abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219210969
quote:
Onderzoek naar rapport ombudsman na felle kritiek van 'gechoqueerde' Halsema

De stelling van de ombudsman dat Femke Halsema haar rechtstatelijke boekje te buiten is gegaan door achter de schermen invloed uit te oefenen op zijn onderzoek, noemt de burgemeester zelf een 'gotspe'. Dat zei ze vanmiddag in de Stopera, waar raadsleden vragen afvuurden over het onderzoek, maar vooral de rol van de burgemeester, die intern stevige kritiek had geuit. Na een debat in de raad is de conclusie dat de onderzoeksmethoden van het rapport opnieuw onder de loep moet worden genomen.

"Ik heb forse kritiek op die methode", zei Halsema vanmiddag voor het eerst in het openbaar, "Laat ik het niet onder stoelen of banken schuiven: ik ben eigenlijk best gechoqueerd door de wijze waarop het onderzoek is gedaan."

De hele middag kreeg de burgemeester vragen van raadsleden die zich afvroegen wat er zich achter de schermen afspeelde bij de totstandkoming van het onderzoek van de ombudsman. Dat onderzoek is kritisch op het functioneren van Bureau Integriteit.

Ongewenst gedrag en uitval
Mensen die met ongewenst gedrag te maken krijgen of het idee hebben dat er andere ongewenste praktijken zijn, kunnen een melding doen bij dat Bureau Integriteit van de gemeente. Maar het is de vraag in hoeverre dat instrument echt werkt. De ombudsman concludeert namelijk dat een veel te klein deel van de klachten ook echt opgevolgd wordt. Sommige ambtenaren zouden zich daardoor niet gehoord voelen.

Het rapport trekt conclusies die voor de gemeente pijnlijk zijn, want het is al langer bekend dat het rommelt binnen het ambtelijk apparaat van de stad. In een vorig jaar verschenen rapport was al te lezen dat discriminatie en ongewenst gedrag aan de orde van de dag was op de werkvloer van de gemeente. Afgelopen september werd duidelijk dat het verzuim onder de ambtenaren dit jaar op 9,6 procent ligt.

Rol Halsema
En daar komt nu dus het rapport over het Bureau Integriteit bij. Halsema heeft kritiek op de onderzoeksmethoden, zo zei ze vandaag nog maar eens. Er is onder meer geen hoor en wederhoor gepleegd en dat maakt het onderzoek volgens haar niet representatief.

Dat Halsema kritiek had, was al even bekend. Een week voor publicatie kwam het rapport al uitgebreid in het nieuws vanwege de rol die burgemeester Halsema zou hebben gespeeld. Halsema, verantwoordelijk voor het ambtelijk apparaat, zou achter de schermen haar onvrede over het onderzoek al meerdere keren hebben geventileerd. Daarover ontstond vervolgens commotie, want moet de ombudsman niet de ruimte krijgen om het gezag in de stad te controleren? En was de burgemeester niet haar boekje te buiten gegaan door achter de schermen invloed uit te oefenen?

'Staatsrechtelijke grens'
De ombudsman in kwestie, Munish Ramlal, vindt dat hij wel degelijk onder druk is gezet. In een interview met Het Parool zegt hij zelfs dat de burgemeester een 'staatsrechtelijke grens' is overgegaan.

"Een gotspe", zei Halsema in de commissievergadering van vanmiddag, waar onder meer deze uitspraak van Ramlal aan haar werd voorgelegd. "Ik heb me gehouden aan de bevoegdheden die ik heb. Ik heb ze gebruikt zoals ik ze mag gebruiken. Dat ben ik ook verplicht als mijn ambtenaren op de tocht staan."

https://www.at5.nl/artike(...)gechoqueerde-halsema
Wederom een vernietigend rapport over het wanbestuur van Amsterdam. De reactie van Halsema is grensoverschrijdend en anti-rechtsstatelijk. Dat terwijl de cijfers voor zich spreken: er is een hoog verzuim en een toename van 55% aan ziekmeldingen. Zelfs de ombudsman voelt zich niet meer veilig, die zou niet deugen en wordt nu weggepest.
pi_219211233
Halsema lijkt wel onschendbaar.
En dan ook vorig jaar nog verkozen tot beste burgermeester van NL...
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_219211271
Niet verrassend, Halsema speelt al jaren een zeer dubieuze rol als burgemeester in Amsterdam en lijkt zich van incident naar incident te slepen.
  vrijdag 7 november 2025 @ 07:16:26 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219211371
Munish Ramlal :D die meest incompetente ombudsman van het land :')

Verder is er weinig vernietigends aan. Halsema is binnen het boekje gebleven. Er is een reden waarom die nietsnut van een Ramlal elke keer antirechtstatelijk roept zonder onderbouwing en totaal niet in gaat op de inhoud van het rapport.

Goed dat er nu extern onderzoek komt. Kunnen ze eindelijk iemand met kwaliteit op de functie zetten.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_219211389
Oh dacht dat dit ging over haar ingrijpen vanwege haar zoon die met een gun liep te zwaaien. Nooit meer iets van gehoord! Stukje klassenjustitie.
U MAD?
pi_219211489
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_219211512
quote:
Zo dan, dat liegt er niet om.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_219211521
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 07:49 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Het is wat lastig oordelen want allemaal slecht verifieerbaar, en met verwijten van beide kanten. Maar dat er iets niet goed gaat is wel helder. Hopelijk brengt een echt extern en onafhankelijk onderzoek meer duidelijkheid.
  vrijdag 7 november 2025 @ 08:07:25 #9
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219211564
Dat had ze niet zo mogen zeggen. Gooi haar er maar uit met de mededeling dat we ons heel goed kunnen inleven in het gevoel van de ombudsman.

NEXT!
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 7 november 2025 @ 09:47:36 #10
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_219212272
quote:
Leuk achter een paywall. :')
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_219212448
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 07:16 schreef Mikeytt het volgende:
Munish Ramlal :D die meest incompetente ombudsman van het land :')

Verder is er weinig vernietigends aan. Halsema is binnen het boekje gebleven. Er is een reden waarom die nietsnut van een Ramlal elke keer antirechtstatelijk roept zonder onderbouwing en totaal niet in gaat op de inhoud van het rapport.

Goed dat er nu extern onderzoek komt. Kunnen ze eindelijk iemand met kwaliteit op de functie zetten.
Inderdaad dit ja. Ik hoor hele slechte verhalen over die vent. Ook van mensen die voor hem gewerkt hebben.
pi_219212525
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 03:29 schreef Watmoetjenou het volgende:
Halsema lijkt wel onschendbaar.
En dan ook vorig jaar nog verkozen tot beste burgermeester van NL...
Kun je nagaan hoe slecht die andere kandidaten waren....

:')
pi_219212672
quote:
Holy shit man.
Nog erger dan ik dacht met die halsema.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219212693
Dus in het kort: halsema heeft eigenlijk gezegd dat het BI hun bekkies moesten houden en onderzoeken moesten achterhouden, maar de ombudsman brengt dat nu naar buiten waarop halsema boos wordt op de ombudsman.

'Kwaadaardig'.
1947-2016
pi_219212709
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:47 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Huh? Ik heb geen nrc abbo en kan het gewoon lezen hoor. Zelfs zonder incognito of andere truckjes.
1947-2016
pi_219212904
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:25 schreef Toine51 het volgende:

[..]

Misschien kan LahLah alvast een sollicitatiebrief insturen.
pi_219213014
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 07:49 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Halsema komt er niet zo best vanaf in dit stuk.
  FOK!fotograaf vrijdag 7 november 2025 @ 11:28:47 #18
842 Zorro
Z
pi_219213032
Ach, een grote mond over rechtstatelijk dit dat alles, maar als ze het zelf doen klopt er zogenaamd niks van.

Dat verwacht je toch ook niet zeg.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_219213112
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 09:47 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Huh hier niet.
  vrijdag 7 november 2025 @ 14:00:53 #20
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_219214200
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:25 schreef Toine51 het volgende:

[..]

Alsof die verkiezing dan ook maar íets met verdiensten te maken had.

Pure WC-eend. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  vrijdag 7 november 2025 @ 14:02:56 #21
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_219214215
Gelijk cancelen graag
Want het wetboek ken ik ook
pi_219214556
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 november 2025 10:12 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]
Inderdaad dit ja. Ik hoor hele slechte verhalen over die vent. Ook van mensen die voor hem gewerkt hebben.
Oeh, nu ben ik wel benieuwd! Give us the juice...
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 7 november 2025 @ 15:03:54 #23
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_219214568
Wanneer wordt dat mens eens een keer aan de kant geschoven? Dit kan echt niet meer.
  vrijdag 7 november 2025 @ 15:09:11 #24
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_219214609
Discriminatie en ongewenst gedrag op de werkvloer, maar het is een links bolwerk daar...
Hoe kan dat nou mogelijk zijn! -O-

Zulke moreel verheven mensen die daar werken, zoveel beter dan normale mensen, dat kan toch niet?!
pi_219214665
Zoals een burgemeester wordt benoemd (bij Koninklijk Besluit, door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) kan een burgemeester ook weer ontslagen worden. Misschien moet dat met Femke Halsema maar eens een keer gebeuren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')