abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219155686
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:27:40 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219155740
Ik ben trouwens benieuwd wanneer die eenzame NSC'er Dirk Gotink in het EP stilletjes teruggaat naar het CDA.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:27:59 #3
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_219155742
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:10 schreef Hoekbank het volgende:

[..]
Je gooit hier nogal wat verschillende zaken op macro en micro niveau op een hoop. Een gezonde huizenmarkt is inderdaad landsbelang, maar hoe dat te realiseren verschillen de inzichten. Wel of geen hypotheekrenteaftrek is daar een onderdeel van. Goede betaalbare zorg en onderwijs is inderdaad landsbelang, maar hoe dat te realiseren, daar verschillen de partijen in.

Volgens mij heeft (bijna) iedereen het beste voor met het land, maar verschillen de inzichten in hoe we de zaken moeten realiseren; bezuinigen, investeren, hogere belastingen, verschuiven van lasten etc.
Zeker. En Hanca heeft ook helemaal gelijk met “we moeten constructief….”.

Het probleem is dat ik vooral ter rechter zijde structureel non-constructief gedrag zie. Om maar te beginnen bij vriendin Dilan die weigert om zelfs maar over een constructie te praten.

Nee de koers van linkse partijen bij een naar rechts leunend kabinet is heel simpel. Verschroeide aarde en zo snel mogelijk weer naar de stembus. Vol in de aanval waarbij feiten er niet toe doen in de beste rechtse traditie. De tijd van lief zijn en compromissen ligt sinds Dilan achter ons.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:30:04 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219155759
Rechtse partijen moet je gewoon wat snoepgoed geven. Daar was het CDA altijd een meester in.
pi_219155769
Ik denk dat GroenLinks / PvdA best wat te winnen zou hebben met het steunen van een minderheidskabinet vanuit de oppositie.

Stappen zetten op stikstof, woningbouw, bezuinigingen op de zorg wat remmen of verzachten voor bepaalde groepen. Dat lijkt me ook niet onbelangrijk en allemaal zaken die GroenLinks / PvdA in hun verkiezingsprogramma heeft opgenomen.

Natuurlijk moeten ze niet een totaalrechts regeerakkoord helpen mogelijk maken.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219155779
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:27 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Zeker. En Hanca heeft ook helemaal gelijk met “we moeten constructief….”.

Het probleem is dat ik vooral ter rechter zijde structureel non-constructief gedrag zie. Om maar te beginnen bij vriendin Dilan die weigert om zelfs maar over een constructie te praten.

Nee de koers van linkse partijen bij een naar rechts leunend kabinet is heel simpel. Verschroeide aarde en zo snel mogelijk weer naar de stembus. Vol in de aanval waarbij feiten er niet toe doen in de beste rechtse traditie. De tijd van lief zijn en compromissen ligt sinds Dilan achter ons.
Daar ben ik het dus volledig mee oneens.

De tijd van ruzie maken en tijdrekken ligt achter ons, alle middenpartijen (en ja, daar hoort de VVD nog steeds bij) moeten nu eindelijk eens samen constructief problemen gaan oplossen. Absoluut niet zo snel mogelijk naar de stembus, maar hopen dat je deze zeer werkbare samenstelling van de Kamer juist 4 jaar vol kunt laten maken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:33:22 #7
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219155780
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:31 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik denk dat GroenLinks / PvdA best wat te winnen zou hebben met het steunen van een minderheidskabinet vanuit de oppositie.

Stappen zetten op stikstof, woningbouw, bezuinigingen op de zorg wat remmen of verzachten voor bepaalde groepen. Dat lijkt me ook niet onbelangrijk en allemaal zaken die GroenLinks / PvdA in hun verkiezingsprogramma heeft opgenomen.

Dat moeten ze gewoon niet doen, dan geef je de VVD met hun smerige spelletje hun zin en laat je je ballen afsnijden met een roestig scheermesje. Nogmaals, de VVD (en VNO-NCW) is niet de baas van PvdAGL.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:35:11 #8
403588 mcmlxiv
pi_219155788
quote:

Verwacht jij dat dan in een kabinet met VVD en CDA zonder tegenwicht? Stikstof en woningbouw worden actief door CDA tegengewerkt, want boertjes. Betaalbare zorg voor iedereen? Dat gaat ondernemend Nederland toch niet betalen?

Alleen een middenkabinet waarbij partijen durven weer compromissen te sluiten heeft een kans. Al het andere levert hetzelfde gekut van het afgelopen decennium op.
pi_219155791
Nederland heeft dan ook voornamelijk rechts gestemd. En de grootste partij is nog nooit zo klein geweest.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219155799
Ik heb ook niet de illusie dat de Kamer binnen afzienbare tijd nog minder rechts gaat worden dan dit. Dat PVV-FvD-BBB-SGP-JA21 zelfs met VVD geen meerderheid hebben lijkt me een situatie die je moet gebruiken, de kans dat dat de volgende keer wel zo is is enorm. Dus 'snel weer verkiezingen' is eerder pro-rechts dan pro-links.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:38:24 #11
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219155800
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:35 schreef capricia het volgende:
Nederland heeft dan ook voornamelijk rechts gestemd. En de grootste partij is nog nooit zo klein geweest.
Klopt. Maar daar wordt nog maar mondjesmaat over gesproken.
Hoewel de Volkskrant het in sommige colums wel opmerkt.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219155802
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:35 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Verwacht jij dat dan in een kabinet met VVD en CDA zonder tegenwicht? Stikstof en woningbouw worden actief door CDA tegengewerkt, want boertjes. Betaalbare zorg voor iedereen? Dat gaat ondernemend Nederland toch niet betalen?

Alleen een middenkabinet waarbij partijen durven weer compromissen te sluiten heeft een kans. Al het andere levert hetzelfde gekut van het afgelopen decennium op.
Volg jij het wel? Vedder van CDA was de allergrootste criticus van Wiersma. Doen alsof het CDA nog het beleid van 20 jaar geleden aan hangt is echt onzinnig.
  Moderator vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:40:26 #13
236264 crew  capricia
pi_219155806
quote:

[..]

'Betaalbare zorg voor iedereen'
Wat is dat precies? Ik vind het een hol begrip.

Het bevriezen van het basispakket is onderdeel van de oplossing volgens VVD, D66, SGP, ChristenUnie, Volt en JA21.
Dus daar zit D66 al op een lijn met de VVD en JA21. En niet met GL-PVDA bijvoorbeeld.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:41:36 #14
236264 crew  capricia
pi_219155812
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:38 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Klopt. Maar daar wordt nog maar mondjesmaat over gesproken.
Hoewel de Volkskrant het in sommige colums wel opmerkt.
Het lijkt me sterk dat er dan een of ander links programma uitgerold gaat worden. _O-
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219155821
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:37 schreef Hanca het volgende:
Ik heb ook niet de illusie dat de Kamer binnen afzienbare tijd nog minder rechts gaat worden dan dit. Dat PVV-FvD-BBB-SGP-JA21 zelfs met VVD geen meerderheid hebben lijkt me een situatie die je moet gebruiken, de kans dat dat de volgende keer wel zo is is enorm. Dus 'snel weer verkiezingen' is eerder pro-rechts dan pro-links.
Dat klopt inderdaad, al zit het CDA natuurlijk ook gewoon in de middenrechtse en licht conservatieve hoek.
pi_219155822
quote:

Lol, wat?

Dus wanneer de VVD zegt "wij willen niet met GLPvdA regeren", en dan moet GLPvdA precies deze partijen gaan steunen als minderheidskabinet?

Nee. Je kan niet iemand afwijzen voor je coalitie, om dan te verwachten dat ze je groepje toch steeds aan een meerderheid helpen vanuit de oppositie. Zo werkt dat niet he.
"Pools are perfect for holding water"
  Redactie Sport vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:43:29 #17
274204 crew  Mexicanobakker
pi_219155827
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:37 schreef Hanca het volgende:
De vraag is of zo'n coalitie werkbaar zou zijn, natuurlijk. Maar de VVD heeft daar wel veel bij te verliezen, bij een dergelijke coalitie.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:45:18 #18
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_219155837
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Het lijkt me sterk dat er dan een of ander links programma uitgerold gaat worden. _O-
Dat is wel waar de discussie hier (dit topic) over gaat :')
VVD mag meedoen maar vooral geen eigen punten leven, JA21 liever niet, de grootste verliezer moet een meer dan prominente (pvda) rol krijgen, en over BBB, FVD, PVV, SGP wordt niet eens gesproken.

Ik lees dit met veel plezier. Het enige wat progressief gewonnen heeft (denk dat onder rechts er weinig tegen zijn) is dat het heel waarschijnlijk is dat wij de eerste premier krijgen die homo is.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219155840
quote:

[..]

D66, VVD en CDA willen ook gewoon stappen zetten op stikstof, D66 en het CDA zelfs grotendeels met vergelijkbare oplossingen als GroenLinks / PvdA.

Woningbouw willen alle partijen aanpakken, zij het op ieder hun eigen manier, maar daar moet toch wel een weg gevonden kunnen worden lijkt mij?

Het gaat - helaas - niet om betaalbare zorg voor iedereen. Genoemde partijen willen allemaal fors bezuinigen op de zorg, behalve GroenLinks / PvdA. Zij zouden in ruil voor hun steun wat verzachtingen kunnen eisen bijvoorbeeld.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:46:28 #20
403588 mcmlxiv
pi_219155842
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:43 schreef probeer het volgende:

[..]
Lol, wat?

Dus wanneer de VVD zegt "wij willen niet met GLPvdA regeren", en dan moet GLPvdA precies deze partijen gaan steunen als minderheidskabinet?

Nee. Je kan niet iemand afwijzen voor je coalitie, om dan te verwachten dat ze je groepje toch steeds aan een meerderheid helpen vanuit de oppositie. Zo werkt dat niet he.
Dit dus. Zolang VVD links uitsluit past alleen hetzelfde gedrag vanuit linkse partijen.

Constructief werkt namelijk alleen wanneer het van twee kanten komt.

En wanneer verwart Nederland dan daarna nog extremer kiest, tja dan willen ze blijkbaar belazerd worden. Is hun keuze.
pi_219155856
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar ben ik het dus volledig mee oneens.

De tijd van ruzie maken en tijdrekken ligt achter ons, alle middenpartijen (en ja, daar hoort de VVD nog steeds bij) moeten nu eindelijk eens samen constructief problemen gaan oplossen. Absoluut niet zo snel mogelijk naar de stembus, maar hopen dat je deze zeer werkbare samenstelling van de Kamer juist 4 jaar vol kunt laten maken.
Het blijft ongelofelijk dat de VVD, na Rutte 4, succesvol het frame van wegloper en niet probleemoplosser op de PVV plakt.
  Moderator vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:50:14 #22
236264 crew  capricia
pi_219155870
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:48 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het blijft ongelofelijk dat de VVD, na Rutte 4, succesvol het frame van wegloper en niet probleemoplosser op de PVV plakt.
Nou, sterker nog:
Na alle mislukte en gevallen rechtse kabinetten heeft Nederland links afgestraft. :+
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:50:37 #23
403588 mcmlxiv
pi_219155871
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:45 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
VVD mag meedoen maar vooral geen eigen punten leven, JA21 liever niet, de grootste verliezer moet een meer dan prominente (pvda) rol krijgen, en over BBB, FVD, PVV, SGP wordt niet eens gesproken.

Ik lees dit met veel plezier. Het enige wat progressief gewonnen heeft (denk dat onder rechts er weinig tegen zijn) is dat het heel waarschijnlijk is dat wij de eerste premier krijgen die homo is.
Hoe kom je toch bij die onzin? VVD heeft al decennia regeringsmacht en kan gewoon haar punten inbrengen. Rechtse leugens om het extremistische gedrag van Yeşilgöz goed te praten.
pi_219155891
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:43 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
De vraag is of zo'n coalitie werkbaar zou zijn, natuurlijk. Maar de VVD heeft daar wel veel bij te verliezen, bij een dergelijke coalitie.
Ik noem het niet als coalitie. Lang niet alle stemmingen gaan in coalitieverband, coalities stemmen niet 100% samen. En dan kan de huidige wat linksere meerderheid nu dus beleid bij sturen, de kans dat dat na een volgende verkiezing weer kan is helemaal niet zo groot.
pi_219155896
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:46 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Dit dus. Zolang VVD links uitsluit past alleen hetzelfde gedrag vanuit linkse partijen.

Constructief werkt namelijk alleen wanneer het van twee kanten komt.

En wanneer verwart Nederland dan daarna nog extremer kiest, tja dan willen ze blijkbaar belazerd worden. Is hun keuze.
Valt ook wat voor te zeggen ja.

Je kan ook een keer een paar jaar aankijken hoe rechts er een totale shitshow van maakt in de hoop dat de kiezer gillen terug naar links rent.

Maar de afgelopen jaren hebben we ook gezien dat dit zo niet werkt. Zelfs na het meest rechtse kabinet ooit wordt links afgestraft (en is alles de schuld van links).
  Redactie Sport vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:53:55 #26
pi_219155898
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik noem het niet als coalitie. Lang niet alle stemmingen gaan in coalitieverband, coalities stemmen niet 100% samen. En dan kan de huidige wat linksere meerderheid nu dus beleid bij sturen, de kans dat dat na een volgende verkiezing weer kan is helemaal niet zo groot.
Dat is zeker waar, maar vorige keer was het wel voldoende en daar is dus ook weinig mee gebeurd.
  Moderator vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:54:08 #27
236264 crew  capricia
pi_219155899
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:50 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Hoe kom je toch bij die onzin? VVD heeft al decennia regeringsmacht en kan gewoon haar punten inbrengen. Rechtse leugens om het extremistische gedrag van Yeşilgöz goed te praten.
De kiezer heeft altijd gelijk.
En de kiezer vindt het de schuld van links.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Redactie Sport vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:54:48 #28
pi_219155903
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:54 schreef capricia het volgende:

[..]
De altijd vermoeiende kiezer.
pi_219155904
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:46 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
D66, VVD en CDA willen ook gewoon stappen zetten op stikstof, D66 en het CDA zelfs grotendeels met vergelijkbare oplossingen als GroenLinks / PvdA.

Woningbouw willen alle partijen aanpakken, zij het op ieder hun eigen manier, maar daar moet toch wel een weg gevonden kunnen worden lijkt mij?

Het gaat - helaas - niet om betaalbare zorg voor iedereen. Genoemde partijen willen allemaal fors bezuinigen op de zorg, behalve GroenLinks / PvdA. Zij zouden in ruil voor hun steun wat verzachtingen kunnen eisen bijvoorbeeld.
Fors bezuinigen op de zorg is een verkeerd frame. Het gaat om de stijging van de zorgkosten verminderen.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:55:18 #30
403588 mcmlxiv
pi_219155905
quote:

[..]
Tja dan mag de kiezer gewoon verder verneukt worden zonder linkse hulp. Moeilijker is het niet toch?
pi_219155916
quote:

[..]

Volgens mij erkent iedereen in dit topic dat de enige manier voor GLPvdA om aan een coalitie deel te nemen, is wanneer de VVD het daarmee eens is. De vraag is niet 'of GLPvdA wel met D66, CDA en VVD wil'. De vraag is 'of de VVD wel met GLPvdA wil'. En het antwoord lijkt overduidelijk "NEE!" te zijn vanuit de VVD.

Dus waar je dan dat "VVD mag meedoen maar vooral geen eigen punten leven" van haalt ..

De VVD gaat bepalen of we uberhaupt een D66 CDA VVD GLPvdA kabinet krijgen.

En we weten allemaal dat ze bij een zeer onwaarschijnlijke ja, hun huid héél duur gaan verkopen.
pi_219155917
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Fors bezuinigen op de zorg is een verkeerd frame. Het gaat om de stijging van de zorgkosten verminderen.
Dat vind ik altijd zo'n lulkoek. Sorry hoor, maar "minder méér" is net zo goed bezuinigen.

Als je het basispad volgt dan is er door toenemende vraag of stijgende kosten X nodig over zoveel tijd.

Als je tegen die tijd dus zorg nodig hebt of bepaald medicatie of hulpmiddelen dan heb je gewoon pech.

Dat is gewoon bezuinigen. Hou op met die lullige frames.
pi_219155940
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:57 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Dat vind ik altijd zo'n lulkoek. Sorry hoor, maar "minder méér" is net zo goed bezuinigen.

Als je het basispad volgt dan is er door toenemende vraag of stijgende kosten X nodig over zoveel tijd.

Als je tegen die tijd dus zorg nodig hebt of bepaald medicatie of hulpmiddelen dan heb je gewoon pech.

En dit ben ik dan wel weer woord voor woord met je eens.

Dat het moet .. wellicht, ok. Prima, we kunnen die discussie best voeren.

Maar dat hele 'met minder meer doen' is inderdaad een eufemisme voor bezuinigen en vrijwilligerswerk (familie) verwachten.
pi_219155969
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:57 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Zorgkosten verminderen kan door herstructurering van de zorg. Er loopt te veel geld weg dat niet naar directe zorg gaat. En de prijzen van de farmaceutische industrie in de hand houden etc.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:05:00 #35
403588 mcmlxiv
pi_219155992
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 10:02 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Zorgkosten verminderen kan door herstructurering van de zorg. Er loopt te veel geld weg dat niet naar directe zorg gaat. En de prijzen van de farmaceutische industrie in de hand houden etc.
En dat gaat de VVD doen? De partij waarvan een voormalig voorzitter met hulp van andere VVD prominenten ooit een crematorium heeft gestolen?
pi_219155993
quote:

[..]

De grootste verliezer is de NSC -20 en daarna PVV met -11. PvdA/GL is dus pas de derde.

Daarnaast zijn 1 jaar Schoof en de houding van BBB en PVV toch niet het grootste uithangbord om meteen weer met ze in zee te gaan? BBB haar Raison d'être staat haaks op 99 zetels in de tweede kamer (D66, GL/PvdA, VVD, CDA, Denk, SP, PvdD, CU, Volt). De PVV lijkt meer belang te hechten bij symbolen, totempalen en besturen per decreet als bij beleid en doet dat het liefst terwijl ze haar partners in crime affakkelt.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:09:07 #37
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219156022
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Alles wat je lager begroot dan het basispad is een bezuiniging natuurlijk, maar desalniettemin ben ik het ermee eens dat dat nodig is.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  Moderator vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:14:25 #38
236264 crew  capricia
pi_219156055
Over dat Nederland naar rechts is opgeschoven:
quote:
Ondanks verlies PVV zet verrechtsing Tweede Kamer onverminderd door

Veel gematigde en linkse kiezers reageerden opgelucht op de verkiezingsuitslag, omdat zij die interpreteren als een herstel van het politieke midden. Niets is minder waar: de Tweede Kamer is verder naar rechts opgeschoven.
https://www.volkskrant.nl(...)nderd-door~b45493e8/

Staat ook in dat Rob Jetten eerst een klimaatdrammer was. Maar nu zich voordoet als ‘Rob de Bouwer’, met die tien nieuwe steden.
De manier waarop hij dat wil is ‘deregulering’, dus het schrappen van regels die de woningbouw afremmen.
En dat is precies waar de VVD al heel lang voor pleit, deregulering. Dat is vanouds een rechts thema.

Ik zie echt best veel punten waarop D66 en de VVD elkaar kunnen vinden.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:14:56 #39
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_219156057
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:56 schreef probeer het volgende:

[..]
Volgens mij erkent iedereen in dit topic dat de enige manier voor GLPvdA om aan een coalitie deel te nemen, is wanneer de VVD het daarmee eens is. De vraag is niet 'of GLPvdA wel met D66, CDA en VVD wil'. De vraag is 'of de VVD wel met GLPvdA wil'. En het antwoord lijkt overduidelijk "NEE!" te zijn vanuit de VVD.

Dus waar je dan dat "VVD mag meedoen maar vooral geen eigen punten leven" van haalt ..

De VVD gaat bepalen of we uberhaupt een D66 CDA VVD GLPvdA kabinet krijgen.

En we weten allemaal dat ze bij een zeer onwaarschijnlijke ja, hun huid héél duur gaan verkopen.
Yep. Het vertrek van Timmermans helpt ook niet mee - daar zal eerst een nieuwe politiek leider in het zadel moeten die die gespleten achterban voldoende comfort kan geven. Dat is best ingewikkeld coalitiegesprekken voeren.

Ik denk dat we eerst gaan zien hoe ongelofelijk niet graag D66 met JA21 in een coalitie wil zitten, ook om GL/PvdA de tijd te geven bovenstaande probleem op te lossen en de VVD te doen wennen aan het idee van een coalitie met GL/PvdA.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_219156060

Wat wil die verwaande partijdictator toch? Hij weet dat er geen stabiel kabinet is te maken met hem cq PVV
VVD en CDA willen niet meedoen . FvD wel.... maar hoe stabiel wordt het met die lieden ?
Het lijkt dat de man rancuneus is.
Aan de andere kant.... natuurlijk moet de kiesraad eerst met een definitieve uitslag komen. Punt..
Dan pas kan de Kamer een verkenner een opdracht geven.
Er zal geen verkenner zijn in opdracht van D66, wat Wilders suggereert.

Hoe moeilijk zal de VVD doen bij een formatiepoging die D66 en CDA willen: met GL/PvdA.
Ze kunnen ook weer niet te opzichtig die poging doen klappen, om zonder GL/PvdA een rechts kabinet te vormen.
Dat vinden D66 en CDA niet zo constructief. Of zijn ze zo regeergeil dat ze maar meedoen met het rechtse kabinet wat VVD wil ?

Volgend jaar Pasen een kabinet ?

[ Bericht 5% gewijzigd door Bluesdude op 31-10-2025 10:21:01 ]
pi_219156064
quote:

[..]
Kabinet Rutte IV raakte in 2023 37 zetels kwijt, twee jaar later is Kabinet Schoof I 36 zetels kwijt. Als we dan ook nog de eerste kamer verkiezing van achtervolgend FvD en BBB meenemen dan heeft de kiezer een nogal vluchtig karakter in plaats van gelijk.

Misschien klopt Churchill’s houding ten opzichte van de kiezer beter.
pi_219156076
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 10:14 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Yep. Het vertrek van Timmermans helpt ook niet mee - daar zal eerst een nieuwe politiek leider in het zadel moeten die die gespleten achterban voldoende comfort kan geven. Dat is best ingewikkeld coalitiegesprekken voeren.

Ik denk dat we eerst gaan zien hoe ongelofelijk niet graag D66 met JA21 in een coalitie wil zitten, ook om GL/PvdA de tijd te geven bovenstaande probleem op te lossen en de VVD te doen wennen aan het idee van een coalitie met GL/PvdA.
Is er eigenlijk een grote kans dat D66, CDA, VVD en JA21 76 zetels krijgen?
pi_219156079
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 10:14 schreef capricia het volgende:
[..]

Staat ook in dat Rob Jetten eerst een klimaatdrammer was. Maar nu zich voordoet als ‘Rob de Bouwer’, met die tien nieuwe steden.
De manier waarop hij dat wil is ‘deregulering’, dus het schrappen van regels die de woningbouw afremmen.
En dat is precies waar de VVD al heel lang voor pleit, deregulering. Dat is vanouds een rechts thema.

Dat komt dan ook omdat ze al heel lang heel erg op elkaar lijken. D66 is hetzelfde economisch denken als de VVD, maar dan met een progressief sausje (soms imo veel te waterig) zodat D66ers kunnen blijven denken dat ze nog steeds het beste met de wereld voor hebben.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:18:51 #44
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_219156082
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 10:14 schreef capricia het volgende:
[..]

D66 is in de kern natuurlijk ook een liberale partij, net als de VVD. Dat zie je in hun economische standpunten altijd wel goed terug. Ze zijn met name op de cultureel-maatschappelijke thema's progressief, zolang het om individuele zelfexpressie gaat natuurlijk.

vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:19:22 #45
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_219156087
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 10:18 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Is er eigenlijk een grote kans dat D66, CDA, VVD en JA21 76 zetels krijgen?
Het kan, afhankelijk van hoe restzetels straks verdeeld worden. Er hoeft bij één van die partijen maar één zetel bij en je bent er.

pi_219156108
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 10:14 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Ik ben bang dat D66 eerder gaat zwichten voor midden-rechts, dan de VVD voor GLPvdA. Is eh ... historisch gezien iets waar D66 goed in is.

quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 10:18 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
D66 is in de kern natuurlijk ook een liberale partij, net als de VVD. Dat zie je in hun economische standpunten altijd wel goed terug. Ze zijn met name op de cultureel-maatschappelijke thema's progressief, zolang het om individuele zelfexpressie gaat natuurlijk.
Ja, dit. Jij brengt het wat vriendelijker :D
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:22:54 #47
403588 mcmlxiv
pi_219156110
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 10:15 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Kabinet Rutte IV raakte in 2023 37 zetels kwijt, twee jaar later is Kabinet Schoof I 36 zetels kwijt. Als we dan ook nog de eerste kamer verkiezing van achtervolgend FvD en BBB meenemen dan heeft de kiezer een nogal vluchtig karakter in plaats van gelijk.

Misschien klopt Churchill’s houding ten opzichte van de kiezer beter.
30% van de rechtse kiezers heeft echt rechtse belangen. De rest wil eigenlijk gewoon “linkse” dingen, maar met 1 belangrijke kanttekening, namelijk linkse dingen alleen voor roomblanke autochtonen met minimaal 6 generaties onverdund Nederlands bloed.

De commentaren op de uiting van Wilders over hongerig Afrika zegt genoeg. Laat die afrikaantjes maar verrekken, zolang ze maar niet deze kant opkomen. Het gaat niet over rechts versus links, maar over egoïstisch versus sociaal.
  Moderator vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:23:25 #48
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_219156115
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:53 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Valt ook wat voor te zeggen ja.

Je kan ook een keer een paar jaar aankijken hoe rechts er een totale shitshow van maakt in de hoop dat de kiezer gillen terug naar links rent.

Maar de afgelopen jaren hebben we ook gezien dat dit zo niet werkt. Zelfs na het meest rechtse kabinet ooit wordt links afgestraft (en is alles de schuld van links).
Volgens van Boxtel moet je het niet eendimensionaal op 1 lijn, maar gelijk drie dimensionaal bekijken, waarna hij toch meer iets twee dimensionaals begon te omschrijven.

Maar wiskunde is volgensmij geen vereiste bij politici.

Hoe dan ook is dat wel de schuld van links natuurlijk.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:24:14 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219156125
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 10:18 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
D66 lijkt sociaaleconomisch wat meer op het CDA. Dus gericht op sociale zekerheid zodat de armsten en zwaksten kunnen leven, maar niet gericht op nivellering zoals linkse partijen willen.
  Moderator vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:25:33 #50
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_219156136
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 10:24 schreef Hexagon het volgende:

[..]
D66 lijkt sociaaleconomisch wat meer op het CDA. Dus gericht op sociale zekerheid zodat de armsten en zwaksten kunnen leven, maar niet gericht op nivellering zoals linkse partijen willen.
Zijn er partijen gericht op iets zodat dat mensen niet kunnen leven?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')