ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen. DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit.. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dienstmededeling Bekijk deze YouTube-video
En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen:
ProRail daagt Pintsch, de leverancier van het Nieuwe Generatie Sein, voor de rechter. Het NG-sein had de opvolger moeten worden van de seinen die al tientallen jaren langs de baan staan, maar liep uit op een mislukking die tientallen miljoenen heeft gekost.
Ik vraag me echt af hoe dat zover heeft kunnen komen. We gaan voor miljoenen aan nieuwe seinen bestellen, tientallen enorme bouwprojecten volledig van dit sein laten afhangen, en dáárna bij machinisten toetsen of dit sein bruikbaar voor ze is?
Die seinen hingen al een tijd bij Meteren en zijn ze ook gebruikt bij Amsterdam Westhaven, daaruit kwam al praktijkfeedback dat het niet goed zat met die dingen.
Misschien waren ze te optimistisch over de leverancier, of was de uitkomst van eerdere testen dusdanig dat ze dachten "dit komt wel goed, dit kunnen we nog wel aanpassen."
Op dinsdag 14 oktober 2025 09:51 schreef Ireyon het volgende: Ik vraag me echt af hoe dat zover heeft kunnen komen. We gaan voor miljoenen aan nieuwe seinen bestellen, tientallen enorme bouwprojecten volledig van dit sein laten afhangen, en dáárna bij machinisten toetsen of dit sein bruikbaar voor ze is?
Als ik het artikel lees lijkt het er op alsof ze heel laat, lees bijna ná de SAT nog nieuwe eisen hebben willen toevoegen aan het ontwerp. En of een 100% leesbaarheidgarantie reëel is om te eisen vraag ik mij af, daar zal vast al twee jaar gesteggel over voorafgegaan zijn tussen OG en ON totdat het nu ontbrandt is. Maar ProRail die al naar de rechter stapt doe je ook niet zomaar, dan geloof je ergens nog wel gelijk te hebben.
Mijn post was dan ook naief/cynisch bedoeld, met serieuze ondertoon: maak werk van ECTS dan hoeft er ook geen geld in nieuwe seinen gestoken te worden.
In tegenstelling tot alle andere ICE's heeft de ICE-L geen Wandfensterplätze (zitplaatsen waarbij je niet naar buiten kan kijken) en dat is wel een heel belangrijk voordeel van de ICE-L ten opzichte van andere ICE's.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Ik hoop vooral dat de behandelde ramen (die signalen voor 5G doorlaten) niet zo'n vreselijk irritant patroon hebben als in de ICE 3neo. Dat is voor mij de #1 reden om te proberen om dat materieel te ontlopen tijdens mijn reizen door Duitsland.
Op zaterdag 18 oktober 2025 05:59 schreef James1988 het volgende: Ik hoop vooral dat de behandelde ramen (die signalen voor 5G doorlaten) niet zo'n vreselijk irritant patroon hebben als in de ICE 3neo. Dat is voor mij de #1 reden om te proberen om dat materieel te ontlopen tijdens mijn reizen door Duitsland.
Volgens mij zijn de ramen in de ICE-L vergelijkbaar met de ramen in de ICE3Neo en heeft ook de ICE-L ramen die signalen voor 5G doorlaten.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
[..] Volgens mij zijn de ramen in de ICE-L vergelijkbaar met de ramen in de ICE3Neo en heeft ook de ICE-L ramen die signalen voor 5G doorlaten.
Ik heb wel vaker gereisd in treinen met behandelde ramen (zoals de nieuwe Nightjet en de Rhein Ruhr Express) en daar had ik er geen last van. Andere leverancier misschien, en dus andere techniek.
Er is iets specifieks aan de ramen in de ICE 3neo wat voor mij niet werkt.
Bij vrijwel elke reis die ik in de 3neo heb gemaakt heb ik wel eens gedacht "ik zal blij zijn wanneer ik uit dit kutding ben uitgestapt" en ik heb al een keer een reisplan omgegooid (Utrecht > Frankfurt, extra overgestapt in Düsseldorf).
Er is een rapport verschenen over de ontsporing van een loc met ICNG in het Duitse Dreileben. Volgens het rapport stond hoogstwaarschijnlijk de remkraan tussen de loc en de rest van de trein niet (volledig) open waardoor er onvoldoende remcapaciteit was. De trein blijkt ook nog een geopende spoorwegovergang gepasseerd te zijn vanwege het gebrek aan beschikbare remcapaciteit.
Ook was er onvoldoende kennis van de remsystemen en het testen er van
Zoals ik het lees was er geen verbinding in de hoofdreservoirleiding tussen de loc en de ICNG's. Omdat er nog wel lucht in de reservoirs van de ICNG's aanwezig was verliep het remmen (door het verlagen van de druk op de remleiding) in eerste instantie zonder problemen. Op een gegeven moment waren die reservoirs alleen leeg (omdat ze niet gevuld werden vanuit de hoofdreservoirleiding ) waardoor er bij het verlagen van de druk op de remleiding niets meer gebeurde.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op trajecten in de Randstad rijden minder of geen treinen door een tekort aan verkeersleiders.Dit duurt tot 12.00 uur.Het gaat om trajecten van Utrecht naar Leiden,Rotterdam en Den Haag en andersom.Door de herfstvakantie en het uitvallen van een zieke collega kwam er extra druk op het rooster.Een andere collega komt in de middag extra werken.
Tot zover gelul over "het aanbieden van een robuuste dienstregeling". Eén poppetje ziek en de boel valt om.
Nou ja misschien was het wel iemand die er net een nachtdienst op heeft zitten, dat weet je niet. Maar dat er blijkbaar totaal nul marge of rek in die planning zit is wel zorgwekkend. Want dan gaat dit vaker gebeuren natuurlijk.
Spoorbedrijf Eurostar heeft nieuwe treinen besteld. Het zijn dubbeldekkers die vanaf 2031 moeten rijden, ook tussen Amsterdam en Londen.
Eurostar verbindt op dit moment Europese steden in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Zwitserland komt daar in 2031 bij, zegt een woordvoerder van het bedrijf.
Nou las ik pas ergens dat de NS geen ICNG dubbeldekkers heeft gekocht omdat de infrastructuur dat niet aan kan. Hoezo zou dat bij de Eurostar treinen dan wel kunnen
stupidity has become as common as common sense was before
Nou las ik pas ergens dat de NS geen ICNG dubbeldekkers heeft gekocht omdat de infrastructuur dat niet aan kan. Hoezo zou dat bij de Eurostar treinen dan wel kunnen
Kan dat wel in de kanaaltunnel? Stel het aantal deuren naar de vluchttunnel houdt rekening met 200 mensen per 100m trein en er zitten straks 270 mensen in 100m trein. Daar zijn vast regels voor.
[..] Kan dat wel in de kanaaltunnel? Stel het aantal deuren naar de vluchttunnel houdt rekening met 200 mensen per 100m trein en er zitten straks 270 mensen in 100m trein. Daar zijn vast regels voor.
Ik denk dat dit de vervanger voor de voormalige Thalys wordt. Vergeet niet dat de oudste stellen ook al sinds 1996 rondrijden, die zijn in 2031 ook alweer 35 jaar in dienst.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
[..] Ik denk dat dit de vervanger voor de voormalige Thalys wordt. Vergeet niet dat de oudste stellen ook al sinds 1996 rondrijden, die zijn in 2031 ook alweer 35 jaar in dienst.
Ja had ik ook al gelezen, qua aantallen (Thalys+4) klopt het ook.
Edit: oh wacht - kwartje valt. Bij bij is Eurostar nog steeds de trein naar het Verenigd Koninkrijk
Nou las ik pas ergens dat de NS geen ICNG dubbeldekkers heeft gekocht omdat de infrastructuur dat niet aan kan. Hoezo zou dat bij de Eurostar treinen dan wel kunnen
Dubbeldekkers zelf is geen issue. Wel de aslasten. Echter hebben de Franse TGV lijnen dezelfde beperkingen, dus als de treinen in Frankrijk toegelaten worden moet dat hier ook wel lukken als het daarom gaat. De reden dat NS geen dubbeldekkers wilde was vanwege de toegankelijkheid. Er bestond destijds nog geen dubbeldeks 200 km/u trein met een gelijkvloerse instap. Ook deze TGV-M heeft dat niet, dus ook een soortgelijke trein zou geen oplossing voor NS zijn geweest. Dat Eurostar er mee weg komt dat reizigers een behoorlijk eind de laagte in moeten stappen en wellicht hun hoofd stoten vanwege de lage deuren is omdat het een private partij is die de betreffende concessie-eis niet heeft. De nieuwe NS dubbbeldekkers hebben daarom ook twee enkeldeks rijtuigen, zodat er daar een volledig gelijkvloerse instap kan worden geboden voor mindervaliden.
Naast bovenstaande speelt ook dat een hogesnelheidstrein geen dubbele deuren kan hebben vanwege het grote drukverschil bij passerende treinen. Met alleen één enkele deur per rijtuig duurt het in- en uitstappen een eeuwigheid. Voor zo'n TGV of Eurostar die minutenlang halteert (en waarbij in Nederland reizigers alleen óf instappen, óf uitstappen) is dat geen probleem, wel voor een ICNG die max. anderhalve minuut op Amsterdam Zuid stil kan staan.
De enkelbladsdeur van de ICNG is even breed als twee normale deuren. In principe kan je er prima twee per bak monteren, maar dan lever je wel dus in op stoelcapaciteit.
Treinen naar Leer laten nog even op zich wachten. Zodra het spoor klaar is zal het wel tijd zijn om die brug te reviseren
Je zou bijna denken dat Arriva het aan zag komen, want een deel van de Noordelijke stellen is nog steeds niet gereviseerd ivm de mogelijke toelating in Duitsland
[..] Daar combineren ze het ook nog eens met elektrificatie
Dat is nog het ergste, duurt erg lang zo. Die lijn in het noorden boeit mij eigenlijk geen zak, bus is niet veel trager dan de trein destijds. Dat is in de Eifel wel anders.
Maar die Eifelstrecke alleen al is langer dan alle niet-geëlektrificeerde spoorlijnen in Noord- en Oost-Nederland bij elkaar en over de electrificatie van die spoorlijnen is helaas nog geen besluit genomen.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
in het weekend van 8 en 9 november rijden er weer reizigerstreinen over de Binckhorstboog in Den Haag.
Rotterdam en Den Haag Centraal liggen er uit. Om het gebied nog wat bereikbaar te houden rijden er IC's tussen Utrecht Centraal en Delft Campus via Gouda, de Binckhorstboog en Den Haag HS
De NS mag een deel van het personeel een wapenstok geven.Het ministerie van Justitie en Veiligheid keurt een proef daarmee goed.NS-personeel komt geregeld in situaties terecht met fysiek geweld. De vervoerder hoopt dat een wapenstok de veiligheid verbetert.
Vanaf komend voorjaar mogen 75 NS-boa's gaan testen met de wapenstok.Dat zijn mensen die reizigers met vragen helpen, maar als boa ook in actie komen bij agressieve mensen in en rond treinen.
Sinds de coronaperiode neemt het aantal incidenten met geweld toe.Vorig jaar stond het hele ov drie minuten stil voor een NS-medewerker die mishandeld was.De wapenstokproef duurt twee jaar.
Op dit moment ervaren we helaas een probleem met een stel zielige trollende kleuters op Somda. Daarom heeft het beheer besloten om de boel even op zwart te gooien. Jammer dat de goeden onder de kwaden moeten lijden, maar dit valt niet meer te modereren.
Ging het nog om die open dag van die stoomtrein in Rotterdam of was er meer ellende? Een uurtje geleden in de bus was het nog open, alhoewel het toen al rijkelijk ontspoorde over ov-fietsen die het niet meer deden
Op maandag 27 oktober 2025 20:47 schreef DeaDLocK2K het volgende: Modereren is een ondankbare taak. Maar er zijn er ook veel die het voor geen meter kunnen.
IP-bans zijn nog nooit effectief geweest. Somda is bereikbaar op IPv6 en daar heb ik een half miljoen adressen van. Gelijk maar hele subnetten bannen is ook niet per se handig want de groottes van de netwerken die ISPs aan clients geven verschilt nogal en dat zie je niet zomaar aan het IPv6 adres.
Users bannen is veel effectiever. Verleng de banperiode met iedere ban. 48-uurs afkoelban, mogelijk een tweede als het een gewaardeerde user is die zich normaal gedraagt en je je de situatie wel enigszins kan voorstellen. Dan een week, dan een maandban, dan een jaar en als ze bij terugkomst weer beginnen; permanent. Deze bans worden meestal voorafgegaan aan waarschuwingen, maar dat hangt ook af van de ernst van het vergrijp. Op somda gore of porno posten lijkt me direct een permban waard.
Vaak moet je dan wel een ban-manager bouwen want het is geen standaardfeature van de meeste forumsoftware. Daar hou je dan waarschuwingen in bij en dergelijke die dus ook weer verlopen. Hangt er ook allemaal vanaf hoeveel tijd je erin wil steken.
Heb je een probleem met users die bans ontwijken? Zet een goedkeuringsstap op ieder account en limiteer de eerste 30 tot 365 dagen hoeveel reacties ze per dag mogen geven. Spreek mensen snel op wangedrag aan en wees zo consequent mogelijk.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Diesel Railjet? Garnitur 47 ist die erste „Upgrade“ Garnitur und steht bislang sowieso noch nicht im Planeinsatz. Er worden nu testritten gemaakt op de toelattingsritten gemaakt, geen idee wat er aan de stammen is geüpgraded. Ze rijden in elk geval op de Gailtalbahn https://de.wikipedia.org/wiki/Gailtalbahn Hele traject van Arnoldstein naar Kötschach-Mauthen is gereden getuige de foto's. Er heeft ook al een 2143 dieselloc voor de Railjet gereden. https://www.facebook.com/share/1EDhAUCQNB/
Op dinsdag 28 oktober 2025 21:03 schreef derLudolf het volgende: Vanaf oktober volgend jaar gaat de Pimpel via Hamburg Harburg rijden ivm werkzaamheden tussen Hannover en Berlin. [ afbeelding ]
Waarom ie naar Südkreuz en niet naar Ostbahnhof gaat weet ik niet.
So long voor jarenlang "kortere reistijd naar Berlijn" gelul.
Op dinsdag 28 oktober 2025 21:03 schreef derLudolf het volgende: Vanaf oktober volgend jaar gaat de Pimpel via Hamburg Harburg rijden ivm werkzaamheden tussen Hannover en Berlin. [ afbeelding ]
Waarom ie naar Südkreuz en niet naar Ostbahnhof gaat weet ik niet.
Vanaf Südkreuz kunnen ze volgens mij sneller het opstelterrein bereiken dan Ostbahnhof
@dennistd zal die dan ook via dat boogje rondom Bremen gaan? Dat zei je keer tijdens een rondje toen we in Münster waren "die IC daar gaat via goederenboogje naar Hamburg en is sneller dan de ICE"
Op dinsdag 28 oktober 2025 22:46 schreef derLudolf het volgende: @:dennistd zal die dan ook via dat boogje rondom Bremen gaan? Dat zei je keer tijdens een rondje toen we in Münster waren "die IC daar gaat via goederenboogje naar Hamburg en is sneller dan de ICE"
dat weet ik wel zeker. Rondje door Bremen kost namelijk veel tijd
[..] dat weet ik wel zeker. Rondje door Bremen kost namelijk veel tijd
Zou logisch zijn, maar aan de andere kant is ie daar weer te langzaam voor. Dit is namelijk het normale FV-pad Münster - Hamburg: Osnabrück Hbf 12:53/12:55 Bremen Hbf 13:49/13:52 Hamburg-Harburg 14:36/14:38
Die van twee uur later is nog leuker trouwens: zelfde vertrektijd uit Osnabrück Altstadt (dan 14:49) maar 8 minuten later in Hamburg-Harburg (16:45). Er rijdt dan namelijk ook nog een ICE naar Greifswald vooruit met onderstaand pad. Blijkbaar past dat ook gewoon: Osnabrück Hbf 14:52/14:54 Bremen Hbf 15:50/15:53 Hamburg-Harburg 16:39/16:41
[ Bericht 20% gewijzigd door dennistd op 28-10-2025 23:27:49 ]
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op woensdag 29 oktober 2025 13:20 schreef MTL het volgende: Tot 1 november nog 1 of 2 stammen. Ik geloof dat 1 november (of was het 31 oktober?) er een onofficiële afscheidsrit is.
Je hebt dus nu een ICE die gepland met ouwe meuk IC rijtuigen rijdt.
Op donderdag 30 oktober 2025 06:05 schreef derLudolf het volgende: Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die niet (meer) bestaat en eigenlijk alle prijzen in FV op basis van vraag/aanbod tot stand komen.
Op woensdag 29 oktober 2025 13:20 schreef MTL het volgende: Tot 1 november nog 1 of 2 stammen. Ik geloof dat 1 november (of was het 31 oktober?) er een onofficiële afscheidsrit is.
Je hebt dus nu een ICE die gepland met ouwe meuk IC rijtuigen rijdt.
De NS weet dat nog niet dat hij ontspoord is, of misschien netjes ontspoord ofzo?
quote:
Update 11:40 Geen treinen: Utrecht - Eindhoven Utrecht C. – Geldermalsen 's-Hertogenbosch – Eindhoven C.
Oorzaak: aanrijding Gevolg: Door een aanrijding: tussen Geldermalsen en 's-Hertogenbosch rijden er geen treinen. Verwachte duur: Dit duurt tot ongeveer 15:45 uur.
stupidity has become as common as common sense was before
[..] Omdat je niet in een paar uur die schade opruimt
Er wordt in eerste instantie altijd de standaard prognose gebruikt die hoort bij een bepaalde melding. Bij een aanrijding met een voertuig is dat dus een X aantal uur. Dat wordt, afhankelijk van het ongeval, vervolgens naar boven of naar beneden bijgesteld, in dit geval uiteraard omhoog.
Voor veel van de meldingen klopt die eerste prognose redelijk, omdat het gebaseerd is op historische data, maar er zijn altijd uitschieters, zoals in dit geval.