Maar ik ken mensen die voor een andere gemeente werken waar hij ook ombudsman voor is en die worden ook al niet blij van hem. Verder ken ik mensen die voor deze meneer hebben gewerkt en weg zijn gegaan omdat deze meneer zijn werk niet begrijpt.
Snap ik, maar daar zit het probleem ook niet. De kern van dit verhaal is een beetje dat deze man niet echt goed onderzoek doet maar vooral zijn eigen mening steeds overal ongefundeerd op tafel legt. Eigenlijk wat ik hier ook lees in de reactie van Halsema. Met de verhalen die ik ken vertrouw ik haar dus eerder dan deze meneer. Maar ik snap heel goed dat mijn verhalen voor andere mensen in dit topic niet te checken zijn.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ah, jammer. Maar dat gemeenteambtenaren niet altijd blij worden van een ombudsman is natuurlijk niet iets nieuws. Een lokale ombudsman is immers een toezichthoudend orgaan. Die kan nogal kritische vragen stellen aan gemeenteambtenaren.
Aha oke, nou dat zou best kunnen. Echter zou Halsema, los van het onderzoek, zich ook achter de oren moeten krabben als 82 gemeenteambtenaren zich bij de ombudsman melden over Bureau Integriteit. Dan zou je op z'n minst het open gesprek moeten aangaan. Als ik het interview in NRC lees lijkt dat niet echt de houding van de gemeente te zijn geweest.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:42 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Snap ik, maar daar zit het probleem ook niet. De kern van dit verhaal is een beetje dat deze man niet echt goed onderzoek doet maar vooral zijn eigen mening steeds overal ongefundeerd op tafel legt. Eigenlijk wat ik hier ook lees in de reactie van Halsema. Met de verhalen die ik ken vertrouw ik haar dus eerder dan deze meneer. Maar ik snap heel goed dat mijn verhalen voor andere mensen in dit topic niet te checken zijn.
Maar ik vind dat ongefundeerd bagger uitstorten over Halsema eigenlijk altijd wel wat ingewikkeld. Het komt ook meestal van mannen die voor mijn gevoel een stevige vrouw in een machtspositie gewoon wat ingewikkeld vinden. Ik kan mij heel erg goed voorstellen dat je het inhoudelijk niet altijd eens bent met Halsema en je zou misschien wel eens kunnen bepleiten dat ze af en toe wat buiten de lijntjes kleurt op het landelijke politieke toneel. Echter is dat ook gewoon een rol van een burgemeester in een grote stad. Ik heb haar toch niet echt kunnen betrappen op fouten in het besturen.
Die vrouwenkaart gaat Halsema niet meer redden hoor. Er kleven gewoon veel te veel "incidenten" aan haar.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:42 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Snap ik, maar daar zit het probleem ook niet. De kern van dit verhaal is een beetje dat deze man niet echt goed onderzoek doet maar vooral zijn eigen mening steeds overal ongefundeerd op tafel legt. Eigenlijk wat ik hier ook lees in de reactie van Halsema. Met de verhalen die ik ken vertrouw ik haar dus eerder dan deze meneer. Maar ik snap heel goed dat mijn verhalen voor andere mensen in dit topic niet te checken zijn.
Maar ik vind dat ongefundeerd bagger uitstorten over Halsema eigenlijk altijd wel wat ingewikkeld. Het komt ook meestal van mannen die voor mijn gevoel een stevige vrouw in een machtspositie gewoon wat ingewikkeld vinden. Ik kan mij heel erg goed voorstellen dat je het inhoudelijk niet altijd eens bent met Halsema en je zou misschien wel eens kunnen bepleiten dat ze af en toe wat buiten de lijntjes kleurt op het landelijke politieke toneel. Echter is dat ook gewoon een rol van een burgemeester in een grote stad. Ik heb haar toch niet echt kunnen betrappen op fouten in het besturen.
Goh ambtenaren die gaan piepen als ze aangesproken worden op hun falen en fouten...quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:25 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Nou, dat was ik niet heel erg van plan. Maar ik ken mensen die voor een andere gemeente werken waar hij ook ombudsman voor is en die worden ook al niet blij van hem. Verder ken ik mensen die voor deze meneer hebben gewerkt en weg zijn gegaan omdat deze meneer zijn werk niet begrijpt.
Verdiep je eens in haar falen zou ik zeggen. Dat mens deugt voor geen meter en is gewoon een barslechte burgemeester. Het is me nog altijd een raadsel waarom zij nog steeds op die positie zit. In haar bubbel.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:32 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Vind ik, voor mij, een betere bron dan al die mensen die hun onderbuik over Halsema heen legen.
En daarna wordt ze vervangen door Annabel Nanninga die eens goed schoon schip gaat maken ofzo?quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:17 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Zoals een burgemeester wordt benoemd (bij Koninklijk Besluit, door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) kan een burgemeester ook weer ontslagen worden. Misschien moet dat met Femke Halsema maar eens een keer gebeuren.
quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:42 schreef Tja..1986 het volgende:
De kern van dit verhaal is een beetje dat deze man niet echt goed onderzoek doet maar vooral zijn eigen mening steeds overal ongefundeerd op tafel legt. Eigenlijk wat ik hier ook lees in de reactie van Halsema. Met de verhalen die ik ken vertrouw ik haar dus eerder dan deze meneer. Maar ik snap heel goed dat mijn verhalen voor andere mensen in dit topic niet te checken zijn.
Maar ik vind dat ongefundeerd bagger uitstorten over Halsema eigenlijk altijd wel wat ingewikkeld. Het komt ook meestal van mannen die voor mijn gevoel een stevige vrouw in een machtspositie gewoon wat ingewikkeld vinden.
Ja ze gaan de ombudsman wegpesten. Kritiek op zijne Koninklijke Hoogheid Halsema is een doodzonde.quote:Op vrijdag 7 november 2025 17:25 schreef ikweethetookniet het volgende:
Er komt een extern onderzoek wie er nou gelijk heeft![]()
![]()
![]()
https://www.at5.nl/artike(...)gechoqueerde-halsema
Mag wat kosten natuurlijk de gemeente betaald wel en Femke bepaald de uitkomst
Zo en doorrrrrr
En door de teflon.quote:Op vrijdag 7 november 2025 17:03 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Verdiep je eens in haar falen zou ik zeggen. Dat mens deugt voor geen meter en is gewoon een barslechte burgemeester. Het is me nog altijd een raadsel waarom zij nog steeds op die positie zit. In haar bubbel.
Voor het geld waarschijnlijk.
Als mensen over de vorm beginnen, hebben ze niks in te brengen over de inhoud.quote:Op vrijdag 7 november 2025 18:55 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ja ze gaan de ombudsman wegpesten. Kritiek op zijne Koninklijke Hoogheid Halsema is een doodzonde.
Hou ajb op joh. Die kaart werk niet meer bij halsema. Ze faalt aan alle kanten zit er alleen nog omdat ze bescherming geniet.quote:Op vrijdag 7 november 2025 15:32 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Oke, maar al dat geblaat over Halsema in dit topic is ook op weinig gebaseerd. Ik baseer mij op mensen die ik vertrouw en waardeer en die rechtstreeks met deze man te maken hebben gehad. Vind ik, voor mij, een betere bron dan al die mensen die hun onderbuik over Halsema heen legen. Ik snap natuurlijk wel dat wat ik poost hier voor anderen dan weer niet echt een betrouwbare bron is, maar daar was ik niet op uit en dat beweerde ik ook nergens.
De Beste Bestuurderquote:Op zaterdag 8 november 2025 02:08 schreef Lyrebird het volgende:
Femke Halsema en wanbeleid in een zin. Wie had dat verwacht? /s Wie denkt ze wel wie ze is, Esther Ouwehand?
