abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219295574
we zijn in goed een week van een goed beursjaar naar een gemiddeld beursjaar gegaan.

Het lijkt erop dat we vaker naar @TheFreshPrince moeten luisteren want die heeft dit jaar zijn timing goed op orde :D
pi_219295698
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 09:30 schreef Faraday01 het volgende:
we zijn in goed een week van een goed beursjaar naar een gemiddeld beursjaar gegaan.

Het lijkt erop dat we vaker naar @:thefreshprince moeten luisteren want die heeft dit jaar zijn timing goed op orde :D
Het is nog afwachten wat de beurs de komende maanden gaat doen natuurlijk, als Nvidia goed nieuws heeft kan het zomaar weer omhoog schieten :P
pi_219295724
Ondertussen heeft Karremans bakzeil gehaald bij Nexperia. Je vraagt je toch af wat daar gebeurd is en wat dat zegt over de positie van Nederland en Europa in de chipmarkt :o
pi_219296376
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 19:31 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.fool.com/inve(...)k-skyrocketed-today/

Oklo blijft naar gaan he

Nuclear is booming
Zoiets moet je afkloppen natuurlijk ;)
  donderdag 20 november 2025 @ 00:49:54 #105
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_219300524
Nvidia overtreft de verwachtingen weer eens.

Het zou bijna saai en voorspelbaar worden.

En Jensen ziet geen ai bubbel.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_219300553
Buy the dip..
  donderdag 20 november 2025 @ 11:32:53 #107
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219302009
quote:
0s.gif Op woensdag 19 november 2025 11:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zoiets moet je afkloppen natuurlijk ;)
https://www.telegraaf.nl/(...)ereik/105731006.html

quote:
Spectaculaire doorbraak in Chinese kerncentrale maakt droom waar: oneindig veel schone energie binnen handbereik
AMSTERDAM - Ver weg in de Gobiwoestijn heeft China een stap gezet waar wetenschappers al decennia over dromen: een kerncentrale die tijdens het draaien zijn eigen brandstof aanmaakt.
Daarmee is er hoop op vele eeuwen van schone brandstof.
Deze zogenoemde thorium-gesmoltenzoutreactor kan zijn benodigde splijtstof maken uit het element thorium, waarmee het zichzelf theoretisch bijna eindeloos kan voeden, stellen wetenschappers Shanghai Institute of Applied Physics in de studie waar wereldwijd positief op is gereageerd.

Kernenergie op basis van thorium wordt gezien als een duurzamer alternatief voor de huidige kerncentrales. Die draaien op uranium dat langlevend radioactief afval produceert. De Chinese reactor maakt tijdens de productie nieuwe splijtstof aan uit thorium, dat ruim beschikbaar is.
Tegelijkertijd kan het, door het toepassen van gesmolten zout als koelmiddel, warmte tot 700 graden Celsius leveren aan de industrie.
Kernsplitsing Hoe werkt het?
\De reactor maakt gebruik van vloeibaar zout, waarin thorium en een startdosis aan uranium zijn opgelost.
Thorium vangt dan de neutronen op, verandert in de kernbrandstof uranium-233.
Dit nieuwe uranium zorgt daarna weer voor kernsplijting: krachtige energie dus.
De reactor werkt daardoor in feite als een kleine fabriek die z'n eigen brandstof aanmaakt.
En werkt door terwijl de brandstof wordt bijgevuld.
Nederlandse Atoomcoöperatie stapt met Fransen in bouw kleine kerncentrales: 'Burgers betrekken waar ze moeten komen'
Een van de eerste SMR-kerncentrales in China in aanboud.
Dat klinkt spectaculair. André Versteegh, kernenergie-expert in Nederland, ziet een belangrijke ontwikkelstap: ,,Je produceert zo geen langlevend afval. Het is een kweekreactor en die genereert zijn eigen brandstof door de bestraling van thorium, wat uranium-233 oplevert."
Volgens hem heeft deze technologie grote voordelen: je vermijdt het radioactieve afval, dat klassieke kerncentrales zoals Borssele achterlaten.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_219303172
quote:
Zou goed nieuws zijn als dit waar is. Los van wat het doet met de beurs etc.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_219304112
Gezellig dagje zo met SGBX.
Aldus.
pi_219304582
Wel tricky, NVIDIA dat op de resultaten bijna 5,5% hoger opent, en nu alweer rond de slotkoers van gisteren zit. Wekt niet heel veel vertrouwen.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_219304641
quote:
1s.gif Op donderdag 20 november 2025 17:56 schreef recursief het volgende:
Wel tricky, NVIDIA dat op de resultaten bijna 5,5% hoger opent, en nu alweer rond de slotkoers van gisteren zit. Wekt niet heel veel vertrouwen.
Dat verbaast me wel een beetje, gezien de vrijwel "onbeperkte" vraag naar Nvidia producten.

Het is wel ingewikkeld aan één kant, al die extra investeringen in datacenters betekent ook dat de verdiensten mee zouden moeten groeien maar er zijn eigenlijk amper partijen die winst maken met AI.

Ik geloof dat een bedrijf als Midjourney wel al vrij snel winstgevend was maar heel veel AI zit nog in de "het kan wel iets, we pompen er daarom extra geld in maar we weten nog niet hoe we er geld mee gaan verdienen" fase.

Als straks de bubbel knapt, zien Nvidia (en TSMC) daar ook direct de gevolgen van in een teruglopende vraag naar hardware en dan gaan we heel snel heel veel hardware vervroegd af moeten schrijven en hebben we tientallen leegstaande datacenters die we misschien hooguit nog kunnen ombouwen tot varkensstallen? :+
pi_219304894
De fear en greed index staat inmiddels op 7 , dat zijn niveaus die we ook aantikten tijdens de eerste golf van tariffs _O-

ASML tikte vandaag ruim 920 aan en staat nu nabeurs rond de 860. Wat een enorme uitslagen op eigenlijk geen nieuws over het bedrijf zelf.
pi_219305015
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 18:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat verbaast me wel een beetje, gezien de vrijwel "onbeperkte" vraag naar Nvidia producten.

Het is wel ingewikkeld aan één kant, al die extra investeringen in datacenters betekent ook dat de verdiensten mee zouden moeten groeien maar er zijn eigenlijk amper partijen die winst maken met AI.

Ik geloof dat een bedrijf als Midjourney wel al vrij snel winstgevend was maar heel veel AI zit nog in de "het kan wel iets, we pompen er daarom extra geld in maar we weten nog niet hoe we er geld mee gaan verdienen" fase.

Als straks de bubbel knapt, zien Nvidia (en TSMC) daar ook direct de gevolgen van in een teruglopende vraag naar hardware en dan gaan we heel snel heel veel hardware vervroegd af moeten schrijven en hebben we tientallen leegstaande datacenters die we misschien hooguit nog kunnen ombouwen tot varkensstallen? :+
Tis toch gewoon net als de gold rush? Alleen de leverancier van schepjes en longboys verdient er geld aan. En hoeren.

Je ziet dit natuurlijk ook in het feit dat toen chatgpt werd gelanceerd er binnen een half jaar 20 andere concurrerende modellen werden gelanceerd. Als het echt iets unieks toevoegt dan kon dat natuurlijk niet en zou chatgpt gewoon een dikke voorsprong moeten hebben gehad. Tis, tot nu toe in ieder geval, gewoon een praatprogramma wat regelmatig onzin uitkraamt. En machine learning wordt al 30 jaar gebruikt.
pi_219305153
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 18:56 schreef Faraday01 het volgende:
De fear en greed index staat inmiddels op 7 , dat zijn niveaus die we ook aantikten tijdens de eerste golf van tariffs _O-

ASML tikte vandaag ruim 920 aan en staat nu nabeurs rond de 860. Wat een enorme uitslagen op eigenlijk geen nieuws over het bedrijf zelf.
Het is niet alleen ASML. Zelfs de indexen zijn volatiel als de neten. Vaak is dat geen goed teken.
pi_219306408
Mss was m'n verkooptiming dan toch niet zo slecht.
pi_219306452
De futures ... :{
pi_219306597
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 22:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
Mss was m'n verkooptiming dan toch niet zo slecht.
Ik had je beter gevolgd :D
pi_219308172
quote:
0s.gif Op donderdag 20 november 2025 23:06 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik had je beter gevolgd :D
Hätte, hätte, Fahrradkette...

Flink rood de laatste dagen. Voor mij althans.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_219308265
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 10:26 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Hier vandaag (tot nu toe) slechts -0,53%. Ook de andere dagen bleef het verlies beperkt. Maar ik zit niet direct in tech. Oftewel: volgens mij is het geen daling van de brede markt, maar vooral van tech-aandelen.
pi_219308500
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 november 2025 10:26 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Ik zit buy and hold voor de langere termijn dus verder geen probleem :9
pi_219308510
Dat AI behoorlijk overrated is blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de Tesla's in de Las Vegas Loop op dit moment niet eens autonoom door een stel tunnels kunnen rijden. Hoe knullig is dat?

Als we de Elon Musks van deze wereld mogen geloven lezen we dadelijk achterover leunend de krant terwijl we, tussen de spelende kinderen door, geheel autonoom door woonwijken zoeven. Dream on.
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_219310418
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 november 2025 11:38 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Dat AI behoorlijk overrated is blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de Tesla's in de Las Vegas Loop op dit moment niet eens autonoom door een stel tunnels kunnen rijden. Hoe knullig is dat?

Als we de Elon Musks van deze wereld mogen geloven lezen we dadelijk achterover leunend de krant terwijl we, tussen de spelende kinderen door, geheel autonoom door woonwijken zoeven. Dream on.
Ik heb in San Francisco al in een Waymo gezeten waar je gewoon achterover leunend de krant kon lezen terwijl je door een woonwijk rijdt. Zoeven zou ik het nog niet willen noemen, maar het is ook weer niet een verre toekomstdroom.
pi_219311282
Heb alleen maar wat, mondjesmaat, wat bijgekocht.

Maar inderdaad, oppassen, deze volatiliteit is te breed, raakt aandelen die je normaliter juist “sterker” ziet worden in tijden van angst en recessie bijv.

Genoeg cash, goud en zilver fysiek, verspreide aandelen.
  vrijdag 21 november 2025 @ 22:37:14 #124
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_219313819
Behoorlijk herstel vandaag.. nog zo'n sessie en ik sta weer op Ath.
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 24 november 2025 @ 19:08:49 #125
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_219336059
En vandaag weer.. Van value-friday naar AI-monday.
pi_219336129
Rheinmetall bijkopen? Rusland gaat nooit akkoord.
pi_219336195
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:15 schreef BEFEM het volgende:
Een PE van boven de 75. Koopje _O-
pi_219336209
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:22 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Een PE van boven de 75. Koopje _O-
Stond hoger :+
pi_219336230
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:24 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Stond hoger :+
Het is relatief 2x zo duur als ASML. En dat is een monopolist in een markt die voor de hele wereld strategisch van belang is.
pi_219336354
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:27 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het is relatief 2x zo duur als ASML. En dat is een monopolist in een markt die voor de hele wereld strategisch van belang is.
Rheinmetall is natuurlijk ook van strategisch belang. Maar het gaat nu natuurlijk puur om de gesprekken met Rusland, aandeel is flink gezakt afgelopen week. Zodra de gesprekken klappen zullen ze weer flink stijgen. Ff nadenken vanavond of ik een order ga plaatsen.
  maandag 24 november 2025 @ 19:48:22 #131
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_219336475
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:15 schreef BEFEM het volgende:
Wel bizar dat één van de grootste defensiebedrijven van Europe nog geen 1 miljard nettojaarwinst weet te draaien.
pi_219336526
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:48 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Wel bizar dat één van de grootste defensiebedrijven van Europe nog geen 1 miljard nettojaarwinst weet te draaien.
Ze investeren nu kneiterveel in productielocaties.
pi_219336780
quote:
0s.gif Op maandag 24 november 2025 19:48 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Het is enorm kapitaalintensief, afhankelijk van overheidsinvesteringen en de winstmarge is relatief beperkt. Ik begrijp dat mensen er in willen investeren vanwege de potentie maar tegen 75+ keer de winst is het heel risicovol met een grote kans op correctie als de cijfers niet elk kwartaal extreme omzet- en winstgroei laten zien.
pi_219341541
Weer flinke tikken op de beurs vandaag.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_219341605
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 15:51 schreef Black-Death het volgende:
Weer flinke tikken op de beurs vandaag.
Ik sta vandaag een half procent in de plus.
pi_219341651
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 16:00 schreef recursief het volgende:

[..]
Ruim een procent eraf hier. Nvidia gaat hard omlaag. En wat rode ETF's
pi_219341778
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 november 2025 16:09 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Ruim een procent eraf hier. Nvidia gaat hard omlaag. En wat rode ETF's
Nvidia heb ik niet meer. All world en Defense ETF lichtjes in de min, ASML een beetje rood maar de rest is groen.
pi_219344396
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 november 2025 16:00 schreef recursief het volgende:

[..]
Idem. Er is amper rood te zien in mijn portefeuille. Het is zeer duidelijk groen dat de klok slaat.
pi_219344900
Vandaag mooie score met ABN.
Aldus.
  donderdag 27 november 2025 @ 13:41:38 #140
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_219355196
Er wordt een streep gezet door die absurde verhoging van de Box 3 belasting. Genot.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_219355461
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 13:41 schreef monkyyy het volgende:
Er wordt een streep gezet door die absurde verhoging van de Box 3 belasting. Genot.
Gelukkig maar, verhuur nu nog een woning aan m'n moeder en met de steeds hoger wordende WOZ betaal ik zo langzamerhand net zoveel belasting in box3 (en gemeente) als dat ik aan huur ontvang.
pi_219357276
Rustig dagje :7
pi_219357497
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 14:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Gelukkig maar, verhuur nu nog een woning aan m'n moeder en met de steeds hoger wordende WOZ betaal ik zo langzamerhand net zoveel belasting in box3 (en gemeente) als dat ik aan huur ontvang.
En hoeveel stijgt de woning elk jaar in waarde? Jij hebt ongetwijfeld een ander motief door te verhuren aan je moeder maar de meeste verhuurders van woningen klagen steen en been terwijl ze enorme rendementen gemaakt hebben.
pi_219357620
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 19:22 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
En hoeveel stijgt de woning elk jaar in waarde?
Anders had ik het in de S&P500 / Nasdaq gehad (met meer rendement?) en die kan ik zo verkopen, huurder heeft huurbescherming.

En aan de woning zit ook onderhoud, het is uit 1972 dus je hebt er werk van. Nu zal een huisjesmelker dat misschien verzaken maar onderhoud is ook behoud van je woning.

quote:
Jij hebt ongetwijfeld een ander motief door te verhuren aan je moeder maar de meeste verhuurders van woningen klagen steen en been terwijl ze enorme rendementen gemaakt hebben.
Veel private verhuurders verkopen de woning en dat zou met de voorgenomen verhoging van belastingen niet beter geworden zijn.

Ik hoef er inderdaad niet rijk van te worden maar het is toch niet teveel gevraagd als je er een beetje aan overhoudt?

Wil er geen klaagzang van maken maar de situatie qua inkomsten is gewoon veel slechter dan in 2019 toen ik begon met het verhuren van die woning.
pi_219357733
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 19:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Anders had ik het in de S&P500 / Nasdaq gehad (met meer rendement?) en die kan ik zo verkopen, huurder heeft huurbescherming.

En aan de woning zit ook onderhoud, het is uit 1972 dus je hebt er werk van. Nu zal een huisjesmelker dat misschien verzaken maar onderhoud is ook behoud van je woning.
[..]
Veel private verhuurders verkopen de woning en dat zou met de voorgenomen verhoging van belastingen niet beter geworden zijn.

Ik hoef er inderdaad niet rijk van te worden maar het is toch niet teveel gevraagd als je er een beetje aan overhoudt?

Wil er geen klaagzang van maken maar de situatie qua inkomsten is gewoon veel slechter dan in 2019 toen ik begon met het verhuren van die woning.
Dit is een compleet verkeerde vergelijking. Het is een totaal ander product met een lager risicoprofiel cq minder volatiliteit. Voor het veel lagere risicoprofiel dat woningen hebben, zijn de rendementen extreem geweest en was de box 3 heffing bovendien heel erg gunstig met afslagen op de woz waarde en niet belasten van waardestijging (geldt natuurlijk ook voor aandelen).
pi_219357843
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 19:39 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Dit is een compleet verkeerde vergelijking. Het is een totaal ander product met een lager risicoprofiel cq minder volatiliteit. Voor het veel lagere risicoprofiel dat woningen hebben, zijn de rendementen extreem geweest en was de box 3 heffing bovendien heel erg gunstig met afslagen op de woz waarde en niet belasten van waardestijging (geldt natuurlijk ook voor aandelen).
In 2010 stonden we er anders voor ;) Toen had "Uitstel van Executie" op RTL4 nog bestaansrecht. Dus ook de woningmarkt is niet altijd zeker.

Het is ook meer dat ik de woning wilde verkopen eind 2018 maar door omstandigheden m'n moeder terug wilde naar Friesland en ik toevallig net m'n woning leeg had staan. Anders was het op Funda gegaan. "Huisjes melken" was nooit m'n planning :+
  donderdag 27 november 2025 @ 20:08:03 #147
436847 embedguy
pi_219358083
quote:
0s.gif Op donderdag 27 november 2025 19:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In 2010 stonden we er anders voor ;) Toen had "Uitstel van Executie" op RTL4 nog bestaansrecht. Dus ook de woningmarkt is niet altijd zeker.

Het is ook meer dat ik de woning wilde verkopen eind 2018 maar door omstandigheden m'n moeder terug wilde naar Friesland en ik toevallig net m'n woning leeg had staan. Anders was het op Funda gegaan. "Huisjes melken" was nooit m'n planning :+
Phoe, dan mag je je moeder wel bedanken :P die 6 jaar zal de huiswaarde significant harder gestegen zijn dan een gemiddelde aandelenportefeuille. Chill.

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk: als je een vaste huurder hebt en het huis komt onder water te staan én je moet ook nog inleveren op de huurinkomsten dan is het natuurlijk wel zuur. Huizen die flink onder water gaan staan zal de aankomende 15jaar ook wel weer gaan gebeuren, tegen de tijd dat de boomers neervallen.
Life is happening now.
pi_219370827
Iemand bekend met 'Electro Optic Systems Holdings Ltd'?

Australisch bedrijf dat lasers maakt om drones neer te halen.
BlaBlaBla
  zaterdag 29 november 2025 @ 16:29:39 #149
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_219371142
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 november 2025 15:20 schreef Soldier2000 het volgende:
Iemand bekend met 'Electro Optic Systems Holdings Ltd'?

Australisch bedrijf dat lasers maakt om drones neer te halen.
Beetje random vraag. Vanwaar je interesse?
pi_219394880
twitter
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_219395158
Als het nog een paar dagen zo door gaat met ASML gaan ze weer door de 1000 euro heen :o Wat een enorme koersbewegingen
pi_219399418
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2025 15:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[ x ]
Vind het bizar dat die jongen nooit eerder door aandeelhouders aan de kant is gezet. man man man wat een kapitaalvernietiging heeft die veroorzaakt.
  donderdag 4 december 2025 @ 10:21:24 #153
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_219405955
Als je 1 Magnum aandeel krijgt per 5 Unilever aandelen. Is de theoretische waarde van magnum nu 1/6 van Unilever market cap toch? (Of ben ik in de war)
pi_219406330
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 10:21 schreef JimmyJames het volgende:
Als je 1 Magnum aandeel krijgt per 5 Unilever aandelen. Is de theoretische waarde van magnum nu 1/6 van Unilever market cap toch? (Of ben ik in de war)
Waarom zou dat kloppen? Deze discussie is in oktober hier ook gevoerd vanaf hier: Lokale_Notabele in WGR / [Beurs] Beursvloer #341 - Het kan alleen nog maar omhoog

Overigens moet je er ook rekening mee houden dat Unilever 20% van de aandelen TMICC zelf houdt. De waarde van die aandelen zit opgesloten in de waardering van de aandelen Unilever.
  donderdag 4 december 2025 @ 11:39:04 #155
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219406548
Doorgesnoven CEO's, waar zie je ze niet?

twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 4 december 2025 @ 15:18:08 #156
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_219408025
Hoeveel potentiële klanten kijken naar dat interview van CNBC en denken, goh, ik ga even wat software van Palantir aanschaffen voor het analyseren van anti-terrorisme strategieën.

En dan bedenk je je opeens dat hij daar niet zit om reclame te maken voor de producten die Palantir maakt, maar dat Alex Karp hype voor probeert te genereren voor z'n aandeel.

Het aandeel is het product.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  donderdag 4 december 2025 @ 18:02:28 #157
436847 embedguy
pi_219409028
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2025 10:21 schreef JimmyJames het volgende:
Met die beredenatie zou magnum 10.000 maal de waarde van Unilever zijn als ze ervoor hadden gekozen om 10.000 aandelen magnum te geven per aandeel Unilever. Voor die ratio hadden ze immers ook kunnen kiezen.

Lijkt me een lucratieve business: even een bedrijfje oprichten en vervolgens opsplitsen en ineens is de combinatie van de twee bedrijven 10000x meer waard dan het originele bedrijf :P

Het aantal aandelen dat ze uitgeven zegt niets over de waarde van een bedrijf. Meer aandelen betekent alleen maar dat elk aandeel een kleiner deel van het bedrijf representeert.
Life is happening now.
  donderdag 4 december 2025 @ 18:18:54 #158
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_219409161
Klopt ja. Ik zag in eerste instantie mijn denkfout niet.
  donderdag 4 december 2025 @ 18:46:24 #159
436847 embedguy
pi_219409462
quote:
10s.gif Op donderdag 4 december 2025 18:18 schreef JimmyJames het volgende:
Klopt ja. Ik zag in eerste instantie mijn denkfout niet.
Snap ik wel, ik moest ook eerst twee keer denken omdat het in eerste instantie heel logisch klonk wat je zei. Haha.
Life is happening now.
  zaterdag 6 december 2025 @ 11:03:35 #160
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_219423099
Micc is in de porto geland. En er is ongeveer 10% van de waarde van mijn Unilever aandelen afgegaan. Eens kijken wat ze maandag doen.
  zondag 7 december 2025 @ 20:10:39 #161
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_219437658
Ergens in deze reeks vroeg ik naar ervaringen met een lijfrente. Ik heb genoeg jaarruimte (20k+) maar vooral de beperkingen van uitkeren houden mij tegen. Ik bouw al een prima pensioen op bij mijn werkgever, dat zit wel snor. Aangezien daarmee ook het belastingvoordeel in box 1 vervalt blijft er alleen een besparing op box 3 over. Ik houd verdere inleg liever flexibel dus ik neem dat op de koop toe.

Verder postte ik hier ook over een groot bedrag wat ik zou ontvangen. Ik neig naar VWCE omdat ik er lang niet naar om ga kijken en dan een brede spreiding heb.

DeGiro is verreweg de goedkoopste oplossing. Ik beleg daar echter ook met een maandelijkse inleg in de S&P500. Zouden jullie het aandurven om grote bedragen bij 1 broker te stallen?

Googlen leert mij dat de assets gescheiden zouden zijn dus bij een faillissement van DeGiro er geen risico is dat je assets verliest. Waar moet ik nog meer op letten?

[ Bericht 0% gewijzigd door kloon_bassie op 07-12-2025 20:58:20 ]
pi_219438022
quote:
0s.gif Op zondag 7 december 2025 20:10 schreef kloon_bassie het volgende:

DeGiro is verreweg de goedkoopste oplossing. Ik beleg daar echter ook met een maandelijkse inleg in de S&P500. Zouden jullie het aandurven om grote bedragen bij 1 broker te stallen?
Spreiden over meerdere brokers is ook zo een gedoe. Ik hou in principe niet keer dan ¤100k banktegoed aan bij DeGiro want dat valt onder het depositogarantiestelsel (of het Duitse equivalent). Beleggingen zijn in principe gescheiden van het vermogen van de broker dus daar durf ik meer van aan te houden. Het enige dat ik niet doe is uitlenen van mijn effecten (securities lending) omdat in dat geval je wel risico loopt als DeGiro niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen. Het rendement is bovendien minimaal.
  maandag 8 december 2025 @ 09:28:56 #163
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_219440135
Nou maar Magnum gekocht. Niet te groot want met deze koers het idee dat ik iets over het hoofd zie?

Circa 612,3M aandelen uitgegeven, geeft bij 12 euro toch een market cap van 7,344 miljard? Of moet je hier de 20% die Unilever zelf houdt nog bij optellen? En 3,8B schuld, dus EV rond de 11B?
  PR/Manusje van alles maandag 8 december 2025 @ 13:00:52 #164
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_219441764
quote:
10s.gif Op maandag 8 december 2025 09:28 schreef JimmyJames het volgende:
Nou maar Magnum gekocht. Niet te groot want met deze koers het idee dat ik iets over het hoofd zie?

Circa 612,3M aandelen uitgegeven, geeft bij 12 euro toch een market cap van 7,344 miljard? Of moet je hier de 20% die Unilever zelf houdt nog bij optellen? En 3,8B schuld, dus EV rond de 11B?
Ik heb voor de grap ook wat gekocht. Ben benieuwd....
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_219443638
Wel lekker +12.845.900,00%
Aldus.
pi_219443654
Er stond een interview met de CEO van Magnum in het FD (van zaterdag geloof ik). Dat vond ik weinig vertrouwenwekkend.
Aldus.
pi_219444330
quote:
2s.gif Op maandag 8 december 2025 17:35 schreef Z het volgende:
Er stond een interview met de CEO van Magnum in het FD (van zaterdag geloof ik). Dat vond ik weinig vertrouwenwekkend.
Want?
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_219444379
Wacht maar tot het zomer wordt, dan smelt Magnum als sneeuw voor de zon.
  maandag 8 december 2025 @ 19:23:39 #169
436847 embedguy
pi_219444413
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 19:17 schreef Sport_Life het volgende:
Omdat dan blijkt dat ze de verwachtingen niet waar kunnen maken? 😅
Life is happening now.
pi_219444730
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 19:10 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Want?
Hij zei onder andere dat er geen garanties zijn dat de grote jongens (Blackrock) aandeelhouder zouden blijven en dat hij niet op de hoogte was van de dividentvrijstelling. Het kwam allemaal niet heel overruigend over (vind ik).

[ Bericht 0% gewijzigd door Z op 08-12-2025 20:52:33 ]
Aldus.
pi_219444762
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2025 19:17 schreef Sport_Life het volgende:
Dat duurt veeeeeeels te lang.
Aldus.
pi_219446180
quote:
Vroeger had je Magnum P.I.
Nu de Magnum P/E.
  dinsdag 9 december 2025 @ 10:34:38 #174
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_219447744
Tja als je strategie voor beter resultaat zich beperkt tot de vriezers een tandje lager zetten en duur ijs nog duurder maken. Dan voelt dat niet echt als een executive team met veel visie :') .
pi_219449657
quote:
De ijsjes zijn vandaag niet zo in trek op de beurs
  dinsdag 9 december 2025 @ 21:39:18 #176
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_219452566
Ik snap weing van de spinoff en hoe de unilever-aandelen regeconsolideerd worden. Morgen maar eens kijken hoe het verwerkt is in de porto. Vooralsnog aardige verkoopdruk op magnum.

Ik had 100 oude Unilever aandelen ik heb er nu 106..

[ Bericht 15% gewijzigd door JimmyJames op 10-12-2025 08:34:22 ]
pi_219455246
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 december 2025 21:39 schreef JimmyJames het volgende:
Ik snap weing van de spinoff en hoe de unilever-aandelen regeconsolideerd worden. Morgen maar eens kijken hoe het verwerkt is in de porto. Vooralsnog aardige verkoopdruk op magnum.

Ik had 100 oude Unilever aandelen ik heb er nu 106..
Dat lijkt mij stug. Voor 9 oude aandelen krijg je 8 nieuwe. De koers per aandeel is na de split toch ook een stuk hoger om dit te reflecteren? Van ¤ 47,73 naar ¤ 53,70.

9 x ¤ 47,73 = ¤ 429,57
8 x ¤ 53,6962 = ¤ 429,57

De spinoff van Magnum kun je beschouwen als een dividenduitkering in de vorm van aandelen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lokale_Notabele op 10-12-2025 11:57:50 ]
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
  woensdag 10 december 2025 @ 15:18:16 #178
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_219457725
Ah nee het klopt, ik had 1 aankoop over het hoofd gezien.
  donderdag 11 december 2025 @ 09:31:18 #179
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_219462988
Magnum wordt ook wakker. Uiteindelijk redelijk wat van gekocht (top 5 positie).
  vrijdag 12 december 2025 @ 19:36:04 #180
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_219477090
Weer lekker volatiel..

Ik heb hier naar geluisterd vandaag:

Bekijk deze YouTube-video

Michael Burry Speaks | Michael Lewis

Interessant wat hij vertelt over Palantir: niet zozeer de torenhoge waardering maar de zeer substaniele stock based compensation. Zo te horen zit hij waarschijnlijk in de put series die over 2 jaar expireren met strike van $50.. Dus PLTR moet iets van 80% crashen wil hij daar een beetje leuk aan verdienen.

[ Bericht 0% gewijzigd door JimmyJames op 12-12-2025 20:43:24 ]
  maandag 15 december 2025 @ 10:44:25 #181
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_219499369
quote:
10s.gif Op maandag 8 december 2025 09:28 schreef JimmyJames het volgende:

Kennelijk de markt die over het hoofd zag dat Magnum best goedkoop was tegen een koers van 12¤ op ev/ebitda basis versus peers. Het zelfvertrouwen in mijn eigen kennis ontbrak mij om er nog veel forser in te beleggen, ik dacht: als iedereen verkoopt moet daar een reden voor zijn.
  maandag 15 december 2025 @ 12:42:16 #182
545 dop
:copyright: dop
pi_219500484
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2025 10:44 schreef JimmyJames het volgende:

[..]
Kennelijk de markt die over het hoofd zag dat Magnum best goedkoop was tegen een koers van 12¤ op ev/ebitda basis versus peers. Het zelfvertrouwen in mijn eigen kennis ontbrak mij om er nog veel forser in te beleggen, ik dacht: als iedereen verkoopt moet daar een reden voor zijn.
Het lijkt goedkoop, maar komende jaren komen er nog een boel kosten.
Op papier is er nu unilever en Magnum. In de praktijk is er nog een heleboel dat moet worden ontvlochten en verzelfstandigt. Wie gaat dat betalen?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  dinsdag 16 december 2025 @ 10:37:53 #183
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_219508362
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2025 12:42 schreef dop het volgende:

[..]
Het lijkt goedkoop, maar komende jaren komen er nog een boel kosten.
Op papier is er nu unilever en Magnum. In de praktijk is er nog een heleboel dat moet worden ontvlochten en verzelfstandigt. Wie gaat dat betalen?
Ja ik kan mij voorstellen dat het te rooskleurig wordt voorgesteld in de prospectus. Maar als het uitkomt met een fcf van 1B euro in 2029 heb je tot een EV van 15B een aardig koopje, denk ik.
pi_219519073
ASML vandaag -3,8%

China bouwt met ASML-kennis eigen chipmachine, aandeel ASML krijgt tik

quote:
Chinese wetenschappers hebben een prototype van een lithografiemachine gebouwd die in staat is om geavanceerde halfgeleiderchips te maken. Bij de bouw zijn voormalige ASML-medewerkers betrokken, aldus persbureau Reuters.

Bronnen bevestigen aan Reuters dat het een werkend prototype betreft en dat die begin 2025 al draaide. Hoewel de machine nog geen werkende chips heeft geproduceerd, zal het waarschijnlijk snel in staat zijn geavanceerde halfgeleiderchips te produceren die AI, smartphones en ook wapens aan kunnen drijven.

De machine is gebouwd in Shenzhen en is volgens bronnen 'gebouwd door een team van voormalig ASML-ingenieurs', die de zogenaamde EUV's van het bedrijf proberen te kopiëren. EUV's gebruiken stralen extreem ultraviolet licht om circuits dunner dan een mensenhaar op siliciumschijven te etsen. Op dit moment is ASML het enige bedrijf dat deze technologie beheerst.

Overheden
Die technologie is tot op heden alleen in westerse bedrijven voorhanden, en staat centraal in de botsingen rondom technologie tussen westerse en Chinese overheden. De ontdekking suggereert dat China mogelijk jaren dichter bij het maken van eigen EUV's is dan analisten hadden verwacht. De Verenigde Staten probeerden met allerlei maatregelen te voorkomen dat China deze technologie in handen zou krijgen.

Het aandeel ASML kreeg vandaag een tik op de Amsterdamse beurs. Het aandeel staat inmiddels rond de 4 procent lager dan eerder op de dag. De andere Nederlandse chippers noteren verliezen van 2 tot 3 procent. Ook buitenlandse chipbedrijven lopen averij op op de beurzen. Zo is het aandeel van Nvidia bijna 3 procent gedaald en daalde Broadcom met dik 4 procent Halfgeleiderbedrijf AMD staat ruim 2 procent lager.

Impact
Wat de impact zal zijn van de machine is nog onduidelijk, zegt BNR's beursjournalist Jochem Visser. 'China pusht wel vaker dingen die later niet zo mooi lijken. Er zijn nog geen werkende chips geproduceerd, en China heeft zelf het jaar 2028 genoemd als datum waarop het eigen werkende chips kan produceren.'

In april zei ASML-ceo Christophe Fouquet nog dat China 'vele, vele jaren' nodig zou hebben om op gelijke voet met westerse technologiebedrijven te komen. Bronnen geven aan Reuters aan dat de machine in Shenzhen waarschijnlijk pas in 2030 operationeel is. Visser: 'Het wordt wel iets korter dan Fouquet verwachtte, maar zal evengoed nog een tijd duren.'

Ecosysteem
'Ik denk dat het grootspraak is van China', zegt ook analist Jos Versteeg in een reactie tegen BNR. 'Die EUV-machines zijn echt onvoorstelbaar moeilijk om te bouwen. Vergeet niet dat ASML een bedrijf is dat in een heel netwerk zit van andere bedrijven.'

'Voor zo'n EUV machine heb je bijvoorbeeld een heel goede laser nodig. Die wordt door Zeiss gemaakt en zo zijn er meer bedrijven die moeilijk te fabriceren onderdelen voor ASML vervaardigen. ASML heeft er 25 jaar over gedaan om dat ecosysteem te ontwikkelen, de software te bouwen om dat allemaal aan te sturen. Dat zie ik de Chinezen nog niet zo snel nadoen.'
pi_219520628
quote:
nabeurs inmiddels -5,3%
  Moderator woensdag 17 december 2025 @ 21:21:31 #186
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_219520749
Ik wil voor de grap wat kleine hoeveelheden aandelen kopen bij grote spelers zoals alphabet en McDonalds. Maar op welke app kan je dat beste doen.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_219523762
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2025 21:21 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik wil voor de grap wat kleine hoeveelheden aandelen kopen bij grote spelers zoals alphabet en McDonalds. Maar op welke app kan je dat beste doen.
Wat noem je kleine hoeveelheden? Hou wel even rekening met transactiekosten.
Ik ben zelf tevreden over DEGIRO als broker.
pi_219523788
quote:
Krijg hier wat DeepSeek vibes van. Zal wel met een sisser aflopen.
pi_219524568
quote:
1s.gif Op woensdag 17 december 2025 21:21 schreef capuchon_jongen het volgende:
Als het om een beperkt bedrag gaat kun je vanwege de transactiekosten en spreiding mogelijk beter een etf kopen. Wil je alleen grote Amerikaanse bedrijven dan is een DJ30 etf een optie maar er zijn ook veel beter gespreide etfs voor Amerika (bv SP500 etf), wereld (bv MSCI world etf) of Europa ( europe 600 etf).
pi_219524576
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 09:39 schreef Black-Death het volgende:

[..]
Krijg hier wat DeepSeek vibes van. Zal wel met een sisser aflopen.
Er zijn inderdaad ook wat twijfels bij de hardheid van de Chinese claim. Gaat hoe dan ook nog jaren duren is de verwachting.
pi_219524703
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 11:33 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Er zijn inderdaad ook wat twijfels bij de hardheid van de Chinese claim. Gaat hoe dan ook nog jaren duren is de verwachting.
En als het dan zo ver is dan lopen ze waarschijnlijk alweer een generatie achter op ASML.
  donderdag 18 december 2025 @ 13:12:07 #192
436847 embedguy
pi_219525303
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2025 11:52 schreef recursief het volgende:

[..]
En als het dan zo ver is dan lopen ze waarschijnlijk alweer een generatie achter op ASML.
Al zullen ze asml uiteindelijk wel voorbij streven :)

Als wij een asml kunnen maken, dan kan China dat sowieso ook aangezien ze veel meer politieke visie hebben, meer resources, minder belemmerende regelgeving, een gigantische bevolking, en een iq wat gemiddeld al ruim boven de 100 ligt.

Maar dat gaat nog wel een tijd duren en tegen die tijd hebben we misschien al regelgeving dat fabrieken alleen westers chip-spul mogen kopen dus ik blijf nog wel even in asml zitten. Sowieso deze periodieke chip-golf.
Life is happening now.
pi_219533493
Is het al tijd om op te scheppen over het jaar? Ik ben in maart weer begonnen met beleggen en het een rendement van 260% behaald. Dat zou ik elk jaar wel willen. Had meer kunnen zijn (300%) maar in december was een matige maand (begon heel goed eindigde heel slecht). Dat rendement behaal je niet zonder risico's te nemen natuurlijk. Ik ben benieuwd of ik komend jaar, naar mate de bedragen groter worden, zoveel risico wil blijven nemen. Je moet er wel tegen kunnen dat de dalen ook diep kunnen zijn. Zo heel moeilijk was het niet overigens, vanaf maart steeg zo ongeveer alles de hele tijd. Een beetje de krant lezen, Reddit in de gaten houden en wat gezond verstand.Kom je ene hele eind.
Aldus.
pi_219533813
Gefelecitieerd met jouw beleggingsresultaat, Z. Of moet ik zeker, speculatieresultaat? Want met zulke hoge percentages gaat een navenant risico gepaard. Zoals je zelf overigens ook al aangeeft. Hier staat de teller op 5,75% en daarmee doe ik het slechter dan de AEX (6,61%). Waar ging het mis? Mijn losse aandelen zijn vooral in USD genoteerd en overwogen in de sector BDC.

Mijn top 3 slechtst presterende aandelen (incl. dividenden):
3. Digital Realty Trust Inc.(-14,15%)
2. Carlyle Secured Lending, Inc.(-19,76%)
1. BlackRock TCP Capital Corp.(-23,81%)
pi_219533925
Traden inderdaad, niet beleggen.
Aldus.
  vrijdag 19 december 2025 @ 15:01:28 #196
545 dop
:copyright: dop
pi_219535239
Ik heb alles in de plus dit jaar geen minnen

Slechts presterende is de Vanguard developed europe etf
Beste aandeel ING

Grootste deel van mijn geld zit in Europese etf's
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_219536931
Vraagje:

Ik ben een n00b op dit onderwerp.
Tijdens mijn eindejaarsgesprek heb ik (onverwacht) een zeer riante bonus gekregen in de vorm van aandelen. Ik heb nog nooit aandelen gehad of mijzelf bezig gehouden met traden.

De komende 4 jaar kan ik in principe elk jaar een kwart van het initiële bedrag opnemen in de periode dat het open gaat voor personeel.
Ik heb wel vertrouwen dat de waarde van de aandelen niet ernstig zal verzwakken dus ik denk dat ik ze de komende 4 jaar laat staan en het laat groeien.

Stel dat ik wel iets wil opnemen, moet ik daar dan (veel) belasting over betalen per keer? Of is het dan beter om in 1 keer te cashen?
Aandelen zijn van een US bedrijf op die op de Nasdaq staat genoteerd.
Doei
  vrijdag 19 december 2025 @ 19:13:02 #198
436847 embedguy
pi_219537377
quote:
3s.gif Op vrijdag 19 december 2025 18:20 schreef Treinmeneer het volgende:
Vraagje:

Tijdens mijn eindejaarsgesprek heb ik (onverwacht) een zeer riante bonus gekregen in de vorm van aandelen. Ik heb nog nooit aandelen gehad of mijzelf bezig gehouden met traden.

De komende 4 jaar kan ik in principe elk jaar een kwart van het initiële bedrag opnemen in de periode dat het open gaat voor personeel.
Ik heb wel vertrouwen dat de waarde van de aandelen niet ernstig zal verzwakken dus ik denk dat ik ze de komende 4 jaar laat staan en het laat groeien.

Stel dat ik wel iets wil opnemen, moet ik daar dan (veel) belasting over betalen per keer? Of is het dan beter om in 1 keer te cashen?
Gefeliciteerd! Goed voor elkaar.

Hoeveel risico wil je nemen? Al je aandelen in één bedrijf valt in principe onder ‘speculeren’ en ‘zeer risico vol’. Dat je vertrouwen hebt dat het aandeel niet veel zal zakken zonder dat je ervaring hebt met aandelen klinkt mij bijzonder naief. Zeker met een bedrijf wat geregistreerd staat bij de Nasdaq. Dat zijn typisch bedrijven die hard stijgen maar ook heel hard kunnen vallen, dat het bedrijf het nu goed doet is niet zo gek: dat doen de meeste tech bedrijven op dit moment maar dat zegt weinig over de koers van volgend jaar.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je zou moeten verkopen 😋 ik wil alleen maar zeggen; lees je in over beleggen en de principes. En zorg dat je geen ‘sell low’ doet zoals de meeste particuliere beleggers de neiging hebben.
Life is happening now.
pi_219543415
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 december 2025 19:13 schreef embedguy het volgende:

[..]
Gefeliciteerd! Goed voor elkaar.

Hoeveel risico wil je nemen? Al je aandelen in één bedrijf valt in principe onder ‘speculeren’ en ‘zeer risico vol’. Dat je vertrouwen hebt dat het aandeel niet veel zal zakken zonder dat je ervaring hebt met aandelen klinkt mij bijzonder naief. Zeker met een bedrijf wat geregistreerd staat bij de Nasdaq. Dat zijn typisch bedrijven die hard stijgen maar ook heel hard kunnen vallen, dat het bedrijf het nu goed doet is niet zo gek: dat doen de meeste tech bedrijven op dit moment maar dat zegt weinig over de koers van volgend jaar.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je zou moeten verkopen 😋 ik wil alleen maar zeggen; lees je in over beleggen en de principes. En zorg dat je geen ‘sell low’ doet zoals de meeste particuliere beleggers de neiging hebben.
Dank voor je reactie :)

Haha, ja ik kan ongetwijfeld enorm naïef zijn, zoals ik al zei, ik heb geen enkele ervaring met aandelen/koersen/tech etc.
In de basis snap ik dat dit een bonus is waar de 'incentive' is dat ik nog harder mijn best ga doen om de waarde van mijn pakket te verhogen. Vanuit mijn rol binnen het bedrijf (geen leadership role) heb ik daar minimaal invloed op, hoewel ik uiteraard mijn best ga doen.

Ik wil er goed over nadenken, want risico spreiden is wel iets dat mij verstandiger lijkt, dan dat ik alles op rood zet de komende 4 jaar.
Doei
  zaterdag 20 december 2025 @ 15:48:38 #200
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_219543582
quote:
3s.gif Op vrijdag 19 december 2025 18:20 schreef Treinmeneer het volgende:
Vraagje:

De grote vraag is wat je precies ontvangt en wanneer er belasting afgerekend moet worden.
Ik werk bij een S&P500 bedrijf en bij ons kies je als je incentive toegekend krijgt of je het in restricted stock units of in stock options of een mengeling wilt ontvangen.

De restricted stock units vesten na een bepaalde periode en moet je dan verplicht op dat moment afrekenen tegen de dan geldende koers. Verkoop je ze dan niet, (maar je tikt dus wel de belasting af) en verkoop je ze later tegen een hogere koers dan hoef je later geen belasting meer af te tikken. Elke koersstijging is dan dus pure winst waarover je geen belasting hoeft af te rekenen.

Bij de stock opties heb je een optie om aandelen te kopen tegen een vooraf vastgestelde prijs en is alles wat de koers dan hoger ligt als je de opties gaat uitoefenen is dus je winst. Over die winst moet je belasting betalen. Belastingmoment is wanneer jij besluit wat met de opties te doen. Bij ons heb je daar 10 jaar de tijd voor.

Zoals je ziet hebben beide varianten een ander moment van belasting betalen. Ook is het van belang als het een US bedrijf is dat je een W-8BEN formulier invult om te voorkomen dat bij verkoop je US belasting er over betaalt. Aangifte doen in de US om het terug te krijgen is niet grappig.

Kortom zonder te weten hoe jullie aandelenplan werkt is het dus lastig om iets over de belasting te zeggen.
Hoewel ik denk dat het in 1x of niet cashen in de basis niet uitmaakt. De te betalen belasting hangt af van de waarde (dus de koers) en in welke belastingschijf je valt.
Ik heb je lief mijn hele leven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')