abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219020483
Topic over de Nederlandse politiek

Kabinet Schoof

Bewindslieden

Regeringsverklaring en coalitieakkoord
Regeringsverklaring
Coalitieakkoord
Regeerprogramma

Formatie
Bureau woordvoering kabinetsformatie
Verslag van verkenner Plasterk
Verslag van informateur Plasterk
Verslag van informateur Putters
Verslag van informateurs Dijkgraaf en Van Zwol
Hoofdlijnenakkoord met financiële bijlages

Website Tweede Kamer
Tweede Kamer

Website Eerste Kamer
Eerste Kamer

Huidige zetelverdeling Tweede Kamer

Peilingen
Peilingwijzer
I&O Research
Verian / Eén Vandaag
De Hond

Keuzes in kaart: 2027-2030

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.cpb.nl/publicatie/keuzes-kaart-2027-2030
https://nos.nl/artikel/25(...)te-korten-op-de-zorg
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_219020546
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_219020656
Nog even zitten kijken naar Stoffer bij Jinek. Ik heb niks met de man en zijn standpunten maar wat een ranzig interview joh. Jinek zit hem 10 minuten vol minachting aan te kijken en doet geen enkele poging zich in zijn standpunt te verdiepen. De manier waarop ze hem afkapt is ook vrij onbeschoft.

Stoffer daarentegen is totaal blind voor het feit dat zijn standpunt buiten zijn reformatorische bubbel weinig tot geen weerklank vindt. Zo’n figuur valt met geen enkel argument te overtuigen. Zelden 2 mensen zo langs elkaar heen zien praten. Zonde van de zendtijd.
pi_219020696
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 13:46 schreef Spablauw214 het volgende:
Nog even zitten kijken naar Stoffer bij Jinek. Ik heb niks met de man en zijn standpunten maar wat een ranzig interview joh. Jinek zit hem 10 minuten vol minachting aan te kijken en doet geen enkele poging zich in zijn standpunt te verdiepen. De manier waarop ze hem afkapt is ook vrij onbeschoft.

Stoffer daarentegen is totaal blind voor het feit dat zijn standpunt buiten zijn reformatorische bubbel weinig tot geen weerklank vindt. Zo’n figuur valt met geen enkel argument te overtuigen. Zelden 2 mensen zo langs elkaar heen zien praten. Zonde van de zendtijd.
Had je pogingen verwacht om Stoffer te overtuigen?

De enige die overtuigd moet worden is de kijker. De twijfelende CDA-CU stemmer, misschien de twijfelende PVV-Ja21 stemmer.
pi_219020797
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 13:50 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Had je pogingen verwacht om Stoffer te overtuigen?

De enige die overtuigd moet worden is de kijker. De twijfelende CDA-CU stemmer, misschien de twijfelende PVV-Ja21 stemmer.
Nou ja er werd door 4 man op hem ingebeukt met termen als “je standpunt herzien”, “toegeven dat je er naast zit” en “voortschrijdend inzicht”.

Stoffer is op basis van zijn geloofsovertuiging geen voorstander van abortus. Dat mag. Dat zal voor niemand een verrassing zijn. Maar vervolgens begint Jinek te schuimbekken over het feit dat Stoffer die mening heeft. Zelfs als iemands standpunten de jouwe niet zijn, behandel je je gasten met respect. Schandalige vertoning.
pi_219020859
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:02 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Nou ja er werd door 4 man op hem ingebeukt met termen als “je standpunt herzien”, “toegeven dat je er naast zit” en “voortschrijdend inzicht”.

Stoffer is op basis van zijn geloofsovertuiging geen voorstander van abortus. Dat mag. Dat zal voor niemand een verrassing zijn. Maar vervolgens begint Jinek te schuimbekken over het feit dat Stoffer die mening heeft. Zelfs als iemands standpunten de jouwe niet zijn, behandel je je gasten met respect. Schandalige vertoning.
Ik heb het niet gezien, maar ik vind Stoffers standpunt volledig losgerukt van de werkelijkheid: naar 0 abortussen. Abortus is namelijk gewoon de medische term voor het afbreken van een zwangerschap. Daaronder vallen dus ook zwangerschappen waarvan al is vastgesteld dat er geen kloppend hartje is, er niet met het leven verenigbare defecten zijn, het leven van de moeder in gevaar is, etc. Dat wordt volledig genegeerd. Als je zulke tunnelvisie hebt en wil blijven houden, ben je wat mij betreft geen dialoog waardig. Hij had van mij ook niet bij Jinek hoeven zitten. Negeer ze maar gewoon met dit idiote, vrouwonvriendelijke (goh, wie had dat verwacht?) standpunt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_219020906
quote:
7s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik heb het niet gezien, maar ik vind Stoffers standpunt volledig losgerukt van de werkelijkheid: naar 0 abortussen. Abortus is namelijk gewoon de medische term voor het afbreken van een zwangerschap. Daaronder vallen dus ook zwangerschappen waarvan al is vastgesteld dat er geen kloppend hartje is, er niet met het leven verenigbare defecten zijn, het leven van de moeder in gevaar is, etc. Dat wordt volledig genegeerd. Als je zulke tunnelvisie hebt en wil blijven houden, ben je wat mij betreft geen dialoog waardig. Hij had van mij ook niet bij Jinek hoeven zitten. Negeer ze maar gewoon met dit idiote, vrouwonvriendelijke (goh, wie had dat verwacht?) standpunt.
Het is ook een raar standpunt waar in de verste verte geen meerderheid voor is. Maar je kan wel respectvol reageren op de man. Waarom nodig je iemand uit als diens standpunten je toch geen flikker kunnen schelen? Dit had niets met journalistiek te maken.

Ze hebben hem naar de studio laten komen vanwege die billboardcampagne. De SGP wil daarmee kennelijk een maatschappelijke discussie op gang helpen. Daar wordt vervolgens geen enkele vraag over gesteld maar Jinek begint te briesen over dat zijn partij abortus wil verbieden (wat inderdaad in het programma staat). Maar daar ging de campagne niet over. Letterlijk niemand aan tafel heeft ook maar enige interesse getoond in het hoe en waarom van die campagne of wat de doelstelling is. Het was 10 minuten lang refootje bashen.
pi_219020932
De SGP is mijn partij niet maar ook de mening van dit smaldeel van de samenleving mag er zijn en heeft bestaansrecht.

Het slaat nergens op dat als je niet mee wil met de progressieve trein, je dan maar zo respectloos behandeld moet worden.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 14:20:15 #9
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_219020956
quote:

[..]
Het is wat vreemder: als je in het SGP-partijprogramma kijkt, dan staat daar eigenlijk nergens dat ze het expliciet willen verbieden. Het is een wonderlijke combinatie van rare pesterijtjes (zoals het instellen van een verplichte bedenktermijn van vijf dagen en het registeren van motieven - dat je bij een kliniek komt en een verpleegster vraagt: goh mevrouw, waarom wil u dit eigenlijk en meer van dat soort onzin), maar toch ook redelijk verstandige, hele vriendelijke maatregelen als het doel is het aantal abortussen terug te dringen: zoals urgentie in de huisvestingswet voor zwangere vrouwen en alleenstaande moeders, het schrappen van de eigen bijdrage voor een ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie, gratis kraamzorg, enzovoorts. Het zijn goddank nog niet de Amerikaanse praktijken van: kak dat kind uit en krijg verder de tering maar.

Dat gezegd hebbende blijft het natuurlijk gewoon een groepje engnekken die zich daar veel te veel tegenaan bemoeien, maar toch: om sommige punten moet men elkaar wel kunnen vinden!

[ Bericht 1% gewijzigd door JAM op 15-10-2025 14:26:06 ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_219020997
Mijn grote wens is met een potloodje stemmen.

Hier is dat per computer.
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  woensdag 15 oktober 2025 @ 14:28:00 #11
37950 JAM
pi_219021017
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:25 schreef Pinnenmutske het volgende:

...en dan mag je dat potloodje ook nog meenemen. :) .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_219021020
quote:
2s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:20 schreef JAM het volgende:

[..]
Het is vreemd eigenlijk. Als je in het SGP-partijprogramma kijkt, dan staat daar eigenlijk nergens dat ze het expliciet willen verbieden. Het is een wonderlijke combinatie van rare pesterijtjes (zoals het instellen van een verplichte bedenktermijn van vijf dagen en het registeren van motieven - dat je bij een kliniek komt en een verpleegster vraagt: goh mevrouw, waarom wil u dit eigenlijk), maar toch ook redelijk verstandige, hele vriendelijke maatregelen als het doel is het aantal abortussen terug te dringen: zoals urgentie in de huisvestingswet voor zwangere vrouwen en alleenstaande moeders, het schrappen van de eigen bijdrage voor een ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie, gratis kraamzorg, enzovoorts. Het zijn goddank nog niet de Amerikaanse praktijken van: kak dat kind uit en krijg verder de tering maar.

Dat gezegd hebbende blijft het natuurlijk gewoon een groepje engnekken die zich daar helemaal niet mee moeten bemoeien, maar toch: om sommige punten moet men elkaar wel kunnen vinden!
Goede post. Er lopen hier wat zaken door elkaar.

Eerst is er Stoffer, die vanuit zijn SGP-bubbel totaal niet ziet dat niet-religieuze mensen anders aan kijken tegen ongeboren leven dan hij. De SGP zegt feitelijk “de bijbel verbiedt het” en heeft daar vervolgens seculiere argumentatie bij gezocht om het standpunt te legitimeren.

Dan het aantal abortussen zelf. Dat stijgt. Daar zijn gewoon cijfers van. Het is legitiem om je af te vragen wat daar de oorzaak van is, daar kunnen we een debat over voeren. Zelf ben ik bijvoorbeeld van mening dat abortus te vaak als reguliere anticonceptie wordt ingezet. Ik vind dat zonde. Maar het legitimeert geen verbod. Investeer in gratis condooms of andere alternatieven. Dat is ook minder ingrijpend dan abortus.

Dan de manier waarop de samenleving momenteel is ingericht. Het is door uiteenlopende oorzaken (huizenmarkt, kosten etc) te weinig aantrekkelijk om kinderen te krijgen. Daar kan je iets aan veranderen, zodat mensen uit zichzelf de wens ontwikkelen om een gezin te stichten.

Allemaal constructiever dan de ideeën van de SGP.
pi_219021024
quote:
2s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:20 schreef JAM het volgende:

[..]
Het is wat vreemder: als je in het SGP-partijprogramma kijkt, dan staat daar eigenlijk nergens dat ze het expliciet willen verbieden. Het is een wonderlijke combinatie van rare pesterijtjes (zoals het instellen van een verplichte bedenktermijn van vijf dagen en het registeren van motieven - dat je bij een kliniek komt en een verpleegster vraagt: goh mevrouw, waarom wil u dit eigenlijk en meer van dat soort onzin), maar toch ook redelijk verstandige, hele vriendelijke maatregelen als het doel is het aantal abortussen terug te dringen: zoals urgentie in de huisvestingswet voor zwangere vrouwen en alleenstaande moeders, het schrappen van de eigen bijdrage voor een ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie, gratis kraamzorg, enzovoorts. Het zijn goddank nog niet de Amerikaanse praktijken van: kak dat kind uit en krijg verder de tering maar.

Dat gezegd hebbende blijft het natuurlijk gewoon een groepje engnekken die zich daar helemaal niet mee moeten bemoeien, maar toch: om sommige punten moet men elkaar wel kunnen vinden!
Ik kan er op gene enkele manier enigzins gematigd of objectief naar kijken, dat geef ik grif toe. Ik zou hem ook niet moeten interviewen, en dat had Jinek dus ook beter niet kunnen doen als ik dat lees. Maar zo over het lichaam van een vrouw wensen te beschikken dat je het acceptabel kunt vinden om te eisen dat een vrouw negen maanden haar lichaam in dienst zet van het leven dat ze niet wil (om welke reden dan ook) vind ik abject. Ik heb er geen ander woord voor.

Voor mij was het grootste deel van de zwangerschap een drama, en met mij voor veel vrouwen. Laat die beslissing zonder enige druk of dwang gewoon bij de vrouw die zwanger is. Er zullen best vrouwen zijn die heel licht over abortus denken en het misschien zelfs als anticonceptie gebruiken. Dat vind ik ook niks. Maar ik heb liever dat er een aantal (dat aantal is volgens mij nit groot) van zulke vrouwen tussen zitten en abortus een recht buiten het wetboek van strafrecht wordt, dan dat Stoffer cs vinden dat zij wel wat zaken aan banden kunnen leggen.
pi_219021034
quote:

[..]
Maar je mag je dan wel terecht afvragen waarom Jinek en de redactie hem uitnodigt. Als je dat doet dan moet je er ook respectvol naar luisteren en er met een open houding ingaan. Anders kan je er simpelweg ook voor kiezen om niet in gesprek met hem te willen
pi_219021044
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:29 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Maar je mag je dan wel terecht afvragen waarom Jinek en de redactie hem uitnodigt. Als je dat doet dan moet je er ook respectvol naar luisteren en er met een open houding ingaan. Anders kan je er simpelweg ook voor kiezen om niet in gesprek met hem te willen
Dat klopt. Ik merk hoe mijn emotie er al meteen met me vandoor gaat, en als Jinek daar hetzelfde in staat (wat ik me goed kan voorstellen) dan moet je hem negeren en niet uitnodigen in je programma.
pi_219021046
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:28 schreef JAM het volgende:

[..]
...en dan mag je dat potloodje ook nog meenemen. :) .
:)
Werewolf
pi_219021060
quote:
7s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat klopt. Ik merk hoe mijn emotie er al meteen met me vandoor gaat, en als Jinek daar hetzelfde in staat (wat ik me goed kan voorstellen) dan moet je hem negeren en niet uitnodigen in je programma.
Wat ik wel snap, zeker met de toestand in Amerika. Maar hoewel zijn standpunten daarin extreem zijn is hij zelf wel een fatsoenlijk persoon in gesprek. Dan helpt Jinek niet mee voor mensen die al negatief naar 'linkse' talkshows kijken
pi_219021064
quote:
7s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er zullen best vrouwen zijn die heel licht over abortus denken en het misschien zelfs als anticonceptie gebruiken. Dat vind ik ook niks. Maar ik heb liever dat er een aantal (dat aantal is volgens mij nit groot) van zulke vrouwen tussen zitten en abortus een recht buiten het wetboek van strafrecht wordt, dan dat Stoffer cs vinden dat zij wel wat zaken aan banden kunnen leggen.
Probleem is dus dat uit het laatste onderzoek bleek dat dat aantal wel groot was en precies daar wil Stoffer de discussie over, die nieuwe campagne gaat niet over het verbod op abortussen. Hij wil een discussie over de gigantische groei aan abortussen die linea recta verband houdt met het feit dat steeds meer vrouwen geen anticonceptie meer nemen.

En dan kun je het daar prima mee oneens zijn, maar een discussie over zo'n onderwerp beginnen bij zo'n groei moet gewoon kunnen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219021076
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Probleem is dus dat uit het laatste onderzoek bleek dat dat aantal wel groot was en precies daar wil Stoffer de discussie over, die nieuwe campagne gaat niet over het verbod op abortussen. Hij wil een discussie over de gigantische groei aan abortussen die linea recta verband houdt met het feit dat steeds meer vrouwen geen anticonceptie meer nemen.

En dan kun je het daar prima mee oneens zijn, maar een discussie over zo'n onderwerp beginnen bij zo'n groei moet gewoon kunnen.
Zo begreep ik het ook.
Het aantal abortussen is aan het groeien. En daar kan echt niemand vrolijk van worden.
Ben ook benieuwd welke redenen daar achter zitten. Want abortus als anticonceptie lijkt me niet de juiste weg.
En als we het kunnen laten dalen, dan graag.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219021099
quote:
7s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En dat is terecht. En ik wil er ook een kanttekening bij plaatsen.

Stoffer en andere streng-religieuzen hebben vaak de neiging om hun waarheid als enige waarheid te verkopen en alles en iedereen moet in dat keurslijf geperst. Er is geen enkele ruimte meer voor dialoog of nuance.

Op het moment dat je daar dan met zo iemand over in gesprek wil, beginnen ze over dat zij het recht hebben om die mening te hebben. Wat op zich waar is. Alleen waar het mank gaat is dat zij andersdenkenden datzelfde recht op een andere mening ontzeggen. Want dan proberen ze je tot in het oneindige te overtuigen van hun eigen gelijk.

En precies dát is wat deze mensen zo hypocriet en tenhemelschreiend vermoeiend in de omgang maakt.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 14:38:26 #21
37950 JAM
pi_219021102
quote:

[..]

Ik denk daarbij ook dat men zichelf nogal in de voet schiet door enerzijds wil dat abortus niet als een alternatief voor anticonceptie wordt aangewend (dat lijkt mij zelf ook geen hele gezonde praktijk om legio redenen), maar zich anderzijds beklaagd dat er op school over 'lentekriebels' wordt gesproken omdat daar melding van homoseksualiteit en transgenders gemaakt wordt. Ik weet het eigenlijk niet, maar zit de pil nog in het basispakket?
pi_219021106
quote:

[..]

Omdat meer vrouwen, terecht!, niet meer zo happig zijn op het slikken van de pil. Het is allemaal lekker gemakkelijk, die pil, maar het levert heel veel vrouwen ook heel veel narigheid op. Maak condooms maar gratis en deel die maar uit en geef mannen vooral mee, zowel als ouders, als school, als andere mannen, dat ze ALTIJD een condoom moeten gebruiken als ze geen kind willen verwekken.
pi_219021107
quote:

[..]
Hij is ook van mening dat vrouwen die verkracht zijn de zwangerschap moeten voltooien en het kindje later maar ter adoptie moeten weggeven.

Twee dingen..
De praktijk
Wat zou Stoffer met dit standpunt doen als zn dochter dit zou overkomen? Antwoord: zeer waarschijnlijk een abortus laten uitvoeren of zeggen dat het haar keuze is.

De adoptie
Gaat de SGP kinderen van verkrachters belangenloos adopteren?antwoord: waarschijnlijk niet.
pi_219021108
quote:

Hier net andersom.

We hadden hier lang geleden al stemcomputers maar dankzij de wappies met de alu-hoedjes zijn we weer terug in de tijd.
Wat een gedoe met die stembiljetten en potloden waar men soms een week over doet om dat allemaal te tellen i.p.v. dat je na een uur weet wat de uitslag is.

De hele samenleving staat bol van de computersystemen maar stemmen doen we nog als in de 19e eeuw.
-
pi_219021120
quote:

[..]

Dit is correct en hier zijn precies nul inhoudelijke vragen over gesteld.
pi_219021122
quote:
7s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Omdat meer vrouwen, terecht!, niet meer zo happig zijn op het slikken van de pil. Het is allemaal lekker gemakkelijk, die pil, maar het levert heel veel vrouwen ook heel veel narigheid op. Maak condooms maar gratis en deel die maar uit en geef mannen vooral mee, zowel als ouders, als school, als andere mannen, dat ze ALTIJD een condoom moeten gebruiken als ze geen kind willen verwekken.
Ze waren toch bezig met een mannenpil jaren terug? Is dat nog steeds iets wat als mogelijkheid wordt gezien?
pi_219021125
quote:
5s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:38 schreef JAM het volgende:

[..]
Ik denk daarbij ook dat men zichelf nogal in de voet schiet door enerzijds wil dat abortus niet als een alternatief voor anticonceptie wordt aangewend (dat lijkt mij zelf ook geen hele gezonde praktijk om legio redenen), maar zich anderzijds beklaagd dat er op school over 'lentekriebels' wordt gesproken omdat daar melding van homoseksualiteit en transgenders gemaakt wordt. Ik weet het eigenlijk niet, maar zit de pil nog in het basispakket?
Tot 21 jaar, daarna niet meer.
pi_219021130
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:40 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Ze waren toch bezig met een mannenpil jaren terug? Is dat nog steeds iets wat als mogelijkheid wordt gezien?
Nee. Daar komen telkens teveel bijwerkingen uit. Zoals die bij de vrouwenpil ook zijn, maar daar is het inmiddels genormaliseerd. Genoeg vrouwen die daar ook volledig in mee gaan nog, helaas.
pi_219021135
quote:

[..]
Eens dat de pil niet alles is (mijn vrouw is aan de nuvaring, maar we hebben serieus besproken om mij gewoon 'door te knippen' toen ze echt last had van de pil), maar een zwangerschap gevolgd door abortus is ook een gigantische klap voor het lichaam. Wat denk je dat je dan aan hormoonspiegels hebt? Dus dat is geen verbetering.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219021142
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eens dat de pil niet alles is (mijn vrouw is aan de nuvaring, maar we hebben serieus besproken om mij gewoon 'door te knippen' toen ze echt last had van de pil), maar een zwangerschap gevolgd door abortus is ook een gigantische klap voor het lichaam. Wat denk je dat je dan aan hormoonspiegels hebt? Dus dat is geen verbetering.
Dat is wel eenmalig, korte tijd. Vrouwen slikken de pil soms tientallen jaren. Beginnen als tienermeisje en slikken dat, behoudens de periode dat ze zwanger willen worden/zijn, tot ze in de overgang komen. Want dat doorknippen is ook al zo'n enorm taboe.
pi_219021143
Het probleem met anticonceptie is dat de meeste anticonceptiemiddelen uiteindelijk toch ten koste gaan van het plezier of op andere manier problemen kunnen veroorzaken.

De pil werkt bij veel vrouwen libidoverlagend. Verder verhoogt de pil het risico op kanker.
Het inbrengen van een spiraaltje schijnt voor vrouwen behoorlijk pijnlijk te zijn en als het er eenmaal zit kan een spiraaltje bloedingen veroorzaken.
Condooms zijn gewoon krengen. Het is een gedoe om een condoom om te doen en het gaat sterk ten koste van het genot.

Ik ben er dan ook een groot voorstander van dat Vasalgel beschikbaar komt. Dat is een gel die bij de man in de zaadleider gespoten wordt en de zaadcellen blokkeert. Het voordeel boven een vasectomie is dat het niet permanent hoeft te zijn, en dat er ook geen risico is dat de man als gevolg daarvan een blijvende zeurende pijn in de ballen krijgt.

Vasalgel is al geruime tijd in ontwikkeling, en het wordt een keer tijd dat het beschikbaar komt.
pi_219021145
quote:

[..]
Hier is best wat voor te zeggen. Iedereen zal het er over eens zijn dat condooms niet helemaal fantastisch zijn en op z’n zachtst gezegd de ervaring negatief beïnvloeden. Daarnaast zijn ze niet goedkoop. Maar het is beter dan elke keer naar een abortuskliniek lopen voor een ongewenste zwangerschap die met andere, minder invasieve anticonceptie relatief eenvoudig te voorkomen was geweest.
pi_219021147
quote:

[..]

Ik las dat Stoffer afgezegd had voor een SGP bijeenkomst in Noord Nederland omdat hij de kans kreeg te discussieren zich af te laten zeiken bij Jinek over het onderwerp abortus. En dat vond ik aanvankelijk een non-onderwerp in 2025.
Maar met genoemde aanleiding ben ik het wel eens, abortus als gemakkelijk en lichtzinnig voorbehoedsmiddel achteraf gaat mij te ver.
-
pi_219021155
Mijn derde kind is trouwens een gevolg van de condoom, dat zou ik niemand echt aanraden als je echt geen kinderen wil...
  woensdag 15 oktober 2025 @ 14:51:07 #35
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219021173
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 13:20 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Met een digitale incapabele overheid is dit natuurlijk gedoemd te mislukken
Huawei kan dit gemakkelijk faciliteren. :Y
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
pi_219021175
quote:

Ik geef je hier groot gelijk in. Alleen stemmen met potlood en papieren stembiljet garandeert het stemgeheim en maakt het controleerbaar dat het tellen van de stemmen eerlijk verloopt.
pi_219021183
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:47 schreef Hanca het volgende:
Mijn derde kind is trouwens een gevolg van de condoom, dat zou ik niemand echt aanraden als je echt geen kinderen wil...
Wij hebben 14 jaar een condoom gebruikt na de geboorte van onze dochter. Het was heel simpel: condoom, knipje bij mijn man of geen seks.
Ik ben doorgaans helemaal niet van dergelijke harde keuzes, maar in dit geval heb ik voet bij stuk gehouden voor mijn eigen mentale en fysieke gezondheid. We hebben geen enkele keer problemen gehad met het condoom en hebben dus ook geen extra kind, morning afterpil of abortus nodig gehad.

Door de pil heen kun je ook zwanger worden. Geen enkele voorbehoedsmiddel is 100% veilig, behalve helemaal geen seks hebben.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 14:54:16 #38
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219021185
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:51 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik geef je hier groot gelijk in. Alleen stemmen met potlood en papieren stembiljet garandeert het stemgeheim en maakt het controleerbaar dat het tellen van de stemmen eerlijk verloopt.
Ik heb één keertje wel gestemd in een hokje met knopjes. Jaren geleden, in Spijkenisse dacht ik. Niet alle gemeentes hadden dit meen ik me te herinneren.
pi_219021186
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:46 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Hier is best wat voor te zeggen. Iedereen zal het er over eens zijn dat condooms niet helemaal fantastisch zijn en op z’n zachtst gezegd de ervaring negatief beïnvloeden. Daarnaast zijn ze niet goedkoop. Maar het is beter dan elke keer naar een abortuskliniek lopen voor een ongewenste zwangerschap die met andere, minder invasieve anticonceptie relatief eenvoudig te voorkomen was geweest.
Maar dan zul je eerst al die mannen moeten overtuigen dat het een prima voorbehoedsmiddel is. Maar dat het och zoveel afbreuk doet aan hun genot is voldoende reden om het niet te willen.
pi_219021188
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:47 schreef Hanca het volgende:
Als er een scheurtje in zat of het knapt, kan het een keer zo zijn. De mannenpil schijnt wel iets te zijn ook.

Aan Chris Stoffer denken helpt ook als anticonceptie. Kun je dagen non-stop door.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 14:55:30 #41
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219021190
quote:
7s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:53 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Wij hebben 14 jaar een condoom gebruikt na de geboorte van onze dochter. Het was heel simpel: condoom, knipje bij mijn man of geen seks.
Ik ben doorgaans helemaal niet van dergelijke harde keuzes, maar in dit geval heb ik voet bij stuk gehouden voor mijn eigen mentale en fysieke gezondheid. We hebben geen enkele keer problemen gehad met het condoom en hebben dus ook geen extra kind, morning afterpil of abortus nodig gehad.

Door de pil heen kun je ook zwanger worden. Geen enkele voorbehoedsmiddel is 100% veilig, behalve helemaal geen seks hebben.
Ik had je gelijk gedumpt. :D
pi_219021196
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:55 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Ik had je gelijk gedumpt. :D
Want jij vindt het wel prima dat je vrouw zichzelf helemaal de vernieling in slikt met een pilletje waardoor jij gemakkelijker kunt neuken?
Ik had jou dan dus gedumpt.
pi_219021214
quote:
7s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:45 schreef miss_sly het volgende:
Vrouwen slikken de pil soms tientallen jaren. Beginnen als tienermeisje en slikken dat, behoudens de periode dat ze zwanger willen worden/zijn, tot ze in de overgang komen.
Overigens slikken niet alle vrouwen de pil primair als anticonceptiemiddel. Er zijn ook veel vrouwen die de pil slikken tegen menstruatieklachten.
quote:
7s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:45 schreef miss_sly het volgende:
Want dat doorknippen is ook al zo'n enorm taboe.
Voor sommige mannen is dat doorknippen inderdaad taboe. Een man zonder zaad is geen echte man, zeggen ze dan. Maar behalve dat geeft dat doorknippen wel het risico dat de man een blijvende zeurende pijn in de ballen krijgt.
pi_219021216
quote:
7s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Want jij vindt het wel prima dat je vrouw zichzelf helemaal de vernieling in slikt met een pilletje
Dat is slechts jouw mening.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 15:00:21 #45
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219021217
quote:
7s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Want jij vindt het wel prima dat je vrouw zichzelf helemaal de vernieling in slikt met een pilletje waardoor jij gemakkelijker kunt neuken?
Ik had jou dan dus gedumpt.
Je kunt een spiraal nemen bijv als je geen pil wil..
pi_219021221
Maar goed, deze discussie moet dus gewoon kunnen en dat is het doel van de SGP met deze campagne. Het aantal onnodige abortussen omlaag brengen. En dat door het aantal onnodige zwangerschappen omlaag te brengen. Daar moet je, ook op nationale tv, gewoon over kunnen praten. Sterker: daar moet gewoon over gepraat worden.
pi_219021229
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:01 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, deze discussie moet dus gewoon kunnen en dat is het doel van de SGP met deze campagne. Het aantal onnodige abortussen omlaag brengen. En dat door het aantal onnodige zwangerschappen omlaag te brengen. Daar moet je, ook op nationale tv, gewoon over kunnen praten. Sterker: daar moet gewoon over gepraat worden.
Zeker. Al was het maar om nou eindelijk eens te laten doordringen dat het voorkomen van een zwangeerschap niet louter de verantwoordelijkheid van een vrouw is.
Zie hierboven: als de vrouw er wel klaar mee is en eisen stelt aan haar partner, dan zijn er mannen die de vrouw in kwestie al dumpen. Want o jee, stel je voor dat je er als man ook iets voor moet doen.
pi_219021237
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:00 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Overigens slikken niet alle vrouwen de pil primair als anticonceptiemiddel. Er zijn ook veel vrouwen die de pil slikken tegen menstruatieklachten.
[..]
Voor sommige mannen is dat doorknippen inderdaad taboe. Een man zonder zaad is geen echte man, zeggen ze dan. Maar behalve dat geeft dat doorknippen wel het risico dat de man een blijvende zeurende pijn in de ballen krijgt.
Voor veel menstruatieklachten zijn andere oplossingen dan de pil. Sterker nog, als de menstruatieklachten zo heftig zijn, moet er verder worden gekeken, want dat is niet de bedoeling.

Misschien moet SGP toch wat meer voorstander worden van Lentekriebels en allerlei andere voorlichting zodat mannen en vrouwen beter op de hoogte zijn van hoe de lichamen werken.
pi_219021239
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:00 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Je kunt een spiraal nemen bijv als je geen pil wil..
Ja, en jij kunt er een knoop in leggen of een condoom om doen als je geen kind wil verwekken.
pi_219021246
quote:
7s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:03 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Zeker. Al was het maar om nou eindelijk eens te laten doordringen dat het voorkomen van een zwangeerschap niet louter de verantwoordelijkheid van een vrouw is.
Zie hierboven: als de vrouw er wel klaar mee is en eisen stelt aan haar partner, dan zijn er mannen die de vrouw in kwestie al dumpen. Want o jee, stel je voor dat je er als man ook iets voor moet doen.
Wat mij betreft 'eis' je zoiets ook niet, maar bespreek je het. Zoiets gaat in overleg. En goede info kan de vrouw helpen bij die discussie. Maar goede info is ook nodig over het risico van al die abortussen (want dat blijft gewoon een medische ingreep).
pi_219021270
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat mij betreft 'eis' je zoiets ook niet, maar bespreek je het. Zoiets gaat in overleg. En goede info kan de vrouw helpen bij die discussie. Maar goede info is ook nodig over het risico van al die abortussen (want dat blijft gewoon een medische ingreep).
Natuurlijk eis je zoiets niet. Maar het was wel heel duidelijk mijn beslissing om geen hormonale anticonceptie te willen en om redenen van onbetrouwbaarheid en problemen bij de menstruatie geen koperspiraal. Dus dan houdt het wel heel snel op.

Veruit de meeste abortussen vinden overigens plaats in de eerste termijn, waarvan het overgrote deel in de eerste 8 weken. Tot 8 weken kan dat zonder ingreep, maar met medicatie.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 15:18:12 #52
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219021288
quote:
7s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ja, en jij kunt er een knoop in leggen of een condoom om doen als je geen kind wil verwekken.
Of buiten de deur neuqen. :)
pi_219021303
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:18 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Of buiten de deur neuqen. :)
Vertrekken dus.

Wat een trieste bedoening :') Klaar met dit stukje gesprek :W
pi_219021322
quote:
7s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Vertrekken dus.

Wat een trieste bedoening :') Klaar met dit stukje gesprek :W
Ga dan ook niet beginnen over je eigen seksleven in zo'n topic, dat hoeven wij niet te weten.
pi_219021358
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:51 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
:)
Werewolf
pi_219021375
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:23 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ga dan ook niet beginnen over je eigen seksleven in zo'n topic, dat hoeven wij niet te weten.
Fokkers hebben geen seks. :{w
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219021398
quote:
13s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:28 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Fokkers hebben geen seks. :{w
Om te fokken moet je seks hebben, toch?

Anticonceptie =/ seksleven overigens.

Anyway, als het dan om wetgeving gaat, mag er ook wel iets gedaan worden aan de demonstraties bij abortusklinieken.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 15:42:58 #58
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219021463
Maar goed, Ik vind het maar een rare hersenkronkel dat je een kind moet gaan vertellen dat 'ie door verkrachting is verwekt. Sowieso opdoeken dat SGP met hun vrouwenrechtongelijkheid. Gaat echt nergens over, leven in de middeleeuwen. :{w
pi_219021516
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:42 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Maar goed, Ik vind het maar een rare hersenkronkel dat je een kind moet gaan vertellen dat 'ie door verkrachting is verwekt.
Daar gaat deze campagne dus niet over. En verbod op abortus is geen officieel SGP standpunt meer: https://sgp.nl/standpunten/abortus

Maar ook Eva Jinek had zich er dus niet in verdiept en gewoon net als jij gereageerd uit vooroordeel (SGP en iets met abortus, het zal wel verbieden zijn).
  woensdag 15 oktober 2025 @ 15:52:18 #60
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219021548
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:48 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar gaat deze campagne dus niet over. En verbod op abortus is geen officieel SGP standpunt meer: https://sgp.nl/standpunten/abortus

Maar ook Eva Jinek had zich er dus niet in verdiept en gewoon net als jij gereageerd uit vooroordeel (SGP en iets met abortus, het zal wel verbieden zijn).
Ik heb het eerlijk gezegd niet gevolgd, alleen iets opgevangen.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 15:54:57 #61
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219021568
Feit blijft dat ik vind dat SGP moet worden opgeheven wegens het niet respecteren van gelijkwaardigheid. Ga ik verder ook niet over in discussie. Het is namelijk te gek voor woorden zulke standpunten.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 15:54:58 #62
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_219021569

Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_219021581
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:48 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar dat is helaas altijd een beetje de stijl van Jinek. Is bij andere policiti niet heel anders. Echt verdiept en genuanceerd het gesprek aan gaan doet ze heel weinig.
(Dat is helaas bij bijna alle talkshows zo, en blijkbaar wat de kijker wil)
pi_219021584
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:52 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Ik heb het eerlijk gezegd niet gevolgd, alleen iets opgevangen.
De campagne is eigenlijk vrij simpel. De overheid heeft een paar jaar geleden onderzoek gedaan naar de hoofdredenen voor abortus. En we zien een enorme stijging van het aantal abortussen. SGP koppelt die 2 zaken en stelt: is het nou echt nodig dat we om deze redenen, redenen die mensen veelal al lang weten voor ze zwanger worden, steeds meer abortussen zien?

Redenen als "het past niet in mijn carrière", "ik heb geen woonruimte" of "mijn gezin is compleet". Dat zijn redenen om te zorgen dat je niet zwanger wordt (of dat nou met een pil, condoom, spiraal, ring of doorknippen moet is een ander verhaal), niet echt redenen waar je pas achter komt als je zwanger bent.

En dus zijn dat feitelijk grotendeels (er zal af en toe een zwangerschap door de anticonceptie heen schieten) onnodige zwangerschappen met onnodige abortussen tot gevolg. Daar gaat de campagne over. En dat het stijgend aantal abortussen zorgwekkend is, wordt eigenlijk van links tot rechts kamerbreed gedeeld.
pi_219021602
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 14:02 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Tja, dan moet Stoffer maar niet bij een vrouw met een mening aan tafel gaan zitten…
pi_219021610
quote:
Dat zijn moties waar de EU wordt opgeroepen medisch ethische kwesties (waar ze niet over gaan) af te dwingen. Als je vindt dat dit moet kunnen, dan zou met een andere wind de EU dus ook een verbod op abortus (of euthanasie) kunnen opleggen. Ik wil dat niet, dat dergelijke onderwerpen in Brussel bepaald worden. Bijvoorbeeld Orbans Fidesz heeft daar niks over te zeggen.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 16:02:04 #67
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219021611
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
De campagne is eigenlijk vrij simpel. De overheid heeft een paar jaar geleden onderzoek gedaan naar de hoofdredenen voor abortus. En we zien een enorme stijging van het aantal abortussen. SGP koppelt die 2 zaken en stelt: is het nou echt nodig dat we om deze redenen, redenen die mensen veelal al lang weten voor ze zwanger worden, steeds meer abortussen zien?

Redenen als "het past niet in mijn carrière", "ik heb geen woonruimte" of "mijn gezin is compleet". Dat zijn redenen om te zorgen dat je niet zwanger wordt (of dat nou met een pil, condoom, spiraal, ring of doorknippen moet is een ander verhaal), niet echt redenen waar je pas achter komt als je zwanger bent.

En dus zijn dat feitelijk grotendeels (er zal af en toe een zwangerschap door de anticonceptie heen schieten) onnodige zwangerschappen met onnodige abortussen tot gevolg. Daar gaat de campagne over. En dat het stijgend aantal abortussen zorgwekkend is, wordt eigenlijk van links tot rechts kamerbreed gedeeld.
En hoe groot is die stijging dan? Getallen wil ik zien.
pi_219021623
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 16:02 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
En hoe groot is die stijging dan?
Ongeveer 33%, van 30.000 naar 39.000: https://www.nu.nl/binnenl(...)-wel-vermoedens.html
En dat nadat het jaren stabiel op 30.000 zat.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 16:05:56 #69
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219021640
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 16:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ongeveer 33%, van 30.000 naar 39.000: https://www.nu.nl/binnenl(...)-wel-vermoedens.html
En dat nadat het jaren stabiel op 30.000 zat.
Nou nou, poeh poeh. Van één sigaret naar twee is een verdubbeling, maar nog steeds weinig. Misschien wordt er wel meer geneuqt en ook op jongere leeftijd, is het moeilijk bespreekbaar totdat het onhoudbaar wordt en een vrouw dan alsnog voor haar toekomst gaat. Want het hebben/opvoeden van een kind is nogal wat. Misschien heeft de verwekker de kuierlatten genomen en kan zij het financieel niet dragen.

Het gevaar is dat het eventueel ondergronds gaat.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 16:06:42 #70
37950 JAM
pi_219021648
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 16:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zijn moties waar de EU wordt opgeroepen medisch ethische kwesties (waar ze niet over gaan) af te dwingen. Als je vindt dat dit moet kunnen, dan zou met een andere wind de EU dus ook een verbod op abortus (of euthanasie) kunnen opleggen. Ik wil dat niet, dat dergelijke onderwerpen in Brussel bepaald worden. Bijvoorbeeld Orbans Fidesz heeft daar niks over te zeggen.
Het is sowieso een vage motie. Volgens mij was de insteek dat men wilde voorkomen dat het recht op abortus in het EvrM terecht komt en dat gaat via de Raad van Europa, niet de EU. Wijzigingen daarin moeten (als ik het bij het juiste end heb) ook unaniem zijn, dus dat zal sowieso niet al te snel gebeuren.
pi_219021652
quote:
Ik vind dat Bontenbal het wel slim speelt. Beetje roepen dat het CDA allang niet meer (zo) christelijk is en er zelfs niet-gelovigen in de kring zitten. En vervolgens gewoon net zo braaf met de Christelijke partijen meestemmen op alles wat maar een Christelijke inslag heeft. Beetje afwijkend soms met de hardliners, maar het is gewoon een Christelijke partij.
pi_219021659
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 16:05 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Nou nou, poeh poeh. Van één sigaret naar twee is een verdubbeling, maar nog steeds weinig. Misschien wordt er wel meer geneuqt en ook op jongere leeftijd.
Dit is gewoon niet weinig, ook D66 erkende gewoon in de Kamer dat dit zorgwekkend is.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 16:08:33 #73
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219021662
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:58 schreef Hanca het volgende:

[..]

Volgens mij was het probleem dat veel jonge vrouwen stoppen met de pil en de hormoonspiraak omdat veel influencers vertellen dat hormonen slecht zijn, en dat ze op alternatieve zaken overstappen, zoals alleen seks hebben op niet-vruchtbare dagen (wat ook totaal niet betrouwbaar is)
Wie dit leest is een lezer van dit
  woensdag 15 oktober 2025 @ 16:11:05 #74
438527 MissButterflyy
pi_219021680
quote:
Deskundigen waarschuwen voor anticonceptiefabels: 'Gebruik geen app'
Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) waarschuwt jonge vrouwen voor onjuiste informatie over anticonceptie op sociale media. De medicijnwaakhond ziet hoe influencers onbetrouwbare anticonceptiemethoden promoten of desinformatie verspreiden.

"Ik kwam erachter dat een vrouw eigenlijk maar drie dagen vruchtbaar is en ik vind het zonde om daarvoor elke dag hormonen te moeten slikken." Het is een uitspraak in een filmpje van een jonge YouTuber met ruim 80.000 volgers, waarin ze uitlegt waarom ze gestopt is met het slikken van de pil.

Maar een vrouw is niet drie dagen per cyclus vruchtbaar. Dat is langer, zegt voorzitter Ton de Boer van het CBG: "Dat gaat al richting de acht dagen; zaadcellen kunnen namelijk vijf dagen overleven in het lichaam van de vrouw." Om dit soort desinformatie tegen te gaan, is de medicijnwaakhond een campagne gestart waarin de feiten en fabels over anticonceptie op een rij zijn gezet.

Ga naar een arts'
Volgens De Boer wordt er op sociale media bijvoorbeeld vaak de nadruk gelegd op bijwerkingen van anticonceptie, maar die verschillen per persoon. "Als je daar last van hebt, overleg dan met je huisarts. Een arts kan je vertellen of die bijwerkingen erbij horen of dat er alternatieven zijn die je kan gebruiken."

Het gevolg van die onwetenschappelijke uitspraken van influencers is volgens het CBG dat jonge vrouwen ongewenst zwanger raken. Eerder uitten abortusklinieken al hun zorgen over het aantal jonge vrouwen dat anticonceptie wantrouwt.

Deze zomer meldde het Nederlands Genootschap van Abortusartsen (NGVA) dat ze steeds vaker vrouwen zien binnenkomen die via een app bijhouden wanneer ze vruchtbaar zijn en geen andere vorm van anticonceptie gebruiken.

"En dan gaat het weleens mis. Het gaat vooral om vrouwen tussen de 18 en 28 jaar. Maar we zien ook steeds vaker jongere meiden. De toename lijkt samen te gaan met een zogenoemde hormonenfobie", zei NGVA-voorzitter Raïna Brethouwer toen.
NOS.nl
pi_219021687
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 16:08 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Volgens mij was het probleem dat veel jonge vrouwen stoppen met de pil en de hormoonspiraak omdat veel influencers vertellen dat hormonen slecht zijn, en dat ze op alternatieve zaken overstappen, zoals alleen seks hebben op niet-vruchtbare dagen (wat ook totaal niet betrouwbaar is)
Klopt, dat is waarschijnlijk de oorzaak. En natuurlijk gewoon een drama, dat men tegenwoordig influencers meer vertrouwt dan de dokter. Want ja, je kunt veel bijwerkingen hebben van de pil. Dan kun je echt altijd wel in overleg met de dokter op een ander middel (er zijn ook verschillende soorten pillen, lang niet allemaal gelijk qua hormonen), of je kunt over op condooms.

Of dit echt de oorzaak is weten we trouwens niet, want waarom iemand zwanger werd wordt (wat mij betreft terecht) niet gevraagd in een abortuskliniek. Net zo min als de vraag of het gewenst is wordt vastgelegd bij zwangerschappen die niet afgebroken worden.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 16:13:29 #76
438527 MissButterflyy
pi_219021699
Het speelt trouwens ook in het buitenland, voordat we weer de slechte huizenmarkt en asielzoekers de schuld geven:

https://www.ad.nl/buitenl(...)iale-media~acb7be53/
  woensdag 15 oktober 2025 @ 16:15:27 #77
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_219021719
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 16:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit is gewoon niet weinig, ook D66 erkende gewoon in de Kamer dat dit zorgwekkend is.
Wat D'66 hier van vindt boeit mij niet zoveel. Het is belangrijk om te kijken naar de oorzaken. Relaties duren steeds korter bijvoorbeeld en er lopen veel hufters rond die hun verantwoordelijkheid niet nemen.

Ik heb zelf drie keer voogdij gedragen. Misschien verduidelijkt dat mijn mening wat.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 16:15:51 #78
438527 MissButterflyy
pi_219021723
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 16:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, dat is waarschijnlijk de oorzaak. En natuurlijk gewoon een drama, dat men tegenwoordig influencers meer vertrouwt dan de dokter. Want ja, je kunt veel bijwerkingen hebben van de pil. Dan kun je echt altijd wel in overleg met de dokter op een ander middel (er zijn ook verschillende soorten pillen, lang niet allemaal gelijk qua hormonen), of je kunt over op condooms.

Of dit echt de oorzaak is weten we trouwens niet, want waarom iemand zwanger werd wordt (wat mij betreft terecht) niet gevraagd in een abortuskliniek. Net zo min als de vraag of het gewenst is wordt vastgelegd bij zwangerschappen die niet afgebroken worden.
Je krijgt wel een stukje seksuele voorlichting bij abortus en je mag dan best uitleggen hoe het is gebeurd.
Vaak kan meteen al een spiraal worden gezet na een abortus, als de dame het wil.
pi_219021752
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 16:15 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Je krijgt wel een stukje seksuele voorlichting bij abortus en je mag dan best uitleggen hoe het is gebeurd.
Vaak kan meteen al een spiraal worden gezet na een abortus, als de dame het wil.
Het wordt in elk geval niet bijgehouden.
  Forum Admin woensdag 15 oktober 2025 @ 16:19:11 #80
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219021757
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 16:07 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik vind dat Bontenbal het wel slim speelt. Beetje roepen dat het CDA allang niet meer (zo) christelijk is en er zelfs niet-gelovigen in de kring zitten. En vervolgens gewoon net zo braaf met de Christelijke partijen meestemmen op alles wat maar een Christelijke inslag heeft. Beetje afwijkend soms met de hardliners, maar het is gewoon een Christelijke partij.
Ja dat is precies wat Nederland nodig heeft, nog meer belerend gristenbeleid.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 15 oktober 2025 @ 16:20:13 #81
438527 MissButterflyy
pi_219021763
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 16:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het wordt in elk geval niet bijgehouden.
Ik denk dat abortusklinieken het wel weten hoor:

quote:
Eerder uitten abortusklinieken al hun zorgen over het aantal jonge vrouwen dat anticonceptie wantrouwt.
pi_219021818
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 16:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
De EU bemoeit zich gelukkig ook actief met het uitbannen van de doodstraf. Dat is niet wezenlijk anders.
pi_219021858
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 16:20 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ik denk dat abortusklinieken het wel weten hoor:
[..]

Toch werd een motie om de factoren en motieven voor een abortus(verzoek) vast te leggen weggestemd. Ik ben daar zelf trouwens, itt de CU in de Kamer, ook niet voor. Ga er vanuit dat de gesprekken daar zorgvuldig zijn, dan kunnen dergelijke onderzoeken prima via de artsen (wat valt u op, waar denkt u dat de stijging vandaan komt?). Als er dan echt een landelijk eenduidige reden is komt die er echt wel uit, al blijft het dan minder strak vastgelegd dan als je echt een database aan maakt.
pi_219021992
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 16:19 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
En zo verschrikkelijk midden dat het zich prima met VVD kan vinden in de moties en zo vlak voor de verkiezingen links nog net niet uitsluit nog. Een save-haven voor alle oud VVD'ers ook.
pi_219022005
quote:
10s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 16:27 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De EU bemoeit zich gelukkig ook actief met het uitbannen van de doodstraf. Dat is niet wezenlijk anders.
Het verschil is wel dat daar consensus over is. De kans dat binnen afzienbare termijn er een meerderheid aan regeringsleiders of een meerderheid in het Europees Parlement te vinden is voor het verbieden van abortus of euthanasie vind ik helemaal niet zo klein.

In Malta is abortus al verboden, in Hongarije, Polen, Bulgarije en Roemenië zijn stevige krachten om daar ook toe te komen geweest de laatste 5 jaar. En in katholieke Zuid-Europese landen speelt dit toch ook altijd, in Italië gaan de laatste 2 jaar ook weer meer stemmen, oa van artsen, op voor een verbod. Dat kun je een reden noemen om het vast te leggen als mensenrecht, ik noem het eerder een reden om vast te leggen dat de EU er niet over gaat.
pi_219022096
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 16:19 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Er zit natuurlijk wel een fundamenteel verschil tussen christelijke partijen als CU en SGP of een op christelijke waarden gebaseerde partij zoals het CDA. Zo’n slogan als “geef je geloof een stem” zal je bij het het CDA niet zien.

Het CDA heeft 60 jaar aan de knoppen gezeten en er is met de beste wil van de wereld geen poldertaliban in te zien, zoals de club van Stoffer.
  Forum Admin woensdag 15 oktober 2025 @ 16:59:34 #87
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_219022147
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 16:52 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er zit natuurlijk wel een fundamenteel verschil tussen christelijke partijen als CU en SGP of een op christelijke waarden gebaseerde partij zoals het CDA. Zo’n slogan als “geef je geloof een stem” zal je bij het het CDA niet zien.

Het CDA heeft 60 jaar aan de knoppen gezeten en er is met de beste wil van de wereld geen poldertaliban in te zien, zoals de club van Stoffer.
Nee, dat kloot. Alleen waren dat wel hele andere tijden met veel minder versplinterde kamers.

Als ik me niet vergis heeft cu in een van de kabinetten rutte(of misschien was het toch balkenende) best veel voor elkaar gekregen ondanks dat ze maar 2 of drie zetels hadden, aangezien die zetels vaak nodig ware om ander beleid door te voeren.

Ook hier, ik heb niks tegen de cu en ook toen is er niks qua poldertaliban beleid doorgevoerd, maar er staat me wel bij dat het verruimen van de koopzondagen tegen gehouden werd.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_219022176
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 16:52 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er zit natuurlijk wel een fundamenteel verschil tussen christelijke partijen als CU en SGP of een op christelijke waarden gebaseerde partij zoals het CDA. Zon217;n slogan als “geef je geloof een stem” zal je bij het het CDA niet zien.

Het gaat er met coalities en moties om waar ze mee verbinden. Ze kunnen de CU en SGP wel een duwtje in de rug geven met abortusstandpunten en andere plannen.

Het gegeven dat ze veel oud-VVD stemmers harken leest zich ook af in Bontenbals wens om meer naar rechts te kijken.

Die zal wel gek zijn om aan te geven dat ie ook wel met Timmermans wil, is ie straks een boel virtuele zetelvulling weer kwijt.

We hebben weer een Omtzigt met Bontenbal.
pi_219022186
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 16:08 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Seks hebben op niet vruchtbare dagen kan op zich zeker wel betrouwbaar, maar dan is het wel meer dan alleen maar een kwestie van dagen berekenen. Dan is ook een kwestie van temperaturen, je lichaam leren kennen, de tekenen van een naderende ovulatie, etc. En bij veel jonge meiden/vrouwen is dat helemaal nog niet zo duidelijk omdat hun cyclus en hun hormoonhuishouding nog niet helemaal uitgekristaliseerd zijn.

Het gemak waarmee vrouwen richting hormonen in welke vorm dan ook worden gestuurd als het om anticonceptie gaat, en ze er keihard voor moeten vechten als ze in de overgang komen, vind ik iets waar veel meer aandacht aan zou moeten worden besteed. Eerder dan aan het aantal abortussen.
pi_219022247
twitter

Geen abortus, maar een zwangerschap voorkomen gaan we ook niet actief gemakkelijker maken door anticonceptie te vergoeden.

Tja...vrouw = broedmachine dus.
pi_219022275
quote:
7s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 17:13 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]

Geen abortus, maar een zwangerschap voorkomen gaan we ook niet actief gemakkelijker maken door anticonceptie te vergoeden.

Volgens dit soort lieden is seks ook vooral om je voort te planten en minder om lol aan te beleven.

En seks buiten het huwelijk of geboorteplanning is sowieso niet toegestaan, dus dan heb je ook geen condooms nodig.

Groeten vanaf de Bible Belt.
pi_219022284
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 16:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het verschil is wel dat daar consensus over is. De kans dat binnen afzienbare termijn er een meerderheid aan regeringsleiders of een meerderheid in het Europees Parlement te vinden is voor het verbieden van abortus of euthanasie vind ik helemaal niet zo klein.

In Malta is abortus al verboden, in Hongarije, Polen, Bulgarije en Roemenië zijn stevige krachten om daar ook toe te komen geweest de laatste 5 jaar. En in katholieke Zuid-Europese landen speelt dit toch ook altijd, in Italië gaan de laatste 2 jaar ook weer meer stemmen, oa van artsen, op voor een verbod. Dat kun je een reden noemen om het vast te leggen als mensenrecht, ik noem het eerder een reden om vast te leggen dat de EU er niet over gaat.
Daarover verschillen we dan inderdaad van mening. Wat mij betreft is dit inderdaad juist een reden om het als mensenrecht vast te leggen. Ook voor de vrouwen in Malta, Hongarije Etc..
pi_219022287
quote:
[ twitter ]

Waarom zou je anticonceptie gebruiken als je toch alleen seks hebt binnen het huwelijk met als doel zoveel mogelijk te fokken??
pi_219022291
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 17:17 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Volgens dit soort lieden is seks ook vooral om je voort te planten en minder om lol aan te beleven.

En seks buiten het huwelijk of geboorteplanning is sowieso niet toegestaan, dus dan heb je ook geen condooms nodig.

Groeten vanaf de Bible Belt.
Ik zou het toch erg jammer hebben gevonden als het na de geboorte van mijn dochter klaar was geweest met de pret, omdat er geen nageslacht meer zou komen.

Is dat echt nog de manier waarop er wordt gedacht? Er zijn toch inmiddels ook heel veel religieuze mensen die wel aan geboorteplanning doen?
pi_219022295
quote:
[ twitter ]

De SGP is voor een zo klein mogelijk basispakket, dan voor deze uitbreiding zijn zou ook weer inconsequent zijn. Ik ben trouwens voor alle anticonceptie (niet aĺleen de pil, zoals soms wordt gesuggereerd) in het basispakket. En wat mij betreft worden condooms ook veel meer uitgedeeld aan mensen die het financieel moeilijk hebben.
pi_219022306
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 17:18 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Waarom zou je anticonceptie gebruiken als je toch alleen seks hebt binnen het huwelijk met als doel zoveel mogelijk te fokken??
Nou ja, voor als het voor een vrouw niet meer gezond is om meer kinderen te krijgen? Of is dat gewoon risico van het vak? Of vrouwen met endometriose waarvoor helaas nog weinig andere opties lijken te zijn dan anticonceptie? Jammerdebammer, pijn lijden is gezond?
pi_219022310
quote:
7s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 17:19 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Is dat echt nog de manier waarop er wordt gedacht? Er zijn toch inmiddels ook heel veel religieuze mensen die wel aan geboorteplanning doen?
Nee, dat is niet hoe er binnen de reformatorische hoek gemiddeld wordt gedacht. Daar doen ze inmiddels allemaal aan geboorteplanning, voorbehoedmiddelen e.d. Mijn vrouw kwam op de NUVA ring na tips na openlijke gesprekken op een puur reformatorische werkplek, zij als enige niet SGP stemmer.
pi_219022321
quote:
7s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 17:19 schreef miss_sly het volgende:

In de basis wel. De SGP-aanhang is daarin natuurlijk ook zeer conservatief. Maar tot een jaar of zestig was dit ook in katholieke kringen terug heel normaal. Dan kwam meneer pastoor op de koffie als een volgend kind wel wat lang uitbleef. Heb van mijn moeder wel eens begrepen dat mijn jongste tante er zonder zo'n interventie niet was geweest…
pi_219022322
Anticonceptie is in de regel niet duur en de kosten zijn slechts zeer zelden de reden waarom mensen het zonder anticonceptie doen.

Als je anticonceptie gaat vergoeden, dan betekent dat dat mensen die geen sex hebben wel mee moeten betalen aan het plezier van mensen die wel sex hebben.
  Moderator woensdag 15 oktober 2025 @ 17:22:31 #100
5428 crew  miss_sly
pi_219022324
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 17:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
De SGP is voor een zo klein mogelijk basispakket, dan voor deze uitbreiding zijn zou ook weer inconsequent zijn. Ik ben trouwens voor alle anticonceptie (niet aĺleen de pil, zoals soms wordt gesuggereerd) in het basispakket. En wat mij betreft worden condooms ook veel meer uitgedeeld aan mensen die het financieel moeilijk hebben.
Condooms vooral uitdelen aan jongeren. Maak het gebruik ervan nou eens normaal en geen kostenpost.
Alle anticonceptie in het basispakket lijkt mij een heel goed plan. Als de SGP werkelijk minder abortussen wil, zou dat een eerste stap zijn. Maar zij willen het alleen allemaal op hun manier, en daar moeten ook niet-godvrezende mensen zich aan onderwerpen.
pi_219022330
quote:
2s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 17:22 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
In de basis wel.
Nee, echt niet. De tijd staat ook echt bij de SGP niet stil.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')