Dat lijkt mij stug. Voor 9 oude aandelen krijg je 8 nieuwe. De koers per aandeel is na de split toch ook een stuk hoger om dit te reflecteren? Van ¤ 47,73 naar ¤ 53,70.quote:Op dinsdag 9 december 2025 21:39 schreef JimmyJames het volgende:
Ik snap weing van de spinoff en hoe de unilever-aandelen regeconsolideerd worden. Morgen maar eens kijken hoe het verwerkt is in de porto. Vooralsnog aardige verkoopdruk op magnum.
Ik had 100 oude Unilever aandelen ik heb er nu 106..
Kennelijk de markt die over het hoofd zag dat Magnum best goedkoop was tegen een koers van 12¤ op ev/ebitda basis versus peers. Het zelfvertrouwen in mijn eigen kennis ontbrak mij om er nog veel forser in te beleggen, ik dacht: als iedereen verkoopt moet daar een reden voor zijn.quote:Op maandag 8 december 2025 09:28 schreef JimmyJames het volgende:
Nou maar Magnum gekocht. Niet te groot want met deze koers het idee dat ik iets over het hoofd zie?
Circa 612,3M aandelen uitgegeven, geeft bij 12 euro toch een market cap van 7,344 miljard? Of moet je hier de 20% die Unilever zelf houdt nog bij optellen? En 3,8B schuld, dus EV rond de 11B?
Het lijkt goedkoop, maar komende jaren komen er nog een boel kosten.quote:Op maandag 15 december 2025 10:44 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Kennelijk de markt die over het hoofd zag dat Magnum best goedkoop was tegen een koers van 12¤ op ev/ebitda basis versus peers. Het zelfvertrouwen in mijn eigen kennis ontbrak mij om er nog veel forser in te beleggen, ik dacht: als iedereen verkoopt moet daar een reden voor zijn.
Ja ik kan mij voorstellen dat het te rooskleurig wordt voorgesteld in de prospectus. Maar als het uitkomt met een fcf van 1B euro in 2029 heb je tot een EV van 15B een aardig koopje, denk ik.quote:Op maandag 15 december 2025 12:42 schreef dop het volgende:
[..]
Het lijkt goedkoop, maar komende jaren komen er nog een boel kosten.
Op papier is er nu unilever en Magnum. In de praktijk is er nog een heleboel dat moet worden ontvlochten en verzelfstandigt. Wie gaat dat betalen?
quote:Chinese wetenschappers hebben een prototype van een lithografiemachine gebouwd die in staat is om geavanceerde halfgeleiderchips te maken. Bij de bouw zijn voormalige ASML-medewerkers betrokken, aldus persbureau Reuters.
Bronnen bevestigen aan Reuters dat het een werkend prototype betreft en dat die begin 2025 al draaide. Hoewel de machine nog geen werkende chips heeft geproduceerd, zal het waarschijnlijk snel in staat zijn geavanceerde halfgeleiderchips te produceren die AI, smartphones en ook wapens aan kunnen drijven.
De machine is gebouwd in Shenzhen en is volgens bronnen 'gebouwd door een team van voormalig ASML-ingenieurs', die de zogenaamde EUV's van het bedrijf proberen te kopiëren. EUV's gebruiken stralen extreem ultraviolet licht om circuits dunner dan een mensenhaar op siliciumschijven te etsen. Op dit moment is ASML het enige bedrijf dat deze technologie beheerst.
Overheden
Die technologie is tot op heden alleen in westerse bedrijven voorhanden, en staat centraal in de botsingen rondom technologie tussen westerse en Chinese overheden. De ontdekking suggereert dat China mogelijk jaren dichter bij het maken van eigen EUV's is dan analisten hadden verwacht. De Verenigde Staten probeerden met allerlei maatregelen te voorkomen dat China deze technologie in handen zou krijgen.
Het aandeel ASML kreeg vandaag een tik op de Amsterdamse beurs. Het aandeel staat inmiddels rond de 4 procent lager dan eerder op de dag. De andere Nederlandse chippers noteren verliezen van 2 tot 3 procent. Ook buitenlandse chipbedrijven lopen averij op op de beurzen. Zo is het aandeel van Nvidia bijna 3 procent gedaald en daalde Broadcom met dik 4 procent Halfgeleiderbedrijf AMD staat ruim 2 procent lager.
Impact
Wat de impact zal zijn van de machine is nog onduidelijk, zegt BNR's beursjournalist Jochem Visser. 'China pusht wel vaker dingen die later niet zo mooi lijken. Er zijn nog geen werkende chips geproduceerd, en China heeft zelf het jaar 2028 genoemd als datum waarop het eigen werkende chips kan produceren.'
In april zei ASML-ceo Christophe Fouquet nog dat China 'vele, vele jaren' nodig zou hebben om op gelijke voet met westerse technologiebedrijven te komen. Bronnen geven aan Reuters aan dat de machine in Shenzhen waarschijnlijk pas in 2030 operationeel is. Visser: 'Het wordt wel iets korter dan Fouquet verwachtte, maar zal evengoed nog een tijd duren.'
Ecosysteem
'Ik denk dat het grootspraak is van China', zegt ook analist Jos Versteeg in een reactie tegen BNR. 'Die EUV-machines zijn echt onvoorstelbaar moeilijk om te bouwen. Vergeet niet dat ASML een bedrijf is dat in een heel netwerk zit van andere bedrijven.'