Daar weidt die iets meer over uit in een interview met het Parool. Komt er op neer dat hij vindt dat er een te grote druk op zijn positie werd uitgeoefend door de Burgemeester.quote:Op zaterdag 8 november 2025 12:14 schreef recursief het volgende:
De verwijten vliegen over en weer, maar als ik het nog eens lees begrijp ik maar weinig van de aanval van deze ombudsman op Halsema. Met name zijn beschuldiging dat Halsema een "staatsrechtelijke grens" over zou zijn gegaan kan ik helemaal niet plaatsen.
Meneer Ramlas is gepromoveerd jurist, maar hoe hier de grenzen van staatsrecht overschreden zouden zijn vergeet hij uit te leggen en dat blijft ook volstrekt onduidelijk. Terwijl het nogal een forse beschuldiging is. Grote woorden moet je alleen gebruiken als je ze ook hard kan maken.
quote:Voelde u druk om het rapport aan te passen?
“Er is altijd weerstand bij kritische onderzoeken, dat hoort erbij. Maar twee dingen: één, ik heb mijn rug recht gehouden; ik ben niet bezweken onder druk. Met concepten werken hoort erbij, maar ik bepaal zelf wat de keuken uitgaat. Als iets niet af is, gaat het terug.”
“Twee: er is wel druk gezet – door de burgemeester, de gemeentesecretaris en anderen die bij dit dossier betrokken waren. Waarschijnlijk niet met kwade bedoelingen, maar het is wél belangrijk dat iedereen zich bewust is van de staatsrechtelijke verhoudingen. Een ombudsman heeft een onafhankelijke positie, een eigen onderzoeksteam en eigen werkwijze. Daar moet je met rechtsstatelijk bewustzijn mee omgaan.”
Vond u dat de burgemeester een grens overging?
“Ja, de staatsrechtelijke grens. Een ombudsman moet onafhankelijk kunnen werken. Ik vind dat de weerstand in dit onderzoek van een andere orde was dan gebruikelijk. Dat viel echt op. En dat speelde niet alleen de laatste weken, maar eigenlijk al vanaf het begin, dat interne stukken soms moeilijk of niet gedeeld werden. Al in 2022 kreeg ik meldingen en signalen en dacht ik: dit is een organisatievraagstuk. Ambtenaren lopen vast in een meldsysteem dat voor hen niet werkt. Maar als ik dat doorspeelde, werd er weinig mee gedaan.”
Via De Telegraaf kwam ook naar buiten dat een brief van uw hand aan de raad in eerste instantie zou zijn tegengehouden door de griffie. Klopt dat?
“Ja. En dat is ernstig. Als ombudsman ben ik een orgaan van de gemeenteraad. Ik moet de raad altijd rechtstreeks kunnen bereiken. Dat daar nu een kink in de kabel zat, vind ik bijzonder ernstig. Wij hebben de brief gewoon verstuurd zoals altijd, daarna ligt de verantwoordelijkheid bij de griffie. Wij conformeren ons niet.”
NWS / Femke Halsema genomineerd als beste bestuurder van 2024quote:Op zaterdag 8 november 2025 10:17 schreef Lyrebird het volgende:
Die verkiezing hoeven we ook niet meer serieus te nemen. Sowieso zijn populariteitsverkiezingen cringe. We zitten (gelukkig) niet meer op school!
Ja, dat is dus heel vaag. Hoe zit dat dan? Mag een burgemeester niet kritisch zijn? De ombudsman is autonoom en heeft wat dat betreft niets van machtsmiddelen van de burgemeester te vrezen. Die zijn er namelijk niet. Als ie vindt dat het verder ging dan kritiek moet hij dat wel concreter maken.quote:Op zaterdag 8 november 2025 12:31 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Daar weidt die iets meer over uit in een interview met het Parool. Komt er op neer dat hij vindt dat er een te grote druk op zijn positie werd uitgeoefend door de Burgemeester.
[..]
Er is niets vaags aan. Halsema had alle medewerking moeten verlenen en zich verder niet met het onderzoek moeten bemoeien. Halsema mag kritisch zijn, maar ben dan kritisch nadat het onderzoek is afgerond.quote:Op zaterdag 8 november 2025 14:17 schreef recursief het volgende:
[..]
