Dan kan Elke wel de media opzoeken maar ze heeft gewoon iemands hond gekidnapped gedognapped. Eigenlijk houdt de discussie dan gelijk al op.quote:In Eeklo speelt zich een schrijnend verhaal af dat dierenliefhebbers diep raakt. Zenia, een zesjarige Berner Sennen, is gezond, vrolijk en aanhankelijk – maar dreigt binnenkort haar leven te verliezen. Niet door ziekte of ouderdom, maar omdat haar baasje uit het leven wil stappen en haar niet achter wil laten.
Het baasje, een vrouw die al geruime tijd kampt met psychische problemen, verklaarde dat Zenia “toch maar ongelukkig zou zijn zonder haar”.
“Ze wil Zenia meenemen, omdat ze denkt dat ze anders ongelukkig wordt”
Elke D’Hollander van vzw People4animals kent de hond goed. Ze hielp Zenia al vaker wanneer haar baasje door gedwongen opnames tijdelijk niet voor haar kon zorgen. “We vangen vaker huisdieren op van mensen in moeilijke situaties,” legt Elke uit. “Zo zorgen we dat mensen zich kunnen laten behandelen zonder bang te zijn hun dier te verliezen.”
Maar deze keer is het anders. De vrouw kondigde aan dat ze haar leven wil beëindigen — en Zenia met zich wil meenemen. “Ik kon dat niet over mijn hart verkrijgen,” zegt Elke. “Ik heb besloten Zenia niet terug te geven.”
De redders worden nu aangeklaagd
Omdat Elke weigert de hond terug te brengen, is ze nu zelf voor de rechter gedaagd. “Volgende week maandag moet ik me verdedigen,” vertelt ze. “Maar ik laat me niet van de wijs brengen. Ik kies dit keer onvoorwaardelijk de kant van Zenia.”
Ook Dierenwelzijn Vlaanderen is op de hoogte, maar kan volgens Elke niet ingrijpen. “Zenia heeft onderdak, krijgt eten en wordt verzorgd. Er is alleen gevaar door het gedrag en de uitspraken van haar baasje. Juridisch gezien is dat niet genoeg om het dier in beslag te nemen.”
“Een ontzettend lieve hond”
Elke beschrijft Zenia als een rustige, zachtaardige hond. “Ze is echt ontzettend lief. Mensen in Deinze kunnen haar kennen van de Catwalk aan de Leie of van Parkies Deinze.”
Toch hangt het leven van deze vrolijke Berner Sennen aan een dun draadje — gevangen in een juridisch gevecht tussen wet, emotie en gezond verstand.
Een strijd om leven en recht
Voor Elke is het duidelijk: ze wil het dier beschermen, zelfs als dat betekent dat ze zelf voor de rechter moet verschijnen. “Ik heb me altijd voorgenomen om zowel mensen als dieren te helpen,” zegt ze. “Maar in dit geval moet ik kiezen. En ik kies voor Zenia.”
Hoop tussen de regels
De rechtszaak die volgende week plaatsvindt, zal bepalen of Zenia bij Elke mag blijven of wordt teruggegeven aan haar baasje. Ondertussen zorgt Elke elke dag voor haar alsof ze haar eigen hond is — in de hoop dat het gerecht net als zij één ding inziet:
Zenia wil niet sterven. Ze wil gewoon leven.
Dit dus.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 08:31 schreef Seeburg54 het volgende:
Ik vind het alleen maar idioot dat de eigenaar het beest ook dood wil hebben omdat zij denkt dat dat beter is. Nu is het een hond, maar je zou maar kind zijn van zo'n vrouw die beslist dat jouw leven samen met die van haar over is.
Ik snap de dame die de hond niet terug wil geven, had ik ook niet gedaan.
Woorden schieten mij te kort om mijn afkeuring voor jou te uiten.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 08:21 schreef the-eye het volgende:
[
Dan kan Elke wel de media opzoeken maar ze heeft gewoon iemands hond gekidnapped gedognapped. Eigenlijk houdt de discussie dan gelijk al op.
Dit inderdaad. Wilsbekwaamheid is een van de belangrijkste eisen voor euthanasie, naast uitbehandeld zijn (in somatische en/of psychiatrische zin). Dit klinkt absoluut niet als wilsbekwaam, eerder als puur uit emotie handelend.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:03 schreef Twiitch het volgende:
Psycho gedrag. Beter maar gewoon die vrouw wilsonbekwaam verklaren en dus niet euthanaseren.
Laten we het hem/haar/they/them vragenquote:
Wel weer mooi dat je nu blijkbaar in kaart brengt waar je jezelf te kort vindt schietenquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 08:55 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Woorden schieten mij te kort om mijn afkeuring voor jou te uiten.
Die vrouw zal dat niet boeien, dan doet ze het zelf waarschijnlijk.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 08:35 schreef Jaeger85 het volgende:
Geen enkele dierenarts gaat een gezonde hond euthaniseren alleen maar omdat het baasje het wil...
Ja, waarom niet?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:32 schreef the-eye het volgende:
Maar staan jullie er ten alle tijden negatief tegenover?
Stel de middelgrote hond is 10 jaar en de baas gaat uitstappen. Verlangen jullie dan van zo'n beesie dattie ergens anders nog opnieuw moet gaan beginnen?
Sowieso gaat er een stukje van je dood als je huisdiertje gaat hemelen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:12 schreef Doug-Heffernan het volgende:
Toen mijn hondje doodging wilde ik ook voor eeuwig met hem gaan slapen
quote:De wens van de overleden Franse acteur Alain Delon om zijn hond te laten inslapen en samen met hem begraven te worden, is afgewezen door zijn kinderen na verontwaardiging van dierenrechtenactivisten.
Delon, die zondag op 88-jarige leeftijd overleed, had aangegeven dat hij wilde dat zijn hond, een 10-jarige Mechelse herder genaamd Loubo, op een humane manier zou worden geëuthanaseerd en vervolgens in zijn armen in zijn graf zou worden gelegd. Na een golf van verontwaardiging van activisten die het vooruitzicht van het laten inslapen van een gezonde hond afkeurden en aanboden om een nieuw thuis voor Loubo te vinden, werd besloten dat de trouwe viervoeter blijft leven.
Delons dochter Anouchka bevestigde dat aan de Brigitte Bardot Foundation, een Franse dierenwelzijnsorganisatie. Een woordvoerder van de stichting: ,,Ik heb zojuist Anouchka aan de telefoon gehad en ze heeft me verteld dat Loubo deel uitmaakt van de familie en zal worden gehouden. De hond zal niet worden ingeslapen.”
De Société Protectrice des Animaux (SPA), de Franse tegenhanger van de Dierenbescherming, was een van de vele dierenorganisaties die bezorgdheid uitten over Delons wens voor zijn dierlijke metgezel en schreven: ‘Het leven van een dier mag niet afhankelijk zijn van dat van een mens. De SPA is bereid zijn hond op te vangen en een nieuw gezin voor hem te vinden.’
In Frankrijk is er geen wet die eigenaren verbiedt hun dieren te laten inslapen, maar het is aan de individuele dierenarts om te beslissen of zij aan deze wens voldoen.
Delon had op het terrein van zijn huis in La Brûlerie (ongeveer 140 kilometer ten zuidoosten van Parijs) een kapel laten bouwen waar de overblijfselen van minstens 35 van zijn honden zijn begraven. Hier kondigden zijn drie kinderen Anthony, Anouchka en Alain-Fabien zondag gezamenlijk aan dat hun vader vredig was overleden.
Loubo, die in 2014 door Delon uit een opvangcentrum was geadopteerd, werd ook genoemd in de aankondiging van het overlijden van de acteur.
Lijkt me ook sterk ja dat een DA zoiets doet bij een gezond dier.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 08:35 schreef Jaeger85 het volgende:
Geen enkele dierenarts gaat een gezonde hond euthaniseren alleen maar omdat het baasje het wil...
Daar heb je ook wel een punt.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:54 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Die vrouw zal dat niet boeien, dan doet ze het zelf waarschijnlijk.
Het is nou niet echt een mens dat alles op een rijtje heeft.
En wie gaat jou tegenhouden als je daarna zelf ook uit het leven stapt?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:39 schreef JopieKlaassen het volgende:
Het doden van je hond is verboden, dus veel succes met de rechtszaak zou ik zeggen.
De vrouw heeft aangekondigd dat ze haar hond wil gaan afmaken. Lijkt me voldoende redenen om die hond (voorlopig) niet terug te sturen.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:43 schreef Ama het volgende:
[..]
En wie gaat jou tegenhouden als je daarna zelf ook uit het leven stapt?
Fair enoughquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:45 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
De vrouw heeft aangekondigd dat ze haar hond wil gaan afmaken. Lijkt me voldoende redenen om die hond (voorlopig) niet terug te sturen.
Ik dacht dat een dierenarts dat ook niet doet, een dier afmaken als het nog gezond is.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 08:31 schreef Seeburg54 het volgende:
Ik vind het alleen maar idioot dat de eigenaar het beest ook dood wil hebben omdat zij denkt dat dat beter is. Nu is het een hond, maar je zou maar kind zijn van zo'n vrouw die beslist dat jouw leven samen met die van haar over is.
Ik snap de dame die de hond niet terug wil geven, had ik ook niet gedaan.
Kloptquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 11:08 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik dacht dat een dierenarts dat ook niet doet, een dier afmaken als het nog gezond is.
Je weet niet wat er speelt. Misschien heeft ze alles al geprobeerd en is er nu sprake van uitzichtloos en ondraaglijk psychisch lijden.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 08:53 schreef bianconeri het volgende:
Overigens ook sneu voor die vrouw dat ze maar gwn zelfmoord wil vanwege psyschische problemen. Geef die vrouw even wat hulp aub!
Ze doen dat gewoon vanzelf hoor.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 09:32 schreef the-eye het volgende:
Maar staan jullie er ten alle tijden negatief tegenover?
Stel de middelgrote hond is 10 jaar en de baas gaat uitstappen. Verlangen jullie dan van zo'n beesie dattie ergens anders nog opnieuw moet gaan beginnen?
Levend?quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 12:31 schreef superniger het volgende:
In China zouden ze Zenia gewoon opeten.
Eens. En als dan ook je dier wordt afgepakt… niet best.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 13:31 schreef Sunshine1982 het volgende:
Iedereen kan wel zeggen egoïstisch kutwijf blabla, maar feit is dat als je psychisch zo in de war bent je niet reëel kan denken.
Slechte vergelijking man.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 18:49 schreef the-eye het volgende:
Toch wel bijzonder dat wanneer het niet een hond, die sowieso al het grootste gedeelte van z'n leven achter zich heeft, zou zijn maar een mensenfoetus die een heel leven ontzegd wordt iedereen hier zou brullen dat het de vrouw haar eigen keuze is
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |