In Eeklo speelt zich een schrijnend verhaal af dat dierenliefhebbers diep raakt. Zenia, een zesjarige Berner Sennen, is gezond, vrolijk en aanhankelijk – maar dreigt binnenkort haar leven te verliezen. Niet door ziekte of ouderdom, maar omdat haar baasje uit het leven wil stappen en haar niet achter wil laten. Het baasje, een vrouw die al geruime tijd kampt met psychische problemen, verklaarde dat Zenia “toch maar ongelukkig zou zijn zonder haar”.
“Ze wil Zenia meenemen, omdat ze denkt dat ze anders ongelukkig wordt” Elke D’Hollander van vzw People4animals kent de hond goed. Ze hielp Zenia al vaker wanneer haar baasje door gedwongen opnames tijdelijk niet voor haar kon zorgen. “We vangen vaker huisdieren op van mensen in moeilijke situaties,” legt Elke uit. “Zo zorgen we dat mensen zich kunnen laten behandelen zonder bang te zijn hun dier te verliezen.”
Maar deze keer is het anders. De vrouw kondigde aan dat ze haar leven wil beëindigen — en Zenia met zich wil meenemen. “Ik kon dat niet over mijn hart verkrijgen,” zegt Elke. “Ik heb besloten Zenia niet terug te geven.”
De redders worden nu aangeklaagd Omdat Elke weigert de hond terug te brengen, is ze nu zelf voor de rechter gedaagd. “Volgende week maandag moet ik me verdedigen,” vertelt ze. “Maar ik laat me niet van de wijs brengen. Ik kies dit keer onvoorwaardelijk de kant van Zenia.”
Ook Dierenwelzijn Vlaanderen is op de hoogte, maar kan volgens Elke niet ingrijpen. “Zenia heeft onderdak, krijgt eten en wordt verzorgd. Er is alleen gevaar door het gedrag en de uitspraken van haar baasje. Juridisch gezien is dat niet genoeg om het dier in beslag te nemen.”
“Een ontzettend lieve hond” Elke beschrijft Zenia als een rustige, zachtaardige hond. “Ze is echt ontzettend lief. Mensen in Deinze kunnen haar kennen van de Catwalk aan de Leie of van Parkies Deinze.”
Toch hangt het leven van deze vrolijke Berner Sennen aan een dun draadje — gevangen in een juridisch gevecht tussen wet, emotie en gezond verstand. Een strijd om leven en recht Voor Elke is het duidelijk: ze wil het dier beschermen, zelfs als dat betekent dat ze zelf voor de rechter moet verschijnen. “Ik heb me altijd voorgenomen om zowel mensen als dieren te helpen,” zegt ze. “Maar in dit geval moet ik kiezen. En ik kies voor Zenia.”
Hoop tussen de regels De rechtszaak die volgende week plaatsvindt, zal bepalen of Zenia bij Elke mag blijven of wordt teruggegeven aan haar baasje. Ondertussen zorgt Elke elke dag voor haar alsof ze haar eigen hond is — in de hoop dat het gerecht net als zij één ding inziet:
Zenia wil niet sterven. Ze wil gewoon leven.
Dan kan Elke wel de media opzoeken maar ze heeft gewoon iemands hond gekidnapped gedognapped. Eigenlijk houdt de discussie dan gelijk al op.
Het psychisch leed dat hondenervaren wanneer ze uit hun vertrouwde omgeving worden verstoten en het ergens anders opnieuw moeten gaan waarmaken hoor ik nooit iemand over.
Ik vind het alleen maar idioot dat de eigenaar het beest ook dood wil hebben omdat zij denkt dat dat beter is. Nu is het een hond, maar je zou maar kind zijn van zo'n vrouw die beslist dat jouw leven samen met die van haar over is. Ik snap de dame die de hond niet terug wil geven, had ik ook niet gedaan.
Op zaterdag 18 oktober 2025 08:31 schreef Seeburg54 het volgende: Ik vind het alleen maar idioot dat de eigenaar het beest ook dood wil hebben omdat zij denkt dat dat beter is. Nu is het een hond, maar je zou maar kind zijn van zo'n vrouw die beslist dat jouw leven samen met die van haar over is. Ik snap de dame die de hond niet terug wil geven, had ik ook niet gedaan.
Dit dus.
De oude oude layout was veel beter!! vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
In de tijd van de Egyptenaren was dat vrij normaal maar nu... nope... dan wacht je maar totdat je hond ook op is... je kunt niet zomaar je hond doden omdat JIJ niet meer wilt...
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again. Like trump...
Ik ken wel een verhaal van een oude dame in een hospice die samen met haar bejaarde kat ging hemelen. Maar de kat was 20 en op en de vrouw bijna 90, dat is toch anders.
Op zaterdag 18 oktober 2025 08:21 schreef the-eye het volgende: [ Dan kan Elke wel de media opzoeken maar ze heeft gewoon iemands hond gekidnapped gedognapped. Eigenlijk houdt de discussie dan gelijk al op.
Woorden schieten mij te kort om mijn afkeuring voor jou te uiten.
Op zaterdag 18 oktober 2025 09:03 schreef Twiitch het volgende: Psycho gedrag. Beter maar gewoon die vrouw wilsonbekwaam verklaren en dus niet euthanaseren.
Dit inderdaad. Wilsbekwaamheid is een van de belangrijkste eisen voor euthanasie, naast uitbehandeld zijn (in somatische en/of psychiatrische zin). Dit klinkt absoluut niet als wilsbekwaam, eerder als puur uit emotie handelend.
In order to understand, I destroyed myself - Fernando Pessoa
Moeilijke en tragische kwestie. Maar het feit dat deze mevrouw dit heeft aangekondigd, doet mij toch ook vermoeden dat dit een roep om aandacht en hulp is.
Ze had het natuurlijk ook gewoon kunnen doén.
Hopelijk gaat het snel beter met deze vrouw.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
Maar staan jullie er ten alle tijden negatief tegenover? Stel de middelgrote hond is 10 jaar en de baas gaat uitstappen. Verlangen jullie dan van zo'n beesie dattie ergens anders nog opnieuw moet gaan beginnen?
Op zaterdag 18 oktober 2025 08:35 schreef Jaeger85 het volgende: Geen enkele dierenarts gaat een gezonde hond euthaniseren alleen maar omdat het baasje het wil...
Die vrouw zal dat niet boeien, dan doet ze het zelf waarschijnlijk. Het is nou niet echt een mens dat alles op een rijtje heeft.
Op zaterdag 18 oktober 2025 09:32 schreef the-eye het volgende: Maar staan jullie er ten alle tijden negatief tegenover? Stel de middelgrote hond is 10 jaar en de baas gaat uitstappen. Verlangen jullie dan van zo'n beesie dattie ergens anders nog opnieuw moet gaan beginnen?
Ja, waarom niet? Zo'n dier wil gewoon vreten, warmte en aandacht. Zo moeilijk is dat niet natuurlijk.
Bericht 6% gewijzigd door Seeburg54 op 18-10-2025 10:12:55
De wens van de overleden Franse acteur Alain Delon om zijn hond te laten inslapen en samen met hem begraven te worden, is afgewezen door zijn kinderen na verontwaardiging van dierenrechtenactivisten.
Delon, die zondag op 88-jarige leeftijd overleed, had aangegeven dat hij wilde dat zijn hond, een 10-jarige Mechelse herder genaamd Loubo, op een humane manier zou worden geëuthanaseerd en vervolgens in zijn armen in zijn graf zou worden gelegd. Na een golf van verontwaardiging van activisten die het vooruitzicht van het laten inslapen van een gezonde hond afkeurden en aanboden om een nieuw thuis voor Loubo te vinden, werd besloten dat de trouwe viervoeter blijft leven.
Delons dochter Anouchka bevestigde dat aan de Brigitte Bardot Foundation, een Franse dierenwelzijnsorganisatie. Een woordvoerder van de stichting: ,,Ik heb zojuist Anouchka aan de telefoon gehad en ze heeft me verteld dat Loubo deel uitmaakt van de familie en zal worden gehouden. De hond zal niet worden ingeslapen.”
De Société Protectrice des Animaux (SPA), de Franse tegenhanger van de Dierenbescherming, was een van de vele dierenorganisaties die bezorgdheid uitten over Delons wens voor zijn dierlijke metgezel en schreven: ‘Het leven van een dier mag niet afhankelijk zijn van dat van een mens. De SPA is bereid zijn hond op te vangen en een nieuw gezin voor hem te vinden.’
In Frankrijk is er geen wet die eigenaren verbiedt hun dieren te laten inslapen, maar het is aan de individuele dierenarts om te beslissen of zij aan deze wens voldoen.
Delon had op het terrein van zijn huis in La Brűlerie (ongeveer 140 kilometer ten zuidoosten van Parijs) een kapel laten bouwen waar de overblijfselen van minstens 35 van zijn honden zijn begraven. Hier kondigden zijn drie kinderen Anthony, Anouchka en Alain-Fabien zondag gezamenlijk aan dat hun vader vredig was overleden.
Loubo, die in 2014 door Delon uit een opvangcentrum was geadopteerd, werd ook genoemd in de aankondiging van het overlijden van de acteur.
Op zaterdag 18 oktober 2025 08:35 schreef Jaeger85 het volgende: Geen enkele dierenarts gaat een gezonde hond euthaniseren alleen maar omdat het baasje het wil...
Lijkt me ook sterk ja dat een DA zoiets doet bij een gezond dier.
Op zaterdag 18 oktober 2025 08:31 schreef Seeburg54 het volgende: Ik vind het alleen maar idioot dat de eigenaar het beest ook dood wil hebben omdat zij denkt dat dat beter is. Nu is het een hond, maar je zou maar kind zijn van zo'n vrouw die beslist dat jouw leven samen met die van haar over is. Ik snap de dame die de hond niet terug wil geven, had ik ook niet gedaan.
Ik dacht dat een dierenarts dat ook niet doet, een dier afmaken als het nog gezond is.
Doe ff normaal, zeg. Ik denk dat de hont juist opknapt wanneer het elders een gouden mandje krijgt.
Mentaal niet in orde zijn sucks maar ik kan hiervoor geen enkele sympathie opbrengen voor de patient. Het is puur projectie dat de hont niet gelukkig zou zijn zonder haar.
Op zaterdag 18 oktober 2025 08:53 schreef bianconeri het volgende: Overigens ook sneu voor die vrouw dat ze maar gwn zelfmoord wil vanwege psyschische problemen. Geef die vrouw even wat hulp aub!
Je weet niet wat er speelt. Misschien heeft ze alles al geprobeerd en is er nu sprake van uitzichtloos en ondraaglijk psychisch lijden.
Op zaterdag 18 oktober 2025 09:32 schreef the-eye het volgende: Maar staan jullie er ten alle tijden negatief tegenover? Stel de middelgrote hond is 10 jaar en de baas gaat uitstappen. Verlangen jullie dan van zo'n beesie dattie ergens anders nog opnieuw moet gaan beginnen?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b] Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
Hond voorgoed weghalen bij die vrouw. Ze is duidelijk ongeschikt om de verantwoordelijkheid te dragen voor het dier. Die is altijd beter af zonder de labiele baas.
Op zaterdag 18 oktober 2025 13:31 schreef Sunshine1982 het volgende: Iedereen kan wel zeggen egoďstisch kutwijf blabla, maar feit is dat als je psychisch zo in de war bent je niet reëel kan denken.
Eens. En als dan ook je dier wordt afgepakt… niet best.
Toch wel bijzonder dat wanneer het niet een hond, die sowieso al het grootste gedeelte van z'n leven achter zich heeft, zou zijn maar een mensenfoetus die een heel leven ontzegd wordt iedereen hier zou brullen dat het de vrouw haar eigen keuze is
Op zaterdag 18 oktober 2025 18:49 schreef the-eye het volgende: Toch wel bijzonder dat wanneer het niet een hond, die sowieso al het grootste gedeelte van z'n leven achter zich heeft, zou zijn maar een mensenfoetus die een heel leven ontzegd wordt iedereen hier zou brullen dat het de vrouw haar eigen keuze is
Op zaterdag 18 oktober 2025 18:49 schreef the-eye het volgende: Toch wel bijzonder dat wanneer het niet een hond, die sowieso al het grootste gedeelte van z'n leven achter zich heeft, zou zijn maar een mensenfoetus die een heel leven ontzegd wordt iedereen hier zou brullen dat het de vrouw haar eigen keuze is
Hont is pas 6en half jaar oud. Zullen we iedereen die de 25 haalt ook maar preventief gaan ruimen omdat ze gemiddeld gezien ook al met één been in het graf staan?
Dit ras haalt gemiddeld de leeftijd van 7-8 jaar. Maar met geluk en goede zorg kan de hond natuurlijk ook wel 10 jaar oud worden. Laten inslapen omdat t baasje een doodswens heeft lijkt mij echt not done. Puur egoďsme De hond kan best wel nog jaren gelukkig leven, zeker bij een baasje met een vrolijker kijk op t leven.
[..] Hont is pas 6en half jaar oud. Zullen we iedereen die de 25 haalt ook maar preventief gaan ruimen omdat ze gemiddeld gezien ook al met één been in het graf staan?
Intelligente honden schijnen in het gunstigste geval met 8 jarigen vergellijkbaar te zijn dus volwassen mensen die voor zichzelf zorgen doen niet mee in de vergelijking Maar kan je me uitleggen waarom het in het ene geval ten alle tijde een eigen keuze is waar zelfs geen discussie over gevoerd mag worden en in het andere geval vinden we het een soort Robin Hood actie als we het gezinslid gijzelen? Stel je nou voor dat deze vrouw zwanger was geweest en om dezelfde reden abortus zou plegen. Ben je het er dan ook niet mee eens of is het dan wel eigen keuze? Terwijl we normaliter een mensenleven meer waarde toekennen en de Bberner Sennen realistisch gezien nog zo'n 2 jaar heeft.
[..] Intelligente honden schijnen in het gunstigste geval met 8 jarigen vergellijkbaar te zijn dus volwassen mensen die voor zichzelf zorgen doen niet mee in de vergelijking Maar kan je me uitleggen waarom het in het ene geval ten alle tijde een eigen keuze is waar zelfs geen discussie over gevoerd mag worden en in het andere geval vinden we het een soort Robin Hood actie als we het gezinslid gijzelen? Stel je nou voor dat deze vrouw zwanger was geweest en om dezelfde reden abortus zou plegen. Ben je het er dan ook niet mee eens of is het dan wel eigen keuze? Terwijl we normaliter een mensenleven meer waarde toekennen en de Bberner Sennen realistisch gezien nog zo'n 2 jaar heeft.
Nee, dat kan ik niet. Ik kan hier echt niks mee wat je allemaal typt. Niet met abortus en niet met dat ' we' een mensenleven meer waarde toekennen. Ik doe dat namelijk níet als vanzelfsprekend.
[..] Intelligente honden schijnen in het gunstigste geval met 8 jarigen vergellijkbaar te zijn dus volwassen mensen die voor zichzelf zorgen doen niet mee in de vergelijking Maar kan je me uitleggen waarom het in het ene geval ten alle tijde een eigen keuze is waar zelfs geen discussie over gevoerd mag worden en in het andere geval vinden we het een soort Robin Hood actie als we het gezinslid gijzelen? Stel je nou voor dat deze vrouw zwanger was geweest en om dezelfde reden abortus zou plegen. Ben je het er dan ook niet mee eens of is het dan wel eigen keuze? Terwijl we normaliter een mensenleven meer waarde toekennen en de Bberner Sennen realistisch gezien nog zo'n 2 jaar heeft.
Je maakt het wel erg groot. Vrouw die niet helemaal 100 punten is wil haar hond de dupe laten worden van haar doodswens. Dat is het verhaal, en het slaat helemaal nergens op. Niks ingewikkelds aan. Gewoon not done. Klaar.
Op zaterdag 18 oktober 2025 19:17 schreef deedeetee het volgende: Dit ras haalt gemiddeld de leeftijd van 7-8 jaar. Maar met geluk en goede zorg kan de hond natuurlijk ook wel 10 jaar oud worden.
Bizar eigenlijk. Compleet kapotgefokt zodat ze allemaal doodgaan aan kanker of andere rare problemen. Ik wist niet beter of honden worden gewoon 15 jaar of ouder net zoals katten. Maar dat zijn dan de genetisch gezonde exemplaren dus. Waarom is dat doorfokken niet gewoon verboden?
[..] Je maakt het wel erg groot. Vrouw die niet helemaal 100 punten is wil haar hond de dupe laten worden van haar doodswens. Dat is het verhaal, en het slaat helemaal nergens op. Niks ingewikkelds aan. Gewoon not done. Klaar.
Dan gaan we effe op de man spelen. Ik speel 'm terug naar mezelf. Als het oppas adres weg zou vallen (waar ze haar dagen zou kunnen slijten) en ik krijg slecht nieuws dan wil ik ook dat m'n hond meegaat. Over m'n lijk dat ik dat beesie aan iemand anders toe vertrouw.
[..] Bizar eigenlijk. Compleet kapotgefokt zodat ze allemaal doodgaan aan kanker of andere rare problemen. Ik wist niet beter of honden worden gewoon 15 jaar of ouder net zoals katten. Maar dat zijn dan de genetisch gezonde exemplaren dus. Waarom is dat doorfokken niet gewoon verboden?
[..] Bizar eigenlijk. Compleet kapotgefokt zodat ze allemaal doodgaan aan kanker of andere rare problemen. Ik wist niet beter of honden worden gewoon 15 jaar of ouder net zoals katten. Maar dat zijn dan de genetisch gezonde exemplaren dus. Waarom is dat doorfokken niet gewoon verboden?
Als haar baas denkt dat het dier ongelukkig wordt zonder haar (hoewel dat inmiddels volgens mij wel is ontkracht, gezien het feit dat ze regelmatig gescheiden zijn), dan wacht ze maar met haar eigen doodswens tot haar hond is overleden. De liefde moet wel van twee kanten komen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
[..] Dan gaan we effe op de man spelen. Ik speel 'm terug naar mezelf. Als het oppas adres weg zou vallen (waar ze haar dagen zou kunnen slijten) en ik krijg slecht nieuws dan wil ik ook dat m'n hond meegaat. Over m'n lijk dat ik dat beesie aan iemand anders toe vertrouw.
En waarom zou jij je dier het leven ontnemen omdat jij geen vertrouwen hebt in een eventuele andere baas voor je huisdier na je dood? Ik heb huisdieren, en zou dat nooit kunnen. Ik vind het gewoon niet eerlijk en enorm egoďstisch.
Op zaterdag 18 oktober 2025 19:42 schreef HiZ het volgende: Kan dat in Nederland überhaupt nog? Een gezond dier zomaar laten afmaken?
inslapen niet afmaken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Ik heb het even opgezocht en het antwoord is nee. Zowel in Nederland als België moet de dierenarts (niet de eigenaar) ondragelijk lijden vaststellen. Daarna heeft de eigenaar het laatste woord. Maar zonder oordeel van de dierenarts arts mag het dus gewoon niet.
[..] Dan gaan we effe op de man spelen. Ik speel 'm terug naar mezelf. Als het oppas adres weg zou vallen (waar ze haar dagen zou kunnen slijten) en ik krijg slecht nieuws dan wil ik ook dat m'n hond meegaat. Over m'n lijk dat ik dat beesie aan iemand anders toe vertrouw.
Daar ga jij dus helemaal niet over als de dierenarts vindt dat het niet nodig is.
[..] Daar ga jij dus helemaal niet over als de dierenarts vindt dat het niet nodig is.
Als die vrouw met al haar wazige gedachten er een eind aan wil maken gaat ze dat ook niet via een dierenarts regelen. Die bedenkt zelf wel iets. Daarom hond niet terug naar baas, geen veilige omgeving.
Ik ken een verhaal van iemand hier in de buurt die samen met zijn hond in een kanaal is gereden, beiden verdronken. Bleek ook zelfmoord. Ik denk dat die mensen bang zijn dat er niemand zo goed voor hun hond zou kunnen zorgen als zij, of geen idee hebben wat er met de hond gebeurt. Wat denk ik op zich wel weer een reden is o m nog niet dood te gaan.
[..] Als die vrouw met al haar wazige gedachten er een eind aan wil maken gaat ze dat ook niet via een dierenarts regelen. Die bedenkt zelf wel iets. Daarom hond niet terug naar baas, geen veilige omgeving.
[..] Kennelijk wel, want de eigenaar heeft zich aan de wet te houden. Euthanaseren van een hond is geen onbeperkt recht van de eigenaar.
Ik zou zeggen: ten eerste moet de hond terug naar de rechtmatige eigenaar. Dat lijkt me de wet. En ten tweede weet ik het niet; die eigenaar kan moeilijk strafbaar zijn als die hond nog niks overkomt.
[..] Ik zou zeggen: ten eerste moet de hond terug naar de rechtmatige eigenaar. Dat lijkt me de wet. En ten tweede weet ik het niet; die eigenaar kan moeilijk strafbaar zijn als die hond nog niks overkomt.
Euh, baas wil hont afmaken omdat baas dood wil samen met hont.
Oplossing: Baas wil dood dus krijgt spuitjes, hont ligt erbij, baas dood en hont terug naar Elke.
Ander scenario Baas wil dood met hont, hont krijgt injecties, hont gaat dood en baas wil ineens leven…
Beste scenario Baas krijg hulpverlening, mag wandelen met hont, en ze leven nog lang en gelukkig samen.
Ik denk dat rechters de juiste keuze gaan make l
Bericht 15% gewijzigd door ootjekatootje op 19-10-2025 01:00:57
[..] Euh, baas wil hont afmaken omdat baas dood wil samen met hont.
Oplossing: Baas wil dood dus krijgt spuitjes, hont ligt erbij, baas dood en hont terug naar Elke.
Ander scenario Baas wil dood met hont, hont krijgt injecties, hont gaat dood en baas wil ineens leven…
Beste scenario Baas krijg hulpverlening, mag wandelen met hont, en ze leven nog lang en gelukkig samen.
Ik denk dat rechters de juiste keuze gaan make l
Enige juiste scenario: De hond is voor de wet gewoon een ding en dat ding is het bezit van de vrouw dus Elke zal een dwangsom krijgen voor elke dag dat ze de hond in haar bezit houdt. Zelfs als de vrouw de hond niet goed zou verzorgen kan Elke niet zo maar even op eigen houtje beslissen dat zij een beter baasje is en is dit gewoon diefstal. Tja.... en wat iemand over zijn of haar hond zegt is allemaal hartstikke leuk maar nogmaals.... dat geeft je nog geen vrijbrief om iemands hond te stelen. Ik zeg regelmatig dat ik m'n hond ga slaan. Het zal effe mooi worden als mensen dan m'n hond meenemen
[..] Enige juiste scenario: De hond is voor de wet gewoon een ding en dat ding is het bezit van de vrouw dus Elke zal een dwangsom krijgen voor elke dag dat ze de hond in haar bezit houdt. Zelfs als de vrouw de hond niet goed zou verzorgen kan Elke niet zo maar even op eigen houtje beslissen dat zij een beter baasje is en is dit gewoon diefstal. Tja.... en wat iemand over zijn of haar hond zegt is allemaal hartstikke leuk maar nogmaals.... dat geeft je nog geen vrijbrief om iemands hond te stelen. Ik zeg regelmatig dat ik m'n hond ga slaan. Het zal effe mooi worden als mensen dan m'n hond meenemen
Ik kan mij niet voorstellen dat jij een hont hebt. En zowel, wat moet en wil je ermee? want er straalt geen enkele liefde van je uit voor dieren. Sterker nog, je ziet ze als een ding en hebt waarschijnlijk dan ook nooit de onvoorwaardelijke liefde gevoeld, de vreugde en een band gehad met een dier. Wat een armoe...
[..] Enige juiste scenario: De hond is voor de wet gewoon een ding en dat ding is het bezit van de vrouw dus Elke zal een dwangsom krijgen voor elke dag dat ze de hond in haar bezit houdt. Zelfs als de vrouw de hond niet goed zou verzorgen kan Elke niet zo maar even op eigen houtje beslissen dat zij een beter baasje is en is dit gewoon diefstal. Tja.... en wat iemand over zijn of haar hond zegt is allemaal hartstikke leuk maar nogmaals.... dat geeft je nog geen vrijbrief om iemands hond te stelen. Ik zeg regelmatig dat ik m'n hond ga slaan. Het zal effe mooi worden als mensen dan m'n hond meenemen
De rechter zal oordelen dat het leven van de hont in gevaar is en besluiten dat de hont niet terug wordt geplaatst.
Misschien had jij beter ook geen hond moeten nemen.
[..] Ik zou zeggen: ten eerste moet de hond terug naar de rechtmatige eigenaar. Dat lijkt me de wet. En ten tweede weet ik het niet; die eigenaar kan moeilijk strafbaar zijn als die hond nog niks overkomt.
Hoewel de hond haar eigendom is, kan de rechter daar best inbreuk op maken in het kader van het welzijn van het dier. De tijd dat de eigenaar onbeperkt kon beschikken over een huisdier ligt lang achter ons. Als de eigenaar zo nadrukkelijk (als het hier lijkt) van plan is het welzijn van haar hond te schaden zal de rechter dat moeten meenemen in zijn overwegingen.
Een hond is voor de wet geen ding, maar een levend wezen waarvan het welzijn door de wet wordt beschermd, ook tegen de eigenaar. Er zijn zat situaties waarin wordt opgetreden tegen eigenaren die hun huisdier niet goed behandelen. En wat ook niet mag is een gezonde hond euthanaseren.
[..] Hoewel de hond haar eigendom is, kan de rechter daar best inbreuk op maken in het kader van het welzijn van het dier. De tijd dat de eigenaar onbeperkt kon beschikken over een huisdier ligt lang achter ons. Als de eigenaar zo nadrukkelijk (als het hier lijkt) van plan is het welzijn van haar hond te schaden zal de rechter dat moeten meenemen in zijn overwegingen.
Hm volgens mij is een hond wettelijk ook eigendom (of de wet moet verandert zijn dan geldt al het onderstaande niet meer), dus mag je ermee doen wat je wilt mits het dier geen pijn lijdt. Dus in theorie mag jij je hond doden mits je het op een pijnloze manier doet.
Koeien, paarden, ezels, leeuwen, etc. zijn ook eigendommen en een huisdier valt onder diezelfde categorie.
Bericht 7% gewijzigd door Sorella op 19-10-2025 13:26:31
Op zondag 19 oktober 2025 10:42 schreef Knip het volgende: Adolf Hitler euthaniseerde ook zijn hond toen hij, vanwege mentale problemen uit het leven stapte.
[..] Ik kan mij niet voorstellen dat jij een hont hebt. En zowel, wat moet en wil je ermee? want er straalt geen enkele liefde van je uit voor dieren. Sterker nog, je ziet ze als een ding en hebt waarschijnlijk dan ook nooit de onvoorwaardelijke liefde gevoeld, de vreugde en een band gehad met een dier. Wat een armoe...
Op zondag 19 oktober 2025 10:42 schreef Knip het volgende: Adolf Hitler euthaniseerde ook zijn hond toen hij, vanwege mentale problemen uit het leven stapte.
[..] Een hond is voor de wet geen ding, maar een levend wezen waarvan het welzijn door de wet wordt beschermd, ook tegen de eigenaar. Er zijn zat situaties waarin wordt opgetreden tegen eigenaren die hun huisdier niet goed behandelen. En wat ook niet mag is een gezonde hond euthanaseren.
Soms misschien helaas maar, zo makkelijk gaat dat niet. Je zal zoiets via de officiele instanties moeten spelen en dan kan na waarschuwingen en herkansingen er misschien tot actie worden overgegaan maar op eigen houtje iemand z'n hond toeeigenen omdat je meent dingen beter te weten behoort niet tot de mogelijkheden Met honden is dat sowieso een lastig dingetje want die zijn het liefst in hun vertrouwde situatie. Zelfs als die niet ideaal of zelfs slecht is dus dat maakt dat men wel heel zeker van de noodzaak moet zijn
Bericht 0% gewijzigd door the-eye op 19-10-2025 18:49:05
Ja tuurlijk Blondi had een leven als een prinsesje gehad en dan zou ze of opgevreten worden want er was overal honger of ze zou in handen van de geallieerden vallen. Dan zou ze ergens in een hokje haar dagen slijten om zo nu en dan als trophy tevoorschijn gehaald worden Nogal wiedus dat je dat je hond niet laat gebeuren
Op zondag 19 oktober 2025 10:43 schreef Sorella het volgende: Hm volgens mij is een hond wettelijk ook eigendom (of de wet moet verandert zijn dan geldt al het onderstaande niet meer), dus mag je ermee doen wat je wilt mits het dier geen pijn lijdt. Dus in theorie mag jij je hond doden mits je het op een pijnloze manier doet.
Koeien, paarden, ezels, leeuwen, etc. zijn ook eigendommen en een huisdier valt onder diezelfde categorie.
Nee dat mag je niet. Een dierenarts moet eerst ondragelijk lijden vaststellen. Pas daarna mag de eigenaar besluiten tot euthanaseren. Zomaar een hond doden om andere redenen is gewoon verboden.
[..] Soms misschien helaas maar, zo makkelijk gaat dat niet. Je zal zoiets via de officiele instanties moeten spelen en dan kan na waarschuwingen en herkansingen er misschien tot actie worden overgegaan maar op eigen houtje iemand z'n hond toeeigenen omdat je meent dingen beter te weten behoort niet tot de mogelijkheden Met honden is dat sowieso een lastig dingetje want die zijn het liefst in hun vertrouwde situatie. Zelfs als die niet ideaal of zelfs slecht is dus dat maakt dat men wel heel zeker van de noodzaak moet zijn
Mooi niet he. Er zijn legio voorbeelden van ingrepen ter voorkoming van schendingen van de wet die mogen voordat er een rechterlijke uitspraak is.
[..] Mooi niet he. Er zijn legio voorbeelden van ingrepen ter voorkoming van schendingen van de wet die mogen voordat er een rechterlijke uitspraak is.
Elke is helemaal niet in de positie om professioneel te kunnen oordelen over de uitspraken van de vrouw dus dat gaat sowieso nooit een legitieme reden worden om die hond te gijzelen Het enige wat zou kunnen is dat de vrouw de hond via de stichting van Elke heeft dan ligt het anders
Bericht 11% gewijzigd door the-eye op 20-10-2025 00:56:27
[..] Ik kan mij niet voorstellen dat jij een hont hebt. En zowel, wat moet en wil je ermee? want er straalt geen enkele liefde van je uit voor dieren. Sterker nog, je ziet ze als een ding en hebt waarschijnlijk dan ook nooit de onvoorwaardelijke liefde gevoeld, de vreugde en een band gehad met een dier. Wat een armoe...
Misschien wat beter lezen de wet ziet ze als een ding Hier een voorbeeld daarvan
Geen geld voor dood hond in vliegtuig, huisdier staat gelijk aan koffer
Zes jaar vocht het baasje van hond Mona voor smartengeld, nadat haar dier verdween uit een vliegtuig van Iberia. De hoogste Europese rechter heeft geoordeeld dat luchtvaartmaatschappijen geen speciale vergoeding hoeven te betalen voor honden en katten die aan boord doodgaan of verdwijnen. Ze staan juridisch gelijk aan een koffer.
[..] Misschien wat beter lezen de wet ziet ze als een ding Hier een voorbeeld daarvan
Toch wel bijzonder dat we voor een ding dan aanvullend nog wel extra -strafrechtelijke- wet- en regelgeving maken: tegen dierenmishandeling en -verwaarlozing, 114, zedenwetgeving (verbod op animal sex), etc etc.
Maar civielrechtelijk heb je gelijk: een hond is een 'zaak' met een eigenaar en een bezitter. Elke is de bezitter, niet de eigenaar dus zal door een burgerrechter vrijwel zeker veroordeeld worden de hond niet langer in bezit te houden maar terug te geven aan de rechtmatige eigenaar. In feite kon het -strafrechtelijk- zelfs nog wel eens een gevalletje 'verduistering' zijn als ze dat niet doet maar die aanname voert hier te ver. Civielrechtelijk is het wederrechtelijke toeëigening.
Schrijnend? Ja, zeker! En dat zal de burgerrechter ook vinden, in de wetenschap dat de hond naar alle waarschijnlijkheid een noodlottig einde tegemoet zal gaan. Maar juridisch mag hij, gebonden aan het BW, daar geen voorschot op nemen, kan hij juridisch niet anders en kan hij ook niet alvast op de stoel van de strafrechter gaan zitten.
Dat heeft overigens niets met een politieke voorkeur (D66) te maken.
SPOILER
Disclaimer: ik heb zelf wél een hond, een super lieve, en die krijgt van mij alle liefde van de wereld. Desalniettemin zou ik Elke niet kunnen verdedigen als raadsman.Disclaimer #2: ik zie nu dat dit allemaal in België speelt, ik ben niet bekend met het Belgisch recht dus het zou zomaar kunnen zijn dat het daar anders gaat en Elke toch gelijk krijgt.
Bericht 2% gewijzigd door r_one op 21-10-2025 02:20:39
Baasje van Zenia (6) ontkent in rechtbank dat ze hond wil meenemen bij euthanasie: “Mijn haar valt uit van de stress”
In de Gentse rechtbank stonden maandagochtend Sandra – het baasje van berner sennenhond Zenia (6) – en Elke D’Hollander van vzw People4animals tegenover elkaar in een zaak rond de toekomst van de hond. Volgens de dierenorganisatie gaf Sandra, die in een euthanasietraject zit, signalen dat ze haar hond mee in de dood wil nemen. “Er wordt misbruik gemaakt van mijn kwetsbare situatie”, zei Sandra in de rechtbank. Een nieuwe episode in deze opvallende soap
Op dinsdag 21 oktober 2025 03:14 schreef TAmaru het volgende: Het meest trieste hieraan is nog dat deze onzin allemaal weer door de belastingbetaler betaald en gesubsidieerd wordt.
[..] Nou, dat moet ik nog zien. Die EU-begroting is totaal niet te overzien.
Ik geloof niet dat Belgische rechters uit EU-potjes gefinancierd worden, ook niet door Nederlandse belastingbetalers, wel door Belgische belastingbetalers.
Als je begint met 'stel datjes': stel dat het een kind is in een gezin waar mama het allemaal niet meer ziet zitten. Schiet eerst haar kind aan flarden, en begint dan pas aan haarzelf.
Sta je er dan ook bij van 'tsja, ze had haar redenen' of hoeven we de GGZ nog niet voor je te bellen?
Op dinsdag 21 oktober 2025 02:22 schreef the-eye het volgende: Baasje van Zenia (6) ontkent in rechtbank dat ze hond wil meenemen bij euthanasie: “Mijn haar valt uit van de stress”
In de Gentse rechtbank stonden maandagochtend Sandra – het baasje van berner sennenhond Zenia (6) – en Elke D’Hollander van vzw People4animals tegenover elkaar in een zaak rond de toekomst van de hond. Volgens de dierenorganisatie gaf Sandra, die in een euthanasietraject zit, signalen dat ze haar hond mee in de dood wil nemen. “Er wordt misbruik gemaakt van mijn kwetsbare situatie”, zei Sandra in de rechtbank. Een nieuwe episode in deze opvallende soap