Ja, dat is dus heel vaag. Hoe zit dat dan? Mag een burgemeester niet kritisch zijn? De ombudsman is autonoom en heeft wat dat betreft niets van machtsmiddelen van de burgemeester te vrezen. Die zijn er namelijk niet. Als ie vindt dat het verder ging dan kritiek moet hij dat wel concreter maken.
Is dat staatsrechtelijk zo bepaald?quote:Op zaterdag 8 november 2025 14:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Er is niets vaags aan. Halsema had alle medewerking moeten verlenen en zich verder niet met het onderzoek moeten bemoeien. Halsema mag kritisch zijn, maar ben dan kritisch nadat het onderzoek is afgerond.
Goed punt. Maar het lijkt me logisch dat je medewerking verleent tijdens het onderzoek. Als je dat niet hoeft te doen, dan is die ombudsman een wassen neus.quote:Op zaterdag 8 november 2025 17:46 schreef recursief het volgende:
[..]
Is dat staatsrechtelijk zo bepaald?
Medewerking ja, en ook hoor en wederhoor. Daar schort het volgens Halsema o.a. aan. Dat je een conflict hebt is tot daar aan toe. Dat gebeurt overal waar mensen met elkaar te maken hebben. Maar een bestuurder ervan betichten de grenzen van het staatsrecht te overschrijden is een hele zware beschuldiging. Dat kun je niet zomaar zeggen en je verder in vaagheden hullen over waarom dat zo zou zijn. Zeker een (gepromoveerd) jurist zou beter moeten weten.quote:Op zaterdag 8 november 2025 17:52 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Goed punt. Maar het lijkt me logisch dat je medewerking verleent tijdens het onderzoek. Als je dat niet hoeft te doen, dan is die ombudsman een wassen neus.
Dat duidt niet op alle medewerking.quote:En dat speelde niet alleen de laatste weken, maar eigenlijk al vanaf het begin, dat interne stukken soms moeilijk of niet gedeeld werden.
Maar is het wel zo vanzelfsprekend dat alle interne stukken altijd gedeeld worden? Misschien zijn er soms gegronde redenen om dat niet zomaar te doen. Ik heb hier eerlijk gezegd geen idee, de beweringen over en weer zijn voor een buitenstaander nauwelijks te verifieren.quote:Op zaterdag 8 november 2025 18:15 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat duidt niet op alle medewerking.
quote:Ombudsman Amsterdam laat zich niet treiteren door Halsema, gaat voor extern onderzoek liggen
https://www.geenstijl.nl/5186782/ombudsman
Mooi niet, aldus de ombudsman: "Het uitvoeren van een extern onderzoek op een onderzoek van de ombudsman beschadigt deze onafhankelijke ambtsuitoefening. Mijn oproep is om de positie van een ombudsman te beschermen, omdat Amsterdammers moeten kunnen rekenen op een onafhankelijke oordeelsvorming."
Wat een flauwekul. Als ie echt denkt dat een extern onderzoek schadelijk voor hem is, dan is ie niet echt zeker van zijn zaak.quote:Op dinsdag 11 november 2025 10:46 schreef Aether het volgende:
Ombudsman gaat voor extern onderzoek liggen: "Schaadt onafhankelijkheid ombudsman"
https://www.at5.nl/artike(...)kelijkheid-ombudsman
Hij heeft gelijk.quote:Op dinsdag 11 november 2025 11:01 schreef recursief het volgende:
[..]
Wat een flauwekul. Als ie echt denkt dat een extern onderzoek schadelijk voor hem is, dan is ie niet echt zeker van zijn zaak.
Gelukkig is ze welquote:Op dinsdag 11 november 2025 11:12 schreef Red_85 het volgende:
Hij heeft gelijk.
Waar is anders die ombudsman voor?
Dat het onderzoek van de ombudsman halsema onwelgevallen is, maakt het nog niet minder waar. Dat halsema de uitkomsten wil mitigeren door haar eigen mannetje daar neer te zetten, zegt eerder dat ze niet zeker van haar zaak is. Wat de ombudsman heeft gedaan is onafhankelijk, wat halsema wil doen is dat allerminst.
Wat halsema doet is een mafiastreek van een dictator.
Blijkt wel weer wat een serpent die Halsema isquote:Op dinsdag 11 november 2025 12:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ombudsman Amsterdam krijgt hulp van collega’s uit andere grote steden bij conflict met burgemeester
Ombudsman Na felle kritiek van burgemeester Halsema stelde de gemeenteraad van Amsterdam een extern onderzoek in naar een onderzoek van de ombudsman. „Een ongekend precedent”, schrijven de andere ombudslieden, dat „de onafhankelijkheid en het fundament van tegenmacht kan aantasten”.
De ombudslieden van Den Haag, Rotterdam en Utrecht schieten hun collega in Amsterdam te hulp bij zijn conflict met burgemeester Femke Halsema. Zij noemen het „een ongekend precedent” dat de gemeenteraad, met instemming van de burgemeester, donderdag heeft besloten een extern onderzoek in te stellen naar een onderzoek van de ombudsman Amsterdam, waarover de burgemeester zich in een eerste reactie zeer negatief heeft uitgelaten
https://www.nrc.nl/nieuws(...)urgemeester-a4912320
Heel goed dit
’Code rood’ in Amsterdam nu 1 op 10 ambtenaren ziek thuis zit: discriminatie, pesterijen en vernederingquote:Griffie houdt brief tegen
Toen Ramlal een brief aan de raad wilde sturen over het uitblijven van zijn rapport, werd die aanvankelijk tegengehouden door de griffie. Halsema belde de ombudsman op en vroeg hem de brief aan te passen.
Aanleidingquote:Volgens Halsema kwam de brief niet bij de raad aan, omdat deze te laat was opgestuurd. Verder hekelt ze het publieke moddergooien: "Ik ben pijnlijk getroffen door de gang van zaken. Het is vervelend hoe dit in de publiciteit kwam. Ik sta met mijn rug tegen de muur als ik door media word gebeld voor een reactie." Wat de burgemeester betreft mag het instituut ombudsman niet ter discussie staan. "De ombudsman is voor elk bestuurlijk orgaan van groot belang." Wel heeft Halsema klachten over de onderzoeksopzet van Ramlal. "Als je generaliserende uitspraken doet over een organisatie, moet er grondig onderzoek worden uitgevoerd. En daar schuurt het hier."
Wat ik ook waarneem is uw afkeer van de huidige regering van Israël. Net als miljoenen Israëlische burgers, die dit regelmatig tonen door demonstraties in en zelfs buiten Israël. Iets wat in de omringende landen niet kan. Maar ik heb als Nederlander niet voor deze regering gekozen, en ben er als Joodse Amsterdammer niet verantwoordelijk voor. Wat ik u verwijt is uw falen in het duidelijk maken aan alle Amsterdammers, zelfs alle Nederlanders, dat de Nederlands Joodse gemeenschap (0,25% van alle Nederlanders) niet verantwoordelijk is voor de daden van de huidige extreemrechtse regering van de enige democratie in het Midden-Oosten. Ik verwacht van u en alle politici een veel krachtige optreden tegen Jodenhaat, niet alleen in woord maar vooral in daden. Keer op keer zwicht u en de politiek voor terreur en intimidatie, lijkt het.quote:Amsterdam is, nee was, een prachtige stad. U heeft door uw beleid een afschuwelijke oorlog ver buiten onze grenzen naar onze stad gehaald.
Niet om te eisen dat zijn werk niet ge-audit mag worden. Als hij een prima onderzoek heeft gedaan en een degelijk rapport heeft afgeleverd dan zou een audit ook gewoon moeten kunnen.quote:Op dinsdag 11 november 2025 11:12 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hij heeft gelijk.
Waar is anders die ombudsman voor?
Mafia, dictator. Best grote woorden.quote:Wat halsema doet is een mafiastreek van een dictator.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |