Het lastige is dat je continu aan het heen en weer switchen bent tussen het gelijkstellen van geloof en het gelijkstellen van de bijbel met de koran.quote:Op donderdag 27 november 2025 17:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat klets jij nou weer?
Ik zeg juist constant dat die twee NIET hetzelfde zijn.
[..]
Meen je dat nou, dat er verschillende geloven zijn?
Ik dacht dat ze allemaal hetzelfde waren. Daarom verdedig ik hier met hand en tand het Christelijke geloof...
Volgens mij is het tijd voor weekend.
Ik kijk simpelweg naar het belangrijkste verschil waarmee je in één klap kunt aantonen dat de bijbel en de Koran niet dezelfde boodschap uitdragen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 06:59 schreef Jappie het volgende:
[..]
Het lastige is dat je continu aan het heen en weer switchen bent tussen het gelijkstellen van geloof en het gelijkstellen van de bijbel met de koran.
De gebruikte boeken zijn hetzelfde waarbij in een en hetzelfde boek uit het Christendom 2 verschillende geloven worden neergezet en dit bij de Koran nog eens met een geloof extra vermeerdert terwijl ook de Koran zelf de eerste 2 boeken erkent.
De conclusie die hieruit logischerwijs volgt is dat de bijbel multi interpretabel is afhankelijk van welke geloofsidee je er op na houd en dus niet overal met elkaar in overeenstemming is zoals jouw versie/uitleg van het Christelijk geloof wil doen voorkomen.
Wat je wel kunt doen is zoals Mijk doet kijken naar wat dan de overeenkomsten zijn binnen de teksten van de Abrahamistische geloven en deze tevens vergelijken met de kernboodschap van weer heel andere levensovertuigingen. Dat is zelfs vanuit of wellicht zelfs wel juist van Christelijk oogpunt een goede richting om in mee te gaan omdat daardoor de boodschap van de bijbel veel beter tot zijn recht komt.
Sorry mijn eerste reactie was iets te snel neer gepent.quote:Op donderdag 27 november 2025 17:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat klets jij nou weer?
Ik zeg juist constant dat die twee NIET hetzelfde zijn.
[..]
Meen je dat nou, dat er verschillende geloven zijn?
Ik dacht dat ze allemaal hetzelfde waren. Daarom verdedig ik hier met hand en tand het Christelijke geloof...
Volgens mij is het tijd voor weekend.
En veel verhalen uit die Thora komen weer uit andere (en oudere) religies. Zoals het scheppingsverhaal, het zondvloedverhaal, de verhalen over Mozes...quote:Op vrijdag 28 november 2025 10:15 schreef dop het volgende:
Koran en bijbel zijn beide profetieën die de verhalen uit de Thora als basis hebben.
Wat weer niet heel verwonderlijk is gegeven handelsvolkeren in de regio van de middellandse zee voor duizenden jaren nauw met elkaar in verbinding stonden. Wat vaak gewoon wordt vergeten in de mystiek die we eroverheen willen storten als volkeren die zo'n beetje ieder op hun eigen planeet leefden o.i.d. En natuurlijk was er wel meer lokaal (alleen handelaren en vertegenwoordigers trokken weg), maar goed.quote:Op vrijdag 28 november 2025 10:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En veel verhalen uit die Thora komen weer uit andere (en oudere) religies. Zoals het scheppingsverhaal, het zondvloedverhaal, de verhalen over Mozes...
Maar dat is helemaal niet waar.quote:Op vrijdag 28 november 2025 10:15 schreef dop het volgende:
[..]
Sorry mijn eerste reactie was iets te snel neer gepent.
Ik bedoel te zeggen dat jij het enkel in een christelijk perspectief wil bekijken.
Zoals Beathoven inmiddels al zijn het zijn 3 geloven om het zelfde Universum.
Ze hebben enkel een ander standpunt en een andere focus.
Bij jouw draait de waarheid om Jezus, maar het is helemaal niet zo vreemd dat Joden en moslims op een andere manier tot hun geloof zijn gekomen.
De Koran is geen perfecte weergave van de bijbel.
Net als het NT voor een Jood geen perfecte weergave is van de Thora.
Koran en bijbel zijn beide profetieën die de verhalen uit de Thora als basis hebben.
quote:Op donderdag 27 november 2025 08:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het punt is niet of mensen kruisiging kunnen overleven, maar of de bijbel en de Koran hetzelfde zeggen over Jezus' kruisiging.
En dat doen ze niet.
En dus heb je met twee fundamenteel verschillende teksten te maken.
Je kunt namelijk niet tegelijkertijd geloven dat Jezus wel aan het kruis is gestorven én dat hij niet aan het kruis is gestorven.
Dat zij twee onverenigbare overtuigingen en dat leidt tot cognitieve dissonantie. Het is het een of het ander.
En dus moet je kiezen:
1. De bijbel spreekt de waarheid over Jezus' kruisiging, of
2. De Koran spreekt de waarheid over Jezus' kruisiging, of
3. De bijbel en de Koran spreken allebei niet de waarheid over Jezus' kruisiging
Maar dit is geen optie:
4. De bijbel en de Koran spreken allebei de waarheid over Jezus' kruisiging.
4 is niet mogelijk.
Het klopt wat je hier zegt: dat je niet tegelijkertijd kan geloven dat Jezus wel aan het kruis is gestorven als dat hij niet aan het kruis is gestorven.quote:Op vrijdag 28 november 2025 09:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik kijk simpelweg naar het belangrijkste verschil waarmee je in één klap kunt aantonen dat de bijbel en de Koran niet dezelfde boodschap uitdragen.
Ik heb het niet over geloof (als in levensbeschouwing) gehad. Het gaat om de kruisiging van Jezus. Zelfs de Joden geloven dat hij letterlijk is gekruisigd en gestorven,
Voor zover ik weet , zijn moslims er van overtuigd dat de persoon die gekruisigd werd, verwisseld voordat het gebeurde en dácht men dus dat jezus gekruisigd werd terwijl het niet zo was. Dat is hun argument.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:36 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
[..]
Het klopt wat je hier zegt: dat je niet tegelijkertijd kan geloven dat Jezus wel aan het kruis is gestorven als dat hij niet aan het kruis is gestorven.
Wat ik wil nuanceren, en vaak vergeten wordt, is dat in de islam het idee dat Jezus ‘niet gekruisigd’ is, niet als dogma wordt beschouwd. Er is namelijk geen consensus onder moslimgeleerden over de uitleg van verzen 4:157-158 in de Koran. Er zijn klassieke en moderne interpretaties van bekende moslimgeleerden waarin Jezus wel aan het kruis is gestorven, zoals dat ook in het NT wordt beschreven. Deze opvatting wordt ook vanuit de Koran onderbouwd en wordt binnen de islam als een legitieme interpretatie erkend, ook al wordt het slechts door een minderheid aangehangen. Het is dus niet zo dat moslims per se moeten geloven dat Jezus niet gekruisigd is, zoals christenen moeten geloven in de kruisiging van Jezus, of dat de Koran hier eenduidig over is waardoor moslims eensgezind zijn.
Op basis hiervan wordt imo optie 4 (“De Bijbel en Koran spreken allebei de waarheid”) een mogelijke keuze naast de andere 3 opties die je voorstelt.
Er was blijkbaar een persoon die bepaalde joodse sektes als de messias zagen en die pas later tot God is gepromoot. En daar kun je idd alle kanten mee uit.quote:Op vrijdag 28 november 2025 11:50 schreef Mijk het volgende:
[..]
Voor zover ik weet , zijn moslims er van overtuigd dat de persoon die gekruisigd werd, verwisseld voordat het gebeurde en dácht men dus dat jezus gekruisigd werd terwijl het niet zo was. Dat is hun argument.
Stel je voor dat dat waar is, dan krijg je de volgende situatie;
Dus ja; er is een persoon gekruisigd, dat gebeurde vaker in die tijd. Ja, dit soort "nieuws" verspreid dan naar andere gebieden dus die zullen zulk "nieuws" overnemen en derhalve krijg je het in meerdere geschriften op aarde, ook buiten de bijbel. Dat is niet zo vreemd.
Hoe weten we zeker dat het daadwerkelijk Jezus was die daar stierf?
Niemand kan één vd verhalen bewijzen of ontkrachten met bewijs. Dus dit is een standoff. Dat wat moslims beweren met die persoonnsswitch, is niet heel vreemd als Romeinen in eerste instantie al weigerden dit te doen maar het "uiteindelijk toch deden door druk vd joden". Als Romeinen dezelfde "heiligheid" zagen in Jezus, of hem zelfs als God zagen.... denk je serieus dat ze hem durfden te kruisigen dan?
Als je tijdsgeest meepakt, dan is het durven kruisigen van "God", een behoorlijk risicovolle zet lol. Dus er zit wat in de theorie van Moslims wat dit betreft. Ik kan het niet bewijzen, maar niemand ook het tegendeel.
Dat het "aangenomen is als feit" doordat andere teksten dat zeggen doordat het wijderverspreid werd, zegt niets over waarheid in deze.
Verder, sluit ik ook niet uit dat dit verhaal dus deels letterlijk en deels symbolisch verweven is.
Fijn!quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:23 schreef Mijk het volgende:
Dat er dan zwaar gewicht aan wordt gehangen dat 2 teksten niet verenigbaar zijn, die snap ik wel.
'je eigen religie consistent is binnen datzelfde canon'quote:Maar zorg dan eerst dat je eigen religie consistent is binnen datzelfde Canon.
Hoezo? Wat wordt daar precies beschreven?quote:De dood van Judas staat op 2 manieren verschillend beschreven, ook onverenigbaar met elkaar.
Je springt heel snel naar conclusies, zonder ook maar een andere mening te vragen.quote:In Exodus ergens, zegt god; "gij zult niet doden", versus Samuel ergens; "dood ieder man vrouw en kind". Onverenigbaar.
"God verandert niet" staat ergens meen ik, en daar ben ik het wel mee eens als je de juiste interpretatie hebt van God. Maar elders, in vgm zowel Exodus als Samuel, dat god van gedachte veranderde. Ook dit is onverenigbaar.
Dus als men hamert op "dit detail klopt niet, DUS is het onwaar"... dan diskwalificeer je in directe zin je eigen bijbel tegelijk.
Als consistentie dan een "voorwaarde was voor Canon", dan moeten ze dit nog even goed herzien.
Er staat enerzijds dat Judas zich verhing, anderzijds dat zn ingewanden eruit vielen door een mes voor zover ik weet. Ik ga het niet voor je terugzoeken, je zegt zelf tegen mij ook maar even te googlen, dus dan pas ik me aan aan mn gesprekspartner.quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Fijn!
[..]
Hoezo? Wat wordt daar precies beschreven?
[..]
Je springt heel snel naar conclusies, zonder ook maar een andere mening te vragen.
Alle dingen die je noemt zijn goed uit te leggen.
Dat staat er niet.quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:42 schreef Mijk het volgende:
[..]
Er staat enerzijds dat Judas zich verhing, anderzijds dat zn ingewanden eruit vielen door een mes voor zover ik weet.
Je had het beter wel kunnen opoeken, want nu zeg je weer dingen die niet kloppen.quote:Ik ga het niet voor je terugzoeken, je zegt zelf tegen mij ook maar even te googlen, dus dan pas ik me aan aan mn gesprekspartner.
Hoezo?quote:Als je zegt dat dit allemaal verenigbaar is, dan kun je onmogelijk van Koran zeggen dat dat onverenigbaar is.
Die VOLGENS JOU onverenigbaar zijn.quote:En wéér kom je met dat ik van het 1 naar het ander spring, dat is niet waar Ali, als je niet snapt dat ik hier gewoon onverenigbare zaken opsom, dan kunnen we lastig verder, al twijfel ik nog of ik dat wil na je hele rants gister.
quote:
quote:Die VOLGENS JOU onverenigbaar zijn.
Maar.... wie weet zijn ze dat wel.
Alleen kun jij dat nu niet zien.
Dat is ook een mogelijkheid natuurlijk.
Wat is dit nou weer voor non-reactie.quote:
Vooruit;quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je had het beter wel kunnen opoeken, want nu zeg je weer dingen die niet kloppen.
Handelingen 1:16-18 KJVquote:And he cast down the pieces of silver in the temple, and departed, and went and hanged himself.”
Ik heb in hoofd al een voorspelling van je reactie, ns kijken of die klopt. Lets hear it.quote:“concerning Judas, which was guide to them that took Jesus.”
“For he was numbered with us…”
“Now this man purchased a field with the reward of iniquity; and falling headlong, he burst asunder in the midst, and all his bowels gushed out.”
Waar staat daar iets over een 'mes'? Kunnen we dat even vaststellen voordat we verdergaan?quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:54 schreef Mijk het volgende:
[..]
Vooruit;
Mattheus 27:5 KJV
[..]
Handelingen 1:16-18 KJV
[..]
Ik heb in hoofd al een voorspelling van je reactie, ns kijken of die klopt. Lets hear it.
Ja dat wat ik zei was uit mn hoofd, hierboven, maar het mes doet niet ter zake, dit zijn 2 verschillende manieren van sterven.quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar staat daar iets over een 'mes'? Kunnen we dat even vaststellen voordat we verdergaan?
O oke, als jij iets zegt om je punt te maken dat iets tegenstrijdig is, dan doet wat je zegt niet ter zake, dan is dat ineens 'red herring' als iemand erop wijst.quote:Op vrijdag 28 november 2025 12:59 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja dat wat ik zei was uit mn hoofd, hierboven, maar het mes doet niet ter zake, dit zijn 2 verschillende manieren van sterven.
Dus excuus dat ik dat dacht. Het komt voor dat als je 7+ religies bestudeert dat je niet alles 100% onthoud, maar het is behoorlijk close naar wat ik onthouden heb.
Het gaat niet om het mes hier, dat is red herring, het gaat om de 2 manieren van doodgaan. Vallen en je lijf open scheuren versus opgehangen.
Je gaat nu afwijken van het punt, dat is ook wat we wel vaker zien.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
O oke, als jij iets zegt om je punt te maken dat iets tegenstrijdig is, dan doet wat je zegt niet ter zake.
Dat is een handige manier van discussiëren!
"Ik kan alles zeggen, maar als er geen bal van klopt, dan maakt dat niet uit, dan heb ik nog steeds gelijk".
Is dat hoe jij in deze discussie staat?
Nee kereltje, we wijken niet af.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:02 schreef Mijk het volgende:
[..]
Je gaat nu afwijken van het punt, dat is ook wat we wel vaker zien.
Kun je even de tegenstrijdigheid van de dood van judas verklaren, waarom staat deze inconsistentie in de bijbel, daar hebben we het over, niet over dat mes-detail wat een red herring is waar je lekker op door kunt pakken, maar afwijkt van de kern van de discussie.
Welke is waar, verhing Judas zichzelf , of scheurde hij open?
Ik bood net mn excuus aan daarvoor.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee kereltje, we wijken niet af.
Ik wil uit jouw mond horen dat in die tekst werkelijk niets over een 'mes' staat.
Daarna gaan we verder.
Je biedt valse excuses aan, want je begint meteen over 'red herring', dat je 'vaker ziet', blabla, meteen weer beschuldigen, venijnig doen, vervelend doen, het punt ontwijken, downplayen, doen alsof het er niet toe doet.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:04 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik bood net mn excuus aan daarvoor.
Kunnen we nu doorgaan op de inconsistentie?
Dat kan op verschillende manieren, en dit is al waar ik verwachtte dat dit heen ging idd, want deze heb ik ook al vaker gezien, dus leg jij t maar uit. Ik ben wel benieuwd welke versie er komt, want ik heb er verschillende gehoord.quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je biedt valse excuses aan, want je begint meteen over 'red herring', dat je 'vaker ziet', blabla, meteen weer beschuldigen, venijnig doen, vervelend doen, het punt ontwijken, downplayen, doen alsof het er niet toe doet.
Er staat in die tekst niks over een mes. Niks.
Dus dan is de vraag...
Hoe kan iemand zo vallen dat iemands ingewanden uit de buik komen?
Zelfs mensen die van een gebouw afspringen hebben dat niet.
Deze man viel 'in een veld'.
Hoe kan dat?
"ik heb het al vaker gezien"quote:Op vrijdag 28 november 2025 13:11 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dat kan op verschillende manieren, en dit is al waar ik verwachtte dat dit heen ging idd, want deze heb ik ook al vaker gezien, dus leg jij t maar uit. Ik ben wel benieuwd welke versie er komt, want ik heb er verschillende gehoord.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |