Zeker. En Hanca heeft ook helemaal gelijk met “we moeten constructief….”.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:10 schreef Hoekbank het volgende:
[..]
Je gooit hier nogal wat verschillende zaken op macro en micro niveau op een hoop. Een gezonde huizenmarkt is inderdaad landsbelang, maar hoe dat te realiseren verschillen de inzichten. Wel of geen hypotheekrenteaftrek is daar een onderdeel van. Goede betaalbare zorg en onderwijs is inderdaad landsbelang, maar hoe dat te realiseren, daar verschillen de partijen in.
Volgens mij heeft (bijna) iedereen het beste voor met het land, maar verschillen de inzichten in hoe we de zaken moeten realiseren; bezuinigen, investeren, hogere belastingen, verschuiven van lasten etc.
Daar ben ik het dus volledig mee oneens.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:27 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Zeker. En Hanca heeft ook helemaal gelijk met “we moeten constructief….”.
Het probleem is dat ik vooral ter rechter zijde structureel non-constructief gedrag zie. Om maar te beginnen bij vriendin Dilan die weigert om zelfs maar over een constructie te praten.
Nee de koers van linkse partijen bij een naar rechts leunend kabinet is heel simpel. Verschroeide aarde en zo snel mogelijk weer naar de stembus. Vol in de aanval waarbij feiten er niet toe doen in de beste rechtse traditie. De tijd van lief zijn en compromissen ligt sinds Dilan achter ons.
Dat moeten ze gewoon niet doen, dan geef je de VVD met hun smerige spelletje hun zin en laat je je ballen afsnijden met een roestig scheermesje. Nogmaals, de VVD (en VNO-NCW) is niet de baas van PvdAGL.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:31 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik denk dat GroenLinks / PvdA best wat te winnen zou hebben met het steunen van een minderheidskabinet vanuit de oppositie.
Stappen zetten op stikstof, woningbouw, bezuinigingen op de zorg wat remmen of verzachten voor bepaalde groepen. Dat lijkt me ook niet onbelangrijk en allemaal zaken die GroenLinks / PvdA in hun verkiezingsprogramma heeft opgenomen.
Natuurlijk moeten ze niet een totaalrechts regeerakkoord helpen mogelijk maken.
Verwacht jij dat dan in een kabinet met VVD en CDA zonder tegenwicht? Stikstof en woningbouw worden actief door CDA tegengewerkt, want boertjes. Betaalbare zorg voor iedereen? Dat gaat ondernemend Nederland toch niet betalen?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:31 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik denk dat GroenLinks / PvdA best wat te winnen zou hebben met het steunen van een minderheidskabinet vanuit de oppositie.
Stappen zetten op stikstof, woningbouw, bezuinigingen op de zorg wat remmen of verzachten voor bepaalde groepen. Dat lijkt me ook niet onbelangrijk en allemaal zaken die GroenLinks / PvdA in hun verkiezingsprogramma heeft opgenomen.
Klopt. Maar daar wordt nog maar mondjesmaat over gesproken.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:35 schreef capricia het volgende:
Nederland heeft dan ook voornamelijk rechts gestemd. En de grootste partij is nog nooit zo klein geweest.
Volg jij het wel? Vedder van CDA was de allergrootste criticus van Wiersma. Doen alsof het CDA nog het beleid van 20 jaar geleden aan hangt is echt onzinnig.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:35 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Verwacht jij dat dan in een kabinet met VVD en CDA zonder tegenwicht? Stikstof en woningbouw worden actief door CDA tegengewerkt, want boertjes. Betaalbare zorg voor iedereen? Dat gaat ondernemend Nederland toch niet betalen?
Alleen een middenkabinet waarbij partijen durven weer compromissen te sluiten heeft een kans. Al het andere levert hetzelfde gekut van het afgelopen decennium op.
'Betaalbare zorg voor iedereen'quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:35 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Verwacht jij dat dan in een kabinet met VVD en CDA zonder tegenwicht? Stikstof en woningbouw worden actief door CDA tegengewerkt, want boertjes. Betaalbare zorg voor iedereen? Dat gaat ondernemend Nederland toch niet betalen?
Alleen een middenkabinet waarbij partijen durven weer compromissen te sluiten heeft een kans. Al het andere levert hetzelfde gekut van het afgelopen decennium op.
Het lijkt me sterk dat er dan een of ander links programma uitgerold gaat worden.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt. Maar daar wordt nog maar mondjesmaat over gesproken.
Hoewel de Volkskrant het in sommige colums wel opmerkt.
Dat klopt inderdaad, al zit het CDA natuurlijk ook gewoon in de middenrechtse en licht conservatieve hoek.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:37 schreef Hanca het volgende:
Ik heb ook niet de illusie dat de Kamer binnen afzienbare tijd nog minder rechts gaat worden dan dit. Dat PVV-FvD-BBB-SGP-JA21 zelfs met VVD geen meerderheid hebben lijkt me een situatie die je moet gebruiken, de kans dat dat de volgende keer wel zo is is enorm. Dus 'snel weer verkiezingen' is eerder pro-rechts dan pro-links.
Lol, wat?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:31 schreef Tomatenboer het volgende:
De vraag is of zo'n coalitie werkbaar zou zijn, natuurlijk. Maar de VVD heeft daar wel veel bij te verliezen, bij een dergelijke coalitie.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:37 schreef Hanca het volgende:
Ik heb ook niet de illusie dat de Kamer binnen afzienbare tijd nog minder rechts gaat worden dan dit. Dat PVV-FvD-BBB-SGP-JA21 zelfs met VVD geen meerderheid hebben lijkt me een situatie die je moet gebruiken, de kans dat dat de volgende keer wel zo is is enorm. Dus 'snel weer verkiezingen' is eerder pro-rechts dan pro-links.
Dat is wel waar de discussie hier (dit topic) over gaatquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Het lijkt me sterk dat er dan een of ander links programma uitgerold gaat worden.
D66, VVD en CDA willen ook gewoon stappen zetten op stikstof, D66 en het CDA zelfs grotendeels met vergelijkbare oplossingen als GroenLinks / PvdA.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:35 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Dit dus. Zolang VVD links uitsluit past alleen hetzelfde gedrag vanuit linkse partijen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:43 schreef probeer het volgende:
[..]
Lol, wat?
Dus wanneer de VVD zegt "wij willen niet met GLPvdA regeren", en dan moet GLPvdA precies deze partijen gaan steunen als minderheidskabinet?
Nee. Je kan niet iemand afwijzen voor je coalitie, om dan te verwachten dat ze je groepje toch steeds aan een meerderheid helpen vanuit de oppositie. Zo werkt dat niet he.
Het blijft ongelofelijk dat de VVD, na Rutte 4, succesvol het frame van wegloper en niet probleemoplosser op de PVV plakt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar ben ik het dus volledig mee oneens.
De tijd van ruzie maken en tijdrekken ligt achter ons, alle middenpartijen (en ja, daar hoort de VVD nog steeds bij) moeten nu eindelijk eens samen constructief problemen gaan oplossen. Absoluut niet zo snel mogelijk naar de stembus, maar hopen dat je deze zeer werkbare samenstelling van de Kamer juist 4 jaar vol kunt laten maken.
Nou, sterker nog:quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:48 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Het blijft ongelofelijk dat de VVD, na Rutte 4, succesvol het frame van wegloper en niet probleemoplosser op de PVV plakt.
Hoe kom je toch bij die onzin? VVD heeft al decennia regeringsmacht en kan gewoon haar punten inbrengen. Rechtse leugens om het extremistische gedrag van Yeşilgöz goed te praten.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:45 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dat is wel waar de discussie hier (dit topic) over gaat
VVD mag meedoen maar vooral geen eigen punten leven, JA21 liever niet, de grootste verliezer moet een meer dan prominente (pvda) rol krijgen, en over BBB, FVD, PVV, SGP wordt niet eens gesproken.
Ik lees dit met veel plezier. Het enige wat progressief gewonnen heeft (denk dat onder rechts er weinig tegen zijn) is dat het heel waarschijnlijk is dat wij de eerste premier krijgen die homo is.
Ik noem het niet als coalitie. Lang niet alle stemmingen gaan in coalitieverband, coalities stemmen niet 100% samen. En dan kan de huidige wat linksere meerderheid nu dus beleid bij sturen, de kans dat dat na een volgende verkiezing weer kan is helemaal niet zo groot.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:43 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
De vraag is of zo'n coalitie werkbaar zou zijn, natuurlijk. Maar de VVD heeft daar wel veel bij te verliezen, bij een dergelijke coalitie.
Valt ook wat voor te zeggen ja.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:46 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Dit dus. Zolang VVD links uitsluit past alleen hetzelfde gedrag vanuit linkse partijen.
Constructief werkt namelijk alleen wanneer het van twee kanten komt.
En wanneer verwart Nederland dan daarna nog extremer kiest, tja dan willen ze blijkbaar belazerd worden. Is hun keuze.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |