Wat denk je zelf. 100% zo'n kansenparel. Dit is geen Diederik of Maurits geweest.quote:Op zondag 21 september 2025 19:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Betrof het iemand van kleur of een moslim? Als dat het geval was zullen bepaalde groepen wel gaan demonstreren inderdaad.
Darwin award dus! Gefeliciteerd he!quote:Op zondag 21 september 2025 19:33 schreef ootjekatootje het volgende:
Het is trouwens geen man maar een jongen van 13 hooguit 14 jaar, hoor ik net van vrienden daar.
Totaal irrelevant, als een dader bewapend is en agenten bedreigd met een wapen mogen agenten schieten.quote:Op zondag 21 september 2025 19:33 schreef ootjekatootje het volgende:
Het is trouwens geen man maar een jongen van 13 hooguit 14 jaar, hoor ik net van vrienden daar.
De politie heeft een geweldsmonopolie en mag een vuurwapen gebruiken, wat mij betreft wordt dit veel vaker ingezet. Laat criminelen maar voelen dat er consequenties aan hun daden zitten als men een gevaar vormt voor agenten.quote:Op zondag 21 september 2025 19:45 schreef Timwonnacott het volgende:
Die agent kan best eens flink in de problemen zitten ja. 3x schieten en 2x van zo dichtbij. 2de schot lijkt op die video wel raak te zijn en die 3de overbodig.
Die kans is statistisch gezien heel groot, maar laten we even rustig de feiten afwachten.quote:Op zondag 21 september 2025 19:47 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Wat denk je zelf. 100% zo'n kansenparel. Dit is geen Diederik of Maurits geweest.
Nou, als de dader blank was, dan stond dat meteen op de NOS...quote:Op zondag 21 september 2025 19:50 schreef HowardRoark het volgende:
Die kans is statistisch gezien heel groot, maar laten we even rustig de feiten afwachten.
Ik denk dat Diederik-Jan met een vuurwapen bij de Mac liep om een fatbike te jattenquote:Op zondag 21 september 2025 19:44 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Betrof het iemand van kleur of een moslim? Als dat het geval was zullen bepaalde groepen wel gaan demonstreren inderdaad.
Had zin in een Euroknaller.quote:Op zondag 21 september 2025 19:36 schreef Gizmogirl28 het volgende:
Als hij met wapen de Mc Donalds in wil vluchten of zelfs om de Mc Donalds heen waar het heel druk is. ... Ik denk dat dat niet wenselijk is.
Ze mogen een vuurwapen gebruiken ja, maar daar zitten wel strenge regels aan vast. Het is maar de vraag 3x gericht schieten op zo'n korte afstand en door blijven schieten nadat hij geraakt lijkt daar onder valt. Maar goed, das op basis van 1 filmpje natuurlijk. Kan net zo goed 2x mis geschoten hebben.quote:Op zondag 21 september 2025 19:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Totaal irrelevant, als een dader bewapend is en agenten bedreigd met een wapen mogen agenten schieten.
[..]
De politie heeft een geweldsmonopolie en mag een vuurwapen gebruiken, wat mij betreft wordt dit veel vaker ingezet. Laat criminelen maar voelen dat er consequenties aan hun daden zitten als men een gevaar vormt voor agenten.
[..]
Die kans is statistisch gezien heel groot, maar laten we even rustig de feiten afwachten.
Een collega van me is als 14-jarige ooit met een zwart geverfd waterpistool door de politie in de kraag gevat. Die was met zijn vriendjes giechelend met die dingen in een winkelcentrum gangstertje aan het spelen.quote:Op zondag 21 september 2025 19:40 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Zwart balletjes pistool op vakantie gekocht bijvoorbeeld, hoeft zeker geen echt pistool te zijn.
Dat is dit dan ook niet. Op geen enkele mogelijke manier.quote:Op zondag 21 september 2025 18:51 schreef Mikeytt het volgende:
Zeer zorgelijke reacties hier. De politie hoort geen doodstraffen uit te delen.
Ik wacht af op het onderzoek van de politie.
Je bent ook lekker specifiek zeg.quote:
3e is voor de zekerheidquote:Op zondag 21 september 2025 19:45 schreef Timwonnacott het volgende:
Die agent kan best eens flink in de problemen zitten ja. 3x schieten en 2x van zo dichtbij. 2de schot lijkt op die video wel raak te zijn en die 3de overbodig.
Dat was ook mijn gedachte toen ik de beelden zag.quote:Op zondag 21 september 2025 18:33 schreef vosss het volgende:
Wacht even, hij vluchtte weg en toen werd hij doodgeschoten door de politie?
Die wout rookt zich een zware pijp. 100%.
Geen gevaar en iemand in z'n rug afknallen. Succes. Lever je badge in fucking cowboy.
Dit.quote:Op zondag 21 september 2025 19:58 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Een collega van me is als 14-jarige ooit met een zwart geverfd waterpistool door de politie in de kraag gevat. Die was met zijn vriendjes giechelend met die dingen in een winkelcentrum gangstertje aan het spelen.
Hij heeft donders geluk gehad dat die agenten het herkenden voor wat het was: een heel dom spelletje. Saillant detail, deze jongen was toen al 1,85 met een zware baard (Turk). Kwam er met een waarschuwing en preek (en huilende ouders) vanaf.
Is later, toen hij oud genoeg was om te snappen hoe goed hij weg was gekomen, politieagent geworden
Edit: en dit hele lulverhaal tikte ik omdat ik wilde laten weten dat dit de nachtmerrie van elke agent is...
Link?quote:Op zondag 21 september 2025 19:08 schreef Goprolover het volgende:
[..]
Check dat filmpje op Dumpert. Ga anders lekker zelf als agent zijnde dat hekje over springen terwijl die verdachte voor je met een vuurwapen rent... Met ook nog kans dat die gast de inzittende van die voorbijrijdende auto wat aan doet.
Daar is dan ook geen sprake van. Zelfs niet wanneer dit schietincident onterecht blijkt en die agent dus een verkeerde keuze gemaakt heeft.quote:Op zondag 21 september 2025 20:12 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Dat was ook mijn gedachte toen ik de beelden zag.
Ik weet dat rechts/schreeuwend Nederland het geweldig vindt als de politie iemand dood schiet, maar ik leef graag in een land waar de politie niet het recht heeft iemand standrechtelijk, zonder proces, te executeren.
Als de verdachte een wapen heeft?quote:Op zondag 21 september 2025 19:55 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Ze mogen een vuurwapen gebruiken ja, maar daar zitten wel strenge regels aan vast. Het is maar de vraag 3x gericht schieten op zo'n korte afstand en door blijven schieten nadat hij geraakt lijkt daar onder valt. Maar goed, das op basis van 1 filmpje natuurlijk. Kan net zo goed 2x mis geschoten hebben.
Lees maar!quote:Op zondag 21 september 2025 19:55 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
Ze mogen een vuurwapen gebruiken ja, maar daar zitten wel strenge regels aan vast. Het is maar de vraag 3x gericht schieten op zo'n korte afstand en door blijven schieten nadat hij geraakt lijkt daar onder valt. Maar goed, das op basis van 1 filmpje natuurlijk. Kan net zo goed 2x mis geschoten hebben.
Juist.quote:Op zondag 21 september 2025 20:19 schreef UitStraling het volgende:
Als je als politie nog niet mag (terug)schieten als een voortvluchtige een wapen op je richt dan is de wereld een beetje de weg kwijt.
Probeer het nog eens in het Nederlands.quote:Op zondag 21 september 2025 18:32 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Play stupid games, win stupid prizes.
Sylvana Simons neemt deel aan de discussie.quote:Op zondag 21 september 2025 20:12 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Ik weet dat rechts/schreeuwend Nederland het geweldig vindt als de politie iemand dood schiet, maar ik leef graag in een land waar de politie niet het recht heeft iemand standrechtelijk, zonder proces, te executeren.
Eet vanavond een kogelbiefstukje en gaat over tot orde van de dag.quote:Op zondag 21 september 2025 20:17 schreef Lospedrosa het volgende:
Deze agent krijgt daar geen last mee.
quote:Op zondag 21 september 2025 18:33 schreef vosss het volgende:
Wacht even, hij vluchtte weg en toen werd hij doodgeschoten door de politie?
Die wout rookt zich een zware pijp. 100%.
Geen gevaar en iemand in z'n rug afknallen. Succes. Lever je badge in fucking cowboy.
De politie-agent liep letterlijk naar de wegrennende verdachte toe om nog een paar keer van dichtbij te kunnen schieten...quote:Op zondag 21 september 2025 20:14 schreef probeer het volgende:
[..]
Daar is dan ook geen sprake van. Zelfs niet wanneer dit schietincident onterecht blijkt en die agent dus een verkeerde keuze gemaakt heeft.
Laten zien is nog niet richten op. Laten we het onderzoek van de Rijksrecherche afwachten.quote:Op zondag 21 september 2025 20:19 schreef UitStraling het volgende:
Als je als politie nog niet mag (terug)schieten als een voortvluchtige een wapen op je richt dan is de wereld een beetje de weg kwijt.
In Nederland gaat het er A) om of hij het pistool mocht gebruiken en B) of hij elke afgeschoten kogel mocht afschieten.quote:Op zondag 21 september 2025 20:18 schreef Hoppahop het volgende:
[..]
Lees maar!
1 Het gebruik van een vuurwapen, niet zijnde het gebruik, bedoeld in de artikelen 8 en 9, is slechts geoorloofd:
a. om een persoon aan te houden ten aanzien van wie redelijkerwijs mag worden aangenomen dat deze:
1°. een voor onmiddellijk gebruik gereed zijnd vuurwapen bij zich heeft en dat tegen personen zal gebruiken, of
2°. aanstonds ander levensbedreigend geweld tegen personen zal gebruiken;
b. om een persoon aan te houden die zich aan zijn aanhouding, voorgeleiding of andere rechtmatige vrijheidsbeneming tracht te onttrekken of heeft onttrokken, en die wordt verdacht van of is veroordeeld wegens het plegen van een misdrijf waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van vier jaren of meer is gesteld en:
1°. dat een ernstige aantasting vormt van de lichamelijke integriteit,
2°. betrekking heeft op het zich wederrechtelijk bevinden in een woning of op het daarbij behorende besloten erf met gebruik van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, of
3°. dat door zijn gevolg bedreigend voor de samenleving is of kan zijn.
c. tot het beteugelen van oproerige bewegingen of andere ernstige wanordelijkheden, indien er sprake is van een opdracht van het bevoegd gezag en een optreden in gesloten verband onder leiding van een meerdere;
d. tot het beteugelen van militaire oproerige bewegingen, andere ernstige militaire wanordelijkheden of muiterij indien de militair van de Koninklijke marechaussee in opdracht van Onze Minister van Defensie dan wel de officier van justitie te Arnhem belast met militaire zaken in gesloten verband onder leiding van een meerdere optreedt;
e. om een ernstig gewond dier te doden;
f. om direct gevaar voor het leven van personen of voor het ontstaan van zwaar lichamelijk letsel af te wenden.
2 In de gevallen, bedoeld in het eerste lid, onder a en b, wordt van het vuurwapen geen gebruik gemaakt indien de identiteit van de aan te houden persoon bekend is en redelijkerwijs mag worden aangenomen dat het uitstel van de aanhouding geen onaanvaardbaar te achten gevaar voor de rechtsorde met zich brengt.
3 Onder het plegen van een misdrijf, bedoeld in het eerste lid, onder b, worden mede begrepen de poging en de deelnemingsvormen, bedoeld in de artikelen 47 en 48 van het Wetboek van Strafrecht.
https://www.dumpert.nl/item/100133065_37b9b7ccquote:Op zondag 21 september 2025 20:23 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
De politie-agent liep letterlijk naar de wegrennende verdachte toe om nog een paar keer van dichtbij te kunnen schieten...
Over een waarschuwingsschot! Is jurisprudentie over.quote:Op zondag 21 september 2025 20:25 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
In Nederland gaat het er A) om of hij het pistool mocht gebruiken en B) of hij elke afgeschoten kogel mocht afschieten.
Zelfs als een situatie aan A voldoet geeft het de politie geen recht om bijvoorbeeld het hele magazijn leeg te schieten in het lichaam van de verdachte. De agent in kwestie mocht ongetwijfeld zijn vuurwapen gebruiken maar of die ook 3x gericht mocht schieten en naar wat lijkt 2x raak op zo'n korte afstand is een hele andere vraag.
quote:Op zondag 21 september 2025 20:21 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Sylvana Simons neemt deel aan de discussie.
Het was dus een echt vuurwapen dat die knul hadquote:Op zondag 21 september 2025 19:40 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Zwart balletjes pistool op vakantie gekocht bijvoorbeeld, hoeft zeker geen echt pistool te zijn.
Wat ik vroeger geleerd heb is bij direct gevaar, direct schieten en maakt niet uit hoevaak je schiet. Het gevaar moet uitgeschakeld worden. 1 schot kan niet genoeg zijn. Geeft de vuurwapendrager nog steeds de mogelijkheid om te schieten.quote:Op zondag 21 september 2025 20:25 schreef Timwonnacott het volgende:
[..]
In Nederland gaat het er A) om of hij het pistool mocht gebruiken en B) of hij elke afgeschoten kogel mocht afschieten.
Zelfs als een situatie aan A voldoet geeft het de politie geen recht om bijvoorbeeld het hele magazijn leeg te schieten in het lichaam van de verdachte. De agent in kwestie mocht ongetwijfeld zijn vuurwapen gebruiken maar of die ook 3x gericht mocht schieten en naar wat lijkt 2x raak op zo'n korte afstand is een hele andere vraag.
Er zijn in Nederland regels OF de politie het wapen mag gebruiken en dan zijn er nog regels HOE de politie het wapen gebruikt. Zelfs als de OF klopt kan de HOE fout zijn.quote:Op zondag 21 september 2025 20:27 schreef Hoppahop het volgende:
[..]
Over een waarschuwingsschot! Is jurisprudentie over.
Waarschuwingsschot
Echter, voordat kan worden overgegaan tot het daadwerkelijk afvuren van een gericht schot, bepaalt de Ambtsinstructie, in artikel 10a eerste lid:
“De ambtenaar waarschuwt onmiddellijk voordat hij gericht met een vuurwapen, (…), zal schieten, met luide stem of op andere niet mis te verstane wijze dat geschoten zal worden, indien niet onverwijld het gegeven bevel wordt opgevolgd. Deze waarschuwing, die zo nodig vervangen kan worden door een waarschuwingsschot, blijft slechts achterwege, wanneer de omstandigheden de waarschuwing niet toelaten.”
Rechtbank Zeeland West-Brabant, 14 december 2015, ECLI:NL:RBZWB:2015:7931 (art 9a voor schieten; agent is verdachte)
Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch, 10 december 2015, ECLI:NL:GHSHE:2015:5174 (OVAR voor schieten; agent is verdachte)
Dat is dan dus fout.quote:Op zondag 21 september 2025 20:33 schreef Hoppahop het volgende:
[..]
Wat ik vroeger geleerd heb is bij direct gevaar, direct schieten en maakt niet uit hoevaak je schiet. Het gevaar moet uitgeschakeld worden. 1 schot kan niet genoeg zijn. Geeft de vuurwapendrager nog steeds de mogelijkheid om te schieten.
Er zijn filmpjes waar bij iemand met een vuurwapen 3 keer geraakt wordt en toch nog ongeveer 30 seconden overeind blijft staan en terug schiet. Dus gewoon blijven schieten.
Het was wachten op deze mening. Ten eerste is hij niet "standrechtelijk geëxecuteerd". En ten tweede ben je in dit verhaal de echte tokkie als je doodgeschoten wordt omdat je met vuurwapen loopt te zwaaien, en niet omdat je dit een terechte samenloop van omstandigheden vindt.quote:Op zondag 21 september 2025 20:12 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Ja voor hetzelfde geld was die nog niet goed dood.quote:Op zondag 21 september 2025 20:23 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
De politie-agent liep letterlijk naar de wegrennende verdachte toe om nog een paar keer van dichtbij te kunnen schieten...
quote:Op zondag 21 september 2025 20:43 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja voor hetzelfde geld was die nog niet goed dood.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |