Dat vind ik ook goed. Maar daar zou ik scholen dan wel zelf de ruimte voor een programma in geven, in plaats van dat vanuit Den Haag te gaan micromanagen.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 20:59 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik zou het juist goed vinden als leerlingen vaker musea zouden bezoeken en theatervoorstellingen e.d. zouden bijwonen, omdat veel kinderen van huis uit geen culturele bagage meekrijgen.
Mee eens, dit moet geen dichtgetimmerd en voorgekauwd programma zijn.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat vind ik ook goed. Maar daar zou ik scholen dan wel zelf de ruimte voor een programma in geven, in plaats van dat vanuit Den Haag te gaan micromanagen.
Ik moest ooit een maand lang elke middag naar staatsinstituties in Kopenhagen eo om het land te leren kennen.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 20:53 schreef Hexagon het volgende:
Dat soort moties vind ik ook moralistische onzin.
Ik vind dat scholen wel een bepaalde taakstelling hebben in het leren over de holocaust en onze kunstgeschiedenis. Maar daar mogen ze meer eigen ruimte voor hebben dan verplicht bepaalde musea bezoeken.
Wat gaan ze allemaal doen dan?quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:04 schreef Janneke141 het volgende:
Maar ik heb goed nieuws voor jullie: in de komende curriculumherziening wordt de studielast voor 'burgerschap' zo ongeveer met een factor 3 vergroot en daar vallen dit soort onderwerpen ook onder. Het gevolg is wel dat van vakken als natuurkunde of Duits alleen nog een skelet overblijft, maar je kunt niet alles hebben.
Dit hoeft toch niet ten koste te gaan van deze belangrijke vakken.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:04 schreef Janneke141 het volgende:
Maar ik heb goed nieuws voor jullie: in de komende curriculumherziening wordt de studielast voor 'burgerschap' zo ongeveer met een factor 3 vergroot en daar vallen dit soort onderwerpen ook onder. Het gevolg is wel dat van vakken als natuurkunde of Duits alleen nog een skelet overblijft, maar je kunt niet alles hebben.
Daar heeft een hele roedel deskundologen anders over beslist.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:07 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Dit hoeft toch niet ten koste te gaan van deze belangrijke vakken.
Precies, ik vind dat Den Haag zich beter met nuttige dingen kan bezighouden dan één specifiek schooluitje. Jammer dat zoveel partijen zich laten meezuigen om zich te bemoeien met het curriculum.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat vind ik ook goed. Maar daar zou ik scholen dan wel zelf de ruimte voor een programma in geven, in plaats van dat vanuit Den Haag te gaan micromanagen.
https://curriculum.nu/dow(...)gave-Burgerschap.pdfquote:
Ik vind het wel belangrijk dat kinderen enige culturele bagage meekrijgen. Hoe vol het onderwijsprogramma reeds is heb ik onvoldoende zicht op.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Daar heeft een hele roedel deskundologen anders over beslist.
Het enige dat ik in deze met ze eens ben is dat het een keer moet stoppen met het onderwijsprogramma steeds maar voller te willen gieten.
Ze zouden echt de kamerleden moeten verplichten eerst dat curriculum af te ronden. Zitten er genoeg in de regering die bij punt 1 al een dikke onvoldoende scoren. Maar die clowns weten opeens waar kinderen absoluut heen moetenquote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
https://curriculum.nu/dow(...)gave-Burgerschap.pdf
Er is nog veel meer over te vinden, mocht je het echt interessant vinden. Bij dit soort dingen wreekt zich trouwens de vrijheid van scholen om hun eigen onderwijs in te richten, want er worden nu een paar duizend wielen tegelijk uitgevonden. Ik ken betere manieren om onderwijsgeld in te zetten.
Interessant, dank je.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
https://curriculum.nu/dow(...)gave-Burgerschap.pdf
Er is nog veel meer over te vinden, mocht je het echt interessant vinden. Bij dit soort dingen wreekt zich trouwens de vrijheid van scholen om hun eigen onderwijs in te richten, want er worden nu een paar duizend wielen tegelijk uitgevonden. Ik ken betere manieren om onderwijsgeld in te zetten.
Het is ook nog niet zo ver. Ter lering ende vermaeck:quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Interessant, dank je.
Maar ik zie eigenlijk weinig dat niet al op de scholen van mijn kinderen gebeurt.
En mijn dochter heeft dan gewoon nog 4 uur Engels, 6 uur andere moderne vreemde talen, grieks, latijn, wiskunde, natuurscheikunde, biologie, aardrijkskunde, godsdienst enz. in de week.
Maar ze leert bij Aardrijkskunde ook gewoon over duurzaamheid en globalisering, bij Godsdienst had ze laatst ook een duurzaamheidsproject en heeft ze het over diversiteit, bij Nederlands heeft ze het al over democratie gehad en bij mentorles komt alles rondom identiteit ook wel terug. En bij Engels heeft ze veel van deze onderwerpen ook al wel besproken en moet ze ook debateren.
Ik zie dus eerlijk gezegd het grote probleem dat jij er van maakt niet echt terug, al is mijn dochter natuurlijk VWO en dan heb je 6 jaar, ik kan me voorstellen dat dit er in 4 jaar VMBO iets lastiger in te voegen is.
Maar je kunt het dus ook integreren, dat bedoel ik. Zo doet de school van mijn dochter het, bijna alles rondom burgerschap is onder een bestaand vak gevoegd, er is een klein beetje over gebleven voor onder mentorles.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is ook nog niet zo ver. Ter lering ende vermaeck:
https://www.aob.nl/actuee(...)gitale-vaardigheden/
Nee, dat zeg ik niet en dat wil ik niet zeggen. Ik wil alleen weten wat het probleem dan is. En ik geef juist ook aan dat ik het eenzijdig, vanuit een VWO leerlinge, zie.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:32 schreef Janneke141 het volgende:
Ach ja, wat weet ik er ook van hè. Volgens Hanca is er niets aan de hand, dus dan zal het allemaal wel goed zijn.
Nee, je zegt het niet, maar je zegt het wel. Dat is prima verder, ik had hier al eerder mee moeten stoppen.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet en dat wil ik niet zeggen. Ik wil alleen weten wat het probleem dan is. En ik geef juist ook aan dat ik het eenzijdig, vanuit een VWO leerlinge, zie.
Ik wil het totaal niet zeggen. Alleen je dropt een PDF alsof het een probleem is, zonder uit te leggen wat het probleem dan is.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, je zegt het niet, maar je zegt het wel. Dat is prima verder, ik had hier al eerder mee moeten stoppen.
Ik ben het dus uit dit stuk van je laatste link eens:quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, je zegt het niet, maar je zegt het wel. Dat is prima verder, ik had hier al eerder mee moeten stoppen.
Veel van die zaken horen gewoon bij vakken als aardrijkskunde, biologie, godsdienst en je kunt het ook deels invoegen bij talen, door het in die taal te behandelen.quote:Een kostbare ontwerpfout, vindt biologiedocent Kloen. “Burgerschap en digitale vaardigheden zijn slecht gedefinieerde terreinen. Je moet deze onderwerpen integreren in vakken die wel op kennis zijn gestoeld.” Ook de AOb wil dat digitale vaardigheden en burgerschap in alle schoolvakken terugkomen. En niet dat ze apart bij vakken worden belegd, zoals nu gebeurt. Bestuurder Jelmer Evers: “Dat geldt ook voor basisvaardigheden zoals lezen en schrijven. Het gaat juist om rijke teksten, kennis en vocabulaire in zaakvakken.”
Ik vind je een van de meest waardevolle users in deze reeks, maar soms word ik enigszins kriegelig van je bijna grenzeloze vertrouwen in goede bedoelingen.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik wil het totaal niet zeggen. Alleen je dropt een PDF alsof het een probleem is, zonder uit te leggen wat het probleem dan is.
Die over de verschuiving van de uren begrijp ik al beter.
Dat zou inderdaad een signaal moeten zijn dat er van bovenaf iets niet klopt.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:47 schreef Janneke141 het volgende:
Oh, en het afgelopen jaar heeft ongeveer 80% van de door de Onderwijsinspectie bezochte scholen een onvoldoende cq. herstelopdracht gekregen op het criterium Burgerschap. Zou dan 4 op de 5 scholen slecht bezig zijn, of is misschien de opdracht niet helemaal duidelijk of niet helemaal haalbaar?
Gebruik je nu echt AI-gegenereede teksten als bron?quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:00 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook niet dat er geen Joden mededen maar dat de groep die dit deed relatief beperkt was en voornamelijk bestond uit welgestelde Sefardische Joden. Wat één Nederlandse rabbijn daar verder van maakt is niet relevant, hij is een kenner van het Jodendom, niet per se van de geschiedenis. Zie bijvoorbeeld:
[..]
En ook:
[..]
Moest ook even gniffelen. Niets mis met AI gebruiken; maar kijk wel even wat de echte bron is.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 22:00 schreef JAM het volgende:
[..]
Gebruik je nu echt AI-gegenereede teksten als bron?.
nee hoor, die emoticon was voor je stelling dat mensen (de groep waar ik toe behoor) daar bang van zouden zijnquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |