Zeker. En Hanca heeft ook helemaal gelijk met “we moeten constructief….”.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:10 schreef Hoekbank het volgende:
[..]
Je gooit hier nogal wat verschillende zaken op macro en micro niveau op een hoop. Een gezonde huizenmarkt is inderdaad landsbelang, maar hoe dat te realiseren verschillen de inzichten. Wel of geen hypotheekrenteaftrek is daar een onderdeel van. Goede betaalbare zorg en onderwijs is inderdaad landsbelang, maar hoe dat te realiseren, daar verschillen de partijen in.
Volgens mij heeft (bijna) iedereen het beste voor met het land, maar verschillen de inzichten in hoe we de zaken moeten realiseren; bezuinigen, investeren, hogere belastingen, verschuiven van lasten etc.
Daar ben ik het dus volledig mee oneens.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:27 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Zeker. En Hanca heeft ook helemaal gelijk met “we moeten constructief….”.
Het probleem is dat ik vooral ter rechter zijde structureel non-constructief gedrag zie. Om maar te beginnen bij vriendin Dilan die weigert om zelfs maar over een constructie te praten.
Nee de koers van linkse partijen bij een naar rechts leunend kabinet is heel simpel. Verschroeide aarde en zo snel mogelijk weer naar de stembus. Vol in de aanval waarbij feiten er niet toe doen in de beste rechtse traditie. De tijd van lief zijn en compromissen ligt sinds Dilan achter ons.
Dat moeten ze gewoon niet doen, dan geef je de VVD met hun smerige spelletje hun zin en laat je je ballen afsnijden met een roestig scheermesje. Nogmaals, de VVD (en VNO-NCW) is niet de baas van PvdAGL.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:31 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik denk dat GroenLinks / PvdA best wat te winnen zou hebben met het steunen van een minderheidskabinet vanuit de oppositie.
Stappen zetten op stikstof, woningbouw, bezuinigingen op de zorg wat remmen of verzachten voor bepaalde groepen. Dat lijkt me ook niet onbelangrijk en allemaal zaken die GroenLinks / PvdA in hun verkiezingsprogramma heeft opgenomen.
Natuurlijk moeten ze niet een totaalrechts regeerakkoord helpen mogelijk maken.
Verwacht jij dat dan in een kabinet met VVD en CDA zonder tegenwicht? Stikstof en woningbouw worden actief door CDA tegengewerkt, want boertjes. Betaalbare zorg voor iedereen? Dat gaat ondernemend Nederland toch niet betalen?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:31 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik denk dat GroenLinks / PvdA best wat te winnen zou hebben met het steunen van een minderheidskabinet vanuit de oppositie.
Stappen zetten op stikstof, woningbouw, bezuinigingen op de zorg wat remmen of verzachten voor bepaalde groepen. Dat lijkt me ook niet onbelangrijk en allemaal zaken die GroenLinks / PvdA in hun verkiezingsprogramma heeft opgenomen.
Klopt. Maar daar wordt nog maar mondjesmaat over gesproken.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:35 schreef capricia het volgende:
Nederland heeft dan ook voornamelijk rechts gestemd. En de grootste partij is nog nooit zo klein geweest.
Volg jij het wel? Vedder van CDA was de allergrootste criticus van Wiersma. Doen alsof het CDA nog het beleid van 20 jaar geleden aan hangt is echt onzinnig.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:35 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Verwacht jij dat dan in een kabinet met VVD en CDA zonder tegenwicht? Stikstof en woningbouw worden actief door CDA tegengewerkt, want boertjes. Betaalbare zorg voor iedereen? Dat gaat ondernemend Nederland toch niet betalen?
Alleen een middenkabinet waarbij partijen durven weer compromissen te sluiten heeft een kans. Al het andere levert hetzelfde gekut van het afgelopen decennium op.
'Betaalbare zorg voor iedereen'quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:35 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Verwacht jij dat dan in een kabinet met VVD en CDA zonder tegenwicht? Stikstof en woningbouw worden actief door CDA tegengewerkt, want boertjes. Betaalbare zorg voor iedereen? Dat gaat ondernemend Nederland toch niet betalen?
Alleen een middenkabinet waarbij partijen durven weer compromissen te sluiten heeft een kans. Al het andere levert hetzelfde gekut van het afgelopen decennium op.
