Goed, ik ga dit zo duidelijk mogelijk proberen te verwoorden, maar dit kan complex worden omdat we zitten met taal, een labelprobleem. Maar die zie je vanzelf zodra het zover is.
quote:
Wat is jouw idee over een God?
Om te reageren op de TT;De meest uit verband getrokken term in de menselijke geschiedenis.
God is imo bewustzijn, datgeen wat je "levend" maakt. Dat zit in iedereen en hoe bewuster je wordt van dát aspect in jezelf, hoe meer je jezelf gaat herkennen in andermans ogen ook. In verschillende religies proberen ze dat op veel manieren uit te leggen maar wijzen allemaal naar hetzelfde.
Mahayana Buddhism heeft het over "je ware aard leren kennen", dus eigenlijk alles wat je niet bent loslaten, dat wat overblijft is dan bewustzijn (Consciousness) En datgeen wat je niet bént, maar dénkt dat je bent, is je ego. Nogmaals een crosspost naar een topic welke ik vaker heb gelinkt, daar
beschrijf ik dit fenomeen wat breder, maar is vrij cruciaal om te doorzien om dit te begrijpen imo, hier leg ik uit hoe dit psychologisch ongeveer werkt (Jungiaans).
In
Theravada Buddhism, spreken ze over eigenlijk hetzelfde; Anatta (An-Atman), een ontkenning van de zelf. Ook hier zien ze dat op een soortgelijke wijze maar benaderen het anders, zij hameren vooral op non-attachment (zoals ze dat ook om dezelfde reden in Hinduism doen). Er zijn 5 pijlers (Khanda's);
Rupa, Vedana, Sanna, Sankara en Vinnana met allerlei strepjes en dakjes op de letters die ik geen zin had om op te zoeken.
Rupa == de vorm, lichaam, materie.
Vedana == Sensatie, Gevoel, Beleving.
Sanna == Herkenning, Geheugen, Geschiedenis.
Sankara == Eigen wil, neigingen.
Vinnana == Gewaarwording, Bewustzijn (als in wat ik noem; "AWARENESS", dit is wat anders dan Consciousness, dit is een belangrijk onderscheid als je wilt begrijpen waar dit over gaat).
Goed, Buddha zei over deze zaken; dit KUN je nooit zelf zijn, WANT dit is (snelle) verandering. En iedereen --vraag ook oudere mensen vooral-- heeft iets in zich zitten, wat nóóit veranderd is, en nooit veranderd, dáár hebben we t hier over. Als je je vastklampt aan één van deze zaken (attachment) dan veroorzaakt dat lijden, omdat je je niet vast kunt klampen aan iets wat verandert zonder dat dat frictie geeft in je hele gestel, dit is waarom ze mediteren "om alles los te laten". Dus ál deze zaken bén je niet, ze spelen zich af in je zelf of in je omgeving (en dan hier even "je" als lichaam). Zodra je ál deze zaken los kunt laten, blijft er de bron van het leven over; "Consciousness", en dit is wat je "god" zou kunnen noemen.
Het is overkoepelend aan "Awareness", want "Aware" ben enkel
jij in je omgeving en andere mensen hebben niet dezelfde "Awareness" als jij. Consciousness (dus datgeen wat "een mens levend maakt") hebben ze echter wel, anders zouden ze een pop zijn. Dit is in ieder mens hetzelfde en dat zou je dus imo god kunnen noemen als je wilt. Ik denk dat niemand kan ontkennen dat er in een ander persoon "LEVEN" zit, en dát is waar hier op gedoeld wordt, t leven ansich. Ik moet hier wel bij zeggen, dat deze 2 termen door verschillende partijen interchangably gebruikt worden maar aan de context waarin iemand praat zie je welke van de 2 bedoeld wordt al kan dit verwarrend zijn, zeer verwarrend.
Andere religies beamen dit; je ziet vaak de uitspraak van Jezus (Johannes 14:6 uit mn hoofd) "Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij." Nu klinkt dit alsof hij zélf claimt dat "enkel hij dat is en niemand anders". Als je dit in een ander perspectief leest klopt het wat hij zei, hij had namelijk die "non-self", dus dat Consciousnes waar ik t hier over heb, "gevonden". Het is en was altijd al aanwezig in je, enkel alle "aangeleerde zaken" vallen weg. Alles loslaten, remember? Imo is dat je natuurlijke staat van zijn, hoe je geboren wordt als kind (zie verwijzing naar topic hierboven over Ego).
Dus Jezus bedoelde imo niet "ik als persoon ben de weg de waarheid en het leven", nee de staat waar hij in zat, en loog daarmee niet. Eigenlijk had het een stuk makkelijker en sterker geweest als hij gewoon had gezegd "Ik ben het leven", want mensen zien hem als "god", en eigenlijk is god dus gewoon
het leven, niets meer niets minder. Geen vage tovenarijen, geen mannnen boven wolken, geen Zeus met bliksems die vanaf een wolk met zn bliksems staat te gooien. Dit zijn de verhalen die je krijgt als hier 2000 jaar overheen gaat. Je ziet overigens ook de "non-attachment" speerpunten van Buddhism/Hinduism terug in Jezus' uitspraken; "jaag geen aardse schatten na".
Goed ik wil niet een Christen-post hiervan maken want ze doelen allemaal op dit imo. Ramana Maharsi (Hinduism) zei treffend; "Replace Jesus with Awareness and Hinduism tells the same story".
quote:
"Christ means the Self. Christ is not a person but the universal Being."
quote:
"Kill the ego, and the Self alone remains. That Self is Christ."
-Ramana Maharsi (Hindu, noemen dit Brahman, maar leggen dit op vrijwel dezelfde manier uit als Buddhism)
JezusDe weg == het pad, via "awareness" kun je "aware" worden van consciousness. Dit kun je zelf ondervinden.
De waarheid == als in "ik BEN de complete realiteit zelf, ik BEN het leven" (I am that i AM -- ook HIER zie je dat attachment met IETS eruit gelaten wordt... men "is" enkel.)
Het leven == in contact staan en aware zijn van dat consciousness en dat dat t totale level inhoud.
Dan
Rumi - Islam - Sufi, zegt op zijn beurt;
The lamps are different, but the light is the same. Dat is toch een behoorlijk sterke bevestiging van alles hierboven ook. Ook zei hij;
You are not a drop in the Ocean, you are the entire Ocean in a drop.Doelend op; "je bent niet dat individu, maar onderdeel van dat consciousness wat dus in iedereen zit, ergo; álles bestaat eruit.
Zo staat in de Bijbel;
Galaten 2:20;
"Christus leeft IN mij."
Hij bedoelt hier niet letterlijk dat de
persoon Jezus in hem leeft, maar diezelfde consciousness wat Jezus dus zichzelf noemde en dus in bovenstaand perspectief; "het leven en de waarheid".
Handelingen 17:28;
"Want IN Hem leven wij, bewegen wij."
imo doelend op dat consciousness, waarin
iedereen leeft, alles bestaat eruit, het is de bron van het leven en dus het leven zelf.
Zo zien we in de Bhagavad Gita (Hinduism) terug;
Gita 10.20;"Ik ben het Zelf, O Gudākesha, gevestigd in de harten van alle wezens.
Ik ben het begin, het midden en ook het einde van alle wezens."
Pretty damn close met Galaten 2:20?
Gita 9.4"Alle wezens bestaan in Mij”
Pretty damn close met Handelingen 17:28?
Bhagavad Gita is 200y voor Christus geschreven, buiten dit, zijn deze Veda's / Upanishads waar dit allemaal uit voortgekomen is zelfs véél ouder dan het Oude testament. Dus Christenen die lachen om Hindu, wat ik vaak zie gebeuren ivm zogenaamde "polytheisme versus monotheisme" zouden zich achter hun oren kunnen krabben of Jezus wellicht een Hindu was als je bovenstaande leest. Dat polytheisme verhaal versus monotheisme sla je ook direct plat omdat één ieder die deze leren
serieus heeft bestudeerd, weet dat er maar één term uit Hinduism het equivalent is van de "Christelijke God", en dat is Brahman. Andere "goden" in die religie verwijzen naar allerlei zaken die we in het leven tegen komen; Materie, Emoties, enz enz enz.
Rumi... de Islamiet, zei
"The purpose is to die before you die". Verwijst hiermee imo naar egodeath (dus dat zelfbeeld, al die zaken ook uit de Khanda's van Buddha remember?) wat dus moet "vergaan", en je dat los moet laten zoals Buddha dat ook leerde.
Op mt Athos (Griekenland) staat eenzelfde iets, het zegt;
"if you die before you die, then you won't die when you die." Nu is de kans klein dat deze uitdrukking "gejat" zou zijn van elkaar. Ten eerste spraken arabieren geen grieks en andersom ook niet. Ten tweede weten we allemaal de onderlinge verstandhouding tussen Perzie en Griekenland dermate slecht was, dat het
extreem onwaarschijnlijk is dat Rumi daar geweest is.
Goed, deze gelijkenissen tussen de religies, en ik kan nog lichtjaren verder dan dit, worden hier vaak weggezet als "doorgeslagen patroonherkenning", "apofenie". Ergens snap ik m wel, aan de andere kant ook niet. Als je dit allemaal naast elkaar legt dan zijn er zeer duidelijke parallellen te vinden, zelfs nagenoeg identieke zaken (Gita/Bijbel?), dan zie je erdoorheen schijnen dat ze allemaal op datzelfde doelen.
Allemaal een heel groots verhaal eromheen met veel bombarie en apostelen en vliegende tapijten en rivieren uit hemels of levende olifanten enzovoorts enzovoorts. Dit is allemaal symbolisch, tijdsgeest en cultuur gebonden. Religie (en dus wat ze "god" noemen) begrijpen vergt vooral sterk door de regels heen lezen. Het móest wel symbolisch, want er is geen aangrijpingspunt (zo ook niet voor wetenschap, zo weten we). Veruit de meeste gelovigen en religieuze mensen hameren vooral op de letterlijke verhalen, dat wat ik dus cloak noem, ik neem dat totaal niet serieus.
Ramana Maharsi zei ook iets moois hierover, iets in de trant van; "elke religie is een vinger die naar de maan wijst, en mensen die blijven maar naar de vinger kijken zonder dat ze zien waaar het naar wijst... dat is het probleem". De term RELIGIE komt grappig genoeg van "Religare" (Latijn voor Reconnecting/Unity, met wat? en hoe? Via Awareness (jezus) Consciousness (god) herkennen? De weg, De waarheid? Interessante om over na te denken.
Als je naar zgn "new-age" spirituele leren kijkt. Zegt Adyashanti ook éxact weer hetzelfde als wat hierboven staat, opent zelfs 1 van zijn boeken met ;
"If you want to learn something, go elsewhere...
If you wish to un-learn
everything, then sit and listen"
Anatta, remember? álles loslaten, ontleren dat je je identificeert met je ego.
Rumi, de Islamiet (1 van mijn favorieten in deze content, omdat zeer sterk in verwoording); zei exact hetzelfde, met;
"Unlearning, is the highest form of learning"Als je in álle andere serieuze spirituele leren kijkt (Eckhart tolle, Krishnamurti, Thich nhat hanh, Alan watts, Ram dass enzovoorts), dan zie je óók dat ze állemaal het hebben over het verliezen van ego, het ervaren van pure zelf zonder ruis, je gedachten "stilzetten" enzovoorts.
Dus wat mijn idee is bij God was de initiele vraag, en geloof me, ik kan nog een
belachelijk veel groter verhaal afsteken dan dit, dit 100% onderbouwen met Jungiaanse psychologie, en dan heb ik ook nog niet eens de Grieken erbij gehaald (Socrates/Plato/Aurelius/Aristoteles Enzovoorts), deze grieken hadden t ook "toevallig genoeg" allemaal over het innerlijke, het ZELF wat onderzocht moet worden. Dan heb ik t ook nog niet over psychedelics gehad die dit Nirvana kunnen triggeren waar Buddha het over had waar je ook een internet bomvol mee hebt staan, heb ik het Hermeticism en Kemeticism er nog totaal buiten gelaten... enz enz enz, maar is het imo puur afhankelijk is van je definitie van "god".
Als je het "consciousness", dat waardoor jij dit zit te lezen, dat "levende in jou", ziet als God, dan bestaat deze, anders had je dit niet gelezen. Zie je het als man op de wolken die even een paar mensen op aarde toverde, ik denk zelf dat je dan behoorlijk veel verder uit de riching zit.
In mijn ogen, ben je zelf uiteindelijk god, werd je geboren in de staat die Buddha Nirvana noemde, andere religies noemen dit paradijs, hemel, samadhi, mukti, moksha, individuation, nonduality, geef het een term... i dont care welke, ik heb dit zelf ervaren, en ik denk ook dat dat nodig is om met dit perspectief naar deze leren te kijken want ik was een nog veel hardere Atheist dan iedereen hier bij elkaar voordat ik het ervaren had.
Maargoed, ook dat is lachwekkend volgens velen. Moeten ze zelf weten, maar mensen zouden wat minder mening moeten hebben over dingen waar ze zich niet op serieuze wijze in verdiept hebben, laat staan ervaren hebben. Wetenschap denkt een bepaalde monopoly te hebben op "waarheden" over t algemeen en dismissed alles wat daarbuiten valt. Mag je doen, maar dan geraak je in een tunnelvisie. Begin met het aantonen van emoties (nee, geen brainscans, maar het "daadwerkelijke gevoel" daarvan), het aantonen van bewustzijn, het aantonen van intuitie. Als we daar zijn, dán zitten we behoorlijk stevig in de richting om "god" te gaan bewijzen. Maar als we niet eens weten hoe geboorte werkt, hoe ga je hier een mening over geven dan, en al zeker als je bijna niets weet van deze leren.
Weet ik alles? Vérre van, maar ik ben wel gewend aan een bepaald niveau van discussie op dit vlak, wat ik niet zo gek veel tegen kom, niet op internet maar ook daarbuiten niet. Mensen die serieus hier wat van weten, zijn schaars, helaas(en dan bedoel ik vooral multiple religion indepth). In de kerk bijv, hoef je hier ook niet mee aan te komen, dat weten we allemaal

Goed, dit was t weer ff, ik kan nog oneindig door maar;
A) hoeveel zin heeft het, overtuigen hoef ik niemand, maar ik merk dat men vaak leest om te reageren ipv leest om te proberen te begrijpen.
B) ik heb al zat overlappende shit gepost wat dit betreft
C) het zal wel warrig en apofenetisch zijn
En tis laat

quote:
Dit vind ik een goed uitgangspunt, ik ook niet.
quote:
Op zaterdag 20 september 2025 16:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:• Pantheïstisch godsbeeld: God en het universum zijn identiek; het hele universum is goddelijk (zoals bij Spinoza en sommige vormen van hindoeïsme).
• Panentheïstisch godsbeeld: God omvat het universum, maar is er niet mee gelijk; hij overstijgt het universum én is er tegelijkertijd in aanwezig (vaker in mystieke stromingen en bijvoorbeeld in de kabbala).
Dit imo dus, al sluit het 1 het ander niet uit, zoals dat hele polytheisme verhaal. Alle religies wijzen naar t zelfde, en ze hebben allemaal geljik (en ook weer niet, want datgeen wat men zoekt is vóórbij tekst, vóórbij labels), if you know how to read. t issue is vooral, dat t weten "wat" ze bedoelen ipv dat t bestaat of niet. En zodra je dat weet, dan snap je ook veel sneller die tekst hierboven. Het is niets speciaals of "hoger bewustzijn" waarin je ineens superpowers hebt ofzo. Tis een gedachteloze staat die veel sereniteit met zich mee brengt. Het was er altijd al, het zit nu ook in je, maar ego heeft de besturing overgenomen.
Ik heb het vaker getracht toe te lichten in dergelijke lappen maar er is een heel andere invalshoek nodig van kijken hiernaar, nu ns slapen

Als je tot hier gekomen bent, chapeau

Adyashanti legt hier op een vrij rigoreuze wijze dit verhaal nóg wat sterker uit, dus bij TL;DR, de vid is niet zo gek lang, wel zeer treffend imo;
Bekijk deze YouTube-videoHier laat Adyashanti ook heel sterk zien dat het conceptualiseren dmv TEKST (zoals ook deze post), de verkeerde kant op is, dit is waarom wetenschap in de verkeerde hoek kijkt, het keihard gaan conceptualiseren van iets waarvoor je juist álle conceptuele shit los moet laten is een contradictie... Leven doe je niet door lezen. Leven, zoals waar we t hier over hebben, waar Jezus t over had, is buiten je hoofd, zonder gedachte. Dát is waarom Adya hierop hamert, en terecht, want taal/label/en denken daarin, is zwaar hinderend om dit te doorzien.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mijk op 22-09-2025 05:35:31 ]