abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219152113

[ Bericht 60% gewijzigd door Dr_Flash op 30-10-2025 20:04:27 ]
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_219152277
Mooie titel, @Dr_Flash

Mag er ook een vers plaatje bij?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_219152357
quote:
14s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 19:53 schreef sigme het volgende:
Mooie titel, @:Dr_Flash

Mag er ook een vers plaatje bij?
Sure. Moment.
pi_219152441
Better now @sigme ? :P
pi_219152470
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 19:36 schreef derLudolf het volgende:

[..]
En de HRA zou voor mij een mooi begin zijn om verder te verduurzamen. Wie wou daar ook alweer aan tornen?
Iedereen behalve de VVD?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_219152613
quote:
10s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:04 schreef Dr_Flash het volgende:
Better now @:sigme ? :P
Zeker :Y

Hoewel ik het matig vind dat er in het Engels gestemd wordt. Maar ik ben dan ook een beroepskniesoor.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_219152681
Ik zat me vandaag het hoofd te breken over een lijst met berekende leeftijden. Op een rapport wordt gespuugd hoe oud de personen zijn op 1 januari in het jaar x. Op zich heel simpel, want in het afgelopen jaar is dan iedereen een keertje aan de beurt geweest.

Sommige leeftijden op dat rapport kwamen overeen met mijn berekening, anderen zaten er een jaar naast en het duurde heeeeeeeeeel lang voordat ik het patroon zag. De computer rondt af :') Iedereen geboren voor 1 juli wordt naar beneden afgerond en is dan op 1 januari dus een jaartje jonger volgens dat rapport dan je zou verwachten.
pi_219152850
TT O+

Er is niks eerlijks aan de HRA. Laten we wel wezen; degenen die daar het meeste van profiteren zijn degenen die zich een groot huis kunnen veroorloven en het dak vol leggen met panelen, overal hr+++ glas laten plaatsen en drie laadpalen op hun oprit laten aanleggen.

(Even voor de goede orde: wij krijgen ook HRA. En ik vind het echt nergens op slaan. Leuk om inderdaad dan maar te investeren, maar zonder zouden we het ook kunnen. Moeten we er misschien alleen iets bewuster voor sparen)

Degenen die ook echt graag zouden willen verduurzamen en een leuk bedrag via de HRA daar goed voor zouden kunnen gebruiken, zitten vaker wel dan niet in een (huur)woning waar je de keet uitwaait.
pi_219153196
Oh ja, HRA moet ik ook nog uitzoeken hoe dat werkt. Toen ik een hypotheekje had had ik wel HRA maar die hypotheek is afgelost lang voordat ik aan de 30 jaar zat, en misschien wil ik binnenkort wel weer een hypotheekje.
  Moderator donderdag 30 oktober 2025 @ 21:16:14 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219153247
quote:
7s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:31 schreef Candaasje het volgende:
TT O+

Er is niks eerlijks aan de HRA. Laten we wel wezen; degenen die daar het meeste van profiteren zijn degenen die zich een groot huis kunnen veroorloven en het dak vol leggen met panelen, overal hr+++ glas laten plaatsen en drie laadpalen op hun oprit laten aanleggen.

(Even voor de goede orde: wij krijgen ook HRA. En ik vind het echt nergens op slaan. Leuk om inderdaad dan maar te investeren, maar zonder zouden we het ook kunnen. Moeten we er misschien alleen iets bewuster voor sparen)

Degenen die ook echt graag zouden willen verduurzamen en een leuk bedrag via de HRA daar goed voor zouden kunnen gebruiken, zitten vaker wel dan niet in een (huur)woning waar je de keet uitwaait.
Leuk voor je dat jullie het niet nodig hebben. Ik heb geen partner die bij ASML werkt.

Huurtoeslag mag wel afgeschaft worden want ik huur niet
Kinderbijslag mag wel worden afgeschaft, ik heb geen kinderen

Een huurwoning hoeft de huurder zelf niet te verduurzamen, geen sterk argument.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219153347
Nou, het lijdt geen twijfel dat de mensen met de hoogste hypotheken ook het meeste geld van de overheid krijgen. In tegenstelling tot zo ongeveer alle andere maatregelen.

En ik kan me ook voorstellen dat de huizenprijzen zo hoog zijn omdat het HRA het budget om te kopen opblaast. Dus dat afbouw leidt tot een gezondere markt. Maar ik weet er te weinig van om te zeggen dat dat hout snijdt.

Zei ik, met hypotheek(renteaftrek) en zonder partner bij ASML. ;)
  Moderator donderdag 30 oktober 2025 @ 21:28:01 #12
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219153375
Nja leuke dingen
Zondag werd ik al gewaarschuwd dat er nog een pakketje aan zou komen

Morgen nog eentje en moest er voor het dak op. Een bijpassende kap voor op de schoorsteen? :D
pi_219153391
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 21:26 schreef Clubsoda het volgende:
Nou, het lijdt geen twijfel dat de mensen met de hoogste hypotheken ook het meeste geld van de overheid krijgen. In tegenstelling tot zo ongeveer alle andere maatregelen.

En ik kan me ook voorstellen dat de huizenprijzen zo hoog zijn omdat het HRA het budget om te kopen opblaast. Dus dat afbouw leidt tot een gezondere markt. Maar ik weet er te weinig van om te zeggen dat dat hout snijdt.

Zei ik, met hypotheek(renteaftrek) en zonder partner bij ASML. ;)
Is wel zo. Maar als je dat klatsboem doorvoert breekt de pleuris uit natuurlijk. Dat moet je heel geleidelijk doen. Maar ja welk nattekrantenkabinet van tegenwoordig maakt er beleid voor over 25 jaar? :W
pi_219153498
Maar volgens mij heeft niemand 'klatsboem' in het partijprogramma staan :+
pi_219153502
De open wond hield zich prima.

Groetjes van Lonaa met blote voetjes.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_219153531
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 21:28 schreef derLudolf het volgende:
Nja leuke dingen

[ afbeelding ]
Ik heb zoiets binnen in de hal hangen. De bel van de haringkar van mijn opa O+ Vroeger lang slecht contact mee gehad, toen 15 jaar helemaal niet. En in september 2005 ben ik hem toch maar weer eens gaan opzoeken. Hele leuke middag gehad, we zijn met zijn scootmobiel naar de duinen geweest, ijsje gehaald en zo. Die middag is eigenlijk mijn enige actieve herinnering aan mijn opa, en zo is het wel mooi. Half jaar later was hij dood.

Maar die middag dus, kwam ik aan bij het verzorgingshuis, en hij was niet in zijn kamer. Dus ik heb gauw even een foto gemaakt van hoe hij dan woonde. En rechts bovenop de TV, die bel.

Daarnaar gevraagd, bleek de bel te zijn van de haringkar die hij kort na de oorlog een aantal jaren gehad had. Had hij al die tijd bewaard etc. Vond ik mooi. Dus toen hij overleed kwam mijn vader naar me toe "Je zult er geen antwoord op hebben, maar als de oudste zoon van de oudste zoon moet ik het je vragen: Is er iets dat je wilt erven van opa?" Waarop ik meteen zei "De bel van de haringkar!" :o

Pa compleet verbijsterd hoe ik OOIT van het bestaan van dat hele ding kon weten, maar goed, de bel van de haringkar was voor mij ^O^ En nu hangt hij hier in de hal met een smeedijzeren beslag en het originele touw. Klepel heb ik bij een smid laten fixen want die zat met een boterhamzakkie vast :') En ik geef er geregeld een slinger aan als ik er langs loop *O* TINGELINGELING *O*

pi_219153558
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 21:16 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Leuk voor je dat jullie het niet nodig hebben. Ik heb geen partner die bij ASML werkt.

Huurtoeslag mag wel afgeschaft worden want ik huur niet
Kinderbijslag mag wel worden afgeschaft, ik heb geen kinderen

Een huurwoning hoeft de huurder zelf niet te verduurzamen, geen sterk argument.
Flauw, jij hebt geen absoluut droevig kutsalaris zoals ik dat heb, dus dat middelt mooi uit. Neem ook even mee dat we 10 jaar in een ex-sociale huurwoning hebben gezeten in een zeer matige buurt (ik had skinheads en technotokkies als directe buren en de schimmel stond op de muren als ik de huidschilfers van m’n onderburen niet via de ventilatie naar binnen wilde hebben. En daar is geen woord van gelogen of overdreven :X ).
We konden toen ook geen groter/duurder huis kopen. Laat staan een woning met lagere energiekosten.

HRA maakt de kloof tussen arm en rijk echt enkel groter. Ik heb ook geen kinderen en huur ook niet, maar dat is iets waar ook degenen met de laagste inkomens van profiteren. Bij HRA geldt dat hoe rijker je bent en hoe duurder je huis, hoe meer je uit de staatsruif krijgt.

En ik zette huur bewust tussen haakjes. Mensen die toch graag hun huurwoning willen verduurzamen omdat de verhuurder dat vaak echt niet of nauwelijks doet, krijgen er geen HRA en krijgen het ook niet terug met de verkoop. En dat zijn ook nog een vaak huizen waar de gasrekeningen door het dak gaan. Maar er zijn ook zat mensen met kleinere huizen die niet zoveel profiteren van HRA zoals mensen die dikke villa’s bewonen wel doen.

Ik begrijp best dat het voor jou fijn is, (wij vinden het ook prettig, het maakt het leven makkelijker) maar we zijn wel voor het afschaffen.
En ook voor ons betekent het dat we projecten moeten uitstellen of meer zelf moeten doen. Of andere dingen moeten laten.

Ook zou het ook niet erg vinden dat ze met de afschaffing met de rijksten beginnen. Of dat ze gewoon een plafond instellen wat je maximaal terugkrijgt, zodat het wat gelijker getrokjen wordt. Maar als uiteindelijke doel wel volledige afschaffing.
pi_219153567
quote:
7s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:19 schreef sigme het volgende:
Ik zat me vandaag het hoofd te breken over een lijst met berekende leeftijden. Op een rapport wordt gespuugd hoe oud de personen zijn op 1 januari in het jaar x. Op zich heel simpel, want in het afgelopen jaar is dan iedereen een keertje aan de beurt geweest.

Sommige leeftijden op dat rapport kwamen overeen met mijn berekening, anderen zaten er een jaar naast en het duurde heeeeeeeeeel lang voordat ik het patroon zag. De computer rondt af :') Iedereen geboren voor 1 juli wordt naar beneden afgerond en is dan op 1 januari dus een jaartje jonger volgens dat rapport dan je zou verwachten.
Wat een tijdverspilling :D Kan het nog aangepast worden of is het echt helemaal verspilde moeite?

Mijn tijdverspilling van vandaag was glorieus O+
Spoilers!
pi_219153574
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 21:28 schreef derLudolf het volgende:
Nja leuke dingen

[ afbeelding ]

Morgen nog eentje en moest er voor het dak op. Een bijpassende kap voor op de schoorsteen? :D
Die is wel leuk en past goed bij je! :D

Je moet eigenlijk met het bloemencorso naar hier komen (is wel een takke end). Er was dit jaar ook een club met antieke trekkers.
pi_219153612
quote:
7s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 21:45 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Flauw, jij hebt geen absoluut droevig kutsalaris zoals ik dat heb, dus dat middelt mooi uit. Neem ook even mee dat we 10 jaar in een ex-sociale huurwoning hebben gezeten in een zeer matige buurt (ik had skinheads en technotokkies als directe buren en de schimmel stond op de muren als ik de huidschilfers van m’n onderburen niet via de ventilatie naar binnen wilde hebben. En daar is geen woord van gelogen of overdreven :X ).
We konden toen ook geen groter/duurder huis kopen. Laat staan een woning met lagere energiekosten.

HRA maakt de kloof tussen arm en rijk echt enkel groter. Ik heb ook geen kinderen en huur ook niet, maar dat is iets waar ook degenen met de laagste inkomens van profiteren. Bij HRA geldt dat hoe rijker je bent en hoe duurder je huis, hoe meer je uit de staatsruif krijgt.

En ik zette huur bewust tussen haakjes. Mensen die toch graag hun huurwoning willen verduurzamen omdat de verhuurder dat vaak echt niet of nauwelijks doet, krijgen er geen HRA en krijgen het ook niet terug met de verkoop. En dat zijn ook nog een vaak huizen waar de gasrekeningen door het dak gaan. Maar er zijn ook zat mensen met kleinere huizen die niet zoveel profiteren van HRA zoals mensen die dikke villa’s bewonen wel doen.

Ik begrijp best dat het voor jou fijn is, (wij vinden het ook prettig, het maakt het leven makkelijker) maar we zijn wel voor het afschaffen.
En ook voor ons betekent het dat we projecten moeten uitstellen of meer zelf moeten doen. Of andere dingen moeten laten.

Ook zou het ook niet erg vinden dat ze met de afschaffing met de rijksten beginnen. Of dat ze gewoon een plafond instellen wat je maximaal terugkrijgt, zodat het wat gelijker getrokjen wordt. Maar als uiteindelijke doel wel volledige afschaffing.
O+

Hier vrijstaande woning, panelen, elektrische auto en dus laadpaal. Kom maar op met die geleidelijke afschaf hoor. Die 20 euro per maand overleven we wel.
Spoilers!
pi_219153621
quote:
17s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 21:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Ik heb zoiets binnen in de hal hangen. De bel van de haringkar van mijn opa O+ Vroeger lang slecht contact mee gehad, toen 15 jaar helemaal niet. En in september 2005 ben ik hem toch maar weer eens gaan opzoeken. Hele leuke middag gehad, we zijn met zijn scootmobiel naar de duinen geweest, ijsje gehaald en zo. Die middag is eigenlijk mijn enige actieve herinnering aan mijn opa, en zo is het wel mooi. Half jaar later was hij dood.

Maar die middag dus, kwam ik aan bij het verzorgingshuis, en hij was niet in zijn kamer. Dus ik heb gauw even een foto gemaakt van hoe hij dan woonde. En rechts bovenop de TV, die bel.
[ afbeelding ]

Daarnaar gevraagd, bleek de bel te zijn van de haringkar die hij kort na de oorlog een aantal jaren gehad had. Had hij al die tijd bewaard etc. Vond ik mooi. Dus toen hij overleed kwam mijn vader naar me toe "Je zult er geen antwoord op hebben, maar als de oudste zoon van de oudste zoon moet ik het je vragen: Is er iets dat je wilt erven van opa?" Waarop ik meteen zei "De bel van de haringkar!" :o

Pa compleet verbijsterd hoe ik OOIT van het bestaan van dat hele ding kon weten, maar goed, de bel van de haringkar was voor mij ^O^ En nu hangt hij hier in de hal met een smeedijzeren beslag en het originele touw. Klepel heb ik bij een smid laten fixen want die zat met een boterhamzakkie vast :') En ik geef er geregeld een slinger aan als ik er langs loop *O* TINGELINGELING *O*

[ afbeelding ]
Wat tof!
Spoilers!
  Moderator donderdag 30 oktober 2025 @ 21:55:03 #22
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219153637
Oeh gaaf, leuk verhaal, dat maakt het toch veel meer dan een simpel belletje Fles.

Zo is mijn bestek ook een enorme mengelmoes. Beide opa's werkten bij de Gero
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gero_(bedrijf)
pi_219153649
quote:
7s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 21:45 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Maar Candaasje, daar wouwie nou nét mee gaan verduurzamen! :')
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_219153786
Aangezien de HRA de woningprijzen opdrijft is het eigenlijk een subsidie aan hypotheekverstrekkers. Gratis geld voor de bank.
La derecha oprime, la izquierda libera
  Moderator donderdag 30 oktober 2025 @ 22:13:05 #25
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219153798
Er is dus een site met allerlei verschillende series van Gero. Heb redelijk wat hier van. Moeilijk te vinden staat er, misschien omdat de magazijnmeester (vader van mn moeder) redelijk wat heeft afgekeurd? Meerdere mensen in de familie hebben dit. https://www.gekopbestek.nl/contents/nl/d5567946.html
pi_219154258
Besteknerd boks @derLudolf O+

Ik heb een (bijna complete, ik mis alleen de soeplepel, het slabestek en sorbetlepels geloof ik) set Nieuwpoort bestek. Wordt sinds 1986 niet meer gemaakt. Ik vind het een heel strak ontworpen bestek, je ziet er niet aan af dat het zo oud is :D

En B heeft een overcomplete set Sola bestek, geërfd van z'n oma en aangevuld met Marktplaatsvondsten en random enkele lepels en vorken van de kringloopwinkel.

Ik vind zijn bestek niet super, de vorken hebben mega lange tanden en ik kan daar niet helemaal mee omgaan :')

Mijn vorken hebben een handigere vorm vind ik:

Moderator donderdag 30 oktober 2025 @ 23:44:17 #27
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219154280
Nou ja, nerd zou ik het niet willen noemen. Dan had ik al die typenummers uit m'n hoofd gekend :P Ik heb nu enkel takje en visgraat als naam onthouden.

Alles perfect van een serie hebben is ook echt niet het doel, vind het gewoon leuk omdat omdat binding met m'n dorp en beide opa's die er werkten.

Ennuh Sola :N Ga je mond spoelen zou m'n ene opa - de magazijnmeester - hebben gezegd :P Die fabriek zat volgens mij overigens een dorp verderop, in Ter Apel
pi_219154879
Goedemorgen.

Bestek, dat zoek ik nog. Maar bij de gemiddelde kookwinkel hebben ze amper sets liggen die zowel groot als klein bestek in de set hebben zitten, en dat wil ik toch echt.
pi_219154905
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 06:52 schreef Tuindier het volgende:
Goedemorgen.

Bestek, dat zoek ik nog. Maar bij de gemiddelde kookwinkel hebben ze amper sets liggen die zowel groot als klein bestek in de set hebben zitten, en dat wil ik toch echt.
Ik kan dus kringloopwinkel/marktplaats aanraden. Maar hangt natuurlijk wel van je smaak af.
pi_219154948
Wij hebben hier twee sets door elkaar, ooit gekregen. Beetje een zooitje dus, wel bevatten beide sets klein en groot bestek dus dat is fijn. Overigens wel van Sola :D, de kookpannetjes ook, het eet en kookt al 13 jaar meer dan prima en geen echte slijtage te bespeuren.

Maar mijn kleine zilveren lepeltjes voor de koffie zijn mooier. En mijn kleine vorkjes voor het gebak leuker, op elk vorkje zit een koolmees, roodborst of pimpelmees op het uiteinde. Ooit als geintje gekregen. Ik heb er nu natuurlijk wel bijpassende bordjes bij :P (naast nog een meer ‘serieuze’ , oranje-achtige glazen set van mijn opa en oma)
pi_219154958
Hier ook 2 sets door elkaar. Ikea. :)

Gisteravond afscheid collega was leuk, en weer een soort reunietje. Wat is het toch leuk om al zolang in een klein zkh te werken waar veel hun opleiding hebben gedaan, voelt altijd als een beetje 'familie' achtig.

R haar collega's hadden wel een leuke grap uitgehaald, zij riep vaak als het weer eens bal was op haar poli, onderbezetting, megadruk, artsen die dit NU NU willen, telefoon roodgloeiend met stoom uit haar oren: GEKKENWERK HIERO, IK STOP HIERMEE EN GA IN EEN KAASWINKEL WERKEN!....

Ze kreeg o.a. een kaasplank met een kaartje erbij: Je bent uitgenodigd om a.s. zaterdag 2 uurtjes mee te werken in de kaaswinkel in 'jouw dorp'. _O- Echt waar dus. Briljant!
pi_219155294
Goedemorgen :)

Wat een mooie dag was het gister. De blauwebessenstruik geeft nog even een herfstvisitekaartje af.
pi_219155312
Wat geestig bedacht! van de collega’s.

Servies is eindelijk eens compleet met dekschalen etc. aangeschaft toen wij ieder van dezelfde werkgever een dikke cadeaubon kregen voor het “harde werken” in dat afgelopen jaar.
Bestek heb ik geërfd van tante Truus. Een allegaartje van sola zonder ‘takje’ of ‘ visgraat’. Ooit eens begonnen met strak Deens ontwerp om iedere maand uit te breiden. Dat kwam niet verder dan 4-delig met opscheplepels.

Uiteindelijk een zeer uitgebreide bestekset voor 9 pp gekocht voor weinig via een collega, die ook parttime vloog en meenam uit Vietnam, in een brons legering. Veel gebruikt bij etentjes en Kerstmis met 14 mensen. Those were the days.
Past nu redelijk in de mooie cassette doos, die van Lucky komt. w/
pi_219155425
Oh ja en eten van vorken met lange tanden wat Tele6 zegt, is een vreselijk gedoe.
pi_219155473
Mogge!

Wat een ontzettend leuk bedacht van de collega’s

Ruim 36 jaar geleden (op 19 augustus 1989, toen ik thuis kwam hoorde ik dat een vriendin bevallen was van haar zoon vandaar dat ik de datum weet) een 12 persoons bestekset gekocht in Duitsland en die doet het nog prima. Toen ik bij de voor voor vorige werkgever wegging wist ik niet wat ik moest vragen, dus leek me een paar onderdelen van een servies een goed idee want ik vond een dvd speler te duur om te vragen. Kreeg uiteindelijk zoveel delen dat ik er wel 3 dvd spelers van had kunnen kopen :o
We have far more in common than that which devides us..
pi_219155525
Aan mijn bestekset kun je wel zien dat ik jarenlang in de spoelkeuken van de kantine van de universiteit gestaan heb :')
pi_219155695
UItslaapdag. Bleek helaas ook snoozedag voor de man.

:( :( :( :(
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
pi_219155723
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:21 schreef DancingPhoebe het volgende:
UItslaapdag. Bleek helaas ook snoozedag voor de man.

:( :( :( :(
Mannen :r kutvolk :r waardeloos :r klootzakken :r

Woman needs a man like a fish needs a bicycle *O*
pi_219155726
#nietallemannen :')
pi_219155752
Wij hebben voor ons nieuwe huis en keuken 16 jaar geleden een mooie bestekset van WMF gekocht (Virginia). Ik vind het nog steeds een heel elegante set.

@Dr_Flash wat een mooi verhaal over de bel, heel tof dat hij bij jou aan de muur hangt!
Venus in pocketformaat
Š loveli
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:42:00 #41
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219155816
Wow ik heb toch ineens een beter beeld van de mensen in dit gehucht...

Waar er in 2023 nog 144 stemmen waren op de PVV, was dat dit keer 'nog maar' 78.
En die zijn vrijwel allemaal geswitched naar CDA en D66 en JA21.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_219155830
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:42 schreef fietsie het volgende:
Wow ik heb toch ineens een beter beeld van de mensen in dit gehucht...

Waar er in 2023 nog 144 stemmen waren op de PVV, was dat dit keer 'nog maar' 78.
En die zijn vrijwel allemaal geswitched naar CDA en D66 en JA21.
Hoeveel stemmers waren er bij jou ook weer? Je zee het van de week, maar niet precies onthouden.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:49:41 #43
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219155868
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:44 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]
Hoeveel stemmers waren er bij jou ook weer? Je zee het van de week, maar niet precies onthouden.
Er zijn +- 430 inwoners in het dorp + lintbebouwing die boven de 18 zijn.
Omdat het stembureau aan de doorgaande woon-werk route van 2 andere dorpen ligt zijn er best veel 'gast' stemmers, die door de ligging niet hoeven te lopen (auto kan zo'n beetje op de stoep)

Ah, er zijn er 484 langsgekomen zie ik.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:50:39 #44
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219155872
En die 60 voor FVD heb ik mentaal maar even geblokkeerd :P
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:53:41 #45
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_219155897
quote:
2s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 22:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Aangezien de HRA de woningprijzen opdrijft is het eigenlijk een subsidie aan hypotheekverstrekkers. Gratis geld voor de bank.
Ik ben het hier wel mee eens hoor, maar in Spanje hadden ze ook zo'n regel. Daar kon je maximaal 9k aan aflossing en rente aftrekken per jaar. Dit was ook vooral voordelig voor de hogere inkomens. Dat was één reden om het af te schaffen, en verder moest et de druk van de koopmarkt af te nemen. Dat heeft ook wel gewerkt, maar tergelijkertijd nam de druk op de huurmarkt toe. Het is dus niet alleen maar voordelig.
Siesta & Fiesta!
pi_219155901
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:49 schreef fietsie het volgende:

[..]
Er zijn +- 430 inwoners in het dorp + lintbebouwing die boven de 18 zijn.
Omdat het stembureau aan de doorgaande woon-werk route van 2 andere dorpen ligt zijn er best veel 'gast' stemmers, die door de ligging niet hoeven te lopen (auto kan zo'n beetje op de stoep)

Ah, er zijn er 484 langsgekomen zie ik.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ah, helemaal Schiermonnikoog *O*
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:01:38 #47
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_219155961
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:54 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]
Ah, helemaal Schiermonnikoog *O*
Het kleinste stembureau was als ik het zo snel goed zie 217 stemmers.
pi_219156041
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 22:13 schreef derLudolf het volgende:
Er is dus een site met allerlei verschillende series van Gero. Heb redelijk wat hier van. Moeilijk te vinden staat er, misschien omdat de magazijnmeester (vader van mn moeder) redelijk wat heeft afgekeurd? Meerdere mensen in de familie hebben dit. https://www.gekopbestek.nl/contents/nl/d5567946.html
Wij hebben streepjes, blijkbaar wordt die Slowfox genoemd (gemaakt van '58 tot '75): https://www.gekopbestek.nl/contents/nl/d5567879.html
En ook een flinke set 220 (Alpacca, gemaakt tussen 1912 en 1933, dus niet bij jou in de buurt) https://www.lavitrinedeca(...)parelrand-model-220/
pi_219156107
Net even naar de bakker geweest.

stuk gevuld speculaas (denk 400 gram)
pakje speculaasjes
4 ham-kaas croissants

SPOILER
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:32:54 #50
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219156219
Soit, gay betekent niet voor niets vrolijk, blij
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:34:33 #51
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219156235
quote:
11s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 10:21 schreef Dr_Flash het volgende:

pakje speculaasjes
4 ham-kaas croissants

SPOILER
Gevaarlijke tijd van het jaar als je wilt afvallen
Gevulde speculaas, boterletters,
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:36:51 #52
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219156254
HRA drijft de prijzen niet op, decennia lang te weinig bouwen doet dat.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:41:30 #53
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219156284
Verder gewoon prima dat afschaffen van de HRA, gewoon alle aftrekposten afscheid van nemen, alle subsidies, toe en bijlagen, gelden, en andere fiscale maatregelen, en omverdeling afschaffen. Het bespaarde geld in lastenverlichting steken, en alle overhead die er zijn werk aan had eruit flikkeren. Ook dat bespaarde geld in lastenverlichting steken. Iedereen gaat erop vooruit, behalve de omverdelers en de strijkstok.
Fraude is niet meer mogelijk, want daar is niets meer om mee te frauderen, dus op fraudebestrijding kan ook bespaard worden. Ook dit geld in lasten verlichting steken.
  Moderator vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:10:24 #54
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219156530
quote:

pakje speculaasjes
4 ham-kaas croissants

SPOILER
En dan waarschijnlijk ook nog zeer matige croissants - heb nog geen NL bakker fatsoenlijke zien maken. Afbak is vaak beter.
pi_219156657
quote:

pakje speculaasjes
4 ham-kaas croissants

SPOILER
als dat 15 euro voor de speculaas is, en de spijs werkelijk amandel, dan is dat niet heel gek.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:11:02 #56
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_219156888
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 10:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
HRA drijft de prijzen niet op, decennia lang te weinig bouwen doet dat.
HRA drijft de prijzen ook op, te weinig bouwen veel meer.
Siesta & Fiesta!
pi_219156906
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 11:10 schreef derLudolf het volgende:

[..]
En dan waarschijnlijk ook nog zeer matige croissants - heb nog geen NL bakker fatsoenlijke zien maken. Afbak is vaak beter.
Dirk heeft lekkere bakkerscroissants, van echte roomboter.
pi_219157038
quote:
2s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 11:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
als dat 15 euro voor de speculaas is, en de spijs werkelijk amandel, dan is dat niet heel gek.
t zal moeten :Y
pi_219157049
Moet ik wel zeggen, ik heb ook nergens bij gevraagd of gekeken wat het kostte hoor. En toen ik dat stuk gevulde spec pakte zei ze nog "Dat is de grootste verpakking, we hebben ook kleinere!" dat had me aan het denken kunnen zetten :D
pi_219157170
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 12:29 schreef Dr_Flash het volgende:
Moet ik wel zeggen, ik heb ook nergens bij gevraagd of gekeken wat het kostte hoor. En toen ik dat stuk gevulde spec pakte zei ze nog "Dat is de grootste verpakking, we hebben ook kleinere!" dat had me aan het denken kunnen zetten :D
Goed dat je je zo nu en dan ook voor verrassingen in het leven openstelt. ^O^
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:42:31 #61
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219157172
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 11:10 schreef derLudolf het volgende:

[..]
NL bakkers zijn grotendeels afbakkers
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:18:58 #62
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219157530
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 12:11 schreef Bramito het volgende:

[..]
HRA drijft de prijzen ook op, te weinig bouwen veel meer.
HRA de schuld geven van prijsopdrijven is net zo populistisch als Migranten de Schuld geven
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:21:46 #63
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_219157552
Wij huren... Geen HRA, geen huursubsidie, helemaal niets. Wij zijn zielig :'(

Groeten vanuit onze tuin met zwembad :W En de tuinmannen zijn net weg, de poolboy komt morgen geloof ik en de nieuwe schoonmaakster is de badkamers aan het schrobben. Hoezo decadent :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_219157562
quote:
80s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 13:21 schreef flipsen het volgende:

Groeten vanuit onze tuin met zwembad :W En de tuinmannen zijn net weg, de poolboy komt morgen geloof ik en de nieuwe schoonmaakster is de badkamers aan het schrobben. Hoezo decadent :P
KWaak kwaak. Net 40 miljard van ome Donny gekregen en nou een grote muil he :+ _O-
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:24:52 #65
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_219157573
quote:
10s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 13:23 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
KWaak kwaak. Net 40 miljard van ome Donny gekregen en nou een grote muil he :+ _O-
Er moet toch íets met dat geld gebeuren, voordat het weer verdampt door de inflatie _O-
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_219157577
quote:

Eerste deel matcht lekker met 2e deel ook :Y)
pi_219157588
Coll die flieft is op Mona K. wil NL NL houden. Met de boeren, zoals het was. Ze is ook flieft op Wierd D.

:s)
pi_219157664
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 13:26 schreef Blues het volgende:
Coll die flieft is op Mona K. wil NL NL houden. Met de boeren, zoals het was. Ze is ook flieft op Wierd D.

Even vertellen dat 1746 voorbij is? Of misschien maar gewoon zo laten O+
pi_219157678
Wat een lekker zonnetje met lunchwandelen O+
pi_219157752
quote:

Geen huur én geen hypotheek hier *)

Maar ook geen poolperson of ander personeel ;(
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:50:33 #71
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_219157819
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 13:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
ALLEEN de HRA de schuld geven van prijsopdrijven is net zo populistisch als Migranten de Schuld geven
FTFY
Siesta & Fiesta!
pi_219158054
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 13:26 schreef Blues het volgende:

Je zal haar partner zijn, dan krab je jezelf ook wel even achter de oren vwb haar smaak
pi_219158081
Getallen van mijn gemeente:
Opkomst 86,28 % Totaal aantal getelde stemmen 33.238
waarvan 6999 voor pvv - bbb - fvd - ja21 samen.

Ad. 2023 vvd 6197 stemmen / 19.2 % - D66 2843 / 8.8 %
2025 vvd 5082 / 15 % - D66 6999 / 21 %

Volgens mij is de analyse van de VK juist: ondanks d66 juich: onverminderd een ruk naar rechts. https://www.volkskrant.nl(...)nderd-door~b45493e8/

[ Bericht 3% gewijzigd door AnneX op 31-10-2025 14:32:35 ]
pi_219158105
Grappig net: twee 1e jaars van school voor journalistiek vroegen mij voor een 2 minuten interview, nl. over Kunst en Cultuur en over Veiligheid in de gemeente. Daarna een leuk gesprek over de opleiding en wel/niet doorgaan in januari.
pi_219158539
pi_219158900
Hey @Bramito :W

Hoe staat het leven?
pi_219158917
Vrijdag is mijn vrije dag.

Dus ik heb van dit ->

Dit gemaakt vandaag

En het 2e wolfwerende schapenhok is ook af, nu nog met een proefdakje van een afdekzeiltje. Als dat goed werkt laten we een kwaliteitszeil op maat maken (maar dat kost een kleine vierhonderd euro, dus we willen eerst even experimenteren met maten & bevestiging etc).
pi_219158932
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 16:06 schreef sigme het volgende:
Vrijdag is mijn vrije dag.

Dus ik heb van dit ->
[ afbeelding ]

Dit gemaakt vandaag
[ afbeelding ]

En het 2e wolfwerende schapenhok is ook af, nu nog met een proefdakje van een afdekzeiltje. Als dat goed werkt laten we een kwaliteitszeil op maat maken (maar dat kost een kleine vierhonderd euro, dus we willen eerst even experimenteren met maten & bevestiging etc).
Poehee dan zal je nu wel zweten :D Lekker warme douche en weekend vieren? *O*
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:14:04 #79
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_219158978
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 16:03 schreef sigme het volgende:
Hey @:bramito :W

Hoe staat het leven?
Fiesta & Siesta je weet tog....
Siesta & Fiesta!
pi_219159019
Weekend!

Oom-update:
Sinds gisteren thuis op de boerderij. Levend :+
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:18:18 #81
63722 z80
I fink you freaky
pi_219159021
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 10:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Gevaarlijke tijd van het jaar als je wilt afvallen
Gevulde speculaas, boterletters,
Hier bleek er ineens een doosje rumkogels in het mandje te liggen. Wel de echte met rum :Y)
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_219159045
quote:
7s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:31 schreef Candaasje het volgende:
Nuance: er is een groep mensen die amper iets voelt van de HRA. Of het eerlijk is, hangt af van hoe je kijkt naar compensatie en nivellering.

Wij hebben jaren gehad dat de HRA en het vakantiegeld net niet genoeg waren om de gaten te dichten. 'Niks eerlijks' zou ik me bijna persoonlijk aantrekken.
pi_219159097
quote:
7s.gif [b]Op donderdag 30 oktober 2025 21:45 schreef Bij HRA geldt dat hoe rijker je bent en hoe duurder je huis, hoe meer je uit de staatsruif krijgt.
Ja, en als je arm bent krijg je alles uit de staatsruif. Ik weet niet of je je realiseert dat er een behoorlijk grote middengroep is voor wie het allemaal niet zo rooskleurig is. Ik vind je stelligheid redelijk stuitend.

Disclaimer: ik vind het méér dan terecht dat (als) ons land goed (dus niet een beetje langs de ondergrens) zorgt voor mensen die om welke reden dan ook zelf (financieel) niet in hun onderhoud kunnen voorzien. Nu wij het lek weer boven hebben en ons salaris meer dan genoeg is, deel ik dan ook regelmatig en ruimhartig.
pi_219159117
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 21:52 schreef Lucky_Strike het volgende:
O+

Hier vrijstaande woning, panelen, elektrische auto en dus laadpaal. Kom maar op met die geleidelijke afschaf hoor. Die 20 euro per maand overleven we wel.
Gofter, je kan het allemaal ook in één post doen Queller

For the record: ik ben niet tegen afschaffing, maar ageer tegen het hiervoor geschetste beeld.
pi_219159119
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 16:18 schreef Cat-astrophe het volgende:
Weekend!

Oom-update:
Sinds gisteren thuis op de boerderij. Levend :+
*O*
pi_219159176
Als ik de HRA-regels goed begrijp dat heb ik HRA genoten over m'n hypotheekje van 45duizend. Dat hypotheekje is afgelost, en ik ben al een jaar of wat hypotheekvrij.
Als ik nu een nieuwe hypotheek neem kan ik enkel over het meerdere dan 45duizend weer HRA krijgen volgens mij. Dus nu moet ik wel een dikke hypotheek anders ben ik dief van mijn eigen portemonnee
SPOILER
pi_219159188
quote:
11s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 16:09 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Poehee dan zal je nu wel zweten :D Lekker warme douche en weekend vieren? *O*
Ik zweet niet :{w

Bier B:)B ! Weekend *O* !
pi_219159242
Alle jaren ging de HRA meteen door naar de spaarrekening. Daar heb ik nu met bijstand plezier van. En ik zou het nu best lastig vinden om het niet te krijgen. T is niet heel veel maar alle kleine beetjes helpen
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:02:12 #89
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219159346
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 16:41 schreef sigme het volgende:
Als ik de HRA-regels goed begrijp dat heb ik HRA genoten over m'n hypotheekje van 45duizend. Dat hypotheekje is afgelost, en ik ben al een jaar of wat hypotheekvrij.
Als ik nu een nieuwe hypotheek neem kan ik enkel over het meerdere dan 45duizend weer HRA krijgen volgens mij. Dus nu moet ik wel een dikke hypotheek anders ben ik dief van mijn eigen portemonnee
SPOILER
Volgens mij ligt dat ook aan hoe lang die hypotheek geleden is. Na x jaar vervalt die bijleenregeling.
The love you take is equal to the love you make.
pi_219159413
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 17:02 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Volgens mij ligt dat ook aan hoe lang die hypotheek geleden is. Na x jaar vervalt die bijleenregeling.
Ja, ergens iets met die 30 jaar. Maar als ik het goed begrijp gaat de 30 jaar opnieuw in voor het meerdere. Maar misschien kan ik de eerste 45duizend wel weer gaan aftrekken voor de periode dat de eerste aftrek nog geen 30 jaar geleden is.

Dat hypotheek nam ik in 2003, dus misschien mag ik een nieuwe hypotheek wel ook de 1e 45duizend HRA claimen tot 2033.

Binnenkort gesprekje met notaris over vanalles, misschien komt dit wel ter tafel. Hypotheek is niet de 1e optie.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:17:18 #91
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219159474
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 16:18 schreef z80 het volgende:

[..]
Hier bleek er ineens een doosje rumkogels in het mandje te liggen. Wel de echte met rum :Y)
Ga zo naar de Griek
Lamsvlees gegrild zonder friet
pi_219159581
Lekker Grieks :9
pi_219159600
Ik eet restant boureki zometeen *O*

En ik ben de metropolol aan het afbouwen, van 100mg naar 50 en nu bijna 2w al 25 mg en KLOPTAF al ruim 3mnd geen aanval *O* *O* *O* *O* *O*
Zondag stop ik helemaal :X :X #livingontheedge :o
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:36:23 #94
63722 z80
I fink you freaky
pi_219159652
Avondeten hier was spinazie stamppot. Er is weer spinazie zonder toevoegingen te koop.
Vrieskist ligt ook weer vol.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:40:44 #95
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_219159690
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 17:10 schreef sigme het volgende:

[..]
Ja, ergens iets met die 30 jaar. Maar als ik het goed begrijp gaat de 30 jaar opnieuw in voor het meerdere. Maar misschien kan ik de eerste 45duizend wel weer gaan aftrekken voor de periode dat de eerste aftrek nog geen 30 jaar geleden is.

Dat hypotheek nam ik in 2003, dus misschien mag ik een nieuwe hypotheek wel ook de 1e 45duizend HRA claimen tot 2033.

Binnenkort gesprekje met notaris over vanalles, misschien komt dit wel ter tafel. Hypotheek is niet de 1e optie.
Vergeet maar wat ik zei, bijleenregeling is iets wat speelt na verkoop van je huis. Dat is geloof ik niet aan de orde.
The love you take is equal to the love you make.
pi_219159695
Straks butterchicken met rijst en komkommersalade :9

Vriezers zitten hier ook vrij vol dus heel veel lekkers opwarmen.

:D https://speld.nl/2025/10/(...)m_0VUeEpkizSgYd4X0RQ
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:41:09 #97
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_219159698
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 17:36 schreef z80 het volgende:
Avondeten hier was spinazie stamppot. Er is weer spinazie zonder toevoegingen te koop.
Vrieskist ligt ook weer vol.
Toevoegingen? Verse of diepvries?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_219159705
Don’t jinx @Blues :*

Spinazie zķnder toevoegingen? Zet. Uit een moestuin ergens?

Vanavond had ik gedacht: https://chickslovefood.co(...)22&mc_eid=7f65bd290d
Om de aanschaf van een pastoekast te vieren gaan wij toch maar aan de pannenkoeken. Nog een beetje vakantie dan.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:44:38 #99
63722 z80
I fink you freaky
pi_219159741
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 17:41 schreef Molo het volgende:

[..]
Toevoegingen? Verse of diepvries?
Diepvries. 800 Gram pakken. 100% spinazie. dus zonder bloep of andere zooi.
Bij de netto en aldi.
pi_219159744
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 17:40 schreef Kaatje1 het volgende:
Straks butterchicken met rijst en komkommersalade :9

Vriezers zitten hier ook vrij vol dus heel veel lekkers opwarmen.

:D https://speld.nl/2025/10/(...)m_0VUeEpkizSgYd4X0RQ
De arme man heeft langzamerhand een psychiater nodig of een spoedopname ggz. Waandenkbeelden.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:47:16 #101
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_219159764
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 17:44 schreef z80 het volgende:

[..]
Diepvries. 800 Gram pakken. 100% spinazie. dus zonder bloep of andere zooi.
Bij de netto en aldi.
Ik heb nog nooit mét toevoegingen gezien, waar moet ik dan aan denken? :o
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')