Het lijkt me sterk dat er dan een of ander links programma uitgerold gaat worden.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt. Maar daar wordt nog maar mondjesmaat over gesproken.
Hoewel de Volkskrant het in sommige colums wel opmerkt.
Dat klopt inderdaad, al zit het CDA natuurlijk ook gewoon in de middenrechtse en licht conservatieve hoek.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:37 schreef Hanca het volgende:
Ik heb ook niet de illusie dat de Kamer binnen afzienbare tijd nog minder rechts gaat worden dan dit. Dat PVV-FvD-BBB-SGP-JA21 zelfs met VVD geen meerderheid hebben lijkt me een situatie die je moet gebruiken, de kans dat dat de volgende keer wel zo is is enorm. Dus 'snel weer verkiezingen' is eerder pro-rechts dan pro-links.
Lol, wat?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:31 schreef Tomatenboer het volgende:
De vraag is of zo'n coalitie werkbaar zou zijn, natuurlijk. Maar de VVD heeft daar wel veel bij te verliezen, bij een dergelijke coalitie.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:37 schreef Hanca het volgende:
Ik heb ook niet de illusie dat de Kamer binnen afzienbare tijd nog minder rechts gaat worden dan dit. Dat PVV-FvD-BBB-SGP-JA21 zelfs met VVD geen meerderheid hebben lijkt me een situatie die je moet gebruiken, de kans dat dat de volgende keer wel zo is is enorm. Dus 'snel weer verkiezingen' is eerder pro-rechts dan pro-links.
Dat is wel waar de discussie hier (dit topic) over gaatquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Het lijkt me sterk dat er dan een of ander links programma uitgerold gaat worden.
D66, VVD en CDA willen ook gewoon stappen zetten op stikstof, D66 en het CDA zelfs grotendeels met vergelijkbare oplossingen als GroenLinks / PvdA.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:35 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Dit dus. Zolang VVD links uitsluit past alleen hetzelfde gedrag vanuit linkse partijen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:43 schreef probeer het volgende:
[..]
Lol, wat?
Dus wanneer de VVD zegt "wij willen niet met GLPvdA regeren", en dan moet GLPvdA precies deze partijen gaan steunen als minderheidskabinet?
Nee. Je kan niet iemand afwijzen voor je coalitie, om dan te verwachten dat ze je groepje toch steeds aan een meerderheid helpen vanuit de oppositie. Zo werkt dat niet he.
Het blijft ongelofelijk dat de VVD, na Rutte 4, succesvol het frame van wegloper en niet probleemoplosser op de PVV plakt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar ben ik het dus volledig mee oneens.
De tijd van ruzie maken en tijdrekken ligt achter ons, alle middenpartijen (en ja, daar hoort de VVD nog steeds bij) moeten nu eindelijk eens samen constructief problemen gaan oplossen. Absoluut niet zo snel mogelijk naar de stembus, maar hopen dat je deze zeer werkbare samenstelling van de Kamer juist 4 jaar vol kunt laten maken.
Nou, sterker nog:quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:48 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het blijft ongelofelijk dat de VVD, na Rutte 4, succesvol het frame van wegloper en niet probleemoplosser op de PVV plakt.
Hoe kom je toch bij die onzin? VVD heeft al decennia regeringsmacht en kan gewoon haar punten inbrengen. Rechtse leugens om het extremistische gedrag van Yeşilgöz goed te praten.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is wel waar de discussie hier (dit topic) over gaat
VVD mag meedoen maar vooral geen eigen punten leven, JA21 liever niet, de grootste verliezer moet een meer dan prominente (pvda) rol krijgen, en over BBB, FVD, PVV, SGP wordt niet eens gesproken.
Ik lees dit met veel plezier. Het enige wat progressief gewonnen heeft (denk dat onder rechts er weinig tegen zijn) is dat het heel waarschijnlijk is dat wij de eerste premier krijgen die homo is.
Ik noem het niet als coalitie. Lang niet alle stemmingen gaan in coalitieverband, coalities stemmen niet 100% samen. En dan kan de huidige wat linksere meerderheid nu dus beleid bij sturen, de kans dat dat na een volgende verkiezing weer kan is helemaal niet zo groot.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:43 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
De vraag is of zo'n coalitie werkbaar zou zijn, natuurlijk. Maar de VVD heeft daar wel veel bij te verliezen, bij een dergelijke coalitie.
