abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219228548
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 05:35 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Ik denk dat men bij de uitspraak eerder uitgegaan is van artikel 24 en 50. Het gaat niet precies om massadeportaties maar om een groep van zo'n 20.000 kinderen waarbij het vrijwel zonder uitzondering gaat om etnisch Oekraïnse kinderen waarvan er nog familie in Oekraïne woont.

Een voorbeeld is een 12-jarige die zijn moeder verloor en naar Rusland was gestuurd als wees maar daarna terugkeerde naar zijn oma in Kiiv. Zo iets kan natuurlijk gebeuren maar dan moet er wel actief door Rusland gezocht worden, in samenwerking met de Oekraïnse autoriteiten, naar een familielid of oplossing en daar gaat het verkeerd.
Van de ~20.000 zaken zijn er 1600 opgelost en dat is gewoon niet acceptabel na een strijd van jaren.

Daarnaast zullen er ook gevallen zijn van nog jongere kinderen die gewoon onder de radar verdwenen zijn. Een 12-jarige weet waar hij thuishoord een 2-jarige niet. Het aantal probleemgevallen zal daarom ongetwijfeld hoger liggen dan de genoemde 20.000.
Er zal nu geen samenwerking zijn tussen Rusland en Oekraïne om de familieleden van die kinderen op te sporen.
Hopelijk na de oorlog wel.
  zondag 9 november 2025 @ 10:35:48 #202
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219228652
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 10:17 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Er zal nu geen samenwerking zijn tussen Rusland en Oekraïne om de familieleden van die kinderen op te sporen.
Hopelijk na de oorlog wel.
Mag hopen dat dat gaat gebeuren na de oorlog. Kan me ook niet voorstellen waarom Rusland die kinderen zou willen houden terwijl die groot zijn gebracht in Oekraiene en altijd een hang zullen houden naar hun moederland en omgeving.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219228712
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 07:29 schreef QAnonn het volgende:
"Officieel zijn er geen harde bewijzen dat Rusland achter de dronevluchten zit, maar bij de veiligheidsdiensten "is er eigenlijk geen redelijke twijfel meer mogelijk", melden bronnen aan onze redactie."

https://x.com/FrankPeeters4/status/1986162342720049164

:')

Zo hoort een veiligheidsdienst te werken.

Wat een onzin hoe we hier in een massa hysterie zijn getrapt. Natuurlijk, er zullen vast Russische drones bij zitten, maar we laten ons hier zo gigantisch inslepen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zondag 9 november 2025 @ 10:44:08 #204
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_219228714
quote:
12s.gif Op zondag 9 november 2025 00:02 schreef ExTec het volgende:

[..]
Want? :)
De Tomahawk gebruikt ook GPS (icm INS en TERCOM) voor de navigatie, INS heeft altijd een afwijking en niet elk terrein is geschikt voor TERCOM navigatie. Mbv GPS wordt om de zoveel tijd de locatie gecorrigeerd. TERCOM werkt met hoogtedata (DTED) en DSMAC is voor terminal phase.

Dat het systeem dus niet te storen is is iets te kort door de bocht. Als er geen GPS signaal aanwezig is wordt de Tomahawk enorm onnauwkeurig, zeker als je het over 1000+ kilometer hebt.

pi_219228716
quote:
7s.gif Op zondag 9 november 2025 10:35 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Mag hopen dat dat gaat gebeuren na de oorlog. Kan me ook niet voorstellen waarom Rusland die kinderen zou willen houden terwijl die groot zijn gebracht in Oekraiene en altijd een hang zullen houden naar hun moederland en omgeving.
Is tenslotte geen Kremlinbeleid maar om Oekraïnse kinderen te Russificeren.
  zondag 9 november 2025 @ 10:50:13 #206
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 9 november 2025 @ 11:03:47 #207
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_219228822
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2025 09:19 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Een “onomstreden” bron is dus alleen credible wanneer het past in jouw overtuiging of zienswijze. Bedankt maar weer (of nog een keer) voor de bevestiging.
Als er een normaal bericht van de Nederlandse staatsmedia over Rusland is gelooft ie het, zodra het negatief is heeft ie het over propaganda van de Nederlandse staatsmedia. _O_
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_219228860
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 09:02 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
Alleen komt dit van Zelensky zijn officiele X account af en staat er nog steeds.

Inclusief SS tekens. Blut und Boden vlag. En 2.SS pz "Das Reich" vlag.

Ongelofelijk dom en knullig.
Kostte Ukraine al eerder wapenleveranties.

En heeft absoluut maatschappelijk belang en is nieuws als Zelensky dit op zijn eigen account zet met miljoenen volgers. En voor de publieke opinie zowel in west als oost is dit geen slimme zet. In het Nederlands: dit is foute boel.
Wat staat daar dan?
Oekraïne heeft nogal een verleden, en zijn met nazi Duitsland tegen Rusland gaan vechten. Begrijpelijk dat ze daar warme banden in zien nog steeds.
Vakman pur sang
pi_219228896
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2025 11:11 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Oekraïne heeft nogal een verleden, en zijn met nazi Duitsland tegen Rusland gaan vechten.
wat?
pi_219228945
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2025 11:16 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
wat?
Stukje geschiedenisles:

quote:
Achtergrond: Oekraïne vóór de Tweede Wereldoorlog

Tot 1939 bestond Oekraïne niet als onafhankelijke staat:
• Oost-Oekraïne hoorde bij de Sovjet-Unie (de Oekraïense SSR).
• West-Oekraïne hoorde bij Polen, Roemenië en Tsjecho-Slowakije.

Onder Stalin had Oekraïne zwaar geleden, met name door:
• De Holodomor (1932–1933): een door Stalin veroorzaakte hongersnood waarbij miljoenen Oekraïners stierven.
• Repressie, deportaties en collectivisatie, wat een diepe haat tegen Moskou voedde.

Toen Duitsland in juni 1941 de Sovjet-Unie binnenviel, zagen veel Oekraïners dat in eerste instantie als een kans om zich te bevrijden van Stalin.

⚔ 1. Duitse invasie en Oekraïense samenwerking (1941–1942)

Toen de Wehrmacht Oekraïne binnenviel tijdens Operatie Barbarossa,:
• werden de Duitsers in sommige gebieden verwelkomd als bevrijders;
• lokale milities en nationalistische groepen sloten zich tijdelijk bij hen aan.

Belangrijke groepen:
• OUN (Organisatie van Oekraïense Nationalisten): nationalistische beweging die verdeeld was in twee vleugels:
• OUN-M (Melnyk) – meer gematigd, probeerde met Duitsland samen te werken.
• OUN-B (Bandera) – radicaler, wilde een onafhankelijk Oekraïne, ook met geweld.

Sommige leden van de OUN-B vormden lokale administraties en politie-eenheden onder Duits gezag, in de hoop later onafhankelijk te worden.
Duitsland had daar geen interesse in en onderdrukte al snel alle Oekraïense nationalistische pogingen tot zelfbestuur.

🪖 2. Oekraïense eenheden aan Duitse zijde

a. Oekraïense Hulp- en Politiebataljons (Schutzmannschaft)
• Opgericht in 1941–1943 door Duitsland.
• Bestonden uit Oekraïners, vaak voormalige Sovjetsoldaten of OUN-leden.
• Werden ingezet tegen partizanen, Sovjet-sympathisanten en joodse gemeenschappen.
• Sommige bataljons namen deel aan oorlogsmisdaden (o.a. in Volhynië en Galicië).

b. 14e Waffen-Grenadierdivisie der SS “Galizien” (1943–1945)
• Opgericht in 1943, voornamelijk uit West-Oekraïners (regio Galicië).
• De Duitsers zagen dit als een anticommunistische troepenmacht.
• De Oekraïners zagen het als een kans om een eigen militaire kern te vormen tegen Moskou.
• Streed aan het oostfront tegen het Rode Leger.
• Werd grotendeels vernietigd bij Brody (1944).
• Restanten vochten later tegen de Sovjets en partizanen in Slowakije en Joegoslavië.

🏞 3. De Oekraïense Opstandingsleger (UPA)
• UPA (Ukrajinska Povstanska Armija) werd opgericht in 1942 door de OUN-B (Bandera).
• Zij vochten aanvankelijk zowel tegen Duitsers als Sovjets, maar in de praktijk lag de focus steeds meer op strijd tegen de Sovjets.
• Doel: een onafhankelijk Oekraïne.
• Vanaf 1944–1950 voerden zij guerrillaoorlog tegen de Sovjetautoriteiten, zelfs na het einde van WOII.

De UPA was dus geen Duitse eenheid, maar zij deelde tijdelijk een gemeenschappelijke vijand met nazi-Duitsland: de Sovjet-Unie.

🟥 4. Na de oorlog: Sovjetverhaal en herinterpretatie

Na 1945 beschouwde de Sovjet-Unie alle Oekraïense nationalisten als “fascistische collaborateurs”.
Velen werden:
• geëxecuteerd of naar Siberië gedeporteerd;
• in de Sovjetgeschiedschrijving neergezet als verraders.

In de moderne Oekraïense geschiedschrijving is dit sterk herzien:
• Men ziet nu een onderscheid tussen collaborateurs die aan nazi-zijde misdaden pleegden,
en nationalisten die uit wanhoop tegen Stalin vochten.
• Figuren als Stepan Bandera blijven omstreden: in West-Oekraïne deels als vrijheidsstrijder gezien, in Oost-Oekraïne en Rusland als nazi-collaborateur.
Vakman pur sang
pi_219228962
Ah dus dankzij de nsb was Nederland eigenlijk ook sympathisant van de nazi's. Helder. Voor jou aanleiding om een heel land 'subtiel' maar even als sympathisant van nazi Duitsland weg te zetten. Want zo rolt het hier.

En de veelal Oekraïners die de nazi's versloegen in Berlijn was dan zeker weer niet generaliserend 'oekraine dat tegen de nazi's vocht'😂 Of vochten ze daar tegen zichzelf en was WO2 eigenlijk 1 grote Oekraïense circlejerk. Weet je wie ook kamp bewaarders waren?

[ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2025 11:36:52 ]
pi_219229007
Was de holocaust niet eigenlijk een Oekraïense uitvinding? Ik stel alleen maar vragen he, op hoofdlijnen want anders gaan we de verderfelijke details weer in.

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2025 11:32:08 ]
  Moderator zondag 9 november 2025 @ 11:34:13 #213
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219229029
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 05:35 schreef BlaZ het volgende:
Daarnaast zullen er ook gevallen zijn van nog jongere kinderen die gewoon onder de radar verdwenen zijn. Een 12-jarige weet waar hij thuishoord een 2-jarige niet. Het aantal probleemgevallen zal daarom ongetwijfeld hoger liggen dan de genoemde 20.000.
klinkt als een prima reden om het niet, nooit, under no circumstance toe te staan
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator zondag 9 november 2025 @ 11:36:15 #214
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219229045
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2025 11:23 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Stukje geschiedenisles:
[..]

Finland ook, Hongarije ook, Roemenie ook en ik zou het zelf ook doen

daar is dan ook een prima reden voor
  zondag 9 november 2025 @ 11:36:52 #215
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219229050
quote:
88s.gif Op zondag 9 november 2025 11:34 schreef sp3c het volgende:

[..]
klinkt als een prima reden om het niet, nooit, under no circumstance toe te staan
Zucht.
Dat doet niemand hier, we zijn het allemaal er over eens dat als dat zou gebeuren dat het fout is. Als er Oekraiense kinderen in Rusland zijn, dan moeten die terug. De discussie gaat daar helemaal niet over.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  zondag 9 november 2025 @ 11:37:02 #216
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_219229054
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2025 11:25 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ah dus dankzij de nsb was Nederland eigenlijk ook sympathisant van de nazi's. Helder.

En de veelal Oekraïners die de nazi's versloegen in Berlijn was dan zeker weer niet generaliserend 'oekraine dat tegen de nazi's vocht'😂 Of vochten ze daar tegen zichzelf en was WO2 eigenlijk 1 grote Oekraïense circlejerk. Weet je wie ook kamp bewaarders waren?
Wat ook elke keer weggelaten over dat stukje collaboratie is het feit dat het Oekraïense verzet tegen de Duitsers vele malen groter was dan de collaboratie.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_219229062
quote:
7s.gif Op zondag 9 november 2025 11:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zucht.
Dat doet niemand hier, we zijn het allemaal er over eens dat als dat zou gebeuren dat het fout is. Als er Oekraiense kinderen in Rusland zijn, dan moeten die terug. De discussie gaat daar helemaal niet over.
'als het zou gebeuren'. En weer die twijfel zaaien en doen alsof feiten bediscussieerd kunnen worden als een mening.

Lekker weer de etnische zuiveringen verdedigd ^O^

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2025 11:39:14 ]
  Moderator zondag 9 november 2025 @ 11:38:43 #218
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219229067
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2025 11:31 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Was de holocaust niet eigenlijk een Oekraïense uitvinding? Ik stel alleen maar vragen he, op hoofdlijnen want anders gaan we de verderfelijke details weer in.
nee natuurlijk niet 8)7
  Moderator zondag 9 november 2025 @ 11:39:09 #219
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219229072
quote:
7s.gif Op zondag 9 november 2025 11:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zucht.
wat doet niemand hier?
  zondag 9 november 2025 @ 11:41:48 #220
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219229088
quote:
88s.gif Op zondag 9 november 2025 11:39 schreef sp3c het volgende:

[..]
wat doet niemand hier?
Ontkennen dat Oekraïense kinderen in Rusland weer terug naar Oekraiene moeten. We vinden allemaal dat die kinderen terug moeten.
De discussie gaat zuiver of de kinderen daarheen zijn gehaald met de intentie om kinderen te stelen, of dat die kinderen daar rondzworven in veroverde gebieden zonder ouders of verzorgers. Dat maakt nogal wat uit hoe je het een en ander Percipieert.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  Moderator zondag 9 november 2025 @ 11:42:10 #221
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219229092
quote:
7s.gif Op zondag 9 november 2025 11:41 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ontkennen dat Oekraïense kinderen in Rusland weer terug naar Oekraiene moeten. We vinden allemaal dat die kinderen terug moeten.
De discussie is zuiver of de kinderen daarheen zijn gehaald met de intentie om kinderen te stelen, of dat die kinderen daar rondzworven in veroverde gebieden zonder ouders of verzorgers. Dat maakt nogal wat uit hoe je het een en ander Percipieert.
lees die post waar je op reageert nog een keer aub
pi_219229104
Er is helemaal geen discussie over de kinderen, er is alleen iemand die net doet alsof er alternatieve waarheden zijn.
  Moderator zondag 9 november 2025 @ 11:43:17 #223
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219229105
sterker nog lees iedere post waar je op reageert nog een keer aub want dat zou de discussie heel veel makkelijker maken
pi_219229147
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 11:37 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Wat ook elke keer weggelaten over dat stukje collaboratie is het feit dat het Oekraïense verzet tegen de Duitsers vele malen groter was dan de collaboratie.
Maar oh wee als we dit soort uitlatingen Russische propaganda noemen. :')
  zondag 9 november 2025 @ 11:52:39 #225
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_219229180
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2025 11:11 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Wat staat daar dan?
Oekraïne heeft nogal een verleden, en zijn met nazi Duitsland tegen Rusland gaan vechten. Begrijpelijk dat ze daar warme banden in zien nog steeds.
Ik ga de foto's of het filmpje hier niet neerzetten. Maar het volgende is te zien:

Zelensky die handen schudt met soldaten met SS emblemen,
Een grote Blut und Boden vlag met SS eronder.
Een grote zwarte vlag met de Wolfsangel, embleem van 2.SS Division Das Reich.
Een geel/blauwe Oekraiense vlag met handgeschreven namen en SS erop.

Dat zet Zelensky een week geleden op zijn twitter. Hoe fokking dom kun je zijn?

Lospedrosa 2025: "Begrijpelijk dat ze daar warme banden in zien nog steeds"

8)7

Je weet wat Blut und Boden voor ideologie is met je "geschiedenisles"?

Je kunt zo onderhand met php een clubje gaan vormen.

Op dit moment wordt het hele Oekraiense energienet in puin geschoten en dit soort beelden helpen nu niet echt in de beeldvorming, zowel in west, maar zeker niet in oost. Dit soort onzin kost letterlijk Oekrainers het leven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')