abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 oktober 2025 @ 21:01:01 #251
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218914513
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 20:59 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Ik zou het juist goed vinden als leerlingen vaker musea zouden bezoeken en theatervoorstellingen e.d. zouden bijwonen, omdat veel kinderen van huis uit geen culturele bagage meekrijgen.
Dat vind ik ook goed. Maar daar zou ik scholen dan wel zelf de ruimte voor een programma in geven, in plaats van dat vanuit Den Haag te gaan micromanagen.
pi_218914522
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 21:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat vind ik ook goed. Maar daar zou ik scholen dan wel zelf de ruimte voor een programma in geven, in plaats van dat vanuit Den Haag te gaan micromanagen.
Mee eens, dit moet geen dichtgetimmerd en voorgekauwd programma zijn.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  woensdag 1 oktober 2025 @ 21:02:32 #253
500822 Niels0Kurovski
Extreem linkshandig
pi_218914530
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 20:53 schreef Hexagon het volgende:
Dat soort moties vind ik ook moralistische onzin.

Ik vind dat scholen wel een bepaalde taakstelling hebben in het leren over de holocaust en onze kunstgeschiedenis. Maar daar mogen ze meer eigen ruimte voor hebben dan verplicht bepaalde musea bezoeken.
Ik moest ooit een maand lang elke middag naar staatsinstituties in Kopenhagen eo om het land te leren kennen. :)
Alles blijft. Alles gaat voorbij. Alles blijft voorbijgaan. JD.
  woensdag 1 oktober 2025 @ 21:04:44 #254
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218914544
Maar ik heb goed nieuws voor jullie: in de komende curriculumherziening wordt de studielast voor 'burgerschap' zo ongeveer met een factor 3 vergroot en daar vallen dit soort onderwerpen ook onder. Het gevolg is wel dat van vakken als natuurkunde of Duits alleen nog een skelet overblijft, maar je kunt niet alles hebben.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 1 oktober 2025 @ 21:06:25 #255
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218914574
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 21:04 schreef Janneke141 het volgende:
Maar ik heb goed nieuws voor jullie: in de komende curriculumherziening wordt de studielast voor 'burgerschap' zo ongeveer met een factor 3 vergroot en daar vallen dit soort onderwerpen ook onder. Het gevolg is wel dat van vakken als natuurkunde of Duits alleen nog een skelet overblijft, maar je kunt niet alles hebben.
Wat gaan ze allemaal doen dan?
pi_218914588
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 21:04 schreef Janneke141 het volgende:
Dit hoeft toch niet ten koste te gaan van deze belangrijke vakken.
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  woensdag 1 oktober 2025 @ 21:09:05 #257
346939 Janneke141
pi_218914595
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 21:07 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Dit hoeft toch niet ten koste te gaan van deze belangrijke vakken.
Daar heeft een hele roedel deskundologen anders over beslist.

Het enige dat ik in deze met ze eens ben is dat het een keer moet stoppen met het onderwijsprogramma steeds maar voller te willen gieten.
pi_218914617
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 21:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Precies, ik vind dat Den Haag zich beter met nuttige dingen kan bezighouden dan één specifiek schooluitje. Jammer dat zoveel partijen zich laten meezuigen om zich te bemoeien met het curriculum.
  woensdag 1 oktober 2025 @ 21:14:11 #259
346939 Janneke141
pi_218914636
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 21:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Wat gaan ze allemaal doen dan?
https://curriculum.nu/dow(...)gave-Burgerschap.pdf

Er is nog veel meer over te vinden, mocht je het echt interessant vinden. Bij dit soort dingen wreekt zich trouwens de vrijheid van scholen om hun eigen onderwijs in te richten, want er worden nu een paar duizend wielen tegelijk uitgevonden. Ik ken betere manieren om onderwijsgeld in te zetten.
pi_218914647
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 21:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Daar heeft een hele roedel deskundologen anders over beslist.

Het enige dat ik in deze met ze eens ben is dat het een keer moet stoppen met het onderwijsprogramma steeds maar voller te willen gieten.
Ik vind het wel belangrijk dat kinderen enige culturele bagage meekrijgen. Hoe vol het onderwijsprogramma reeds is heb ik onvoldoende zicht op.
pi_218914691
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 21:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er is nog veel meer over te vinden, mocht je het echt interessant vinden. Bij dit soort dingen wreekt zich trouwens de vrijheid van scholen om hun eigen onderwijs in te richten, want er worden nu een paar duizend wielen tegelijk uitgevonden. Ik ken betere manieren om onderwijsgeld in te zetten.
Ze zouden echt de kamerleden moeten verplichten eerst dat curriculum af te ronden. Zitten er genoeg in de regering die bij punt 1 al een dikke onvoldoende scoren. Maar die clowns weten opeens waar kinderen absoluut heen moeten :')
Ik denk dat het opzich een leuk curriculum is. Toch inderdaad als je daar Duits of Scheikunde voor offert lijkt het me een stap de verkeerde kant op. Ja het zijn belangrijke onderwerpen maar ik weet niet of die zich het beste lenen om zo op school aan kinderen mee te geven. Ik zie liever dat kinderen op school vaardigheden leren en in de maatschappij over deze zaken.
pi_218914742
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 21:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Interessant, dank je.

Maar ik zie eigenlijk weinig dat niet al op de scholen van mijn kinderen gebeurt.

En mijn dochter heeft dan gewoon nog 4 uur Engels, 6 uur andere moderne vreemde talen, grieks, latijn, wiskunde, natuurscheikunde, biologie, aardrijkskunde, godsdienst enz. in de week.

Maar ze leert bij Aardrijkskunde ook gewoon over duurzaamheid en globalisering, bij Godsdienst had ze laatst ook een duurzaamheidsproject en heeft ze het over diversiteit, bij Nederlands heeft ze het al over democratie gehad en bij mentorles komt alles rondom identiteit ook wel terug. En bij Engels heeft ze veel van deze onderwerpen ook al wel besproken en moet ze ook debateren. En momenteel trouwens verplicht een Engelstalig oorlogsboek over de holocaust lezen (the boy in the striped pyama).

Ik zie dus eerlijk gezegd het grote probleem dat jij er van maakt niet echt terug, al is mijn dochter natuurlijk VWO en dan heb je 6 jaar, ik kan me voorstellen dat dit er in 4 jaar VMBO iets lastiger in te voegen is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 1 oktober 2025 @ 21:31:01 #263
346939 Janneke141
pi_218914757
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 21:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Interessant, dank je.

Maar ik zie eigenlijk weinig dat niet al op de scholen van mijn kinderen gebeurt.

En mijn dochter heeft dan gewoon nog 4 uur Engels, 6 uur andere moderne vreemde talen, grieks, latijn, wiskunde, natuurscheikunde, biologie, aardrijkskunde, godsdienst enz. in de week.

Maar ze leert bij Aardrijkskunde ook gewoon over duurzaamheid en globalisering, bij Godsdienst had ze laatst ook een duurzaamheidsproject en heeft ze het over diversiteit, bij Nederlands heeft ze het al over democratie gehad en bij mentorles komt alles rondom identiteit ook wel terug. En bij Engels heeft ze veel van deze onderwerpen ook al wel besproken en moet ze ook debateren.

Ik zie dus eerlijk gezegd het grote probleem dat jij er van maakt niet echt terug, al is mijn dochter natuurlijk VWO en dan heb je 6 jaar, ik kan me voorstellen dat dit er in 4 jaar VMBO iets lastiger in te voegen is.
Het is ook nog niet zo ver. Ter lering ende vermaeck:

https://www.aob.nl/actuee(...)gitale-vaardigheden/
pi_218914767
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 21:31 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het is ook nog niet zo ver. Ter lering ende vermaeck:

https://www.aob.nl/actuee(...)gitale-vaardigheden/
Maar je kunt het dus ook integreren, dat bedoel ik. Zo doet de school van mijn dochter het, bijna alles rondom burgerschap is onder een bestaand vak gevoegd, er is een klein beetje over gebleven voor onder mentorles.

Want nogmaals: dit document van je bevat dus eigenlijk voor haar school niks nieuws.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 1 oktober 2025 @ 21:32:49 #265
346939 Janneke141
pi_218914772
Ach ja, wat weet ik er ook van hè. Volgens Hanca is er niets aan de hand, dus dan zal het allemaal wel goed zijn.
pi_218914780
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 21:32 schreef Janneke141 het volgende:
Ach ja, wat weet ik er ook van hè. Volgens Hanca is er niets aan de hand, dus dan zal het allemaal wel goed zijn.
Nee, dat zeg ik niet en dat wil ik niet zeggen. Ik wil alleen weten wat het probleem dan is. En ik geef juist ook aan dat ik het eenzijdig, vanuit een VWO leerlinge, zie.
  woensdag 1 oktober 2025 @ 21:34:45 #267
346939 Janneke141
pi_218914788
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 21:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dat zeg ik niet en dat wil ik niet zeggen. Ik wil alleen weten wat het probleem dan is. En ik geef juist ook aan dat ik het eenzijdig, vanuit een VWO leerlinge, zie.
Nee, je zegt het niet, maar je zegt het wel. Dat is prima verder, ik had hier al eerder mee moeten stoppen.
pi_218914794
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 21:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee, je zegt het niet, maar je zegt het wel. Dat is prima verder, ik had hier al eerder mee moeten stoppen.
Ik wil het totaal niet zeggen. Alleen je dropt een PDF alsof het een probleem is, zonder uit te leggen wat het probleem dan is.

Die over de verschuiving van de uren begrijp ik al beter.
pi_218914829
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 21:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik ben het dus uit dit stuk van je laatste link eens:

quote:
Een kostbare ontwerpfout, vindt biologiedocent Kloen. “Burgerschap en digitale vaardigheden zijn slecht gedefinieerde terreinen. Je moet deze onderwerpen integreren in vakken die wel op kennis zijn gestoeld.” Ook de AOb wil dat digitale vaardigheden en burgerschap in alle schoolvakken terugkomen. En niet dat ze apart bij vakken worden belegd, zoals nu gebeurt. Bestuurder Jelmer Evers: “Dat geldt ook voor basisvaardigheden zoals lezen en schrijven. Het gaat juist om rijke teksten, kennis en vocabulaire in zaakvakken.”
Veel van die zaken horen gewoon bij vakken als aardrijkskunde, biologie, godsdienst en je kunt het ook deels invoegen bij talen, door het in die taal te behandelen.
  woensdag 1 oktober 2025 @ 21:43:05 #270
346939 Janneke141
pi_218914845
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 21:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik wil het totaal niet zeggen. Alleen je dropt een PDF alsof het een probleem is, zonder uit te leggen wat het probleem dan is.

Die over de verschuiving van de uren begrijp ik al beter.
Ik vind je een van de meest waardevolle users in deze reeks, maar soms word ik enigszins kriegelig van je bijna grenzeloze vertrouwen in goede bedoelingen.

En ik heb op dit moment niet de behoefte om een hele lange post te gaan wijden aan wat het probleem is met die curriculumherzieningen. Of wat de praktische, en volgens jou onbestaande, problemen zijn met zo'n verplicht schoolreisje. De inmiddels gepresenteerde curriculumherzieningen zijn wat mij betreft niet op de juiste manier tot stand gekomen, hebben zich niet aan de opdracht gehouden en gaan er niet toe leiden dat we onze jeugd beter opleiden. Maar er gaan wel een paar adviesbureaus heel rijk van worden.
  woensdag 1 oktober 2025 @ 21:47:50 #271
346939 Janneke141
pi_218914871
Oh, en het afgelopen jaar heeft ongeveer 80% van de door de Onderwijsinspectie bezochte scholen een onvoldoende cq. herstelopdracht gekregen op het criterium Burgerschap. Zou dan 4 op de 5 scholen slecht bezig zijn, of is misschien de opdracht niet helemaal duidelijk of niet helemaal haalbaar?
pi_218914892
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 21:47 schreef Janneke141 het volgende:
Oh, en het afgelopen jaar heeft ongeveer 80% van de door de Onderwijsinspectie bezochte scholen een onvoldoende cq. herstelopdracht gekregen op het criterium Burgerschap. Zou dan 4 op de 5 scholen slecht bezig zijn, of is misschien de opdracht niet helemaal duidelijk of niet helemaal haalbaar?
Dat zou inderdaad een signaal moeten zijn dat er van bovenaf iets niet klopt.

En nogmaals: ik dacht dus dat de gangbare praktijk was om zulke zaken bij allerlei vakken onder te brengen. Dan zou er geen probleem zijn. Maar ik lees nu in je tweede link idd dat dat niet de bedoeling is. Dat lijkt me niet alleen dom, je haalt ook de samenhang uit de vakken weg. Als je alles in 1 vak propt, kun je het ook maar heel beperkt toetsen natuurlijk.

En ik waardeer jouw inzichten over onderwijs enorm. Dat we eens van mening verschillen over een uitje (1 of 2 dagen op 4 tot 6 jaar), maakt dat wat mij betreft niet anders. Als jij zegt dat dat curriculum slecht is geloof ik je, maar ik wil dan wel graag weten waarom (en daar helpt die 2e link bij).
  woensdag 1 oktober 2025 @ 22:00:18 #273
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_218914949
quote:
14s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 21:00 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Ik zeg dan ook niet dat er geen Joden mededen maar dat de groep die dit deed relatief beperkt was en voornamelijk bestond uit welgestelde Sefardische Joden. Wat één Nederlandse rabbijn daar verder van maakt is niet relevant, hij is een kenner van het Jodendom, niet per se van de geschiedenis. Zie bijvoorbeeld:
[..]
En ook:
[..]

Gebruik je nu echt AI-gegenereede teksten als bron? :D .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_218915028
quote:
10s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 22:00 schreef JAM het volgende:

[..]
Gebruik je nu echt AI-gegenereede teksten als bron? :D .
Moest ook even gniffelen. Niets mis met AI gebruiken; maar kijk wel even wat de echte bron is.
pi_218915201
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 07:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Jij bent bang voor Transgenders?
nee hoor, die emoticon was voor je stelling dat mensen (de groep waar ik toe behoor) daar bang van zouden zijn
dat is nogal een dooddoener he, en in mijn omgeving totaal onwaar

ken wel een zoontje van iemand die inmiddels een 'vrouw' is geworden in thailand, want in NL 'duurde het proces te lang met doktoren en adviezen'

als ik het goed begreep heeft hij wat laten doen met de huid van zijn penis en scrotum, om een kanaal voor een 'vagina' te maken

daar vind ik wel wat van

maar is beetje offtopic allicht :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')