'Voor zo'n EUV machine heb je bijvoorbeeld een heel goede laser nodig. Die wordt door Zeiss gemaakt en zo zijn er meer bedrijven die moeilijk te fabriceren onderdelen voor ASML vervaardigen. ASML heeft er 25 jaar over gedaan om dat ecosysteem te ontwikkelen, de software te bouwen om dat allemaal aan te sturen. Dat zie ik de Chinezen nog niet zo snel nadoen.'
nabeurs inmiddels -5,3%quote:Op woensdag 17 december 2025 18:36 schreef recursief het volgende:
ASML vandaag -3,8%
China bouwt met ASML-kennis eigen chipmachine, aandeel ASML krijgt tik
[..]
Wat noem je kleine hoeveelheden? Hou wel even rekening met transactiekosten.quote:Op woensdag 17 december 2025 21:21 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik wil voor de grap wat kleine hoeveelheden aandelen kopen bij grote spelers zoals alphabet en McDonalds. Maar op welke app kan je dat beste doen.
Krijg hier wat DeepSeek vibes van. Zal wel met een sisser aflopen.quote:Op woensdag 17 december 2025 18:36 schreef recursief het volgende:
ASML vandaag -3,8%
China bouwt met ASML-kennis eigen chipmachine, aandeel ASML krijgt tik
[..]
Als het om een beperkt bedrag gaat kun je vanwege de transactiekosten en spreiding mogelijk beter een etf kopen. Wil je alleen grote Amerikaanse bedrijven dan is een DJ30 etf een optie maar er zijn ook veel beter gespreide etfs voor Amerika (bv SP500 etf), wereld (bv MSCI world etf) of Europa ( europe 600 etf).quote:Op woensdag 17 december 2025 21:21 schreef capuchon_jongen het volgende:
Ik wil voor de grap wat kleine hoeveelheden aandelen kopen bij grote spelers zoals alphabet en McDonalds. Maar op welke app kan je dat beste doen.
Er zijn inderdaad ook wat twijfels bij de hardheid van de Chinese claim. Gaat hoe dan ook nog jaren duren is de verwachting.quote:Op donderdag 18 december 2025 09:39 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Krijg hier wat DeepSeek vibes van. Zal wel met een sisser aflopen.
En als het dan zo ver is dan lopen ze waarschijnlijk alweer een generatie achter op ASML.quote:Op donderdag 18 december 2025 11:33 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad ook wat twijfels bij de hardheid van de Chinese claim. Gaat hoe dan ook nog jaren duren is de verwachting.
Al zullen ze asml uiteindelijk wel voorbij strevenquote:Op donderdag 18 december 2025 11:52 schreef recursief het volgende:
[..]
En als het dan zo ver is dan lopen ze waarschijnlijk alweer een generatie achter op ASML.
Gefeliciteerd! Goed voor elkaar.quote:Op vrijdag 19 december 2025 18:20 schreef Treinmeneer het volgende:
Vraagje:
Ik ben een n00b op dit onderwerp.
Tijdens mijn eindejaarsgesprek heb ik (onverwacht) een zeer riante bonus gekregen in de vorm van aandelen. Ik heb nog nooit aandelen gehad of mijzelf bezig gehouden met traden.
De komende 4 jaar kan ik in principe elk jaar een kwart van het initiële bedrag opnemen in de periode dat het open gaat voor personeel.
Ik heb wel vertrouwen dat de waarde van de aandelen niet ernstig zal verzwakken dus ik denk dat ik ze de komende 4 jaar laat staan en het laat groeien.
Stel dat ik wel iets wil opnemen, moet ik daar dan (veel) belasting over betalen per keer? Of is het dan beter om in 1 keer te cashen?
Aandelen zijn van een US bedrijf op die op de Nasdaq staat genoteerd.
Dank voor je reactiequote:Op vrijdag 19 december 2025 19:13 schreef embedguy het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Goed voor elkaar.
Hoeveel risico wil je nemen? Al je aandelen in één bedrijf valt in principe onder ‘speculeren’ en ‘zeer risico vol’. Dat je vertrouwen hebt dat het aandeel niet veel zal zakken zonder dat je ervaring hebt met aandelen klinkt mij bijzonder naief. Zeker met een bedrijf wat geregistreerd staat bij de Nasdaq. Dat zijn typisch bedrijven die hard stijgen maar ook heel hard kunnen vallen, dat het bedrijf het nu goed doet is niet zo gek: dat doen de meeste tech bedrijven op dit moment maar dat zegt weinig over de koers van volgend jaar.
Waarmee ik niet wil zeggen dat je zou moeten verkopen 😋 ik wil alleen maar zeggen; lees je in over beleggen en de principes. En zorg dat je geen ‘sell low’ doet zoals de meeste particuliere beleggers de neiging hebben.
De grote vraag is wat je precies ontvangt en wanneer er belasting afgerekend moet worden.quote:Op vrijdag 19 december 2025 18:20 schreef Treinmeneer het volgende:
Vraagje:
Ik ben een n00b op dit onderwerp.
Tijdens mijn eindejaarsgesprek heb ik (onverwacht) een zeer riante bonus gekregen in de vorm van aandelen. Ik heb nog nooit aandelen gehad of mijzelf bezig gehouden met traden.
De komende 4 jaar kan ik in principe elk jaar een kwart van het initiële bedrag opnemen in de periode dat het open gaat voor personeel.
Ik heb wel vertrouwen dat de waarde van de aandelen niet ernstig zal verzwakken dus ik denk dat ik ze de komende 4 jaar laat staan en het laat groeien.
Stel dat ik wel iets wil opnemen, moet ik daar dan (veel) belasting over betalen per keer? Of is het dan beter om in 1 keer te cashen?
Aandelen zijn van een US bedrijf op die op de Nasdaq staat genoteerd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |