Nou en?quote:Op donderdag 27 november 2025 08:09 schreef Beathoven het volgende:
[..]
A very few people are documented to have survived lethal crucifixion, most notably the three friends of the historian Josephus, two of whom later died from their injuries while one recovered.
Het Christendom heeft dan wel een afzienbare groep volgers waardoor het een populariteitsgewicht meebrengt, maar door de ogen van iemand die in de God van de Thora en Koran gelooft als dé God is een casus voor een aanvulling 'Jezus als God of deel van God' ipv 'Jezus als Messias' nogal een verschil.quote:Op donderdag 27 november 2025 08:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou en?
Het punt is niet of mensen kruisiging kunnen overleven, maar of de bijbel en de Koran hetzelfde zeggen over Jezus' kruisiging.
En dat doen ze niet.
En dus heb je met twee fundamenteel verschillende teksten te maken.
Je kunt namelijk niet tegelijkertijd geloven dat Jezus wel aan het kruis is gestorven én dat hij niet aan het kruis is gestorven.
Dat zij twee onverenigbare overtuigingen en dat leidt tot cognitieve dissonantie. Het is het een of het ander.
En dus moet je kiezen:
1. De bijbel spreekt de waarheid over Jezus' kruisiging, of
2. De Koran spreekt de waarheid over Jezus' kruisiging, of
3. De bijbel en de Koran spreken allebei niet de waarheid over Jezus' kruisiging
Een samensmelting van 3 en 4 is theologisch ook mogelijk. Zowel de Koran als de Bijbel maken een overweldigende casus voor Jezus als boodschapper van de God van het OT / Hebreeuwse Bijbel. De harde split tussen het Christendom en de rest zit in de hemelvaart.quote:Maar dit is geen optie:
4. De bijbel en de Koran spreken allebei de waarheid over Jezus' kruisiging.
4 is niet mogelijk.
Natuurlijk worstel jij niet met de hemelvaart, je hebt het geaccepteerd als waarheid voor jou in de waarheid van alle Christenen. Maar zo kun je ook tegen andere geloven aankijken.quote:Maar 4 is wat iemand als Mijk beweert zodra hij met zijn syncretistische theorieën (theorieën waarbij meerdere religies op een hoop worden gegooid als in essentie hetzelfde en niet tegenstrijdig) op de proppen komt.
Zulke theorieën doorstaan de test van basale logica niet.
En dus kunnen ze niet waar zijn, tenzij je in een absurde wereld wil geloven waarin tegenstrijdige ideeën tegelijkertijd waar kunnen zijn.
Maar wat is dan nog de definitie van 'waar'? Niet wat er daadwerkelijk in de wereld gebeurt, want zoals ik hierboven al zei, in de echte wereld kan iemand niet tegelijkertijd wel en niet aan het kruis sterven.
In dat geval is 'waar' puur en alleen wat je wilt geloven dat waar is, of dat nu mogelijk kan zijn of niet. En dan ben je dus niet meer bezig met zoeken naar wat de waarheid over de wereld is, maar naar het bevestigen van vooroordelen over wat die waarheid is zodat je in de waarheidsgetrouwheid van je eigen ervaringen kunt blijven geloven, zelfs als je daarvoor in absurditeit en moet geloven, zoals het idee dat Jezus wel en niet aan het kruis is gestorven.
Dat is geen solide basis voor waarheidsvinding.
Nu zie ik sommigen alweer aankomen: maar jij gelooft ook in absurditeiten!
Dat zal best, maar ik geloof niet dat twee tegenstrijdige ideeën tegelijkertijd waar kunnen zijn. En daar gaat het hier om.
Maar dit is toch helemaal het onderwerp van gesprek niet...quote:Op donderdag 27 november 2025 10:17 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het Christendom heeft dan wel een afzienbare groep volgers waardoor het een populariteitsgewicht meebrengt, maar door de ogen van iemand die in de God van de Thora en Koran gelooft als dé God is een casus voor een aanvulling 'Jezus als God of deel van God' ipv 'Jezus als Messias' nogal een verschil.
Als ik het door die bril zou bekijken weet ik niet wat de notatie 'Hij is opgestaan" precies een casus maakt voor hemelvaart. Aangevuld met
"So they went out and fled from the tomb, for terror and amazement had seized them; and they said nothing to anyone, for they were afraid."
Naast de door Christenen gekozen optie voor hemelvaart zijn er nog andere theorieen, die misschien niet zo relevant zijn om hier door te spitten, maar ik kan me wel voorstellen dat het voor Joden en Moslims geen waterdichte casus is voor het promoten tot een persoon in een drie-eenheids manifestatie of zelfs tot volledige God.
Maar in de bijbel sterft hij letterlijk aan het kruis, in de koran niet...quote:Een samensmelting van 3 en 4 is theologisch ook mogelijk. Zowel de Koran als de Bijbel maken een overweldigende casus voor Jezus als boodschapper van de God van het OT / Hebreeuwse Bijbel. De harde split tussen het Christendom en de rest zit in de hemelvaart.
De Joden accepteren Jezus niet. Historisch gezien eindigt de compilatie van hun Heilige boek, de Torah, zo rond 650 BCEquote:Op donderdag 27 november 2025 10:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar dit is toch helemaal het onderwerp van gesprek niet...
Het gaat puur en alleen om de kruisdood.
[..]
Maar in de bijbel sterft hij letterlijk aan het kruis, in de koran niet...
Dan is de hemelvaart en of hij boodschapper is of niet verder niet relevant.
In de bijbel is een bloedoffer vereist om vergeving voor zonden te verzekeren. In de bijbel bracht Jezus dat aan het kruis.
In de koran is dat niet zo, omdat Jezus daar niet aan het kruis sterft.
En dus heb je 2 onverenigbare, tegengestelde uitgangspunten.
Dat is een verschil van dag en nacht, geen klein detail. Het is de kern van de hele verlossingsleer in de bijbel.
De koran ontkent die simpelweg door te stellen dat Jezus niet aan het kruis is gestorven. Dat maakt het geloof van Christenen in één klap onzinnig, want die zouden dan in een leugen geloven.
De rest kom ik later op terug.
Als de kruisiging symbool staat voor een egodood, waarbij de wederopstanding dezelfde herborenheid is als bij een wedergeborene, dan komen ze wel degelijk overeen. Koran noemt dit Jihad al Nafs, de innerlijke strijd versus t ego.quote:Op donderdag 27 november 2025 08:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En dus moet je kiezen:
1. De bijbel spreekt de waarheid over Jezus' kruisiging, of
2. De Koran spreekt de waarheid over Jezus' kruisiging, of
3. De bijbel en de Koran spreken allebei niet de waarheid over Jezus' kruisiging
Maar dit is geen optie:
4. De bijbel en de Koran spreken allebei de waarheid over Jezus' kruisiging.
4 is niet mogelijk.
Maar 4 is wat iemand als Mijk beweert zodra hij met zijn syncretistische theorieën (theorieën waarbij meerdere religies op een hoop worden gegooid als in essentie hetzelfde en niet tegenstrijdig) op de proppen komt.
Zulke theorieën doorstaan de test van basale logica niet.
Dat snap ik wel, maar het punt is:quote:Op donderdag 27 november 2025 11:38 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De Joden accepteren Jezus niet. Historisch gezien eindigt de compilatie van hun Heilige boek, de Torah, zo rond 650 BCE
Waarna het tot heden voortduurt. Het Jodendom was gesloten, "nauwelijks" toegankelijk. Werd pas in de 19e eeuw opener.
Het Christendom ontstond daarna geleidelijk uit Joodse stammen die in de komst van de messias geloofden. Het OT is op dat boek uitgebouwd met het NT als de casus voor de Messias die tot God verees. De nieuwste teksten daarin worden ingeschat tot rond 100CE.
Waarna er hertalingen zijn geweest.
Ook het Christendom als religie duurt uiteraard voort. Het Christendom werd zowel toegankelijk als "overtuigend" als religie met het zwaard. Later is dit wat afgezwakt. Maar de overtuigingsdrang bleef met een heel sterk evangelisme
Moslims accepteren Jezus als een zeer belangrijke profeet, maar willen alleen de nadruk leggen op de God van het OT / Torah als enige God zonder ingewikkelde drie-eenheidsconstructie. 632CE is de datering van de laatste tekst.
Net als het Christendom was het een religie van heersers met het "halve maan van Constantinopel" kromzwaard. Maar naar de eigen Joodse, Christelijke gelovigen binnen Constantinopel bijzonder tolerant. Ja, je mocht de profeten niet beledigen die de God (OT) hadden aangewezen, maar dit was niet veel anders in Rome. Belediging van een profeet of de zoon van God werd als belediging van God zelf gezien door het Christendom en de Islam.
Het zijn allemaal tijdperken van culturele groei. Van stammen die de bronstijd ontgroeiden tot expansie. Met allemaal volkeren die veel dichter op deze hele materie zaten dan wij nu.
Maar dan ben je al hypothetisch aan het interpreteren.quote:Op donderdag 27 november 2025 11:56 schreef Mijk het volgende:
[..]
Als de kruisiging symbool staat voor een egodood,
Maar het gaat helemaal niet over de wederopstanding in deze discussie. Het gaat over het feit of Jezus fysiek aan het kruis is gestorven of niet. De bijbel zegt wel, de koran zegt van niet.quote:waarbij de wederopstanding dezelfde herborenheid is als bij een wedergeborene, dan komen ze wel degelijk overeen. Koran noemt dit Jihad al Nafs, de innerlijke strijd versus t ego.
In dit geval, klopt die logica ineens extreem veel beter dan iemand die tovert, Ali. Begin niet over logica als je de bijbel letterlijk gelooft, want je moet logica al verwerpen om dat te doen.
Maargoed, ik laat het hierbij, bovenstaande is niet eens een begin van een reply op mn post.
Grappigerwijs, zie ik m aankomen straks. Want in mijn ogen moet er een bewustzijnsrevolutie plaatsvinden voordat de wereld vrede gaat zien. Dit is dan ook waarom religies zeggen dat ze vrede leren, en dat klopt, als je mijn uitgangspunt neemt dat iedereen in die staat van Nirvana moet komen ervoor. Dán zullen we vrede zien, omdat dan iedereen zn ego laat vallen en niet meer voor individueel gewin strijdt, maar voor het collectief.quote:Op donderdag 27 november 2025 11:38 schreef Beathoven het volgende:
[..]
De Joden accepteren Jezus niet. Historisch gezien eindigt de compilatie van hun Heilige boek, de Torah, zo rond 650 BCE
Waarna het tot heden voortduurt. Het Jodendom was gesloten, "nauwelijks" toegankelijk. Werd pas in de 19e eeuw opener.
Het Christendom ontstond daarna geleidelijk uit Joodse stammen die in de komst van de messias geloofden. Het OT is op dat boek uitgebouwd met het NT als de casus voor de Messias die tot God verees. De nieuwste teksten daarin worden ingeschat tot rond 100CE.
Ergo; moslims zien hem ook als Messias.quote:Waarna er hertalingen zijn geweest.
Ook het Christendom als religie duurt uiteraard voort. Het Christendom werd zowel toegankelijk als "overtuigend" als religie met het zwaard. Later is dit wat afgezwakt. Maar de overtuigingsdrang bleef met een heel sterk evangelisme
Moslims accepteren Jezus als een zeer belangrijke profeet, maar willen alleen de nadruk leggen op de God van het OT / Torah als enige God zonder ingewikkelde drie-eenheidsconstructie. 632CE is de datering van de laatste tekst.
Zeer sterk dit stuk in je reply, want dit denk ik ook. En we staan er nu verder af om redenen, give them bread and games. Zodra je dit doorziet vervalt angst, en zonder angst is een kudde niet meer stuurbaar. Wij worden bezig gehouden met vanalles en nog wat. Destijds was er een stuk meer ruimte om dit te gaan doorzien idd.quote:Het zijn allemaal tijdperken van culturele groei. Van stammen die de bronstijd ontgroeiden tot expansie. Met allemaal volkeren die veel dichter op deze hele materie zaten dan wij nu.
Doe ik dat ook als ik zeg dat Jezus geen wijnstok of graankorrel was? Dat staat er ook letterlijk in.quote:Op donderdag 27 november 2025 12:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar dan ben je al hypothetisch aan het interpreteren.
Je begint nu over totaal iets anders. Waarom?quote:Op donderdag 27 november 2025 12:14 schreef Mijk het volgende:
[..]
Doe ik dat ook als ik zeg dat Jezus geen wijnstok of graankorrel was? Dat staat er ook letterlijk in.
En God zou dan de boer zijn, kan ik nu naar t boeren land lopen en vragen of hij god is?
Consequent blijven ali.
Omdat je inconsistent bentquote:Op donderdag 27 november 2025 12:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je begint nu over totaal iets anders. Waarom?
Heb ik gezegd dat alles in de bijbel letterlijk bedoeld is? Nee.
Heb ik gezegd dat alles in de bijbel symbolisch bedoeld is? Nee.
Dus waarom zou dit relevant zijn?
Nee, dat kan niet, daarom gaat dit ook niet over fysieke dood, dat probeer ik al de hele tijd uit te leggen.quote:Kan iemand fysiek sterven en tegelijk fysiek niet sterven?
Ik ben helemaal niet inconsistent.quote:
Omdat 'egodeath' een concept is uit Oosterse religies en de heidese religies, en niet uit de Joods-Christelijke tradities.quote:Op basis van wat bepaal jij dan dat het ene verhaal letterlijk genomen moet worden en wat niet? Wáárom klopt dat ego-death verhaal ineens met álle religies tegelijk en is er voor wedergeborenheid in een "normaal" mens wél zo'n egodeath van toepassing en bij Jezus niet?
Als jij gelijk zou hebben, zouden er geen buitenbijbelse teksten zijn die bevestigen dat Jezus fysiek is gestorven.quote:Waarom zou dit niet toepasbaar zijn op beiden zodra de bijbel ook meer natuurgetrouw is ? Dáár ligt de logica Ali, jij wilt die logica om een bepaalde reden ontwijken. Het komt overeen met vele religies zodra je t op mijn manier leest.
[..]
Nee, dat kan niet, daarom gaat dit ook niet over fysieke dood, dat probeer ik al de hele tijd uit te leggen.
Nee, je zegt op het ene punt "hier staat letterlijk DIT, dus is het zo", en op het andere punt "hier staat letterlijk DAT, maar is het niet zo" in letterlijke zin. Dat is waarom ik dit voorbeeld erbij haal, en ik zal zo nog een voorbeeld erbij halen.quote:Op donderdag 27 november 2025 12:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet inconsistent.
Jij verzint allerlei dingen over hoe ik de tekst zou benaderen op basis van hoe jij hem zelf benadert.
Volgende voorbeeld;quote:Ik heb het over de kruisdood. Jij begint ineens over wijnstokken en doet dan net alsof wat ik over de kruisdood zeg, ik automatisch ook op de wijnstokken zou moeten toepassen. Hoezo?
Op basis van van wat bepaal jij dan het onderscheid wat wél letterlijk genomen moet worden en wat niet? Bepaal jij dat?quote:Maar dat doe JIJ zelf. Ik beschouw helemaal niet ELKE tekst als letterlijk. Jij vindt dat ik ALLES letterlijk moet nemen, of ALLES symbolisch. Waarom? Zo is de tekst zelf helemaal niet bedoeld. Hoe weet ik dat? Omdat de bijbel een literaire traditie is van poezie, geschiedenis, profeties, zang, enzovoorts. Dus nee, niet alles is alleen letterlijk, en niet alles is alleen symbolisch.
Ik snap dat je er klaar mee bent ja, je overtuiging komt in gevaar met dit.quote:[..]
Omdat 'egodeath' een concept is uit Oosterse religies en de heidese religies, en niet uit de Joods-Christelijke tradities.
Hoe bepaald jij dat de bijbel het wel over egodeath zou hebben? Wat is jouw bewijs daarvoor?
[..]
Als jij gelijk zou hebben, zouden er geen buitenbijbelse teksten zijn die bevestigen dat Jezus fysiek is gestorven.
Maar die zijn er wel.
Dus het is een historische gebeurtenis.
En daarmee is de discussie klaar.
Ja,dit is natuurlijk iets wat toen gebeurde--en nu nog (zie reuters als overkoepelende factor voor media)--, verhalen gingen héél snel, en mug>olifant ook, en ook dit zien we in hedendaagse psychologie nog sterk terug.quote:Als jij gelijk zou hebben, zouden er geen buitenbijbelse teksten zijn die bevestigen dat Jezus fysiek is gestorven.
We zijn mogelijk op weg naar een nieuwe bewustwording. Maar hoe klein of groot de horde of ramp is die ertussenstaat qua tijd is, is onbekend. Ik ben niet zo spiritueel dat ik Nirvana zie. Niet voor ongelovigen, niet voor christenen, moslims, joden of hindoes (etc). We prutsen maar wat aan met z'n allen. Maar daarom geloof ik best in een revolutie.quote:Op donderdag 27 november 2025 12:11 schreef Mijk het volgende:
[..]
Grappigerwijs, zie ik m aankomen straks. Want in mijn ogen moet er een bewustzijnsrevolutie plaatsvinden voordat de wereld vrede gaat zien. Dit is dan ook waarom religies zeggen dat ze vrede leren, en dat klopt, als je mijn uitgangspunt neemt dat iedereen in die staat van Nirvana moet komen ervoor. Dán zullen we vrede zien, omdat dan iedereen zn ego laat vallen en niet meer voor individueel gewin strijdt, maar voor het collectief.
Ben je niet een beetje bang voor de volgende grote deceptie?quote:Zodra dit gebeurt, dan zul je zien;
Joden; "Ah, daar is de Messias"
Christenen; "Ah, daar is de terugkeer van Jezus, zij het op een andere manier dan we dachten met een paard uit de hemel maar dat bedoelden we symbolisch" (zie 3 stages of acceptance)
Islam komt met een soortgelijk iets.
Op regionaal niveau zie ik eerder revoluties dan op de globale schaal. Als we hier allemaal zandzakken mogen stapelen (bij wijze van) ipv dat we op onze mobieltjes zitten, dan leren we elkaar nog eens wat kennen.quote:En ze zijn t allemaal eens, want iedereen spreekt weer dezelfde taal en de wereld is 1 grote toren van babel. Niet omdat ze allemaal dezelfde letterlijke taal spreken zoals engels, nee, ze begrijpen elkaars symboliek ineens.
Die zie ik aankomen, en ik hoop dat ik t nog meemaak, al betwijfel ik het. De top van de Yuga cycle duurt nog even.
punt.quote:Ergo; moslims zien hem ook als Messias.
Ik hoop niet dat ik alles weer in de prullenbak heb gegooid met deze reactie, maar met de grassroots bewegingen die we zien heb ik wat hoop in de mistbank die er nu nog voor ligt.quote:Zeer sterk dit stuk in je reply, want dit denk ik ook. En we staan er nu verder af om redenen, give them bread and games. Zodra je dit doorziet vervalt angst, en zonder angst is een kudde niet meer stuurbaar. Wij worden bezig gehouden met vanalles en nog wat. Destijds was er een stuk meer ruimte om dit te gaan doorzien idd.
100.
De Bijbel staat hier vol mee.quote:Op donderdag 27 november 2025 07:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit zijn twee tegenstrijdige, onverenigbare uitspraken die niet allebei tegelijkertijd waar kunnen zijn
Ik denk dat het de enige weg is om de wereld van een selfdestruction af te wenden, een bewustzijnsrevolutie. Geen mannen met hooivorken en alles, nee, een innerlijke revolutie. Nirvana is niets anders dan "gedachteloosheid", of iig je niet identificeren met je gedachten (en dus ego), want dat is wat mensen doen. Ze denken dat ze de denker, of de gedachten zijn. Maar wie je daadwerkelijk bent zit verscholen áchter gedachten. Degene die de gedachten een bepaalde kant op kan sturen, dát is wie je bent. Dat heeft geen stem, enkel bewustzijn, dat heeft een "andere" stem, niet in woorden, maar in intuitie.quote:Op donderdag 27 november 2025 13:47 schreef Beathoven het volgende:
[..]
We zijn mogelijk op weg naar een nieuwe bewustwording. Maar hoe klein of groot de horde of ramp is die ertussenstaat qua tijd is, is onbekend. Ik ben niet zo spiritueel dat ik Nirvana zie. Niet voor ongelovigen, niet voor christenen, moslims, joden of hindoes (etc). We prutsen maar wat aan met z'n allen. Maar daarom geloof ik best in een revolutie.
Dat is al gebeurd, ik zat er toevallig gister een heel stuk over te kijken, Eastern antarctica, waar dat afbrak.quote:Mogelijke toekomstige rampen die zowel chaos als een (tijdelijke) verbetering kunnen brengen.
- Een groot Carrington event (zonnestorm als grote bedreiging voor elektra wereldwijd). Gevolgen voor betalingsverkeer en het internet uiteraard.
- Een vulkaanuitbarsting, categorie 7. Enkele laten zich voorspellen, anderen zijn zelfs in de moderne tijd zo goed als een verassing geweest. tig kernbommen aan explosief geweld. Dit is uiteraard afhankelijk van de locatie, maar goed. We weten inmiddels dat het verstrekkende gevolgen heeft. In de middeleeuwen had men al meerdere koude zomers met mislukte oogsten door eentje ver weg. Dus ja, ik begrijp het ook volkomen dat men tot een God aan het bidden sloeg om onverwachtse megarampen te voorkomen.
- De gletcher ten grote van het Verenigd Koninkrijk en met enkele Km dikte breekt van Antarctica; Maar ik begreep dat men daaruit niet zo'n ramp verwacht. Kwestie van 'we zullen zien'
Niet zodra die bewustzijnsrevolutie er komt, want dan zit men op 1 lijn, we zijn allemaal dezelfde uiteindelijk zodra we niet meer opereren vanuit Ego. Dus nee, zodra de inner-revolutie komt, ben ik niet bang voor deceptie.quote:[..]
Ben je niet een beetje bang voor de volgende grote deceptie?
De messias zit in één ieder zelf, Christconciousness wordt het wel ns genoemd. Het is datgeen waar ik het hierboven over heb al is dat lastig beseffen als je t zelf nooit hebt gezien (al is dat onwaar, je was zo toen je kind was, onbevlekt door shadow/ego). De zondeval is niets anders dan symbool voor geboorte van het ego.quote:Ik weet niet wat voor cocktail van rampen en kettingreacties er nodig is voor men de komst van de messias voor zich ziet. Maar de kans dat enkelen die dit namens eigen religie roepen met zo'n cocktail van gebeurtenissen door een messias worden opgehaald en niet met de Tsunami (ik roep maar wat) ten onder gaan is aanwezig. En ik proef uit niemands persoonlijke voorstelling in die hunkering dat zij persoonlijk dood willen gaan voor een ander die de messias zal tegenkomen. Waarbij deze ook nog unaniem als de messias moet worden gezien.
Ja, maar hiervoor is die revolutie dus nodig he. Wat we nu zien is ieder voor zich, een soort zoals de onze,behoort samen te werken in een collectief. En dan bedoel ik niet "opgedrongen socialisme" of "opgedrongen communisme", dat werkt niet... dit zien we wereldwijd. Het blijft macht voor een paar en de rest hebben het nakijken. Dit komt omdat het ego stuurt. Zolang ego stuurt, werkt geen enkel systeem. Zodra dat bewustzijn erachter (intuitie/god/de-stuurder-vd-gedachten ipv de gedachten zelf) stuurt, dan werkt elk systeem, ook dictatuur. Dit, omdat men niet meer bezig is voor eigen gewin, je bent al compleet, je hebt niets meer nodig om te "winnen" om compleet te worden. Ego denkt daar anders over, het mist iets... en dat wat het mist, zoekt het in "zonden" (vrouwen/geld/macht). Het zal echter nooit vervuld raken, want de daadwerkelijke piece die het moet vinden voor de rust die het denkt te vinden in de zonden, is vrede met shadow, en de balans tussen anima/animus.quote:Als het niet over een ramp zal gaan dan zou je kunnen zeggen dat het moment waarop Abrahamistische religies de tempel samen gaan herbouwen het moment van verzoening zal zijn. Maar ik kan niet echt zeggen dat alles mbt Gaza en het verdrijven van Christenen daar nu echt een opstapje voor is. Als dat het is, zet de klok dan maar 500- 1000 jaar vooruit. En dan staat zo'n tempel er, zit er weer politiek omheen.
Hoe bedoel je in de prullenbak?quote:[..]
Op regionaal niveau zie ik eerder revoluties dan op de globale schaal. Als we hier allemaal zandzakken mogen stapelen (bij wijze van) ipv dat we op onze mobieltjes zitten, dan leren we elkaar nog eens wat kennen.
[..]
punt.
[..]
Ik hoop niet dat ik alles weer in de prullenbak heb gegooid met deze reactie, maar met de grassroots bewegingen die we zien heb ik wat hoop in de mistbank die er nu nog voor ligt.
En als Jezus zegt "laat de doden hun doden begraven". Bedoelt Jezus hier letterlijk dat dode mensen doden moeten begraven? Of bedoelt Jezus, een 100% jood, hier toch wat anders?quote:Op donderdag 27 november 2025 12:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Omdat 'egodeath' een concept is uit Oosterse religies en de heidese religies, en niet uit de Joods-Christelijke tradities.
En ik geef argumenten WAAROM ik dat zeg. Iets wat jij nooit doet.quote:Op donderdag 27 november 2025 12:37 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nee, je zegt op het ene punt "hier staat letterlijk DIT, dus is het zo", en op het andere punt "hier staat letterlijk DAT, maar is het niet zo" in letterlijke zin. Dat is waarom ik dit voorbeeld erbij haal, en ik zal zo nog een voorbeeld erbij halen.
En nu snijd je weer een ander onderwerp aan.quote:Volgende voorbeeld;
Jezus zegt meermaals dat je "je eigen kruis moet dragen"... hoe wordt dit bedoeld volgens jou dan? Moet jij ook letterlijk met een kruis op je rug door de straten heen om daarna daaraan gekruisigd te worden? En zo nee, waarom staat dat er in dan, het staat er toch letterlijk? Waarom zou Jezus dit dan hebben gezegd, misschien is het wel de bedoeling dat jij op dezelfde manier fysiek sterft als hij waardoor je een wederopstand krijgt. Waarom zien we niet de straten vol mensen met kruizen lopen?
Ik snijd geen ander onderwerp aan, ik snijd hetzelfde onderwerp aan op een ander gedeelte van de tekst;quote:Op donderdag 27 november 2025 14:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En ik geef argumenten WAAROM ik dat zeg. Iets wat jij nooit doet.
[..]
En nu snijd je weer een ander onderwerp aan.
Kunnen we even gewoon bij het onderwerp en de tekst blijven waar het om gaat, voordat we weer van de hak op de tak springen zonder een steek verder te komen?
Het onderwerp was Bijbel vs Koran. De tekst is de kruisiging van JEZUS. Niet wijnstokken, je kruis dragen, en wat dan ook. Je kunt wel als een machinegeweer honderd vragen op mij afschieten, maar daarmee probeer je alleen het originele punt onder te sneeuwen. Daar leer jij ook geen mieter van, dus houd daar eens mee op en blijf bij het onderwerp.
Nee, het ging om waarom de Koran en de Bijbel fundamenteel andere teksten zijn, en dat de verschillende versies van wat er met Jezus is gebeurd daar bewijs van is.quote:Op donderdag 27 november 2025 14:29 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik snijd geen ander onderwerp aan, ik snijd hetzelfde onderwerp aan op een ander gedeelte van de tekst;
Letterlijk versus Symbolisch, is het onderwerp.
Klopt, maar daaruit kwam voort dat ik vind dat je het symbolisch moet lezen, daarna gaat het enkel nog over letterlijk versus symboliek, want in de symboliek klopt de koran ook.quote:Op donderdag 27 november 2025 14:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, het ging om waarom de Koran en de Bijbel fundamenteel andere teksten zijn, en dat de verschillende versies van wat er met Jezus is gebeurd daar bewijs van is.
En ik probeer je aan je verstand te peuteren dat dat 'ik vind' zonder basis is. Omdat de teksten duidelijk letterlijke gebeurtenissen weergeven, en geen puur symbolische.quote:Op donderdag 27 november 2025 14:31 schreef Mijk het volgende:
[..]
Klopt, maar daaruit kwam voort dat ik vind dat je het symbolisch moet lezen, daarna gaat het enkel nog over letterlijk versus symboliek, want in de symboliek klopt de koran ook.
En dan vraag ik jou over "zelf het kruis dragen" waarop je geen antwoord hebt. Moet dat letterlijk, ja of nee.quote:Op donderdag 27 november 2025 14:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En ik probeer je aan je verstand te peuteren dat dat 'ik vind' zonder basis is. Omdat de teksten duidelijk letterlijke gebeurtenissen weergeven, en geen puur symbolische.
Dus laat ik het je op de man afvragen: geloof jij dat de kruisiging letterlijk heeft plaatsgevonden of niet?
Zo niet, ben je wat mij betreft in ontkenning van de realiteit, en ik ga geen gesprek aan met mensen die weigeren de realiteit onder ogen te zien, compleet zinloos.
Ik stelde jou een vraag.quote:Op donderdag 27 november 2025 14:34 schreef Mijk het volgende:
[..]
En dan vraag ik jou over "zelf het kruis dragen" waarop je geen antwoord hebt. Moet dat letterlijk, ja of nee.
Zo ja, waarom zien we niet duizenden mensen met kruizen door straten lopen?
Zo nee, hoe wordt dat dan wel bedoeld?
En bonusvraag; wie bepaalt op basis van wat, wat wel en niet letterljk genomen moet worden?
En deze shit ontwijk je in elke mogelijke vorm.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |