abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218947988
quote:
10s.gif Op zondag 5 oktober 2025 21:08 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, de BBB is al lang weer vergeten dat ze in het kabinet zitten.
Het USP van die partij is juist dat ze altijd blijven zitten. In BBB-jargon heet dat “leveren”. De lijst van wapenfeiten is vrij kort, maar goed, een kniesoor die daar naar kijkt.
  zondag 5 oktober 2025 @ 21:24:39 #202
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218948003
quote:
1s.gif Op zondag 5 oktober 2025 21:20 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik vind dit toch matig. Als je met zo’n smoking gun komt dan moet je ook namen en rugnummers noemen. Kom maar op met het bewijs.
BBW is bezig met het uitzetten van wantrouwen over de hele linie.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218948008
quote:
2s.gif Op zondag 5 oktober 2025 20:39 schreef JAM het volgende:
Ik krijg er altijd een beetje dit gevoel bij:
Dat is natuurlijk een leuk plaatje, maar er zijn wel een paar verschillen tussen het besturen van een vliegtuig en het besturen van een land.

Piloten hebben een zware opleiding gevolgd en weten hoe je een vliegtuig moet vliegen. Politici hoeven geen opleiding te volgen of bepaalde kennis te hebben om een land te besturen.

Piloten hebben hetzelfde belang als de passagiers, namelijk dat de machine veilig op de plaats van bestemming aankomt. Als een piloot een fout maakt waardoor hij de machine in gevaar brengt, dan brengt hij dus ook zichzelf in gevaar. Politici hebben niet per se dezelfde belangen als de burgers waarover ze regeren.
  zondag 5 oktober 2025 @ 21:26:54 #204
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_218948020
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 21:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk een leuk plaatje, maar er zijn wel een paar verschillen tussen het besturen van een vliegtuig en het besturen van een land.

Piloten hebben een zware opleiding gevolgd en weten hoe je een vliegtuig moet vliegen. Politici hoeven geen opleiding te volgen of bepaalde kennis te hebben om een land te besturen.

Piloten hebben hetzelfde belang als de passagiers, namelijk dat de machine veilig op de plaats van bestemming aankomt. Als een piloot een fout maakt waardoor hij de machine in gevaar brengt, dan brengt hij dus ook zichzelf in gevaar. Politici hebben niet per se dezelfde belangen als de burgers waarover ze regeren.
Kijk, daarom is het ook een metafoor.

Overigens wil ik ook bestrijden dat politici geen bepaalde kennis nodig zouden hebben om een land te besturen, maar ja. We zagen vandaag dus weer dat het toch wel prettig is als je zo ongeveer weet hoe de RvS in elkaar steekt en wat die eigenlijk doen.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_218948031
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 21:24 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ja, zoals het frontaal aanvallen van de RvS.
  zondag 5 oktober 2025 @ 22:40:55 #206
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218948505
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 21:24 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Caroline is niet BBW
  zondag 5 oktober 2025 @ 22:43:41 #207
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218948513
Ik vind de wijze waarop op BBB inzake de raad van state wordt gereageerd gewoon verkeerd. NU wordt ze daarmee invloedrijk gemaakt.

Beter reageren ze van "Caroline is gewoon een mislukte politica die gefrustreerd is dat de wijze mannen van de RvS haar prutsbeleid afschieten. En nu slaat ze wild op zich heen. Niet serieus nemen die kletstante."
pi_218948526
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 18:23 schreef Mikeytt het volgende:
Kunnen jullie je de verschrikkingen van 5 oktober nog herinneren?
[ afbeelding ]
Ik neem aan dat iemand hem er toch wel fijntjes op heeft gewezen dat ie twee dagen te vroeg was? Niet dat het veel zin heeft trouwens :P
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  zondag 5 oktober 2025 @ 22:59:19 #209
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218948588
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 22:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Caroline is niet BBW
Boeren Bijwagen van Wilders
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218948631
BBB begint zich meer en meer te ontpoppen als een extreemrechtse partij.
pi_218949268
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 22:47 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ik neem aan dat iemand hem er toch wel fijntjes op heeft gewezen dat ie twee dagen te vroeg was? Niet dat het veel zin heeft trouwens :P
De herdenking in Amsterdam was gister.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)heel-israel-a4908515

Dus hij was niet 2 dagen te vroeg met zijn tweet, hij heeft hem alleen verkeerd verwoord.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218949315
quote:
7s.gif Op zondag 5 oktober 2025 20:49 schreef miss_sly het volgende:
[ twitter ]

Nogal een beschuldiging van Joseph die Van der Plas hier retweet en aanzet.
https://x.com/henkvermeer/status/1974828025448440046

Henk was erbij. Nou dan zal het wel waar zijn hè!
:')

Edit: embedden werkt niet
pi_218949330
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2025 07:27 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
https://x.com/henkvermeer/status/1974828025448440046

Henk was erbij. Nou dan zal het wel waar zijn hè!
:')

Edit: embedden werkt niet
Hij zat er bij, keek er naar en deed niks? En dat is dan een leidende figuur bij BBB?

Gelukkig staat die Joseph maar op plek 8 op de lijst én heeft inmiddels PFZW de overgang naar het nieuwe pensioen al gemaakt, waardoor die niet meer te stoppen is.

Maar dat je je in je leugen verlaagt tot "ik zag omkoping en heb dat toen niet gemeld", dan ben je wel heel erg ver aan het zinken. BBB is inmiddels gewoon categorie FvD, hier zou helemaal niemand meer mee samen moeten willen werken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218949458
Deze architect zegt dat er 1 miljoen woningen gevonden kunnen worden, zonder ook maar 1 huis te bouwen. En dat er 3 miljoen extra woningen binnen de bebouwde kom passen zonder dat er daar te weinig groen over blijft.

https://www.ad.nl/binnenl(...)-te-bouwen~a418ccc6/

Zal vast iets overdreven en niet allemaal praktisch haalbaar zijn, maar toch wel interessant. Want het is niet zo maar een architect, ze in de oprichtster van Platform Woonopgave, een alliantie van ontwerpers en experts om te werken aan een ‘bewoonbaar Nederland’. Dus ze heeft wel toegang tot veel kennis, ze weet waar ze over praat.

Nou ben ik het zeker niet met al haar genoemde oplossingen eens, maar als je ipv 1 miljoen al bijvoorbeeld 250.000 woningen weet te krijgen door regelgeving rond woningsplitsen te vergemakkelijken en meer geld te steken in het ombouwen van leegstaande panden (nu valt er veel af omdat het niet meer rendabel is), dan zou dat ook mooi zijn. Zeker omdat niet elke plek waar je kunt bouwen, ook veel mensen willen wonen. Dat kaartje van Keijzer/De Jonge is leuk, maar gaan er echt zo veel mensen in Groningen/Assen of in Limburg willen wonen die er nu nog niet wonen, dan dus ver weg van kennissen, vrienden en familie?
pi_218949674
quote:
2s.gif Op zondag 5 oktober 2025 16:34 schreef JAM het volgende:

[..]
Ik zag laatst een man op TV (ik weet niet meer waar), dat was een wat oudere man, en die zei: 'Ik woon zelf in een eensgezinswoning, maar als ik kleiner wil gaan wonen, dan moet ik geld bijleggen.' Valt daar niets te halen? Hij zal vast niet de enige zijn.
Dit zou je prima op kunnen lossen met verhoging van het eigen woningforfait, een knop die misschien wel effectiever is dan de hypotheekrenteaftrek. Het zou het fiscale verschil tussen kopers en huurders ook recht trekken. Bron.

Maar zowel de verlaging van de hypotheekrenteaftrek als de verhoging van het eigenwoningforfait zijn ingrepen die niet echt populair zijn. Het onderwerp is daarom ook nogal gepolitiseerd en wanneer partijen het meteen een breekpunt maken merk je wel dat er moeilijk rationeel over gedebatteerd kan worden.

Misschien zou een grote belastingherziening het beste idee zijn.

[ Bericht 14% gewijzigd door KaheemSaid op 06-10-2025 08:58:31 ]
pi_218949728
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 07:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hij zat er bij, keek er naar en deed niks? En dat is dan een leidende figuur bij BBB?

Gelukkig staat die Joseph maar op plek 8 op de lijst én heeft inmiddels PFZW de overgang naar het nieuwe pensioen al gemaakt, waardoor die niet meer te stoppen is.

Maar dat je je in je leugen verlaagt tot "ik zag omkoping en heb dat toen niet gemeld", dan ben je wel heel erg ver aan het zinken. BBB is inmiddels gewoon categorie FvD, hier zou helemaal niemand meer mee samen moeten willen werken.
Dit is bezopen. Je kan niet zo’n stuk rood vlees de arena in smijten en dan niet met details of enig bewijs komen. Dit is het zoveelste voorval na alle leugens over de RvS en dat rare interview in de T afgelopen zaterdag waarin de kabinetsval de schuld is van iedereen en z’n moeder en de Rabobank behalve van BBB
pi_218949762
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 08:44 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dit zou je prima op kunnen lossen met verhoging van het eigen woningforfait, een knop die misschien wel effectiever is dan de hypotheekrenteaftrek. Het zou het fiscale verschil tussen kopers en huurders ook recht trekken. Bron.
Ik ben tegen een verdere verzwaring van de woonlasten. Het probleem is dat er te weinig betaalbare woningen zijn, niet dat eigenaarschap “te goedkoop” is. Huren is onderaan de streep altijd duurder dan kopen, welke constructie je er ook voor verzint.

Overigens hebben projectontwikkelaars hier wel een antwoord op: de “luxe appartementen” van 5 ton die je nu overal ziet verrijzen. Vanuit de aanname dat al die babyboomers toch wel loaded zijn en dit gewoon uit eigen zak betalen ofzo.
pi_218949855
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 08:52 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik ben tegen een verdere verzwaring van de woonlasten. Het probleem is dat er te weinig betaalbare woningen zijn, niet dat eigenaarschap “te goedkoop” is. Huren is onderaan de streep altijd duurder dan kopen, welke constructie je er ook voor verzint.

Overigens hebben projectontwikkelaars hier wel een antwoord op: de “luxe appartementen” van 5 ton die je nu overal ziet verrijzen. Vanuit de aanname dat al die babyboomers toch wel loaded zijn en dit gewoon uit eigen zak betalen ofzo.
Wat zou dan wel een goed idee zijn, spablauw?
pi_218949890
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2025 08:44 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Maar zowel de verlaging van de hypotheekrenteaftrek als de verhoging van het eigenwoningforfait zijn ingrepen die niet echt populair zijn. Het onderwerp is daarom ook nogal gepolitiseerd en wanneer partijen het meteen een breekpunt maken merk je wel dat er moeilijk rationeel over gedebatteerd kan worden.

Misschien zou een grote belastingherziening het beste idee zijn.
Je kunt het ook oplossen door woningsplitsen makkelijker te maken (kan er een appartement op de bovenverdieping, hoeft die man zijn wijk niet uit) of door met meer huishoudens samen in één woning wonen fiscaal en anderszins aantrekkelijker te maken.

Al ben ik het er mee eens dat een enorme belastingherziening ook nodig is, maar dan hoeven we het basisrecht 'wonen' niet zwaarder te gaan belasten. Je moet overbodige consumptie belasten, niet zaken die een eerste basisbehoefte zijn.
pi_218949917
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 09:01 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Wat zou dan wel een goed idee zijn, spablauw?
Meer betaalbare, kleine woningen bouwen voor ouderen en alleenstaanden. Bouwen waar behoefte aan is in plaats van waar het meeste aan te verdienen valt voor de projectontwikkelaar.

Het is belangrijk dat er een goed draaiende huurmarkt is maar woningeigenaarschap zou het uitgangspunt moeten zijn. En ook gefaciliteerd moeten worden middels overheidsbeleid. Dat hoeft niet per se middels de HRA overigens. Uiteindelijk is een koopwoning gewoon een grote spaarpot waarin je ook kan wonen, met een schuld die gaandeweg minder waard wordt, terwijl je met huren al je geld weg pist tegen stijgende lasten.
pi_218950340
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 09:08 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Meer betaalbare, kleine woningen bouwen voor ouderen en alleenstaanden. Bouwen waar behoefte aan is in plaats van waar het meeste aan te verdienen valt voor de projectontwikkelaar.

Het is belangrijk dat er een goed draaiende huurmarkt is maar woningeigenaarschap zou het uitgangspunt moeten zijn. En ook gefaciliteerd moeten worden middels overheidsbeleid. Dat hoeft niet per se middels de HRA overigens. Uiteindelijk is een koopwoning gewoon een grote spaarpot waarin je ook kan wonen, met een schuld die gaandeweg minder waard wordt, terwijl je met huren al je geld weg pist tegen stijgende lasten.
Bij de doelgroep, mijn ouders en hun vrienden (tussen de 70 en 80) merk ik echt nul urgentie om te verhuizen. Ze wonen praktisch gratis, een verhuizing is relatief prijzig, ze kijken op tegen het overzetten van alle diensten en ze zitten niet te wachten op een VVE. TU Delft heeft hier ook onderzoek naar gedaan
pi_218950370
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 10:04 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Bij de doelgroep, mijn ouders en hun vrienden (tussen de 70 en 80) merk ik echt nul urgentie om te verhuizen. Ze wonen praktisch gratis, een verhuizing is relatief prijzig, ze kijken op tegen het overzetten van alle diensten en ze zitten niet te wachten op een VVE. TU Delft heeft hier ook onderzoek naar gedaan
Klopt. Mijn ouders (eind 60) verhuizen gelukkig wel, maar alsnog naar een enorm huis. Wel met beneden slapen en badkamer. Maar die had je echt niet in een klein huis of appartement kunnen stoppen. Die hebben 'gewoon' 148m2 gekocht, voor met z'n tweeën. Zo komen van 132m2 af.

Je moet wel doelgroep bouwen, maar dan wel aan die doelgroep vragen wat ze willen. En dat is voor huidige huiseigenaren met een woonhuis zelden een appartement. Voor alleenstaande eind twintiger/dertigers en misschien ook wel ouder is een appartement dan vaak wel weer ideaal, als het dan maar tedelijk dichtbij het centrum is.
pi_218950412
quote:

[..]
Als je tussen de 70 en 80 of ouder is verhuizen ook mentaal enorm zwaar. Al het gedoe eromheen, vreemde omgeving, uit je comfortzone waar je soms al een paar decennia vertoeft. Ik probeer tevergeefs mijn moeder al 10 jaar te laten verhuizen naar iets kleiner gelijksvloers. Er is altijd wel een reden waarom ze het niet doet.
Het heeft niet altijd met geld te maken. Vader van mijn vriendin woont in een boerderij van 9 ton en wordt steeds fysiek afhankelijker vanwege ziekte. Die kan met gemak een penthouse kopen ergens in een stad vlakbij alles, maar hem mentaal zover krijgen dat ie wil verhuizen? Nope.
beter een knipoog dan een blauw oog
  Moderator maandag 6 oktober 2025 @ 10:15:00 #224
5428 crew  miss_sly
pi_218950424
quote:

[..]
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2025 10:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt. Mijn ouders (eind 60) verhuizen gelukkig wel, maar alsnog naar een enorm huis. Wel met beneden slapen en badkamer. Maar die had je echt niet in een klein huis of appartement kunnen stoppen. Die hebben 'gewoon' 148m2 gekocht, voor met z'n tweeën.

Je moet wel doelgroep bouwen, maar dan wel aan die doelgroep vragen wat ze willen. En dat is voor huidige huiseigenaren met een woonhuis zelden een appartement. Voor alleenstaande eind twintiger/dertigers en misschien ook wel ouder is een appartement dan vaak wel weer ideaal, als het dan maar tedelijk dichtbij het centrum is.
Toch zijn er ook echt veel ouderen die wél naar een (goedkoper en kleiner) appartement zouden willen. Alles gelijkvloers, liften, en als het even kan gemakkelijke toegang tot zorg indien (tijdelijk) nodig.
Mijn moeder (78) is al anderhalf jaar actief aan het zoeken. En ze is niet eens op zoek naar een sociale huurwoning, want als ze het huis verkoopt, kan ze van de overwaarde best nog een tijd een hogere huur betalen. Maar het is niet te doen. Intussen woont ze in een huis dat ze zelf niet meer helemaal bij kan houden en waarvoor ze dus thuiszorg heeft om te helpen. Nog niet heel veel, maar wel een paar uur per twee weken. Terwijl ze dat niet nodig zou hebben in een kleinere gelijkvloers woning. En de woning waarin ze woont is een hele leuke hoekwoning in een wijk met veel gezinnen en faciliteiten.

Verschillende mensen van die leeftijd in mijn omgeving willen dus juist wel naar een appartement.

Het is dus een heel persoonlijke keus. Ook afhankelijk van hoe mobiel en gezond men nog is, en hoe vermogend of hoe goed het pensioen is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218950520
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 10:14 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Als je tussen de 70 en 80 of ouder is verhuizen ook mentaal enorm zwaar. Al het gedoe eromheen, vreemde omgeving, uit je comfortzone waar je soms al een paar decennia vertoeft. Ik probeer tevergeefs mijn moeder al 10 jaar te laten verhuizen naar iets kleiner gelijksvloers. Er is altijd wel een reden waarom ze het niet doet.
Het heeft niet altijd met geld te maken. Vader van mijn vriendin woont in een boerderij van 9 ton en wordt steeds fysiek afhankelijker vanwege ziekte. Die kan met gemak een penthouse kopen ergens in een stad vlakbij alles, maar hem mentaal zover krijgen dat ie wil verhuizen? Nope.
Ik denk dat je ook goed na moet denken wat voor hem alles is. Als ik naar mijn ouders en hun vrienden kijk dan is de sociale omgeving (het dorp waar ze wonen), de ruimte om te hobbiën (een garage of schuur) en de eigen tuin alles, al deze dingen staan nogal veraf van de door jou genoemde penthouse. Ik kan mij voorstellen dat iemand die altijd met liefde op een boerderij woonde helemaal niets heeft met midden in de stad wonen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')