abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 oktober 2025 @ 18:27:22 #201
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218913004
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 18:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoezo zou dat zo zijn? Elke school heeft wel een uitje per jaar. Als je dan vanaf groep 7 kijkt, heb je 6 tot 8 jaar. Dus of in de laatste 2 jaar van de basisschool moeten alle scholen een dagje vinden, of het moet ergens tijdens het VMBO, de Havo of het VWO. Kan soms zelfs gecombineerd worden met andere uitjes, Berlijn heeft bijvoorbeeld Sachsenhausen, in mijn ervaring indrukwekkender dan wat ook in Nederland. Parijs heeft het memorial de la shoah, inclusief indrukwekkend museum.
Het zal niet meer zo heel lang duren of veel klassen gaan helemaal nergens meer naartoe, met dank aan de SP. Daarnaast is dit vanwege het beperkte aantal geschikte locaties een bijzonder beperkende verplichting.

Middelbare scholen kunnen er niet op gokken dat leerlingen in groep 7 of 8 al ergens geweest zijn, want dat zal nooit voor iedere leerling gelden. Dus moet het ergens in het overladen programma komen. En als een leerling door zijn holocaust-ontkennende ouders wordt thuisgehouden van die reis, mag hij dan wel examen doen? En wat als een leerling gewoon ziek is, of niet mee wil vanwege heimwee?

Het schooljaar heeft een week of 40, maar uiteindelijk zijn er misschien tien geschikt voor dergelijke reizen. In die tien weken moeten er, ongeveer, 200.000 leerlingen naar die locaties toe willen ze allemaal één keer gaan. Dus 20.000 per week, of 4000 per dag. Zullen ze leuk vinden daar.

Nog steeds een goed idee?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218913027
quote:
1s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 18:18 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het Heilige Volk zal en moet op een voetstuk staan!

Onze verzonnen 'Joods-Christelijke traditie' enzulks.

Kolonialisme en slavernij niet belangrijk... de wijze waarop Nederlanders massaal met Duitsers collaboreerden en laf waren niet belangrijk...
Wat mij betreft moet er extra aandacht zijn voor de homo's, gehandicapten en zigeuners, die gaat helemaal niet om het volgens jou 'Heilige Volk' (volgens mij bestaat er geen heilig volk, dus geen idee verder wat jij van me wil). Het is dé plek om te leren hoe het fout kan gaan als het echt mis gaat, ook in een democratie die Duitsland gewoon was.

[ Bericht 2% gewijzigd door capricia op 01-10-2025 18:35:14 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218913036
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 18:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het zal niet meer zo heel lang duren of veel klassen gaan helemaal nergens meer naartoe, met dank aan de SP. Daarnaast is dit vanwege het beperkte aantal geschikte locaties een bijzonder beperkende verplichting.

Middelbare scholen kunnen er niet op gokken dat leerlingen in groep 7 of 8 al ergens geweest zijn, want dat zal nooit voor iedere leerling gelden. Dus moet het ergens in het overladen programma komen. En als een leerling door zijn holocaust-ontkennende ouders wordt thuisgehouden van die reis, mag hij dan wel examen doen? En wat als een leerling gewoon ziek is, of niet mee wil vanwege heimwee?

Het schooljaar heeft een week of 40, maar uiteindelijk zijn er misschien tien geschikt voor dergelijke reizen. In die tien weken moeten er, ongeveer, 200.000 leerlingen naar die locaties toe willen ze allemaal één keer gaan. Dus 20.000 per week, of 4000 per dag. Zullen ze leuk vinden daar.

Met pretparken kan dit wel, waarom zou dit niet met de holocaustlocaties kunnen? Verder zie ik niet in waarom je niet in pakweg februari in Vught kan lopen. Juist wel, zou ik zeggen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218913046
quote:
1s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 18:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je kunt niet in Nederland opgroeien als je de holocaust niet snapt.
Oh, denk dat je daar wel naast zit.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_218913059
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 18:18 schreef Hanca het volgende:
Geschiedenis behandelt met name dat wat nodig is om Nederland te begrijpen. Dat is de holocaust.
Ik denk dat je hier inderdaad een beetje naast zit. Hoe ingrijpend de holocaust was, ook voor Nederland, het heeft nauwelijks invloed gehad op het verdere verloop van de Nederlandse geschiedenis.
  woensdag 1 oktober 2025 @ 18:36:27 #206
346939 Janneke141
pi_218913069
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 18:32 schreef Hanca het volgende:
Met pretparken kan dit wel,
Ja, laat maar. Als dit je vergelijking is dan heb ik wel wat beters te doen.
pi_218913077
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 18:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hiermee beperk je het tot de grote kampen. Maar er zijn natuurlijk veel meer locaties die geschikt zijn om hier het verschrikkelijke en indrukwekkende verhaal over de holocaust te vertellen. Denk bijvoorbeeld aan de plaatselijke Joodse begraafplaats of synagoge die door het gedwongen vertrek van Joodse stadsbewoners buiten gebruik is geraakt, ook zijn er vele Joodse monumenten verspreid door Nederland.
Op zo’n manier is het in veel gevallen ook te verwerken in reguliere lessen geschiedenis of maatschappijleer.

Kan je je alsnog afvragen of dergelijke politieke bemoeienis wenselijk is maar zijn veel praktische bezwaren wel af te vangen.
  woensdag 1 oktober 2025 @ 18:40:52 #208
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_218913091
Schoof doet geen aangifte tegen Faber: https://www.nu.nl/politie(...)it-ministerraad.html
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Moderator woensdag 1 oktober 2025 @ 18:42:40 #209
236264 crew  capricia
pi_218913096
Schoolkamp in Drenthe was wel op de basisschool. En dus ook Kamp Westerbork. Maar dat is wel heftig voor die doelgroep. Dus dat wordt vrij basic gehouden. Anne Frank voor kinderen, zeg maar.
Op de middelbare zijn er religie-projecten. En helaas zijn er weinig bruisende synagoges meer over, buiten Amsterdam.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  woensdag 1 oktober 2025 @ 18:43:07 #210
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_218913098
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 18:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het wordt tijd dat jij een holocaustlocatie bezoekt. Of eigenlijk: bezoek alle die ik genoemd heb maar. Dan snap je dat wat jij zegt nogal onzinnig is.
Hap hap.
Je mag er gerust vanuit gaan dat iedereen weet dat de holocaust écht is gebeurd. Het enige verschil is dat sommige mensen het minder ernstig en afschuwelijk vinden dan de ander.

Kijk over 9/11 of de inval in Irak 2003 bestaat discussie, maar die grondslagen bestaat er voor de Holocaust niet.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
  woensdag 1 oktober 2025 @ 18:43:51 #211
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_218913105
quote:
1s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 18:42 schreef capricia het volgende:
Schoolkamp in Drenthe was wel op de basisschool. En dus ook Kamp Westerbork. Maar dat is wel heftig voor die doelgroep. Dus dat wordt vrij basic gehouden. Anne Frank voor kinderen, zeg maar.
Op de middelbare zijn er religie-projecten. En helaas zijn er weinig bruisende synagoges meer over, buiten Amsterdam.
Ik ben ook nooit in een synagoge geweest, niet als kind en niet als volwassene. Misschien ga ik dat wel eens een keer doen. Alleen om zo naar binnen te lopen kan vaak niet..
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
  Moderator woensdag 1 oktober 2025 @ 18:44:26 #212
236264 crew  capricia
pi_218913111
quote:
7s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 18:43 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ik ben ook nooit in een synagoge geweest, niet als kind en niet als volwassene. Misschien ga ik dat wel eens een keer doen. Alleen om zo naar binnen te lopen kan vaak niet..
Amsterdam wel.
Maar daar moet je maar net in de buurt zijn.
- Goethe, “Faust”
pi_218913119
quote:

[..]
Hap hap.
Je mag er gerust vanuit gaan dat iedereen weet dat de holocaust écht is gebeurd. Het enige verschil is dat sommige mensen het minder ernstig en afschuwelijk vinden dan de ander.

Kijk over 9/11 of de inval in Irak 2003 bestaat discussie, maar die grondslagen bestaat er voor de Holocaust niet.
Er is anders steeds meer holocaustontkenning. En helaas ook Jodenhaat, waardoor de holocaust wordt gebagatelliseerd (alsof die alleen om Joden ging, dan heb je dus al veel gemist...).
pi_218913122
quote:

[..]
Er zijn er wel. Enschede is een aanrader. Weet alleen niet hoe de beveiliging momenteel is, die zal wel verhoogd zijn.
  Moderator woensdag 1 oktober 2025 @ 18:47:44 #215
5428 crew  miss_sly
pi_218913133
quote:

[..]
Je kunt het in Amsterdam combineren met een bezoek aan het Joods museum en het Holocaustmuseum.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 1 oktober 2025 @ 18:48:08 #216
236264 crew  capricia
pi_218913134
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 18:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er zijn er wel. Enschede is een aanrader. Weet alleen niet hoe de beveiliging momenteel is, die zal wel verhoogd zijn.
Ja. Enschede heeft ook nog een levendige joodse gemeenschap.

Maar veel steden niet meer helaas.
- Goethe, “Faust”
pi_218913135
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 18:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat holocaustontkenning een ding is en als er 1 moment is in de geschiedenis waar we wat van moeten leren is dat de holocaust. Niemand ontkent dat Rembrandt goed kon schilderen en de Koude Oorlog en 9/11 zijn toch meer een Amerikaanse zaak dan een Nederlandse.
Ik sta er neutraal in hoor, maar als je naast les op school, online informatie en overweldigend beeldmateriaal nog steeds ontkent dat het is gebeurd is denk ik niet dat een trip naar Westerbork het verschil gaat maken.
  woensdag 1 oktober 2025 @ 18:50:22 #218
346939 Janneke141
pi_218913149
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 18:48 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ik sta er neutraal in hoor, maar als je naast les op school, online informatie en overweldigend beeldmateriaal nog steeds ontkent dat het is gebeurd is denk ik niet dat een trip naar Westerbork het verschil gaat maken.
Ik vraag me al af of je de kinderen waarvoor dat geldt überhaupt mee krijgt.

Staat er eigenlijk ook in de motie dat de lumpsum verhoogd wordt om dit mogelijk te maken, of hoe moet ik dit voor me zien?
  woensdag 1 oktober 2025 @ 18:50:44 #219
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_218913151
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 18:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is anders steeds meer holocaustontkenning. En helaas ook Jodenhaat, waardoor de holocaust wordt gebagatelliseerd (alsof die alleen om Joden ging, dan heb je dus al veel gemist...).
Die holocaustontkennig is gebasseerd op culturele en religieuze opvatting. Mij maak je niet wijs dat men in grote getalen écht gelooft dat de holocaust niet is gebeurd. Het is de haat die spreekt, en geen bizarre complottheorien die welig rond tieren.
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 18:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Kan. In Zwolle zet er ook een. Maar die lijkt nogal besloten.
  woensdag 1 oktober 2025 @ 18:51:38 #220
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_218913156
quote:
7s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 18:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Je kunt het in Amsterdam combineren met een bezoek aan het Joods museum en het Holocaustmuseum.
Kan ook.
Punt is dat het naar mijn gevoel lijkt alsof het geen warm opendeuren beleid is zoals je dat bijv. wel hebt bij die advent of evangelische gemeenschappen.
  Moderator woensdag 1 oktober 2025 @ 18:52:13 #221
236264 crew  capricia
pi_218913160
quote:
7s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 18:51 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Kan ook.
Punt is dat het naar mijn gevoel lijkt alsof het geen warm opendeuren beleid is zoals je dat bijv. wel hebt bij die advent of evangelische gemeenschappen.
Daar ben ik nou nog nooit geweest. :D
- Goethe, “Faust”
  woensdag 1 oktober 2025 @ 18:52:43 #222
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_218913163
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 18:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik vraag me al af of je de kinderen waarvoor dat geldt überhaupt mee krijgt.

Staat er eigenlijk ook in de motie dat de lumpsum verhoogd wordt om dit mogelijk te maken, of hoe moet ik dit voor me zien?
Misschien gewoon wat blokuren geschiedenis gebruiken om een monument, begraafplaats, of indien mogelijk lokaal museum te bezoeken.
Niet gelijk $ in de ogen. Niet alles kost veel geld.
pi_218913167
In Deventer was tot een aantal jaren geleden ook nog een synagoge die ook als zodanig dienst deed. Maar toen werd het gebouw aangekocht door een Turkse horeca ondernemer die daar een foodhall wilde vestigen. Hij kreeg er echter geen vergunning voor.
  woensdag 1 oktober 2025 @ 18:53:49 #224
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_218913172
quote:
1s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 18:52 schreef capricia het volgende:

[..]
Daar ben ik nou nog nooit geweest. :D
Ik ook niet :D
Wel eens lang gelopen of gereden en ik ken het van filmpjes. De deuren staan open.
Ook bij de Rk-kerk overigens. Loop ik heel sporadisch wel eens naar binnen.
pi_218913197
quote:
7s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 18:51 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Kan ook.
Als je dat wil: museumstad Bourtange heeft een open synagoge, kun je zo naar binnen (met hoofddeksel voor een man).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')