Valt ook wat voor te zeggen ja.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:46 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Dit dus. Zolang VVD links uitsluit past alleen hetzelfde gedrag vanuit linkse partijen.
Constructief werkt namelijk alleen wanneer het van twee kanten komt.
En wanneer verwart Nederland dan daarna nog extremer kiest, tja dan willen ze blijkbaar belazerd worden. Is hun keuze.
Dat is zeker waar, maar vorige keer was het wel voldoende en daar is dus ook weinig mee gebeurd.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik noem het niet als coalitie. Lang niet alle stemmingen gaan in coalitieverband, coalities stemmen niet 100% samen. En dan kan de huidige wat linksere meerderheid nu dus beleid bij sturen, de kans dat dat na een volgende verkiezing weer kan is helemaal niet zo groot.
De kiezer heeft altijd gelijk.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:50 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Hoe kom je toch bij die onzin? VVD heeft al decennia regeringsmacht en kan gewoon haar punten inbrengen. Rechtse leugens om het extremistische gedrag van Yeşilgöz goed te praten.
De altijd vermoeiende kiezer.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:54 schreef capricia het volgende:
[..]
De kiezer heeft altijd gelijk.
En de kiezer vindt het de schuld van links.
Fors bezuinigen op de zorg is een verkeerd frame. Het gaat om de stijging van de zorgkosten verminderen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:46 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
D66, VVD en CDA willen ook gewoon stappen zetten op stikstof, D66 en het CDA zelfs grotendeels met vergelijkbare oplossingen als GroenLinks / PvdA.
Woningbouw willen alle partijen aanpakken, zij het op ieder hun eigen manier, maar daar moet toch wel een weg gevonden kunnen worden lijkt mij?
Het gaat - helaas - niet om betaalbare zorg voor iedereen. Genoemde partijen willen allemaal fors bezuinigen op de zorg, behalve GroenLinks / PvdA. Zij zouden in ruil voor hun steun wat verzachtingen kunnen eisen bijvoorbeeld.
Tja dan mag de kiezer gewoon verder verneukt worden zonder linkse hulp. Moeilijker is het niet toch?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens mij erkent iedereen in dit topic dat de enige manier voor GLPvdA om aan een coalitie deel te nemen, is wanneer de VVD het daarmee eens is. De vraag is niet 'of GLPvdA wel met D66, CDA en VVD wil'. De vraag is 'of de VVD wel met GLPvdA wil'. En het antwoord lijkt overduidelijk "NEE!" te zijn vanuit de VVD.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
VVD mag meedoen maar vooral geen eigen punten leven, JA21 liever niet, de grootste verliezer moet een meer dan prominente (pvda) rol krijgen, en over BBB, FVD, PVV, SGP wordt niet eens gesproken.
Ik lees dit met veel plezier. Het enige wat progressief gewonnen heeft (denk dat onder rechts er weinig tegen zijn) is dat het heel waarschijnlijk is dat wij de eerste premier krijgen die homo is.
Dat vind ik altijd zo'n lulkoek. Sorry hoor, maar "minder méér" is net zo goed bezuinigen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Fors bezuinigen op de zorg is een verkeerd frame. Het gaat om de stijging van de zorgkosten verminderen.
En dit ben ik dan wel weer woord voor woord met je eens.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:57 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd zo'n lulkoek. Sorry hoor, maar "minder méér" is net zo goed bezuinigen.
Als je het basispad volgt dan is er door toenemende vraag of stijgende kosten X nodig over zoveel tijd.
Als je tegen die tijd dus zorg nodig hebt of bepaald medicatie of hulpmiddelen dan heb je gewoon pech.
Dat is gewoon bezuinigen. Hou op met die lullige frames.
Zorgkosten verminderen kan door herstructurering van de zorg. Er loopt te veel geld weg dat niet naar directe zorg gaat. En de prijzen van de farmaceutische industrie in de hand houden etc.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:57 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd zo'n lulkoek. Sorry hoor, maar "minder méér" is net zo goed bezuinigen.
Als je het basispad volgt dan is er door toenemende vraag of stijgende kosten X nodig over zoveel tijd.
Als je tegen die tijd dus zorg nodig hebt of bepaald medicatie of hulpmiddelen dan heb je gewoon pech.
Dat is gewoon bezuinigen. Hou op met die lullige frames.
En dat gaat de VVD doen? De partij waarvan een voormalig voorzitter met hulp van andere VVD prominenten ooit een crematorium heeft gestolen?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:02 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Zorgkosten verminderen kan door herstructurering van de zorg. Er loopt te veel geld weg dat niet naar directe zorg gaat. En de prijzen van de farmaceutische industrie in de hand houden etc.
De grootste verliezer is de NSC -20 en daarna PVV met -11. PvdA/GL is dus pas de derde.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Alles wat je lager begroot dan het basispad is een bezuiniging natuurlijk, maar desalniettemin ben ik het ermee eens dat dat nodig is.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Fors bezuinigen op de zorg is een verkeerd frame. Het gaat om de stijging van de zorgkosten verminderen.
https://www.volkskrant.nl(...)nderd-door~b45493e8/quote:Ondanks verlies PVV zet verrechtsing Tweede Kamer onverminderd door
Veel gematigde en linkse kiezers reageerden opgelucht op de verkiezingsuitslag, omdat zij die interpreteren als een herstel van het politieke midden. Niets is minder waar: de Tweede Kamer is verder naar rechts opgeschoven.
Yep. Het vertrek van Timmermans helpt ook niet mee - daar zal eerst een nieuwe politiek leider in het zadel moeten die die gespleten achterban voldoende comfort kan geven. Dat is best ingewikkeld coalitiegesprekken voeren.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:56 schreef probeer het volgende:
[..]
Volgens mij erkent iedereen in dit topic dat de enige manier voor GLPvdA om aan een coalitie deel te nemen, is wanneer de VVD het daarmee eens is. De vraag is niet 'of GLPvdA wel met D66, CDA en VVD wil'. De vraag is 'of de VVD wel met GLPvdA wil'. En het antwoord lijkt overduidelijk "NEE!" te zijn vanuit de VVD.
Dus waar je dan dat "VVD mag meedoen maar vooral geen eigen punten leven" van haalt ..
De VVD gaat bepalen of we uberhaupt een D66 CDA VVD GLPvdA kabinet krijgen.
En we weten allemaal dat ze bij een zeer onwaarschijnlijke ja, hun huid héél duur gaan verkopen.
Kabinet Rutte IV raakte in 2023 37 zetels kwijt, twee jaar later is Kabinet Schoof I 36 zetels kwijt. Als we dan ook nog de eerste kamer verkiezing van achtervolgend FvD en BBB meenemen dan heeft de kiezer een nogal vluchtig karakter in plaats van gelijk.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Is er eigenlijk een grote kans dat D66, CDA, VVD en JA21 76 zetels krijgen?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:14 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Yep. Het vertrek van Timmermans helpt ook niet mee - daar zal eerst een nieuwe politiek leider in het zadel moeten die die gespleten achterban voldoende comfort kan geven. Dat is best ingewikkeld coalitiegesprekken voeren.
Ik denk dat we eerst gaan zien hoe ongelofelijk niet graag D66 met JA21 in een coalitie wil zitten, ook om GL/PvdA de tijd te geven bovenstaande probleem op te lossen en de VVD te doen wennen aan het idee van een coalitie met GL/PvdA.
Dat komt dan ook omdat ze al heel lang heel erg op elkaar lijken. D66 is hetzelfde economisch denken als de VVD, maar dan met een progressief sausje (soms imo veel te waterig) zodat D66ers kunnen blijven denken dat ze nog steeds het beste met de wereld voor hebben.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:14 schreef capricia het volgende:
Over dat Nederland naar rechts is opgeschoven:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)nderd-door~b45493e8/
Staat ook in dat Rob Jetten eerst een klimaatdrammer was. Maar nu zich voordoet als ‘Rob de Bouwer’, met die tien nieuwe steden.
De manier waarop hij dat wil is ‘deregulering’, dus het schrappen van regels die de woningbouw afremmen.
En dat is precies waar de VVD al heel lang voor pleit, deregulering. Dat is vanouds een rechts thema.
Ik zie echt best veel punten waarop D66 en de VVD elkaar kunnen vinden.
D66 is in de kern natuurlijk ook een liberale partij, net als de VVD. Dat zie je in hun economische standpunten altijd wel goed terug. Ze zijn met name op de cultureel-maatschappelijke thema's progressief, zolang het om individuele zelfexpressie gaat natuurlijk.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:14 schreef capricia het volgende:
Over dat Nederland naar rechts is opgeschoven:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)nderd-door~b45493e8/
Staat ook in dat Rob Jetten eerst een klimaatdrammer was. Maar nu zich voordoet als ‘Rob de Bouwer’, met die tien nieuwe steden.
De manier waarop hij dat wil is ‘deregulering’, dus het schrappen van regels die de woningbouw afremmen.
En dat is precies waar de VVD al heel lang voor pleit, deregulering. Dat is vanouds een rechts thema.
Ik zie echt best veel punten waarop D66 en de VVD elkaar kunnen vinden.
Het kan, afhankelijk van hoe restzetels straks verdeeld worden. Er hoeft bij één van die partijen maar één zetel bij en je bent er.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:18 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Is er eigenlijk een grote kans dat D66, CDA, VVD en JA21 76 zetels krijgen?
Ik ben bang dat D66 eerder gaat zwichten voor midden-rechts, dan de VVD voor GLPvdA. Is eh ... historisch gezien iets waar D66 goed in is.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:14 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Yep. Het vertrek van Timmermans helpt ook niet mee - daar zal eerst een nieuwe politiek leider in het zadel moeten die die gespleten achterban voldoende comfort kan geven. Dat is best ingewikkeld coalitiegesprekken voeren.
Ik denk dat we eerst gaan zien hoe ongelofelijk niet graag D66 met JA21 in een coalitie wil zitten, ook om GL/PvdA de tijd te geven bovenstaande probleem op te lossen en de VVD te doen wennen aan het idee van een coalitie met GL/PvdA.
Ja, dit. Jij brengt het wat vriendelijkerquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:18 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
D66 is in de kern natuurlijk ook een liberale partij, net als de VVD. Dat zie je in hun economische standpunten altijd wel goed terug. Ze zijn met name op de cultureel-maatschappelijke thema's progressief, zolang het om individuele zelfexpressie gaat natuurlijk.
30% van de rechtse kiezers heeft echt rechtse belangen. De rest wil eigenlijk gewoon “linkse” dingen, maar met 1 belangrijke kanttekening, namelijk linkse dingen alleen voor roomblanke autochtonen met minimaal 6 generaties onverdund Nederlands bloed.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:15 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Kabinet Rutte IV raakte in 2023 37 zetels kwijt, twee jaar later is Kabinet Schoof I 36 zetels kwijt. Als we dan ook nog de eerste kamer verkiezing van achtervolgend FvD en BBB meenemen dan heeft de kiezer een nogal vluchtig karakter in plaats van gelijk.
Misschien klopt Churchill’s houding ten opzichte van de kiezer beter.
Volgens van Boxtel moet je het niet eendimensionaal op 1 lijn, maar gelijk drie dimensionaal bekijken, waarna hij toch meer iets twee dimensionaals begon te omschrijven.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:53 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Valt ook wat voor te zeggen ja.
Je kan ook een keer een paar jaar aankijken hoe rechts er een totale shitshow van maakt in de hoop dat de kiezer gillen terug naar links rent.
Maar de afgelopen jaren hebben we ook gezien dat dit zo niet werkt. Zelfs na het meest rechtse kabinet ooit wordt links afgestraft (en is alles de schuld van links).
D66 lijkt sociaaleconomisch wat meer op het CDA. Dus gericht op sociale zekerheid zodat de armsten en zwaksten kunnen leven, maar niet gericht op nivellering zoals linkse partijen willen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:18 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
D66 is in de kern natuurlijk ook een liberale partij, net als de VVD. Dat zie je in hun economische standpunten altijd wel goed terug. Ze zijn met name op de cultureel-maatschappelijke thema's progressief, zolang het om individuele zelfexpressie gaat natuurlijk.
Zijn er partijen gericht op iets zodat dat mensen niet kunnen leven?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
D66 lijkt sociaaleconomisch wat meer op het CDA. Dus gericht op sociale zekerheid zodat de armsten en zwaksten kunnen leven, maar niet gericht op nivellering zoals linkse partijen willen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |