Maar wie zijn het begintpunt van de politiek?quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 17:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het lijkt me toch vrij duidelijk dat de politiek schuldig is aan een aantal problemen die we in dit land hebben, en dat die problemen heel veel mensen in hun persoonlijk leven raken.
Uiteindelijk de burgers zelf.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 17:25 schreef Hexagon het volgende:
Maar wie zijn het begintpunt van de politiek?
Dat veel van die boze burgers er zelf een aandeel in hebben. Als ze hun onvrede nou een constructief zouden inzetten op voor zichzelf en elkaar op te komen. Dan zou het er een stuk beter uitzien.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 17:26 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Uiteindelijk de burgers zelf.
Waar wil je naartoe?
Kenmerk van apenrotsen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 17:30 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat veel van die boze burgers er zelf een aandeel in hebben. Als ze hun onvrede nou een constructief zouden inzetten op voor zichzelf en elkaar op te komen. Dan zou het er een stuk beter uitzien.
Maar een grote groep gooit liever met poep.
Sjezus inderdaad. Je kunt je er maar druk om maken.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 17:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar als het grootste probleem van ons land is de keuze van acteurs van Amerikaanse streamingsdiensten, dan zal het allemaal wel meevallen.
Het zou voor veel mensen sowieso een goed idee zijn minder naar series te kijken.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 17:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Sjezus inderdaad. Je kunt je er maar druk om maken.
Wat zouden die boze burgers dan concreet moeten doen?quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 17:30 schreef Hexagon het volgende:
Dat veel van die boze burgers er zelf een aandeel in hebben. Als ze hun onvrede nou een constructief zouden inzetten op voor zichzelf en elkaar op te komen. Dan zou het er een stuk beter uitzien.
Maar een grote groep gooit liever met poep.
Zich groeperen en daarmee macht uitoefenen op de plekken die er toe doen. Bijvoorbeeld om meer loon te krijgen. Of om politiek besluiten te laten nemen die zorgen dat ze krijgen wat ze willen. Of om te strijden tegen machten die hen ontevreden maken.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 17:37 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Wat zouden die boze burgers dan concreet moeten doen?
En hoe zouden ze dat dan moeten doen?
Denk je dat je daarmee iets kan bereiken? Ik heb de indruk dat de politiek daar gewoon schijt aan heeft.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 17:42 schreef Hexagon het volgende:
Zich groeperen en daarmee macht uitoefenen op de plekken die er toe doen. Bijvoorbeeld om meer loon te krijgen. Of om politiek besluiten te laten nemen die zorgen dat ze krijgen wat ze willen. Of om te strijden tegen machten die hen ontevreden maken.
Obv de hele discussie had ik dat idee. Als dat niet het geval was heb ik het verkeerd geïnterpreteerd.quote:
Over het algemeen zijn de stemmers op de centrumlinkse partijen vrij positief over de staat van het land. De onvredestemmers zitten juist meer in de PVV-hoek, die zullen Wilders daar de schuld niet van geven.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 17:50 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Obv de hele discussie had ik dat idee. Als dat niet het geval was heb ik het verkeerd geïnterpreteerd.
Dat doen ze door te stemmen op de partij die ze aanspreekt. Dat is toch niet zo moeilijk te snappen?quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 17:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zich groeperen en daarmee macht uitoefenen op de plekken die er toe doen. Bijvoorbeeld om meer loon te krijgen. Of om politiek besluiten te laten nemen die zorgen dat ze krijgen wat ze willen. Of om te strijden tegen machten die hen ontevreden maken.
Het is niet zozeer een schuldvraag maar een waardevraag. 'Links' steunt dat soort effecten expliciet en impliciet en dat gebeurt in het open.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 17:02 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Zulke dingen worden niet beslist in politiek. Dat is een maatschappelijk effect. Daar de links de schuld van geven is een bijzonder fenomeen.
Ik denk dat er dingen bedoeld worden die nog wat verder gaan dan dat. O.a. vakbonden, demonstreren, jezelf bij een politieke partij aansluiten.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:08 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat doen ze door te stemmen op de partij die ze aanspreekt. Dat is toch niet zo moeilijk te snappen?
Idd. Stemmen op een nep-politicus die de problemen niet oplost heeft geen enkele zin.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:14 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik denk dat er dingen bedoeld worden die nog wat verder gaan dan dat. O.a. vakbonden, demonstreren, jezelf bij een politieke partij aansluiten.
Hier sla je wel een beetje door, hoor. Wilders is gewoon een politicus, geen nepperd. Altijd in de oppositie gezeten, behalve die ene keer in een gedoogtoestand en afgelopen regeerperiode. Kiezers die op hem stemmen herkennen zich in hem, bang en boos.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
Idd. Stemmen op een nep-politicus die de problemen niet oplost heeft geen enkele zin.
De boze burgers zouden zich kunnen aansluiten bij politieke partijen waar ze het juist niet mee eens zijn, om van binnenuit de koers van die partijen te beïnvloeden.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:14 schreef Eightyone het volgende:
Ik denk dat er dingen bedoeld worden die nog wat verder gaan dan dat. O.a. vakbonden, demonstreren, jezelf bij een politieke partij aansluiten.
Ik herinner me nog dat een heleboel boze burgers massaal SP stemden. De SP kreeg toen 25 zetels in de Tweede Kamer. Toen werd de SP door de PvdA uit de regering gehouden. Zo zie je dat ook een partij als de SP niets voor elkaar krijgt.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:26 schreef Perrin het volgende:
Idd. Stemmen op een nep-politicus die de problemen niet oplost heeft geen enkele zin.
Lijkt mij ook geen oplossing, wel je kunnen verplaatsen in andere denkbeelden dan die je zelf hebt.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:33 schreef Eightyone het volgende:
Dit leest meer als 'de boel van binnenuit ontwrichten', als een soort mol.
Volgens mij wilde de SP zelf niet.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:34 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik herinner me nog dat een heleboel boze burgers massaal SP stemden. De SP kreeg toen 25 zetels in de Tweede Kamer. Toen werd de SP door de PvdA uit de regering gehouden. Zo zie je dat ook een partij als de SP niets voor elkaar krijgt.
En wat is daartegen? Als het niets oplevert om op een partij te stemmen die een duidelijk ander beleid wil, dan moet je de machtspartijen gaan infiltreren.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:33 schreef Eightyone het volgende:
Dit leest meer als 'de boel van binnenuit ontwrichten', als een soort mol.
Grapjasquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:36 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
En wat is daartegen? Als het niets oplevert om op een partij te stemmen die een duidelijk ander beleid wil, dan moet je de machtspartijen gaan infiltreren.
Zo heeft de PvdA het altijd gespind, alsof de SP niet mee wilde regeren.quote:
Ik herinner mij dat totaal anders, de SP had een paar standpunten waarover ze geen enkele compromis wilden in een coalitie.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:38 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Zo heeft de PvdA het altijd gespind, alsof de SP niet mee wilde regeren.
Maar in werkelijkheid wilde de PvdA de SP er niet bij hebben.
https://www.volkskrant.nl(...)-met-de-sp~bbb4ad7e/
Iemand die geen deel uitmaakt van een partij waar mensen bereid zijn regeringsverantwoordelijkheid te nemen?quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:31 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Hier sla je wel een beetje door, hoor. Wilders is gewoon een politicus, geen nepperd. Altijd in de oppositie gezeten, behalve die ene keer in een gedoogtoestand en afgelopen regeerperiode. Kiezers die op hem stemmen herkennen zich in hem, bang en boos.
En de nazi's voor de vpb. Overigens was dat ook Vermeend, samen met Zalm. Allemaal paars, niet rechts.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 17:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
rechts is verantwoordelijk voor het criminele boxenstelsel
De SP is dan ook geen serieuze partij. Dat is ook een groep boe-roepers zonder enige bereidheid tot regeringsverantwoordelijkheid.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:34 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik herinner me nog dat een heleboel boze burgers massaal SP stemden. De SP kreeg toen 25 zetels in de Tweede Kamer. Toen werd de SP door de PvdA uit de regering gehouden. Zo zie je dat ook een partij als de SP niets voor elkaar krijgt.
Das war einmal. Wie is er nog lid van een vakbond of politieke partij, laat staan daar actief voor? De enige succesfactor is Forum.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:14 schreef Eightyone het volgende:
[..]
De SP is dan tenminste nog een partij met leden, Wilders leidt een eenmans'beweging'. Dat punt is gewoon ondemocratisch.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
De SP is dan ook geen serieuze partij. Dat is ook een groep boe-roepers zonder enige bereidheid tot regeringsverantwoordelijkheid.
Eeuwig vanuit de oppositie roepen dat alles kut is. Aan zulke mensen heb je weinig.
VPB is normaalquote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:44 schreef nostra het volgende:
[..]
En de nazi's voor de vpb. Overigens was dat ook Vermeend, samen met Zalm. Allemaal paars, niet rechts.
quote:Het tarief hangt af van de hoogte van de winst en kan jaarlijks verschillen. In 2025 (en 2024) geldt een laag tarief van 19% voor winsten tot ¤ 200.000 en een hoog tarief van 25,8% voor winsten daarboven.
Ja dat hebben ze dan weer wel. Maar het is geen partij die Nederland verder gaat helpen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:48 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De SP is dan tenminste nog een partij met leden, Wilders leidt een eenmans'beweging'. Dat punt is gewoon ondemocratisch.
Vennootschapsbelastingquote:
Correct. Die snappen wel dat je niet de uiterste flanken op moet zoeken. Was men bij VVD en CDA maar zo verstandig geweest…quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:38 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Zo heeft de PvdA het altijd gespind, alsof de SP niet mee wilde regeren.
Maar in werkelijkheid wilde de PvdA de SP er niet bij hebben.
https://www.volkskrant.nl(...)-met-de-sp~bbb4ad7e/
Men probeert het niet eens. Daarbij is de politiek dus een product van burgers zelf.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 17:50 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Denk je dat je daarmee iets kan bereiken? Ik heb de indruk dat de politiek daar gewoon schijt aan heeft.
Wat betreft lid zijn van een politieke partij: O.a. de mensen in Den Haag en in het lokale gemeentehuis.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Das war einmal. Wie is er nog lid van een vakbond of politieke partij, laat staan daar actief voor? De enige succesfactor is Forum.
Tja blijkbaar werkt slechts stemmen op een of andere roeptoeter die niks oplost ook niet echt.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:08 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat doen ze door te stemmen op de partij die ze aanspreekt. Dat is toch niet zo moeilijk te snappen?
Veel mensen denken niet eens zo ver. En dat kunnen ze ook niet.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja blijkbaar werkt slechts stemmen op een of andere roeptoeter die niks oplost ook niet echt.
Niet alleen Wilders doet dat. Maar hoe meer aandacht naar hem, hoe meer stemmers.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 19:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
Veel mensen denken niet eens zo ver. En dat kunnen ze ook niet.
Die stemmen helemaal niet om een doel te bereiken maar omdat Wilders zo lekker roept wat ze vinden.
Of het een doel bereikt is een veel te lastige vraag.
Deze consumentistische houding is een belangrijk deel van het probleem.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:47 schreef nostra het volgende:
[..]
Das war einmal. Wie is er nog lid van een vakbond of politieke partij, laat staan daar actief voor? De enige succesfactor is Forum.
Van veel problemen helaas. Onderdeel van het probleem is ook wel dat we allemaal tweeverdieners zijn en druk met andere dingen. Wie heeft er nog tijd en energie voor maatschappelijke activiteiten?quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 19:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Deze consumentistische houding is een belangrijk deel van het probleem.
Zo positief is het nu ook weer niet; we staan geloof ik al enige jaren aan de rand van de afgrond m.b.t. het klimaat en kennelijk is het fascisme weer helemaal terug.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 18:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Over het algemeen zijn de stemmers op de centrumlinkse partijen vrij positief over de staat van het land. De onvredestemmers zitten juist meer in de PVV-hoek, die zullen Wilders daar de schuld niet van geven.
Dat zeg ik dus ook steeds.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 15:55 schreef -XOR- het volgende:
[..]
En dat was zo'n drama? We zijn zo'n beetje het rijkste en gelukkigste land ter wereld. Wat is dat voor verwend prinsessengedrag om te janken dat het allemaal zo verschrikkelijk is en dan maar gaan stemmen op een randdebiel, want YOLO. Zulke mensen verdienen armoede en bloembollen vreten.
Niet iedereen hoeft activist te worden. Maar gewoon wat steun geven aan degenen die een leidende rol hebben is niet teveel gevraagd.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 19:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Van veel problemen helaas. Onderdeel van het probleem is ook wel dat we allemaal tweeverdieners zijn en druk met andere dingen. Wie heeft er nog tijd en energie voor maatschappelijke activiteiten?
Op zich geef ik je hier gewoon helemaal gelijk in. Dat is inderdaad een belangrijk deel van het probleem.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 19:03 schreef Hexagon het volgende:
Deze consumentistische houding is een belangrijk deel van het probleem.
Ze hebben verkiezingsprogramma's als je het antwoord wil weten.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 19:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus ook steeds.
Dus waar strijden PvdA-GL en D66 precies voor?
De Nederlandse vlag?quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 15:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Van het verworden van een extreemrechts hondenfluitje
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |