Dat is toch even achterlijk. Dat spreken namens het volk. Maakt niet uit of het links of rechts is. Het heeft een totalitaire wansmaak.quote:Op maandag 6 oktober 2025 15:44 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Toen die paar duizend man onder Els Rechts gingen rellen klonk hier op de fora ineens HET VOLK IS HET ZAT. Nu zijn het er een kwart miljoen en is het ineens niet representatief?
Was dat hier het geval?quote:Op maandag 6 oktober 2025 15:16 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Vind je dat ook voor groeperingen die spreken voor de (normale) Nederlander?
Het gaat niet zo zeer om 'Spreken namens het volk' maar meer dat een grote demonstratie in de tijd dat we het lang niet meer hebben gehad op zich best wat zegt.quote:Op maandag 6 oktober 2025 15:53 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dat is toch even achterlijk. Dat spreken namens het volk. Maakt niet uit of het links of rechts is. Het heeft een totalitaire wansmaak.
Alsof het volk één wil heeft.
Uitspraken als 'wij zijn Nederland', zoals hier geschreven wordt is populistische onzin. Dit kun je namelijk helemaal niet stellen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 15:58 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Het gaat niet zo zeer om 'Spreken namens het volk' maar meer dat een grote demonstratie in de tijd dat we het lang niet meer hebben gehad op zich best wat zegt.
Men gaat zoals al gezegd demonstreren omdat ze het ergens niet mee eens zijn. We zijn over het heel veel niet mee eens maar zulk grote demonstraties zien we zelden. Als het dan wel gebeurt dan zou ik denken dat het een fors signaal is. Iets waar je wat mee zou moeten.
Zeker als de demonstraties alleen maar groter worden dan is dat ook een signaal dat de vorige reacties van het kabinet niet voldoende is. Schoof komt nu drie keer met een obligaat nietszeggend tweetje. Het feit dat het 100k -> 150k -> 250k is geworden wil zeggen dat Schoof hier de plank misslaat. De verhoudingen in de Kamer is niet wat het in de maatschappij is.
Dat men op PVV stemt wil niet zeggen dat ze ook zelfde Israel-standpunt op nahouden, dat geldt natuurlijk ook voor een stem op VVD of GL/PvdA. Je kan immers niet op één specifiek punt stemmen. Juist via de weg van demonstraties kan je als maatschappij nog zeggen van "Hee op dat punt zijn we het niet met je eens".
Maar er is nog een groot verschil tussen ‘Nou Israël ik snap dat je boos bent maar dit gaat wellicht een beetje ver’ en ‘isnotreal is een neokoloniale staat die nooit had mogen bestaan en ook nu volledig van de kaart moet verdwijnen’. Toch zitten die beide bij de 6 op 10.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:14 schreef Bluesdude het volgende:
De steun voor het Nederlandse beleid rond de oorlog in Gaza brokkelt verder af. Uit een nieuwe peiling van Ipsos I&O blijkt dat zes op de tien Nederlanders vinden dat de regering kritischer moet zijn richting Israël. Nog niet eerder lag dat percentage zo hoog.
---
Metronieuws van 9 sept 2025
De Wij zijn leus komt uit de voetbalstadions, daar wordt bedoelt dat de club niet de NV of het bestuur is maar dat de fans de club maken.quote:Op maandag 6 oktober 2025 16:08 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Uitspraken als 'wij zijn Nederland', zoals hier geschreven wordt is populistische onzin. Dit kun je namelijk helemaal niet stellen.
Bluesdude in POL / Nederlandse Politiek #592
De grote vraag blijft waarom en voorlopig heb ik daar nog geen goed antwoord op gezien (behalve de standaard antwoorden; waarbij iedereen die anders denkt gelijk staat aan Hitler*).quote:Op maandag 6 oktober 2025 11:54 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is dan ook inherent aan een demo dat er alleen tegenstanders op af komen. Je gaat niet demonstreren tegen beleid waar je voor bent immers. Ik heb geen idee in hoeverre deze groep representatief is. Het debat rondom Gaza maakt bij veel mensen een hoop emotie los, ik meng me er niet meer in. Je bent ofwel een antisemiet ofwel een hamasknuffelaar, een zinnig gesprek valt er meestal toch niet te voeren.
Een westerse democratie die zo tekeer gaat, dat is het denk ik met name. Van een dictator ver weg verwacht je het eerder.quote:Op maandag 6 oktober 2025 17:58 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
De grote vraag blijft waarom en voorlopig heb ik daar nog geen goed antwoord op gezien (behalve de standaard antwoorden; waarbij iedereen die anders denkt gelijk staat aan Hitler*).
*die tel ik dan niet mee voor mijn eigen bingokaart
Oh ja, het is maandag dus Israël is een Westerse democratie. Mijn eigen fout om het op de verkeerde dag te vragen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 18:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een westerse democratie die zo tekeer gaat, dat is het denk ik met name. Van een dictator ver weg verwacht je het eerder.
Ik heb Israël altijd en op elke dag een westerse democratie gevonden. Wel met momenteel een extreme en misdadige leider, maar dat kan helaas in een democratie.quote:Op maandag 6 oktober 2025 18:12 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Oh ja, het is maandag dus Israël is een Westerse democratie. Mijn eigen fout om het op de verkeerde dag te vragen.
Beetje flauw, maar zo is het leven ook.
Israel is nooit een democratie geweest. Het land is gejat, bewoners zijn verdreven of worden gewelddadig onderdrukt.... Dat heet kolonialisme.quote:Op maandag 6 oktober 2025 18:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb Israël altijd en op elke dag een westerse democratie gevonden. Wel met momenteel een extreme en misdadige leider, maar dat kan helaas in een democratie.
quote:
De oorspronkelijke bewoners wonen aan de kust in Israël en noemt zich Israëlische arabier, dat zijn niet de Palestijnen. Zorg even dat je je feiten goed hebt.quote:Op maandag 6 oktober 2025 18:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Israel is nooit een democratie geweest. Het land is gejat, bewoners zijn verdreven of worden gewelddadig onderdrukt.... Dat heet kolonialisme.
Die terreur nu in Gaza ligt in de lijn van koloniaal denken, land bezetten, kolonies stichte en waarin men de oorspronkelijke bevolking minacht en demoniseert tot veelal terroristen en dus mag men sneller doden.
Alvast een beetje zagen aan de stoelpoten gebeurt in de beste kringen toch?quote:Op maandag 6 oktober 2025 18:39 schreef Hexagon het volgende:
Bij de VVD zijn ze wel lekker constructief bezig
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ag-ik-houd-mijn-hart
Ik vraga me altijd af wat dat soort partijgenoten bezielt. Het leidt niet tot iets wat beter is.
quote:Op maandag 6 oktober 2025 18:39 schreef Hexagon het volgende:
Ik vraga me altijd af wat dat soort partijgenoten bezielt. Het leidt niet tot iets wat beter is.
Nou, dit was in elk geval geen VVD'er.quote:Een liberaal kopstuk zegt:
Dat kun je beter na het verlies doen. Nu benadeel je ook lager geplaatste kandidaten.quote:Op maandag 6 oktober 2025 18:47 schreef Perrin het volgende:
[..]
Alvast een beetje zagen aan de stoelpoten gebeurt in de beste kringen toch?
Inderdaad, een 'de campagne moet eigenlijk nog beginnen, de VVD heeft een sterk verhaal en kan alles nog omdraaien' lijkt me logischer. Maar dat zal 90% wel gezegd hebben, die worden niet geciteerd. Als je genoeg mensen belt heb je vanzelf een smeuïg, desnoods uit de context gerukt of in de mond gelegd, citaat.quote:Op maandag 6 oktober 2025 18:39 schreef Hexagon het volgende:
Er zijn natuurlijk zat VVD’ers van de oude stempel die balen van het doorgeslagen rechts-populisme en hoe dit de partij blijvend dreigt te veranderen. Als je dan maar lang genoeg zoekt krijg je wel een item vol.quote:Op maandag 6 oktober 2025 18:39 schreef Hexagon het volgende:
Maar het maakt de situatie natuurlijk niet bepaald beter door nog wat extra paniek te zaaien voor de verkiezingen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 18:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk zat VVD’ers van de oude stempel die balen van het doorgeslagen rechts-populisme en hoe dit de partij blijvend dreigt te veranderen. Als je dan maar lang genoeg zoekt krijg je wel een item vol.
Vermoedelijk heeft een deel zelf belang bij het vertrek van Dilan (omdat er in de daarop volgende tombola weer wat plekjes vrijkomen) en is een ander deel al lang uitgerangeerd, maar wil nog erg graag een keer 'zie je nou wel' kunnen roepen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 18:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maar het maakt de situatie natuurlijk niet bepaald beter door nog wat extra paniek te zaaien voor de verkiezingen.
Ik bedoel, fijn dat ze het doen hoor. Maar: waarom?
Dit bedoelde ik eerder vandaag dus met “het kan nooit normaal”.quote:Op maandag 6 oktober 2025 18:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Israel is nooit een democratie geweest. Het land is gejat, bewoners zijn verdreven of worden gewelddadig onderdrukt.... Dat heet kolonialisme.
Die terreur nu in Gaza ligt in de lijn van koloniaal denken, land bezetten, kolonies stichte en waarin men de oorspronkelijke bevolking minacht en demoniseert tot veelal terroristen en dus mag men sneller doden.
Sprak vandaag een vrij trouwe VVD stemmer die dit jaar D66 overweegt.quote:Op maandag 6 oktober 2025 19:01 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vermoedelijk heeft een deel zelf belang bij het vertrek van Dilan (omdat er in de daarop volgende tombola weer wat plekjes vrijkomen) en is een ander deel al lang uitgerangeerd, maar wil nog erg graag een keer 'zie je nou wel' kunnen roepen.
En dan zal er ook nog wel een restje aan oldschool VVD'ers te vinden zijn die zich totaal niet thuis voelen bij de huidige koers.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |