Portugese synagoge in Amsterdamquote:Op woensdag 1 oktober 2025 18:51 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Kan ook.
Punt is dat het naar mijn gevoel lijkt alsof het geen warm opendeuren beleid is zoals je dat bijv. wel hebt bij die advent of evangelische gemeenschappen.
Dan heb je het iig geprobeerd. Het zal (om op je eerdere vraag terug te komen) een verplicht onderdeel zijn, maar natuurlijk geen voorwaarde voor een diploma. Zoals korfbal en in mijn tijd jongleren ook verplichte onderdelen waren, maar als je die periode ziek was deed je echt wel examen.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 18:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik vraag me al af of je de kinderen waarvoor dat geldt überhaupt mee krijgt.
Hoeveel zou zoiets nou kosten? Paar euro per leerling?quote:Staat er eigenlijk ook in de motie dat de lumpsum verhoogd wordt om dit mogelijk te maken, of hoe moet ik dit voor me zien?
Dat hangt er nogal vanaf waar je heen wil en vooral hoe ver dat van de school af ligt. Maar ik denk niet dat de opstellers van deze motie de drie joodse grafstenen op de begraafplaats in het dorp in gedachten hadden.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 19:02 schreef Hanca het volgende:
Hoeveel zou zoiets nou kosten? Paar euro per leerling?
https://voordeklas.com/on(...)aan-kamp-westerbork/quote:Op woensdag 1 oktober 2025 19:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat hangt er nogal vanaf waar je heen wil en vooral hoe ver dat van de school af ligt. Maar ik denk niet dat de opstellers van deze motie de drie joodse grafstenen op de begraafplaats in het dorp in gedachten hadden.
Maar het was slechts een motie, dus met wat geluk wordt dit nooit uitgevoerd.
Ja, prima. Je hebt helemaal gelijk.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 19:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
https://voordeklas.com/on(...)aan-kamp-westerbork/
6,25 per kind, plus eventueel een bus (of ouders als vrijwilliger).
En dat is nog de uitgebreide versie, een klas kan gratis het museum en het kamp in.
Dit is een museam met van alles eromheen. Geen reguliere diensten.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 19:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Portugese synagoge in Amsterdam
Iedereen is welkom.
De Portugese Synagoge is gewoon nog in gebruik. Maar eens dat als je een pure synagoge wil bezoeken, je beter een ander kunt zoeken.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 19:17 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dit is een museam met van alles eromheen. Geen reguliere diensten.
Ik vind wel deze: https://www.esnoga.com/
Lijkt echte diensten te doen maar wel met open karakter.
Het zal geen toeval zijn dat daar een synagoge staat.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 19:46 schreef Hexagon het volgende:
De Synagoge waar ik ooit geweest ben is in Willemstad op Curacao.
Dat valt erg mee, dat betrof slechts een selecte groep met name Sefardische Joden uit Portugal uit welgestelde families. Waarvan een deel zich ook meer met nevenactiviteiten bezighield zoals de handelen van specerijen of (onderdelen voor) schepen dan de daadwerkelijke handel van slaven.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 19:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het zal geen toeval zijn dat daar een synagoge staat.
In de koloniale tijd deden de joden volop mee met slavenhandel en slavernij.
Ook omdat ze in de Spaanse Nederlanden niet meer welkom warenquote:Op woensdag 1 oktober 2025 19:55 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Het zal geen toeval zijn dat daar een synagoge staat.
In de koloniale tijd deden de joden volop mee met slavenhandel en slavernij.
Maar het zou natuurlijk nogal koddig zijn om kinderen daarheen te sturen terwijl Nederland een actieve genocide ondersteunt. Laten we eerst maar eens beginnen met Israel het maximale sanctiepakket opleggen. Gezien nooit meer daar nu is.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 20:19 schreef Hanca het volgende:
De bedoeling is trouwens al een tijd dat het Nationaal Holocaustmuseum gratis gaat worden voor scholen, dus dat zou een stuk financiering oplossen.
Zelfs een orthodox-joodse rabbi erkent dat joden ook schuldig waren aan slavenhandel en slavernij.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 20:10 schreef HowardRoark het volgende:
Dat valt erg mee, dat betrof slechts een selecte groep met name Sefardische Joden uit Portugal uit welgestelde families. Waarvan een deel zich ook meer met nevenactiviteiten bezighield zoals de handelen van specerijen of (onderdelen voor) schepen dan de daadwerkelijke handel van slaven.
Helaas zijn ook hier weer allerlei complottheorieën over te vinden die onder meer stellen dat "de Joden" de slavenhandel controleerden. Niets is minder waar.
Waarom zou je dit aan elkaar koppelen? Ik zie het verband niet. Het is niet omdat er wereldwijd al tientallen andere genocides zijn geweest, dat we de enige in Nederland maar moeten vergeten.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 20:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar het zou natuurlijk nogal koddig zijn om kinderen daarheen te sturen terwijl Nederland een actieve genocide ondersteunt. Laten we eerst maar eens beginnen met Israel het maximale sanctiepakket opleggen. Gezien nooit meer daar nu is.
We kunnen beter de kamerleden daar een verplicht jaarlijks uitje heen laten maken.
Waarom zou je genocide aan genocide koppelen? Ja ik weet het ook niet.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 20:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarom zou je dit aan elkaar koppelen? Ik zie het verband niet. Het is niet omdat er wereldwijd al tientallen andere genocides zijn geweest, dat we de enige in Nederland maar moeten vergeten.
Gezellig met de kamerleden op Gaza tripquote:Op woensdag 1 oktober 2025 20:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar het zou natuurlijk nogal koddig zijn om kinderen daarheen te sturen terwijl Nederland een actieve genocide ondersteunt. Laten we eerst maar eens beginnen met Israel het maximale sanctiepakket opleggen. Gezien nooit meer daar nu is.
We kunnen beter de kamerleden daar een verplicht jaarlijks uitje heen laten maken.
Ik begrijp even niet wat je bedoelt met een simplistische manier van denken van FvD.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 20:48 schreef Hanca het volgende:
Nou, gelukkig is er in de Kamer maar 1 partij met zo'n simplistische manier van denken en dat is FvD. Misschien zou dat je aan het denken moeten zetten.
Ik zou het juist goed vinden als leerlingen vaker musea zouden bezoeken en theatervoorstellingen e.d. zouden bijwonen, omdat veel kinderen van huis uit geen culturele bagage meekrijgen.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 20:53 schreef Hexagon het volgende:
Dat soort moties vind ik ook moralistische onzin.
Ik vind dat scholen wel een bepaalde taakstelling hebben in het leren over de holocaust en onze kunstgeschiedenis. Maar daar mogen ze meer eigen ruimte voor hebben dan verplicht bepaalde musea bezoeken.
Ik zeg dan ook niet dat er geen Joden mededen maar dat de groep die dit deed relatief beperkt was en voornamelijk bestond uit welgestelde Sefardische Joden. Wat één Nederlandse rabbijn daar verder van maakt is niet relevant, hij is een kenner van het Jodendom, niet per se van de geschiedenis. Zie bijvoorbeeld:quote:Op woensdag 1 oktober 2025 20:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Zelfs een orthodox-joodse rabbi erkent dat joden ook schuldig waren aan slavenhandel en slavernij.
https://www.rd.nl/artikel(...)huldig-aan-slavernij
En ook:quote:Historical consensus among scholars is that the role of Jews in the overall Atlantic slave trade was minor or marginal, and they did not dominate or control it.
Here are the key points based on historical research:
Participation, but not Domination: Like many other religious and ethnic groups (including Christians, Muslims, Africans, Portuguese, Spanish, Dutch, English, etc.), some Jews participated in the Atlantic slave trade and owned slaves. However, claims that Jews controlled or played a disproportionate role in the trade are widely considered false and are often linked to antisemitic narratives.
Geographic Variation: Jewish involvement varied significantly by location and time period:
• Dutch Colonies: The most notable area of Jewish involvement was in the Dutch colonies, particularly Suriname and to a lesser extent, the Caribbean island of Curaçao. In Suriname, Jewish individuals owned many large plantations, and the Jewish population were the largest slaveholders in the region.
• North America: In the Southern United States, Jews were a very small fraction of the total white population and slave-owners, and their overall role in the slave system and trade was nominal or minuscule.
• Rhode Island: A small number of Jewish merchants in Newport, Rhode Island, were involved in the slave trade, but they accounted for a very tiny percentage of the total American slave imports.
• Magnitude: Scholarly estimates indicate that Jews were not among the primary financiers, shipowners, or major factors in the transatlantic slave trade. Their involvement, even when present, was generally limited in scope compared to the massive scale of the overall trade, which was primarily driven by major European powers and large trading companies.
In summary, while there were Jewish slave traders and slave owners, particularly in specific contexts like the Dutch colonies, their role in the transatlantic slave trade as a whole was not dominant or disproportionate to their small population size, as confirmed by resolutions from professional bodies like the American Historical Association.
Bron: Google Gemini
quote:The most prominent and historically documented Jewish group involved in the Atlantic slave trade and slave ownership were Sephardic Jews, particularly those associated with the Dutch commercial network.
Here is a breakdown of the specific groups and their roles:
1. Sephardic Jews (Portuguese/Spanish Background)
This group constituted the vast majority of Jewish participants in the early and most active phases of Jewish involvement in the slave trade.
Portuguese Jewish Merchants (the "Nação"): Following the expulsions from Spain (1492) and Portugal, many Sephardic Jews (or their descendants who had been forcibly converted, known as "New Christians" or "Conversos") established major commercial networks in cities like Amsterdam, Hamburg, London, and Livorno.
• The Dutch Colonies: Their involvement was most concentrated in the colonies of the Dutch Empire, which offered greater religious tolerance and opportunity than Spanish/Portuguese territories.
• Suriname (Dutch Guiana): Sephardic Jews were the largest group of slaveholders in this colony, owning many sugar plantations and thousands of slaves, particularly in the settlement known as Jodensavanne ("Jewish Savannah").
• Curaçao: Sephardic merchants in Curaçao played a significant role in the re-sale and smuggling of enslaved Africans into the Spanish American colonies.
North America: The small number of Jewish slave-trading merchants in North American ports like Newport, Rhode Island (e.g., Aaron Lopez), were also primarily of Sephardic descent.
Early "Asientos": In the late 16th and early 17th centuries, New Christian merchants were sometimes awarded asientos (royal contracts to supply slaves to Spanish colonies), indicating a significant presence, though still a minority, in that specific segment of the trade.
2. Ashkenazi Jews
The role of Ashkenazi Jews (of Central and Eastern European origin) in the transatlantic slave trade and large-scale slave ownership was marginal compared to the Sephardic community.
Later Immigration: Most Ashkenazi immigration to the Americas occurred later, in the mid-19th century, well after the peak of the transatlantic trade and closer to the Civil War.
Limited Plantation Ownership: While some Ashkenazi Jews who settled in the American South did own slaves, they were typically a small part of the overall Jewish population, and the total number of slaves they owned was a minute fraction of the total enslaved population in the US.
In essence, Jewish participation in the Atlantic slave system was heavily concentrated in the Sephardic merchant-planter class of the Dutch colonial world.
Bron: Google Gemini
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |